Správa služieb diplomatického zboru
Spoločnosť, o ktorej bude v nasledujúcich riadkoch reč, je istým spôsobom špecifická. Navonok pôsobí ako realitná kancelária, ale ponúka na prenájom najmä byty, rezidencie, objekty a kancelárske priestory, ktoré sú jej majetkom. V skutočnosti je akciovou spoločnosťou so stopercentnou majetkovou účasťou štátu, ktorá poskytuje komplex služieb vysokého štandardu v oblasti prenájmu, bývania a správy bytových a nebytových priestorov. Jej zákazníci sú v prevažnej miere z oblasti diplomatických misií a medzinárodných organizácií, akreditovaných v SR, zahraničných firiem, ale aj fyzické osoby, ktoré majú záujem o kvalitné bývanie. Nie nadarmo nesie od počiatku svojho vzniku výstižný názov Správa služieb diplomatického zboru (SSDZ).
Od začiatkov po súčasnosť
Po vzniku Slovenskej republiky v roku 1993 sa začali v Bratislave zriaďovať prvé diplomatické misie, ktoré pre svoju činnosť potrebovali nielen budovy na zriadenie veľvyslanectiev, ale aj rezidencie a byty na ubytovanie svojich pracovníkov. Vzhľadom na to, že trh s nehnuteľnosťami sa v tomto období len začal vytvárať, vznikla potreba pomôcť diplomatickým misiám nájsť vhodné objekty na založenie a fungovanie zastupiteľských úradov, čo viedlo Ministerstvo zahraničných vecí SR k zriadeniu príspevkovej organizácie Správa služieb diplomatického zboru. Organizácia dostala do správy objekty, ktoré zodpovedali požiadavkám na zriadenie zastupiteľských úradov a tieto objekty poskytovala diplomatickým misiám formou prenájmu.
Postupom času dospela SSDZ do štádia, keď bola natoľko životaschopná, že dokázala pôsobiť aj bez pomoci štátneho príspevku, a tak sa v roku 2001 pretransformovala na akciovú spoločnosť so stopercentnou majetkovou účasťou štátu. SSDZ, a. s. začala prispievať do štátneho rozpočtu formou svojich odvodových povinností.
V súčasnosti SSDZ, a. s. využíva svoje dlhoročné skúsenosti v oblasti prenájmu a práce s klientom, aby prispela k neustálemu zvyšovaniu kvality a rozsahu poskytovaných služieb.
Ponuka na trhu s nehnuteľnosťami je v súčasnosti rozsiahla a umožňuje výber objektov na prenájom, ktoré zodpovedajú aj veľmi náročným kritériám. Preto SSDZ venuje veľkú pozornosť vysokému štandardu vybavenia bytov a rezidencií a službám spojených s bývaním, napr. domovníckym službám, upratovaniu spoločných priestorov, úprave a udržiavaniu priľahlých záhrad, ale aj ochrane a bezpečnosti obytných areálov s cieľom oslobodiť klientov od všetkých starostí, týkajúcich sa bývania.
U svojich stálych zákazníkov si SSDZ získala určité renomé. Mnohé diplomatické misie majú v prenájme rezidencie, byty aj úrady od čias svojho príchodu do Bratislavy.
Večný kolobeh
V súčasnosti 75 % klientely tvoria zahraničné diplomatické misie, medzinárodné organizácie a ich zamestnanci. Zvyšok predstavujú pracovníci zahraničných firiem a bánk, ktoré pôsobia na Slovensku, ale aj slovenskí klienti, ktorí majú záujem o kvalitné a bezproblémové bývanie v dobrých lokalitách.
Čas trvania nájmov je rôzny, ale po skončení každého nájmu prechádzajú byty podľa potreby kompletnou úpravou alebo rekonštrukciou. Takto upravené, vymaľované a profesionálne vyčistené byty sú opätovne zaradené do ponuky.
Na každý rok má spoločnosť vypracovaný presný plán opravy a údržby bytov, ktoré sa do plánu zaraďujú podľa lehoty ukončenia nájmov. Pre každý byt sa pritom stanovuje štandard vybavenia, aký má pri opätovnom zaradení do ponuky dosahovať.
Pri rekonštrukcii historických budov je dôležité zachovať pôvodnú architektúru a všetky potrebné zásahy konzultovať s príslušným pamiatkovým úradom. Zároveň však treba vytvoriť priestor, ktorý bude zodpovedať moderným potrebám veľvyslanectva.
Prenájom s vysokým štandardom
Spoločnosť ponúka na prenájom byty, ktoré sa nachádzajú v obytných areáloch, vybavených bezpečnostným kamerovým systémom a možnosťou parkovania v garážach objektu. Okolie obytných domov má udržiavanú zeleň s parkovou úpravou, detské ihrisko a grilovancí kútik a vytvára relaxačnú zónu areálu. V domoch je zabezpečená stála domovnícka služba. Takéto komplexy sa nachádzajú na Čmelovci, Jančovej či Kohútovej ulici v Bratislave.
Ponúkané byty majú rôzny počet izieb a ich dispozičné riešenie je rozdielne. Plochou väčšie byty sú vybavené dvoma toaletami a dvoma kúpeľňami. K štandardnému vybaveniu patrí kuchynská linka so vstavanými spotrebičmi, vrátane umývačky riadu a automatickej práčky, vstavané šatníky a vo väčšine bytov je klimatizácia. Veľký dôraz sa kladie na estetickosť a čistotu vstupných a spoločných priestorov, aby už pri vstupe do domu vzbudili v klientovi príjemný pocit. Ostatné nehnuteľnosti vo vlastníctve SSDZ predstavujú rezidencie a budovy veľvyslanectiev, ktoré sú väčšinou historickými objektmi.
Nájomné jednotlivých bytov je stanovené v cenníku bytových a nebytových priestorov spoločnosti. Ceny nájmov sa stanovujú tak, aby na jednej strane odrážali vysoký štandard poskytovaných služieb, ale na druhej strane boli schopné obstáť v konkurencii na trhu s nehnuteľnosťami.
Vlastné zdroje a dodávatelia
Špecifikom servisu spoločnosti je tzv. stredisko technických činností, ktoré zamestnáva pracovníkov rozličných remesiel a profesií (napríklad murár, inštalatér či maliar – natierač a i.), potrebných pre komplexnú údržbu objektov. Zriadenie tejto sekcie sa spoločnosti veľmi osvedčilo najmä počas rekonštrukcií či úprav bytov po predchádzajúcich nájomcoch alebo v prípade promptných opráv. Na zabezpečenie odborných činností však spoločnosť využíva služby špecializovaných firiem. Rekonštrukciu alebo opravu bytu je potrebné zabezpečiť tak, aby v čo najmenšej miere rušila nájomníkov, to znamená, že realizačná firma alebo remeselníci musia v určitú dohodnutú hodinu začať a v stanovený čas aj skončiť práce. Často sa stáva, že dodávateľ zabezpečuje svoje služby cez víkendy, sviatky, dovolenky, či v nočných hodinách, napríklad v administratívnych objektoch.
SSDZ outsourcuje upratovaciu a strážnu službu. Na základe žiadosti klienta zabezpečí firmu, ktorá do objektu zavedie požadovaný typ internetu, telekomunikačného operátora či káblovej televízie. Spoločnosť pripraví klientovi prehľad poskytovateľov týchto služieb aj s informáciami o cenách, pričom im firma následne nainštaluje balík, ktorý si objednajú. Poplatky potom hradia priamo dodávateľovi alebo faktúry prichádzajú do spoločnosti, ktorá ich pripočíta k ostatným úhradám klienta.
Požiadavky klientov
Základnou požiadavkou býva funkčný a zároveň príjemný priestor. Záujmy klientov sa môžu odlišovať napr. v oblasti zariaďovania bytov. Niektorí žiadajú prázdne byty, iní si želajú nasťahovať sa do priestorov s kompletným zariadením. Diplomati a predstavitelia medzinárodných organizácií často podstupujú sťahovanie z miesta na miesto, a preto si zvyčajne prinesú svoj vlastný nábytok a zariadenie. Môže však dôjsť aj k situácii, že budúcim nájomníkom sa zapáči kompletne vybavený byt, ale prajú si zariadiť ho vlastným mobiliárom. Vtedy sa buď presťahuje nábytok do iných priestorov alebo záujemcovi ponúknu byt podobného typu, ktorý je nezariadený. Bežne sa zaisťuje dodatočné vybavenie spotrebičmi alebo solitérmi podľa potreby nájomníkov. Niektorí zákazníci využívajú služby architekta, či už slovenského alebo odborníka zo svojej domovskej krajiny.
Starostlivosť o klienta
Spoločnosť deklaruje vysokú starostlivosť o svojich klientov. V tomto roku zriadila zákaznícke centrum, na ktoré sa možno kedykoľvek obrátiť osobne, mailom alebo telefonicky. Poskytuje všeobecné informácie o možnosti získania vhodnej budovy prenájmom alebo kúpou na zriadenie cudzieho zastupiteľského úradu a usídlenie sa na Slovensku, ale dokáže pomôcť aj pri riešení špecifických požiadaviek, napr. pri registrácii vozidla v našom štáte. Výhodou pružnosti je priame napojenie na ministerstvo zahraničia.
V prípade akéhokoľvek problému v byte sa klienti môžu obrátiť aj na domovníka, pretože v danom bytovom dome tiež býva. Jeho úlohou je dohliadať na údržbu objektu a byť k dispozícii v prípade rozličných problémov, porúch alebo opráv. Vďaka online spojeniu môže kedykoľvek kontaktovať zákaznícke centrum, ktoré spätne informuje klienta o vyriešení situácie. Domovníci, a rovnako aj iní zamestnanci, majú možnosť prostredníctvom Ministerstva zahraničných vecí SR, kde pracujú na zastupiteľských úradoch SR, a načerpať skúsenosti aj v iných než domácich podmienkach.
Najväčším investičným projektom SSDZ bolo vybudovanie administratívneho centra AC Diplomat na Palisádach, ktoré je pýchou celej spoločnosti. Jeho prevádzku spustili v roku 2004. Stalo sa sídlom zastupiteľských úradov Nórska, Fínska a Švédska, Európskeho parlamentu a Európskej komisie.
Anna Salvová v spolupráci so SSDZ, a. s.
Foto: SSDZ, a. s.