Vykurovanie zostane našou dominantou (Profil spoločnosti Fenix, s.r.o.)
Galéria(8)

Vykurovanie zostane našou dominantou (Profil spoločnosti Fenix, s.r.o.)

Partneri sekcie:

Už 20 rokov sa spoločnosť Fenix venuje elektrickým vykurovacím systémom a svoje zameranie nemá dôvod meniť. Jej produkty sa predávajú v 54 krajinách sveta a svojou kvalitou sú porovnateľné s ktorýmikoľvek ďalšími v danom segmente. Ak sa ich ďalší vývoj bude držať určujúcich trendov v rámci efektivity, nie je dôvod hľadieť do budúcnosti s obavami. Pre časopis TZB Haustechnik to hovorí konateľ spoločnosti Fenix, s. r. o., Pavol Jackuliak.

Pavol Jackuliak,
riaditeľ spoločnosti Fenix Slovensko, s. r. o.

Spoločnosť Fenix je na trhu už 20 rokov, aká bola cesta od absolútnych počiatkov v prvých porevolučných rokoch k dnešnému nadnárodnému holdingu?
Myšlienka slovenskej pobočky napadla majiteľom automaticky pri rozdeľovaní republiky a jej trhov v roku 1993. Mňa do nej priviedla rodinná väzba. Začínali sme ako mnohí ďalší v tých časoch – dvaja ľudia v prenajatých priestoroch… Postupne sa počet ľudí zvyšoval, narastal objem objednávok a v roku 2003 k tomu pribudla aj výroba. Začínalo byť zrejmé, že potrebujeme nové priestory. Od roku 2005 sme už v našom vlastnom objekte, ktorý tiež postupne rozširujeme vzhľadom na požiadavky výroby. Na začiatku nám stačila plocha 400 m2, teraz už máme 1 000 m2. Zameriavame sa tu na výrobu odporových vodičov a vykurovacích rohoží, na čo máme vo výrobe celoročne 14 ľudí. 

Zásobujete produkciou z tejto výroby aj ďalšie prevádzky v rámci holdingu? Ako to celé funguje?
V rámci rozloženia aktivít a vzhľadom na požiadavky jednotlivých trhov a aktuálne miestne kapacity výroby majú dcérske spoločnosti v rámci holdingu pridelených svojich zahraničných partnerov, pre ktorých sú v požadovanom segmente výhradným výrobcom. Obchodné záležitosti rieši materská firma, my sa staráme o zabezpečovanie dodávok. Celý systém je nastavený tak, aby nám pokryl kapacity výroby. Do toho sa započítavajú, samozrejme, aj potreby slovenského trhu a koncových slovenských zákazníkov. 
 
Ak sa na vás slovenský zákazník obráti s požiadavkou na produkt, ktorý sa priamo v tejto pobočke nevyrába, viete mu túto službu zabezpečiť?
Určite, ide o veľký segment výrobkov spoločnosti Fenix, ktorý sa vyrába v ďalších pobočkách a je bežne dostupný slovenskému zákazníkovi. Z hľadiska našej výroby je pre nás rovnako dôležitý slovenský klient aj zahraničný partner. Domáci trh sa na našej výrobe podieľa asi tridsiatimi percentami, zahraničný sedemdesiatimi. V rámci holdingu máme rozdelené zahraničné trhy, naša pobočka sa orientuje na trhy Ukrajiny, Maďarska a Rumunska. Vo všeobecnosti má holding vo svete klientov až z 54 krajín, medzi najväčších zákazníkov patrí Rusko, Anglicko, Nórsko či Francúzsko. V tomto smere by sme sa nemali obávať ani do budúcnosti – vo februári kúpil Fenix kľúčových hráčov na francúzskom a španielskom trhu, čím si otvoril ďalšie možnosti svojho rozvoja.

Vravíte, že táto pobočka sa orientuje na Ukrajinu či Rumunsko. Sú to obrovské trhy, ktoré však majú – mierne povedané – svoje osobité spôsoby fungovania. Pociťujete to aj vy?
Samozrejme, je to cítiť, tieto trhy nie sú ešte celkom vyzreté a vidno to aj na systémoch, ktoré sa tu požadujú. Do určitej miery sa odlišujú od požiadaviek klientov z tradičných vyspelých západných ekonomík. Sú to však obrovské, a teda veľmi zaujímavé a perspektívne trhy. Bolo by vynikajúce aj tu získať nejakých kľúčových partnerov…

Majú jednotlivé krajiny aj ďalšie špecifiká svojich požiadaviek?

Dôležitú úlohu zohráva stupeň plynofikácie v jednotlivých krajinách. Tam, kde bola silná plynofikácia, nie je veľká tendencia k širšiemu využitiu elektrickej energie. Týka sa to napríklad aj Slovenska alebo práve južných krajín, ako sú Rumunsko a Bulharsko. Práve v týchto krajinách je však vďaka tomu priestor na ďalší rozvoj v budúcnosti. Záleží to aj od toho, akými cestami sa budú uberať vládne politiky a koncepcie. Kľúčové energetické trendy však v zásade ovplyvňujú najväčšie európske a svetové mocnosti. Nemalú úlohu zohrala aj nedávna plynová kríza, ktorá pravdepodobne ovplyvnila a aj ovplyvní rozhodnutia v energetickej sfére. Zatiaľ to vyzerá tak, že cieľom by mohol byť správne nastavený energetický mix s vyváženým pomerom energetických zdrojov. 

V súčasnosti vidieť silný trend energetickej efektívnosti a využívania obnoviteľných zdrojov energie. Ako sa k tomu staviate, respektíve aký to má vplyv na filozofiu vášho podnikania?
Tieto trendy sa nedajú nevnímať či obchádzať, aj keď ich praktické aplikácie v minulosti pomerne vážne ovplyvňovali finančné možnosti ľudí. S vývojom technológií a najmä posunom v myslení ľudí však nastáva pomaly obrat a záujem o najmodernejšie a najefektívnejšie produkty rastie. Z hľadiska našej práce ponúkame klientom energetickú a finančnú úsporu najmä takým spôsobom, že každému navrhujeme individuálne riešenie špeciálne pre jeho potreby. Keďže neponúkame len jeden systém, dokážeme klientovi vybrať z možných riešení to optimálne a zabezpečiť mu dobrý pomer vstupných investícií a prevádzkových nákladov a – samozrejme – tiež komfort. Našim cieľom je spokojný zákazník, ktorý sa k nám bude chcieť vrátiť, až bude niekedy v budúcnosti opäť niečo potrebovať.  A keďže takýchto investičných príležitosti má človek v živote iba niekoľko, nemáme veľa času a možností na reparát…    

Aký postup môže očakávať zákazník, ktorý ku vám príde s požiadavkou na riešenie vykurovania svojho objektu?
V princípe sa u nás vychádza z projektových podkladov a zadelenia objektu do energetickej triedy podľa auditu. Každý má možnosť si vybrať – či pôjde štandardnou cestou podľa technických noriem, alebo sa vyberie cestou nízkoenergetického riešenia či dokonca riešenia v pasívnom štandarde. V závislosti od jeho požiadaviek a zadania sa spracuje úvodný návrh systému – či už konvenčného s vykurovacími telesami alebo podlahového či sálavého vykurovania – a materiálov. Prihliada sa,  aj na dispozície objektu a účel jednotlivých miestností. Ak ide o napríklad o technické priestory, hľadá sa finančne nenáročné riešenie, ktoré splní základné požiadavky na priestor bez zbytočného zvyšovania komfortu a investícií –  každý systém má svoj spôsob uplatnenia. Ďalšie dolaďovanie koncepcie prebieha v úzkej spolupráci s klientom, ktorý by si už v tejto fáze mal ujasniť, či bude chcieť napríklad koberce, laminátovú, keramickú či drevenú podlahu a podobne. Všetko si pritom môže pozrieť v našej galérii produktov, čo mu rozhodovanie výrazne uľahčuje.

Poďme sa teda pozrieť na konkrétne systémy, z ktorých si možno pri návrhu vykurovania od vašej spoločnosti vybrať.

Základným a v podstate strategickým produktom našej firmy je podlahové vykurovanie, ku ktorému tu máme aj svoju vlastnú výrobu. Tento systém už má v súčasnosti naozaj široké uplatnenie, ľudia ho poznajú a vedia oceniť jeho najsilnejšiu stránku, ktorou je jednoznačne najvyšší komfort. Pravdou je, že to nie je najekonomickejší systém, aj tak však u nás tvorí podiel jeho predaja asi 40 až 45 %.

