รdrลพba vykurovacรญch systรฉmov ako sรบฤasลฅ facility managementu
Zatepฤพovanie budov je krok kย znรญลพeniu energetickej nรกroฤnosti existujรบcich iย budovanรฝch budov. Vย ฤase, keฤ sa ceny energiรญ pohybovali na tridsatine sรบฤasnรฝch cien, bolo ekonomicky neefektรญvne investovaลฅ vysokรฉ nรกklady do kvalitnรฝch vykurovacรญch sรบstav aย zatepฤพovacรญch systรฉmov. Vย sรบฤasnosti sรบ uลพ zย hฤพadiska moลพnosti financovaลฅ takรฉto projekty vytvorenรฉ priaznivejลกie podmienky, aย tak sa mnohรฉ objekty zatepฤพujรบ, inลกtalujรบ sa termohlavice, kalorimetre aย vymieลajรบ sa neefektรญvne zdroje tepla za modernejลกie. Kde je รบloha facility manaลพรฉra vย tomto procese?
Facility manaลพรฉr by mal maลฅ informรกcie zย niekoฤพkรฝch rokov prevรกdzky budovy, na zรกklade ktorรฝch by mal pre projektanta pripraviลฅ kvalitnรฉ podklady kย jeho nรกvrhu. Pokiaฤพ sa dlhodobo eviduje energetickรก spotreba (napr. odberovรฝmi vรฝkazmi) aย sรบฤasne existuje prehฤพad aj oย teplotรกch vnรบtri budovy (prรญpadne aj na vybranรฝch pracoviskรกch), potom mรก projektant prรกcu veฤพmi uฤพahฤenรบ. Aj prehฤพad oย fakturรกciรกch iba niekoฤพko rokov naspรคลฅ pomรดลพe.Facility manaลพรฉr alebo technik budovy ฤi sprรกvca by mali tieลพ podrobne poznaลฅ stavebnรฝ stav budovy, aby mohli upozorniลฅ na slabรฉ miesta existujรบceho zateplenia. รloha facility manaลพรฉra sa vลกak nekonฤรญ poskytnutรญm podkladov pri prรญprave zateplenia aย prestavby zdrojov tepla aย klimatizรกcie (ani na klimatizรกciu dnes vย tejto sรบvislosti nesmieme zabรบdaลฅ).
Facility manaลพรฉr sa musรญ staลฅ partnerom, aย ak je to potrebnรฉ, aj oponentom projektanta. Nรกvrh musรญ posudzovaลฅ zย hฤพadiska dlhodobej prevรกdzky, flexibility budovy pre prรญpad zmeny uลพรญvania aย podobne.
Facility manaลพรฉr by mal maลฅ sรญce poradnรฝ, avลกak akceptovateฤพnรฝ hlas po celรฝ ฤas prรญpravy, stavby ฤi prestavby. Vย realizaฤnej fรกze navyลกe musรญ โ spolu sย technickรฝm dozorom projektanta aj investora โ ustrรกลพiลฅ kvalitu vyhotovenia. Okrem toho je zodpovednรฝ za kompletnรบ dokumentรกciu โ projekฤnรบ aย vรฝrobnรบ dokumentรกciu, nรกvody, reklamaฤnรฉ protokoly aย inรฉ. Ak sa mu podarรญ zรญskaลฅ ich vย elektronickej podobe, budรบ neskรดr lepลกie spracovateฤพnรฉ.
Facility manaลพรฉr by mal byลฅ po celรบ dobu realizรกcie aktรญvny aย zriaฤovaลฅ si bohatรบ fotodokumentรกciu, aย to najmรค tรฝch miest, vย ktorรฝch sa po ukonฤenรญ prรกc technologickรฉ prvky zakryjรบ. Jeho รบloha konฤรญ prevzatรญm prรกc โ kolaudรกciou. Tรฝm sa vลกak zaฤรญna hlavnรก ฤinnosลฅ โ prevรกdzkovanie objektu.
Spravovanie vykurovacieho systรฉmu aย tepelnรฉ hospodรกrenie vย rรกmci facility managementu je obdobnรฉ ako vย ostatnej infraลกtruktรบre. Jeho sรบฤasลฅou je niekoฤพko riadiacich procesov, ktorรฉ musรญ facility manaลพรฉr vykonรกvaลฅ:
- efektรญvne prevรกdzkovanie zariadenia,
- kvalitnรก aย efektรญvna รบdrลพba zariadenia,
- sledovanie potrieb klienta aย poลพiadaviek majiteฤพa (ฤasto nie sรบ vย sรบlade),
- sledovanie ekologickรฝch parametrov,
- sledovanie aย implementรกcia legislatรญvnych nariadenรญ,
- hlรกsenie aย vรฝkaznรญctvo.
Efektรญvne prevรกdzkovanie zariadenia
Zluฤuje technickรฉ hฤพadisko aย predstavy klienta. Technickรฉ hฤพadisko sa dรก zvlรกdnuลฅ pomerne jednoducho. Situรกcia, akรก mรดลพe nastaลฅ pri rieลกenรญ problรฉmov nespokojnรฝch majiteฤพov, je komplikovanejลกia. Je to problematika sรญce vลกeobecne znรกma, ale veฤพmi sa oย nej nediskutuje. Keฤ takรกto situรกcia nastane, treba ju rieลกiลฅ asertรญvnym, no klientsky orientovanรฝm prรญstupom. Mnohรฉ problรฉmy sa eliminujรบ, ak sa facility manaลพรฉrovi podarรญ naprรญklad presadiลฅ inลกtalรกciu kalorimetrov aย zaviesลฅ systรฉm rozรบฤtovania podฤพa skutoฤne spotrebovanรฉho tepla. Spotrebu mรดลพe zefektรญvniลฅ automatizovanรฉ riadenie, ฤo je sรญce vรฝznamnรก investรญcia, ale zย dlhodobรฉho hฤพadiska mรก vysokรบ nรกvratnosลฅ. (Ak nie je prevรกdzka automatizovanรก, odporรบฤa sa minimรกlne zatvรกraลฅ pri vetranรญ vykurovanie.)
Treba zdรดrazniลฅ, ลพe ak sa nezavedie systรฉm pravidelnรฉho zaznamenรกvania vลกetkรฝch parametrov, vย strednodobom aย dlhodobom horizonte budรบ chรฝbaลฅ informรกcie dรดleลพitรฉ na efektรญvne rozhodovanie. Vย tejto oblasti sa vyskytuje mnoลพstvo slabรฝch miest, ktorรฉ sa zakrรฝvajรบ โkvalitnรฝm zvlรกdanรญm okamลพitรฝch potriebโ.
Kvalitnรก aย efektรญvna รบdrลพba zariadenia
Jednou zย priorรญt facility manaลพรฉra je riadenie รบdrลพby. Nejde len oย povinnรฉ revรญzie aย predpรญsanรฉ รบdrลพbovรฉ vรฝkony. Tie sรบ samozrejmรฉ aย manaลพรฉr vย nich musรญ maลฅ poriadok aย prehฤพad. Kvalitnรก รบdrลพba so zakomponovanรฝm know-how prevรกdzkovateฤพa objektu sa vyznaฤuje vyvรกลพenou pravidelnosลฅou vychรกdzajรบcou zย odporรบฤanรญ vรฝrobcov. Prevรกdzkovateฤพ musรญ byลฅ odbornรญk, ktorรฝ rozhoduje oย mnoลพstve aย frekvencii รบdrลพbovรฝch รบkonov tak, aby boli dostatoฤne preventรญvne aย ekonomickรฉ. Prevรกdzkovateฤพ bude maลฅ tendenciu zvyลกovaลฅ ich poฤetnosลฅ, ฤรญm sa bude zniลพovaลฅ riziko poruchy aย sรบฤasne zvyลกovaลฅ prรญjem prevรกdzkovateฤพa za vรฝkon. Ak sa vลกak zavedie fixnรก platba, mรก, naopak, prevรกdzkovateฤพ tendenciu zniลพovaลฅ percento preventรญvnych รบkonov, aย tรฝm ลกetriลฅ vlastnรฉ nรกklady.
Pre klienta to znamenรก jedinรฉ โ pripraviลฅ si dรดkladne zmluvu oย รบrovni sluลพieb (Service Level Agreement โ SLA), vyลพadovaลฅ od poskytovateฤพa vฤas aย vย dostatoฤnej hฤบbke prepracovanรฝ plรกn preventรญvnych รบkonov na odsรบhlasenie, tento plรกn prรญpadne preveriลฅ nezรกvislรฝm odbornรญkom (ak ho nemรก klient vย svojom tรญme) aย nรกsledne kontrolovaลฅ skutoฤnรฉ dodrลพiavanie plรกnovanรฝch รบkonov. Ak sa obe strany dohodnรบ, malo by sa znรญลพiลฅ percento havรกriรญ aย mimoriadnych stavov. Aj na to musรญ byลฅ klient pripravenรฝ aย musรญ vyลพadovaลฅ dรดslednรบ prรญpravu na havarijnรฉ stavy, preverovaลฅ si to, vyลพadovaลฅ report aย vyhodnotenie vzniku havรกrie. To vลกetko aย mnoho inรฝch spadรก do riadenia รบdrลพby.
Sledovanie potrieb klienta aย poลพiadaviek majiteฤพa
Potreby aย ลพelania uลพรญvateฤพov sรบ jednรฝm zย najkontroverznejลกรญch parametrov riadenia internรฉho prostredia budov. Vyhovieลฅ ลพelaniu dvoch pracovnรญkov, zย ktorรฝch jeden si ลพelรก vykรบrenรบ miestnosลฅ na 19 aย druhรฝ 24 ยฐC, je nerieลกiteฤพnรฉ. Vย praxi existujรบ aj prรญpady tzv. placebo rieลกenรญ, keฤ sprรกvca budovy nainลกtaloval tajnรฝ ovlรกdaฤ โ samozrejme nezapojenรฝ, aย teda nefunkฤnรฝ, aย povedal oย ลom iba najvรคฤลกรญm sลฅaลพovateฤพom. Tรญ si chodili tajne pridaลฅ/ubraลฅ teplotu aย boli spokojnรญ. Skutoฤne na tento problรฉm neexistuje inรฉ rieลกenie neลพ trpezlivรก konverzรกcia sย uลพรญvateฤพmi. Odmeranรฝ prรญstup tu je รบplne nefunkฤnรฝ. Aj tak je potrebnรฉ tieto sลฅaลพnosti/ลพelania evidovaลฅ aย dlhodobo sledovaลฅ. Vรฝsledkom mรดลพe byลฅ korekcia ลกtandardu, ktorรก znรญลพi nespokojnosลฅ, aย tรฝm aj zvรฝลกi vรฝkonnosลฅ pracovnรญkov vย ich zรกkladnej ฤinnosti. Opaฤnรฉ ลพelania vลกak mรดลพe maลฅ majiteฤพ, ktorรฝ chce znรญลพiลฅ nรกklady na prevรกdzku. Tu sa zaฤรญna politika facility managementu. Opรคลฅ neexistuje ลพiadne jednoznaฤnรฉ rieลกenie aย prichรกdza kย slovu kompromis. Veฤพmi zรกvisรญ aj na schopnostiach facility manaลพรฉra, ako sa sย touto situรกciou vysporiada.
Sledovanie ekologickรฝch parametrov
Problematika ekolรณgie vย poslednรฝch rokoch rezonuje zo vลกetkรฝch strรกn. Zรกujยญmom kaลพdรฉho je nevetraลฅ, keฤ sa sรบฤasne vykuruje, aย nevypรบลกลฅaลฅ teplo von (pouลพรญvajรบ sa napr. systรฉmy sย rekuperรกciou alebo kogenerรกtory), ustrรกลพiลฅ si mnoลพstvo ลกkodlivรญn, ktorรฉ systรฉm vypรบลกลฅa (popol, freรณny, vykurovacie substancie atฤ.). Dneลกnรฉ predpisy toto รบsilie napomรกhajรบ, preto ich treba dodrลพiavaลฅ aย zabezpeฤiลฅ si systรฉm internรฉho riadenia.
Sledovanie aย implementรกcia legislatรญvnych nariadenรญ
Sledovanie rรดznych noviel zรกkonov, nariadenรญ aย vyhlรกลกok zaลฅaลพuje rutinnรฝ vรฝkon sprรกvy, ale pre bezkonfliktnรฉ riadenie facility managementu je tento parameter vรฝznamnรฝ. Musรญme jasne definovaลฅ, kto to vลกetko vย spoloฤnosti bude sledovaลฅ aย jasne vymedziลฅ kompetencie klienta aj poskytovateฤพa. Zaลฅaลพenie jednotlivรฝch pracovnรญkov sa znรญลพi, ak sรบ kvalitnรฉ zmluvy; vรฝrazne sa eliminuje riziko pokรบt aย represiรญ zo strany ลกtรกtu aย verejnรฝch zloลพiek.
Hlรกsenie aย vรฝkaznรญctvo
Dneลกnรฉ modernรฉ informaฤnรฉ aย komunikaฤnรฉ technolรณgie (ICT) ponรบkajรบ veฤพkรบ podporu pri rรดznych ฤinnostiach aย je iba na ลกkodu, ak ich klienti alebo poskytovatelia podceลujรบ. Umoลพลujรบ vyhodnotiลฅ uplynulรฉ obdobia aย uskutoฤลovaลฅ podloลพenรฉ rozhodnutia. Systรฉmy vลกak musia spฤบลaลฅ dva zรกkladnรฉ parametre:
- Jednoduchosลฅ zย hฤพadiska uลพรญvateฤพskej obsluhy. Iย keฤ ide oย komplikovanรฉ programy, voฤi uลพรญvateฤพom musia byลฅ jednoduchรฉ aย priateฤพskรฉ. Cieฤพom by malo byลฅ zavedenie takรฉho systรฉmu, ktorรฝ nebude ลพiadne poลพiadavky (okrem havarijnรฝch prรญpadov) oznamovaลฅ telefonicky alebo predรกvaลฅ รบstne, ale vลกetky poลพiadavky aย potreby budรบ jednotlivรญ pracovnรญci (bez vรฝnimky) zapisovaลฅ do poลพiadavkovรฉho systรฉmu. Pracovnรญci si tak budรบ mรดcลฅ overiลฅ, vย akom ลกtรกdiu rieลกenia je ich pracovnรก รบloha aย facility manaลพรฉr bude manaลพรฉrom aย nie iba telefonistom; za najdรดleลพitejลกie moลพno oznaฤiลฅ zavedenie databรกzy, zย ktorej sa dรก vyลฅaลพiลฅ mnoลพstvo informรกciรญ.
- Jednoduchosลฅ systรฉmu. (Treba sa vyhnรบลฅ akejsi pozliepanine rรดznych programov.)
Sprรกva vykurovacรญch aย chladiacich systรฉmov je jednรฝm zo zรกkladov facility managementu. Ak klient aj poskytovateฤพ sluลพieb facility managementu kvalitne prevรกdzkujรบ aย riadia tieto systรฉmy, je veฤพmi pravdepodobnรฉ, ลพe budรบ rovnako kvalitne zvlรกdaลฅ aj celรบ oblasลฅ facility managementu.
Ing.ย Ondลej ล trup
Foto: Dano Veselskรฝ
Autor je partnerom ฤeskej poboฤky medzinรกrodnej FM/RM poradenskej spoloฤnosti Hein Consulting Group aย vykonรกva ฤinnosลฅ nezรกvislรฉho konzultanta vย oblasti facility managementu. Je ฤlenom predstavenstva IFMA CZ.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v magazรญne Sprรกva budov.