stare enviromentalne zataze ako geotechnicky problem pri vystavbe r1
Galรฉria(4)

Starรฉ enviromentรกlne zรกลฅaลพe ako geotechnickรฝ problรฉm pri vรฝstavbe R1

Partneri sekcie:

Vรฝstavba rรฝchlostnej cesty R1 vย รบsekoch Nitra-zรกpad โ€“ Selenec โ€“ Beladice โ€“ Tekovskรฉ Nemce aย preloลพky cesty pre motorovรฉ vozidlรก (R1) I/66 vย trase severnรฉho obchvatu Banskej Bystrice sa realizovala formou projektu verejno-sรบkromnรฉho partnerstva (skratka PPP zย anglickรฉho Public Private Partnership) zย hฤพadiska koncesie na projektovanie, vรฝstavbu, financovanie, prevรกdzku aย รบdrลพbu รบsekov rรฝchlostnej cesty R1 Nitra โ€“ Tekovskรฉ Nemce aย Banskรก Bystrica โ€“ severnรฝ obchvat.

03 arcadis 12 2010 big image
05 arcadis foto   oprava big image
04 arcadis 08 2012 big image
Projekt PPP R1 je prvรฝm svojho druhu aย svojรญm rozsahom tvorรญ vย sรบฤasnosti najvรคฤลกie investiฤnรฉ dielo cestnej infraลกtruktรบry vย Slovenskej republike. Vรฝsledkom uลพ ukonฤenej etapy vรฝstavby je vybudovanie rรฝchlostnej cesty kategรณrie R22,5/120 sย celkovou dฤบลพkou 51,6 km aย celkovรฝm poฤtom 825 stavebnรฝch objektov, zย toho 79 mostov vย celkovej dฤบลพke 7 km, 10 mimoรบrovลˆovรฝch kriลพovatiek, viac ako 450ย objektov preloลพiek sietรญ โ€“ vyvolanรฝch รบprav, zemnรฉ prรกce vย objeme takmer 5 miliรณnov m3, 1 100 000 m2 vozovky, 127 km zvodidiel aย 32 km protihlukovรฝch stien.

Starรฉ enviromentรกlne zรกลฅaลพe
Prรญprava aย realizรกcia takรฉho rozsiahleho stavebnรฉho diela priniesla, samozrejme, aj adekvรกtny rozsah rieลกenรญ konkrรฉtnych podmienok zakladania jednotlivรฝch stavebnรฝch objektov vย konkrรฉtnom geotechnickom prostredรญ. Ako jeden zย nezanedbateฤพnรฝch geotechnickรฝch problรฉmov sa prejavila existencia skrytรฝch sklรกdok odpadu, ktorรฉ vo vลกeobecnosti charakterizujeme ako starรฉ environmentรกlne zรกลฅaลพe.

Postup pri likvidรกcii sklรกdok nebezpeฤnรฉho odpadu je vymedzenรฝ zรกkonom ฤ.ย 223/2001 Z. z., vย ktorom sรบ definovanรญ drลพiteฤพ odpadu aย pรดvodca odpadu aย sรบ stanovenรฉ ich povinnosti pri nakladanรญ sย nebezpeฤnรฝm odpadom. Povinnosti drลพiteฤพa odpadu pri jeho odstraลˆovanรญ vo vzลฅahu kย hraniciam pozemkov, na ktorรฉ sklรกdka odpadu presahuje, vลกak legislatรญvne nie sรบ upravenรฉ, je ale jednoznaฤne stanovenรฉ, ลพe drลพiteฤพ odpadu je povinnรฝ vyvinรบลฅ vลกetko รบsilie, aby zabrรกnil ลกรญreniu zneฤisลฅujรบcich lรกtok do okolia. Hlavnรฝm problรฉmom vลกak zostรกva skutoฤnosลฅ, ลพe Slovensko nedisponuje komplexnou pasportizรกciou โ€žzabudnutรฝchโ€œ sklรกdok odpadu dnes uลพ neznรกmych pรดvodcov. Zย tohto dรดvodu je problematickรฉ pri prรญprave lรญniovรฝch stavieb vรคฤลกieho rozsahu vopred stanoviลฅ objektรญvne predpoklady moลพnรฉho vรฝskytu environmentรกlnych zรกลฅaลพรญ, aย to najmรค odpadov kategรณrie N, to znamenรก nebezpeฤnรฝch odpadov vย zmysle kategorizรกcie podฤพa vyhlรกลกky MลฝP SR ฤ. 284/2001.

Inลพinierskogeologickรฝ prieskum
Realizรกcii hlavnรฝch stavebnรฝch prรกc projektu PPP R1 predchรกdzala etapa takzvanรฝch prรญpravnรฝch prรกc (aprรญl aลพ august 2009), vย rรกmci ktorรฝch sa zrealizoval aj doplnkovรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum na zรกklade ลกpecifikovanรฝch poลพiadaviek zhotovovateฤพa stavby, ktorรฝm mali byลฅ upresnenรฉ geotechnickรฉ charakteristiky, najmรค pre predpokladanรฝ spรดsob zakladania rozhodujรบcich stavebnรฝch objektov.

Zย hฤพadiska prรญrodnรฝch pomerov je trasa R1 situovanรก do dvoch diametrรกlne odliลกnรฝch geomorfologickรฝch, geologickรฝch aย hydrogeologickรฝch prostredรญ. Vย zmysle geomorfologickรฉho ฤlenenia je รบzemie, vย ktorom sรบ situovanรฉ stavby vย trase Nitra-zรกpad โ€“ Selenec โ€“ Beladice โ€“ Tekovskรฉ Nemce, priradenรฉ do oblasti Podunajskej nรญลพiny, celku Podunajskรก pahorkatina. Celรฉ รบzemie je charakteristickรฉ pahorkatinovรฝm reliรฉfom, rovinnรฝ charakter majรบ รบdolnรฉ nivy riek Nitra, ลฝitava aย ich vรคฤลกรญch prรญtokov. Na geologicko-tektonickej stavbe รบzemia sa podieฤพajรบ podobnรฉ horninovรฉ komplexy kvartรฉru aย neogรฉnu.

Severnรฝ obchvat Banskej Bystrice je umiestnenรฝ zย regionรกlneho geomorfologickรฉho hฤพadiska vย severnej ฤasti Zvolenskej kotliny vย podcelku Bystrickรฉ podolie na รบpรคtรญ juลพnรฝch svahov Veฤพkej Fatry. Geologicko-tektonickรก stavba je podstatne zloลพitejลกia aย ฤlenitejลกia. Prejavom komplikovanรฝch pomerov je vรฝskyt predkvartรฉrnych komplexov rรดzneho veku aย rozmanitรฉ sรบ aj kvartรฉrne pokryvnรฉ รบtvary.

Do skupiny kvartรฉrneho pokryvu sa zaraฤuje aj antropogรฉnny komplex reprezentovanรฝ rรดznymi typmi navรกลพok, spรคtnรฝch zรกsypov, redeponovanรฝch nesรบdrลพnรฝch zemรญn aย podobne.

Sรบฤasลฅou dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie jednotlivรฝch stavieb projektu PPP R1 bola aj sรบhrnnรก bilancia odpadov, ktorรฝch vรฝskyt sa predpokladal poฤas vรฝstavby. Bilancia sa vypracovala na jednotlivรฉ objekty sย predpokladanou kvantifikรกciou jednotlivรฝch kategรณriรญ odpadov aย spracovala sa na zรกklade vykonanej rekognoskรกcie terรฉnu aย prieskumnรฝch prรกc (inลพinierskogeologickรฝ prieskum, pedologickรฝ prieskum aย podobne). Odpady kategรณrie N sa predpokladali len pri demolaฤnรฝch prรกcach. Prieskumnรฉ prรกce sa vykonali vย nevyhnutnom rozsahu najmรค na รบฤely posรบdenia zรกkladovej pรดdy stavebnรฝch objektov. Vรฝskyt antropogรฉnneho materiรกlu sa zistil vo vrtnรฝch prieskumnรฝch dielach ako nรกhodnรฝ. Tieto materiรกly nemajรบ charakter zeminy vย prirodzenom uloลพenรญ, aย preto zย tohto bodovรฉho รบdaja nemoลพno objektivizovaลฅ ich ploลกnรฝ rozsah, respektรญve mocnosลฅ. Vย rรกmci inลพinierskogeologickรฉho prieskumu na รบฤely vypracovania projektovej dokumentรกcie sa nevykonรกvajรบ laboratรณrne rozbory antropogรฉnneho materiรกlu. Okrem jadrovรฝch vrtov sa realizovali prieskumnรฉ diela, naprรญklad dynamickรฉ penetraฤnรฉ sondy, ktorรฉ vลกak nepreukazujรบ zloลพenie, respektรญve litolรณgiu podloลพia. Vรฝskyt antropogรฉnneho materiรกlu sa vลกak na viacerรฝch lokalitรกch nรกsledne potvrdil rozsiahlymi ploลกnรฝmi nรกlezmi sklรกdok odpadu, ktorรฉ si vyลพiadali ich okamลพitรบ likvidรกciu aย pomerne nรกkladnรบ sanรกciu podloลพia. Zย hฤพadiska zakladania objektov sรบ sedimenty antropogรฉnneho pรดvodu charakterizovanรฉ ako zeminy nevhodnรฉ aย pri zakladanรญ ich treba odstrรกniลฅ alebo realiยญzovaลฅ ลกpeciรกlne zakladanie.

Enviromentรกlne zรกลฅaลพe aย koncesnรก zmluva
Koncesnรก zmluva na tento projekt taxatรญvne vo svojich ฤlรกnkoch ustanovuje povinnosti koncesionรกra (to znamenรก aj zhotovovateฤพa stavebnรฝch prรกc).

Vย prรญpade zistenia vรฝskytu akรฝchkoฤพvek nebezpeฤnรฝch toxickรฝch alebo kontaminovanรฝch materiรกlov alebo lรกtok na stavenisku je koncesionรกr povinnรฝ:

  • pri dodrลพanรญ podmienok koncesnej zmluvy okamลพite informovaลฅ prรญsluลกnรบ inลกtitรบciu aย verejnรฉho obstarรกvateฤพa,
  • podniknรบลฅ vลกetky potrebnรฉ kroky, aby zaistil bezpeฤnosลฅ osรดb aย majetku.

Koncesionรกr je povinnรฝ podniknรบลฅ vลกetky kroky potrebnรฉ na odstrรกnenie a/alebo zneลกkodnenie tรฝchto materiรกlov alebo lรกtok (vย sรบlade sย potrebnรฝmi povoleniami, normami aย prรกvnymi predpismi). Na odstrรกnenie a/alebo zneลกkodnenie tรฝchto materiรกlov alebo lรกtok je koncesionรกr povinnรฝ umoลพniลฅ prรญยญsluลกnej inลกtitรบcii prรญstup na stavenisko aย konaลฅ podฤพa jej inลกtrukciรญ.

Ak poฤas realizรกcie prรกc koncesionรกr nรกjde na stavenisku nebezpeฤnรฉ, toxickรฉ alebo kontaminovanรฉ materiรกly, alebo lรกtky, ktorรฉ tam koncesionรกr alebo subjekty na strane koncesionรกra nemohli priniesลฅ aย oย ktorรฝch sa koncesionรกr konajรบc rozumne nemohol dozvedieลฅ:

  • zย existujรบcich poskytnutรฝch รบdajov alebo
  • pred dลˆom zodpovedajรบcim 4 tรฝลพdลˆom pred predloลพenรญm koneฤnej ponuky vizuรกlnou obhliadkou na stavenisku aย preskรบmanรญm povrchovรฝch znaฤiek aย znaฤenรญ,

bude sa objavenie takรฝch nebezpeฤnรฝch, toxickรฝch alebo kontaminovanรฝch materiรกlov, alebo lรกtok na stavenisku povaลพovaลฅ za kompenzaฤnรบ udalosลฅ.

Posรบdenie objektรญvnej informovanosti koncesionรกra oย moลพnom vรฝskyte environmentรกlnych zรกลฅaลพรญ na zรกklade existujรบcich podkladov aย dostatoฤnej miery poznania staveniska, ako aj verifikรกciu kvantifikovanรฝch dodatoฤnรฝch nรกkladov vynaloลพenรฝch koncesionรกrom na prรกce aย vรฝkony prรกce spojenรฉ sย likvidรกciou environmentรกlnej zรกลฅaลพe aย sย nรกslednou sanรกciou kontaminovanรฉho podloลพia staveniska zabezpeฤoval vย zmysle ustanovenรญ koncesnej zmluvy nezรกvislรฝ dozor projektu. Tรบto pozรญciu od roku 2009 zastรกva spoloฤnosลฅ ARCADIS Geotechnika a. s., organizaฤnรก zloลพka Slovensko.

Prรญklad 1: Nitra-zรกpad โ€“ Selenec
Stavba R1 Nitra-zรกpad โ€“ Selenec sa realizovala ako ลกtvorpruhovรก, smerovo rozdelenรก komunikรกcia vย kategรณrii R 22,5/120 vย zรกpadnej ฤasti Nitrianskeho kraja vย okrese Nitra. รšzemie, ktorรฝm trasa rรฝchlostnej cesty R1 prechรกdza, tvorรญ vรคฤลกinou poฤพnohospodรกrska ornรก pรดda. Na zaฤiatku รบseku je trasa napojenรก na uลพ prevรกdzkovanรฝ รบsek R1 Trnava โ€“ Nitra vย kriลพovatke Lehota. Koniec รบseku je napojenรฝ na รบsek R1 Selenec โ€“ Beladice vย priestore kriลพovatky Selenec. Celkovรก dฤบลพka rรฝchlostnej cesty je vย tomto รบseku 12,589ย km aย sรบฤasลฅou stavby je Stredisko sprรกvy aย รบdrลพby rรฝchlostnรฝch ciest SSรšR Selenec, ktorรฉ tvorรญ technickรบ zรกkladลˆu pre celรฝ koncesovanรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty R1.

Vย staniฤenรญ km 5,250 vedie trasa R1 vย pravom pruhu na nรญzkom nรกsype, ktorรฝ vย ฤพavom pruhu prechรกdza do plytkรฉho zรกrezu. Poฤas realizรกcie vรฝkopovรฝch prรกc sa zistila ploลกne aj objemovo rozsiahla skrytรก sklรกdka odpadov. Materiรกl sklรกdky bol veฤพmi rozmanitรฝ, iลกlo oย zmes priemyselnรฉho, zdravotnรญckeho, stavebnรฉho aย komunรกlneho odpadu. Toxickรฝ charakter sa overil uลพ senzoricky, nรกsledne laboratรณrnymi rozbormi. Zhotovovateฤพ sklรกdku zaistil aย bezodkladne boli informovanรฉ vลกetky prรญsluลกnรฉ orgรกny vย oblasti ochrany ลพivotnรฉho prostredia. Po odลฅaลพenรญ mnoลพstva viac ako 10 600 ton odpadu zย priestoru staveniska pristรบpil zhotovovateฤพ kย sanรกcii podloลพia na zรกklade operatรญvne vypracovanej aย nezรกvislรฝm dozorom schvรกlenej projektovej dokumentรกcie. Rozsah sklรกdky vลกak presahoval hranice zรกberu staveniska, aย tak okrem zabezpeฤenia stability aย รบnosnosti cestnรฉho telesa bolo nevyhnutnรฉ zabezpeฤiลฅ dรดkladnรฉ, aย najmรค bezpeฤnรฉ uzavretie predpokladanej zvyลกnej ฤasti sklรกdky sย cieฤพom eliminovaลฅ moลพnosti prรญpadnej migrรกcie kontaminantov do podloลพia rรฝchlostnej cesty R1 vย danom รบseku. Po odลฅaลพenรญ aย doฤistenรญ vรฝkopu sa na dno umiestnil aย nรกsledne zhutnil lomovรฝ kameลˆ sย mocnosลฅou vrstvy 30ย aลพ 50ย cm. Nadloลพnรฉ jemnozrnnรฉ sรบdrลพnรฉ zeminy triedy F6 po stabilizรกcii hydraulickรฝm spojivom spฤบลˆali poลพadovanรฉ pevnostnรฉ parametre vย zmysle platnรฝch technickรฝch noriem. Aby sa dosiahol predpรญsanรฝ sรบฤiniteฤพ zhutnenia, upravili sa รญlovitรฉ zeminy hutnenรฉ po vrstvรกch sย hrรบbkou maximรกlne 30 cm. Priestor od svahov po zvislรบ lรญniu stredu vozovky sa vyplnil tesniacou vrstvou, tvorenou relatรญvne nepriepustnรฝmi zeminami triedy F6, takisto zhutnenรฝmi. Pod aktรญvnou zรณnou sa zrealizovala ฤalลกia sanaฤnรก vrstva sย hrรบbkou 50 cm sย totoลพnรฝmi poลพadovanรฝmi parametrami ako aktรญvna zรณna. Separรกcia neodลฅaลพenรฉho materiรกlu sklรกdky aย aktรญvnej zรณny sa zabezpeฤila dvojosovรฝmi geomreลพami. Pri odstraลˆovanรญ starej environmentรกlnej zรกลฅaลพe sa zlikvidovali niektorรฉ uลพ vybudovanรฉ zรกklady priฤพahlej protihlukovej steny, ktorรฉ sa museli opรคtovne vybetรณnovaลฅ.

รšsek rรฝchlostnej cesty R1 je od 28. 10. 2011 vย prevรกdzke aย nevykazuje nijakรฉ prejavy nestability.

Prรญklad 2: Banskรก Bystrica โ€“ severnรฝ obchvat
Zaฤiatok stavby cesty pre motorovรฉ vozidlรก I/66 (R1) Banskรก Bystrica โ€“ severnรฝ obchvat je situovanรฝ vย novej mimoรบrovลˆovej kriลพovatke sย cestou I/59 vย lokalite Kostiviarska vย severozรกpadnej ฤasti mesta Banskรก Bystrica. Vย zรกvereฤnom รบseku sa pred mostom nad ลพelezniฤnou vleฤkou severnรฝ obchvat pripรกja na cestu I/66 vย smere na Brezno.

Trasa vย km 3,750 vedie vย zรกreze. Vรฝkopovรฉ prรกce preukรกzali silnรฉ zneฤistenie prostredia ropnรฝmi lรกtkami, ฤo potvrdili aj laboratรณrne rozbory, aย vyลพiadali si realizรกciu doplลˆujรบceho prieskumu sย cieฤพom spresniลฅ ploลกnรฝ, hฤบbkovรฝ aย kvalitatรญvny rozsah zneฤistenia. Odลฅaลพenรฝ kontaminovanรฝ materiรกl zย priestoru zรกberu predstavoval viac ako 55 400 ton. Niveleta trasy R1 si vyลพiadala zabezpeฤovacie prรกce priฤพahlรฉho รบzemia sย dรดrazom na dรดslednรฉ zamedzenie prieniku kontaminovanรฝch zloลพiek antropogรฉnnych uloลพenรญn do podloลพia pri zachovanรญ nรกvrhovรฝch prvkov zรกrezu.

Po terรฉnnych รบpravรกch svahu sa uloลพila tesniaca vrstva prekrytรก protimrazovou ochranou sย hrรบbkou 10 cm aย nรกsledne rekultivaฤnรฉ vrstvy, pozostรกvajรบce zo separaฤnej aย filtraฤnej geotextรญlie, tesniaceho geokompozitu, drenรกลพnej vrstvy zย drenรกลพneho geokompozitu aย povrchovรฉho zahumusovania sย hrรบbkou 30 cm. Dรดleลพitรฝm aspektom sanรกcie bolo odvedenie zrรกลพkovรฝch aย podzemnรฝch vรดd ako potenciรกlneho nosiฤa zneฤistenia. Odvodnenie sa rieลกilo drenรกลพnym systรฉmom cez odluฤovaฤ ropnรฝch lรกtok.

Severnรฝ obchvat Banskej Bystrice bol uvedenรฝ do prevรกdzky 27. 7. 2012 aย v sรบฤasnosti nie sรบ zaznamenanรฉ ลพiadne prejavy nestability.

TEXT: RNDr. Viktor Jantรกk, Ing. Tibor Rendek
FOTO: ARCADIS Geotechnika

Autori sรบ ฤlenmi tรญmu nezรกvislรฉho dozoru PPP R1 aย pracujรบ vย spoloฤnosti ARCADIS Geotechnika a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie