Vรฝber auta: kฤพรบฤom k rieลกeniu je TCO
Galรฉria(5)

Vรฝber auta: kฤพรบฤom k rieลกeniu je TCO

Partneri sekcie:

Preฤo nรกs to auto toฤพko stรกlo? Hrozivรก, ale celkom legitรญmna otรกzka majiteฤพa firmy smerom kย manaลพรฉrovi zodpovednรฉmu za vรฝber vozidiel vรดbec nemusela prรญsลฅ. Vyhnรบลฅ sa jej dรก vyuลพitรญm metรณdy Total Cost of Ownership.

Sprรกva automobilovรฉho parku je sรบฤasลฅou firemnej logistiky. Vย sรบฤasnosti vรฝrazne klesajรบ dopravnรฉ vรฝkony vo vlastnej rรฉลพii aย predpokladรก sa, ลพe vย horizonte 10 rokov sa sprรกva aย รบdrลพba automobilov bude vย 80ย % prevรกdzkovaลฅ outsorcingom. Pri hodnotenรญ รบrovne spravovania je dรดleลพiยญtรก miera optimalizรกcie procesov aย minimaยญlizรกcia nรกkladov sย maximรกlnym efektom.

Na druhej strane, sรบstrediลฅ sa pri kรบpe vozidiel do firmy iba na cenu je zย pohฤพadu celkovรฝch nรกkladov na ich prevรกdzku nezodpovednรฉ. Veฤพa menลกรญch aย strednรฝch spoloฤnostรญ vyuลพรญva metรณdu TCA (Total Cost of Acquisition), ktorรก berie do รบvahy iba momentรกlne vรฝdavky spojenรฉ sย akvizรญciou, teda zรญskanรญm automobilov. Spravovanie firemnej flotily vลกak zahล•ลˆa celรฉ obdobie, poฤas ktorรฉho bude firma automobily vlastniลฅ aย prevรกdzkovaลฅ, aลพ po ich odpredaj. Metรณda TCO (Total Cost of Ownership) kalkuluje aj sย vรฝdavkami na prevรกdzku, palivo, servisnรฉ รบkony, teda so vลกetkรฝmi fixnรฝmi iย premennรฝmi nรกkladmi, ktorรฉ si vozidlo poฤas svojej ลพivotnej drรกhy vo firme vyลพiada.

Pyrrhovo vรญลฅazstvo

Nadobรบdacia cena automobilu vย rรกmci metรณdy TCO strรกca svoj strategickรฝ vรฝznam, ktorรฝ mรก pri metรณde TCA โ€“ je totiลพ len zaฤiatkom celรฉho reลฅazca nรกsledne vyvolanรฝch nรกkladov. Niektorรญ manaลพรฉri sa napriek tomu sรบstreฤujรบ len na ลˆu aย opรกjajรบ sa pocitom vรญลฅazstva, keฤ sa im po veฤพkom รบsilรญ podarรญ vybaviลฅ niekoฤพkotisรญcovรบ zฤพavu. Nevidia vลกak, ลพe zย pohฤพadu pouลพรญvania automobilu aย jeho ฤalลกieho predaja pre firmu moลพno uลพ dopredu vyrobili stratu.

Neznamenรก to, ลพe by lacnejลกie automobily boli automaticky nevรฝhodnรฉ. Vลพdy je vลกak nutnรฉ uvaลพovaลฅ vย celkovom kontexte pouลพรญvania vozidla aย porovnรกvaลฅ aj vzลฅah ceny aย spoฤพahlivosti. Ak kรบpime auto lacno, priฤom vย prieskumoch spoฤพahlivosti patrรญ na poslednรฉ prieฤky, pri skorom opรคtovnom predaji si vozidlo na seba nezarobรญ aย rozdiel nรกkupnej aย predajnej ceny znamenรก zvรคฤลกa pomerne vysokรบ stratu. Ani to vลกak nevyrieลกi prestoje aย uลกlรฝ zisk za obdobie, keฤ auto stojรญ vย servise.

Povesลฅ nespoฤพahlivรฉho vozidla zรกroveลˆ automaticky znamenรก jeho niลพลกรญ imidลพ, ฤo zniลพuje cenu iย likviditu na trhu sย jazdenรฝmi automobilmi. Aj drahลกie automobily majรบ svoje mรญnusy: vyลกลกia cena znamenรก vyลกลกie sadzby havarijnรฉho poistenia, viac peลˆazรญ si vyลพiadajรบ aj prรญpadnรฉ opravy, pretoลพe tzv. prรฉmiovรฉ znaฤky majรบ zvyฤajne vyลกลกie servisnรฉ hodinovรฉ sadzby aย takisto drahลกie nรกhradnรฉ diely, zdรดvodnenรฉ kvalitnejลกou vรฝrobou aย lepลกรญmi materiรกlmi. Vรฝhodou je na druhej strane imidลพ, aย tรฝm aj vyลกลกia hodnota aย zรกujem pri ฤalลกom predaji.

Prekvapujรบce percentรก

Vรฝznamnou poloลพkou vย nรกkladoch na prevรกdzku je palivo, ktorรฉ sa na nich podieฤพa 30 aลพ 45 %. Nasledujรบ opravy, ktorรฉ sa kalkulujรบ spoloฤne sย nรกkladmi na poistenie automobilu aย predstavujรบ zhruba 10 %. ฤŽalลกรญch 10ย % TCO treba rรกtaลฅ na beลพnรฉ servisnรฉ nรกklady aย รบdrลพbu vozidla. Do hry vstupujรบ aj ฤalลกie faktory sย niลพลกou percentuรกlnou vรกhou, ktorรก vลกak pri vyjadrenรญ celkovรฝch nรกkladov vย korunรกch vรดbec nie je zanedbateฤพnรก, nehovoriac oย zohฤพadnenรญ vyลกลกieho poฤtu automobilov. Je to financovanie vozidla, ktorรฉ znamenรก zhruba 6ย % TCO, ฤalลกรญmi 3ย % prispievajรบ pneumatiky.

Pre sprรกvny odhad TCO vลกak nie je dรดleลพitรฉ poznaลฅ len jeho poloลพky aย ich podiel na celkovรฝch nรกkladoch, ale aj spรดsoby, akรฝmi sa dajรบ ovplyvniลฅ. Pri vรฝbere vozidla veฤพa zรกvisรญ aj od preferenciรญ firmy: ak na prvรฉ miesto stavia bezpeฤnosลฅ, ฤiลพe za autรก zaplatรญ viac, toto kritรฉrium sa vย TCO odrazรญ iba minoritne โ€“ vo vyลกลกej zostatkovej hodnote lepลกie vybavenรฉho vozidla pri jeho ฤalลกom predaji. Iย tu sa vลกak situรกcia sย otvorenรญm trhu sย jazdenรฝmi autami zmenila: vzhฤพadom na obrovskรบ ponuku uลพ lepลกia vรฝbava automaticky neznamenรก vyลกลกiu cenu. Poteลกรญ vลกak aspoลˆ vyลกลกia likvidita takรฉhoto vozidla.

Niektorรฉ poloลพky sa mรดลพu zdaลฅ zo zaฤiatku pouลพรญvania automobilu nadhodnotenรฉ โ€“ naprรญklad nรกklady na servis aย รบdrลพbu. Sย pribรบdajรบcim poฤtom najazdenรฝch kilometrov vลกak ich podiel mierne rastie a, naopak, klesรก naprรญklad vรกha spotreby vozidla vo vyjadrenรญ celkovรฝch nรกkladov. Kritรฉriรก sa totiลพ stanovujรบ pri zohฤพadnenรญ celkovรฉho ฤasovรฉho รบseku vyuลพรญvania vozidla vย rรกmci jeho firemnรฉho ลพivotnรฉho cyklu.

Pri vรฝbere treba myslieลฅ na predaj

Vรฝvoj zostatkovej hodnoty sรญce urฤujรบ vonkajลกie faktory, je tu vลกak aj mnoลพstvo vnรบtornรฝch, ktorรฉ vie ovplyvniลฅ manaลพรฉr firmy pri nรกkupe aj prevรกdzke vozidla, hoci je vย niektorรฝch prรญpadoch limitovanรฝ predpรญsanou car policy (โ€žautomobilovou politikouโ€œ) svojej spoloฤnosti.

Vonkajลกรญmi faktormi, sย ktorรฝmi firma veฤพa neurobรญ, sรบ najmรค imidลพ znaฤky aย jej pozรญcia na trhu, ako aj vลกeobecnรฉ trendy vย spoloฤnosti aย vรฝvoj cien pohonnรฝch lรกtok. Dobrรฝ imidลพ znamenรก lepลกiu zostatkovรบ hodnotu, vysokรฉ ceny benzรญnu iย nafty zasa na trhu sย jazdenรฝmi autami nahrรกvajรบ preferencii dieselovรฝch motorov, ktorรฉ majรบ vรฝhodu niลพลกej spotreby.

Vรฝznamnรฝm vonkajลกรญm faktorom je vย tomto prรญpade aj vรฝลกka poistnรฝch sadzieb. Veฤพkoobjemovรฉ, najmรค benzรญnovรฉ motory sย vysokรฝm povinnรฝm zmluvnรฝm poistenรญm sรบ ลฅaลพko predajnรฝm artiklom.

Medzi vnรบtornรฉ faktory patrรญ uลพ zvolenรก farba aย ลกpecifikรกcia vozidla vย momente kรบpy ovplyvลˆuje jeho hodnotu pri ฤalลกom predaji. Ak firma dbรก oย imidลพ aย vย rรกmci corporate identity nakupuje vรฝluฤne ruลพovรฉ autรก, treba rรกtaลฅ sย vyลกลกรญm podielom straty zostatkovej hodnoty na TCO. Niekedy je lepลกie pristรบpiลฅ na รบstupok aย firemnรฉ autรก zvoliลฅ vย nekonfliktnej ฤi konzervatรญvnejลกej farbe, prรญpadne odtieni, ktorรฝ je na trhu populรกrny. Prรญsluลกnosลฅ automobilu kย firme sa veฤพmi ฤasto prezentuje nalepenรฝm logom alebo nรกpismi. Ak sa po troch ฤi ลกtyroch rokoch fรณlie odstrรกnia, lak pod nimi mรก celkom inรฝ odtieลˆ ako zvyลกok karosรฉrie. Vย tomto prรญpade je niekedy vรฝhodยญnejลกie zvรกลพiลฅ oblepenie celรฉho auta fรณliami. Hoci ide oย finanฤne nรกroฤnรบ operรกciu (pribliลพne 40ย 000ย Sk), vyplatรญ sa pri ฤalลกom predaji: lak pod fรณliou je ako novรฝ, samozrejme ak vozidlo medziฤasom nehavarovalo. Vyhneme sa aj poลกkodeniu od kamienkov vย zime ฤi drobnรฝm odreninรกm, ku ktorรฝm obฤas dochรกdza pri parkovanรญ.

Dรดleลพitรฝ pre zostatkovรบ hodnotu je nielen poฤet najazdenรฝch kilometrov, ale najmรค technickรฝ stav konkrรฉtneho automobilu. Na ลˆom sa veฤพkou mierou podpisuje ฤพudskรฝ faktor, sย ktorรฝm sa pracuje najลฅaลพลกie. Prรกve spรดsob jazdy aย ลกetrnรฉ, resp. naopak bezohฤพadnรฉ zaobchรกdzanie vodiฤa alebo vodiฤov sย automobilom zohrรกva veฤพkรบ รบlohu aj pri nรกkladoch na รบdrลพbu aย servis.

Celkovรฉ nรกklady na ลกtvorroฤnรฉ pouลพรญvanie vozidla segmentu C pri vstupnej cene 500ย 000ย Sk vo finanฤnom lรญzingu

Pozor na novinky

Najmรค pri metรณde TCA sa mรดลพe staลฅ, ลพe sa firma rozhodne pre vynikajรบcu akciu na vรฝbehovรฝ model automobilu. Deklarovanรก zฤพava, dosahujรบca niekoฤพko desiatok tisรญc korรบn, je naozaj lรกkavรก, na dvere vลกak uลพ vtedy klope novรก generรกcia auta. Keฤ sa po troch-ลกtyroch rokoch vozidlรก vyraฤujรบ zย autoparku, bude fleetovรฝ operรกtor predรกvaลฅ auto, ktorรฉ sa uลพ dรกvno nevyrรกba, ฤo sa odrazรญ aj na zostatkovej hodnote iย zรกujme. Keby mesiac poฤkal aย investoval by do novinky, po skonฤenรญ lรญzingu by eลกte vลพdy predรกval aktuรกlny model.

ฤŽalลกรญm externรฝm faktorom sรบ emisnรฉ normy. Uย nรกs vย sรบฤasnosti nehrajรบ nijakรบ รบlohu, no je veฤพmi pravdepodobnรฉ, ลพe situรกcia sa zmenรญ. Vย niektorรฝch krajinรกch zรกpadnej Eurรณpy uลพ fungujรบ dane zย emisiรญ, asi najprรญsnejลกie sรบ vo Veฤพkej Britรกnii aย vย Nemecku. Okrem dane zย CO2 platia autรก sย vyลกลกรญmi emisiami mรฝto pri vjazde do centier veฤพkรฝch miest.

Likviditu jazdenรฝch vozidiel ovplyvลˆujรบ aj รบrokovรฉ sadzby komerฤnรฝch bรกnk ฤi percentuรกlna miera nรกkladov lรญzingovรฝch produktov. Vย prรญpade priaznivรฉho vรฝvoja na finanฤnom trhu aย dostupnรฝch รบverov ฤi lรญzingu je likvidita trhu sย jazdenรฝmi vozidlami vyลกลกia, vย opaฤnom prรญpade stagnuje aย ceny musia dolu.

ลคaลพiskom je palivo

Poฤas troch rokov pouลพรญvania najazdรญ priemernรฝ osobnรฝ automobil vo firme pribliลพne 100ย 000ย km aย spotrebuje zhruba 7ย 500 litrov paliva. Pri sรบฤasnej cene palรญv to predstavuje sumu pribliลพne 285ย 000 Sk. Oย liter niลพลกia priemernรก spotreba poฤas tohto obdobia znamenรก รบsporu 38ย 000ย Sk. Pri jednom aute nejde oย nijakรบ zรกvratnรบ sumu, ak ju porovnรกme sย nรกkladmi firmy naprรญklad na odvody za zamestnancov. Ak ale zoberieme do รบvahy 10 firemnรฝch vozidiel, tu uลพ รบspora โ€“ alebo naopak strata pri oย liter vyลกลกej spotrebe โ€“ predstavuje 380ย 000 Sk.

Prejazdenรฉ palivo sa na celkovรฝch prevรกdzยญkovรฝch nรกkladoch auta podieฤพa hodnotou 30 aลพ 45 %. Dรก sa ovplyvniลฅ voฤพbou pohonยญnej jednotky uลพ pri samotnom vรฝbere vozidla โ€“ na inรฉ hodnoty sa dostanete pri dieselovรฝch aย inรฉ pri benzรญnovรฝch motoroch. Zรกvisรญ aj od spรดsobu prepฤบลˆania agregรกtu, ale aj od typu aย triedy vozidla, spรดsobu pohonu aย ฤalลกรญch technickรฝch zรกleลพitostรญ.

Vรฝลกku รบฤtov za palivo vรฝrazne ovplyvลˆujรบ prรกve vnรบtornรฉ faktory, ktorรฉ moลพno do urฤitej miery korigovaลฅ. Vย prvom rade sa na nich podpisuje jazdnรฝ ลกtรฝl vodiฤov. Spรดsob jazdy dokรกลพe premrhaลฅ predpokladanรบ รบsporu, ktorรบ firma oฤakรกva po investรญcii do naftovรฝch รกut. Naopak, ลกofรฉr sย ฤพahkou nohou na plyne dokรกลพe aj sย vozidlom sย benzรญnovรฝm motorom jazdiลฅ sย aลพ prekvapujรบco priaznivรฝmi hodnotami spotreby paliva. Jazdnรฝ ลกtรฝl moลพno nacviฤiลฅ na praktickรฝch ลกkoleniach vodiฤov, investรญcie do nich sa firme vลพdy vrรกtia. Eลกte markantnejลกรญ vplyv na spotrebu mรก ลกtรฝl jazdy pri nรกkladnรฝch automobiloch.

Pri vรฝbere รกut si firma musรญ poloลพiลฅ otรกzku, ฤi naozaj vie prinรบtiลฅ vodiฤov jazdiลฅ รบspornejลกie aย nakoฤพko dรดleลพitรฉ je pre ลˆu palivo vย rรกmci celkovรฝch TCO. Defenzรญvny ลกtรฝl jazdy prinรกลกa aj benefity vย podobe niลพลกej nehodovosti aย menลกieho opotrebenia jednotlivรฝch dielov automobilu.

Peter Krฤ
FOTO: archรญv autora

Autor je ลกรฉfredaktor magazรญnu FLEET firemnรฉ automobily.