Zaujímavým produktom sú stále elektrické konvektory Ecoflex alebo Atlantic, ktoré napredujú najmä v dizajnovej stránke a klientovi ponúkajú väčšie možnosti úspor.

V podstate ešte stále ako novinku na trhu možno hodnotiť sálavé systémy, ktoré sú už na takej úrovni, že obavy ľudí o nebezpečenstvo vyplývajúce z mikrovlnného žiarenia sú úplne bezpredmetné. Pri týchto systémoch (najmä sálavé panely Ecosun či stropné vykurovanie s fóliou Ecofilm) sa využíva na prenos tepla princíp sálania. Oproti konvenčným systémom majú tú výhodu, že prioritne ohrievajú človeka, ktorý vníma teplotu vyššiu asi o 2 °C. Pri teplovzdušných systémoch treba o túto teplotu zohriať najskôr vzduch – a z ekonomického pohľadu znamená každý nárast teploty vzduchu o 1 °C približne 6 až 10 % prevádzkových nákladov. To znamená, že samotná zmena systému na sálavý prináša približne 15 až 20 % nákladov. V minulosti tento argument narážal na prvotné investície, postupne sa kúpyschopnosť obyvateľstva spojená s informovanosťou zvyšuje. Niekedy nás až prekvapuje, čo všetko si ľudia pred návštevou u nás naštudujú. 

Zákazníci už teda asi vnímajú argument nižších prevádzkových nákladov…
Úspora prevádzkových nákladov dnes zaujíma už každého. My sa však snažíme zákazníkov oboznamovať aj s tým, pri akých podmienkach zvolený systém najlepšie funguje a ako s ním treba zaobchádzať na poskytnutie maximálneho komfortu a zabezpečenie zdravých životných podmienok. Pomáha to obmedzovať šírenie mýtov o zdravotnej škodlivosti sálavých systémov alebo systémov elektrického podlahového vykurovania či iných ničím nepodložených fám. Týka sa to aj technickej stránky – napríklad teplovodné podlahové vykurovanie je menej flexibilné pri nábehu, horšie sa reguluje – a aj keď je princíp prenosu tepla rovnaký, elektrické vykurovanie tu získava ďalšie body navrch.

Vo všeobecnosti môžem povedať, že elektrické vykurovanie dnes napreduje aj vďaka tomu, že podiel vykurovacieho systému na celkových nákladoch prestáva byť dominantný. To potom zohráva úlohu pri rozhodovaní o zdroji energie, elektrická energia má v porovnaní s plynom širšie použitie, čo je pri postupnom zrovnávaní cien energie dôležité. Nezanedbateľná je aj možnosť využitia nízkych taríf – podľa našich prepočtov tvoria náklady z vysokej tarify len asi 3- až 5-percentný podiel celkových nákladov. Z toho vyplýva, že v praxi ani nemá význam sa takýmito číslami zapodievať. Ak si dnes zoberieme plynové vykurovanie kotlom a elektrické vykurovanie (s výnimkou elektrokotla), náklady sú porovnateľné. Rozdiel je v komforte, flexibilite či dynamike a výslednej energetickej náročnosti – v prospech elektrických systémov.   

Pripúšťate aj negatívne stránky vašich systémov? Sú skutočnosti, na ktoré je vhodné potenciálneho zákazníka upozorniť?

Napríklad práve pri najviac žiadanom produkte elektrického podlahového vykurovania sú najhoršie možnosti opráv a servisu.  Táto technológia je však už na takej úrovni, že ročne riešime skutočne len niekoľko opráv, ktoré vyjadrujú promile z uskutočnených realizácií. Identifikácia chyby býva 100-percentná s presnosťou na centimeter (pomocou infračervených kamier či ďalších vysokonapäťových zdrojov) a za jej vznikom stojí takmer zásadne problém, ktorý vznikol pri kladení vykurovania, nikdy nejde o principiálnu chybu systému. Zákazník sa už nemusí báť toho, že sa mu rozbije celá podlaha. Z pohľadu našich elektrických systémov vidím toto asi ako jediný možný problém, všetky ďalšie vlastnosti elektrického podlahového vykurovania a ďalších systémov vnímam ako ich prednosti.

Zatiaľ sme sa venovali nosným produktom spoločnosti Fenix, skúsme sa ešte vrátiť k téme a skompletizovať portfólio spoločnosti.

Neoddeliteľnou súčasťou nášho portfólia a systémov sú aj regulátory. Dnes je prepojenie vykurovacích systémov s počítačom či mobilným telefónom veľmi žiaduce, takže pri týchto produktoch zaznamenávame veľký progres. V rámci holdingu však nemáme technické zázemie na vlastnú produkciu v tomto segmente, predaj zabezpečujeme pomocou obchodných partnerov.

Osobitnou zložkou sú vonkajšie ochranné prvky žľabov alebo potrubí, ktoré dominujú v chladnejších oblastiach. Vo všeobecnosti možno povedať, že pre naše výrobky a ich smerovanie je geografia určujúca. Samostatnú časť nášho portfólia prezentujú bojlery, akumulačné pece a doplnky, ku ktorým patria vykurovacie rebríky, sušiče uterákov či rúk a podobne.

Je geografia určujúca aj z hľadiska ponúkaných technológií? Sú v severských krajinách niekde inde – popredu?

Poviem to takto: vo všetkých krajinách sa tlačí vpred špičková technológia, ktorej úroveň je všade zrovnateľná, jednotlivé oblasti sa líšia len v tom, ktorému segmentu (nášho) portfólia dávajú prednosť. Tu sa môže odraziť informovanosť alebo kúpyschopnosť obyvateľstva, o ktorých sme už hovorili. Praktický vplyv je taký, že niektoré produkty na tom-ktorom trhu nie sú veľmi zavedené – u nás sa to týka napríklad vykurovacích fólií, ktoré majú pri svojej vysokej kvalite stále vyššiu cenu.

Nezmienili ste sa zatiaľ bližšie o budovách, ktorým sú vykurovacie systémy Fenix určené.

Naše hlavné zameranie smeruje jednoznačne k rodinným domom. Zaujímavé sú aj rekonštrukcie bytových domov, v rámci ktorých sa s obľubou inštaluje podlahové vykurovanie. Ľudia vidia, že na dosiahnutie nového komfortného systému nepotrebujú riešiť žiadne zásadné konštrukčné problémy. V nízkoenergetických domoch a drevodomoch sa začínajú používať spomínané vykurovacie fólie, ktorých výhodou je suchý proces výstavby. Trvalé napredovanie vidíme aj v sektore občianskej vybavenosti či v budovách súkromného sektora, kde sa oceňuje flexibilita našich systémov, ktorá sa dokáže prispôsobiť prípadným novým požiadavkám investora niekedy v budúcnosti – pre nás nie je problémom zmena dispozičného riešenia či veľkosti priestorov. Osobitnou kapitolou je školstvo a štátny sektor, kde sa dlhodobo nič nemení a efektivita zrejme ešte stále nikoho nezaujíma…Výhody elektrických systémov však využívajú aj priemyselné prevádzky, ktoré si vyžadujú vyšší stupeň ochrany – napríklad vzhľadom na prašnosť, proti vode, výbuchom a podobne – v týchto prípadoch ponúkame širšiu škálu produktov a ich dostupnosť.  

Ako vidíte v najbližších rokoch ďalšie možnosti využívania elektrických vykurovacích systémov? Kam by ste radi v tomto zmysle posunuli firmu?
Každý majiteľ firmy by bol rád, keby logo či názov jeho firmy každý okamžite poznal… Ale ja som vcelku spokojný a ďalšie smerovanie vidím v zlepšovaní užívateľského komfortu a produktov tak, aby sme v rámci efektivity držali krok s určujúcimi trendmi. Aj náš vývoj musí ísť týmto smerom, pričom musíme flexibilne reagovať na aktuálne požiadavky trhu a technológie na ňom. V zásade však nebudeme naše portfólio meniť, vykurovanie zostane našou dominantou. 

Za celý čas nepadlo ani raz slovo „kríza“, netýka sa vás?
Je zaujímavé, že v minulom roku, ktorý bol pre mnohé firmy pomerne ťažký, sme náš obrat a predaj dokonca zvýšili. Tento rok však pociťujeme aj my útlm, začiatkom roka sme zaznamenali pokles, ostatné mesiace sprevádzal zase nárast, na výsledky si teda zjavne ešte budeme musieť počkať, som však optimista.  

Pripravila: Silvia Friedlová
Foto: Fenix

Článok bol uverejnený v časopise TZB Haustechnik.