image 80050 25 v1
Galรฉria(9)

Stavba najdlhลกieho podmorskรฉho cestnรฉho tunela na svete

Partneri sekcie:

Pribliลพne v polovici roku 2013 boli zahรกjenรฉ prรกce na vรฝstavbe dosiaฤพ najdlhลกieho podmorskรฉho cestnรฉho tunela na svete. Tunel Solbakk je sรบฤasลฅou ambiciรณzneho a nรกroฤnรฉho projektu Ryfast, ktorรฝ pozostรกva z dvoch podmorskรฝch cestnรฝch tunelov (Solbakk a Hundvรฅg). Predpokladanรฉ ukonฤenie prรกc je na prelome rokov 2018 a 2019 a nรกklady na celรฝ projekt by mali dosiahnuลฅ รบroveลˆ 6,199 miliรกrd nรณrskych korรบn (pribliลพne 753 miliรณnov eur).

Obr 1 Projekt Ryfast   pozdlzny profil a mapa planovaneho podzemneho prepopjenia
Obr 2  Vizualizacia buduceho portalu pri meste Taul
Obr 3  Prvy zaber pri zahajeni razenia tunela pri meste Tau
Obr 4 Pohlad z vrtneho vozu pri automatickom vrtani celby
Obr 5 Plnenie vyvrtanych dier emulznou trhavinou
Obr 6  Pohlad na drvic s pasovym dopravnikom umiestneny v tunelovej rure B
Obr 7  Umytie vyrubu a nasledne striekanie dratkobetonu
t

Tunel Solbakk mรก naprojektovanรบ dฤบลพku 14,3 km. Vรฝstavba sa vzhฤพadom na geologickรฉ podmienky realizuje vrtno-trhacรญmi prรกcami, ktorรฉ mรก na starosti spoloฤnosลฅ Tucon. Najhlbลกรญ bod tunela sa nachรกdza 290 m pod hladinou mora. Trasa povedie pod malรฝm ostrovom Hidle, kde sa plรกnuje vรฝstavba ventilaฤnej ลกachty s vรฝลกkou viac ako 300 m. Oฤakรกvanรก hustota dopravy po vybudovanรญ je 4 000 รกut denne, v roku 2035 sa oฤakรกva aลพ 8 000 รกut za deลˆ. Prรกve tieto parametre robia z tunela Solbakk najhlbลกรญ a zรกroveลˆ najdlhลกรญ cestnรฝ tunel nielen v Nรณrsku, ale aj na celom svete.

Obr. 1 Projekt Ryfast – pozdฤบลพny profil a mapa plánovaného podzemného prepojenia (Zdroj: www.tuneltalk.com)

Obr. 1 Projekt Ryfast โ€“ pozdฤบลพny profil a mapa plรกnovanรฉho podzemnรฉho prepojenia (Zdroj: www.tuneltalk.com)

Projekt Ryfast

V auguste 2013 sa zaฤala vรฝstavba tunela Solbakk, ktorรฝ predstavuje dosiaฤพ najdlhลกรญ podmorskรฝ cestnรฝ tunel na svete. Tunel Solbakk je sรบฤasลฅou projektu Ryfast (obr. 1), ktorรฝ je  jednรฝm z najvรคฤลกรญch a najambiciรณznejลกรญch dopravnรฝch projektov, akรฝ nรณrska vlรกda kedy pripravovala a financovala. Nรกklady na celรฝ projekt by mali dosiahnuลฅ 6,199 miliardy nรณrskych korรบn (asi 753 miliรณnov eur), priฤom 90 % nรกkladov pokryje mรฝto a 10 % vlรกdne zdroje. Dokonฤenie vรฝstavby sa predpokladรก  na prelome rokov 2018 a 2019. Vฤaka tomuto projektu bude zabezpeฤenรฉ dopravnรฉ spojenie medzi mestom Stavanger (oznaฤovanรฝm ako hlavnรฉ ropnรฉ mesto Nรณrska) a malรฝm mesteฤkom Tau. V sรบฤasnosti sรบ prepojenรฉ trajektovou dopravou alebo cestou dlhou 70โ€ฏkm, ktorรก obchรกdza zรกliv v Severnom mori. Stavanger s 320-tisรญc obyvateฤพmi je treลฅou najvรคฤลกou metropolitnou oblasลฅou v Nรณrsku. Vzhฤพadom na to, ลพe toto mesto mรก obmedzenรฉ moลพnosti v oblasti obฤianskej vรฝstavby, pristรบpil investor k vybudovaniu dopravnรฉho prepojenia s mestom Tau, ktorรฉ disponuje dostatkom priestoru na novรฉ byty a sรบvisiacu infraลกtruktรบru. To si vyลพaduje krรกtke a nepretrลพitรฉ dostupnรฉ spojenie pre novรฝch obyvateฤพov mesta Tau, ktorรญ pracujรบ v Stavangeri.

Firma Norconsult ukonฤila projektovรฉ prรกce na jar 2012 a na jeseลˆ 2012 sa zaฤal vรฝber na zhotoviteฤพa stavby projektu Ryfast. Vรฝberovรฉ konanie vyhralo zdruลพenie stavebnรฝch spoloฤnostรญ โ€“ nรณrskej AF Gruppen a ลกvajฤiarskej Marti Contractors, ktorรก mรก na vรฝstavbe zastรบpenie firmami Marti Contractors Ltd, IAV hf, Marti Norge, a. s., a TuCon, a. s., zo ลฝiliny. Projekt tvoria dva cestnรฉ tunely โ€“ Solbakk a Hundvรฅg, ktorรฉ pozostรกvajรบ z dvoch tunelovรฝch rรบr s dvomi jazdnรฝmi pruhmi. Kaลพdรฝch 250 metrov sa striedavo v dvoch tunelovรฝch rรบrach rozลกiruje profil z dรดvodu bezpeฤnostnรฝch zรกlivov na nรบdzovรฉ zastavenie vozidiel. V tรฝchto miestach sa realizuje รบnikovรก chodba dlhรก 9 metrov, ktorรก prieฤne prepรกja oba tunely.

Tunel Solbakk je dlhรฝ 14,3 km a po dokonฤenรญ spojรญ trajektovรฝ prรญstav v meste Tau (obr.โ€ฏ2) s ostrovom Hundvรฅg. Oฤakรกvanรก hustota dopravy po vybudovanรญ je 4 000 รกut denne, v roku 2035 aลพ 8 000 รกut denne. Najhlbลกรญ bod tunela sa nachรกdza 290 m pod hladinou mora. Trasa povedie pod malรฝm ostrovom Hidle, kde je naplรกnovanรก vรฝstavba ventilaฤnej ลกachty s vรฝลกkou viac ako 300 m. Prรกve tieto parametre robia z tunela Solbakk najhlbลกรญ a zรกroveลˆ najdlhลกรญ cestnรฝ tunel nielen v Nรณrsku, ale aj na celom svete. Druhรฝm, kratลกรญm tunelom s dฤบลพkou 5,5 km je Hundvรฅg, ktorรฝ sa pripรกja k Solbakku na rovnomennom ostrove Hundvรฅg. Odtiaฤพ vedie jeho trasa do Stavangeru, kde sa napรกja na cestnรฝ tunel Eiganes, ktorรฝ je sรบฤasลฅou diaฤพnice E39. Odhadovanรก hustota dopravy po dokonฤenรญ celรฉho projektu v roku 2019 je 10 000 รกut denne a 25 000 รกut za deลˆ od roku 2035. Najhlbลกie miesto tohto tunela sa nachรกdza 95 m pod hladinou mora.

Obr. 2 Vizualizácia budúceho portálu pri meste Tau (Zdroj: www.tuneltalk.com)

Obr. 2 Vizualizรกcia budรบceho portรกlu pri meste Tau (Zdroj: www.tuneltalk.com)

Vรฝstavba

Vรฝstavba sa vzhฤพadom na geologickรฉ podmienky realizuje vrtno-trhacรญmi prรกcami, ktorรฉ vykonรกvajรบ zamestnanci spoloฤnosti Tucon. Geolรณgia tunela sa skladรก z dvoch celkov โ€“ na vรฝchodnej strane ju tvorรญ tvrdรก rula a pribliลพne v polovici tunela smerom na zรกpad sรบ obsiahnutรฉ mรคkลกie fylity. Na dodrลพanie kvality dohliada nรณrsky ลกtรกtny orgรกn Statens vegvesen, ktorรฝ urฤuje vรฝrubovรฉ triedy a s tรฝm sรบvisiace zaistenie tunelov (rozmiestnenie a dฤบลพka kotiev a hrรบbka striekanรฉho betรณnu). Celรฝ tunel je rozdelenรฝ na ลกtyri vรฝrubovรฉ triedy (tab. 1), priฤom v triede 1 aลพ 3 je dฤบลพka zรกberu 5 m a vo vรฝrubovej triede 4 je dฤบลพka zรกberu 3 m.

Obr. 3 Prvý záber pri zahájení razenia tunela pri meste Tau

Obr. 3 Prvรฝ zรกber pri zahรกjenรญ razenia tunela pri meste Tau

Inลกtalรกcia skalnรฝch kotiev

Jednรฝm z krokov v cyklickom procese razenia je inลกtalรกcia skalnรฝch kotiev. Slovenskรญ odbornรญci majรบ na stavbe k dispozรญcii najmodernejลกie vล•tacie sรบpravy โ€“ dve vรคฤลกie trojlafetovรฉ (Sandvik DT1131i) a dve menลกie dvojlafetovรฉ (Sandvik DT921i). V oboch tunelovรฝch rรบrach sa pouลพรญvajรบ dve sรบpravy โ€“ jedna veฤพkรก a jedna malรก. Vลกetky ลกtyri vล•tacie stroje sรบ vybavenรฉ systรฉmom iSURE na monitorovanie vล•tacรญch prรกc (obr. 4). Systรฉm poskytuje ลกpecifickรฉ riadenie a vedenie jednotlivรฝch vล•tacรญch a trhacรญch prรกc na zabezpeฤenie optimรกlne nรญzkych nรกkladov a plynulรฉho  postupu razenia. Skladรก sa zo ลกtyroch modulov. Zรกkladnรฝm je iSURE Tunnel, ktorรฝ obsahuje dokumenty projektu. Typ konลกtrukcie teoretickรฉho profilu moลพno vykonaลฅ manuรกlne alebo sa vyberie zo ลกtandardnรฝch profilov v pamรคti, prรญpadne moลพno naฤรญtaลฅ profily vo formรกte DXF. Druhรฝ modul (iSURE Report) poskytuje skutoฤnรฉ informรกcie vลกetkรฝch fรกz procesu prรกve prebiehajรบceho vล•tania. Tretรญ modul (iSURE Analysis) vykonรกva zber dรกt pri vล•tanรญ a nรกsledne analyzuje ลกtruktรบru a vlastnosti horniny. Modul dokรกลพe z vyzbieranรฝch dรกt vytvoriลฅ vizualizรกciu povrchu skaly v reรกlnom ฤase v 3D. Vล•tacรญ modul (iSURE Bolting)  umoลพลˆuje pouลพitie jednรฉho stroja na vล•tanie viacerรฝch otvorov  sรบฤasne. Na zรกklade zรญskanรฝch informรกciรญ z tรฝchto ลกtyroch modulov moลพno monitorovaลฅ zmeny v kvalite horniny, ktorรฉ sรบvisia s rรฝchlosลฅou penetrรกcie, zruฤnosลฅou a vรฝkonnosลฅou vล•taฤov, alebo aktuรกlny stav vrtnej sรบpravy (naprรญklad spotreba vrtnรฉho nรกradia).

Obr. 4 Pohฤพad z vrtného vozu pri automatickom vล•taní ฤelby

Obr. 4 Pohฤพad z vrtnรฉho vozu pri automatickom vล•tanรญ ฤelby

Vrty pre skalnรฉ kotvy sa realizujรบ dvomi vรคฤลกรญmi vล•tacรญmi sรบpravami. Uchytenie kotiev v skalnom masรญve sa v prvom momente zabezpeฤuje mechanicky โ€“ rozperkou (hmoลพdinou), ktorรก sa po dotiahnutรญ matice na konci kotvy rozopne do horniny (kotvy sรบ okamลพite รบnosnรฉ). Neskรดr, aลพ za vrtnรฝm strojom (z dรดvodu urรฝchleniu prรกc na ฤelbe), sa kotvy injektujรบ maltou, takลพe sa vyplnรญ celรก dฤบลพka vrtu, v ktorom je kotva osadenรก. Potom sa zaลฅaลพenie prenรกลกa aj trenรญm medzi maltou a stenou vรฝvrtu (horninou). Tieto kotvy sa nazรฝvajรบ kombinovanรฉ kotvy (CT bolts), pretoลพe sa vyuลพรญva kombinรกcia prenosu zaลฅaลพenia najskรดr rozperkou a potom cez rozopnutรบ rozperku a trenรญm na povrchu vรฝvrtu a vรฝplลˆovej malty. Kotvy sa inลกtalujรบ z pohyblivej ploลกiny, ktorou sรบ vybavenรฉ vyลกลกie spomรญnanรฉ vล•tacie sรบpravy. Nรกsledne sa pristupuje k vล•taniu dier na nรกloลพe a ich nรกslednรฉmu plneniu. Vrty sa realizujรบ takisto trojlafetovรฝmi vล•tacรญmi strojmi. V tomto kroku je potrebnรก prรญtomnosลฅ skรบsenรฉho operรกtora, ktorรฝ po ukotvenรญ stroja spustรญ automatickรฉ vล•tanie dier a dokรกลพe vล•taลฅ sรบฤasne s tromi lafetami, ฤรญm sa urรฝchฤพuje proces vรฝstavby. Po dokonฤenรญ sa do jednotlivรฝch dier nainลกtalujรบ rozbuลกky podฤพa vrtnรฉho plรกnu a kaลพdรฝ vrt sa nรกsledne vyplnรญ vรฝbuลกnou emulziou (plnivom) (obr. 5).

Obr. 5 Plnenie vyvล•taných dier emulznou trhavinou

Obr. 5 Plnenie vyvล•tanรฝch dier emulznou trhavinou

Trhacie prรกce a odลฅaลพba uvoฤพnenej horniny

Na trhacie prรกce sa pouลพรญvajรบ neelektrickรฉ rozbuลกky typu Nonel. Spoja sa s bleskovicou, ktorรก je  odpรกlenรก elektrickou rozbuลกkou z bezpeฤnej vzdialenosti, ฤo je obyฤajne najbliลพลกia prerรกลพka (รบnikovรก spojovacia chodba). Keฤ sa rozbuลกky pripoja na bleskovicu a dodrลพia sa bezpeฤnostnรฉ opatrenia sรบvisiace s kontrolou tunela, strelmajster odpรกli ฤelbu a za pรกr sekรบnd sa uvoฤพnรญ niekoฤพko sto kubickรฝch metrov horniny. Po odpale zaฤne vetranie v oboch tuneloch pracovaลฅ na 100 %. Je to spรดsobenรฉ vibraฤnรฝm senzorom, ktorรฝ dรก po explรณzii ventilรกtoru signรกl o zmene vรฝkonu. Oba ventilรกtory sรบ umiestnenรฉ pred portรกlmi tunelov. Vibraฤnรฝ senzor je osadenรฝ spolu s ฤalลกรญmi 2 senzormi monitorujรบcimi kvalitu vzduchu na transformรกtore, ktorรฝ je najbliลพลกie k ฤelbe a je z neho napรกjanรก vrtnรก sรบprava. Vลพdy, keฤ stรบpne koncentrรกcia oxidu uhoฤพnatรฉho a oxidu dusiฤitรฉho nad neprรญpustnรบ hranicu, zvรฝลกi sa vรฝkon ventilรกtorov, ฤรญm stรบpne objem ฤerstvรฉho vzduchu v tuneloch. Tento systรฉm reguluje kvalitu vzduchu automaticky bez akรฉhokoฤพvek zรกsahu. Informรกcie o stave ovzduลกia v podzemรญ a aktuรกlnom stave cirkulรกcie vzduchu sa bezdrรดtovo prenรกลกajรบ do poฤรญtaฤa. Sรบฤasลฅou systรฉmu je aj monitoring poลพiarnych alarmov a monitoring pohybu pracovnรญkov v podzemรญ, pretoลพe kaลพdรฝ zamestnanec pracujรบci v podzemรญ mรก pridelenรฝ vlastnรฝ ฤip, cez ktorรฝ je monitorovanรฝ, aby sa v prรญpade mimoriadnej udalosti (poลพiar, zรกval) vedelo zistiลฅ, ฤi niekto zo zamestnancov po evakuรกcii eลกte zostal v tuneli alebo nie.

Obr. 6  Pohฤพad na drviฤ s pásovým dopravníkom umiestnený v tunelovej rúre B

Obr. 6  Pohฤพad na drviฤ s pรกsovรฝm dopravnรญkom umiestnenรฝ v tunelovej rรบre B

Po ustรกlenรญ koncentrรกcie spomรญnanรฝch plynov na normรกlnych hodnotรกch nasleduje odลฅaลพba uvoฤพnenej horniny. Realizuje sa pomocou ลกiestich modernรฝch kolesovรฝch nakladaฤov (5 ร— Volvo L250G + 1 ร— Volvo L350F), ktorรฉ presรบvajรบ rรบbaninu na medzisklรกdku, alebo sa na dopravu pouลพijรบ kฤบbovรฉ dampre (3โ€ฏร— Volvo A35G + 2 ร— Volvo A30G). Na plnenie drviฤa materiรกlom z medzisklรกdky postaฤuje jeden menลกรญ nakladaฤ L250G. ฤŒeฤพusลฅovรฝ drviฤ s vรฝkonom 350 t/h mรก samostatnรฝ pรกsovรฝ podvozok, aby mohlo nasledovaลฅ razenie k poslednej prerazenej spojovacej chodbe, a tรฝm obmedziลฅ vzdialenosลฅ od ฤelby maximรกlne na 250โ€ฏm (obr. 6). Pouลพitie pรกsovรฉho dopravnรญka na transport rรบbaniny umoลพลˆuje odฤพahฤenie dopravnรฝch ciest a umoลพลˆuje realizรกciu paralelnรฝch ฤinnostรญ v procese vรฝstavby tunela. Rozdrvenรก hornina sa ฤalej transportuje pรกsovรฝm dopravnรญkom pred portรกl a sype sa priamo do mora (obr. 8). Tรฝmto spรดsobom sa umelo zvรคฤลกuje breh mora, na ktorom bude po dokonฤenรญ stavby kruhovรฝ objazd a dve dvojpruhovรฉ cestnรฉ komunikรกcie. Pรกsovรฝ dopravnรญk je schopnรฝ presunรบลฅ 500โ€ฏt/h rรฝchlosลฅou 3 m/s. Maximรกlna plรกnovanรก dฤบลพka pรกsovรฉho dopravnรญka z tunela je 7 770 m, mimo tunela 470 m, plรกvajรบce otoฤnรฉ rameno pรกsovรฉho dopravnรญka na pontรณne je dlhรฉ 37 m. Na mori je v okolรญ novovznikajรบceho brehu umiestnenรก zรกbrana zo sietรญ. Slรบลพi na ochranu pred ลกรญrenรญm odpadu, ktorรฝ je obsiahnutรฝ vo vyลฅaลพenej rรบbanine โ€“ ide predovลกetkรฝm o plastovรฉ zvyลกky rozbuลกiek (detonaฤnรฉ trubiฤky).

Rรกmovanie a zaistenie primรกrneho ostenia

Ihneฤ po sprรญstupnenรญ ฤelbovej ฤasti sa zaฤรญna s rรกmovanรญm povrchu horniny z dรดvodu odstrรกnenia nestabilnรฝch skalnรฝch blokov. Najskรดr sa realizuje mechanickรฉ rรกmovanie pomocou pรกsovรฉho rรฝpadla s hydraulickรฝm kladivom. Potom nasleduje ruฤnรฉ rรกmovanie, ktorรฉ sa vykonรกva z pohyblivej ploลกiny pomocou rรกmovacรญch tyฤรญ vybavenรฝch na konci oceฤพovรฝmi dlรกtami. Po รบplnom oฤistenรญ sa profil kontroluje z dรดvodu dodrลพania stanovenรฝch rozmerov. Technici overujรบ presnosลฅ pomocou totรกlnej stanice Leica a skenera. ฤŽalลกรญm krokom je zaistenie primรกrneho ostenia tunela. To tvorรญ striekanรฝ vlรกknobetรณn (nad hladinou mora s oceฤพovรฝmi vlรกknami, pod hladinou mora s pouลพitรญm plastovรฝch vlรกkien), ktorรฝ sa aplikuje mokrรฝm spรดsobom (obr. 7). To znamenรก, ลพe do striekaฤky sa pumpuje pripravenรฝ hotovรฝ betรณn, do ktorรฉho sa pridรกva urรฝchฤพovaฤ tuhnutia a pomocou stlaฤenรฉho vzduchu sa aplikuje na ostenie. Vo vลกetkรฝch ฤastiach tunelov sa pravidelne vykonรกva kontrola kvality striekanรฉho betรณnu. Overuje sa hrรบbka vrstvy, pevnosลฅ betรณnu a spojenie s horninou. Kontrola sa realizuje pomocou jadrovรฝch vrtov a ,,boom testuโ€œ.  

Obr. 7  Umytie výrubu a následné striekanie vláknobetónu

Obr. 7  Umytie vรฝrubu a nรกslednรฉ striekanie vlรกknobetรณnu

Postup v extrรฉmne nevhodnรฝch geologickรฝch podmienkach

V takรฝchto podmienkach sa na stabilitu horninovรฉho masรญvu pouลพรญvajรบ aj oceฤพovรฉ oblรบky, ktorรฉ sa do horninovรฉho masรญvu pripevลˆujรบ pomocou samozรกvrtnรฝch skalnรฝch kotiev. Nรกsledne prichรกdza na rad prรญprava ฤelby na ฤalลกie vล•tanie, ฤo predstavuje oฤistenie dna od prรญpadnej uvoฤพnenej horniny alebo striekanรฉho betรณnu. Po oฤistenรญ ฤelby sa po kaลพdรฝch 15 metroch pristupuje k vล•taniu ลกtyroch prieskumnรฝch vrtov dlhรฝch 25 m s priemerom 54 mm. Potom sa monitoruje mnoลพstvo prรญtoku vody z tรฝchto otvorov za minรบtu a podฤพa toho sa vyhodnocuje ฤalลกรญ postup. V prรญpade ลพiadneho alebo minimรกlneho prรญtoku pokraฤuje cyklickรฝ proces razenia tunela. Ak je prรญtok z jednej diery vรคฤลกรญ ako 2 litre za minรบtu  alebo sรบฤet prรญtokov zo vลกetkรฝch ลกtyroch dier je viac ako 5 litrov za minรบtu, je nevyhnutnรฉ pristรบpiลฅ k injektรกลพi horninovรฉho prostredia. Najskรดr sa vyvล•tajรบ injektรกลพne vrty dlhรฉ 25 m s priemerom 54 mm pomocou dvojlafetovej vrtnej sรบpravy. Do nich sa osadia tyฤe s obturรกtormi, cez ktorรฉ sa tlaฤรญ do okolitรฉho prostredia injektรกลพna zmes pod tlakom 80 barov. Injektรกลพny tlak stanovuje investor. Injektรกลพ spรดsobรญ vytlaฤenie vody z horniny a vyplnenie voฤพnรฝch priestorov a puklรญn. Vลกetky vล•tacie parametre sa automaticky zaznamenรกvajรบ. Injektovanie sa vykonรกva automatickou injektรกลพnou sรบpravou so ลกtyrmi ฤerpacรญmi linkami na sรบbeลพnรบ injektรกลพ. Systรฉm ukladรก a vyhodnocuje vลกetky potrebnรฉ informรกcie (naprรญklad mnoลพstvo pouลพitej zmesi pre jednotlivรฉ vrty). Tรฝmto spรดsobom vznikne nad budรบcim dielom po zatuhnutรญ nepriepustnรฝ dรกลพdnik.

Zรกver

Realizรกcia tohto technicky nรกroฤnรฉho diela v horninรกch pod hladinou mora kladie vysokรฉ nรกroky na dobrรบ organizรกciu prรกc a vรฝber aj nasadenie skรบsenรฝch a kvalifikovanรฝch pracovnรญkov.
Spoloฤnosลฅ TuCon pรดsobรญ v Nรณrsku od roku 2011, odkedy sa spolupodieฤพa na vรฝstavbe ลพelezniฤnรฉho tunela Snekkestad. Po Grรณnsku a Islande je tak Nรณrsko ฤalลกou severskou krajinou, kde sa tรกto spoloฤnosลฅ presadzuje.

Literatรบra
1.    Eiganes tunnel / Ryfast Worlds longest sub-sea road-tunnel, a city tunnel, and a sub-sea city-tunnel [online]. 2014 [cit. 2015-03-24]. Dostupnรฉ na internete http://www.vegvesen.no/_attachment/352798/binary/612252?fast_title=Ryfast+presentation+in+english.pdf.
2.    The first conveyor belt system in Norwegian tunneling [online]. 2014 [cit. 2015-03-24]. Dostupnรฉ na internete http://www.martitechnik.com/en/..%5CPDF%5Cf%C3%B6rdertechnik%5Csolbakk%5CSolbakk_en.pdf.
3.    Sandvik iSURE โ€“ A Revolution in Precision, Tunneling project management software [online]. 2014 [cit. 2015-03-24]. Dostupnรฉ na internete http://www.understandingunderground.sandvik.com/wp-content/uploads/2012/05/iSURE_brochure_2013.pdf.
4.    Projektovรก dokumentรกcia: Tunel Solbakk, STATENS VEGVESEN.

TEXT: Ing. Juraj Antolรญk, Ing. Martin Magdolen
FOTO: TuCon

Juraj Antolรญk a Martin Magdolen pรดsobia v spoloฤnosti TuCon, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie