image 91092 25 v1
Galรฉria(2)

Reakcia MDV SR na ฤlรกnok Nรกjomnรฉ bรฝvanie je stรกle vรกลพny problรฉm

Partneri sekcie:

Akรก je reรกlna situรกcia v oblasti nรกjomnรฉho bรฝvania a nรกhradnรฉho nรกjomnรฉho bรฝvania? Preฤo tieto problematiky spolu nesรบvisia?

GRAF1

V ฤรญsle 4/2016 ฤasopisu Sprรกva budov bol zverejnenรฝ ฤlรกnok doc. Ing. Daniely ล pirkovej, PhD., pod nรกzvom: โ€žNรกjomnรฉ bรฝvanie je stรกle vรกลพny problรฉmโ€œ. V uvedenom ฤlรกnku boli viacerรฉ informรกcie, ktorรฉ bez vysvetlenia ลกirลกieho kontextu predstavujรบ moลพnรฝ zdroj interpretaฤnรฝch omylov.

V ฤlรกnku sa spรกjajรบ nesรบvisiace problematiky z oblasti nรกjomnรฉho bรฝvania na jednej strane a z oblasti obstarania nรกhradnรฝch nรกjomnรฝch bytov na strane druhej. Z uvedenรฝch dรดvodov Ministerstvo dopravy a vรฝstavby SR (ฤalej len โ€žministerstvoโ€œ) povaลพuje za dรดleลพitรฉ reagovaลฅ na uvedenรฝ ฤlรกnok.

Na รบvod je potrebnรฉ sรบhlasiลฅ s autorkou, ลพe na Slovensku je nรกjomnรฝch bytov, predovลกetkรฝm cenovo dostupnรฝch nรกjomnรฝch bytov, skutoฤne mรกlo. Keฤลพe prevaลพnรก vรคฤลกina nรกjomnรฝch bytov vo vlastnรญctve verejnรฉho sektora bola podporenรก verejnรฝmi zdrojmi, veฤพmi vรฝhodnou kombinรกciou dotaฤnรฝch prostriedkov ministerstva a zvรฝhodnenรฝm รบverom zo ล tรกtneho fondu rozvoja bรฝvania, sรบ takto obstaranรฉ byty ฤasto vnรญmanรฉ ako byty urฤenรฉ pre sociรกlne najslabลกie skupiny obyvateฤพstva (nesprรกvne sa im pripisuje pomenovanie โ€žsociรกlne bytyโ€œ).

Z dostupnej ลกtatistiky je zrejmรฉ, ลพe viac ako 90 % bytov v SR je v sรบkromnom vlastnรญctve tรฝch osรดb, ktorรฉ v nich bรฝvajรบ. V porovnanรญ s vyspelejลกรญmi ลกtรกtmi zรกpadnej Eurรณpy je teda situรกcia a vnรญmanie nรกjomnรฉho bรฝvania u nรกs diametrรกlne odliลกnรฉ. V naลกej krajine stรกle prevlรกda vรฝraznรก spรคtosลฅ a viazanosลฅ na vlastnรญctvo bytu ako vรฝraz sociรกlneho statusu, na rozdiel od krajรญn zรกpadnej Eurรณpy, kde existuje vyลกลกia preferencia bรฝvania v nรกjomnom reลพime, ktorรฝ predstavuje vรฝraznejลกiu flexibilitu pracovnej sily a vyuลพรญvania dostupnรฝch moลพnostรญ aj v inรฝch oblastiach ลพivota.

Uvedenรก viazanosลฅ obyvateฤพov SR na vlastnรญctvo nehnuteฤพnosti je v sรบฤasnosti vรฝrazne posilลˆovanรก aj dostupnรฝm hypotekรกrnym financovanรญm s historicky najniลพลกรญmi รบrokmi.
Ako sme uลพ v รบvode spomรญnali, v predmetnom ฤlรกnku sรบ spojenรฉ problematika nรกjomnรฉho bรฝvania a problematika obstarรกvania nรกhradnรฝch nรกjomnรฝch bytov. Na lepลกie pochopenie a prehฤพadnosลฅ je potrebnรฉ tieto dve ฤasti jasne vymedziลฅ a rozdeliลฅ.

Problematika obstarรกvania nรกhradnรฝch nรกjomnรฝch bytov

ฤŒlรกnok sa venuje problematike obstarรกvania nรกhradnรฝch nรกjomnรฝch bytov pre nรกjomnรญkov z reลกtituovanรฝch domov, ktorรฉ boli vrรกtenรฉ pรดvodnรฝm vlastnรญkom na zรกklade tzv. reลกtituฤnรฝch zรกkonov. V sรบvislosti s touto konkrรฉtnou tรฉmou je potrebnรฉ zdรดrazniลฅ, ลพe ide o veฤพmi citlivรฝ problรฉm, ktorรฝ sa vลกak netรฝka menลกej dostupnosti nรกjomnรฉho bรฝvania ako takej. Dรดvodom sรบ podmienky, za akรฝch sa nรกhradnรฉ nรกjomnรฉ byty obstarรกvajรบ, a taktieลพ ลกpecifickรฉ podmienky, za akรฝch sa oprรกvnenรฝm ลพiadateฤพom poskytujรบ.

Obstarรกvanie nรกhradnรฝch nรกjomnรฝch bytov je v zmysle prijatรฉho koncepฤnรฉho a legislatรญvneho rieลกenia รบlohou obcรญ, na รบzemรญ ktorรฝch sa nachรกdzajรบ byty v tzv. reลกtituovanรฝch domoch.

Obec mรก v zmysle zรกkonnรฉho rieลกenia moลพnosลฅ poskytnรบลฅ oprรกvnenรฝm ลพiadateฤพom byty vo svojom vlastnรญctve (urobili tak napr. Pezinok, Preลกov a pod.) alebo mรดลพe tieto byty obstaraลฅ (vรฝstavbou, prestavbou, kรบpou, obnovou a pod. โ€“ teda nielen vรฝstavbou, ako sa nesprรกvne uvรกdza v ฤlรกnku), priฤom ลกtรกt prostrednรญctvom dotaฤnรฉho systรฉmu financuje nรกklady na obstaranie nรกhradnรฝch nรกjomnรฝch bytov, prรญsluลกnej technickej vybavenosti a pozemku.

Nielen autorka vo svojom ฤlรกnku, ale aj viacerรฉ ฤalลกie interpretรกcie uvรกdzajรบ, ลพe suma dotรกcie je vo vรฝลกke 1 000 โ‚ฌ/m2 vrรกtane nรกkladov na technickรบ vybavenosลฅ a nรกkladov na pozemok. ล tรกt vลกak poskytuje na kaลพdรฝ z vyลกลกieuvedenรฝch รบฤelov ลกpecifickรบ dotรกciu, konkrรฉtne ide o sumu aลพ do 1 000 โ‚ฌ/m2 na obstaranie nรกhradnรฝch nรกjomnรฝch bytov plus dotรกciu do 5 800 โ‚ฌ/byt na obstaranie technickej vybavenosti a dotรกciu aลพ do vรฝลกky 10 800 โ‚ฌ/byt na obstaranie pozemku.

Ak teda predpokladรกme obstaranie nรกhradnรฉho nรกjomnรฉho bytu s priemernou veฤพkosลฅou 60 m2, mรดลพe obec zรญskaลฅ dotรกciu vo vรฝลกke aลพ 76 600 โ‚ฌ (60 000 โ‚ฌ na samotnรฝ byt, 5 800 โ‚ฌ na technickรบ vybavenosลฅ a 10 800 โ‚ฌ na pozemok), ฤo pri prepoฤte predstavuje sumu 1 276 โ‚ฌ/m2. Pri menลกรญch bytoch je tรกto suma eลกte vyลกลกia.

V neposlednom rade je potrebnรฉ upozorniลฅ na skutoฤnosลฅ, ลพe na รบฤel obstarรกvania nรกhradnรฝch nรกjomnรฝch bytov boli od roku 2012 ลกpecificky vyฤleลˆovanรฉ finanฤnรฉ prostriedky v ลกtรกtnom rozpoฤte, ktorรฉ neboli zahrnutรฉ do รบฤelov podpory obstarรกvania nรกjomnรฝch bytov v rรกmci Programu rozvoja bรฝvania, takลพe ich obstarรกvanie neobmedzilo moลพnรบ podporu do oblasti verejnรฉho nรกjomnรฉho sektora.

ล pecifickosลฅ prijatรฉho rieลกenia pri nรกhradnรฝch nรกjomnรฝch bytoch vychรกdza z potreby zachovania a zabezpeฤenia kontinuity bรฝvania pre oprรกvnenรฝch ลพiadateฤพov v bytoch v reลกtituovanรฝch domoch v zmysle existujรบcich nastavenรฝch podmienok.

Uvedenรฉ znamenรก, ลพe obec je pri poskytovanรญ nรกhradnรฝch nรกjomnรฝch bytov povinnรก uzavrieลฅ s nรกjomcom nรกjomnรบ zmluvu na dobu neurฤitรบ a sรบฤasลฅou tejto nรกjomnej zmluvy musรญ byลฅ predkupnรฉ prรกvo nรกjomcu k poskytnutรฉmu bytu. Z uvedenรฉho vyplรฝva, ลพe aj v prรญpade dostatoฤnej dostupnosti โ€žลกtandardnรฝchโ€œ nรกjomnรฝch bytov by sa tieto nemohli pouลพiลฅ na rieลกenie otรกzky nรกhradnรฝch bytov pre nรกjomcov v reลกtituovanรฝch bytoch.

Jednou z ฤalลกรญch podstatnรฝch informรกciรญ je, ลพe obyvatelia bytov v reลกtituovanรฝch domoch majรบ zรกkonom zabezpeฤenรฉ prรกvo obรฝvaลฅ pรดvodnรฝ byt za finanฤnรฝch podmienok platnรฝch ku koncu roku 2016, a to aลพ do pridelenia nรกhradnรฉho nรกjomnรฉho bytu obcou.

Povinnosลฅ obce doplรกcaลฅ rozdiel medzi regulovanรฝm a trhovรฝm nรกjomnรฝm nezakladรก pre obyvateฤพov tรฝchto bytov moลพnosลฅ ฤalลกieho navรฝลกenia nรกjomnรฉho po 1. januรกri 2017. Naฤalej im, samozrejme, ostรกva povinnosลฅ platiลฅ regulovanรฉ nรกjomnรฉ, avลกak bez akรฉhokoฤพvek ฤalลกieho zvรฝลกenia.

Problematika nรกjomnรฉho bรฝvania

V prvej ฤasti predmetnรฉho ฤlรกnku sa poukazuje na rozdiely vo vnรญmanรญ nรกjomnรฉho bรฝvania, ako aj jeho dostupnosti a inลกtitucionรกlneho prostredia na Slovensku a v susednom Rakรบsku. Ako ilustraฤnรฝ prรญklad je uvedenรฝ poฤet nรกjomnรฝch bytov vo Viedni a tieลพ podiel obyvateฤพov Viedne bรฝvajรบcich v nรกjomnรฝch bytoch. Skรดr sa vลกak ako prรญklad mohlo pouลพiลฅ porovnanie poฤtu nรกjomnรฝch bytov obstaranรฝch s podporou ลกtรกtu po roku 2000 v Bratislave.

Obstaranie bytov vo verejnom sektore je na Slovensku podporovanรฉ prostrednรญctvom kombinรกcie dotรกcie z ministerstva (vo vรฝลกke pribliลพne 30 aลพ 85 % z obstarรกvacรญch nรกkladov) a vรฝhodnรฉho รบveru zo ล tรกtneho fondu rozvoja bรฝvania (รบrokovรก miera pribliลพne 0 aลพ 1 %). Za obdobie rokov 2000 aลพ 2016 sa takto podporilo obstaranie 40 663 bytov na รบzemรญ celรฉho Slovenska (rozdelenie podฤพa krajov je v tabuฤพke ฤ. 1).

Jednรฝm z paradoxov je, ลพe pri bliลพลกom skรบmanรญ podporenรฝch bytov mรดลพeme vidieลฅ, ลพe v obciach sa obstaralo viac bytov ako v mestรกch (konkrรฉtne sa v obciach obstaralo pribliลพne 17 bytov na 1 000 obyvateฤพov dotknutรฝch obcรญ, zatiaฤพ ฤo v mestรกch iba pribliลพne 7 bytov na 1000 obyvateฤพov dotknutรฝch miest).

Uvedenรฉ mรดลพeme vysvetliลฅ poznanรญm, ลพe v prรญpade obcรญ ide skรดr o snahu stabilizรกcie, resp. zvรฝลกenie poฤtu obyvateฤพov. Limitujรบcim faktorom v obciach, ale taktieลพ v mestรกch je dostupnosลฅ vlastnรฝch pozemkov vhodnรฝch na vรฝstavbu nรกjomnรฝch bytov.


Skรบsme sa vลกak pozrieลฅ na poฤet obstaranรฝch bytov v Bratislave. Za obdobie 2000 aลพ 2016 sa v Bratislave obstaralo 548 bytov, ฤo v ukazovateli poฤtu nรกjomnรฝch bytov na 1 000 obyvateฤพov predstavuje 1,3 bytu na 1 000 obyvateฤพov (na Slovensku je priemer 7,53 bytu vo verejnom nรกjomnom sektore na 1 000 obyvateฤพov SR).

ฤŒiลพe je moลพnรฉ domnievaลฅ sa, ลพe nie nรกstroje verejnรฉho sektora, ale prรญstup jednotlivรฝch samosprรกv urฤuje, akรฝm spรดsobom sa spolupodieฤพajรบ na zabezpeฤovanรญ dostupnรฉho bรฝvania na svojom รบzemรญ. Pravdepodobne sa aj s autorkou predmetnรฉho ฤlรกnku zhodneme na tom, ลพe v Bratislave by boli potrebnรฉ nie desiatky alebo stovky, ale tisรญcky cenovo dostupnรฝch nรกjomnรฝch bytov.

To platรญ nielen pre Bratislavu, ale aj pre ostatnรฉ centrรก rozvoja, kde existuje vรฝraznรฝ pretlak dopytu po bรฝvanรญ v porovnanรญ s ponukou dostupnรฉho bรฝvania. Prรกve tieto oblasti majรบ vรฝraznรฝ potenciรกl na posilnenie pracovnej mobility a akcelerovania ekonomickรฉho rozvoja konkrรฉtneho mesta ฤi regiรณnu.

V ฤalลกej ฤasti ฤlรกnku sa konลกtatuje, ลพe โ€žalarmujรบcou skutoฤnosลฅou je neustรกle sa zniลพujรบci poฤet dokonฤenรฝch, ako aj zaฤatรฝch obecnรฝch nรกjomnรฝch bytovโ€œ, s dรดvetkom, ลพe mestรก a obce majรบ zvรฝลกenรฝ zรกujem zabezpeฤovaลฅ byty pre svojich obyvateฤพov nie formou vรฝstavby, ale skรดr obstarรกvanรญm dokonฤenรฝch bytov prostrednรญctvom kรบpy od zhotoviteฤพov.

Informรกcie uvedenรฉ v tejto ฤasti textu vyznievajรบ tak, ลพe obecnรฝ nรกjomnรฝ bytovรฝ fond sa napriek podpore ลกtรกtu nerozลกiruje. Samozrejme, ak by sme vychรกdzali len z interpretรกcie ลกtatistickรฝch ukazovateฤพov o poฤte zaฤatรฝch a dokonฤenรฝch bytov podฤพa druhu vlastnรญctva, dalo by sa s tรฝmto tvrdenรญm sรบhlasiลฅ.

ล tatistickรฝ รบrad SR totiลพ sleduje poฤty zaฤatรฝch a dokonฤovanรฝch bytov na zรกklade stavebnรฝch povolenรญ a kolaudaฤnรฝch rozhodnutรญ. Vo svojej ลกtatistike teda uvรกdza iba tie byty vo vlastnรญctve รบzemnej samosprรกvy, na ktorรฉ bolo vydanรฉ stavebnรฉ povolenie alebo kolaudaฤnรฉ rozhodnutie priamo obci.

Vzhฤพadom na preferencie obcรญ, moลพnรฉ komplikรกcie spojenรฉ s vรฝstavbou, verejnรฝm obstarรกvanรญm a inรฉ obce preferujรบ kรบpu uลพ hotovรฝch projektov, kde stavebnรฉ povolenie a kolaudaฤnรฉ rozhodnutie sa vydalo sรบkromnรฉmu investorovi.
Preto pri sledovanรญ ukazovateฤพov o bytoch vo vlastnรญctve รบzemnej samosprรกvy zohrรกvajรบ dรดleลพitejลกiu รบlohu informรกcie o poฤte bytov roฤne podporenรฝch dotรกciou ministerstva, ktorรฉ mรก k dispozรญcii ministerstvo a sรบ zverejnenรฉ na webovej strรกnke ministerstva.

Skutoฤnรฝ poฤet podporenรฝch obecnรฝch nรกjomnรฝch bytov znรกzorลˆuje graf na obr. 1, z ktorรฉho je zrejmรฉ, ลพe poฤet podporenรฝch bytov vo verejnom nรกjomnom sektore za ostatnรฝch 8 rokov osciluje okolo hranice 1 800 bytov, ฤo predstavuje viac ako 10 % podiel bytov dokonฤenรฝch vo vlastnรญctve รบzemnej samosprรกvy na celkovom poฤte dokonฤenรฝch bytov v SR roฤne.

Obr. 1 Graf poฤtu verejnรฝch nรกjomnรฝch bytov podporenรฝch dotรกciou zย MDV SR vย rokoch 2005 aลพ 2016
Obr. 1 Graf poฤtu verejnรฝch nรกjomnรฝch bytov podporenรฝch dotรกciou z MDV SR v rokoch 2005 aลพ 2016

Zรกverom…

V Eรš viac ako 70 % obyvateฤพov ลพije v byte, ktorรฝ vlastnรญ. SR jednoznaฤne patrรญ do skupiny krajรญn, kde dominuje vlastnรญcke bรฝvanie (viac ako 90 %). Umoลพnenie prevodu vlastnรญctva bytov zaฤiatkom devรคลฅdesiatych rokov minulรฉho storoฤia malo za nรกsledok dramatickรฝ pokles nรกjomnรฉho bรฝvania. Na Slovensku sa vlastnรฉ bรฝvanie povaลพuje za prirodzenรฝ jav a vรคฤลกina ฤพudรญ chce nehnuteฤพnosลฅ, v ktorej bรฝva, vlastniลฅ.

Snahou ministerstva v oblasti bytovej politiky je zvyลกovaลฅ fyzickรบ a cenovรบ dostupnosลฅ bรฝvania pri dosiahnutรญ ฤo najvรคฤลกej finanฤnej a energetickej hospodรกrnosti. V tomto zmysle sรบ prijatรฉ a v praxi uplatลˆovanรฉ ekonomickรฉ nรกstroje v oblasti รบverovej a dotaฤnej politiky, zameranรฉ najmรค na zniลพovanie finanฤnรฝch bariรฉr sรบvisiacich s obstaranรญm a uลพรญvanรญm primeranรฉho bรฝvania tak, aby bolo pre obyvateฤพstvo dostupnรฉ.

Nerozvinutosลฅ nรกjomnรฉho sektora, tak verejnรฉho, ako aj sรบkromnรฉho, vรฝrazne oslabuje mobilitu pracovnej sily. Podpora nรกjomnรฉho bรฝvania preto patrรญ k prioritรกm ลกtรกtnej bytovej politiky.

Cieฤพom v tejto oblasti je predovลกetkรฝm zachovanie podielu financiรญ vyฤleลˆovanรฉho zo ลกtรกtneho rozpoฤtu na rozvoj bรฝvania, vyลกลกia motivรกcia rozvoja sรบkromnรฉho nรกjomnรฉho sektora prostrednรญctvom zavedenia novรฝch finanฤnรฝch nรกstrojov, ako aj zavedenie samostatnรฉho prรญspevku na bรฝvanie.

TEXT + GRAF: Odbor koncepcie bรฝvania a mestskรฉho rozvoja, MDV SR

Ilustraฤnรฉ foto: Dano Veselskรฝ

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov 1/2017.

Najฤรญtanejลกie