Stratรฉgia Eurรณpskej รบnie vย oblasti bezpeฤnosti aย ochrany zdravia pri prรกci
Prรกvo zamestnancov na bezpeฤnosลฅ aย ochranu zdravia pri prรกci je zakotvenรฉ vย ฤl. 36 รstavy Slovenskej republiky aย vย legislatรญve mรก uย nรกs tradรญciu od roku 1813. Vstupom do Eurรณpskej รบnie sa Slovenskรก republika zaviazala reลกpektovaลฅ jej prรกvny poriadok aย implementovaลฅ ho do svojej legislatรญvy.
รvodVย dรดsledku vstupu Slovenskej republiky do Eurรณpskej รบnie neustรกle dochรกdza kย zmenรกm vย naลกich prรกvnych predpisoch, ktorรฝch cieฤพom je zaistenie ฤoraz vyลกลกieho stupลa bezpeฤnosti aย ochrany zdravia pri prรกci (BOZP). Zamestnรกvateฤพom pribudli รบlohy aj vย oblasti zรญskavania podkladov pre ลกtatistickรฉ vyhodnocovanie dosahu tรฝchto zmien na รบrovni Eurรณpskej รบnie.
Stratรฉgia Eurรณpskeho spoloฤenstva vย oblasti BOZP
Na jednom zo svojich zasadnutรญ prijal Eurรณpsky parlament Uznesenie oย stratรฉgii Spoloฤenstva vย oblasti ochrany zdravia aย bezpeฤnosti pri prรกci na obdobie rokov 2007 โ 2012 (ฤalej len stratรฉgia) ako reakciu na oznรกmenie Komisie sย nรกzvom Zlepลกenie kvality aย produktivity prรกce.
Vย stratรฉgii sa vychรกdza zo ลกtatistickรฝch zistenรญ zย predchรกdzajรบcich obdobรญ aย na ich zรกklade sa naฤrtรกvajรบ novรฉ vรฝzvy, odporรบฤania aย poลพiadavky smerom ku Komisii aย kย ฤlenskรฝm ลกtรกtom. Dokument sa takisto zameriava na vรฝznamnรฉ smery vรฝvoja vย oblasti BOZP, ktorรฉ je potrebnรฉ rozpracovaลฅ aย rieลกiลฅ vย nรกrodnรฝch stratรฉgiรกch.
Vรฝchodiskovรฉ podklady zรญskanรฉ zย minulรฝch obdobรญ
Dรดleลพitรฝm konลกtatovanรญm je existencia pozitรญvnej vzรกjomnej sรบvislosti medzi kvalitatรญvnymi normami BOZP aย celkovou vรฝkonnosลฅou spoloฤnosti. Zรกroveล sa potvrdilo, ลพe najkonkurenฤnejลกie ekonomiky majรบ najlepลกie vรฝsledky vย oblasti bezpeฤnosti aย ochrany zdravia pri prรกci. Jej vysokรก รบroveล prispieva kย vyลกลกej produktivite, vรฝkonom aย celkovรฝm dobrรฝm podmienkam pre pracovnรญkov. Prinรกลกa aj รบspory ekonomike.
Znepokojujรบce vลกak je, ลพe oveฤพa vyลกลกiu mieru pracovnรฝch รบrazov aย chorรดb zย povolania ako je priemer Eurรณpskej รบnie, vykazujรบ urฤitรฉ kategรณrie aย to:
- pracovnรญci โ migrujรบci pracovnรญci, pracovnรญci soย zmluvami neposkytujรบcimi dostatoฤnรฉ sociรกlne istoty, ลพeny, mladลกรญ aย starลกรญ pracovnรญci,
- podniky โ malรฉ aย strednรฉ podniky aย mikropodniky,
- urฤitรฉ odvetvia โ najmรค stavebnรญctvo, poฤพnohospodรกrstvo, doprava aย rybnรฉ hospodรกrstvo,
- niektorรฉ ฤlenskรฉ ลกtรกty.
Ochrannรฉ opatrenia vย oblasti BOZP majรบ byลฅ neustรกle sรบฤasลฅou firemnej kultรบry vย sรบlade sย celoลพivotnรฝm vzdelรกvanรญm pracovnรญkov aย manaลพรฉrov. Overilo sa, ลพe ฤas odpoฤinku mรก rozhodujรบci vรฝznam pre vysokรบ รบroveล ochrany zdravia aย bezpeฤnosti pracovnรญkov.
รฤinnรก stratรฉgia BOZP pri prรกci by mala vychรกdzaลฅ zo sprรกvnej kombinรกcie tรฝchto poลพiadaviek:
- dostatoฤnรก vzรกjomnรก informovanosลฅ,
- cielenรฉ vzdelรกvanie aย odbornรก prรญprava,
- primeranรฉ opatrenia aย kampane vย oblasti prevencie,
- sociรกlny dialรณg aย zapojenie pracovnรญkov,
- zodpovedajรบca legislatรญva aย jej uplatลovanie,
- osobitnรก pozornosลฅ zameranรก na konkrรฉtne skupiny, odvetvia aย typy podnikov,
- รบฤinnรฉ kontroly, efektรญvne aย primeranรฉ sankcie sย odrรกdzajรบcim รบฤinkom.
Zvรฝลกenรบ pozornosลฅ treba venovaลฅ pravidelnรฉmu vyhodnocovaniu rizรญk na รบrovni podnikov. Nevykonรกvanie tejto ฤinnosti je protizรกkonnรฉ aย je jednou zย hlavnรฝch prรญฤin pretrvรกvania vรฝskytu pracovnรฝch รบrazov aย chorรดb zย povolania.
Novรฉ vรฝzvy aย vyjadrenia preย Komisiu aย ฤlenskรฉ ลกtรกty
Podฤพa stratรฉgie Komisie je potrebnรฉ znรญลพiลฅ mnoลพstvo pracovnรฝch รบrazov vย rรกmci Eurรณpskej รบnie vย priemere oย 25ย %, ฤo vyvolalo potrebu, aby vย polovici obdobia 2007 โ 2012 predloลพila Eurรณpskemu parlamentu sprรกvu oย dosiahnutom pokroku.
Komisia bola vyzvanรก, aby sa vo svojej stratรฉgii prednostne zaoberala ฤinnosลฅami a/alebo odvetviami, ktorรฉ so sebou prinรกลกajรบ osobitnรฉ rizikรก, napr. stavebnรญctvo. Do tohto procesu je potrebnรฉ zapojiลฅ aj Eurรณpsku agentรบru pre bezpeฤnosลฅ aย ochranu zdravia pri prรกci, ktorรก by mala predloลพiลฅ analรฝzu sย urฤenรญm, vย ktorom odvetvรญ hrozรญ najvรคฤลกie riziko pracovnรฝch รบrazov aย chorรดb zย povolania. Zniลพovanie vรฝskytu chorรดb zย povolania vลกak narรกลพa na urฤitรฉ ลฅaลพkosti, pretoลพe zber relevantnรฝch ลกtatistickรฝch รบdajov je komplikovanejลกรญ. Rozhodujรบcimi faktormi zvyลกujรบceho sa poฤtu รบrazov na pracoviskรกch aย chorรดb zย povolania sรบ vลกak prรญliลก dlhรฝ pracovnรฝ ฤas aย nedostatok ฤasu na odpoฤinok. Zvรฝลกenรบ pozornosลฅ je potrebnรฉ venovaลฅ vฤasnej identifikรกcii aย monitorovaniu novรฝch, napr. psychosociรกlnych rizรญk. Pri rieลกenรญ otรกzok tรฝkajรบcich sa zdravia aย bezpeฤnosti pri prรกci sa vย stratรฉgii zdรดraznila potreba braลฅ vรคฤลกรญ ohฤพad na problematiku rodu aย rodovรฉ aspekty.
Veฤพkรฝ vรฝznam mรก aj vรฝzva, aby vlรกdy vo svojich stratรฉgiรกch BOZP zabezpeฤili poลพiadavku zachovania pracovnรฝch miest pre ฤพudรญ, ktorรฝch poฤas pracovnรฉho ลพivota postihlo telesnรฉ alebo duลกevnรฉ ochorenie. Vย uznesenรญ parlamentu oย stratรฉgii sa kladne hodnotil prรญstup Komisie zameranรฝ na zniลพovanie administratรญvneho zaลฅaลพenia. Poฤet neลกtandardnรฝch pracovnรฝch zmlรบv sa zvyลกuje, ich podmienky vลกak nesmรบ predstavovaลฅ riziko pre zdravie aย bezpeฤnosลฅ zamestnancov, aniย zmluvnรฝch partnerov.
ฤalลกia poลพiadavka na Komisiu bola zameยญranรก na urรฝchlenรฉ zabezpeฤenie nรกpravy vย tom, aby, pokiaฤพ ide oย choroby zย povolania, zamestnanci vย pracovnom pomere na dobu urฤitรบ mali rovnakรฉ prรกva ako zamestnanci sย pracovnou zmluvou na dobu neurฤitรบ. Znepokojujรบce je aj zistenie, ลพe pracovnรญci vย doฤasnom pracovnom pomere, pracovnรญci sย krรกtkodobรฝmi pracovnรฝmi zmluvami aย pracovnรญci sย nรญzkou kvalifikรกciou majรบ neรบnosne vysokรบ mieru รบrazovosti (napr. pri zamestnรกvanรญ vย stavebยญnรญctve) vย porovnanรญ sย inรฝmi pracovnรญkmi.
Jednou zย dรดleลพitรฝch poลพiadaviek je, aby sa zamestnรกvatelia podporovali, aย ak to bude moลพnรฉ, aby skรบmali politiky ochrany zdravia aย bezpeฤnosti svojich subdodรกvateฤพov aย subdodรกvateฤพskรฉho reลฅazca sย cieฤพom zahrnรบลฅ politiku bezpeฤnosti aย ochrany zdravia do politiky sociรกlnej zodpovednosti podnikov.
Bolo dokรกzanรฉ prepojenie medzi nรกrastom stresu na pracovisku aย chorobami, ktorรฉ stres vyvolรกva, predovลกetkรฝm sย chronickรฝmi ochoreniami, kardiovaskulรกrnymi ochoreniami aย poruchami pohybovej sรบstavy. Vzhฤพadom na rastรบci vรฝskyt tรฝchto ochorenรญ je potrebnรฉ adekvรกtne hฤพadaลฅ aj legislatรญvne rieลกenia.
Prevencia mรก hlavnรฝ vรฝznam, preto vย stratรฉgii musรญ byลฅ zabezpeฤenรฉ, aby:
|
Vย uznesenรญ oย stratรฉgii sa ฤalej nachรกdza aj vรฝzva pre Komisiu aย ฤlenskรฉ ลกtรกty, aby zabezpeฤili dรดslednejลกie uplatลovanie existujรบcich prรกvnych nรกstrojov vย oblasti BOZP, napr. za pomoci opatrenรญ, ktorรฉ by mali obsahovaลฅ:
- minimรกlne poลพiadavky na kvalitu preventรญvnych sluลพieb aย pracovnรฝch inลกpekciรญ,
- prรญsnejลกie postihy,
- lepลกie vyhodnocovanie implementรกcie prรกvnych predpisov,
- silnejลกiu kultรบru prevencie aย systรฉmov vฤasnรฉho varovania,
- vรคฤลกie zapojenie zamestnancov na pracovisku,
- motivovanie zamestnancov plniลฅ si svoje zรกvรคzky vย oblasti BOZP,
- vรคฤลกie vyuลพรญvanie dohรดd oย sociรกlnom dialรณgu.
Komisii je adresovanรก aj poลพiadavka Parlamentu aย Rady, aby rovnakรฉ รบsilie venovala hodnoteniu vplyvu na zdravie aย bezpeฤnosลฅ pri prรกci ako hodnoteniam vplyvu na ลพivotnรฉ prostredie aย aby vyuลพรญvala vลกetky dostupnรฉ prostriedky na kontrolu implementรกcie prijatรฝch smernรญc oย bezpeฤnosti na pracovisku.
Veฤพmi dรดleลพitou sรบฤasลฅou uplatลovania prรกvnych predpisov oย ochrane zdravia aย bezpeฤnosti sรบ aj pracovnรฉ inลกpekcie. ฤlenskรฉ ลกtรกty majรบ svojim nรกrodnรฝm inลกpektorรกtom poskytnรบลฅ primeranรฉ personรกlne aย finanฤnรฉ zdroje aย zabezpeฤiลฅ aspoล jednรฉho inลกpektora na 10ย 000 praยญcovnรญkov. Svoju inลกpekฤnรบ ฤinnosลฅ majรบ zameraลฅ na prioritnรฉ oblasti, odvetvia aย podniky sย vysokรฝm rizikom vรฝskytu รบrazov aย sย vysokรฝm podielom ohrozenรฝch skupรญn, ako sรบ migrujรบci pracovnรญci, pracovnรญci vย pracovnom pomere na dobu urฤitรบ vysielanรญ cez agentรบry, mladรญ aย starยญลกรญ pracovnรญci, pracovnรญci sย postihnutรญm.
รlohou ฤlenskรฝch ลกtรกtov je zabezpeฤiลฅ, aby technickรก dokumentรกcia aย normy, ktorรฉ sa tรฝkajรบ zdravia aย bezpeฤnosti pri prรกci na vnรบtroลกtรกtnej รบrovni, boli dostupnรฉ zdarma.
Pri preลกkoฤพovanรญ vย oblasti ochrany zdravia aย bezpeฤnosti pri prรกci mรก byลฅ okrem zamestnancov aย zรกstupcov pรดsobiacich vย oblasti ochrany zdravia aย bezpeฤnosti pri prรกci venovanรก osobitnรก pozornosลฅ aj subdodรกvateฤพom, doฤasnรฝm pracovnรญkom, pracovnรญkom na ฤiastoฤnรฝ uvรคzok, ลพenรกm aย pracovnรญkom spomedzi migrantov.
Zamestnรกvatelia by mali podporovaลฅ zdravotnรฉ prehliadky pre prรญleลพitostnรฝch zamestnancov aย osoby pracujรบce na dohodu ฤi na ฤiastoฤnรฝ pracovnรฝ รบvรคzok. Zdravie aย bezpeฤnosลฅ mรดลพu byลฅ ohrozenรฉ nielen pri manuรกlnej prรกci, ale zvรฝลกenรบ pozornosลฅ treba venovaลฅ aj prรญฤinรกm, ktorรฉ spรดsobujรบ vznik duลกevnรฝch ochorenรญ, duลกevnรฉmu zdraviu, zรกvislostiam aย psychologickรฝm rizikรกm na pracovisku, akรฝmi sรบ napr. stres, obลฅaลพovanie aย zastraลกovanie (mobing), ako aj nรกsilie.
Vย uznesenรญ oย stratรฉgii je uvedenรก aj poลพiadavka, aby ฤlenskรฉ ลกtรกty zabezpeฤili primeranรฉ zastรบpenie ลพien vย procese rozhodovania oย otรกzkach zdravia aย bezpeฤnosti pri prรกci na vลกetkรฝch รบrovniach. Zastupovanie zamestnancov mรก hlavnรฝ vรฝznam pri kaลพdom opatrenรญ vย oblasti bezpeฤnosti aย ochrany zdravia na pracovisku, preto je nutnรฉ podporovaลฅ kladnรฝ vzรกjomnรฝ vzลฅah medzi prรญtomnosลฅou zรกstupcov pre bezpeฤnosลฅ aย ochranu zdravia na pracovisku aย vyลกลกรญm vรฝkonom.
ฤlenskรฝm ลกtรกtom sa odporรบฤa prijaลฅ opatrenia potrebnรฉ na to, aby pre prรกcu vย ลฅaลพkรฝch alebo nebezpeฤnรฝch podmienยญkach existovali prรญsluลกnรฉ prรกva sociรกlnej ochrany, ktorรฉ mรดลพu zainteresovanรญ pracovnรญci uplatลovaลฅ nielen poฤas obdobia zรกrobkovej ฤinnosti, ale aj vย dรดchodku.
Vรฝzva urฤenรก Komisii aj ฤlenskรฝm ลกtรกtom smeruje aj kย zohฤพadลovaniu vplyvu demografickรฝch zmien na BOZP. Vย sรบvislosti so skupinou starลกรญch pracovnรญkov je potrebnรฉ prijaลฅ takรฉ opatrenia, ktorรฉ im pomรดลพu udrลพaลฅ si svoje zdravie, ako aj schopnosลฅ pracovaลฅ aย byลฅ zamestnanรฝ do ฤo najvyลกลกieho veku. Starnรบca pracovnรก sila aย ochrana jej zdravia patria medzi priority tejto stratรฉgie.
Zรกver
Uznesenie Eurรณpskeho parlamentu vytรฝฤilo stratรฉgiu vย oblasti BOZP na roky 2007 โ 2012. Poฤas tohto obdobia ฤlenskรฉ ลกtรกty zabezpeฤia plnenie ustanovenรฝch รบloh aย na zรกklade svojich poลพiadaviek vypracujรบ nรกrodnรฉ stratรฉgie. Mali by sa tรฝkaลฅ rovnakรฉho obdobia aย zaฤรญnaลฅ vย tom istom roku, aby sa zjednoduลกilo ich porovnรกvanie. Vย nรกrodnรฝch stratรฉgiรกch musia byลฅ stanovenรฉ jasnรฉ aย merateฤพnรฉ ciele.
TEXT: Ing.ย Zdenka Hulรญnovรก, PhD.
FOTO: Dano Veselskรฝ
Autorka pรดsobรญ ako odbornรก asistentka na Stavebnej fakulte STU vย Bratislave.
Literatรบra
1.ย ย ย Uznesenie Eurรณpskeho parlamentu 2009/C 41 E/03 zย 15. januรกra 2008 oย stratรฉgii Spoloฤenstva vย oblasti ochrany zdravia aย bezpeฤnosti pri prรกci na obdobie 2007 โ 2012. Bezpeฤnosลฅ prรกce ฤ. 6 โ 7, roฤ. IX, 2009.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov.