Začínali sme od podlahy, dnes nám v práci pomáhajú roboty

Spoločnosť OKIN Facility vznikla v roku 1993 v Českej republike, postupne sa rozšírila do viacerých krajín strednej a východnej Európy vrátane Poľska, Maďarska, Rumunska, Ukrajiny a v neposlednom rade aj Slovenska. Ponúka služby integrovaného facility managementu, pričom jej prístup je založený na inovatívnych technológiách, preventívnej údržbe a partnerskom vzťahu s klientmi. O aktivitách a víziách firmy sme sa rozprávali s riaditeľom slovenskej pobočky Milanom Märzom.

Kedy vznikla slovenská pobočka OKIN Facility a odkedy ju vediete?

V roku 2003 sme vstúpili na slovenský trh ako organizačná zložka. V roku 2008 bola založená spoločnosť s ručením obmedzeným. Ja som prišiel na Slovensko a do pozície riaditeľa a konateľa spoločnosti v roku 2014. V OKIN Facility pracujem od roku 2006, keď som nastúpil ešte do Českej republiky na pozíciu projektového manažéra. Kým som odišiel na Slovensko, zastával som rôzne manažérske pozície v rámci regionálneho usporiadania vtedajšej spoločnosti. A tiež som chvíľku šéfoval upratovacej divízii. No, takže v branži som 18 rokov a myslím si, že ma fakt tá práca baví, a som rád v tejto spoločnosti, musím povedať.

Čím to je, že vás to po 18 rokoch ešte stále baví?

Ja som pomerne otvorený človek, mám rád okolo seba ľudí. A moja práca je o stretávaní sa s ľuďmi. Aj na strane klienta, aj na strane zamestnancov. Navyše je tá práca je veľmi rôznorodá, veď aktuálne dokážeme zastrešiť viac než 90 služieb v rámci facility managementu. Je to taký širokospektrálny biznis, kde človek využíva svoje skúsenosti, či už pri riadení zamestnancov, alebo pri riadení vzťahov s klientom. Tá pestrosť ma na tom baví, vďaka nej je každý deň iný.

OKINFM 340
Zdroj: OKIN Facility

Majiteľ OKIN Facility Michal Jelínek je známy tým, že sa snaží implementovať do služieb spoločnosti veľa technológií…

Mňa do firmy pán Jelínek prijímal osobne, čo si veľmi vážim. A mám na pamäti jeho slová, že náš biznis je vlastne veľmi jednoduchý, že je to o zdravom sedliackom rozume. A je to tak, že popri odborných znalostiach ten zdravý sedliacky rozum potrebujete. Na pánovi Jelínkovi si vážim, ako firmu vedie a ako ju vizionársky posúva dopredu. Nebojím sa povedať, že dnes sme v oblasti technickej správy, nových služieb a moderných technológií jedným z popredných európskych poskytovateľov v oblasti facility managementu.

Každý rok je nutné priniesť klientom nejakú inováciu.

Aké konkrétne inovácie poskytujete?

Keď to poviem úplne obrazne – v upratovacích službách sme začínali s vedrom a handrou a pri prevádzke s excelovskými tabuľkami. Dnes nám pomáhajú roboty, technológie sledujú senzory, máme vyvinutý vlastný prevádzkový systém. A obrovská výhoda je, že ho dokážeme používať veľmi efektívne, prispôsobovať potrebám klientov a generovať reporty pre našu prácu. Sledujeme výkonnosť jednotlivých zamestnancov, sledujeme utilizáciu ich výkonnosti a efektívne ich riadime cez naše systémy. Takže inovácie sú nielen krokom vpred smerom k interným potrebám, ale aj ku klientom.

Spomínali ste robotizované upratovacie služby. Máte nového klienta Aupark. Ako ste tam implementovali túto technológiu?

Myslím si, že sme prvá firma, ktorá v takomto rozsahu nasadila roboty v rámci obchodného centra. Vymenili sme klasické upratovacie stroje za roboty a ich prínos je obrovský. Otvára nám to dvere k rozvoju podnikania v oblasti upratovania u ostatných klientov. Plánujeme nasadenie ďalších asi 10 robotov. Trend prechodu od vedra a handry k robotickému upratovaniu je dnes daný a moderné firmy s tým musia počítať, ak chcú na trhu uspieť. Snažíme sa zamestnancov vychovávať, aby im roboty pomáhali, nie ich nahrádzali. Roboty nahradia ťažkú manuálnu prácu a pomáhajú zamestnancom.

Zdroj: OKIN Facility

Akých ďalších významných klientov má OKIN Facility na Slovensku?

Jedným nich je Unomedical, ktorý je súčasťou nadnárodnej spoločnosti ConvaTec. Ďalej Forvia/Hella, potom je tu spomínaný Aupark, klient Unibail-Rodamco-Westfield. Z tých známych je to Primark, ZKW a mnoho ďalších. S týmito klientmi máme výborné partnerské vzťahy, dlhodobú a transparentnú komunikáciu.

Ako sa prispôsobujete požiadavkám na udržateľné podnikanie a ESG?

ESG je pre nás výzva, ale aj príležitosť. Snažíme sa byť zodpovedným partnerom pre klientov, čo znamená investovať do ekologických produktov a udržateľného podnikania. Už dlhšie sledujeme čoraz väčší dopyt klientov po transparentnom nefinančnom reportingu a udržateľných stratégiách vo vzťahu k životnému prostrediu, ale aj v rámci riadenia podniku a zodpovednosti voči zamestnancom. Nevyhnutným sa stal aj prehľad o tom, aké kroky v tomto smere podnikajú naši dodávatelia.

Môžete nám predstaviť vaše sesterské spoločnosti Castimo a Iotor v rámci OKIN Group?

Castimo sa zameriava okrem iného na distribúciu ekologických papierových produktov vyrábaných recykláciou tetrapakových obalov. Iotor sa, zjednodušene povedané, zaoberá vývojom IoT riešení na vzdialené monitorovanie nielen energií a poskytovanie týchto riešení ako pre našich klientov, tak aj na trhu všeobecne.
Tieto spoločnosti podporujú našu činnosť v oblasti facility managementu a priamo nadväzujú na naše ESG aktivity. Je to systém, v ktorom sa navzájom dopĺňajú a pomáhajú si.

Čo by ste ešte chceli v oblasti facility managementu dosiahnuť?

Keď som prevzal súčasnú pozíciu, stanovil som si, že chcem z OKIN Facility urobiť najlepšiu zahraničnú pobočku skupiny. Tento cieľ mám stále pred sebou. Chcem, aby sa o našej firme hovorilo ako o rešpektovanej a inovatívnej, ktorá je dlhodobým partnerom firiem, ktoré majú záujem o integrovaný facility management.

okinfacility.sk

Zdroj: PR článok OKIN Facility