Mobilnรฉ ฤerpadlรก betรณnu
Galรฉria(8)

Mobilnรฉ ฤerpadlรก betรณnu

Partneri sekcie:

Kvalita betรณnu vย rozhodujรบcej miere urฤuje vรฝslednรบ kvalitu celej stavby. Preto je dรดleลพitรก aj jeho primรกrna doprava zย betonรกrne na stavbu rovnako, ako iย jeho rรฝchle premiestnenie zย domieลกavaฤa do pripravenรฉho debnenia. Na tento รบฤel vย sรบฤasnosti slรบลพia predovลกetkรฝm automobilovรฉ ฤerpadlรก. Hlavnou sรบฤasลฅou tรฝchto jednoรบฤelovรฝch stavebnรฝch strojov je samotnรฉ ฤerpadlo betรณnovej zmesi aย hydraulickรฝ vรฝloลพnรญk, ktorรฉ sรบ umiestnenรฉ na automobilovom podvozku. Vฤaka tomu poskytujรบ pri betonรกลพi mobilitu, dosah aj do stiesnenรฝch priestorov aย presnosลฅ dรกvkovania do jednotlivรฝch segmentov stavby.


Dosah aย ovlรกdanie mobilnรฝch ฤerpadiel
Modernรฉ automobilovรฉ ฤerpadlรก betรณnu disponujรบ vรฝloลพnรญkmi sย vertikรกlnym dosahom od 16 do 70 metrov. Najnovลกie technolรณgie umoลพลˆujรบ jednoduchรฉ aย plynulรฉ ovlรกdanie pohybu vรฝloลพnรญka pomocou rรกdiovรฉho diaฤพkovรฉho ovlรกdania, ฤรญm sa zabezpeฤรญ presnรฉ ukladanie betรณnu priamo do stavebnรฝch konลกtrukciรญ.

Rozliฤnรฉ automatizovanรฉ systรฉmy umoลพลˆujรบ jeho automatickรฉ rozloลพenie aย zloลพenie, obmedzenie pohybu do zakรกzanรฝch polรดh, kompenzรกciu neลพelanรฝch pohybov poฤas betonรกลพe, nastavenie prednostnรฝch polรดh jednotlivรฝch ramien, kompenzรกciu zmien rรฝchlosti pri zmene teploty hydraulickรฉho oleja aย mnohรฉ ฤalลกie funkcie. Existuje aj systรฉm, pri ktorom vie celรฝ pohyb vรฝloลพnรญka ovlรกdaลฅ obsluhujรบci pracovnรญk koncovej hadice bez pouลพitia diaฤพkovรฉho ovlรกdania. Tรฝm sa zvรฝลกi presnosลฅ, rรฝchlosลฅ aย bezpeฤnosลฅ betonรกลพe. Vย sรบฤasnosti sa tieลพ zaฤรญna vyvรญjaลฅ rieลกenie automatickรฝch programovateฤพnรฝch betonรกลพรญ pomocou 3D systรฉmov.

Priestor aย stabilita
Sย dฤบลพkou vรฝloลพnรญka na ฤerpadle narastรก aj poลพiadavka na plochu pre jeho podpery. Problรฉm sย nedostatoฤnรฝm priestorom na ฤerpadlo na stavenisku rieลกi systรฉm sย jednostrannรฝm pouลพitรญm podpier. Pohyb vรฝloลพnรญka sa tรฝm obmedzuje len na polohy, pri ktorรฝch nemรดลพe dรดjsลฅ kย naruลกeniu stability stroja. Prevrhnutie ฤerpadla pri prรกci sย takรฝmto systรฉmom je prakticky nemoลพnรฉ. Uvedenรฝ systรฉm tak umoลพลˆuje aj pouลพitie ฤerpadiel sย veฤพkรฝm vรฝloลพnรญkom na stavbรกch, kde nie je priestor na รบplne vysunutie podpier. ฤŒerpadlo sa tak stรกva eลกte flexibilnejลกie aย samotnรก betonรกลพ bezpeฤnejลกia.

Betonรกลพ vย halรกch
Na zabezpeฤenie betonรกลพe vย obmedzenรฝch priestoroch sa pouลพรญvajรบ tzv. halovรฉ vyhotovenia vรฝloลพnรญkov sย niลพลกou potrebnou vรฝลกkou na ich rozloลพenie. Majรบ zvyฤajne 4 alebo 5 ramien, ktorรฝch dฤบลพky aย uloลพenie sรบ navrhnutรฉ tak, aby sa dosiahla ฤo najlepลกia kinetika vรฝloลพnรญka bez mล•tvych zรณn. Rozloลพiลฅ ich moลพno uลพ od svetlej vรฝลกky priestoru 3,9 m. Moลพnosลฅ prรกce ฤerpadla aย jeho vรฝloลพnรญka priamo vย hale odstraลˆuje potrebu ฤerpania betรณnu cez samostatnรฉ (prรญdavnรฉ) dopravnรฉ potrubie, ฤo podstatnรฝm spรดsobom urรฝchฤพuje proces vรฝroby betรณnovรฝch podlรกh aย minimalizuje nรกroky na ฤพudskรบ prรกcu.

Mestskรฉ ฤerpadlรก betรณnu
Rieลกenรญm pri nedostatku priestoru je takisto pouลพitie ลกpeciรกlnych mestskรฝch ฤerpadiel na automobilovom podvozku. Tie sรบ vybavenรฉ samostatnรฝm prรญdavnรฝm potrubรญm alebo hadicami aย umoลพลˆujรบ betonรกลพ aj vย priestoroch, kde nie je moลพnรก prรกca sย vรฝloลพnรญkom ฤerpadla.

ฤŒerpateฤพnosลฅ betรณnu
ฤŒerpadlรก betรณnu sย vรฝkonnรฝmi piestovรฝmi ฤerpacรญmi jednotkami dokรกลพu preฤerpaลฅ aลพ 200 m3 betรณnu za hodinu. Dopravovaลฅ ฤerstvรฝ betรณn potrubรญm vลกak moลพno, len ak je ฤerpateฤพnรฝ. Takรฝto betรณn musรญ maลฅ urฤenรบ zrnitosลฅ kameniva, dostatoฤnรฝ obsah drobnรฉho kameniva aย sprรกvnu konzistenciu. Maximรกlny priemer kameniva by nemal presiahnuลฅ 1/3 svetlosti potrubia (naprรญklad pri potrubรญ DN 125 je maximรกlna veฤพkosลฅ kaยญmeniva 32ย mm).

Na ฤerpanie sa odporรบฤa pouลพiลฅ betรณn sย mรคkkou aลพ veฤพmi mรคkkou konzistenciou. Veฤพmi tuhรฉ, tuhรฉ aย zavlhnutรฉ betรณny nie sรบ vhodnรฉ, pretoลพe veฤพkรฉ trenie medzi betรณnom aย stenami potrubia brรกni posunu betรณnu. Niektorรฉ typy piestovรฝch alebo pneumatickรฝch ฤerpadiel sรบ vลกak ลกpeยญciรกlne urฤenรฉ aj na zavlhnutรฉ betรณny. Piestovรฝmi ฤerpadlami zasa moลพno ฤerpaลฅ ลฅaลพkรฉ betรณny aย betรณny zย drvenรฉho kameniva.

Mazanie
Na uฤพahฤenie preฤerpรกvania tuhรฝch alebo zvlhnutรฝch betรณnov sa mรดลพu pouลพiลฅ aj mazacie zmesi (napr. cementovรฉ mlieko). Tie vytvoria na vnรบtornรฝch stenรกch rรบr jemnรบ klznรบ vrstvu, ktorรก uฤพahฤuje pohyb betรณnu. Potrebnรฉ mnoลพstvo zmesi zรกvisรญ od dฤบลพky dopravnรฉho potrubia, zvyฤajne to bรฝva 0,5 aลพ 1 m3.

Vย poslednom obdobรญ sa tieลพ zaฤรญnajรบ pouลพรญvaลฅ rรดzne typy tzv. rozbehovรฝch chรฉmiรญ pre ฤerpadlรก betรณnu. Dosahujรบ vรคฤลกiu รบฤinnosลฅ premazania stien potrubia, moลพno ich jednoducho aย rรฝchlo pripraviลฅ priamo vย nรกsypke ฤerpadla, majรบ niลพลกiu cenu aย na dosiahnutie potrebnรฉho รบฤinku staฤรญ aplikovaลฅ menลกรญ objem chemikรกlie (200 aลพ 400 gramov vย zรกvislosti od dฤบลพky dopravnรฉho potrubia).

ล peciรกlne aplikรกcie
Najvรคฤลกia frakcia kameniva vย betรณne mรดลพe byลฅ 32ย mm pri pouลพitรญ dopravnรฉho potrubia sย vnรบtornรฝm priemerom 125 mm. Okrem ลกtandardne pouลพรญvanรฝch betรณnov moลพno ฤerpaลฅ aj betรณn sย voฤพne rozptรฝlenou oceฤพovou vรฝstuลพou, tzv. drรดtikovรฝ betรณn aย inรฉ typy ลกpeciรกlnych betรณnov ako SCC (samozhutลˆujรบce), vysokopevnostnรฉ aย ฤพahฤenรฉ betรณny, anhydridovรฉ aย samonivelaฤnรฉ potery, betรณny na striekanie atฤ.

Maximรกlny tlak vย betรณne pre automobilovรฉ ฤerpadlรก je 85 barov, ฤo umoลพลˆuje ฤerpanie betรณnu do vรฝลกky viac ako 100 metrov aย niekoฤพko sto metrov horizontรกlne (vย zรกvislosti od podmienok). Existuje vลกak aj vyhotovenie automobilovรฉho ฤerpadla sย maximรกlnym tlakom 106 barov. Toto ฤerpadlo mรก vรฝloลพnรญk ลกpeciรกlne upravenรฝ tak, aby umoลพลˆoval jeho jednoduchรบ demontรกลพ aย nรกslednรบ montรกลพ na stฤบp stacionรกrneho vรฝloลพnรญka pri stavbรกch vรฝลกkovรฝch budov. ฤŒerpadlo sa tak mรดลพe vyuลพรญvaลฅ ako klasickรฉ automobilovรฉ ฤerpadlo, stacionรกrne ฤerpadlo so stacionรกrnym vรฝloลพnรญkom alebo ako mobilnรฉ ฤerpadlo sย prรญdavnรฝm potrubรญm uฤenรฉ na betonรกลพe cez stacionรกrny rozdeฤพovacรญ vรฝloลพnรญk.

Jednoduchลกou aย ekonomickejลกou alternatรญvou oproti hydraulickรฝm vรฝloลพnรญkom sรบ mechanickรฉ rozdeฤพovacie vรฝloลพnรญky.

Pouลพรญvajรบ sa vลกade tam, kde nemoลพno pouลพiลฅ vรฝloลพnรญk autoฤerpadla, stacionรกrny vรฝloลพnรญk alebo pri betรณnovanรญ veฤพkรฝch plรดch podlรกh, stropnรฝch konลกtrukciรญ aย podobne. Vyuลพรญvajรบ sa aj pri betรณnovanรญ prefabrikovanรฝch vรฝrobkov alebo vย spojenรญ sย automobilovรฝmi ฤerpadlami.

Autoฤerpadlรก sย domieลกavaฤom PUMI
Vย poslednom ฤase nachรกdzajรบ ฤoraz vรคฤลกie uplatnenie ฤerpadlรก betรณnu sย domieลกavaฤom, tzv. PUMI. Pre svoje prispรดsobenie na ฤerpanie menลกieho mnoลพstva betรณnu aย zabezpeฤenie ฤo najmenลกieho objemu zvyลกkovรฉho betรณnu sa pouลพรญvajรบ najmรค pri vรฝstavbe rodinnรฝch domov aย podobnรฝch menลกรญch objektov. Ich vรฝhodou je spojenie primรกrnej aย sekundรกrnej dopravy betรณnu (transportbetรณn aย ฤerpanie).

Ovlรกdanie ฤerpadla, vรฝloลพnรญka aย domieลกavaฤa poฤas prรกce zabezpeฤuje jeden strojnรญk. Vย porovnanรญ sย klasickรฝmi mobilnรฝmi ฤerpadlami majรบ ฤerpadlรก PUMI aj kompaktnejลกรญ dizajn, ฤo umoลพลˆuje pouลพiลฅ stroj prรกve na menลกรญch stavbรกch. Predovลกetkรฝm rotorovรฉ ฤerpacie jednotky dokรกลพu vyฤerpaลฅ na stavbu vลกetok betรณn zย potrubia. Pri porovnanรญ rรฝchlosti betonรกลพe pomocou ลพeriava aย ฤerpadla PUMI dosahuje ฤerpadlo niekoฤพkonรกsobne vรคฤลกiu rรฝchlosลฅ, aย to vrรกtane prรญpravy stroja na stavbe aย jeho nรกslednรฉho poskladania aย umytia ฤerpadla aย domieลกavaฤa.

Mobilnรฉ pรกsovรฉ dopravnรญky
ล peciรกlnou kategรณriou sรบ mobilnรฉ pรกsovรฉ dopravnรญky na automobilovรฝch podvozkoch. Pouลพรญvajรบ sa na dopravu aย distribรบciu materiรกlov vลกetkรฝch druhov, vrรกtane ลกtrku, piesku, substrรกtov, zeminy aย betรณnu. Sรบ vhodnรฉ najmรค pri vรฝstavbe vodnรฝch diel aย hrรกdzรญ, pri betonรกลพi nรญzkych budov, pilรณt, zรกkladovรฝch dosรกk, vรฝstavbe ลพeleznรญc, veฤพkokapacitnรฝch nรกdrลพรญ aย preprave neฤerpateฤพnรฝch betรณnov.

Ing.ย Miroslav Majba
Foto: Kolex

Autor je riaditeฤพom firmy Kolex, s. r. o., vรฝhradnรฉho zรกstupcu firmy Putzmeister pre SR.


ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly.

Najฤรญtanejลกie