projekt komplexnej spravy budov vub banky
Galรฉria(8)

Projekt komplexnej sprรกvy budov VรšB banky

Partneri sekcie:

Zavedenie optimรกlneho systรฉmu facility managementu dokรกลพe vniesลฅ do sprรกvy budov reลพim aย poriadok. Ak ide oย spoloฤnosลฅ, ktorรก prevรกdzkuje viac ako 200 nehnuteฤพnostรญ, predstavuje zavedenie systรฉmu pomerne veฤพkรบ vรฝzvu. Ako sa sย touto vรฝzvou vyrovnali poskytovatelia sluลพieb facility managementu aย tvorcovia podpornรฉho softvรฉru vo VรšB banke?

06chastia big image
05chastia big image
04chastia big image
03chastia big image
02chastia big image
projekt komplexnej spravy budov vub banky 6700 big image
01chastia big image
ย Pred implementรกciou technickรฉho facility managementu vo VรšB banke mal klient viacerรฉ problรฉmy. Medzi hlavnรฉ patrili:

  • problรฉmy so sprรกvou budov:

vย banke chรฝbalo centralizovanรฉ riadenie aย vรฝkon รบdrลพby aย oprรกv nehnuteฤพnostรญ aย zariadenรญ. Vย roku 2003 sa banka rozhodla pre centralizรกciu aย outsourcing ฤinnostรญ รบdrลพby aย oprรกv viac ako 200 nehnuteฤพnostรญ aย vย nich inลกtalovanรฝch technickรฝch zariadenรญ po celom Slovensku. Spoloฤne sย vybranรฝm poskytovateฤพom sluลพieb sa hฤพadal optimรกlny model fungovania. Tรกto spoluprรกca pomohla identifikovaลฅ konkrรฉtne procesy fungovania vzรกjomnej spoluprรกce medzi bankou aย poskytovateฤพom sluลพieb sย cieฤพom zvรฝลกiลฅ kvalitu aย efektivitu sprรกvy aย vyuลพitia majetku banky;

  • problรฉmy so zberom aย vyhodnocovanรญm รบdajov:

banka nemala centrรกlne spracovanรฝ aktuรกlny prehฤพad zariadenรญ vrรกtane ich zรกkladnรฝch idenยญtifikaฤnรฝch รบdajov. Poskytovateฤพ, ktorรฝ zaฤal dodรกvaลฅ banke tieto sluลพby, prevzal vลกetky budovy aย zariadenia do svojej sprรกvy aย zaevidoval ich do tabuliek programu Excel (xls). Kaลพdรก budova mala svoj xls dokument. Tabuฤพky sa priebeลพne aktualizovali. Medzi poskytovateฤพom sluลพieb aย bankou vลกak chรฝbalo vzรกjomnรฉ prepojenie aย efektรญvne rieลกenie vรฝmeny informรกciรญ โ€“ softvรฉr, ktorรฝ by vniesol do รบdrลพby aย oprรกv nehnuteฤพnostรญ aย zariadenรญ systรฉm aย prehฤพadnosลฅ. Poฤas ลกiestich rokov spoluprรกce sa postupne spoloฤnรฝm รบsilรญm podarilo zaviesลฅ systรฉm monitorovania nadpauลกรกlnych poลพiadaviek โ€“ Helpdesk. Vรฝstup zo systรฉmu slรบลพil ako podklad na fakturรกciu nadpauลกรกlnych prรกc. Zaviedla sa aj xls tabuฤพka, do ktorej poskytovateฤพ zapisoval mesaฤnรฉ odpoฤty meraฤov energie;

  • neefektรญvny aย nefunkฤnรฝ energetickรฝ manaลพment, nefunkฤnรฝ systรฉm hฤพadania รบspor:

vย pรดvodnom systรฉme Helpdesk prebiehalo okrem zaznamenรกvania poลพiadaviek na รบdrลพbu aj sledovanie aย zaznamenรกvanie spotreby energie. Takto zรญskanรฉ รบdaje vลกak neumoลพลˆovali akรฉkoฤพvek vyhodnocovanie aย sledovanie รบspor/strรกt. Systรฉm ponรบkal iba porovnรกvanie spotreby energie sย inรฝm ฤasovรฝm obdobรญm, ฤo bolo neobjektรญvne.

Mal iba obmedzenรฉ moลพnosti vyhodnocovania aย strรกลพenia reakฤnรฝch ฤasov jednotlivรฝch pracovnรญkov na strane VรšB, ale aj na strane poskytovateฤพa.

Vรฝber novรฉho poskytovateฤพa
Dรดleลพitรฝm kritรฉriom pri vรฝbere novรฉho poskytovateฤพa na sprรกvu aย รบdrลพbu nehnuteฤพnostรญ vo vlastnรญctve VรšB banky bol ลกpeciรกlny facility management softvรฉr, ktorรฝ by spฤบลˆal tieto podmienky:

  • moลพnosลฅ detailnej evidencie vลกetkรฝch budov โ€“ od ฤรญsla parcely aลพ po jednotlivรฉ miestnosti vrรกtane evidencie vลกetkรฝch uลพรญvateฤพov vย budovรกch;
  • moลพnosลฅ evidencie vลกetkรฝch zariadenรญ vrรกtane technickej ลกpecifikรกcie, pravidelnรฝch ฤinnostรญ, ktorรฉ treba na zariadeniach vykonรกvaลฅ, aย ich frekvenciรญ, vลกetkรฝch zrealiยญzovanรฝch oprรกv a zรกruฤnรฝch lehรดt;ย 
  • moลพnosลฅ vytvoriลฅ harmonogram aย evidenciuย  vลกetkรฝch pauลกรกlnych ฤinnostรญ, ktorรฉ treba vykonรกvaลฅ, spรดsob ich realizรกcie, protokoly oย ich zrealizovanรญ vrรกtane identifikovania porรบch aย evidencie ich odstrรกnenia;
  • moลพnosลฅ evidencie vลกetkรฝch poลพiadaviek aย hlรกsenรญ oย poruchรกch od vybranรฝch uลพรญvateฤพov, ktorรฉ sa nevykonรกvajรบ automaticky na zรกklade harmonogramu (sledovanie prevzatia poลพiadavky, stav rieลกenia, cenovรก ponuka, odsรบhlasenia alebo zamietnutia zo strany zadรกvateฤพa, vyrieลกenie poลพiadavky โ€“ tieto poลพiadavky nรกsledne tvoria podklad na vystavenie mesaฤnej faktรบry za nadpauลกรกlne prรกce);
  • evidencia aย histรณria vลกetkรฝch zmien, ktorรฉ uลพรญvatelia vย systรฉme vykonali;
  • moลพnosลฅ exportu รบdajov do aplikรกciรญ MS Office;
  • zabezpeฤenie dรกtovรฉho priestoru na zdieฤพanie dokumentov sย dostatoฤnou รบloลพnou kapacitou aย rรฝchlym pripojenรญm;
  • otvรกranie aย naฤรญtavanie projektovej dokumentรกcie vo formรกte dwg;
  • sledovanie vลกetkรฝch vynaloลพenรฝch nรกkladov (na budovy aj zariadenia), analรฝza aย vyhodnotenie tรฝchto nรกkladov;
  • sledovanie aย vyhodnocovanie spotreby energie aย nรกkladov na energiu vo vลกetkรฝch budovรกch;
  • prรญstup do softvรฉru pre vybranรฝch zamestnancov banky aย zamestnancov poskytovateฤพa cez zabezpeฤenรฉ webovรฉ rozhranie bez nevyhnutnosti klientskeho softvรฉru.

Na spoluprรกcu poฤas ฤalลกรญch piatich rokov si banka na zรกklade dรดkladnรฉho aย nรกroฤnรฉho vรฝberovรฉho konania vybrala spoloฤnosลฅ ยญCofely a.s.


รšvodnรฉ okno programu


Helpdesk

Efektรญvne rieลกenie aย odsรบhlasovanie poลพiadaviek vย Helpdesku
Uลพ od prvรฉho kontaktu sย VรšB bolo jasnรฉ, ลพe klient vie, ฤo chce โ€“ poskytovateฤพa, ktorรฝ pouลพรญva osvedฤenรฉ aย overenรฉ softvรฉrovรฉ rieลกenie facility managementu. Medzi prvรฉ poลพiadavky patrilo zavedenie systรฉmu Helpdesk na zadรกvanie, rieลกenie aย vyhodnocovanie ลพiadostรญ na neplรกnovanรบ รบdrลพbu.

Jednou zย ฤalลกรญch hlavnรฝch poลพiadaviek klienta bolo zavedenie ฤo najefektรญvnejลกieho odsรบhlasovania poลพiadaviek vย systรฉme Chastia Helpdesk. Klient poลพadoval podrobnรฝ prรญstup kย รบdajom vย CAFM systรฉme na podrobnรฉ kontrolovanie aย sledovanie stavu rieลกenia รบloh aย povinnostรญ dodรกvateฤพa sluลพieb facility managementu.

Iลกlo oย podrobnรบ dokumentรกciu budov aย zariadenรญ, sledovanie aย strรกลพenie plnenia plรกnovanรฝch servisnรฝch ฤinnostรญ na zรกklade zmluvy medzi klientom aย dodรกvateฤพom sluลพieb aย vย sรบlade sย platnou legislatรญvou SR, sledovanie zadรกvania spotreby energie aย aspoลˆ zรกkladnรฉ vyhodnocovanie nadspotreby alebo รบspor energie. Samozrejme, sย รบplnรฝm prรญstupom kย รบdajom pre obe strany โ€“ klienta (VรšB banka) aj dodรกvateฤพa sluลพieb (Cofely). Vฤaka tomu klient zรญskal รบplnรบ kontrolu nad stavom aย kvalitou รบdajov vย softvรฉrovej podobe.

Energetickรฝ manaลพment
Klient zรกroveลˆ oฤakรกval, ลพe dodรกvateฤพ prinesie aj pridanรบ hodnotu vย podobe energetickรฉho manaลพmentu aย poradenstva, aย to na zรกklade skรบsenostรญ Cofely a.s., sย facility managementom aย podpory dodรกvateฤพa softยญvรฉrovรฉho rieลกenia Chastia FM โ€“ spoloฤnosti Chastia s.r.o.

Uลพ vo fรกze prรญpravy projektu poskytovateฤพ softยญvรฉru prezentoval svoje moลพnosti vย oblasti facility managementu aย predovลกetkรฝm energetickรฉho manaลพmentu.

Realizรกcia projektu technickรฉho FM
Nastavenie projektu vย prรญpravnej fรกze

Technickรก realizรกcia projektu sprรกvy budov VรšB banky zaฤala uลพ niekoฤพko mesiacov pred oficiรกlnym spustenรญm sprรกvy vย termรญne od 1.ย 1. 2010. VรšB banka po predchรกdzajรบcich skรบsenostiach poskytla ฤas ลกesลฅ mesiacov na nastavenie aย rozbeh projektu sprรกvy vย oblasti prรญpravy aย importu dรกt.

Prรญpravnรก fรกza sa zaฤala vย jรบli 2009. To umoลพลˆovalo vย priebehu niekoฤพkรฝch mesiacov naimportovaลฅ do databรกz mnoลพstvo รบdajov zย podkladov dodanรฝch klientom. Vรคฤลกinu podkladov tvorili rรดzne xls tabuฤพky, ktorรฉ obsahovali mnoลพstvo chรฝb aย duplicitnรฝch รบdajov. Vย ลกtruktรบrovanรฝch databรกzach systรฉmu Chastia FM aย Chastia Helpdesk dostali tieto รบdaje novรบ formu aย aspoลˆ zรกkladnรบ aย jednotnรบ ลกtruktรบru, ktorรก sa dala vylepลกovaลฅ. Zรกroveลˆ systรฉm umoลพnil jednoduchรบ kontrolu kvality รบdajov.

รšdaje oย dokumentรกcii budov aย spotrebe energie sa vฤaka spoluprรกci vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch strรกn podarilo vย priebehu niekoฤพkรฝch mesiacov vyฤistiลฅ aย aktualizovaลฅ.

Vย priebehu ฤasu vymedzenรฉho na nastavenie aย rozbeh systรฉmu sa uskutoฤnili aj personรกlne pohovory na pozรญciu sprรกvcov budov. Na ich vรฝbere sa zรบฤastลˆovali aj zรกstupcovia banky.

Poboฤky banky sa nachรกdzajรบ takmer vo vลกetkรฝch mestรกch vย rรกmci celej SR. Je ich vyลกe 200 aย pri riadenรญ takรฉhoto veฤพkรฉho sieลฅovรฉho projektu je veฤพmi dรดleลพitรฉ, aby vลกetci pracovali sย jednotnรฝmi dรกtami. Zย toho dรดvodu bolo zavedenie softvรฉrovej aplikรกcie Chastia FM ako jedinรฉho zdroja dรกt zรกkladnou podmienkou fungovania celรฉho projektu.

Nasadenie Helpdesku aย odsรบhlasovanie poลพiadaviek
Napriek pรดvodnรฝm skรบsenostiam VรšB banky sย odsรบhlasovanรญm poลพiadaviek elektronickou formou sa veฤพa รบsilia venovalo ลกkoleniam pracovnรญkov na strane sprรกvcov aj poskytovateฤพa sluลพieb facility managementu. Cieฤพom bolo dosiahnuลฅ, aby odsรบhlasovanie poลพiadaviek, rieลกenie problรฉmov aย zaznamenรกvanie stavu rieลกenia poลพiadaviek prebiehalo vฤas aย vย potrebnej kvalite. Zavedenie podrobnรฉho sledovania poลพiadaviek sย vyhodnocovanรญm ฤasu reakcie na poลพiadavku, ฤasu jej realizรกcie prinieslo po niekoฤพkรฝch mesiacoch svoje vรฝsledky aย potrebnรบ kvalitu vรฝmeny informรกciรญ medzi klientom aย dodรกvateฤพom sluลพieb facility managementu.
Vฤaka systรฉmu Chastia Helpdesk sa zย fakturรกcie za nadpauลกรกlne sluลพby na tomto projekte stala len niekoฤพko minรบtovรก zรกleลพitosลฅ. Samozrejme, vyลพadovalo si to, aby klient vลกetky poลพiadavky odsรบhlasil riadne aย naฤas.

Vย rรกmci ลกkolenรญ sa apelovalo na to, aby pracovnรญci VรšB banky zadรกvali vลกetky poลพiadavky priamo do systรฉmu Chastia Helpdesk aย nevyuลพรญvali na tento รบฤel telefรณny alebo ยญe-maily, pretoลพe takto nahlรกsenรฉ poลพiadavky sa dali nรกsledne len veฤพmi ลฅaลพko vyhodnocovaลฅ zย hฤพadiska kvality dodรกvanej sluลพby facility managementu. Platilo pravidlo โ€“ kto zistรญ chybu, musรญ zadaลฅ poลพiadavku do Helpdesku.


Stฤบpovรฝ graf spotreby zemnรฉho plynu


Mesaฤnรฉ dennostupne โ€“ medziroฤnรฉ porovnanie

Energetickรฝ manaลพment
Banka aktรญvne hฤพadรก moลพnosti รบspor vย spotrebe energie aย kย tomu motivuje aj poskytovateฤพa sluลพieb facility managementu. Kaลพdรฝ rok sa stanovujรบ spoloฤnรฉ ciele.

Na to, aby sa dalo vyhodnotiลฅ, ฤi sa zrealizovanรฉ รบspornรฉ opatrenia aj odrazili vย znรญลพenej spotrebe energie, treba maลฅ kย dispozรญcii sprรกvne evidovanรบ spotrebu energie aย priebeh spotreby energie poฤas roka. Mesaฤnรฉ odpisovanie stavu meraฤov sa zaviedlo uลพ vย spoluprรกci sย predchรกdzajรบcim poskytovateฤพom sluลพieb facility managementu.

Spoฤพahlivosลฅ zadanรฝch รบdajov priamo zรกvisรญ od bezchybnosti รบdajov odฤรญtanรฝch zย meraฤov. Zรกroveลˆ treba overiลฅ, ฤi meraฤe, ktorรฉ sa odpoฤรญtavajรบ, merajรบ spotrebu vย sprรกvnom, priestore, presne ลกpecifikovaลฅ, ktorรฉ meraฤe sรบ zย hฤพadiska klienta fakturaฤnรฉ, aย uistiลฅ sa, ลพe sa nespoฤรญtava spotreba zย hlavnรฉho aย ostatnรฝch meraฤov.

Keฤลพe ide oย viac ako 200 budov, vย ktorรฝch sa nachรกdza celkovo 460 meraฤov energie (elektrina, plyn aย teplo) aย 295 vodomerov, nastavenie aย vyladenie celรฉho systรฉmu zapisovania stavov aย vyhodnocovania spotreby energie zabralo pomerne veฤพa ฤasu aย vyลพiadalo si ลกkolenia sprรกvcov, ktorรญ sรบ zodpovednรญ za jednotlivรฉ budovy.

Za kontrolu nameranรฝch hodnรดt aย hodnรดt zadanรฝch do systรฉmu Chastia FM sรบ zodpovednรญ dvaja energetici zย radov sprรกvcov. Tรกto kontrola prebieha kaลพdรฝ mesiac po zadanรญ stavov meraฤov pomocou grafickรฉho zobrazenia aย porovnรกvania spotrieb zย predchรกdzajรบcimi obdobiami. Aby sa spotreba energie medzi dvomi obdobiami dala objektรญvne vyhodnotiลฅ, musela sa porovnaลฅ spotreba energie sย ohฤพadom na vplyv poฤasia. Na tento รบฤel sa musela kรบpiลฅ databรกza dennostupลˆov vย pรคtnรกstich mestรกch na Slovensku, ku ktorรฝm sa podฤพa geografickej polohy priradili budovy VรšB banky. Vลกetky tieto รบdaje sa pravidelne mesaฤne importujรบ do systรฉmu Chastia FM aย vyhodnocujรบ pomocou reportu vyhodnotenia รบspory energie jednoduchou dennostupลˆovou metรณdou alebo pouลพitรญm zloลพitejลกej metรณdy monitoringu a targetingu, ktorรก porovnรกva spotreby energie metรณdou regresnej analรฝzy.

Po troch rokoch spoluprรกce aย vylepลกovania existuje vย sรบฤasnosti prehฤพadnรก databรกza spotreby energie, zย ktorej moลพno pri kaลพdej budove samostatne vyhodnotiลฅ รบsporu, prรญpadne nadspotrebu energie sย ohฤพadom na vplyv poฤasia.


Vyhodnotenie spotreby tepla na vykurovacie dennostupne

Prรญnosy (zรกver)
Predstavitelia VรšB banky sรบ zรกstupcami klienta, ktorรฝ vie presne, ฤo chce, aย je schopnรฝ svoje poลพiadavky jasne definovaลฅ. Vย tom sa veฤพmi vรฝrazne odliลกujรบ od ostatnรฝch zรกkaznรญkov, ฤo poskytovateฤพovi sluลพieb facility managementu umoลพลˆuje neustรกle posรบvaลฅ hranice, zlepลกovaลฅ aย skvalitลˆovaลฅ poskytovanรฉ sluลพby.
รšspory energie sรบ pre klienta jednรฝm zย najdรดleลพitejลกรญch cieฤพov, aย preto sa musel zabezpeฤiลฅ kvalitnรฝ monitoring meraฤov spotreby energie. Zรกroveลˆ sa podarilo vypracovaลฅ report na vyhodnotenie รบspor energie medzi obdobiami.

Samozrejme, klient neustรกle vyลพaduje od svojich dodรกvateฤพov zefektรญvลˆovanie prรกc aย prinรกลกanie novรฝch rieลกenรญ aย postupov. Preto spoloฤnosti poskytujรบce sluลพby facility managementu pripravujรบ zlepลกenia softvรฉru naprรญklad zavedenรญm rรดznych mobilnรฝch technolรณgiรญ na rรฝchly aย efektรญvny prรญstup kย รบdajom zย akรฉhokoฤพvek miesta vย terรฉne aย vย akomkoฤพvek ฤase.

Momentรกlne spoloฤnosti Cofely a.s., aย Chasยญtia s.r.o., spolupracujรบ na zefektรญvnenรญ prรญstupu sprรกvcov, technikov aย รบdrลพbรกrov kย รบdajom pomocou aplikรกciรญ vย modernรฝch mobilnรฝch zariadeniach aย tabletoch. Vลกetci tak budรบ maลฅ zabezpeฤenรฝ okamลพitรฝ prรญstup kย informรกciรกm aย dรกtam, ktorรฉ sรบ potrebnรฉ na rรฝchle rieลกenie poลพiadaviek.

TEXT: Mgr. Andrea ฤŒarabovรก, Ing. Robert Harton, Ing. Igor Stanek
OBRรZKY aย FOTO: Chastia, Cofely

Mgr. Andrea ฤŒarabovรก je vedรบca oddelenia sprรกvy budov VรšB banky.

Ing. Robert Harton je manaลพรฉrom sieลฅovรฝch projektov vย spoloฤnosti COFELY a.s.

Ing. Igor Stanek je softvรฉrovรฝ architekt aย konateฤพ spoloฤnosti CHASTIA s.r.o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov.