Začínali sme od podlahy, dnes nám v práci pomáhajú roboty
Spoločnosť OKIN Facility vznikla v roku 1993 v Českej republike, postupne sa rozšírila do viacerých krajín strednej a východnej Európy vrátane Poľska, Maďarska, Rumunska, Ukrajiny a v neposlednom rade aj Slovenska. Ponúka služby integrovaného facility managementu, pričom jej prístup je založený na inovatívnych technológiách, preventívnej údržbe a partnerskom vzťahu s klientmi. O aktivitách a víziách firmy sme sa rozprávali s riaditeľom slovenskej pobočky Milanom Märzom.
Kedy vznikla slovenská pobočka OKIN Facility a odkedy ju vediete?
V roku 2003 sme vstúpili na slovenský trh ako organizačná zložka. V roku 2008 bola založená spoločnosť s ručením obmedzeným. Ja som prišiel na Slovensko a do pozície riaditeľa a konateľa spoločnosti v roku 2014. V OKIN Facility pracujem od roku 2006, keď som nastúpil ešte do Českej republiky na pozíciu projektového manažéra. Kým som odišiel na Slovensko, zastával som rôzne manažérske pozície v rámci regionálneho usporiadania vtedajšej spoločnosti. A tiež som chvíľku šéfoval upratovacej divízii. No, takže v branži som 18 rokov a myslím si, že ma fakt tá práca baví, a som rád v tejto spoločnosti, musím povedať.
Čím to je, že vás to po 18 rokoch ešte stále baví?
Ja som pomerne otvorený človek, mám rád okolo seba ľudí. A moja práca je o stretávaní sa s ľuďmi. Aj na strane klienta, aj na strane zamestnancov. Navyše je tá práca je veľmi rôznorodá, veď aktuálne dokážeme zastrešiť viac než 90 služieb v rámci facility managementu. Je to taký širokospektrálny biznis, kde človek využíva svoje skúsenosti, či už pri riadení zamestnancov, alebo pri riadení vzťahov s klientom. Tá pestrosť ma na tom baví, vďaka nej je každý deň iný.
Majiteľ OKIN Facility Michal Jelínek je známy tým, že sa snaží implementovať do služieb spoločnosti veľa technológií…
Mňa do firmy pán Jelínek prijímal osobne, čo si veľmi vážim. A mám na pamäti jeho slová, že náš biznis je vlastne veľmi jednoduchý, že je to o zdravom sedliackom rozume. A je to tak, že popri odborných znalostiach ten zdravý sedliacky rozum potrebujete. Na pánovi Jelínkovi si vážim, ako firmu vedie a ako ju vizionársky posúva dopredu. Nebojím sa povedať, že dnes sme v oblasti technickej správy, nových služieb a moderných technológií jedným z popredných európskych poskytovateľov v oblasti facility managementu.
Každý rok je nutné priniesť klientom nejakú inováciu.
Aké konkrétne inovácie poskytujete?
Keď to poviem úplne obrazne – v upratovacích službách sme začínali s vedrom a handrou a pri prevádzke s excelovskými tabuľkami. Dnes nám pomáhajú roboty, technológie sledujú senzory, máme vyvinutý vlastný prevádzkový systém. A obrovská výhoda je, že ho dokážeme používať veľmi efektívne, prispôsobovať potrebám klientov a generovať reporty pre našu prácu. Sledujeme výkonnosť jednotlivých zamestnancov, sledujeme utilizáciu ich výkonnosti a efektívne ich riadime cez naše systémy. Takže inovácie sú nielen krokom vpred smerom k interným potrebám, ale aj ku klientom.
Spomínali ste robotizované upratovacie služby. Máte nového klienta Aupark. Ako ste tam implementovali túto technológiu?
Myslím si, že sme prvá firma, ktorá v takomto rozsahu nasadila roboty v rámci obchodného centra. Vymenili sme klasické upratovacie stroje za roboty a ich prínos je obrovský. Otvára nám to dvere k rozvoju podnikania v oblasti upratovania u ostatných klientov. Plánujeme nasadenie ďalších asi 10 robotov. Trend prechodu od vedra a handry k robotickému upratovaniu je dnes daný a moderné firmy s tým musia počítať, ak chcú na trhu uspieť. Snažíme sa zamestnancov vychovávať, aby im roboty pomáhali, nie ich nahrádzali. Roboty nahradia ťažkú manuálnu prácu a pomáhajú zamestnancom.
Akých ďalších významných klientov má OKIN Facility na Slovensku?
Jedným nich je Unomedical, ktorý je súčasťou nadnárodnej spoločnosti ConvaTec. Ďalej Forvia/Hella, potom je tu spomínaný Aupark, klient Unibail-Rodamco-Westfield. Z tých známych je to Primark, ZKW a mnoho ďalších. S týmito klientmi máme výborné partnerské vzťahy, dlhodobú a transparentnú komunikáciu.
Ako sa prispôsobujete požiadavkám na udržateľné podnikanie a ESG?
ESG je pre nás výzva, ale aj príležitosť. Snažíme sa byť zodpovedným partnerom pre klientov, čo znamená investovať do ekologických produktov a udržateľného podnikania. Už dlhšie sledujeme čoraz väčší dopyt klientov po transparentnom nefinančnom reportingu a udržateľných stratégiách vo vzťahu k životnému prostrediu, ale aj v rámci riadenia podniku a zodpovednosti voči zamestnancom. Nevyhnutným sa stal aj prehľad o tom, aké kroky v tomto smere podnikajú naši dodávatelia.
Môžete nám predstaviť vaše sesterské spoločnosti Castimo a Iotor v rámci OKIN Group?
Castimo sa zameriava okrem iného na distribúciu ekologických papierových produktov vyrábaných recykláciou tetrapakových obalov. Iotor sa, zjednodušene povedané, zaoberá vývojom IoT riešení na vzdialené monitorovanie nielen energií a poskytovanie týchto riešení ako pre našich klientov, tak aj na trhu všeobecne.
Tieto spoločnosti podporujú našu činnosť v oblasti facility managementu a priamo nadväzujú na naše ESG aktivity. Je to systém, v ktorom sa navzájom dopĺňajú a pomáhajú si.
Čo by ste ešte chceli v oblasti facility managementu dosiahnuť?
Keď som prevzal súčasnú pozíciu, stanovil som si, že chcem z OKIN Facility urobiť najlepšiu zahraničnú pobočku skupiny. Tento cieľ mám stále pred sebou. Chcem, aby sa o našej firme hovorilo ako o rešpektovanej a inovatívnej, ktorá je dlhodobým partnerom firiem, ktoré majú záujem o integrovaný facility management.
Zdroj: PR článok OKIN Facility