Zรกkon o sprรกvcoch bytovรฝch domov v praxi
Vย roku 2016 vstรบpil do platnosti novรฝ zรกkon oย sprรกvcoch bytovรฝch domov, ktorรฝ zaviedol novรฉ povinnosti sprรกvcov. Podarilo sa im tieto povinnosti splniลฅ?
Vย januรกri 2019 uplynuli tri roky od nadobudnutia รบฤinnosti zรกkona ฤ. 246/2015 Z. z. oย sprรกvcoch bytovรฝch domov aย oย zmene aย doplnenรญ zรกkona NR SR ฤ. 182/1993 Z. z. oย vlastnรญctve bytov aย nebytovรฝch priestorov vย znenรญ neskorลกรญch predpisov, ktorรฝm boli ustanovenรฉ podmienky pre sprรกvcov bytovรฝch domov. Akรฉ boli oฤakรกvania ministerstva aย ako sa naplnili, sme sa opรฝtali riaditeฤพa odboru koncepcie bรฝvania aย mestskรฉho rozvoja Ministerstva dopravy aย vรฝstavby SR Ing. Miloลกa Hajdina.
Ako by ste zo svojho pohฤพadu zhodnotili uplynulรฉ tri roky?
Jednoznaฤne ako รบspeลกnรฉ. Poฤet zapรญsanรฝch sprรกvcov splnil naลกe predpokladanรฉ ฤรญsla. Vลกetci, ktorรฝch sa zรกkon tรฝkal, by mali byลฅ zapรญsanรญ vย zozname sprรกvcov, aย teda by mali kontinuรกlne aj naฤalej plniลฅ podmienky ako pri zรกpise. Zรกroveล sa podarilo na jednom mieste vytvoriลฅ aย prevรกdzkovaลฅ verejne dostupnรฝ zoznam, vย ktorom si mรดลพu klienti sprรกvcov, teda vlastnรญci bytov, vybraลฅ sprรกvcu podฤพa vlastnรฉho uvรกลพenia.
Vravรญte, ลพe by vลกetci, ktorรฝch sa zรกkon tรฝkal, mali byลฅ zapรญsanรญ vย zozname sprรกvcov. Preฤo ten podmieลovacรญ spรดsob?
Ten podmieลovacรญ spรดsob vyplรฝva zย toho, ลพe podฤพa dostupnรฝch informรกciรญ poฤet existujรบcich podnikateฤพskรฝch subjektov, ktorรฉ majรบ ako jeden zo svojich predmetov ฤinnosti, resp. predmetov podnikania, zapรญsanรบ aj sprรกvu bytovรฝch domov, je vรคฤลกรญ, ako je poฤet subjektov zapรญsanรฝch vย zozname.
ฤo to vย praxi znamenรก? Nesplnili podmienky prรญsluลกnรฉho zรกkona?
Nedรก sa na to jednoznaฤne odpovedaลฅ, ale chcem veriลฅ, ลพe tie podnikateฤพskรฉ subjekty, ktorรฉ poskytujรบ sluลพby vย oblasti sprรกvy bytovรฝch domov, si svoju zรกkonnรบ povinnosลฅ splnili. Pri tรฝch subjektoch, oย ktorรฝch som hovoril vย predchรกdzajรบcej odpovedi, mรดลพu existovaลฅ viacerรฉ dรดvody, preฤo nepoลพiadali ministerstvo oย zรกpis. Asi ten najฤastejลกรญ je, ลพe sรญce majรบ zapรญsanรบ ลพivnosลฅ na sprรกvu bytovรฝch domov, ale ju reรกlne nevykonรกvajรบ. Druhรฝm mรดลพe byลฅ, ลพe poskytujรบ iba niektorรฉ sluลพby zย oblasti sprรกvy bytovรฝch domov, ale nie na zรกklade zmluvy oย vรฝkone sprรกvy, ale na zรกklade inรฝch, prevaลพne mandรกtnych zmlรบv, aย aลพ na poslednรฉ miesto by som zaradil aj moลพnosลฅ, aย robรญm to veฤพmi nerรกd, ลพe si jednoducho povinnosลฅ zo zรกkona nesplnili aย oย zรกpis nepoลพiadali.
ฤo mรดลพe ministerstvo vย tejto situรกcii robiลฅ? Teda ฤo konkrรฉtne sย tรฝmi, ktorรญ sa nezapรญsali aย napriek tomu vykonรกvajรบ ฤinnosลฅ ako sprรกvcovia?
Vย prvom rade treba zdรดrazniลฅ, ลพe ministerstvo nemรก ลพiadne zรกkonnรฉ oprรกvnenie skรบmaลฅ podnikateฤพskรฉ subjekty, ktorรฉ mรดลพu maลฅ zapรญsanรบ prรญsluลกnรบ ลพivnosลฅ, ฤi vykonรกvajรบ alebo nevykonรกvajรบ sprรกvu. Ale veฤพmi silnรฝm ฤlรกnkom pri takto vymedzenรฝch sprรกvcoch mรดลพu byลฅ ich klienti, teda vlastnรญci bytov, ktorรญ si mรดลพu overiลฅ, ฤi je ich sprรกvca zapรญsanรฝ vย zozname sprรกvcov. Ak zistia, ลพe nie je, mรดลพu sa obrรกtiลฅ na inรฉ prรญsluลกnรฉ orgรกny. Nesmieme vลกak zabรบdaลฅ ani na situรกciu, ลพe takรฝto sprรกvca poskytoval tieto sluลพby aj vย roku 2018, aย teda zmluvy oย vรฝkone sprรกvy uzatvorenรฉ sย tรฝmito nezapรญsanรฝmi sprรกvcami sรบ de facto neplatnรฉ aย mรดลพu si vybraลฅ novรฉho sprรกvcu, resp. zaloลพiลฅ spoloฤenstvo vlastnรญkov bytov bez potreby rieลกenia vzลฅahu sย nezapรญsanรฝm sprรกvcom.
Ako ste uviedli, niektorรฉ subjekty mรดลพu poskytovaลฅ sluลพby na zรกklade mandรกtnej zmluvy aย nemusia byลฅ zapรญsanรฉ vย zozname sprรกvcov. Preฤo?
Na tรบto otรกzku je odpoveฤ komplikovanejลกia aย musel by som sa vrรกtiลฅ troลกku do minulosti. Pokรบsim sa to objasniลฅ aspoล vย skratke. Mandรกtne zmluvy ako prostriedok na zabezpeฤenie niektorรฝch ฤinnostรญ sprรกvy vyuลพรญvajรบ vย prevaลพnej miere spoloฤenstvรก vlastnรญkov bytov. ฤasto sa vย tejto situรกcii pouลพรญva argumentรกcia, ลพe โmy ako spoloฤenstvo mรกme sprรกvcuโ. Je to zavรกdzajรบce, pretoลพe aj keฤ na zรกklade mandรกtnej zmluvy poskytuje podnikateฤพskรฝ subjekt aj niektorรฉ sluลพby zย oblasti sprรกvy, nie je sprรกvcom vย pravom vรฝzname tohto slova aย ani na zรกklade zรกkonnej definรญcie. Sprรกvcom na รบฤely nรกลกho zรกkona je takรฝ subjekt, ktorรฝ spravuje aspoล jeden bytovรฝ dom na zรกklade zmluvy oย vรฝkone sprรกvy. Ak podnikateฤพ poskytuje sluลพby iba na zรกklade mandรกtnej zmluvy, neposkytuje sluลพby ako sprรกvca, ale iba ako mandatรกr. Aย keฤลพe nebola moลพnosลฅ vyฤleniลฅ, ktorรฉ sluลพby zย oblasti sprรกvy si mรดลพe mandant (spoloฤenstvo) objednaลฅ iba uย mandatรกra, ktorรฝ by bol zapรญsanรฝ vย zozname sprรกvcov ako sprรกvca, tak si tieto sluลพby mรดลพu naฤalej objednรกvaลฅ aj uย podnikateฤพskรฝch subjektov, ktorรฉ nie sรบ zapรญsanรฉ vย zozname sprรกvcov.
Priznรกm sa, ลพe to je viac ako vyฤerpรกvajรบca odpoveฤ. Ak mรดลพeme, vrรกลฅme sa na zaฤiatok prรญpravy zรกkona. Preฤo aย na zรกklade akรฉho podnetu bol tento zรกkon prijatรฝ?
Prvotnรฝm impulzom na diskusiu oย novej zรกkonnej รบprave sprรกvy bytovรฝch domov ako takej boli mnohรฉ stretnutia aย rokovania so zรกstupcami relevantnรฝch zdruลพenรญ vย oblasti sprรกvy bytovรฝch domov. Poukazovali na mnohรฉ nejasnosti vย existujรบcej รบprave, taktieลพ na nejednotnosลฅ pravidiel, absenciu poลพiadaviek na znalosti, ktorรฉ by mali sprรกvcovia maลฅ aย podobne. Aj na zรกklade takรฝchto stretnutรญ aย diskusiรญ sme pri prรญprave Koncepcie ลกtรกtnej bytovej politiky do roku 2015 naformulovali รบlohu, ktorรก sa tรฝkala prรญpravy zรกkona oย podmienkach sprรกvy bytovรฝch domov.
ฤo bolo ฤalej?
Vznikla ลกirokรก pracovnรก skupina zo zรกstupcov dotknutรฝch รบradov ลกtรกtnej sprรกvy, existujรบcich profesijnรฝch zdruลพenรญ tak sprรกvcov, ako aj vlastnรญkov bytov vย bytovรฝch domoch, aย za รบฤasti tรฝchto partnerov sa zaฤala ฤrtaลฅ moลพnรก podoba zรกkona oย podmienkach sprรกvy bytovรฝch domov. Pri prรญprave samotnรฉho paragrafovรฉho znenia sme dlhรฉ hodiny strรกvili naย rokovaniach so zdruลพeniami zย oblasti sprรกvy, pretoลพe naลกรญm cieฤพom bolo pripraviลฅ ฤo moลพno najlepลกiu zรกkonnรบ รบpravu sprรกvy bytovรฝch domov. Vย samotnom zรกvere, uลพ pri rokovaniach sย ostatnรฝmi partnermi, bolo vรฝsledkom nรกลกho snaลพenia existujรบce znenie sรบฤasnรฉho zรกkona oย sprรกvcoch bytovรฝch domov.
Hovorรญte oย zdruลพeniach, oย ktorรฉ ide?
Snaลพili sme sa, aby sa naลกim vรฝznamnรฝm partnerom aย takmer integrรกlnou sรบฤasลฅou tvorby zรกkona stali vลกetky vtedy existujรบce zdruลพenia. Aby som sa nikoho nedotkol, vymenujem ich vย abecednom poradรญ. Iลกlo oย Slovenskรฝ zvรคz bytovรฝch druลพstiev, Zdruลพenie bytovรฉho hospodรกrstva na Slovensku, Zdruลพenie spoloฤenstiev vlastnรญkov bytov na Slovensku aย Zdruลพenie sprรกvcov aย uลพรญvateฤพov nehnuteฤพnostรญ.
Spomรญnate aj Zdruลพenie spoloฤenstiev vlastnรญkov bytov na Slovensku. Preฤo, keฤลพe prijatรฝ zรกkon sa ich netรฝka? Alebo sa mรฝlim?
Nie, nemรฝlite sa, naozaj sa spoloฤenstiev vlastnรญkov bytov existujรบci zรกkon upravujรบci podmienky ฤinnosti sprรกvcov bytovรฝch domov netรฝka. Spomรญnam ich preto, lebo prvotne sme sa pokรบลกali formulovaลฅ zรกkon oย podmienkach sprรกvy tak, aby mal presah aj kย spoloฤenstvรกm vlastnรญkov bytov, ฤo sa vลกak nepodarilo preniesลฅ do zรกkonnej รบpravy.
ฤo je teda nosnรฝm cieฤพom existujรบceho zรกkona?
Jednรฝm zย nosnรฝch zรกmerov zรกkona oย sprรกvcoch bytovรฝch domov je skvalitnenie sprรกvy bytovรฉho fondu prostrednรญctvom zavedenia poลพiadaviek na vรฝkon ฤinnosti sprรกvcov. Zรกroveล sme sledovali cieฤพ vyลกลกej miery profesionalizรกcie ich ฤinnosti, najmรค prevรกdzky,ย รบdrลพby aย obnovy bytovรฝch domov. Ako jeden zย prostriedkov sme ustanovili poลพiadavku minimรกlnej odbornej spรดsobilosti pre sprรกvcov.
ฤo to znamenรก vย praxi?
Zjednoduลกene povedanรฉ, znamenรก to, ลพe vย tomto momente by sme na trhu nemali maลฅ subjekty podnikajรบce vย oblasti sprรกvy bytovรฝch domov, ktorรฉ nemajรบ vo svojich radoch aspoล jednรฉho zodpovednรฉho zรกstupcu, ktorรฝ absolvoval vyลพadovanรฉ vzdelรกvanie.
Kto poskytuje pre sprรกvcov poลพadovanรฉ vzdelรกvanie?
Od samotnรฉho zaฤiatku, keฤ sme zaฤali uvaลพovaลฅ oย zavedenรญ tejto podmienky, bolo naลกรญm cieฤพom, aby bolo vzdelรกvanie poskytovanรฉ vย sรบlade sย naลกimi pravidlami aย vย zmysle zรกkona oย celoลพivotnom vzdelรกvanรญ. Vย sรบฤasnosti je na trhu dostupnรฝch viacero kurzov, podrobnosti oย nich je moลพnรฉ nรกjsลฅ na strรกnke www.zoznamspravcov.sk vย ฤasti โฤastรฉ otรกzkyโ aย taktieลพ aj na strรกnke Ministerstva ลกkolstva, vedy, vรฝskumu aย ลกportu SR.
Spรดsobila podmienka zรญskania odbornej spรดsobilosti sprรกvcom nejakรฉ vรกลพnejลกie problรฉmy?
Nie, podmienka odbornej spรดsobilosti nespรดsobovala vรกลพnejลกรญ problรฉm, avลกak obฤas zaznievali nรกmietky, ลพe doklad oย odbornej spรดsobilosti je platnรฝ iba pรคลฅ rokov od zรกpisu do zoznamu sprรกvcov. Aj zย tohto dรดvodu veฤพa sprรกvcov ฤakalo so zapรญsanรญm do zoznamu sprรกvcov aลพ do konca zรกkonom urฤenej lehoty, vย dรดsledku ฤoho sme poฤas poslednรฝch dvoch mesiacov roka 2017 zaznamenali enormnรฝ nรกrast poฤtu ลพiadostรญ. Dovolรญm si teda opรคtovne zdรดrazniลฅ, ลพe ลพiadna lehota na platnosลฅ dokladu oย odbornej spรดsobilosti neexistuje, takลพe vyลกลกie uvedenรฉ obavy sprรกvcov boli neopodstatnenรฉ.
Akรฉ sรบ ฤalลกie podmienky, ktorรฉ zรกkon ustanovil pre sprรกvcov?
Patrรญ kย nim zavedenie povinnosti poistenia zodpovednosti za ลกkodu spรดsobenรบ vรฝkonom sprรกvy aย povinnosti maลฅ zriadenรบ kancelรกriu. Uvedenรฉ tri podmienky, teda kancelรกria, poistenie aย odbornรก spรดsobilosลฅ spolu sย prรญsluลกnรฝm znenรญm ลพivnostenskรฉho oprรกvnenia tvoria zรกklad na zapรญsanie sprรกvcu do zoznamu sprรกvcov. Zรกroveล je potrebnรฉ upozorniลฅ, ลพe tieto podmienky je potrebnรฉ dodrลพiavaลฅ kontinuรกlne.
Ktorรก zย tรฝchto podmienok sa ukรกzala ako problematickรก?
Podฤพa zรกkona by mal sprรกvca zabezpeฤiลฅ, aby bola kancelรกria sprรกvcu dostupnรก pre klientov aspoล dva dni za tรฝลพdeล poฤas ลกtyroch za sebou nasledujรบcich hodรญn. Mรดลพe to znieลฅ รบsmevne, ale tรกto poลพiadavka ostala nepochopenรก uลพ pri zรกpise do zoznamu sprรกvcov aย dodrลพiavanie otvรกracรญch hodรญn sa ukazuje ako problematickรฉ aj na zรกklade doteraz uskutoฤnenรฝch kontrol. ฤalลกรญm problรฉmom je oznaฤenie kancelรกrie sprรกvcu vย zmysle zรกkona.
ฤiลพe kontrola vย niektorรฝch prรญpadoch odhalila nedostatky?
Dรก sa to aj tak povedaลฅ, no zรกroveล je potrebnรฉ jednรฝm dychom dodaลฅ, ลพe prevaลพnรก vรคฤลกina zistenรฝch nedostatkov bola rรฝchlo odstrรกnenรก aย napravenรก. Sย ฤรญm sa vลกak pracovnรญci vykonรกvajรบci kontrolu stretli, boli vรฝฤitky, ลพe chodia na kontrolu bez ohlรกsenia vopred. Takรกto forma kontroly mรก jednoznaฤnรฉ opodstatnenie, keฤลพe jednรฝm zย bodov kontroly je povinnosลฅ maลฅ dostupnรบ kancelรกriu vย hodinรกch, ktorรฉ sรบ uvedenรฉ vย zozname sprรกvcov, priฤom pracovnรญci navลกtevujรบ jednotlivรฉ kontrolovanรฉ subjekty len vย tรฝchto hodinรกch.
Vyskytli sa aj inรฉ vรฝฤitky voฤi vaลกim kolegom?
Zo strany sprรกvcov zazneli viackrรกt pri kontrolรกch vรฝฤitky na rozsah kontroly, priฤom sprรกvcovia majรบ pocit, ลพe sรบ nadmerne zaลฅaลพovanรญ. Tu musรญm podotknรบลฅ, ลพe naลกa kontrola sa tรฝka iba pรดsobnosti nรกลกho zรกkona. ฤiลพe vย prรญpade kontroly je potrebnรฉ maลฅ otvorenรบ kancelรกriu poฤas hodรญn uvedenรฝch vย zozname sprรกvcov, predloลพiลฅ doklad oย platnom poistenรญ, aย ak zabezpeฤujรบ odbornรบ spรดsobilosลฅ prostrednรญctvom zamestnanca, majรบ povinnosลฅ predloลพiลฅ pracovnรบ zmluvu medzi sprรกvcom aย zodpovednรฝm zรกstupcom.
Boli uลพ zo strany ministerstva udelenรฉ kontrolovanรฝm subjektom za odhalenรฉ nedostatky sankcie?
Nie, doteraz nebola udelenรก ลพiadna sankcia. Nie je totiลพ naลกรญm cieฤพom za kaลพdรบ cenu udeฤพovaลฅ sankcie, skรดr chceme na tieto subjekty vplรฝvaลฅ motivaฤne, aby danรฉ pravidlรก akceptovali aย konali podฤพa nich.
Koฤพko sprรกvcov je aktuรกlne zapรญsanรฝch vย zozname sprรกvcov bytovรฝch domov?
Kย 16. januรกru 2019 bolo vย zozname sprรกvcov zapรญsanรฝch 614 sprรกvcov aย zo zoznamu vyฤiarknutรฝch 9 sprรกvcov. Musรญm vลกak podotknรบลฅ, ลพe vลกetci boli vyฤiarknutรญ na vlastnรบ ลพiadosลฅ, ฤiลพe ich zodpovednรญ zรกstupcovia, resp. ฤlenovia ลกtatutรกrneho orgรกnu, sรบ naฤalej na รบฤely nรกลกho zรกkona dรดveryhodnรญ.
Uvรกdzate pojem vyฤiarknutie zo zoznamu. Je samozrejmรฉ, ลพe ak do zoznamu zapisujete subjekty, mรดลพete ich aj vyฤiarknuลฅ. Nie je tu priestor na subjektรญvne posรบdenie?
Tak to vย ลพiadnom prรญpade. Vyฤiarknuลฅ sprรกvcu zo zoznamu sprรกvcov mรดลพeme iba za podmienok presne definovanรฝch vย zรกkone. ลฝiadna zย nich neumoลพลuje subjektรญvne hodnotenie pracovnรญkom ministerstva. Vย princรญpe mรดลพem uviesลฅ, ลพe mรกme moลพnosลฅ vyฤiarknuลฅ sprรกvcu zo zoznamu na vlastnรบ ลพiadosลฅ sprรกvcu, ฤalej, ak subjekt prestane spฤบลaลฅ podmienky na zรกpis do zoznamu aย vย neposlednom rade za tri aย viac udelenรฝch pokรบt naลกรญm ministerstvom vย obdobรญ dvoch rokov za neplnenie informaฤnรฝch povinnostรญ voฤi ministerstvu.
Existuje eลกte nejakรฝ inรฝ dรดvod na vyฤiarknutie sprรกvcu zo zoznamu?
Nie. Musรญm vลกak konลกtatovaลฅ, ลพe naฤalej pretrvรกva nesprรกvny vรฝklad, resp. nesprรกvne pochopenie ustanovenรญ zรกkona tรฝkajรบcich sa moลพnosti vyฤiarknutia zo zoznamu. Jednou zย hlavnรฝch obรกv sprรกvcov je, ลพe ministerstvo mรก moลพnosลฅ vyฤiarknutia sprรกvcu zo zoznamu aj na zรกklade pokรบt uloลพenรฝch inรฝmi orgรกnmi, ktorรฉ sa zapisujรบ do zoznamu sprรกvcov. Pri zรกpise tรฝchto pokรบt vลกak platia presne stanovenรฉ podmienky.
Akรฉ?
Tak si ich spoloฤne pripomeลme. Do zoznamu sprรกvcov sรบ zapisovanรฉ iba tie prรกvoplatne udelenรฉ pokuty, ktorรฉ sรบ vyลกลกie ako 1 660 โฌ aย tรฝkajรบ sa poruลกenia povinnostรญ sprรกvcu sรบvisiacich sย vรฝkonom sprรกvy. Pokuty sa zapisujรบ na 24 mesiacov aย sย tรฝmto sรบvisรญ veฤพmi dรดleลพitรก veta zo zรกkona, konkrรฉtne: โministerstvo nariadi opรคtovnรฉ vzdelรกvanie sprรกvcu alebo jeho zodpovednรฉho zรกstupcu, ak poฤas poslednรฝch 24 mesiacov bola sprรกvcovi viac ako dvakrรกt uloลพenรก takรกto pokutaโ. ฤiลพe ministerstvo nemรก moลพnosลฅ vyฤiarknutia sprรกvcu zo zoznamu sprรกvcov len na zรกklade uloลพenรฝch pokรบt od inรฝch orgรกnov. Je to vลกak postaฤujรบce aย sprรกvne?
Preฤo?
To bola viac-menej reฤnรญcka otรกzka, pretoลพe ak sa pozrieme na sumรกr udelenรฝch prรกvoplatnรฝch pokรบt, tak mรดลพeme vidieลฅ, ลพe veฤพkรก vรคฤลกina nedosahuje spomรญnanรบ hranicu 1 660 โฌ. Je vลกak sprรกvne, ak naprรญklad niektorรฝ subjekt dostane viackrรกt za sebou pokutu za rovnakรฉ alebo obdobnรฉ poruลกenie svojej povinnosti, ลพe mรดลพe naฤalej podnikaลฅ aย โporuลกovaลฅโ svoje povinnosti?
Iste by to stรกlo za zvรกลพenie. Poฤme eลกte spresniลฅ, ฤo sรบ informaฤnรฉ povinnosti sprรกvcu voฤi ministerstvu?
Cieฤพom zavedenia tรฝchto povinnostรญ je predovลกetkรฝm aktualizรกcia รบdajov zapรญsanรฝch vย zozname sprรกvcov bytovรฝch domov tak, aby bol zoznam โลพivรฝโ aย aktuรกlny, aย taktieลพ sledujeme cieฤพ kontinuรกlneho plnenia podmienok na vรฝkon ฤinnosti sprรกvcu.
Spomenuli ste dรดveryhodnosลฅ. ฤo si mรดลพeme pod tรฝm predstaviลฅ?
Dรดveryhodnosลฅ osoby je pojmom, ktorรฝ sa beลพne vyskytuje aj vย inรฝch prรกvnych predpisoch, ฤiลพe tento inลกtitรบt nebol vย naลกom zรกkone novinkou. Vย zmysle zรกkona pracujeme sย fikciou dรดveryhodnosti sprรกvcu, ktorรก je naviazanรก na fyzickรบ osobu aย vย prรญpade prรกvnickรฝch osรดb na ฤlenov ลกtatutรกrneho orgรกnu, resp. aj na osobu, ktorรก zabezpeฤuje odbornรบ spรดsobilosลฅ tejto osobe. Kย aktuรกlnemu dรกtumu na รบฤely nรกลกho zรกkona sรบ vลกetci dรดveryhodnรญ. Dรดveryhodnou je totiลพ kaลพdรก fyzickรก osoba, ktorรก vย poslednรฝch piatich rokoch nebola vyฤiarknutรก zo zoznamu sprรกvcov alebo nebola ฤlenom ลกtatutรกrneho orgรกnu spoloฤnosti vyฤiarnutej zo zoznamu alebo jej zodpovednรฝm zรกstupcom. Poslednou podmienkou, ktorรบ treba splniลฅ, je neklamaลฅ vย ฤestnom vyhlรกsenรญ na รบฤely nรกลกho zรกkona.
Ako by ste celkovo zhodnotili doterajลกie naplnenie cieฤพov zรกkona?
Ako ukazuje doterajลกia prax, je moลพnรฉ povaลพovaลฅ zรกpis sprรกvcov do zoznamu sย podmienkou minimรกlnej odbornej spรดsobilosti za prvรฝ krok smerom kย lepลกiemu vรฝkonu sprรกvy. Zรกroveล by naลกรญm spoloฤnรฝm cieฤพom malo byลฅ nielen formรกlne splnenie podmienok zรกkona, ale aj prostrednรญctvom kaลพdodennej prรกce prispieลฅ kย lepลกiemu uลพรญvateฤพskรฉmu komfortu obyvateฤพov bytovรฝch domov.
Bude potrebnรฉ na zรกklade skรบsenostรญ zย praxe vย zรกkone nieฤo vย budรบcnosti upraviลฅ?
Ak sa spolu zamyslรญme nad moลพnรฝmi ฤalลกรญmi krokmi, pravdepodobne sa zhodneme, ลพe bude potrebnรฉ precรญznejลกie definovaลฅ sprรกvu aย รบdrลพbu bytovรฉho fondu, ฤo vลกetko predstavuje, prรกva aย povinnosti jednotlivรฝch subjektov, formy sprรกvy, prechod sprรกvy medzi jednotlivรฝmi subjektmi. Taktieลพ nie je moลพnรฉ vynechaลฅ zdรดraznenie zodpovednosti jednotlivรฝch vlastnรญkov bytov. Uvedenรฉ vลกak predpokladรก celospoloฤenskรบ, otvorenรบ aย zรกroveล odbornรบ diskusiu.
Ing. Miloลก Hajdin
Riaditeฤพ odboru koncepcie bรฝvania aย mestskรฉho rozvoja, sekcia bytovej politiky aย mestskรฉho rozvoja, Ministerstvo dopravy aย vรฝstavby SR
Foto: Miro Pochyba, Ing. Miloลก Hajdin
ฤlรกnokย bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov 1/2019.