Stavba najdlhลกieho podmorskรฉho cestnรฉho tunela na svete
Pribliลพne v polovici roku 2013 boli zahรกjenรฉ prรกce na vรฝstavbe dosiaฤพ najdlhลกieho podmorskรฉho cestnรฉho tunela na svete. Tunel Solbakk je sรบฤasลฅou ambiciรณzneho a nรกroฤnรฉho projektu Ryfast, ktorรฝ pozostรกva z dvoch podmorskรฝch cestnรฝch tunelov (Solbakk a Hundvรฅg). Predpokladanรฉ ukonฤenie prรกc je na prelome rokov 2018 a 2019 a nรกklady na celรฝ projekt by mali dosiahnuลฅ รบroveล 6,199 miliรกrd nรณrskych korรบn (pribliลพne 753 miliรณnov eur).
Tunel Solbakk mรก naprojektovanรบ dฤบลพku 14,3 km. Vรฝstavba sa vzhฤพadom na geologickรฉ podmienky realizuje vrtno-trhacรญmi prรกcami, ktorรฉ mรก na starosti spoloฤnosลฅ Tucon. Najhlbลกรญ bod tunela sa nachรกdza 290 m pod hladinou mora. Trasa povedie pod malรฝm ostrovom Hidle, kde sa plรกnuje vรฝstavba ventilaฤnej ลกachty s vรฝลกkou viac ako 300 m. Oฤakรกvanรก hustota dopravy po vybudovanรญ je 4 000 รกut denne, v roku 2035 sa oฤakรกva aลพ 8 000 รกut za deล. Prรกve tieto parametre robia z tunela Solbakk najhlbลกรญ a zรกroveล najdlhลกรญ cestnรฝ tunel nielen v Nรณrsku, ale aj na celom svete.
Obr. 1 Projekt Ryfast โ pozdฤบลพny profil a mapa plรกnovanรฉho podzemnรฉho prepojenia (Zdroj: www.tuneltalk.com)
Projekt Ryfast
V auguste 2013 sa zaฤala vรฝstavba tunela Solbakk, ktorรฝ predstavuje dosiaฤพ najdlhลกรญ podmorskรฝ cestnรฝ tunel na svete. Tunel Solbakk je sรบฤasลฅou projektu Ryfast (obr. 1), ktorรฝ je jednรฝm z najvรคฤลกรญch a najambiciรณznejลกรญch dopravnรฝch projektov, akรฝ nรณrska vlรกda kedy pripravovala a financovala. Nรกklady na celรฝ projekt by mali dosiahnuลฅ 6,199 miliardy nรณrskych korรบn (asi 753 miliรณnov eur), priฤom 90 % nรกkladov pokryje mรฝto a 10 % vlรกdne zdroje. Dokonฤenie vรฝstavby sa predpokladรก na prelome rokov 2018 a 2019. Vฤaka tomuto projektu bude zabezpeฤenรฉ dopravnรฉ spojenie medzi mestom Stavanger (oznaฤovanรฝm ako hlavnรฉ ropnรฉ mesto Nรณrska) a malรฝm mesteฤkom Tau. V sรบฤasnosti sรบ prepojenรฉ trajektovou dopravou alebo cestou dlhou 70โฏkm, ktorรก obchรกdza zรกliv v Severnom mori. Stavanger s 320-tisรญc obyvateฤพmi je treลฅou najvรคฤลกou metropolitnou oblasลฅou v Nรณrsku. Vzhฤพadom na to, ลพe toto mesto mรก obmedzenรฉ moลพnosti v oblasti obฤianskej vรฝstavby, pristรบpil investor k vybudovaniu dopravnรฉho prepojenia s mestom Tau, ktorรฉ disponuje dostatkom priestoru na novรฉ byty a sรบvisiacu infraลกtruktรบru. To si vyลพaduje krรกtke a nepretrลพitรฉ dostupnรฉ spojenie pre novรฝch obyvateฤพov mesta Tau, ktorรญ pracujรบ v Stavangeri.
Firma Norconsult ukonฤila projektovรฉ prรกce na jar 2012 a na jeseล 2012 sa zaฤal vรฝber na zhotoviteฤพa stavby projektu Ryfast. Vรฝberovรฉ konanie vyhralo zdruลพenie stavebnรฝch spoloฤnostรญ โ nรณrskej AF Gruppen a ลกvajฤiarskej Marti Contractors, ktorรก mรก na vรฝstavbe zastรบpenie firmami Marti Contractors Ltd, IAV hf, Marti Norge, a. s., a TuCon, a. s., zo ลฝiliny. Projekt tvoria dva cestnรฉ tunely โ Solbakk a Hundvรฅg, ktorรฉ pozostรกvajรบ z dvoch tunelovรฝch rรบr s dvomi jazdnรฝmi pruhmi. Kaลพdรฝch 250 metrov sa striedavo v dvoch tunelovรฝch rรบrach rozลกiruje profil z dรดvodu bezpeฤnostnรฝch zรกlivov na nรบdzovรฉ zastavenie vozidiel. V tรฝchto miestach sa realizuje รบnikovรก chodba dlhรก 9 metrov, ktorรก prieฤne prepรกja oba tunely.
Tunel Solbakk je dlhรฝ 14,3 km a po dokonฤenรญ spojรญ trajektovรฝ prรญstav v meste Tau (obr.โฏ2) s ostrovom Hundvรฅg. Oฤakรกvanรก hustota dopravy po vybudovanรญ je 4 000 รกut denne, v roku 2035 aลพ 8 000 รกut denne. Najhlbลกรญ bod tunela sa nachรกdza 290 m pod hladinou mora. Trasa povedie pod malรฝm ostrovom Hidle, kde je naplรกnovanรก vรฝstavba ventilaฤnej ลกachty s vรฝลกkou viac ako 300 m. Prรกve tieto parametre robia z tunela Solbakk najhlbลกรญ a zรกroveล najdlhลกรญ cestnรฝ tunel nielen v Nรณrsku, ale aj na celom svete. Druhรฝm, kratลกรญm tunelom s dฤบลพkou 5,5 km je Hundvรฅg, ktorรฝ sa pripรกja k Solbakku na rovnomennom ostrove Hundvรฅg. Odtiaฤพ vedie jeho trasa do Stavangeru, kde sa napรกja na cestnรฝ tunel Eiganes, ktorรฝ je sรบฤasลฅou diaฤพnice E39. Odhadovanรก hustota dopravy po dokonฤenรญ celรฉho projektu v roku 2019 je 10 000 รกut denne a 25 000 รกut za deล od roku 2035. Najhlbลกie miesto tohto tunela sa nachรกdza 95 m pod hladinou mora.
Obr. 2 Vizualizรกcia budรบceho portรกlu pri meste Tau (Zdroj: www.tuneltalk.com)
Vรฝstavba
Vรฝstavba sa vzhฤพadom na geologickรฉ podmienky realizuje vrtno-trhacรญmi prรกcami, ktorรฉ vykonรกvajรบ zamestnanci spoloฤnosti Tucon. Geolรณgia tunela sa skladรก z dvoch celkov โ na vรฝchodnej strane ju tvorรญ tvrdรก rula a pribliลพne v polovici tunela smerom na zรกpad sรบ obsiahnutรฉ mรคkลกie fylity. Na dodrลพanie kvality dohliada nรณrsky ลกtรกtny orgรกn Statens vegvesen, ktorรฝ urฤuje vรฝrubovรฉ triedy a s tรฝm sรบvisiace zaistenie tunelov (rozmiestnenie a dฤบลพka kotiev a hrรบbka striekanรฉho betรณnu). Celรฝ tunel je rozdelenรฝ na ลกtyri vรฝrubovรฉ triedy (tab. 1), priฤom v triede 1 aลพ 3 je dฤบลพka zรกberu 5 m a vo vรฝrubovej triede 4 je dฤบลพka zรกberu 3 m.
Obr. 3 Prvรฝ zรกber pri zahรกjenรญ razenia tunela pri meste Tau
Inลกtalรกcia skalnรฝch kotiev
Jednรฝm z krokov v cyklickom procese razenia je inลกtalรกcia skalnรฝch kotiev. Slovenskรญ odbornรญci majรบ na stavbe k dispozรญcii najmodernejลกie vลtacie sรบpravy โ dve vรคฤลกie trojlafetovรฉ (Sandvik DT1131i) a dve menลกie dvojlafetovรฉ (Sandvik DT921i). V oboch tunelovรฝch rรบrach sa pouลพรญvajรบ dve sรบpravy โ jedna veฤพkรก a jedna malรก. Vลกetky ลกtyri vลtacie stroje sรบ vybavenรฉ systรฉmom iSURE na monitorovanie vลtacรญch prรกc (obr. 4). Systรฉm poskytuje ลกpecifickรฉ riadenie a vedenie jednotlivรฝch vลtacรญch a trhacรญch prรกc na zabezpeฤenie optimรกlne nรญzkych nรกkladov a plynulรฉho postupu razenia. Skladรก sa zo ลกtyroch modulov. Zรกkladnรฝm je iSURE Tunnel, ktorรฝ obsahuje dokumenty projektu. Typ konลกtrukcie teoretickรฉho profilu moลพno vykonaลฅ manuรกlne alebo sa vyberie zo ลกtandardnรฝch profilov v pamรคti, prรญpadne moลพno naฤรญtaลฅ profily vo formรกte DXF. Druhรฝ modul (iSURE Report) poskytuje skutoฤnรฉ informรกcie vลกetkรฝch fรกz procesu prรกve prebiehajรบceho vลtania. Tretรญ modul (iSURE Analysis) vykonรกva zber dรกt pri vลtanรญ a nรกsledne analyzuje ลกtruktรบru a vlastnosti horniny. Modul dokรกลพe z vyzbieranรฝch dรกt vytvoriลฅ vizualizรกciu povrchu skaly v reรกlnom ฤase v 3D. Vลtacรญ modul (iSURE Bolting) umoลพลuje pouลพitie jednรฉho stroja na vลtanie viacerรฝch otvorov sรบฤasne. Na zรกklade zรญskanรฝch informรกciรญ z tรฝchto ลกtyroch modulov moลพno monitorovaลฅ zmeny v kvalite horniny, ktorรฉ sรบvisia s rรฝchlosลฅou penetrรกcie, zruฤnosลฅou a vรฝkonnosลฅou vลtaฤov, alebo aktuรกlny stav vrtnej sรบpravy (naprรญklad spotreba vrtnรฉho nรกradia).
Obr. 4 Pohฤพad z vrtnรฉho vozu pri automatickom vลtanรญ ฤelby
Vrty pre skalnรฉ kotvy sa realizujรบ dvomi vรคฤลกรญmi vลtacรญmi sรบpravami. Uchytenie kotiev v skalnom masรญve sa v prvom momente zabezpeฤuje mechanicky โ rozperkou (hmoลพdinou), ktorรก sa po dotiahnutรญ matice na konci kotvy rozopne do horniny (kotvy sรบ okamลพite รบnosnรฉ). Neskรดr, aลพ za vrtnรฝm strojom (z dรดvodu urรฝchleniu prรกc na ฤelbe), sa kotvy injektujรบ maltou, takลพe sa vyplnรญ celรก dฤบลพka vrtu, v ktorom je kotva osadenรก. Potom sa zaลฅaลพenie prenรกลกa aj trenรญm medzi maltou a stenou vรฝvrtu (horninou). Tieto kotvy sa nazรฝvajรบ kombinovanรฉ kotvy (CT bolts), pretoลพe sa vyuลพรญva kombinรกcia prenosu zaลฅaลพenia najskรดr rozperkou a potom cez rozopnutรบ rozperku a trenรญm na povrchu vรฝvrtu a vรฝplลovej malty. Kotvy sa inลกtalujรบ z pohyblivej ploลกiny, ktorou sรบ vybavenรฉ vyลกลกie spomรญnanรฉ vลtacie sรบpravy. Nรกsledne sa pristupuje k vลtaniu dier na nรกloลพe a ich nรกslednรฉmu plneniu. Vrty sa realizujรบ takisto trojlafetovรฝmi vลtacรญmi strojmi. V tomto kroku je potrebnรก prรญtomnosลฅ skรบsenรฉho operรกtora, ktorรฝ po ukotvenรญ stroja spustรญ automatickรฉ vลtanie dier a dokรกลพe vลtaลฅ sรบฤasne s tromi lafetami, ฤรญm sa urรฝchฤพuje proces vรฝstavby. Po dokonฤenรญ sa do jednotlivรฝch dier nainลกtalujรบ rozbuลกky podฤพa vrtnรฉho plรกnu a kaลพdรฝ vrt sa nรกsledne vyplnรญ vรฝbuลกnou emulziou (plnivom) (obr. 5).
Obr. 5 Plnenie vyvลtanรฝch dier emulznou trhavinou
Trhacie prรกce a odลฅaลพba uvoฤพnenej horniny
Na trhacie prรกce sa pouลพรญvajรบ neelektrickรฉ rozbuลกky typu Nonel. Spoja sa s bleskovicou, ktorรก je odpรกlenรก elektrickou rozbuลกkou z bezpeฤnej vzdialenosti, ฤo je obyฤajne najbliลพลกia prerรกลพka (รบnikovรก spojovacia chodba). Keฤ sa rozbuลกky pripoja na bleskovicu a dodrลพia sa bezpeฤnostnรฉ opatrenia sรบvisiace s kontrolou tunela, strelmajster odpรกli ฤelbu a za pรกr sekรบnd sa uvoฤพnรญ niekoฤพko sto kubickรฝch metrov horniny. Po odpale zaฤne vetranie v oboch tuneloch pracovaลฅ na 100 %. Je to spรดsobenรฉ vibraฤnรฝm senzorom, ktorรฝ dรก po explรณzii ventilรกtoru signรกl o zmene vรฝkonu. Oba ventilรกtory sรบ umiestnenรฉ pred portรกlmi tunelov. Vibraฤnรฝ senzor je osadenรฝ spolu s ฤalลกรญmi 2 senzormi monitorujรบcimi kvalitu vzduchu na transformรกtore, ktorรฝ je najbliลพลกie k ฤelbe a je z neho napรกjanรก vrtnรก sรบprava. Vลพdy, keฤ stรบpne koncentrรกcia oxidu uhoฤพnatรฉho a oxidu dusiฤitรฉho nad neprรญpustnรบ hranicu, zvรฝลกi sa vรฝkon ventilรกtorov, ฤรญm stรบpne objem ฤerstvรฉho vzduchu v tuneloch. Tento systรฉm reguluje kvalitu vzduchu automaticky bez akรฉhokoฤพvek zรกsahu. Informรกcie o stave ovzduลกia v podzemรญ a aktuรกlnom stave cirkulรกcie vzduchu sa bezdrรดtovo prenรกลกajรบ do poฤรญtaฤa. Sรบฤasลฅou systรฉmu je aj monitoring poลพiarnych alarmov a monitoring pohybu pracovnรญkov v podzemรญ, pretoลพe kaลพdรฝ zamestnanec pracujรบci v podzemรญ mรก pridelenรฝ vlastnรฝ ฤip, cez ktorรฝ je monitorovanรฝ, aby sa v prรญpade mimoriadnej udalosti (poลพiar, zรกval) vedelo zistiลฅ, ฤi niekto zo zamestnancov po evakuรกcii eลกte zostal v tuneli alebo nie.
Obr. 6 Pohฤพad na drviฤ s pรกsovรฝm dopravnรญkom umiestnenรฝ v tunelovej rรบre B
Po ustรกlenรญ koncentrรกcie spomรญnanรฝch plynov na normรกlnych hodnotรกch nasleduje odลฅaลพba uvoฤพnenej horniny. Realizuje sa pomocou ลกiestich modernรฝch kolesovรฝch nakladaฤov (5 ร Volvo L250G + 1 ร Volvo L350F), ktorรฉ presรบvajรบ rรบbaninu na medzisklรกdku, alebo sa na dopravu pouลพijรบ kฤบbovรฉ dampre (3โฏร Volvo A35G + 2 ร Volvo A30G). Na plnenie drviฤa materiรกlom z medzisklรกdky postaฤuje jeden menลกรญ nakladaฤ L250G. ฤeฤพusลฅovรฝ drviฤ s vรฝkonom 350 t/h mรก samostatnรฝ pรกsovรฝ podvozok, aby mohlo nasledovaลฅ razenie k poslednej prerazenej spojovacej chodbe, a tรฝm obmedziลฅ vzdialenosลฅ od ฤelby maximรกlne na 250โฏm (obr. 6). Pouลพitie pรกsovรฉho dopravnรญka na transport rรบbaniny umoลพลuje odฤพahฤenie dopravnรฝch ciest a umoลพลuje realizรกciu paralelnรฝch ฤinnostรญ v procese vรฝstavby tunela. Rozdrvenรก hornina sa ฤalej transportuje pรกsovรฝm dopravnรญkom pred portรกl a sype sa priamo do mora (obr. 8). Tรฝmto spรดsobom sa umelo zvรคฤลกuje breh mora, na ktorom bude po dokonฤenรญ stavby kruhovรฝ objazd a dve dvojpruhovรฉ cestnรฉ komunikรกcie. Pรกsovรฝ dopravnรญk je schopnรฝ presunรบลฅ 500โฏt/h rรฝchlosลฅou 3 m/s. Maximรกlna plรกnovanรก dฤบลพka pรกsovรฉho dopravnรญka z tunela je 7 770 m, mimo tunela 470 m, plรกvajรบce otoฤnรฉ rameno pรกsovรฉho dopravnรญka na pontรณne je dlhรฉ 37 m. Na mori je v okolรญ novovznikajรบceho brehu umiestnenรก zรกbrana zo sietรญ. Slรบลพi na ochranu pred ลกรญrenรญm odpadu, ktorรฝ je obsiahnutรฝ vo vyลฅaลพenej rรบbanine โ ide predovลกetkรฝm o plastovรฉ zvyลกky rozbuลกiek (detonaฤnรฉ trubiฤky).
Rรกmovanie a zaistenie primรกrneho ostenia
Ihneฤ po sprรญstupnenรญ ฤelbovej ฤasti sa zaฤรญna s rรกmovanรญm povrchu horniny z dรดvodu odstrรกnenia nestabilnรฝch skalnรฝch blokov. Najskรดr sa realizuje mechanickรฉ rรกmovanie pomocou pรกsovรฉho rรฝpadla s hydraulickรฝm kladivom. Potom nasleduje ruฤnรฉ rรกmovanie, ktorรฉ sa vykonรกva z pohyblivej ploลกiny pomocou rรกmovacรญch tyฤรญ vybavenรฝch na konci oceฤพovรฝmi dlรกtami. Po รบplnom oฤistenรญ sa profil kontroluje z dรดvodu dodrลพania stanovenรฝch rozmerov. Technici overujรบ presnosลฅ pomocou totรกlnej stanice Leica a skenera. ฤalลกรญm krokom je zaistenie primรกrneho ostenia tunela. To tvorรญ striekanรฝ vlรกknobetรณn (nad hladinou mora s oceฤพovรฝmi vlรกknami, pod hladinou mora s pouลพitรญm plastovรฝch vlรกkien), ktorรฝ sa aplikuje mokrรฝm spรดsobom (obr. 7). To znamenรก, ลพe do striekaฤky sa pumpuje pripravenรฝ hotovรฝ betรณn, do ktorรฉho sa pridรกva urรฝchฤพovaฤ tuhnutia a pomocou stlaฤenรฉho vzduchu sa aplikuje na ostenie. Vo vลกetkรฝch ฤastiach tunelov sa pravidelne vykonรกva kontrola kvality striekanรฉho betรณnu. Overuje sa hrรบbka vrstvy, pevnosลฅ betรณnu a spojenie s horninou. Kontrola sa realizuje pomocou jadrovรฝch vrtov a ,,boom testuโ.
Obr. 7 Umytie vรฝrubu a nรกslednรฉ striekanie vlรกknobetรณnu
Postup v extrรฉmne nevhodnรฝch geologickรฝch podmienkach
V takรฝchto podmienkach sa na stabilitu horninovรฉho masรญvu pouลพรญvajรบ aj oceฤพovรฉ oblรบky, ktorรฉ sa do horninovรฉho masรญvu pripevลujรบ pomocou samozรกvrtnรฝch skalnรฝch kotiev. Nรกsledne prichรกdza na rad prรญprava ฤelby na ฤalลกie vลtanie, ฤo predstavuje oฤistenie dna od prรญpadnej uvoฤพnenej horniny alebo striekanรฉho betรณnu. Po oฤistenรญ ฤelby sa po kaลพdรฝch 15 metroch pristupuje k vลtaniu ลกtyroch prieskumnรฝch vrtov dlhรฝch 25 m s priemerom 54 mm. Potom sa monitoruje mnoลพstvo prรญtoku vody z tรฝchto otvorov za minรบtu a podฤพa toho sa vyhodnocuje ฤalลกรญ postup. V prรญpade ลพiadneho alebo minimรกlneho prรญtoku pokraฤuje cyklickรฝ proces razenia tunela. Ak je prรญtok z jednej diery vรคฤลกรญ ako 2 litre za minรบtu alebo sรบฤet prรญtokov zo vลกetkรฝch ลกtyroch dier je viac ako 5 litrov za minรบtu, je nevyhnutnรฉ pristรบpiลฅ k injektรกลพi horninovรฉho prostredia. Najskรดr sa vyvลtajรบ injektรกลพne vrty dlhรฉ 25 m s priemerom 54 mm pomocou dvojlafetovej vrtnej sรบpravy. Do nich sa osadia tyฤe s obturรกtormi, cez ktorรฉ sa tlaฤรญ do okolitรฉho prostredia injektรกลพna zmes pod tlakom 80 barov. Injektรกลพny tlak stanovuje investor. Injektรกลพ spรดsobรญ vytlaฤenie vody z horniny a vyplnenie voฤพnรฝch priestorov a puklรญn. Vลกetky vลtacie parametre sa automaticky zaznamenรกvajรบ. Injektovanie sa vykonรกva automatickou injektรกลพnou sรบpravou so ลกtyrmi ฤerpacรญmi linkami na sรบbeลพnรบ injektรกลพ. Systรฉm ukladรก a vyhodnocuje vลกetky potrebnรฉ informรกcie (naprรญklad mnoลพstvo pouลพitej zmesi pre jednotlivรฉ vrty). Tรฝmto spรดsobom vznikne nad budรบcim dielom po zatuhnutรญ nepriepustnรฝ dรกลพdnik.
Zรกver
Realizรกcia tohto technicky nรกroฤnรฉho diela v horninรกch pod hladinou mora kladie vysokรฉ nรกroky na dobrรบ organizรกciu prรกc a vรฝber aj nasadenie skรบsenรฝch a kvalifikovanรฝch pracovnรญkov.
Spoloฤnosลฅ TuCon pรดsobรญ v Nรณrsku od roku 2011, odkedy sa spolupodieฤพa na vรฝstavbe ลพelezniฤnรฉho tunela Snekkestad. Po Grรณnsku a Islande je tak Nรณrsko ฤalลกou severskou krajinou, kde sa tรกto spoloฤnosลฅ presadzuje.
Literatรบra
1. Eiganes tunnel / Ryfast Worlds longest sub-sea road-tunnel, a city tunnel, and a sub-sea city-tunnel [online]. 2014 [cit. 2015-03-24]. Dostupnรฉ na internete http://www.vegvesen.no/_attachment/352798/binary/612252?fast_title=Ryfast+presentation+in+english.pdf.
2. The first conveyor belt system in Norwegian tunneling [online]. 2014 [cit. 2015-03-24]. Dostupnรฉ na internete http://www.martitechnik.com/en/..%5CPDF%5Cf%C3%B6rdertechnik%5Csolbakk%5CSolbakk_en.pdf.
3. Sandvik iSURE โ A Revolution in Precision, Tunneling project management software [online]. 2014 [cit. 2015-03-24]. Dostupnรฉ na internete http://www.understandingunderground.sandvik.com/wp-content/uploads/2012/05/iSURE_brochure_2013.pdf.
4. Projektovรก dokumentรกcia: Tunel Solbakk, STATENS VEGVESEN.
TEXT: Ing. Juraj Antolรญk, Ing. Martin Magdolen
FOTO: TuCon
Juraj Antolรญk a Martin Magdolen pรดsobia v spoloฤnosti TuCon, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby