Reakcia MDV SR na ฤlรกnok Nรกjomnรฉ bรฝvanie je stรกle vรกลพny problรฉm
Akรก je reรกlna situรกcia v oblasti nรกjomnรฉho bรฝvania a nรกhradnรฉho nรกjomnรฉho bรฝvania? Preฤo tieto problematiky spolu nesรบvisia?
V ฤรญsle 4/2016 ฤasopisu Sprรกva budov bol zverejnenรฝ ฤlรกnok doc. Ing. Daniely ล pirkovej, PhD., pod nรกzvom: โNรกjomnรฉ bรฝvanie je stรกle vรกลพny problรฉmโ. V uvedenom ฤlรกnku boli viacerรฉ informรกcie, ktorรฉ bez vysvetlenia ลกirลกieho kontextu predstavujรบ moลพnรฝ zdroj interpretaฤnรฝch omylov.
V ฤlรกnku sa spรกjajรบ nesรบvisiace problematiky z oblasti nรกjomnรฉho bรฝvania na jednej strane a z oblasti obstarania nรกhradnรฝch nรกjomnรฝch bytov na strane druhej. Z uvedenรฝch dรดvodov Ministerstvo dopravy a vรฝstavby SR (ฤalej len โministerstvoโ) povaลพuje za dรดleลพitรฉ reagovaลฅ na uvedenรฝ ฤlรกnok.
Na รบvod je potrebnรฉ sรบhlasiลฅ s autorkou, ลพe na Slovensku je nรกjomnรฝch bytov, predovลกetkรฝm cenovo dostupnรฝch nรกjomnรฝch bytov, skutoฤne mรกlo. Keฤลพe prevaลพnรก vรคฤลกina nรกjomnรฝch bytov vo vlastnรญctve verejnรฉho sektora bola podporenรก verejnรฝmi zdrojmi, veฤพmi vรฝhodnou kombinรกciou dotaฤnรฝch prostriedkov ministerstva a zvรฝhodnenรฝm รบverom zo ล tรกtneho fondu rozvoja bรฝvania, sรบ takto obstaranรฉ byty ฤasto vnรญmanรฉ ako byty urฤenรฉ pre sociรกlne najslabลกie skupiny obyvateฤพstva (nesprรกvne sa im pripisuje pomenovanie โsociรกlne bytyโ).
Z dostupnej ลกtatistiky je zrejmรฉ, ลพe viac ako 90 % bytov v SR je v sรบkromnom vlastnรญctve tรฝch osรดb, ktorรฉ v nich bรฝvajรบ. V porovnanรญ s vyspelejลกรญmi ลกtรกtmi zรกpadnej Eurรณpy je teda situรกcia a vnรญmanie nรกjomnรฉho bรฝvania u nรกs diametrรกlne odliลกnรฉ. V naลกej krajine stรกle prevlรกda vรฝraznรก spรคtosลฅ a viazanosลฅ na vlastnรญctvo bytu ako vรฝraz sociรกlneho statusu, na rozdiel od krajรญn zรกpadnej Eurรณpy, kde existuje vyลกลกia preferencia bรฝvania v nรกjomnom reลพime, ktorรฝ predstavuje vรฝraznejลกiu flexibilitu pracovnej sily a vyuลพรญvania dostupnรฝch moลพnostรญ aj v inรฝch oblastiach ลพivota.
Uvedenรก viazanosลฅ obyvateฤพov SR na vlastnรญctvo nehnuteฤพnosti je v sรบฤasnosti vรฝrazne posilลovanรก aj dostupnรฝm hypotekรกrnym financovanรญm s historicky najniลพลกรญmi รบrokmi.
Ako sme uลพ v รบvode spomรญnali, v predmetnom ฤlรกnku sรบ spojenรฉ problematika nรกjomnรฉho bรฝvania a problematika obstarรกvania nรกhradnรฝch nรกjomnรฝch bytov. Na lepลกie pochopenie a prehฤพadnosลฅ je potrebnรฉ tieto dve ฤasti jasne vymedziลฅ a rozdeliลฅ.
Problematika obstarรกvania nรกhradnรฝch nรกjomnรฝch bytov
ฤlรกnok sa venuje problematike obstarรกvania nรกhradnรฝch nรกjomnรฝch bytov pre nรกjomnรญkov z reลกtituovanรฝch domov, ktorรฉ boli vrรกtenรฉ pรดvodnรฝm vlastnรญkom na zรกklade tzv. reลกtituฤnรฝch zรกkonov. V sรบvislosti s touto konkrรฉtnou tรฉmou je potrebnรฉ zdรดrazniลฅ, ลพe ide o veฤพmi citlivรฝ problรฉm, ktorรฝ sa vลกak netรฝka menลกej dostupnosti nรกjomnรฉho bรฝvania ako takej. Dรดvodom sรบ podmienky, za akรฝch sa nรกhradnรฉ nรกjomnรฉ byty obstarรกvajรบ, a taktieลพ ลกpecifickรฉ podmienky, za akรฝch sa oprรกvnenรฝm ลพiadateฤพom poskytujรบ.
Obstarรกvanie nรกhradnรฝch nรกjomnรฝch bytov je v zmysle prijatรฉho koncepฤnรฉho a legislatรญvneho rieลกenia รบlohou obcรญ, na รบzemรญ ktorรฝch sa nachรกdzajรบ byty v tzv. reลกtituovanรฝch domoch.
Obec mรก v zmysle zรกkonnรฉho rieลกenia moลพnosลฅ poskytnรบลฅ oprรกvnenรฝm ลพiadateฤพom byty vo svojom vlastnรญctve (urobili tak napr. Pezinok, Preลกov a pod.) alebo mรดลพe tieto byty obstaraลฅ (vรฝstavbou, prestavbou, kรบpou, obnovou a pod. โ teda nielen vรฝstavbou, ako sa nesprรกvne uvรกdza v ฤlรกnku), priฤom ลกtรกt prostrednรญctvom dotaฤnรฉho systรฉmu financuje nรกklady na obstaranie nรกhradnรฝch nรกjomnรฝch bytov, prรญsluลกnej technickej vybavenosti a pozemku.
Nielen autorka vo svojom ฤlรกnku, ale aj viacerรฉ ฤalลกie interpretรกcie uvรกdzajรบ, ลพe suma dotรกcie je vo vรฝลกke 1 000 โฌ/m2 vrรกtane nรกkladov na technickรบ vybavenosลฅ a nรกkladov na pozemok. ล tรกt vลกak poskytuje na kaลพdรฝ z vyลกลกieuvedenรฝch รบฤelov ลกpecifickรบ dotรกciu, konkrรฉtne ide o sumu aลพ do 1 000 โฌ/m2 na obstaranie nรกhradnรฝch nรกjomnรฝch bytov plus dotรกciu do 5 800 โฌ/byt na obstaranie technickej vybavenosti a dotรกciu aลพ do vรฝลกky 10 800 โฌ/byt na obstaranie pozemku.
Ak teda predpokladรกme obstaranie nรกhradnรฉho nรกjomnรฉho bytu s priemernou veฤพkosลฅou 60 m2, mรดลพe obec zรญskaลฅ dotรกciu vo vรฝลกke aลพ 76 600 โฌ (60 000 โฌ na samotnรฝ byt, 5 800 โฌ na technickรบ vybavenosลฅ a 10 800 โฌ na pozemok), ฤo pri prepoฤte predstavuje sumu 1 276 โฌ/m2. Pri menลกรญch bytoch je tรกto suma eลกte vyลกลกia.
V neposlednom rade je potrebnรฉ upozorniลฅ na skutoฤnosลฅ, ลพe na รบฤel obstarรกvania nรกhradnรฝch nรกjomnรฝch bytov boli od roku 2012 ลกpecificky vyฤleลovanรฉ finanฤnรฉ prostriedky v ลกtรกtnom rozpoฤte, ktorรฉ neboli zahrnutรฉ do รบฤelov podpory obstarรกvania nรกjomnรฝch bytov v rรกmci Programu rozvoja bรฝvania, takลพe ich obstarรกvanie neobmedzilo moลพnรบ podporu do oblasti verejnรฉho nรกjomnรฉho sektora.
ล pecifickosลฅ prijatรฉho rieลกenia pri nรกhradnรฝch nรกjomnรฝch bytoch vychรกdza z potreby zachovania a zabezpeฤenia kontinuity bรฝvania pre oprรกvnenรฝch ลพiadateฤพov v bytoch v reลกtituovanรฝch domoch v zmysle existujรบcich nastavenรฝch podmienok.
Uvedenรฉ znamenรก, ลพe obec je pri poskytovanรญ nรกhradnรฝch nรกjomnรฝch bytov povinnรก uzavrieลฅ s nรกjomcom nรกjomnรบ zmluvu na dobu neurฤitรบ a sรบฤasลฅou tejto nรกjomnej zmluvy musรญ byลฅ predkupnรฉ prรกvo nรกjomcu k poskytnutรฉmu bytu. Z uvedenรฉho vyplรฝva, ลพe aj v prรญpade dostatoฤnej dostupnosti โลกtandardnรฝchโ nรกjomnรฝch bytov by sa tieto nemohli pouลพiลฅ na rieลกenie otรกzky nรกhradnรฝch bytov pre nรกjomcov v reลกtituovanรฝch bytoch.
Jednou z ฤalลกรญch podstatnรฝch informรกciรญ je, ลพe obyvatelia bytov v reลกtituovanรฝch domoch majรบ zรกkonom zabezpeฤenรฉ prรกvo obรฝvaลฅ pรดvodnรฝ byt za finanฤnรฝch podmienok platnรฝch ku koncu roku 2016, a to aลพ do pridelenia nรกhradnรฉho nรกjomnรฉho bytu obcou.
Povinnosลฅ obce doplรกcaลฅ rozdiel medzi regulovanรฝm a trhovรฝm nรกjomnรฝm nezakladรก pre obyvateฤพov tรฝchto bytov moลพnosลฅ ฤalลกieho navรฝลกenia nรกjomnรฉho po 1. januรกri 2017. Naฤalej im, samozrejme, ostรกva povinnosลฅ platiลฅ regulovanรฉ nรกjomnรฉ, avลกak bez akรฉhokoฤพvek ฤalลกieho zvรฝลกenia.
Problematika nรกjomnรฉho bรฝvania
V prvej ฤasti predmetnรฉho ฤlรกnku sa poukazuje na rozdiely vo vnรญmanรญ nรกjomnรฉho bรฝvania, ako aj jeho dostupnosti a inลกtitucionรกlneho prostredia na Slovensku a v susednom Rakรบsku. Ako ilustraฤnรฝ prรญklad je uvedenรฝ poฤet nรกjomnรฝch bytov vo Viedni a tieลพ podiel obyvateฤพov Viedne bรฝvajรบcich v nรกjomnรฝch bytoch. Skรดr sa vลกak ako prรญklad mohlo pouลพiลฅ porovnanie poฤtu nรกjomnรฝch bytov obstaranรฝch s podporou ลกtรกtu po roku 2000 v Bratislave.
Obstaranie bytov vo verejnom sektore je na Slovensku podporovanรฉ prostrednรญctvom kombinรกcie dotรกcie z ministerstva (vo vรฝลกke pribliลพne 30 aลพ 85 % z obstarรกvacรญch nรกkladov) a vรฝhodnรฉho รบveru zo ล tรกtneho fondu rozvoja bรฝvania (รบrokovรก miera pribliลพne 0 aลพ 1 %). Za obdobie rokov 2000 aลพ 2016 sa takto podporilo obstaranie 40 663 bytov na รบzemรญ celรฉho Slovenska (rozdelenie podฤพa krajov je v tabuฤพke ฤ. 1).
Jednรฝm z paradoxov je, ลพe pri bliลพลกom skรบmanรญ podporenรฝch bytov mรดลพeme vidieลฅ, ลพe v obciach sa obstaralo viac bytov ako v mestรกch (konkrรฉtne sa v obciach obstaralo pribliลพne 17 bytov na 1 000 obyvateฤพov dotknutรฝch obcรญ, zatiaฤพ ฤo v mestรกch iba pribliลพne 7 bytov na 1000 obyvateฤพov dotknutรฝch miest).
Uvedenรฉ mรดลพeme vysvetliลฅ poznanรญm, ลพe v prรญpade obcรญ ide skรดr o snahu stabilizรกcie, resp. zvรฝลกenie poฤtu obyvateฤพov. Limitujรบcim faktorom v obciach, ale taktieลพ v mestรกch je dostupnosลฅ vlastnรฝch pozemkov vhodnรฝch na vรฝstavbu nรกjomnรฝch bytov.
Skรบsme sa vลกak pozrieลฅ na poฤet obstaranรฝch bytov v Bratislave. Za obdobie 2000 aลพ 2016 sa v Bratislave obstaralo 548 bytov, ฤo v ukazovateli poฤtu nรกjomnรฝch bytov na 1 000 obyvateฤพov predstavuje 1,3 bytu na 1 000 obyvateฤพov (na Slovensku je priemer 7,53 bytu vo verejnom nรกjomnom sektore na 1 000 obyvateฤพov SR).
ฤiลพe je moลพnรฉ domnievaลฅ sa, ลพe nie nรกstroje verejnรฉho sektora, ale prรญstup jednotlivรฝch samosprรกv urฤuje, akรฝm spรดsobom sa spolupodieฤพajรบ na zabezpeฤovanรญ dostupnรฉho bรฝvania na svojom รบzemรญ. Pravdepodobne sa aj s autorkou predmetnรฉho ฤlรกnku zhodneme na tom, ลพe v Bratislave by boli potrebnรฉ nie desiatky alebo stovky, ale tisรญcky cenovo dostupnรฝch nรกjomnรฝch bytov.
To platรญ nielen pre Bratislavu, ale aj pre ostatnรฉ centrรก rozvoja, kde existuje vรฝraznรฝ pretlak dopytu po bรฝvanรญ v porovnanรญ s ponukou dostupnรฉho bรฝvania. Prรกve tieto oblasti majรบ vรฝraznรฝ potenciรกl na posilnenie pracovnej mobility a akcelerovania ekonomickรฉho rozvoja konkrรฉtneho mesta ฤi regiรณnu.
V ฤalลกej ฤasti ฤlรกnku sa konลกtatuje, ลพe โalarmujรบcou skutoฤnosลฅou je neustรกle sa zniลพujรบci poฤet dokonฤenรฝch, ako aj zaฤatรฝch obecnรฝch nรกjomnรฝch bytovโ, s dรดvetkom, ลพe mestรก a obce majรบ zvรฝลกenรฝ zรกujem zabezpeฤovaลฅ byty pre svojich obyvateฤพov nie formou vรฝstavby, ale skรดr obstarรกvanรญm dokonฤenรฝch bytov prostrednรญctvom kรบpy od zhotoviteฤพov.
Informรกcie uvedenรฉ v tejto ฤasti textu vyznievajรบ tak, ลพe obecnรฝ nรกjomnรฝ bytovรฝ fond sa napriek podpore ลกtรกtu nerozลกiruje. Samozrejme, ak by sme vychรกdzali len z interpretรกcie ลกtatistickรฝch ukazovateฤพov o poฤte zaฤatรฝch a dokonฤenรฝch bytov podฤพa druhu vlastnรญctva, dalo by sa s tรฝmto tvrdenรญm sรบhlasiลฅ.
ล tatistickรฝ รบrad SR totiลพ sleduje poฤty zaฤatรฝch a dokonฤovanรฝch bytov na zรกklade stavebnรฝch povolenรญ a kolaudaฤnรฝch rozhodnutรญ. Vo svojej ลกtatistike teda uvรกdza iba tie byty vo vlastnรญctve รบzemnej samosprรกvy, na ktorรฉ bolo vydanรฉ stavebnรฉ povolenie alebo kolaudaฤnรฉ rozhodnutie priamo obci.
Vzhฤพadom na preferencie obcรญ, moลพnรฉ komplikรกcie spojenรฉ s vรฝstavbou, verejnรฝm obstarรกvanรญm a inรฉ obce preferujรบ kรบpu uลพ hotovรฝch projektov, kde stavebnรฉ povolenie a kolaudaฤnรฉ rozhodnutie sa vydalo sรบkromnรฉmu investorovi.
Preto pri sledovanรญ ukazovateฤพov o bytoch vo vlastnรญctve รบzemnej samosprรกvy zohrรกvajรบ dรดleลพitejลกiu รบlohu informรกcie o poฤte bytov roฤne podporenรฝch dotรกciou ministerstva, ktorรฉ mรก k dispozรญcii ministerstvo a sรบ zverejnenรฉ na webovej strรกnke ministerstva.
Skutoฤnรฝ poฤet podporenรฝch obecnรฝch nรกjomnรฝch bytov znรกzorลuje graf na obr. 1, z ktorรฉho je zrejmรฉ, ลพe poฤet podporenรฝch bytov vo verejnom nรกjomnom sektore za ostatnรฝch 8 rokov osciluje okolo hranice 1 800 bytov, ฤo predstavuje viac ako 10 % podiel bytov dokonฤenรฝch vo vlastnรญctve รบzemnej samosprรกvy na celkovom poฤte dokonฤenรฝch bytov v SR roฤne.
Obr. 1 Graf poฤtu verejnรฝch nรกjomnรฝch bytov podporenรฝch dotรกciou z MDV SR v rokoch 2005 aลพ 2016
Zรกverom…
V Eร viac ako 70 % obyvateฤพov ลพije v byte, ktorรฝ vlastnรญ. SR jednoznaฤne patrรญ do skupiny krajรญn, kde dominuje vlastnรญcke bรฝvanie (viac ako 90 %). Umoลพnenie prevodu vlastnรญctva bytov zaฤiatkom devรคลฅdesiatych rokov minulรฉho storoฤia malo za nรกsledok dramatickรฝ pokles nรกjomnรฉho bรฝvania. Na Slovensku sa vlastnรฉ bรฝvanie povaลพuje za prirodzenรฝ jav a vรคฤลกina ฤพudรญ chce nehnuteฤพnosลฅ, v ktorej bรฝva, vlastniลฅ.
Snahou ministerstva v oblasti bytovej politiky je zvyลกovaลฅ fyzickรบ a cenovรบ dostupnosลฅ bรฝvania pri dosiahnutรญ ฤo najvรคฤลกej finanฤnej a energetickej hospodรกrnosti. V tomto zmysle sรบ prijatรฉ a v praxi uplatลovanรฉ ekonomickรฉ nรกstroje v oblasti รบverovej a dotaฤnej politiky, zameranรฉ najmรค na zniลพovanie finanฤnรฝch bariรฉr sรบvisiacich s obstaranรญm a uลพรญvanรญm primeranรฉho bรฝvania tak, aby bolo pre obyvateฤพstvo dostupnรฉ.
Nerozvinutosลฅ nรกjomnรฉho sektora, tak verejnรฉho, ako aj sรบkromnรฉho, vรฝrazne oslabuje mobilitu pracovnej sily. Podpora nรกjomnรฉho bรฝvania preto patrรญ k prioritรกm ลกtรกtnej bytovej politiky.
Cieฤพom v tejto oblasti je predovลกetkรฝm zachovanie podielu financiรญ vyฤleลovanรฉho zo ลกtรกtneho rozpoฤtu na rozvoj bรฝvania, vyลกลกia motivรกcia rozvoja sรบkromnรฉho nรกjomnรฉho sektora prostrednรญctvom zavedenia novรฝch finanฤnรฝch nรกstrojov, ako aj zavedenie samostatnรฉho prรญspevku na bรฝvanie.
TEXT + GRAF: Odbor koncepcie bรฝvania a mestskรฉho rozvoja, MDV SR
Ilustraฤnรฉ foto: Dano Veselskรฝ
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov 1/2017.