Stratรฉgia adaptaฤnรฝch procesov
Galรฉria(7)

Stratรฉgia adaptaฤnรฝch procesov

Partneri sekcie:

Cieฤพom prรญspevku je analรฝza aย systematizรกcia teoretickรฝch poznatkov, ktorรฉ vychรกdzajรบ zย Porterovho generickรฉho hodnotovรฉho reลฅazca vย nadvรคznosti na oblasลฅ adaptaฤnรฝch procesov podpornรฝch ฤinnostรญ. Podpornรฉ ฤinnosti boli dlho na okraji spoloฤenskรฉho aย najmรค ekonomickรฉho zรกujmu. Dnes predstavujรบ vรฝznamnรฝ zdroj konkurenฤnej vรฝhody tรฝch podnikov, kde sa facility management implementuje ฤi uลพ formou insourcingu alebo outsourcingu.

รšvod
Stratรฉgia urฤuje, kam chce podnik dรดjsลฅ, zatiaฤพ ฤo adaptaฤnรฝ proces vymedzuje, ako to prakticky uskutoฤniลฅ. Prevรกdzkovรฝ plรกn potom ukazuje pracovnรญkom cestu. Rozdeฤพuje dlhodobรฝ vรฝkonnostnรฝ cieฤพ na krรกtkodobรฉ รบlohy. Plnenie takรฝchto konkrรฉtnych aย aktuรกlnych รบloh vyลพaduje, aby sa rozhodnutia prijรญmali aย integrovali sย ohฤพadom na celรบ organizรกciu, aย to tak rozhodnutia vychรกdzajรบce, ako aj rozhodnutia, ktorรฉ reagujรบ na priebeลพnรฉ zmeny aย vรฝvoj podnikateฤพskรฉho prostredia. Svetovรฝ hospodรกrsky vรฝvoj vย druhej polovici roku 2008 nastavil zrkadlo dรดsledkom bankovej aย finanฤnej krรญzy vย USA, ktorรก vย neuveriteฤพne krรกtkom ฤase postihla celรฝ svet. Hospodรกrska krรญza zasiahla aj Eurรณpsku รบniu. Katedra podnikovej ekonomiky Podnikovohospodรกrskej fakulty Vysokej ลกkoly ekonomickej vย Prahe (KPE FPH Vล E vย Prahe), vzhฤพadom na svoje vรฝznamnรฉ postavenie vย oblasti ekonomickรฉho vzdelรกvania, usporiadala 3. medzinรกrodnรบ konferenciu Facility managementu (FM), kde sa rieลกili moลพnosti podpornรฝch procesov vย obdobรญ nestability.

Prostredie facility managementu vย obdobรญ nestability
Celkovรฉ hodnotenie sรบฤasnรฝch hospodรกrskych podmienok, vย ktorรฝch podniky zaoberajรบce sa podpornรฝmi ฤinnosลฅami pรดsobia, sa vnรญmajรบ ako horลกie aลพ nepriaznivรฉ. Prezentovanรฉ zรกvery 3. medzinรกrodnej konferencie FM koreลกpondujรบ sย hฤพadanรญm ciest ฤo najefektรญvnejลกieho zvlรกdnutia spoloฤnรฝch sluลพieb vย prospech hlavnej ฤinnosti pri vรฝraznom zvรฝลกenรญ nรกkladov spolu sย hฤพadanรญm cesty kย zvรฝลกeniu kvality tรฝchto ลกtandardizovanรฝch sluลพieb.

FM ako efektรญvna metรณda sprรกvy nehnuteฤพnosti nachรกdza vย naลกich podmienkach ฤoraz vรคฤลกie uplatnenie, dochรกdza kย efektรญvnejลกiemu riadeniu zรกkladnรฉho predmetu podnikania sย cieฤพom zvรฝลกiลฅ konkurencieschopnosลฅ. Na ฤeskom trhu FM sย odhadovanรฝm objemom 100 miliรณยญnov eur sa ukazuje, ลพe vรฝznam FM stรกle stรบpa aย zรกroveลˆ narastรก tlak na zniลพovanie aย optimalizรกciu nรกkladov spojenรฝch so sprรกvou aย prevรกdzkou hnuteฤพnรฉho aย nehnuteฤพnรฉho majetku vย rรดznych segmentoch trhu. Vybranรฉ podniky FM vย ฤŒeskej republike viac-menej kopรญrujรบ eurรณpsky vรฝvoj (tab. 1).

Tab. 1ย  Poradie podฤพa obratu v roku 2007 (v tis. Kฤ)

Zdroj: Vรฝroฤnรฉ sprรกvy spoloฤnostรญ + dopoฤet autora
Pozn.: Keฤลพe ide o ฤeskรฉ firmy, ich obrat je uvedenรฝ v ฤeskรฝch korunรกch.

Za ostatnรฝch 10 rokov uย nรกs narรกstol zรกujem oย moลพnosti uplatnenia metรณdy FM pri riadenรญ podpornรฝch ฤinnostรญ, ฤo sรบvisรญ sย celรฝm, radom faktorov [1]. Ide najmรค oย optimalizรกciu prevรกdzkovรฝch nรกkladov vyฤleลˆovanรญm podpornรฝch ฤinnostรญ, ktorรฉ sa nรกsledne nakupujรบ od externรฉho dodรกvateฤพa (poskytovateฤพa) ako jednotlivรฉ alebo integrovanรฉ FM sluลพby. Definรญcia metรณdy riadenia podpornรฝch ฤinnostรญ podฤพa normy ฤŒSN EN 15ย 221-1 [2] (STN EN 15ย 221 Facility management) predstavuje โ€žintegrรกciu ฤinnostรญ vย rรกmci organizรกcie na zabezpeฤenie aย rozvoj dohodnutรฝch sluลพieb, ktorรฉ podporujรบ aย zvyลกujรบ efektivitu vlastnรฝch zรกkladnรฝch ฤinnostรญโ€œ. Proces zoลกtรญhฤพovania hodnotovรฉho reลฅazca podniku zรญskava na vรฝzname vzhฤพadom na problematiku outsourcingu, ktorรก sa dรก vnรญmaลฅ ako zรญskavanie zdrojov zย vonkajลกka (obr. 1).


Obr. 1ย  Definรญcia procesov podฤพa ฤŒSN EN 15 221 (STN EN 15 221)

Vย prรญpade FM vย oblasti vรฝroby ide najmรค oย riadenie podpornรฝch ฤinnostรญ vo vรฝznamnom sektore podnikateฤพskรฉho prostredia vย rรกmci transformรกcie vstupov aย vรฝstupov primรกrnej ฤinnosti, ktorรฉ zodpovedajรบ uvedenรฉmu spojeniu na trh dodรกvateฤพa aย odberateฤพa. Tento proces vyลพaduje aj kooperaฤnรฉ vzลฅahy sย inรฝmi sluลพbami. Tesnosลฅ vรคzieb je danรก predovลกetkรฝm charakteristikou podpornรฝch ฤinnostรญ zย hฤพadiska ich priameho ฤi nepriameho usporiadania vย rรกmci prรญsluลกnรฉho procesu aย prostredia. Vย tab. 2 sรบ uvedenรฉ ลกpecifikรกcie poฤtu poskytovanรฝch sluลพieb vย rรกmci 10 vybranรฝch podnikov poskytujรบcich FM sluลพby.

Tab. 2ย  Poradie podฤพa veฤพkosti portfรณlia ponรบkanรฝch sluลพieb


Zdroj: Vรฝroฤnรฉ sprรกvy spoloฤnostรญ + dopoฤet autora

Definovanie prevรกdzkovรฝch podmienok pre FM sa vytvรกra pomocou tzv. procesnej analรฝzy vย tรฝchto okruhoch [3]:

  • rozsah podpornรฝch ฤinnostรญ (zรกkladnรฉ parametre sluลพby):ย 
  1. kategรณria sluลพby podฤพa รบrovne riadenia (strategickรก, taktickรก aย prevรกdzkovรก),
  2. iniciรกtor poลพiadavky na sluลพbu,
  3. poฤetnosลฅ ฤinnostรญ,
  4. kontrola aย zodpovednosลฅ za realizรกciu sluลพby,
  5. koncovรฝ zรกkaznรญk,
  6. reporting na realizรกciu sluลพby (doklad oย vykonanรญ),
  7. nadvรคznosลฅ na ฤalลกie sluลพby,
  8. aplikรกcia jednotiek merania kvality;
  • ลกtandardy podpornรฝch procesov (procesnรฉ listy):
  1. vstup,
  2. vรฝstup,
  3. sรบvisiace procesy,
  4. mernรฉ jednotky,
  5. KPI (presnรก ลกpecifikรกcia รบrovne vรฝkonu aย kvality),
  6. odbornosลฅ,
  7. predpisy aย dokumenty,
  8. IS (dรกtovรฉ zdroje),
  9. technickรฉ vybavenie,
  10. popis procesu aย ฤalลกie;
  • ลกtruktรบra podnikovรฉho riadenia FM ฤinnostรญ:
  1. plรกn na budรบce obdobie,
  2. plรกn pravidelnej รบdrลพby aย cyklickรฝch sluลพieb,
  3. kontrolnรฉ nรกstroje na poskytovanie sluลพieb,
  4. informรกcia pre vedenie aย inรฉ.

Je nevyhnutnรฉ zdรดrazniลฅ, ลพe zย ฤiastkovรฉho prieskumu poskytovateฤพov FM sluลพieb vyplรฝva, ลพe vรคฤลกina respondentov ลพije vย obavรกch, akรฝ dosah na ich firmy, rozpoฤet iย kariรฉru bude maลฅ zatiaฤพ eลกte neistรก ekonomickรก situรกcia. KPE FPH Vล E vย Prahe uskutoฤnila pomerne ลกirokรฝ dotaznรญkovรฝ prieskum, na ktorom sa anonymne zรบฤastnili aj niektorรฉ podniky zย oblasti poskytovateฤพov FM sluลพieb. Hodnoty, ktorรฉ sa zรญskali na zรกklade zhodnotenia uskutoฤnenรฉho prieskumu, mรดลพu byลฅ za oblasลฅ poskytovateฤพov FM sluลพieb iba orientaฤnรฉ. Podฤพa predbeลพnรฝch informรกcii IFMA CZ sa na prieskume zรบฤastnil obmedzenรฝ poฤet podnikov (do 20 podnikov) poskytujรบcich FM sluลพby. Agregovanรฉ vรฝsledky hodnotenia prieskumu vypovedajรบ, ลพe [5]:
a)ย ย ย  predaj, vรฝroba aย zisk sรบ vย prepade (aลพ oย 30โ€‰%),
b)ย ย ย  zรบลพila sa ลกรญrka sortimentu poskytovanรฝch sluลพieb,
c)ย ย ย  poklesli nรกklady na propagรกciu, vรฝskum,ย vรฝvoj aย logistiku,
d)ย ย ย  znรญลพil sa celkovรฝ poฤet zamestnancov vrรกtane kmeลˆovรฝch, aย tรฝm aj osobnรฉ nรกklady vrรกtane benefitov, sluลพobnรฝch ciest atฤ.

Okolnosti podnikania vย rovnakom obdobรญ naznaฤujรบ, ลพe:
a)ย ย ย  zhorลกila sa moลพnosลฅ zรญskaลฅ prostriedky na prevรกdzkovรฉ financovanie aย investรญcie,
b)ย ย ย  podmienky na udrลพanie sรบฤasnรฝch zรกkaznรญkov, klientov aย obchodnรฝch aย logistickรฝch partnerov vykรกzali skรดr mierny pokles,
c)ย ย ย  podmienky prieniku na novรฉ trhy nevykรกzali zรกsadnรฝ rozdiel,
d)ย ย ย  podmienky produktovรฝch inovรกciรญ sa skรดr zlepลกili,
e)ย ย ย  konkurencieschopnosลฅ podniku vย poskytovanรฝch sluลพbรกch vrรกtane subdodรกvok zostala pribliลพne na rovnakej รบrovni.

Prijatรฉ opatrenia vย rovnakom obdobรญ signalizujรบ:
a)ย ย ย  odloลพenie investรญcie,
b)ย ย ย  zavedenie novรฝch sluลพieb,
c)ย ย ย  rozลกรญrenie produktovรฉho portfรณlia sluลพieb firmy,
d)ย ย ย  zรญskavanie novรฝch kmeลˆovรฝch zamestnancov typu manaลพรฉrov,
e)ย ย ย  nevytvรกranie marketingovej ani logistickej stratรฉgie, akvizรญciรญ alebo fรบziรญ.

Obdobie zotavenia zย krรญzy

Pri vytyฤovanรญ realistickรฝch รบloh na obdobie zotavovania zย krรญzy bude treba vychรกdzaลฅ zย identifikรกcie rizรญk aย stanovenรญ ich vรฝznamnosti. Treba si poloลพiลฅ aย zodpovedaลฅ otรกzky takรฉhoto typu:

  • Akรฉ faktory mรดลพu ฤalej ohroziลฅ veliฤiny vย ฤase, ktorรฉ vykรกzali pomerne znaฤnรฝ prepad, znรญลพenie aย pokles; prรญpadne ฤo by zvรฝลกilo รบฤinnosลฅ ich zlepลกenia (naprรญklad zย hฤพadiska finanฤnรฝch zdrojov, ฤพudรญ aย ฤasu)?
  • Akรฉ potenciรกlne problรฉmy by mohli vzniknรบลฅ pri ฤalลกom zรบลพenรญ alebo zniลพovanรญ portfรณlia poskytovanรฝch sluลพieb alebo segmentu zรกkaznรญkov? Akรฉ sรบ eลกte ฤalลกie oblasti ich zraniteฤพnosti?
  • ฤŒo by mohlo ovplyvniลฅ zainteresovanรฉ strany (stakeholdery) pri prijรญmanรญ rozhodnutรญ ohrozujรบcich ฤalลกรญ pokles poskytovania podpornรฝch sluลพieb?
  • ฤŒo by mohlo byลฅ zdrojom dodatoฤnรฝch benefitov?
  • Kedy, kde, ako aย preฤo by sa tieto rizikรก (negatรญvne aj pozitรญvne) pravdepodobne mohli vyskytnรบลฅ aย koho by mohli ovplyvniลฅ?
  • Ktorรฉ vรฝznamnรฉ faktory ovplyvลˆujรบce vรฝsledky podnikateฤพskej ฤinnosti FM podnikov by sa mohli vyvรญjaลฅ odliลกne oproti pรดvodne zvolenej stratรฉgii? (Ide oย urฤitรบ formu spochybลˆovania toho, ฤo sa skรดr povaลพovalo za istรฉ.)

Prevรกdzkovรฝ plรกn sa vyrovnรกva sย kritickรฝmi stavmi vย realizรกcii tรฝm, ลพe rozpoฤet zakladรก na reรกlnych okolnostiach. Akรฉ sรบ oฤakรกvania kapitรกlovรฝch trhov aย akรฉ sรบ predpoklady prรญsluลกnรฉho podniku FM vzhฤพadom na vรฝvoj podnikateฤพskรฉho prostredia? Po ukonฤenรญ spomรญnanej krรญzy by hlavnรฝm cieฤพom mali byลฅ kroky, ktorรฉ povedรบ prรญsluลกnรฝ podnik tak, aby zย tejto situรกcie vyลกiel sย lepลกรญmi vรฝsledkami. Diskusia oย vstupnรฝch predpokladoch je jednou zย najkritickejลกรญch ฤastรญ prรกce na prevรกdzkovom plรกne โ€“ nielen oย tรฝch najลกirลกรญch aย najvลกeobecnejลกรญch predpokladoch, ale aj oย predpokladoch konkrรฉtne ovplyvลˆujรบcich podnikateฤพskรบ oblasลฅ aย ฤinnosลฅ, segment po segmente (tab. 3), poloลพku po poloลพke. To je kฤพรบฤovรฝ prvok, ktorรฝ zvyฤajne nenachรกdzame vย ลกtandardnom plรกnovacom procese.

Tab. 3 Prรญklad zhrnutia finanฤnรฝch รบdajov

Vรคฤลกinou dochรกdza ku konfliktu medzi obchodnoprevรกdzkovรฝm aย finanฤnรฝm manaลพmentom. Tento problรฉm sa najฤastejลกie rieลกi kompromisom, ktorรฝ musรญ vychรกdzaลฅ zย dostatoฤne overenรฝch informรกciรญ od klientov, prรญpadne inรฝch nรกzorovรฝch zdrojov aย ktorรฝ povedie kย rozumnรฝm dohodรกm, ฤo tvorรญ vรฝznamnรบ sรบฤasลฅ sociรกlneho softvรฉru. Vlastnรก tvorba prevรกdzkovรฉho plรกnu sa zaฤรญna urฤenรญm kฤพรบฤovรฝch cieฤพov: vรฝnosov, prevรกdzkovรฉho zisku, cash-flow, produktivity aย trhovรฉho podielu.

Konkrรฉtne podrobnosti sa mรดลพu pri jednotlivรฝch podnikoch lรญลกiลฅ, dรดleลพitรฉ vลกak je, ลพe poskytujรบ jednostrannรฝ pohฤพad. Ten sa zameriava na otรกzky, ktorรฉ musia vย prvom rade odrรกลพaลฅ celkovรฉ ekonomickรฉ aj konkurenฤnรฉ podmienky, ale aj oฤakรกvania investorov, ktorรญ chcรบ maลฅ istotu, ลพe vlastniลฅ akcie alebo podiely je sprรกvne.

Ciele sa urฤujรบ zhora dole โ€“ od celku kย ฤasti (to znamenรก pre podnik ako celok). Mnoho firiem FM postupuje prรกve naopak. Vyuลพรญvajรบ proces tvorby rozpoฤtu na zรญskanie plรกnov zย rรดznych รบrovnรญ podnikateฤพskej jednotky, zย ktorรฝch potom zostavujรบ celok. Koneฤnรฝm finanฤnรฝm cieฤพom obyฤajne bรฝva vรฝnos na akcii alebo na obchodnom podiele. Do znaฤnej miery zรกvisรญ od stanovenรฝch vรฝnosovรฝch cieฤพov, na ktorรฝch zรกklade sรบ zostavenรฉ plรกny poskytovania FM sluลพieb. Najmรค vย obdobรญ zotavenia bude nesmierne dรดleลพitรฉ (tak ako vyplรฝva aj zย hodnotenia prieskumu) venovaลฅ pozornosลฅ tรฉmam, ako sรบ cenovรก politika aย tvorba poskytovanรฝch sluลพieb, vhodnรฉ kombinรกcie skupรญn klientov, optimรกlna kombinรกcia sluลพieb aย regiรณnov, reklama aย ฤinnosti zameranรฉ na podporu ponuky, objem, kvalita aย odmena pracovnรญkov predajnรฝch รบtvarov, predpoklady tรฝkajรบce sa vรฝvoja ekonomiky ako celku, konkurenฤnej situรกcie aย moลพnรฝch reakciรญ konkurentov.

Najdรดleลพitejลกie zo vลกetkรฉho je, aby sa venovala pozornosลฅ aj hrubรฝm ziskovรฝm rozpรคtiam. Prรญliลก veฤพa ฤพudรญ vย podniku sa eลกte zameriava na zvyลกovanie vรฝnosov bez toho, aby sรบฤasne mysleli na vytvรกranie alebo zaistenie hrubรฉho ziskovรฉho rozpรคtia. Ak nie je moลพnรฉ vytvรกraลฅ takรบ tvorbu cien, ktorรก by zaistila hrubรฉ ziskovรฉ rozpรคtie, potom sa musia znรญลพiลฅ nรกklady. Program zotavenia zahล•ลˆajรบci minimรกlny ziskovรฝ segment aย poskytujรบci vรฝznamnรฉ rastovรฉ prรญleลพitosti sa musรญ sรบstrediลฅ na tieto body [4]:

  • stabilizovaลฅ dodรกvky poskytovanรฝch FM sluลพieb aย zvรฝลกiลฅ ich regionรกlnu dostupnosลฅ,
  • zaviesลฅ pravidelnรฉ tรฝลพdennรฉ hodnotenie vรฝkonnosti sย cieฤพom podnietiลฅ plรกnovanie taktickรฝch opatrenรญ,
  • prispรดsobiลฅ reakciu na poลพadovanรฉ FM ฤinnosti stratรฉgii aย moลพnostiam lehรดt zรกsahu aย veฤพkosti klientov.

Pri urฤovanรญ ziskovรฝch cieฤพov treba zvlรกลกtnu pozornosลฅ venovaลฅ kฤพรบฤovรฝm iniciatรญvam, ako je ponuka novรฝch aย jedineฤnรฝch FM sluลพieb, pri ktorรฝch sa dajรบ dosiahnuลฅ vyลกลกie ceny aj ziskovรฉ rozpรคtie.

Zรกver
Potreba sรบstrediลฅ sa na konkrรฉtne poลพiadavky, hฤพadaลฅ synergiu aย zabezpeฤovaลฅ ucelenรบ formu vzdelรกvania vziลกla zย jednotlivรฝch referรกtov prezentovanรฝch na konferencii na kvalitnejลกie, efektรญvnejลกie aย spoฤพahlivejลกie zรกzemie poskytovania FM sluลพieb. Na to je, samozrejme, potrebnรก zodpovedajรบca รบroveลˆ prevรกdzkovo-technickรฉho informaฤnรฉho systรฉmu, jeho kvalitnรฉ vyhodnotenie, rozvoj prรญpadovรฝch ลกtรบdiรญ aย vzorovรฝch rieลกenรญ tvorยญbou vzorovรฝch modelov aย praktickรฝch nรกstrojov. Na strane Vล E sa oฤakรกva prehฤพad poznanรฉho, vysvetlenie aย najmรค praktickรฉ nรกvody, ako formulovanรบ teรณยญriu vย praxi pouลพรญvaลฅ. Zย prezentovanรฉho vรฝsledku vรฝskumu sรบฤasnej situรกcie vย podnikanรญ aย vรฝsledkov konferencie vyplรฝvajรบ otรกzky, na ktorรฉ treba ฤo najskรดr nรกjsลฅ odpoveฤ:

  • agenda opatrenรญ spoloฤnรฝch sluลพieb (najmรค FM sluลพby),
  • definรญcia stabilnรฉho prostredia pre podnikanie vย oblasti podpornรฝch ฤinnostรญ aย zdravรฝ FM podnik vย oblasti spoloฤnรฝch sluลพieb,
  • definรญcia udrลพateฤพnรฉho rozvoja FM podniku zย pohฤพadu vรฝskumu aย vzdelรกvania vย oblasti sluลพieb (programy, metodolรณgia, aplikovateฤพnosลฅ, databรกza),
  • akreditaฤnรฝ program odboru spoloฤnรฝch sluลพieb vrรกtane FM podฤพa profilรกcie vย rรกmci vedฤพajลกej ลกpecializรกcie.

TEXT: Ing. Vlastimil Karel Vyskoฤil, CSc.
FOTO: archรญv JAGA

Autor je odbornรฝm garantom predmetu facility management na Katedre manaลพmentu PFH Vล E vย Prahe.

Recenzovala doc. Ing. Viera Somorovรก, PhD.

Literatรบra
1.ย ย ย  Vyskoฤil, V. K., ล trup, O., Pavlรญk, M.: Facility management aย Public Private Partnership. Praha: Professional Publishing, 2007
2.ย ย ย  ฤŒSN EN 15ย 221 Facility management.
3.ย ย ย  Vyskoฤil, V. K.: FACILITY MANAGEMENT procesy aย riadenie podpornรฝch ฤinnostรญ. Praha: Profeยญssional Publishing, 2009.
4.ย ย ย  Zbornรญk zย 3. medzinรกrodnej konferencie Facility managementu โ€“ vรฝznamnรก opora riadenia vย obdobรญ nestability. Praha: nakladateฤพstvo Vล E Oeconomica, mรกj 2009.
5.ย ย ย  Podklady zย dotaznรญkovรฉho prieskumu. Internรฝ materiรกl KPE FPH, Praha, 2009.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov.