Starรฉ enviromentรกlne zรกลฅaลพe ako geotechnickรฝ problรฉm pri vรฝstavbe R1
Vรฝstavba rรฝchlostnej cesty R1 vย รบsekoch Nitra-zรกpad โ Selenec โ Beladice โ Tekovskรฉ Nemce aย preloลพky cesty pre motorovรฉ vozidlรก (R1) I/66 vย trase severnรฉho obchvatu Banskej Bystrice sa realizovala formou projektu verejno-sรบkromnรฉho partnerstva (skratka PPP zย anglickรฉho Public Private Partnership) zย hฤพadiska koncesie na projektovanie, vรฝstavbu, financovanie, prevรกdzku aย รบdrลพbu รบsekov rรฝchlostnej cesty R1 Nitra โ Tekovskรฉ Nemce aย Banskรก Bystrica โ severnรฝ obchvat.
Projekt PPP R1 je prvรฝm svojho druhu aย svojรญm rozsahom tvorรญ vย sรบฤasnosti najvรคฤลกie investiฤnรฉ dielo cestnej infraลกtruktรบry vย Slovenskej republike. Vรฝsledkom uลพ ukonฤenej etapy vรฝstavby je vybudovanie rรฝchlostnej cesty kategรณrie R22,5/120 sย celkovou dฤบลพkou 51,6 km aย celkovรฝm poฤtom 825 stavebnรฝch objektov, zย toho 79 mostov vย celkovej dฤบลพke 7 km, 10 mimoรบrovลovรฝch kriลพovatiek, viac ako 450ย objektov preloลพiek sietรญ โ vyvolanรฝch รบprav, zemnรฉ prรกce vย objeme takmer 5 miliรณnov m3, 1 100 000 m2 vozovky, 127 km zvodidiel aย 32 km protihlukovรฝch stien.Starรฉ enviromentรกlne zรกลฅaลพe
Prรญprava aย realizรกcia takรฉho rozsiahleho stavebnรฉho diela priniesla, samozrejme, aj adekvรกtny rozsah rieลกenรญ konkrรฉtnych podmienok zakladania jednotlivรฝch stavebnรฝch objektov vย konkrรฉtnom geotechnickom prostredรญ. Ako jeden zย nezanedbateฤพnรฝch geotechnickรฝch problรฉmov sa prejavila existencia skrytรฝch sklรกdok odpadu, ktorรฉ vo vลกeobecnosti charakterizujeme ako starรฉ environmentรกlne zรกลฅaลพe.
Postup pri likvidรกcii sklรกdok nebezpeฤnรฉho odpadu je vymedzenรฝ zรกkonom ฤ.ย 223/2001 Z. z., vย ktorom sรบ definovanรญ drลพiteฤพ odpadu aย pรดvodca odpadu aย sรบ stanovenรฉ ich povinnosti pri nakladanรญ sย nebezpeฤnรฝm odpadom. Povinnosti drลพiteฤพa odpadu pri jeho odstraลovanรญ vo vzลฅahu kย hraniciam pozemkov, na ktorรฉ sklรกdka odpadu presahuje, vลกak legislatรญvne nie sรบ upravenรฉ, je ale jednoznaฤne stanovenรฉ, ลพe drลพiteฤพ odpadu je povinnรฝ vyvinรบลฅ vลกetko รบsilie, aby zabrรกnil ลกรญreniu zneฤisลฅujรบcich lรกtok do okolia. Hlavnรฝm problรฉmom vลกak zostรกva skutoฤnosลฅ, ลพe Slovensko nedisponuje komplexnou pasportizรกciou โzabudnutรฝchโ sklรกdok odpadu dnes uลพ neznรกmych pรดvodcov. Zย tohto dรดvodu je problematickรฉ pri prรญprave lรญniovรฝch stavieb vรคฤลกieho rozsahu vopred stanoviลฅ objektรญvne predpoklady moลพnรฉho vรฝskytu environmentรกlnych zรกลฅaลพรญ, aย to najmรค odpadov kategรณrie N, to znamenรก nebezpeฤnรฝch odpadov vย zmysle kategorizรกcie podฤพa vyhlรกลกky MลฝP SR ฤ. 284/2001.
Inลพinierskogeologickรฝ prieskum
Realizรกcii hlavnรฝch stavebnรฝch prรกc projektu PPP R1 predchรกdzala etapa takzvanรฝch prรญpravnรฝch prรกc (aprรญl aลพ august 2009), vย rรกmci ktorรฝch sa zrealizoval aj doplnkovรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum na zรกklade ลกpecifikovanรฝch poลพiadaviek zhotovovateฤพa stavby, ktorรฝm mali byลฅ upresnenรฉ geotechnickรฉ charakteristiky, najmรค pre predpokladanรฝ spรดsob zakladania rozhodujรบcich stavebnรฝch objektov.
Zย hฤพadiska prรญrodnรฝch pomerov je trasa R1 situovanรก do dvoch diametrรกlne odliลกnรฝch geomorfologickรฝch, geologickรฝch aย hydrogeologickรฝch prostredรญ. Vย zmysle geomorfologickรฉho ฤlenenia je รบzemie, vย ktorom sรบ situovanรฉ stavby vย trase Nitra-zรกpad โ Selenec โ Beladice โ Tekovskรฉ Nemce, priradenรฉ do oblasti Podunajskej nรญลพiny, celku Podunajskรก pahorkatina. Celรฉ รบzemie je charakteristickรฉ pahorkatinovรฝm reliรฉfom, rovinnรฝ charakter majรบ รบdolnรฉ nivy riek Nitra, ลฝitava aย ich vรคฤลกรญch prรญtokov. Na geologicko-tektonickej stavbe รบzemia sa podieฤพajรบ podobnรฉ horninovรฉ komplexy kvartรฉru aย neogรฉnu.
Severnรฝ obchvat Banskej Bystrice je umiestnenรฝ zย regionรกlneho geomorfologickรฉho hฤพadiska vย severnej ฤasti Zvolenskej kotliny vย podcelku Bystrickรฉ podolie na รบpรคtรญ juลพnรฝch svahov Veฤพkej Fatry. Geologicko-tektonickรก stavba je podstatne zloลพitejลกia aย ฤlenitejลกia. Prejavom komplikovanรฝch pomerov je vรฝskyt predkvartรฉrnych komplexov rรดzneho veku aย rozmanitรฉ sรบ aj kvartรฉrne pokryvnรฉ รบtvary.
Do skupiny kvartรฉrneho pokryvu sa zaraฤuje aj antropogรฉnny komplex reprezentovanรฝ rรดznymi typmi navรกลพok, spรคtnรฝch zรกsypov, redeponovanรฝch nesรบdrลพnรฝch zemรญn aย podobne.
Sรบฤasลฅou dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie jednotlivรฝch stavieb projektu PPP R1 bola aj sรบhrnnรก bilancia odpadov, ktorรฝch vรฝskyt sa predpokladal poฤas vรฝstavby. Bilancia sa vypracovala na jednotlivรฉ objekty sย predpokladanou kvantifikรกciou jednotlivรฝch kategรณriรญ odpadov aย spracovala sa na zรกklade vykonanej rekognoskรกcie terรฉnu aย prieskumnรฝch prรกc (inลพinierskogeologickรฝ prieskum, pedologickรฝ prieskum aย podobne). Odpady kategรณrie N sa predpokladali len pri demolaฤnรฝch prรกcach. Prieskumnรฉ prรกce sa vykonali vย nevyhnutnom rozsahu najmรค na รบฤely posรบdenia zรกkladovej pรดdy stavebnรฝch objektov. Vรฝskyt antropogรฉnneho materiรกlu sa zistil vo vrtnรฝch prieskumnรฝch dielach ako nรกhodnรฝ. Tieto materiรกly nemajรบ charakter zeminy vย prirodzenom uloลพenรญ, aย preto zย tohto bodovรฉho รบdaja nemoลพno objektivizovaลฅ ich ploลกnรฝ rozsah, respektรญve mocnosลฅ. Vย rรกmci inลพinierskogeologickรฉho prieskumu na รบฤely vypracovania projektovej dokumentรกcie sa nevykonรกvajรบ laboratรณrne rozbory antropogรฉnneho materiรกlu. Okrem jadrovรฝch vrtov sa realizovali prieskumnรฉ diela, naprรญklad dynamickรฉ penetraฤnรฉ sondy, ktorรฉ vลกak nepreukazujรบ zloลพenie, respektรญve litolรณgiu podloลพia. Vรฝskyt antropogรฉnneho materiรกlu sa vลกak na viacerรฝch lokalitรกch nรกsledne potvrdil rozsiahlymi ploลกnรฝmi nรกlezmi sklรกdok odpadu, ktorรฉ si vyลพiadali ich okamลพitรบ likvidรกciu aย pomerne nรกkladnรบ sanรกciu podloลพia. Zย hฤพadiska zakladania objektov sรบ sedimenty antropogรฉnneho pรดvodu charakterizovanรฉ ako zeminy nevhodnรฉ aย pri zakladanรญ ich treba odstrรกniลฅ alebo realiยญzovaลฅ ลกpeciรกlne zakladanie.
Enviromentรกlne zรกลฅaลพe aย koncesnรก zmluva
Koncesnรก zmluva na tento projekt taxatรญvne vo svojich ฤlรกnkoch ustanovuje povinnosti koncesionรกra (to znamenรก aj zhotovovateฤพa stavebnรฝch prรกc).
Vย prรญpade zistenia vรฝskytu akรฝchkoฤพvek nebezpeฤnรฝch toxickรฝch alebo kontaminovanรฝch materiรกlov alebo lรกtok na stavenisku je koncesionรกr povinnรฝ:
- pri dodrลพanรญ podmienok koncesnej zmluvy okamลพite informovaลฅ prรญsluลกnรบ inลกtitรบciu aย verejnรฉho obstarรกvateฤพa,
- podniknรบลฅ vลกetky potrebnรฉ kroky, aby zaistil bezpeฤnosลฅ osรดb aย majetku.
Koncesionรกr je povinnรฝ podniknรบลฅ vลกetky kroky potrebnรฉ na odstrรกnenie a/alebo zneลกkodnenie tรฝchto materiรกlov alebo lรกtok (vย sรบlade sย potrebnรฝmi povoleniami, normami aย prรกvnymi predpismi). Na odstrรกnenie a/alebo zneลกkodnenie tรฝchto materiรกlov alebo lรกtok je koncesionรกr povinnรฝ umoลพniลฅ prรญยญsluลกnej inลกtitรบcii prรญstup na stavenisko aย konaลฅ podฤพa jej inลกtrukciรญ.
Ak poฤas realizรกcie prรกc koncesionรกr nรกjde na stavenisku nebezpeฤnรฉ, toxickรฉ alebo kontaminovanรฉ materiรกly, alebo lรกtky, ktorรฉ tam koncesionรกr alebo subjekty na strane koncesionรกra nemohli priniesลฅ aย oย ktorรฝch sa koncesionรกr konajรบc rozumne nemohol dozvedieลฅ:
- zย existujรบcich poskytnutรฝch รบdajov alebo
- pred dลom zodpovedajรบcim 4 tรฝลพdลom pred predloลพenรญm koneฤnej ponuky vizuรกlnou obhliadkou na stavenisku aย preskรบmanรญm povrchovรฝch znaฤiek aย znaฤenรญ,
bude sa objavenie takรฝch nebezpeฤnรฝch, toxickรฝch alebo kontaminovanรฝch materiรกlov, alebo lรกtok na stavenisku povaลพovaลฅ za kompenzaฤnรบ udalosลฅ.
Posรบdenie objektรญvnej informovanosti koncesionรกra oย moลพnom vรฝskyte environmentรกlnych zรกลฅaลพรญ na zรกklade existujรบcich podkladov aย dostatoฤnej miery poznania staveniska, ako aj verifikรกciu kvantifikovanรฝch dodatoฤnรฝch nรกkladov vynaloลพenรฝch koncesionรกrom na prรกce aย vรฝkony prรกce spojenรฉ sย likvidรกciou environmentรกlnej zรกลฅaลพe aย sย nรกslednou sanรกciou kontaminovanรฉho podloลพia staveniska zabezpeฤoval vย zmysle ustanovenรญ koncesnej zmluvy nezรกvislรฝ dozor projektu. Tรบto pozรญciu od roku 2009 zastรกva spoloฤnosลฅ ARCADIS Geotechnika a. s., organizaฤnรก zloลพka Slovensko.
Prรญklad 1: Nitra-zรกpad โ Selenec
Stavba R1 Nitra-zรกpad โ Selenec sa realizovala ako ลกtvorpruhovรก, smerovo rozdelenรก komunikรกcia vย kategรณrii R 22,5/120 vย zรกpadnej ฤasti Nitrianskeho kraja vย okrese Nitra. รzemie, ktorรฝm trasa rรฝchlostnej cesty R1 prechรกdza, tvorรญ vรคฤลกinou poฤพnohospodรกrska ornรก pรดda. Na zaฤiatku รบseku je trasa napojenรก na uลพ prevรกdzkovanรฝ รบsek R1 Trnava โ Nitra vย kriลพovatke Lehota. Koniec รบseku je napojenรฝ na รบsek R1 Selenec โ Beladice vย priestore kriลพovatky Selenec. Celkovรก dฤบลพka rรฝchlostnej cesty je vย tomto รบseku 12,589ย km aย sรบฤasลฅou stavby je Stredisko sprรกvy aย รบdrลพby rรฝchlostnรฝch ciest SSรR Selenec, ktorรฉ tvorรญ technickรบ zรกkladลu pre celรฝ koncesovanรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty R1.
Vย staniฤenรญ km 5,250 vedie trasa R1 vย pravom pruhu na nรญzkom nรกsype, ktorรฝ vย ฤพavom pruhu prechรกdza do plytkรฉho zรกrezu. Poฤas realizรกcie vรฝkopovรฝch prรกc sa zistila ploลกne aj objemovo rozsiahla skrytรก sklรกdka odpadov. Materiรกl sklรกdky bol veฤพmi rozmanitรฝ, iลกlo oย zmes priemyselnรฉho, zdravotnรญckeho, stavebnรฉho aย komunรกlneho odpadu. Toxickรฝ charakter sa overil uลพ senzoricky, nรกsledne laboratรณrnymi rozbormi. Zhotovovateฤพ sklรกdku zaistil aย bezodkladne boli informovanรฉ vลกetky prรญsluลกnรฉ orgรกny vย oblasti ochrany ลพivotnรฉho prostredia. Po odลฅaลพenรญ mnoลพstva viac ako 10 600 ton odpadu zย priestoru staveniska pristรบpil zhotovovateฤพ kย sanรกcii podloลพia na zรกklade operatรญvne vypracovanej aย nezรกvislรฝm dozorom schvรกlenej projektovej dokumentรกcie. Rozsah sklรกdky vลกak presahoval hranice zรกberu staveniska, aย tak okrem zabezpeฤenia stability aย รบnosnosti cestnรฉho telesa bolo nevyhnutnรฉ zabezpeฤiลฅ dรดkladnรฉ, aย najmรค bezpeฤnรฉ uzavretie predpokladanej zvyลกnej ฤasti sklรกdky sย cieฤพom eliminovaลฅ moลพnosti prรญpadnej migrรกcie kontaminantov do podloลพia rรฝchlostnej cesty R1 vย danom รบseku. Po odลฅaลพenรญ aย doฤistenรญ vรฝkopu sa na dno umiestnil aย nรกsledne zhutnil lomovรฝ kameล sย mocnosลฅou vrstvy 30ย aลพ 50ย cm. Nadloลพnรฉ jemnozrnnรฉ sรบdrลพnรฉ zeminy triedy F6 po stabilizรกcii hydraulickรฝm spojivom spฤบลali poลพadovanรฉ pevnostnรฉ parametre vย zmysle platnรฝch technickรฝch noriem. Aby sa dosiahol predpรญsanรฝ sรบฤiniteฤพ zhutnenia, upravili sa รญlovitรฉ zeminy hutnenรฉ po vrstvรกch sย hrรบbkou maximรกlne 30 cm. Priestor od svahov po zvislรบ lรญniu stredu vozovky sa vyplnil tesniacou vrstvou, tvorenou relatรญvne nepriepustnรฝmi zeminami triedy F6, takisto zhutnenรฝmi. Pod aktรญvnou zรณnou sa zrealizovala ฤalลกia sanaฤnรก vrstva sย hrรบbkou 50 cm sย totoลพnรฝmi poลพadovanรฝmi parametrami ako aktรญvna zรณna. Separรกcia neodลฅaลพenรฉho materiรกlu sklรกdky aย aktรญvnej zรณny sa zabezpeฤila dvojosovรฝmi geomreลพami. Pri odstraลovanรญ starej environmentรกlnej zรกลฅaลพe sa zlikvidovali niektorรฉ uลพ vybudovanรฉ zรกklady priฤพahlej protihlukovej steny, ktorรฉ sa museli opรคtovne vybetรณnovaลฅ.
รsek rรฝchlostnej cesty R1 je od 28. 10. 2011 vย prevรกdzke aย nevykazuje nijakรฉ prejavy nestability.
Prรญklad 2: Banskรก Bystrica โ severnรฝ obchvat
Zaฤiatok stavby cesty pre motorovรฉ vozidlรก I/66 (R1) Banskรก Bystrica โ severnรฝ obchvat je situovanรฝ vย novej mimoรบrovลovej kriลพovatke sย cestou I/59 vย lokalite Kostiviarska vย severozรกpadnej ฤasti mesta Banskรก Bystrica. Vย zรกvereฤnom รบseku sa pred mostom nad ลพelezniฤnou vleฤkou severnรฝ obchvat pripรกja na cestu I/66 vย smere na Brezno.
Trasa vย km 3,750 vedie vย zรกreze. Vรฝkopovรฉ prรกce preukรกzali silnรฉ zneฤistenie prostredia ropnรฝmi lรกtkami, ฤo potvrdili aj laboratรณrne rozbory, aย vyลพiadali si realizรกciu doplลujรบceho prieskumu sย cieฤพom spresniลฅ ploลกnรฝ, hฤบbkovรฝ aย kvalitatรญvny rozsah zneฤistenia. Odลฅaลพenรฝ kontaminovanรฝ materiรกl zย priestoru zรกberu predstavoval viac ako 55 400 ton. Niveleta trasy R1 si vyลพiadala zabezpeฤovacie prรกce priฤพahlรฉho รบzemia sย dรดrazom na dรดslednรฉ zamedzenie prieniku kontaminovanรฝch zloลพiek antropogรฉnnych uloลพenรญn do podloลพia pri zachovanรญ nรกvrhovรฝch prvkov zรกrezu.
Po terรฉnnych รบpravรกch svahu sa uloลพila tesniaca vrstva prekrytรก protimrazovou ochranou sย hrรบbkou 10 cm aย nรกsledne rekultivaฤnรฉ vrstvy, pozostรกvajรบce zo separaฤnej aย filtraฤnej geotextรญlie, tesniaceho geokompozitu, drenรกลพnej vrstvy zย drenรกลพneho geokompozitu aย povrchovรฉho zahumusovania sย hrรบbkou 30 cm. Dรดleลพitรฝm aspektom sanรกcie bolo odvedenie zrรกลพkovรฝch aย podzemnรฝch vรดd ako potenciรกlneho nosiฤa zneฤistenia. Odvodnenie sa rieลกilo drenรกลพnym systรฉmom cez odluฤovaฤ ropnรฝch lรกtok.
Severnรฝ obchvat Banskej Bystrice bol uvedenรฝ do prevรกdzky 27. 7. 2012 aย v sรบฤasnosti nie sรบ zaznamenanรฉ ลพiadne prejavy nestability.
TEXT: RNDr. Viktor Jantรกk, Ing. Tibor Rendek
FOTO: ARCADIS Geotechnika
Autori sรบ ฤlenmi tรญmu nezรกvislรฉho dozoru PPP R1 aย pracujรบ vย spoloฤnosti ARCADIS Geotechnika a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.