staticke zatazovacie skusky pilot
Galรฉria(5)

Statickรฉ zaลฅaลพovacie skรบลกky pilรณt

Partneri sekcie:

Vย zmysle normatรญvneho predpisu Eurokรณd 7: Navrhovanie geotechnickรฝch konลกtrukciรญ sa pri nรกvrhu pilรณtovรฝch zรกkladov musรญ vychรกdzaลฅ zo statickรฝch zaลฅaลพovacรญch skรบลกok alebo zย vรฝpoฤtovรฝch metรณd preukรกzanรฝch statickรฝmi zaลฅaลพovacรญmi skรบลกkami vย porovnateฤพnรฝch podmienkach. Statickรฉ zaลฅaลพovacie skรบลกky tak zostรกvajรบ rozhodujรบcim podkladom pri nรกvrhu hฤบbkovรฝch zรกkladov. Ak sa vย procese projektovania pouลพijรบ sprostredkovanรฉ vรฝsledky, t. j. nezistenรฉ priamo na danej stavbe, vyลพadujรบ si vyลกลกiu mieru zabezpeฤenia aย vย koneฤnom dรดsledku mรดลพu viesลฅ kย predraลพeniu pilรณtovรฝch zรกkladov.

01b vuis zs imag0886 big image
1 big image
3 big image
staticke zatazovacie skusky pilot 7455 big image
Pri vytvรกranรญ optimรกlneho nรกvrhu pilรณtovรฝch zรกkladov je vรฝhodnรฉ realizovaลฅ statickรฉ zaลฅaลพoยญvacie skรบลกky nesystรฉmovรฝch pilรณt โ€“ pilรณt zhotoยญvenรฝch vย predstihu pred samotnou vรฝstavbou โ€“ aย aลพ na zรกklade vรฝsledkov tรฝchto skรบลกok navrhnรบลฅ rozsah aย parametre pilรณtovรฝch zรกkladov. Takรฉto skรบลกky je vhodnรฉ vykonรกvaลฅ aลพ do medznรฉho zaลฅaลพenia aย tak spoฤพahlivo preukรกzaลฅ skutoฤnรบ mieru bezpeฤnosti nรกvrhu vย danรฝch geologickรฝch podmienkach. Sย cieฤพom realizovaลฅ statickรฉ zaลฅaลพovacie skรบลกky pilรณt aย minimalizovaลฅ nรกklady na takรฉ skรบลกky bol vyvinutรฝ zaลฅaลพovacรญ systรฉm VUIS-P, ktorรฝ sa vย geologickรฝch pomeroch Slovenska osvedฤil aย pouลพรญva sa uลพ viac ako 25 rokov. Hlavnou prednosลฅou tohto zaลฅaลพovacieho systรฉmu je, ลพe nevyลพaduje zhotovenie kotevnรฝch pilรณt aย inลกtalรกciu takzvanรฉho zaลฅaลพovacieho mosta aย ลพe neposkytuje len jednu hodnotu celkovej รบnosnosti pilรณty, ale aj hodnoty รบnosnosti pรคty aย รบnosnosti plรกลกลฅa pilรณty. To umoลพลˆuje projektantovi navrhnรบลฅ parametre pilรณt optimรกlne do danรฝch geologickรฝch pomerov. ฤŽalej uvรกdzame vรฝsledky zaลฅaลพovacรญch skรบลกok pilรณt systรฉmom delenej pilรณty uskutoฤnenรฝch vย troch na Slovensku zvyฤajnรฝch typoch geologickรฝch pomerov. Na zรกklade tรฝchto vรฝsledkov poukรกลพeme na vรฝbornรบ vypovedaciu hodnotu statickรฝch zaลฅaลพovacรญch skรบลกok metรณdou delenej pilรณty.

Princรญp zaลฅaลพovacieho systรฉmu VUIS-P
Zaลฅaลพovacie skรบลกky metรณdou delenej pilรณty sa vykonรกvajรบ vzopretรญm drieku proti pรคte pilรณty. Zaลฅaลพovacia sรบstava pozostรกva zย dvoch zรกkladnรฝch ฤastรญ (obr.ย 1) โ€“ zo ลกpeciรกlnej vรฝstuลพe zabudovanej do skรบลกobnej pilรณty aย zย inventรกrnej ฤasti zaลฅaลพovacej sรบstavy. ล peciรกlna vรฝstuลพ je osadenรก vย skรบลกobnej pilรณte, priฤom ju rozdeฤพuje na dve ฤasti: na pรคtu aย driek. Sรบฤasลฅou ลกpeciรกlnej vรฝstuลพe je rรบra, ktorรก vytvรกra priechodnรฝ otvor vย drieku pilรณty aย umoลพลˆuje prenos zaลฅaลพenia na pรคtu. Zaลฅaลพenie pilรณty sa vytvรกra pomocou hydraulickรฉho zdvihรกka osadenรฉho na vzpere, ktorรก je posuvne uloลพenรก vย stredovej rรบre aย dosadรก na deliacu dosku pรคty pilรณty. Sรบฤasne sย tlakom na pรคtu pilรณty sa pri skรบลกke vytvรกra tlak na kotevnรบ dosku prikotvenรบ ลฅahadlami, ktorรฉ sรบ zabetรณnovanรฉ vย drieku pilรณty. Pri tomto postupe pรดsobรญ sรบฤasne na pรคtu aj na driek pilรณty rovnako veฤพkรฉ zaลฅaลพenie, ktorรฉ mรก opaฤnรฝ smer. Vรฝsledkom zaลฅaลพovacej skรบลกky je zaลฅaลพovacia krivka odporu na pรคte, zaลฅaลพovacia krivka plรกลกลฅovรฉho trenia aย sรบฤtovรก krivka delenej pilรณty.

Prรญklady zaลฅaลพovacรญch skรบลกok delenรฝch pilรณt vย rรดznych geologickรฝch podmienkach

Pilรณta vย ลกtrkopiesฤitรฝch zeminรกch
Prvรฝm prรญkladom zaลฅaลพovacej skรบลกky delenej pilรณty je skรบลกobnรก pilรณta zhotovenรก vย ลกtrkopiesฤitรฝch zeminรกch, ktorรฉ boli od hฤบbky 5ย m kontaminovanรฉ ropnรฝmi lรกtkami. Hladina podzemnej vody bola narazenรก vย hฤบbke asi 12ย m. Nominรกlny priemer pilรณty bol 1ย 200 mm, dฤบลพka pilรณty 14,5 m. Pilรณta bola zhotovenรก na celรบ dฤบลพku pod ochranou oceฤพovej paลพnice. Maximรกlnu ustรกlenรบ silu na pรคte pilรณty sme dosiahli pri odpore pilรณty 2ย 250ย kN aย sadanรญ 33,2 mm, maximรกlnu ustรกlenรบ silu na plรกลกti pilรณty sme dosiahli pri zaลฅaลพenรญ 3ย 250 kN aย posune 22,4 mm. Sรบฤtovรก zaลฅaลพovacia krivka skรบลกobnej pilรณty bola zostrojenรก sรบฤtom poradnรญc zaลฅaลพenia zย krivky odporu pรคty aย zย krivky plรกลกลฅovรฉho trenia pri rovnakom posune. Skรบลกkou sme stanovili medznรบ totรกlnu รบnosnosลฅ pilรณty na tlak Rc,uย = 5 040 kN, mernรฉ plรกลกลฅovรฉ trenie pri medznej รบnosnosti 69,0ย kPa aย mernรฝ odpor pรคty pilรณty 1โ€ฏ124ย kPa. Skรบลกka preukรกzala, ลพe hoci bola pรคta pilรณty umiestnenรก vย รบnosnรฝch ลกtrkopiesฤitรฝch zeminรกch, รบnosnosลฅ pรคty sa na celkovej รบnosnosti podieฤพala len asi jednou ลกtvrtinou.

Pilรณta vย รญlovitom piesku
Druhรฝm prรญkladom zaลฅaลพovacej skรบลกky delenej pilรณty je skรบลกobnรก pilรณta zhotovenรก vย รญlovitom piesku. Hladina podzemnej vody bola narazenรก vย hฤบbke 6 m. Nominรกlny priemer pilรณty bol 1 200 mm, dฤบลพka pilรณty 15,5 m. Pilรณta bola zhotovenรก na celej dฤบลพke pod ochranou oceฤพovej paลพnice. Maximรกlnu ustรกlenรบ silu na pรคte pilรณty sme dosiahli pri odpore pilรณty 1ย 800ย kN aย sadanรญ 26,7ย mm, maximรกlnu ustรกlenรบ silu na plรกลกti pilรณty sme dosiahli pri zaลฅaลพenรญ 1โ€ฏ750ย kN aย posune 26,8 mm. Pri vyลกลกom zaลฅaลพenรญ uลพ nenastalo ustรกlenie posunov na plรกลกti pilรณty. Sรบฤtovรก zaลฅaลพovacia krivka skรบลกobnej pilรณty bola vytvorenรก sรบฤtom poradnรญc zaลฅaลพenia zย krivky odporu pรคty aย zย krivky plรกลกลฅovรฉho trenia pri rovnakom posune. Skรบลกkou sme stanovili medznรบ totรกlnu รบnosnosลฅ pilรณty na tlak Rc,uย = 3 548ย kN, mernรฉ plรกลกลฅovรฉ trenie pri medznej รบnosnosti 38,7 kPa aย mernรฝ odpor pรคty pilรณty 1ย 141 kPa. Skรบลกka vย tomto prรญpade preukรกzala pribliลพne 36-percentnรฝ podiel รบnosnosti pรคty na celkovej รบnosnosti.

Pilรณta vย zvetranรฝch รญlovcoch
Tretรญm prรญkladom zaลฅaลพovacej skรบลกky delenej pilรณty je skรบลกobnรก pilรณta zhotovenรก vย zahlinenรฝch ลกtrkoch aย zvetranรฝch รญlovcoch. Hladina podzemnej vody bola narazenรก vย hฤบbke asi 1 m. Nominรกlny priemer pilรณty bol 1ย 200ย mm, dฤบลพka pilรณty 19,6 m. Pilรณta bola zhotovenรก pod ochranou oceฤพovej paลพnice. Maximรกlnu ustรกlenรบ silu na pรคte pilรณty sme dosiahli pri odpore pilรณty 3ย 500ย kN aย sadanรญ 13,4ย mm, maximรกlnu ustรกlenรบ silu na plรกลกti pilรณty sme dosiahli pri zaลฅaลพenรญ 3ย 050 kN aย posune 7,9 mm. Sรบฤtovรก zaลฅaลพovacia krivka skรบลกobnej pilรณty bola zostrojenรก sรบฤtom poradnรญc zaลฅaลพenia zย krivky odporu pรคty aย zย krivky plรกลกลฅovรฉho trenia pri rovnakom posune. Skรบลกkou sme stanovili medznรบ totรกlnu รบnosnosลฅ pilรณty na tlak Rc,uย = 5ย 924ย kN, mernรฉ plรกลกยญลฅovรฉ trenie pri medznej รบnosnosti 67,5ย kPa aย mernรฝ odpor pรคty pilรณty 2โ€ฏ398โ€ฏkPa. Pri medznom zaลฅaลพenรญ skรบลกka preukรกzala pribliลพne 46-percentnรฝ podiel รบnosnosti pรคty na celkovej รบnosnosti pilรณty.
ย 
Vรฝhody statickรฝch zaลฅaลพovacรญch skรบลกok delenรฝch pilรณt
Na uvedenรฝch troch prรญkladoch zaลฅaลพovacรญch skรบลกok delenรฝch pilรณt sme dokumentovali hlavnรบ vรฝhodu tรฝchto skรบลกok, aย to, ลพe okrem hodnoty celkovej รบnosnosti poskytujรบ aj osobitnรบ hodnotu รบnosnosti pรคty aย รบnosnosยญti plรกลกลฅa pilรณt. Zรญskanรฉ hodnoty mernรฉho plรกลกยญลฅovรฉho trenia aย mernรฉho odporu pรคty pilรณt umoลพnili optimalizovaลฅ nรกvrh pilรณtovรฝch zรกkladov vย danรฝch geologickรฝch podmienkach.

Zaลฅaลพovacie skรบลกky delenรฝch pilรณt vลกak majรบ oproti klasickรฝm zaลฅaลพovacรญm skรบลกkam aj ฤalลกie vรฝhody:

  • pri prรญprave zaลฅaลพovacรญch skรบลกok nie je potrebnรฉ zhotovovaลฅ kotevnรฉ pilรณty, respektรญve horninovรฉ kotvy nutnรฉ na prikotvenie zaลฅaลพovacieho mosta,
  • zaลฅaลพovacie skรบลกky delenรฝch pilรณt moลพno uskuยญtoฤniลฅ aj vย stiesnenรฝch priestorovรฝch podmienยญkach, nie sรบ nutnรฉ rozsiahle zemnรฉ prรกce,
  • montรกลพ aj demontรกลพ sรบ pri skรบลกke rรฝchle aย vyลพadujรบ si len beลพnรฝ autoลพeriav, respektรญve nรกkladnรฉ auto sย hydraulickou rukou,
  • skรบลกky moลพno vykonaลฅ aลพ do zaลฅaลพenia 20ย MN,
  • po ukonฤenรญ skรบลกky moลพno skรบลกobnรบ pilรณtu zmonolitniลฅ aย vyuลพiลฅ ako systรฉmovรบ. To okrem inรฉho dovoฤพuje odskรบลกaลฅ pilรณtu aj na vรคฤลกie zaลฅaลพenia aย pri vรคฤลกรญch posunoch, ako sรบ povolenรฉ pri klasickรฝch skรบลกkach systรฉmovรฝch pilรณt.

Zรกver
Uvedenรฉ prรญklady zaลฅaลพovacรญch skรบลกok delenรฝch pilรณt preukรกzali ich vรฝbornรบ vypovedaciu schopnosลฅ. Skรบลกky poskytli projektantom okrem hodnรดt celkovej รบnosnosti aj osobitnรฉ hodnoty รบnosnosti pรคty aย plรกลกลฅa skรบลกanรฝch pilรณt, ฤรญm umoลพnili optimalizovaลฅ nรกvrh pilรณtovรฝch zรกkladov vย danรฝch geologickรฝch podmienkach. Vย spojenรญ sย niลพลกรญmi nรกkladmi aย rรฝchlejลกou prรญpravou sรบ vhodnรฝm nรกstrojom na efektรญvne overenie รบnosnosti navrhnutรฝch pilรณtovรฝch zรกkladov.

TEXT: Ing. Peter Veliฤ, Ing. Peter Miลกove, CSc.
FOTO aย OBRรZKY: VUIS โ€“ ZAKLADANIE STAVIEB

Autori sรบ konateฤพmi spoloฤnosti VUIS โ€“ ZAKLADANIE STAVIEB, s. r. o.

Literatรบra
1.ย ย ย  STN EN 1997-1: 2010 Eurokรณd 7. Navrhovanie geotechnickรฝch konลกtrukciรญ. ฤŒasลฅ 1: Vลกeobecnรฉ pravidlรก.
2.ย ย ย  PN BVรš 731801: 1991 Statickรฉ zaลฅaลพovacie skรบลกky vykonรกvanรฉ vzopretรญm drieku proti pรคte pilรณty.
3.ย ย ย  Veliฤ, P., Miลกove, P. : Slovnaft Bratislava โ€“ Flue gases desulphuration plant, Sprรกva zo zaลฅaลพovacรญch skรบลกok pilรณt, jรบn 2010.
4.ย ย ย  Veliฤ, P., Miลกove, P. : Rรฝchlostnรก cesta R4 Koลกice โ€“ Milhosลฅ, Sprรกva zo zaลฅaลพovacej skรบลกky pilรณty, januรกr 2011.
5.ย ย ย  Veliฤ, P., Miลกove, P .: Diaฤพnica D1 Dubnรก Skala โ€“ Turany, Sprรกva zo zaลฅaลพovacรญch skรบลกok pilรณt, aprรญl 2010.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby