Projekt komplexnej sprรกvy budov VรB banky
Zavedenie optimรกlneho systรฉmu facility managementu dokรกลพe vniesลฅ do sprรกvy budov reลพim aย poriadok. Ak ide oย spoloฤnosลฅ, ktorรก prevรกdzkuje viac ako 200 nehnuteฤพnostรญ, predstavuje zavedenie systรฉmu pomerne veฤพkรบ vรฝzvu. Ako sa sย touto vรฝzvou vyrovnali poskytovatelia sluลพieb facility managementu aย tvorcovia podpornรฉho softvรฉru vo VรB banke?
ย Pred implementรกciou technickรฉho facility managementu vo VรB banke mal klient viacerรฉ problรฉmy. Medzi hlavnรฉ patrili:- problรฉmy so sprรกvou budov:
vย banke chรฝbalo centralizovanรฉ riadenie aย vรฝkon รบdrลพby aย oprรกv nehnuteฤพnostรญ aย zariadenรญ. Vย roku 2003 sa banka rozhodla pre centralizรกciu aย outsourcing ฤinnostรญ รบdrลพby aย oprรกv viac ako 200 nehnuteฤพnostรญ aย vย nich inลกtalovanรฝch technickรฝch zariadenรญ po celom Slovensku. Spoloฤne sย vybranรฝm poskytovateฤพom sluลพieb sa hฤพadal optimรกlny model fungovania. Tรกto spoluprรกca pomohla identifikovaลฅ konkrรฉtne procesy fungovania vzรกjomnej spoluprรกce medzi bankou aย poskytovateฤพom sluลพieb sย cieฤพom zvรฝลกiลฅ kvalitu aย efektivitu sprรกvy aย vyuลพitia majetku banky;
- problรฉmy so zberom aย vyhodnocovanรญm รบdajov:
banka nemala centrรกlne spracovanรฝ aktuรกlny prehฤพad zariadenรญ vrรกtane ich zรกkladnรฝch idenยญtifikaฤnรฝch รบdajov. Poskytovateฤพ, ktorรฝ zaฤal dodรกvaลฅ banke tieto sluลพby, prevzal vลกetky budovy aย zariadenia do svojej sprรกvy aย zaevidoval ich do tabuliek programu Excel (xls). Kaลพdรก budova mala svoj xls dokument. Tabuฤพky sa priebeลพne aktualizovali. Medzi poskytovateฤพom sluลพieb aย bankou vลกak chรฝbalo vzรกjomnรฉ prepojenie aย efektรญvne rieลกenie vรฝmeny informรกciรญ โ softvรฉr, ktorรฝ by vniesol do รบdrลพby aย oprรกv nehnuteฤพnostรญ aย zariadenรญ systรฉm aย prehฤพadnosลฅ. Poฤas ลกiestich rokov spoluprรกce sa postupne spoloฤnรฝm รบsilรญm podarilo zaviesลฅ systรฉm monitorovania nadpauลกรกlnych poลพiadaviek โ Helpdesk. Vรฝstup zo systรฉmu slรบลพil ako podklad na fakturรกciu nadpauลกรกlnych prรกc. Zaviedla sa aj xls tabuฤพka, do ktorej poskytovateฤพ zapisoval mesaฤnรฉ odpoฤty meraฤov energie;
- neefektรญvny aย nefunkฤnรฝ energetickรฝ manaลพment, nefunkฤnรฝ systรฉm hฤพadania รบspor:
vย pรดvodnom systรฉme Helpdesk prebiehalo okrem zaznamenรกvania poลพiadaviek na รบdrลพbu aj sledovanie aย zaznamenรกvanie spotreby energie. Takto zรญskanรฉ รบdaje vลกak neumoลพลovali akรฉkoฤพvek vyhodnocovanie aย sledovanie รบspor/strรกt. Systรฉm ponรบkal iba porovnรกvanie spotreby energie sย inรฝm ฤasovรฝm obdobรญm, ฤo bolo neobjektรญvne.
Mal iba obmedzenรฉ moลพnosti vyhodnocovania aย strรกลพenia reakฤnรฝch ฤasov jednotlivรฝch pracovnรญkov na strane VรB, ale aj na strane poskytovateฤพa.
Vรฝber novรฉho poskytovateฤพa
Dรดleลพitรฝm kritรฉriom pri vรฝbere novรฉho poskytovateฤพa na sprรกvu aย รบdrลพbu nehnuteฤพnostรญ vo vlastnรญctve VรB banky bol ลกpeciรกlny facility management softvรฉr, ktorรฝ by spฤบลal tieto podmienky:
- moลพnosลฅ detailnej evidencie vลกetkรฝch budov โ od ฤรญsla parcely aลพ po jednotlivรฉ miestnosti vrรกtane evidencie vลกetkรฝch uลพรญvateฤพov vย budovรกch;
- moลพnosลฅ evidencie vลกetkรฝch zariadenรญ vrรกtane technickej ลกpecifikรกcie, pravidelnรฝch ฤinnostรญ, ktorรฉ treba na zariadeniach vykonรกvaลฅ, aย ich frekvenciรญ, vลกetkรฝch zrealiยญzovanรฝch oprรกv a zรกruฤnรฝch lehรดt;ย
- moลพnosลฅ vytvoriลฅ harmonogram aย evidenciuย vลกetkรฝch pauลกรกlnych ฤinnostรญ, ktorรฉ treba vykonรกvaลฅ, spรดsob ich realizรกcie, protokoly oย ich zrealizovanรญ vrรกtane identifikovania porรบch aย evidencie ich odstrรกnenia;
- moลพnosลฅ evidencie vลกetkรฝch poลพiadaviek aย hlรกsenรญ oย poruchรกch od vybranรฝch uลพรญvateฤพov, ktorรฉ sa nevykonรกvajรบ automaticky na zรกklade harmonogramu (sledovanie prevzatia poลพiadavky, stav rieลกenia, cenovรก ponuka, odsรบhlasenia alebo zamietnutia zo strany zadรกvateฤพa, vyrieลกenie poลพiadavky โ tieto poลพiadavky nรกsledne tvoria podklad na vystavenie mesaฤnej faktรบry za nadpauลกรกlne prรกce);
- evidencia aย histรณria vลกetkรฝch zmien, ktorรฉ uลพรญvatelia vย systรฉme vykonali;
- moลพnosลฅ exportu รบdajov do aplikรกciรญ MS Office;
- zabezpeฤenie dรกtovรฉho priestoru na zdieฤพanie dokumentov sย dostatoฤnou รบloลพnou kapacitou aย rรฝchlym pripojenรญm;
- otvรกranie aย naฤรญtavanie projektovej dokumentรกcie vo formรกte dwg;
- sledovanie vลกetkรฝch vynaloลพenรฝch nรกkladov (na budovy aj zariadenia), analรฝza aย vyhodnotenie tรฝchto nรกkladov;
- sledovanie aย vyhodnocovanie spotreby energie aย nรกkladov na energiu vo vลกetkรฝch budovรกch;
- prรญstup do softvรฉru pre vybranรฝch zamestnancov banky aย zamestnancov poskytovateฤพa cez zabezpeฤenรฉ webovรฉ rozhranie bez nevyhnutnosti klientskeho softvรฉru.
Na spoluprรกcu poฤas ฤalลกรญch piatich rokov si banka na zรกklade dรดkladnรฉho aย nรกroฤnรฉho vรฝberovรฉho konania vybrala spoloฤnosลฅ ยญCofely a.s.
รvodnรฉ okno programu
Helpdesk
Efektรญvne rieลกenie aย odsรบhlasovanie poลพiadaviek vย Helpdesku
Uลพ od prvรฉho kontaktu sย VรB bolo jasnรฉ, ลพe klient vie, ฤo chce โ poskytovateฤพa, ktorรฝ pouลพรญva osvedฤenรฉ aย overenรฉ softvรฉrovรฉ rieลกenie facility managementu. Medzi prvรฉ poลพiadavky patrilo zavedenie systรฉmu Helpdesk na zadรกvanie, rieลกenie aย vyhodnocovanie ลพiadostรญ na neplรกnovanรบ รบdrลพbu.
Jednou zย ฤalลกรญch hlavnรฝch poลพiadaviek klienta bolo zavedenie ฤo najefektรญvnejลกieho odsรบhlasovania poลพiadaviek vย systรฉme Chastia Helpdesk. Klient poลพadoval podrobnรฝ prรญstup kย รบdajom vย CAFM systรฉme na podrobnรฉ kontrolovanie aย sledovanie stavu rieลกenia รบloh aย povinnostรญ dodรกvateฤพa sluลพieb facility managementu.
Iลกlo oย podrobnรบ dokumentรกciu budov aย zariadenรญ, sledovanie aย strรกลพenie plnenia plรกnovanรฝch servisnรฝch ฤinnostรญ na zรกklade zmluvy medzi klientom aย dodรกvateฤพom sluลพieb aย vย sรบlade sย platnou legislatรญvou SR, sledovanie zadรกvania spotreby energie aย aspoล zรกkladnรฉ vyhodnocovanie nadspotreby alebo รบspor energie. Samozrejme, sย รบplnรฝm prรญstupom kย รบdajom pre obe strany โ klienta (VรB banka) aj dodรกvateฤพa sluลพieb (Cofely). Vฤaka tomu klient zรญskal รบplnรบ kontrolu nad stavom aย kvalitou รบdajov vย softvรฉrovej podobe.
Energetickรฝ manaลพment
Klient zรกroveล oฤakรกval, ลพe dodรกvateฤพ prinesie aj pridanรบ hodnotu vย podobe energetickรฉho manaลพmentu aย poradenstva, aย to na zรกklade skรบsenostรญ Cofely a.s., sย facility managementom aย podpory dodรกvateฤพa softยญvรฉrovรฉho rieลกenia Chastia FM โ spoloฤnosti Chastia s.r.o.
Uลพ vo fรกze prรญpravy projektu poskytovateฤพ softยญvรฉru prezentoval svoje moลพnosti vย oblasti facility managementu aย predovลกetkรฝm energetickรฉho manaลพmentu.
Realizรกcia projektu technickรฉho FM
Nastavenie projektu vย prรญpravnej fรกze
Technickรก realizรกcia projektu sprรกvy budov VรB banky zaฤala uลพ niekoฤพko mesiacov pred oficiรกlnym spustenรญm sprรกvy vย termรญne od 1.ย 1. 2010. VรB banka po predchรกdzajรบcich skรบsenostiach poskytla ฤas ลกesลฅ mesiacov na nastavenie aย rozbeh projektu sprรกvy vย oblasti prรญpravy aย importu dรกt.
Prรญpravnรก fรกza sa zaฤala vย jรบli 2009. To umoลพลovalo vย priebehu niekoฤพkรฝch mesiacov naimportovaลฅ do databรกz mnoลพstvo รบdajov zย podkladov dodanรฝch klientom. Vรคฤลกinu podkladov tvorili rรดzne xls tabuฤพky, ktorรฉ obsahovali mnoลพstvo chรฝb aย duplicitnรฝch รบdajov. Vย ลกtruktรบrovanรฝch databรกzach systรฉmu Chastia FM aย Chastia Helpdesk dostali tieto รบdaje novรบ formu aย aspoล zรกkladnรบ aย jednotnรบ ลกtruktรบru, ktorรก sa dala vylepลกovaลฅ. Zรกroveล systรฉm umoลพnil jednoduchรบ kontrolu kvality รบdajov.
รdaje oย dokumentรกcii budov aย spotrebe energie sa vฤaka spoluprรกci vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch strรกn podarilo vย priebehu niekoฤพkรฝch mesiacov vyฤistiลฅ aย aktualizovaลฅ.
Vย priebehu ฤasu vymedzenรฉho na nastavenie aย rozbeh systรฉmu sa uskutoฤnili aj personรกlne pohovory na pozรญciu sprรกvcov budov. Na ich vรฝbere sa zรบฤastลovali aj zรกstupcovia banky.
Poboฤky banky sa nachรกdzajรบ takmer vo vลกetkรฝch mestรกch vย rรกmci celej SR. Je ich vyลกe 200 aย pri riadenรญ takรฉhoto veฤพkรฉho sieลฅovรฉho projektu je veฤพmi dรดleลพitรฉ, aby vลกetci pracovali sย jednotnรฝmi dรกtami. Zย toho dรดvodu bolo zavedenie softvรฉrovej aplikรกcie Chastia FM ako jedinรฉho zdroja dรกt zรกkladnou podmienkou fungovania celรฉho projektu.
Nasadenie Helpdesku aย odsรบhlasovanie poลพiadaviek
Napriek pรดvodnรฝm skรบsenostiam VรB banky sย odsรบhlasovanรญm poลพiadaviek elektronickou formou sa veฤพa รบsilia venovalo ลกkoleniam pracovnรญkov na strane sprรกvcov aj poskytovateฤพa sluลพieb facility managementu. Cieฤพom bolo dosiahnuลฅ, aby odsรบhlasovanie poลพiadaviek, rieลกenie problรฉmov aย zaznamenรกvanie stavu rieลกenia poลพiadaviek prebiehalo vฤas aย vย potrebnej kvalite. Zavedenie podrobnรฉho sledovania poลพiadaviek sย vyhodnocovanรญm ฤasu reakcie na poลพiadavku, ฤasu jej realizรกcie prinieslo po niekoฤพkรฝch mesiacoch svoje vรฝsledky aย potrebnรบ kvalitu vรฝmeny informรกciรญ medzi klientom aย dodรกvateฤพom sluลพieb facility managementu.
Vฤaka systรฉmu Chastia Helpdesk sa zย fakturรกcie za nadpauลกรกlne sluลพby na tomto projekte stala len niekoฤพko minรบtovรก zรกleลพitosลฅ. Samozrejme, vyลพadovalo si to, aby klient vลกetky poลพiadavky odsรบhlasil riadne aย naฤas.
Vย rรกmci ลกkolenรญ sa apelovalo na to, aby pracovnรญci VรB banky zadรกvali vลกetky poลพiadavky priamo do systรฉmu Chastia Helpdesk aย nevyuลพรญvali na tento รบฤel telefรณny alebo ยญe-maily, pretoลพe takto nahlรกsenรฉ poลพiadavky sa dali nรกsledne len veฤพmi ลฅaลพko vyhodnocovaลฅ zย hฤพadiska kvality dodรกvanej sluลพby facility managementu. Platilo pravidlo โ kto zistรญ chybu, musรญ zadaลฅ poลพiadavku do Helpdesku.
Stฤบpovรฝ graf spotreby zemnรฉho plynu
Mesaฤnรฉ dennostupne โ medziroฤnรฉ porovnanie
Energetickรฝ manaลพment
Banka aktรญvne hฤพadรก moลพnosti รบspor vย spotrebe energie aย kย tomu motivuje aj poskytovateฤพa sluลพieb facility managementu. Kaลพdรฝ rok sa stanovujรบ spoloฤnรฉ ciele.
Na to, aby sa dalo vyhodnotiลฅ, ฤi sa zrealizovanรฉ รบspornรฉ opatrenia aj odrazili vย znรญลพenej spotrebe energie, treba maลฅ kย dispozรญcii sprรกvne evidovanรบ spotrebu energie aย priebeh spotreby energie poฤas roka. Mesaฤnรฉ odpisovanie stavu meraฤov sa zaviedlo uลพ vย spoluprรกci sย predchรกdzajรบcim poskytovateฤพom sluลพieb facility managementu.
Spoฤพahlivosลฅ zadanรฝch รบdajov priamo zรกvisรญ od bezchybnosti รบdajov odฤรญtanรฝch zย meraฤov. Zรกroveล treba overiลฅ, ฤi meraฤe, ktorรฉ sa odpoฤรญtavajรบ, merajรบ spotrebu vย sprรกvnom, priestore, presne ลกpecifikovaลฅ, ktorรฉ meraฤe sรบ zย hฤพadiska klienta fakturaฤnรฉ, aย uistiลฅ sa, ลพe sa nespoฤรญtava spotreba zย hlavnรฉho aย ostatnรฝch meraฤov.
Keฤลพe ide oย viac ako 200 budov, vย ktorรฝch sa nachรกdza celkovo 460 meraฤov energie (elektrina, plyn aย teplo) aย 295 vodomerov, nastavenie aย vyladenie celรฉho systรฉmu zapisovania stavov aย vyhodnocovania spotreby energie zabralo pomerne veฤพa ฤasu aย vyลพiadalo si ลกkolenia sprรกvcov, ktorรญ sรบ zodpovednรญ za jednotlivรฉ budovy.
Za kontrolu nameranรฝch hodnรดt aย hodnรดt zadanรฝch do systรฉmu Chastia FM sรบ zodpovednรญ dvaja energetici zย radov sprรกvcov. Tรกto kontrola prebieha kaลพdรฝ mesiac po zadanรญ stavov meraฤov pomocou grafickรฉho zobrazenia aย porovnรกvania spotrieb zย predchรกdzajรบcimi obdobiami. Aby sa spotreba energie medzi dvomi obdobiami dala objektรญvne vyhodnotiลฅ, musela sa porovnaลฅ spotreba energie sย ohฤพadom na vplyv poฤasia. Na tento รบฤel sa musela kรบpiลฅ databรกza dennostupลov vย pรคtnรกstich mestรกch na Slovensku, ku ktorรฝm sa podฤพa geografickej polohy priradili budovy VรB banky. Vลกetky tieto รบdaje sa pravidelne mesaฤne importujรบ do systรฉmu Chastia FM aย vyhodnocujรบ pomocou reportu vyhodnotenia รบspory energie jednoduchou dennostupลovou metรณdou alebo pouลพitรญm zloลพitejลกej metรณdy monitoringu a targetingu, ktorรก porovnรกva spotreby energie metรณdou regresnej analรฝzy.
Po troch rokoch spoluprรกce aย vylepลกovania existuje vย sรบฤasnosti prehฤพadnรก databรกza spotreby energie, zย ktorej moลพno pri kaลพdej budove samostatne vyhodnotiลฅ รบsporu, prรญpadne nadspotrebu energie sย ohฤพadom na vplyv poฤasia.
Vyhodnotenie spotreby tepla na vykurovacie dennostupne
Prรญnosy (zรกver)
Predstavitelia VรB banky sรบ zรกstupcami klienta, ktorรฝ vie presne, ฤo chce, aย je schopnรฝ svoje poลพiadavky jasne definovaลฅ. Vย tom sa veฤพmi vรฝrazne odliลกujรบ od ostatnรฝch zรกkaznรญkov, ฤo poskytovateฤพovi sluลพieb facility managementu umoลพลuje neustรกle posรบvaลฅ hranice, zlepลกovaลฅ aย skvalitลovaลฅ poskytovanรฉ sluลพby.
รspory energie sรบ pre klienta jednรฝm zย najdรดleลพitejลกรญch cieฤพov, aย preto sa musel zabezpeฤiลฅ kvalitnรฝ monitoring meraฤov spotreby energie. Zรกroveล sa podarilo vypracovaลฅ report na vyhodnotenie รบspor energie medzi obdobiami.
Samozrejme, klient neustรกle vyลพaduje od svojich dodรกvateฤพov zefektรญvลovanie prรกc aย prinรกลกanie novรฝch rieลกenรญ aย postupov. Preto spoloฤnosti poskytujรบce sluลพby facility managementu pripravujรบ zlepลกenia softvรฉru naprรญklad zavedenรญm rรดznych mobilnรฝch technolรณgiรญ na rรฝchly aย efektรญvny prรญstup kย รบdajom zย akรฉhokoฤพvek miesta vย terรฉne aย vย akomkoฤพvek ฤase.
Momentรกlne spoloฤnosti Cofely a.s., aย Chasยญtia s.r.o., spolupracujรบ na zefektรญvnenรญ prรญstupu sprรกvcov, technikov aย รบdrลพbรกrov kย รบdajom pomocou aplikรกciรญ vย modernรฝch mobilnรฝch zariadeniach aย tabletoch. Vลกetci tak budรบ maลฅ zabezpeฤenรฝ okamลพitรฝ prรญstup kย informรกciรกm aย dรกtam, ktorรฉ sรบ potrebnรฉ na rรฝchle rieลกenie poลพiadaviek.
TEXT: Mgr. Andrea ฤarabovรก, Ing. Robert Harton, Ing. Igor Stanek
OBRรZKY aย FOTO: Chastia, Cofely
Mgr. Andrea ฤarabovรก je vedรบca oddelenia sprรกvy budov VรB banky.
Ing. Robert Harton je manaลพรฉrom sieลฅovรฝch projektov vย spoloฤnosti COFELY a.s.
Ing. Igor Stanek je softvรฉrovรฝ architekt aย konateฤพ spoloฤnosti CHASTIA s.r.o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov.