Stratรฉgia Eurรณpskej รบnie vย oblasti bezpeฤnosti aย ochrany zdravia pri prรกci

Partneri sekcie:

Prรกvo zamestnancov na bezpeฤnosลฅ aย ochranu zdravia pri prรกci je zakotvenรฉ vย ฤl. 36 รšstavy Slovenskej republiky aย vย legislatรญve mรก uย nรกs tradรญciu od roku 1813. Vstupom do Eurรณpskej รบnie sa Slovenskรก republika zaviazala reลกpektovaลฅ jej prรกvny poriadok aย implementovaลฅ ho do svojej legislatรญvy.

รšvod
Vย dรดsledku vstupu Slovenskej republiky do Eurรณpskej รบnie neustรกle dochรกdza kย zmenรกm vย naลกich prรกvnych predpisoch, ktorรฝch cieฤพom je zaistenie ฤoraz vyลกลกieho stupลˆa bezpeฤnosti aย ochrany zdravia pri prรกci (BOZP). Zamestnรกvateฤพom pribudli รบlohy aj vย oblasti zรญskavania podkladov pre ลกtatistickรฉ vyhodnocovanie dosahu tรฝchto zmien na รบrovni Eurรณpskej รบnie.

Stratรฉgia Eurรณpskeho spoloฤenstva vย oblasti BOZP

Na jednom zo svojich zasadnutรญ prijal Eurรณpsky parlament Uznesenie oย stratรฉgii Spoloฤenstva vย oblasti ochrany zdravia aย bezpeฤnosti pri prรกci na obdobie rokov 2007 โ€“ 2012 (ฤalej len stratรฉgia) ako reakciu na oznรกmenie Komisie sย nรกzvom Zlepลกenie kvality aย produktivity prรกce.

Vย stratรฉgii sa vychรกdza zo ลกtatistickรฝch zistenรญ zย predchรกdzajรบcich obdobรญ aย na ich zรกklade sa naฤrtรกvajรบ novรฉ vรฝzvy, odporรบฤania aย poลพiadavky smerom ku Komisii aย kย ฤlenskรฝm ลกtรกtom. Dokument sa takisto zameriava na vรฝznamnรฉ smery vรฝvoja vย oblasti BOZP, ktorรฉ je potrebnรฉ rozpracovaลฅ aย rieลกiลฅ vย nรกrodnรฝch stratรฉgiรกch.

Vรฝchodiskovรฉ podklady zรญskanรฉ zย minulรฝch obdobรญ
Dรดleลพitรฝm konลกtatovanรญm je existencia pozitรญvnej vzรกjomnej sรบvislosti medzi kvalitatรญvnymi normami BOZP aย celkovou vรฝkonnosลฅou spoloฤnosti. Zรกroveลˆ sa potvrdilo, ลพe najkonkurenฤnejลกie ekonomiky majรบ najlepลกie vรฝsledky vย oblasti bezpeฤnosti aย ochrany zdravia pri prรกci. Jej vysokรก รบroveลˆ prispieva kย vyลกลกej produktivite, vรฝkonom aย celkovรฝm dobrรฝm podmienkam pre pracovnรญkov. Prinรกลกa aj รบspory ekonomike.

Znepokojujรบce vลกak je, ลพe oveฤพa vyลกลกiu mieru pracovnรฝch รบrazov aย chorรดb zย povolania ako je priemer Eurรณpskej รบnie, vykazujรบ urฤitรฉ kategรณrie aย to:

  • pracovnรญci โ€“ migrujรบci pracovnรญci, pracovnรญci soย zmluvami neposkytujรบcimi dostatoฤnรฉ sociรกlne istoty, ลพeny, mladลกรญ aย starลกรญ pracovnรญci,
  • podniky โ€“ malรฉ aย strednรฉ podniky aย mikropodniky,
  • urฤitรฉ odvetvia โ€“ najmรค stavebnรญctvo, poฤพnohospodรกrstvo, doprava aย rybnรฉ hospodรกrstvo,
  • niektorรฉ ฤlenskรฉ ลกtรกty.

Ochrannรฉ opatrenia vย oblasti BOZP majรบ byลฅ neustรกle sรบฤasลฅou firemnej kultรบry vย sรบlade sย celoลพivotnรฝm vzdelรกvanรญm pracovnรญkov aย manaลพรฉrov. Overilo sa, ลพe ฤas odpoฤinku mรก rozhodujรบci vรฝznam pre vysokรบ รบroveลˆ ochrany zdravia aย bezpeฤnosti pracovnรญkov.
รšฤinnรก stratรฉgia BOZP pri prรกci by mala vychรกdzaลฅ zo sprรกvnej kombinรกcie tรฝchto poลพiadaviek:

  • dostatoฤnรก vzรกjomnรก informovanosลฅ,
  • cielenรฉ vzdelรกvanie aย odbornรก prรญprava,
  • primeranรฉ opatrenia aย kampane vย oblasti prevencie,
  • sociรกlny dialรณg aย zapojenie pracovnรญkov,
  • zodpovedajรบca legislatรญva aย jej uplatลˆovanie,
  • osobitnรก pozornosลฅ zameranรก na konkrรฉtne skupiny, odvetvia aย typy podnikov,
  • รบฤinnรฉ kontroly, efektรญvne aย primeranรฉ sankcie sย odrรกdzajรบcim รบฤinkom.

Zvรฝลกenรบ pozornosลฅ treba venovaลฅ pravidelnรฉmu vyhodnocovaniu rizรญk na รบrovni podnikov. Nevykonรกvanie tejto ฤinnosti je protizรกkonnรฉ aย je jednou zย hlavnรฝch prรญฤin pretrvรกvania vรฝskytu pracovnรฝch รบrazov aย chorรดb zย povolania.

Novรฉ vรฝzvy aย vyjadrenia preย Komisiu aย ฤlenskรฉ ลกtรกty

Podฤพa stratรฉgie Komisie je potrebnรฉ znรญลพiลฅ mnoลพstvo pracovnรฝch รบrazov vย rรกmci Eurรณpskej รบnie vย priemere oย 25ย %, ฤo vyvolalo potrebu, aby vย polovici obdobia 2007 โ€“ 2012 predloลพila Eurรณpskemu parlamentu sprรกvu oย dosiahnutom pokroku.

Komisia bola vyzvanรก, aby sa vo svojej stratรฉgii prednostne zaoberala ฤinnosลฅami a/alebo odvetviami, ktorรฉ so sebou prinรกลกajรบ osobitnรฉ rizikรก, napr. stavebnรญctvo. Do tohto procesu je potrebnรฉ zapojiลฅ aj Eurรณpsku agentรบru pre bezpeฤnosลฅ aย ochranu zdravia pri prรกci, ktorรก by mala predloลพiลฅ analรฝzu sย urฤenรญm, vย ktorom odvetvรญ hrozรญ najvรคฤลกie riziko pracovnรฝch รบrazov aย chorรดb zย povolania. Zniลพovanie vรฝskytu chorรดb zย povolania vลกak narรกลพa na urฤitรฉ ลฅaลพkosti, pretoลพe zber relevantnรฝch ลกtatistickรฝch รบdajov je komplikovanejลกรญ. Rozhodujรบcimi faktormi zvyลกujรบceho sa poฤtu รบrazov na pracoviskรกch aย chorรดb zย povolania sรบ vลกak prรญliลก dlhรฝ pracovnรฝ ฤas aย nedostatok ฤasu na odpoฤinok. Zvรฝลกenรบ pozornosลฅ je potrebnรฉ venovaลฅ vฤasnej identifikรกcii aย monitorovaniu novรฝch, napr. psychosociรกlnych rizรญk. Pri rieลกenรญ otรกzok tรฝkajรบcich sa zdravia aย bezpeฤnosti pri prรกci sa vย stratรฉgii zdรดraznila potreba braลฅ vรคฤลกรญ ohฤพad na problematiku rodu aย rodovรฉ aspekty.

Veฤพkรฝ vรฝznam mรก aj vรฝzva, aby vlรกdy vo svojich stratรฉgiรกch BOZP zabezpeฤili poลพiadavku zachovania pracovnรฝch miest pre ฤพudรญ, ktorรฝch poฤas pracovnรฉho ลพivota postihlo telesnรฉ alebo duลกevnรฉ ochorenie. Vย uznesenรญ parlamentu oย stratรฉgii sa kladne hodnotil prรญstup Komisie zameranรฝ na zniลพovanie administratรญvneho zaลฅaลพenia. Poฤet neลกtandardnรฝch pracovnรฝch zmlรบv sa zvyลกuje, ich podmienky vลกak nesmรบ predstavovaลฅ riziko pre zdravie aย bezpeฤnosลฅ zamestnancov, aniย zmluvnรฝch partnerov.

ฤŽalลกia poลพiadavka na Komisiu bola zameยญranรก na urรฝchlenรฉ zabezpeฤenie nรกpravy vย tom, aby, pokiaฤพ ide oย choroby zย povolania, zamestnanci vย pracovnom pomere na dobu urฤitรบ mali rovnakรฉ prรกva ako zamestnanci sย pracovnou zmluvou na dobu neurฤitรบ. Znepokojujรบce je aj zistenie, ลพe pracovnรญci vย doฤasnom pracovnom pomere, pracovnรญci sย krรกtkodobรฝmi pracovnรฝmi zmluvami aย pracovnรญci sย nรญzkou kvalifikรกciou majรบ neรบnosne vysokรบ mieru รบrazovosti (napr. pri zamestnรกvanรญ vย stavebยญnรญctve) vย porovnanรญ sย inรฝmi pracovnรญkmi.

Jednou zย dรดleลพitรฝch poลพiadaviek je, aby sa zamestnรกvatelia podporovali, aย ak to bude moลพnรฉ, aby skรบmali politiky ochrany zdravia aย bezpeฤnosti svojich subdodรกvateฤพov aย subdodรกvateฤพskรฉho reลฅazca sย cieฤพom zahrnรบลฅ politiku bezpeฤnosti aย ochrany zdravia do politiky sociรกlnej zodpovednosti podnikov.

Bolo dokรกzanรฉ prepojenie medzi nรกrastom stresu na pracovisku aย chorobami, ktorรฉ stres vyvolรกva, predovลกetkรฝm sย chronickรฝmi ochoreniami, kardiovaskulรกrnymi ochoreniami aย poruchami pohybovej sรบstavy. Vzhฤพadom na rastรบci vรฝskyt tรฝchto ochorenรญ je potrebnรฉ adekvรกtne hฤพadaลฅ aj legislatรญvne rieลกenia.

Prevencia mรก hlavnรฝ vรฝznam, preto vย stratรฉgii musรญ byลฅ zabezpeฤenรฉ, aby:

  • zamestnรกvatelia prevzali svoju zodpovednosลฅ aย plnili si svoje povinnosti pri poskytovanรญ primeranรฝch preventรญvnych sluลพieb na vลกetkรฝch pracoviskรกch,
  • vyhodnocovanie rizรญk bolo nepretrยญลพitรฝm pokraฤujรบcim procesom sย plยญnรฝm zapojenรญm zamestnancov, aย nie iba jednorazovou povinnosลฅou,
  • vย ฤo najvรคฤลกej miere sa interne vykoยญnรกvali opatrenia vย oblasti prevencie,
  • zdravotnรฝ dozor sa vykonรกval spolu sย prevenciou,
  • legislatรญva tรฝkajรบca saย zdravia aย bezpeฤnosti pri prรกci odrรกลพala technickรฝ pokrok aย pravidelne sa aktualizovala.

Vย uznesenรญ oย stratรฉgii sa ฤalej nachรกdza aj vรฝzva pre Komisiu aย ฤlenskรฉ ลกtรกty, aby zabezpeฤili dรดslednejลกie uplatลˆovanie existujรบcich prรกvnych nรกstrojov vย oblasti BOZP, napr. za pomoci opatrenรญ, ktorรฉ by mali obsahovaลฅ:

  • minimรกlne poลพiadavky na kvalitu preventรญvnych sluลพieb aย pracovnรฝch inลกpekciรญ,
  • prรญsnejลกie postihy,
  • lepลกie vyhodnocovanie implementรกcie prรกvnych predpisov,
  • silnejลกiu kultรบru prevencie aย systรฉmov vฤasnรฉho varovania,
  • vรคฤลกie zapojenie zamestnancov na pracovisku,
  • motivovanie zamestnancov plniลฅ si svoje zรกvรคzky vย oblasti BOZP,
  • vรคฤลกie vyuลพรญvanie dohรดd oย sociรกlnom dialรณgu.

Komisii je adresovanรก aj poลพiadavka Parlamentu aย Rady, aby rovnakรฉ รบsilie venovala hodnoteniu vplyvu na zdravie aย bezpeฤnosลฅ pri prรกci ako hodnoteniam vplyvu na ลพivotnรฉ prostredie aย aby vyuลพรญvala vลกetky dostupnรฉ prostriedky na kontrolu implementรกcie prijatรฝch smernรญc oย bezpeฤnosti na pracovisku.

Veฤพmi dรดleลพitou sรบฤasลฅou uplatลˆovania prรกvnych predpisov oย ochrane zdravia aย bezpeฤnosti sรบ aj pracovnรฉ inลกpekcie. ฤŒlenskรฉ ลกtรกty majรบ svojim nรกrodnรฝm inลกpektorรกtom poskytnรบลฅ primeranรฉ personรกlne aย finanฤnรฉ zdroje aย zabezpeฤiลฅ aspoลˆ jednรฉho inลกpektora na 10ย 000 praยญcovnรญkov. Svoju inลกpekฤnรบ ฤinnosลฅ majรบ zameraลฅ na prioritnรฉ oblasti, odvetvia aย podniky sย vysokรฝm rizikom vรฝskytu รบrazov aย sย vysokรฝm podielom ohrozenรฝch skupรญn, ako sรบ migrujรบci pracovnรญci, pracovnรญci vย pracovnom pomere na dobu urฤitรบ vysielanรญ cez agentรบry, mladรญ aย starยญลกรญ pracovnรญci, pracovnรญci sย postihnutรญm.

รšlohou ฤlenskรฝch ลกtรกtov je zabezpeฤiลฅ, aby technickรก dokumentรกcia aย normy, ktorรฉ sa tรฝkajรบ zdravia aย bezpeฤnosti pri prรกci na vnรบtroลกtรกtnej รบrovni, boli dostupnรฉ zdarma.

Pri preลกkoฤพovanรญ vย oblasti ochrany zdravia aย bezpeฤnosti pri prรกci mรก byลฅ okrem zamestnancov aย zรกstupcov pรดsobiacich vย oblasti ochrany zdravia aย bezpeฤnosti pri prรกci venovanรก osobitnรก pozornosลฅ aj subdodรกvateฤพom, doฤasnรฝm pracovnรญkom, pracovnรญkom na ฤiastoฤnรฝ uvรคzok, ลพenรกm aย pracovnรญkom spomedzi migrantov.

Zamestnรกvatelia by mali podporovaลฅ zdravotnรฉ prehliadky pre prรญleลพitostnรฝch zamestnancov aย osoby pracujรบce na dohodu ฤi na ฤiastoฤnรฝ pracovnรฝ รบvรคzok. Zdravie aย bezpeฤnosลฅ mรดลพu byลฅ ohrozenรฉ nielen pri manuรกlnej prรกci, ale zvรฝลกenรบ pozornosลฅ treba venovaลฅ aj prรญฤinรกm, ktorรฉ spรดsobujรบ vznik duลกevnรฝch ochorenรญ, duลกevnรฉmu zdraviu, zรกvislostiam aย psychologickรฝm rizikรกm na pracovisku, akรฝmi sรบ napr. stres, obลฅaลพovanie aย zastraลกovanie (mobing), ako aj nรกsilie.

Vย uznesenรญ oย stratรฉgii je uvedenรก aj poลพiadavka, aby ฤlenskรฉ ลกtรกty zabezpeฤili primeranรฉ zastรบpenie ลพien vย procese rozhodovania oย otรกzkach zdravia aย bezpeฤnosti pri prรกci na vลกetkรฝch รบrovniach. Zastupovanie zamestnancov mรก hlavnรฝ vรฝznam pri kaลพdom opatrenรญ vย oblasti bezpeฤnosti aย ochrany zdravia na pracovisku, preto je nutnรฉ podporovaลฅ kladnรฝ vzรกjomnรฝ vzลฅah medzi prรญtomnosลฅou zรกstupcov pre bezpeฤnosลฅ aย ochranu zdravia na pracovisku aย vyลกลกรญm vรฝkonom.

ฤŒlenskรฝm ลกtรกtom sa odporรบฤa prijaลฅ opatrenia potrebnรฉ na to, aby pre prรกcu vย ลฅaลพkรฝch alebo nebezpeฤnรฝch podmienยญkach existovali prรญsluลกnรฉ prรกva sociรกlnej ochrany, ktorรฉ mรดลพu zainteresovanรญ pracovnรญci uplatลˆovaลฅ nielen poฤas obdobia zรกrobkovej ฤinnosti, ale aj vย dรดchodku.

Vรฝzva urฤenรก Komisii aj ฤlenskรฝm ลกtรกtom smeruje aj kย zohฤพadลˆovaniu vplyvu demografickรฝch zmien na BOZP. Vย sรบvislosti so skupinou starลกรญch pracovnรญkov je potrebnรฉ prijaลฅ takรฉ opatrenia, ktorรฉ im pomรดลพu udrลพaลฅ si svoje zdravie, ako aj schopnosลฅ pracovaลฅ aย byลฅ zamestnanรฝ do ฤo najvyลกลกieho veku. Starnรบca pracovnรก sila aย ochrana jej zdravia patria medzi priority tejto stratรฉgie.

Zรกver
Uznesenie Eurรณpskeho parlamentu vytรฝฤilo stratรฉgiu vย oblasti BOZP na roky 2007 โ€“ 2012. Poฤas tohto obdobia ฤlenskรฉ ลกtรกty zabezpeฤia plnenie ustanovenรฝch รบloh aย na zรกklade svojich poลพiadaviek vypracujรบ nรกrodnรฉ stratรฉgie. Mali by sa tรฝkaลฅ rovnakรฉho obdobia aย zaฤรญnaลฅ vย tom istom roku, aby sa zjednoduลกilo ich porovnรกvanie. Vย nรกrodnรฝch stratรฉgiรกch musia byลฅ stanovenรฉ jasnรฉ aย merateฤพnรฉ ciele.

TEXT: Ing.ย Zdenka Hulรญnovรก, PhD.
FOTO: Dano Veselskรฝ

Autorka pรดsobรญ ako odbornรก asistentka na Stavebnej fakulte STU vย Bratislave.

Literatรบra
1.ย ย ย  Uznesenie Eurรณpskeho parlamentu 2009/C 41 E/03 zย 15. januรกra 2008 oย stratรฉgii Spoloฤenstva vย oblasti ochrany zdravia aย bezpeฤnosti pri prรกci na obdobie 2007 โ€“ 2012. Bezpeฤnosลฅ prรกce ฤ. 6 โ€“ 7, roฤ. IX, 2009.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov.