รšdrลพba vykurovacรญch systรฉmov  ako sรบฤasลฅ facility managementu
Galรฉria(3)

รšdrลพba vykurovacรญch systรฉmov ako sรบฤasลฅ facility managementu

Partneri sekcie:

Zatepฤพovanie budov je krok kย znรญลพeniu energetickej nรกroฤnosti existujรบcich iย budovanรฝch budov. Vย ฤase, keฤ sa ceny energiรญ pohybovali na tridsatine sรบฤasnรฝch cien, bolo ekonomicky neefektรญvne investovaลฅ vysokรฉ nรกklady do kvalitnรฝch vykurovacรญch sรบstav aย zatepฤพovacรญch systรฉmov. Vย sรบฤasnosti sรบ uลพ zย hฤพadiska moลพnosti financovaลฅ takรฉto projekty vytvorenรฉ priaznivejลกie podmienky, aย tak sa mnohรฉ objekty zatepฤพujรบ, inลกtalujรบ sa termohlavice, kalorimetre aย vymieลˆajรบ sa neefektรญvne zdroje tepla za modernejลกie. Kde je รบloha facility manaลพรฉra vย tomto procese?

Facility manaลพรฉr by mal maลฅ informรกcie zย niekoฤพkรฝch rokov prevรกdzky budovy, na zรกklade ktorรฝch by mal pre projektanta pripraviลฅ kvalitnรฉ podklady kย jeho nรกvrhu. Pokiaฤพ sa dlhodobo eviduje energetickรก spotreba (napr. odberovรฝmi vรฝkazmi) aย sรบฤasne existuje prehฤพad aj oย teplotรกch vnรบtri budovy (prรญpadne aj na vybranรฝch pracoviskรกch), potom mรก projektant prรกcu veฤพmi uฤพahฤenรบ. Aj prehฤพad oย fakturรกciรกch iba niekoฤพko rokov naspรคลฅ pomรดลพe.

Facility manaลพรฉr alebo technik budovy ฤi sprรกvca by mali tieลพ podrobne poznaลฅ stavebnรฝ stav budovy, aby mohli upozorniลฅ na slabรฉ miesta existujรบceho zateplenia. รšloha facility manaลพรฉra sa vลกak nekonฤรญ poskytnutรญm podkladov pri prรญprave zateplenia aย prestavby zdrojov tepla aย klimatizรกcie (ani na klimatizรกciu dnes vย tejto sรบvislosti nesmieme zabรบdaลฅ).

Facility manaลพรฉr sa musรญ staลฅ partnerom, aย ak je to potrebnรฉ, aj oponentom projektanta. Nรกvrh musรญ posudzovaลฅ zย hฤพadiska dlhodobej prevรกdzky, flexibility budovy pre prรญpad zmeny uลพรญvania aย podobne.

Facility manaลพรฉr by mal maลฅ sรญce poradnรฝ, avลกak akceptovateฤพnรฝ hlas po celรฝ ฤas prรญpravy, stavby ฤi prestavby. Vย realizaฤnej fรกze navyลกe musรญ โ€“ spolu sย technickรฝm dozorom projektanta aj investora โ€“ ustrรกลพiลฅ kvalitu vyhotovenia. Okrem toho je zodpovednรฝ za kompletnรบ dokumentรกciu โ€“ projekฤnรบ aย vรฝrobnรบ dokumentรกciu, nรกvody, reklamaฤnรฉ protokoly aย inรฉ. Ak sa mu podarรญ zรญskaลฅ ich vย elektronickej podobe, budรบ neskรดr lepลกie spracovateฤพnรฉ.

Facility manaลพรฉr by mal byลฅ po celรบ dobu realizรกcie aktรญvny aย zriaฤovaลฅ si bohatรบ fotodokumentรกciu, aย to najmรค tรฝch miest, vย ktorรฝch sa po ukonฤenรญ prรกc technologickรฉ prvky zakryjรบ. Jeho รบloha konฤรญ prevzatรญm prรกc โ€“ kolaudรกciou. Tรฝm sa vลกak zaฤรญna hlavnรก ฤinnosลฅ โ€“ prevรกdzkovanie objektu.

Spravovanie vykurovacieho systรฉmu aย tepelnรฉ hospodรกrenie vย rรกmci facility managementu je obdobnรฉ ako vย ostatnej infraลกtruktรบre. Jeho sรบฤasลฅou je niekoฤพko riadiacich procesov, ktorรฉ musรญ facility manaลพรฉr vykonรกvaลฅ:

  • efektรญvne prevรกdzkovanie zariadenia,
  • kvalitnรก aย efektรญvna รบdrลพba zariadenia,
  • sledovanie potrieb klienta aย poลพiadaviek majiteฤพa (ฤasto nie sรบ vย sรบlade),
  • sledovanie ekologickรฝch parametrov,
  • sledovanie aย implementรกcia legislatรญvnych nariadenรญ,
  • hlรกsenie aย vรฝkaznรญctvo.

Efektรญvne prevรกdzkovanie zariadenia
Zluฤuje technickรฉ hฤพadisko aย predstavy klienta. Technickรฉ hฤพadisko sa dรก zvlรกdnuลฅ pomerne jednoducho. Situรกcia, akรก mรดลพe nastaลฅ pri rieลกenรญ problรฉmov nespokojnรฝch majiteฤพov, je komplikovanejลกia. Je to problematika sรญce vลกeobecne znรกma, ale veฤพmi sa oย nej nediskutuje. Keฤ takรกto situรกcia nastane, treba ju rieลกiลฅ asertรญvnym, no klientsky orientovanรฝm prรญstupom. Mnohรฉ problรฉmy sa eliminujรบ, ak sa facility manaลพรฉrovi podarรญ naprรญklad presadiลฅ inลกtalรกciu kalorimetrov aย zaviesลฅ systรฉm rozรบฤtovania podฤพa skutoฤne spotrebovanรฉho tepla. Spotrebu mรดลพe zefektรญvniลฅ automatizovanรฉ riadenie, ฤo je sรญce vรฝznamnรก investรญcia, ale zย dlhodobรฉho hฤพadiska mรก vysokรบ nรกvratnosลฅ. (Ak nie je prevรกdzka automatizovanรก, odporรบฤa sa minimรกlne zatvรกraลฅ pri vetranรญ vykurovanie.)

Treba zdรดrazniลฅ, ลพe ak sa nezavedie systรฉm pravidelnรฉho zaznamenรกvania vลกetkรฝch parametrov, vย strednodobom aย dlhodobom horizonte budรบ chรฝbaลฅ informรกcie dรดleลพitรฉ na efektรญvne rozhodovanie. Vย tejto oblasti sa vyskytuje mnoลพstvo slabรฝch miest, ktorรฉ sa zakrรฝvajรบ โ€žkvalitnรฝm zvlรกdanรญm okamลพitรฝch potriebโ€œ.

Kvalitnรก aย efektรญvna รบdrลพba zariadenia
Jednou zย priorรญt facility manaลพรฉra je riadenie รบdrลพby. Nejde len oย povinnรฉ revรญzie aย predpรญsanรฉ รบdrลพbovรฉ vรฝkony. Tie sรบ samozrejmรฉ aย manaลพรฉr vย nich musรญ maลฅ poriadok aย prehฤพad. Kvalitnรก รบdrลพba so zakomponovanรฝm know-how prevรกdzkovateฤพa objektu sa vyznaฤuje vyvรกลพenou pravidelnosลฅou vychรกdzajรบcou zย odporรบฤanรญ vรฝrobcov. Prevรกdzkovateฤพ musรญ byลฅ odbornรญk, ktorรฝ rozhoduje oย mnoลพstve aย frekvencii รบdrลพbovรฝch รบkonov tak, aby boli dostatoฤne preventรญvne aย ekonomickรฉ. Prevรกdzkovateฤพ bude maลฅ tendenciu zvyลกovaลฅ ich poฤetnosลฅ, ฤรญm sa bude zniลพovaลฅ riziko poruchy aย sรบฤasne zvyลกovaลฅ prรญjem prevรกdzkovateฤพa za vรฝkon. Ak sa vลกak zavedie fixnรก platba, mรก, naopak, prevรกdzkovateฤพ tendenciu zniลพovaลฅ percento preventรญvnych รบkonov, aย tรฝm ลกetriลฅ vlastnรฉ nรกklady.

Pre klienta to znamenรก jedinรฉ โ€“ pripraviลฅ si dรดkladne zmluvu oย รบrovni sluลพieb (Service Level Agreement โ€“ SLA), vyลพadovaลฅ od poskytovateฤพa vฤas aย vย dostatoฤnej hฤบbke prepracovanรฝ plรกn preventรญvnych รบkonov na odsรบhlasenie, tento plรกn prรญpadne preveriลฅ nezรกvislรฝm odbornรญkom (ak ho nemรก klient vย svojom tรญme) aย nรกsledne kontrolovaลฅ skutoฤnรฉ dodrลพiavanie plรกnovanรฝch รบkonov. Ak sa obe strany dohodnรบ, malo by sa znรญลพiลฅ percento havรกriรญ aย mimoriadnych stavov. Aj na to musรญ byลฅ klient pripravenรฝ aย musรญ vyลพadovaลฅ dรดslednรบ prรญpravu na havarijnรฉ stavy, preverovaลฅ si to, vyลพadovaลฅ report aย vyhodnotenie vzniku havรกrie. To vลกetko aย mnoho inรฝch spadรก do riadenia รบdrลพby.

Sledovanie potrieb klienta aย poลพiadaviek majiteฤพa
Potreby aย ลพelania uลพรญvateฤพov sรบ jednรฝm zย najkontroverznejลกรญch parametrov riadenia internรฉho prostredia budov. Vyhovieลฅ ลพelaniu dvoch pracovnรญkov, zย ktorรฝch jeden si ลพelรก vykรบrenรบ miestnosลฅ na 19 aย druhรฝ 24 ยฐC, je nerieลกiteฤพnรฉ. Vย praxi existujรบ aj prรญpady tzv. placebo rieลกenรญ, keฤ sprรกvca budovy nainลกtaloval tajnรฝ ovlรกdaฤ โ€“ samozrejme nezapojenรฝ, aย teda nefunkฤnรฝ, aย  povedal oย ลˆom iba najvรคฤลกรญm sลฅaลพovateฤพom. Tรญ si chodili tajne pridaลฅ/ubraลฅ teplotu aย boli spokojnรญ. Skutoฤne na tento problรฉm neexistuje inรฉ rieลกenie neลพ trpezlivรก konverzรกcia sย uลพรญvateฤพmi. Odmeranรฝ prรญstup tu je รบplne nefunkฤnรฝ. Aj tak je potrebnรฉ tieto sลฅaลพnosti/ลพelania evidovaลฅ aย dlhodobo sledovaลฅ. Vรฝsledkom mรดลพe byลฅ korekcia ลกtandardu, ktorรก znรญลพi nespokojnosลฅ, aย tรฝm aj zvรฝลกi vรฝkonnosลฅ pracovnรญkov vย ich zรกkladnej ฤinnosti. Opaฤnรฉ ลพelania vลกak mรดลพe maลฅ majiteฤพ, ktorรฝ chce znรญลพiลฅ nรกklady na prevรกdzku. Tu sa zaฤรญna politika facility managementu. Opรคลฅ neexistuje ลพiadne jednoznaฤnรฉ rieลกenie aย prichรกdza kย slovu kompromis. Veฤพmi zรกvisรญ aj na schopnostiach facility manaลพรฉra, ako sa sย touto situรกciou vysporiada.

Sledovanie ekologickรฝch parametrov
Problematika ekolรณgie vย poslednรฝch rokoch rezonuje zo vลกetkรฝch strรกn. Zรกujยญmom kaลพdรฉho je nevetraลฅ, keฤ sa sรบฤasne vykuruje, aย nevypรบลกลฅaลฅ teplo von (pouลพรญvajรบ sa napr. systรฉmy sย rekuperรกciou alebo kogenerรกtory), ustrรกลพiลฅ si mnoลพstvo ลกkodlivรญn, ktorรฉ systรฉm vypรบลกลฅa (popol, freรณny, vykurovacie substancie atฤ.). Dneลกnรฉ predpisy toto รบsilie napomรกhajรบ, preto ich treba dodrลพiavaลฅ aย zabezpeฤiลฅ si systรฉm internรฉho riadenia.

Sledovanie aย implementรกcia legislatรญvnych nariadenรญ
Sledovanie rรดznych noviel zรกkonov, nariadenรญ aย vyhlรกลกok zaลฅaลพuje rutinnรฝ vรฝkon sprรกvy, ale pre bezkonfliktnรฉ riadenie facility managementu je tento parameter vรฝznamnรฝ. Musรญme jasne definovaลฅ, kto to vลกetko vย spoloฤnosti bude sledovaลฅ aย jasne vymedziลฅ kompetencie klienta aj poskytovateฤพa. Zaลฅaลพenie jednotlivรฝch pracovnรญkov sa znรญลพi, ak sรบ kvalitnรฉ zmluvy; vรฝrazne sa eliminuje riziko pokรบt aย represiรญ zo strany ลกtรกtu aย verejnรฝch zloลพiek.

Hlรกsenie aย vรฝkaznรญctvo
Dneลกnรฉ modernรฉ informaฤnรฉ aย komunikaฤnรฉ technolรณgie (ICT) ponรบkajรบ veฤพkรบ podporu pri rรดznych ฤinnostiach aย je iba na ลกkodu, ak ich klienti alebo poskytovatelia podceลˆujรบ. Umoลพลˆujรบ vyhodnotiลฅ uplynulรฉ obdobia aย uskutoฤลˆovaลฅ podloลพenรฉ rozhodnutia. Systรฉmy vลกak musia spฤบลˆaลฅ dva zรกkladnรฉ parametre:

  • Jednoduchosลฅ zย hฤพadiska uลพรญvateฤพskej obsluhy. Iย keฤ ide oย komplikovanรฉ programy, voฤi uลพรญvateฤพom musia byลฅ jednoduchรฉ aย priateฤพskรฉ. Cieฤพom by malo byลฅ zavedenie takรฉho systรฉmu, ktorรฝ nebude ลพiadne poลพiadavky (okrem havarijnรฝch prรญpadov) oznamovaลฅ telefonicky alebo predรกvaลฅ รบstne, ale vลกetky poลพiadavky aย potreby budรบ jednotlivรญ pracovnรญci (bez vรฝnimky) zapisovaลฅ do poลพiadavkovรฉho systรฉmu. Pracovnรญci si tak budรบ mรดcลฅ overiลฅ, vย akom ลกtรกdiu rieลกenia je ich pracovnรก รบloha aย facility manaลพรฉr bude manaลพรฉrom aย nie iba telefonistom; za najdรดleลพitejลกie moลพno oznaฤiลฅ zavedenie databรกzy, zย ktorej sa dรก vyลฅaลพiลฅ mnoลพstvo informรกciรญ.
  • Jednoduchosลฅ systรฉmu. (Treba sa vyhnรบลฅ akejsi pozliepanine rรดznych programov.)

Sprรกva vykurovacรญch aย chladiacich systรฉmov je jednรฝm zo zรกkladov facility managementu. Ak klient aj poskytovateฤพ sluลพieb facility managementu kvalitne prevรกdzkujรบ aย riadia tieto systรฉmy, je veฤพmi pravdepodobnรฉ, ลพe budรบ rovnako kvalitne zvlรกdaลฅ aj celรบ oblasลฅ facility managementu.

Ing.ย Ondล™ej ล trup
Foto: Dano Veselskรฝ

Autor je partnerom ฤeskej poboฤky medzinรกrodnej FM/RM poradenskej spoloฤnosti Hein Consulting Group aย vykonรกva ฤinnosลฅ nezรกvislรฉho konzultanta vย oblasti facility managementu. Je ฤlenom predstavenstva IFMA CZ.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v magazรญne Sprรกva budov.