motorizovane furiky
Galรฉria(11)

Motorizovanรฉ fรบriky

Partneri sekcie:

Poฤas storoฤรญ rozลกรญrenรฉ ruฤnรฉ fรบriky sa postupne na stavbรกch vymieลˆajรบ za motorizovanรฉ, ktorรฝmi moลพno bez vรคฤลกieho pracovnรฉho รบsilia efektรญvne zvlรกdnuลฅ transport aย manipulรกciu so sypkรฝm aj kusovรฝm materiรกlom. Svoje uplatnenie nachรกdzajรบ predovลกetkรฝm pri novostavbรกch aย rekonลกtrukciรกch stavebnรฝch objektov vย svahovitom terรฉne, kde sa automobilom alebo nakladaฤom moลพno len ลฅaลพko dostaลฅ.

01 tuma big image
09 tuma big image
08 tuma big image
07 tuma big image
06 tuma big image
05 tuma big image
04 tuma big image
03 tuma big image
Ruฤnรฝ fรบrik
Vฤaka vyuลพitiu princรญpu rovnovรกhy na pรกke je nosnosลฅ ruฤnรฉho fรบrika najmenej takรก, akรก je hmotnosลฅ pracovnรญka, ktorรฝ ho tlaฤรญ. Prepraviลฅ nรกklad je zย hฤพadiska vynaloลพenej energie ลกtyrikrรกt รบspornejลกie, ako pri ruฤnom prenose. Sย naloลพenรฝm fรบrikom moลพno prejsลฅ aj po nespevnenom terรฉne, po doske alebo naklonenej rovine, dokonca aลพ na leลกenie. Korba sa jednoducho plnรญ aย eลกte jednoduchลกie vyprรกzdลˆuje, aย to vysypanรญm nรกkladu na ktorรบkoฤพvek stranu. Vย porovnanรญ sย pรดvodnรฝm celodrevenรฝm fรบrikom, ktorรฝ sa zaraฤuje medzi desaลฅ najvรคฤลกรญch vynรกlezov stredoveku, sa dneลกnรฝ stavebnรฝ fรบrik vรฝrazne zmodernizoval. Drevenรฉ bahrovรฉ koleso (bahor โ€“ oblรบkovรก ฤasลฅ kolesa) sa nahradilo diskovรฝm kolesom sย bandรกลพou alebo pneumatikou. Drahลกie typy sย bezรบdrลพbovรฝmi alebo valivรฝmi loลพiskami sa nemusia mazaลฅ, hrdzavรบ alebo poลกkodenรบ korbu uloลพenรบ na trubkovej konลกtrukcii sย drลพadlami moลพno nahradiลฅ novou.

Vlastnosti sรบฤasnรฝch stavebnรฝch fรบrikov
Sรบฤasnรฉ ruฤnรฉ stavebnรฉ fรบriky, ktorรฉ na stavebnom trhu ponรบka desiatka vรฝrobcov, sa skladajรบ zย plechovej pozinkovanej (obr. 1) alebo lakovanej, vรฝnimoฤne aj plastovej korby, do ktorej sa zmestรญ 60 aลพ 100ย litrov sypkรฉho alebo kusovรฉho mateยญriรกlu aย zย rรกmu zvรกranรฉho zย ohรฝbanรฝch oceฤพovรฝch trubiek. Ich hmotnosลฅ sa vย zรกvislosti od vyhotovenia pohybuje vย rozpรคtรญ od 10ย do 13 kg. Prevaลพne sa predรกvajรบ sย polyuretรกnovรฝm bandรกลพovanรฝm kolesom sย priemerom 400 mm, ktorรฝm moลพno (aj sย preลฅaลพenรฝm) jazdiลฅ po ลกtrku sย ostrรฝmi hranami, alebo sย kolesom sย bezduลกovou pneumatikou.

Beลพnรก hrรบbka plechu korby sa pohybuje vย rozpรคtรญ od 0,8 do 1,25 mm, priฤom vystuลพenรฝmi preliskami, nรกvarkami aย olemovanรฝm okrajom sa zabraลˆuje jej deformovaniu. Na drลพadlรกch sa objavujรบ ergonomickรฉ prvky. Drลพadlรก smerujรบ mierne od seba aย lepลกie sa drลพia.

Stavebnรญci na rozdiel od zรกhradkรกrov uprednostลˆujรบ drevenรฉ rukovรคte, ktorรฉ sรบ odolnรฉ proti malte aย ลกpine. Vฤaka trubkovรฉmu rรกmu zahnutรฉmu pred kolesom do oblรบka moลพno nรกklad jednoducho vyklopiลฅ bez toho, aby sa fรบrik posรบval dozadu.

Najฤastejลกie sa pouลพรญvajรบ na prepravu piesku, ลกtrku, hliny, vrecovanรฉho cementu alebo fasรกdnych zmesรญ, ale aj na transport dlaลพobnรฝch dosiek, kociek aลพ na miesto pouลพitia alebo ukladania. Na prepravu kubickรฉho metra sypkรฉho materiรกlu treba 12ย aลพ 16 jรกzd. Korba sa zvykne pouลพรญvaลฅ aj na mieลกanie menลกรญch ลกarลพรญ mรกlt, ลกkรกrovacรญch materiรกlov, tmelov aย betรณnu priamo pri mieste aplikรกcie.

Oย ฤรญnske fรบriky sย pรกrom bandรกลพovanรฝch alebo pneumatickรฝch kolies sย korbou sย objemom 65 aลพ 75 litrov nejavia stavebnรญci zatiaฤพ zรกujem. Pravdepodobne preto, ลพe sa sย nimi ลฅaลพko prechรกdza cez stavenisko, na ktorom sa nachรกdza mnoลพstvo prekรกลพok.

Elektrickรฝ fรบrik
Sย nรกpadom, ako zmenลกiลฅ fyzickรบ nรกmahu aย rozลกรญriลฅ vyuลพitie fรบrika, naprรญklad aj na odhrabรกvanie snehu vย zime, priลกiel vย roku 2010 vรฝrobca Isolit-Bravo. Vย disku prednรฉho kolesa mรก motorovรฝ stavebnรฝ fรบrik od tohto vรฝrobcu namontovanรฝ akumulรกtorovรฝ elektropohon sย planetovou prevodovkou (prevzatรฉ zย juhokรณrejskรฝch elektromotocyklov), ktorรฝ ลฅahรก alebo tlaฤรญ fรบrik aj do svahu so znaฤnรฝm stรบpanรญm, ฤรญm sa obsluhe uลกetrรญ veฤพkรก ฤasลฅ nรกmahy. Jazdnรก rรฝchlosลฅ (od 3 do 4,5 km/h) sa riadi otoฤnรฝm drลพadlom na jednej zย rukovรคtรญ. Vรฝmennรฝ gรฉlovรฝ akumulรกtor Panasonic (12 V) sa nachรกdza pod korbou aย plne nabitรฝ prejde asi 10 km sย naloลพenรฝm vrecom cementu na korbe. Vรฝkon sa predlลพuje rekuperรกciou. Pri jazde zย kopca fรบrik brzdรญ elektromotor fungujรบci vย reลพime generรกtora, zย ktorรฉho sa energia vracia do akumulรกtora.

Fรบrik je sรญce ลฅaลพลกรญ (asi 30 kg), ale do plastovej korby, vย zรกvislosti od jej objemu 120 alebo 180 litrov (obr. 2) moลพno naloลพiลฅ aลพ 150 kg nรกkladu. Vฤaka vรคฤลกiemu priemeru pneumatรญk sย terรฉnnym dezรฉnom moลพno prechรกdzaลฅ sย fรบrikom aj po schodoch. Elektromotor aย akumulรกtor sรบ chrรกnenรฉ proti vode aย vlhkosti. Fรบrik tak moลพno po prรกci oฤistiลฅ striekanรญm hadicou. Vย zime sย nรญm moลพno, po jeho zaลฅaลพenรญ pieskom, alebo kameลˆmi sย nasadenou radlicou so ลกรญrkou 65 cm odhล•ลˆaลฅ sneh.

Namontovanรญm bubienka na os kolesa sa fรบrik zmenรญ na lanovรฝ navijak, ktorรฝm po ukotvenรญ kย stromu alebo inรฉmu pevnรฉmu bodu moลพno odtiahnuลฅ ลฅaลพkรฉ predmety alebo prekรกลพky zย neprรญstupnรฝch miest.

Motorovรฉ fรบriky sย minidampรฉrmi
Objemnejลกie aย ลฅaลพลกie nรกklady (od 140 aลพ do 350 kg) moลพno vย zloลพitom terรฉne, naprรญklad po schodoch aย rampรกch prepravovaลฅ dvojkolesovรฝmi alebo ลกtvorkolesovรฝmi vozรญkmi, pohรกลˆanรฝmi vรคฤลกinou jednoducho ลกtartovateฤพnรฝmi ekologickรฝmi ลกtvortaktnรฝmi motormi Honda.

Vรคฤลกinou sa dovรกลพajรบ fรบriky od nemeckรฉho vรฝrobcu PowerPac, fรบriky zย Juลพnej Kรณrey Mini-Dump aย ลกtvorkolky zย Anglicka Muck-Truck. Ich ceny sa pohybujรบ na รบrovni 1 250 aลพ 2 100 eur. Moลพno ich aj zapoลพiฤaลฅ zย poลพiฤovnรญ stavebnej techniky. Vรคฤลกina zย nich mรก bohatรฉ vybavenie vย podobe adaptรฉrov na odhล•ลˆanie snehu, rotaฤnej metly alebo vysรกvaฤa aย podobne. Dรดleลพitou sรบฤasลฅou je dvojdielna nakladacia rampa, ktorรก po rozloลพenรญ umoลพลˆuje vรฝjazd vozรญka aย vyklopenie korby do kontajnera alebo na nรกkladnรฉ auto (obr. 3).

Dvojkolesovรฝmi motorovรฝmi fรบrikmi Mini-Dump sย pomocnรฝm kolesom na zadnej ostrohe moลพno previezลฅ na korbe sย objemom 85 litrov aลพ 100 kg nรกkladu sย rรฝchlosลฅou 3,6 km/h smerom dopredu alebo 2ย km/h smerom dozadu. Ovlรกdajรบ sa vidlicovรฝmi riadidlami.

PowerPac vyrรกba ฤพahลกie dvojkolesovรฉ Mini-Caddy RC350 sย nosnosลฅou 140 kg (obr.ย 4) aย stรบpavosลฅou 35ยฐ alebo ลฅaลพลกie jednorรฝchlostnรฉ Multi-Caddy RC500 sย nosnosลฅou 180ย kg, so zdvojenou montรกลพou pneumatikovรฝch kolies aย so silnejลกรญm motorom Honda 5,5 kW. Vรฝrobca ponรบka aj elektrickรบ verziu MCE-100 sย dvoma rรฝchlosลฅami (0ย aลพ 6 km/h pri pohybe smerom dopredu aย 0 aลพ 3 km/h pri pohybe dozadu) aย sย elektrickรฝm sklรกpanรญm korby.

Na najrozลกรญrenejลกom ลกtvorkolesovom Muck-Trucku moลพno na korbe prepraviลฅ aลพ 250 kg kusovรฉho alebo sypkรฉho nรกkladu (obr. 5). Objem korby 170 litrov moลพno zvรคฤลกiลฅ nadstavcom oย 30 %. Vฤaka ลกtvorrรฝchlostnej prevodovke (so spiatoฤkou) aย benzรญnovรฉmu ลกtvortaktnรฉmu motoru sย vรฝkonom 4 kW moลพno zdolaลฅ stรบpanie aลพ do 30ยฐ. ล tyri vรคฤลกie kolesรก sย terรฉnnym dizajnom sa neprekฤบzavajรบ aย nezabรกrajรบ sa ani pri prejazde po nespevnenom terรฉne. Smer jazdy sa ovlรกda riadidlami, zatรกฤky treba prechรกdzaลฅ miernym nadzdvihnutรญm zadnรฝch kolies. Moลพno naลˆ pripojiลฅ aลพ 2,5-tonovรฝ prรญves aย doplniลฅ vidlicovรฝm nosiฤom paliet.

Viacรบฤelovรฉ pรกsovรฉ transportรฉry
Eลกte lepลกiu prejazdnosลฅ aย vรคฤลกiu nosnosลฅ (do 600 kg) aj vย neprรญstupnom aย mรคkkom terรฉne vykazujรบ malรฉ pรกsovรฉ transportรฉry. Ich cena sa nachรกdza na รบrovni 2 500 aลพ 5ย 400 eur. Na trhu sa nachรกdzajรบ transportรฉry od vรฝrobcov znaฤiek Honda, Neuยญmeier, Active (obr. 6) aย niektorรฝch ฤalลกรญch japonskรฝch vรฝrobcov.

Vฤaka elastickรฝm pojazdovรฝm pรกsom, mechanickej prevodovky typu 2 + 1, prรญpadne 3 + 1 alebo drahลกรญch hydraulickรฝch tempomatov moลพno dosiahnuลฅ jazdnรบ rรฝchlosลฅ aลพ 4,5 km/h, pri stรบpanรญ okolo 25ยฐ (obr. 7). Zmena smeru jazdy sa realizuje zablokovanรญm prรญsluลกnรฉho pรกsu riadiacimi pรกฤkami, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ na rukovรคtiach riadidiel. Vodiฤ mรดลพe stรกลฅ na malej podloลพke. Korba sย moลพnosลฅou boฤnรฉho aj zadnรฉho otvรกrania, sa sklรกpa hydraulicky. Pohon je zabezpeฤenรฝ ลกtvortaktnรฝm motorom Honda OHC sย vรฝkonom od 3,2 do 4,5 kW (obr. 8), sย elektrickรฝm ลกtartovanรญm. Spotreba benzรญnu sa pohybuje na รบrovni asi 1,2 l/h.

Vรฝkonnejลกie typy, naprรญklad NTD60 (obr.ย 9), Honda HP500, pouลพรญvanรฉ na prepravu tvรกrnic, dlaลพdรญc aย tehรกl, aย to dokonca aj po schodoch rozostavanej budovy, sa oznaฤujรบ ako minidumpre. Nielen na sklรกpanie vysokej korby vย prรญpade niektorรฝch typov, ale aj na pohon ฤelnej nakladacej lopaty alebo, naopak, zdvรญhacรญch vidiel, tak ako pri vidlicovรฝch vozรญkoch, sa vyuลพรญva hydraulickรฝ pohon. Preto sa hodia aj na prepravu paliet so stavebnรฝm materiรกlom.

Obr. 7 Sย pรกsovรฝm transportรฉrom Honda 350 moลพno prekonaลฅ prevรฝลกenie 20ยฐ aย nรกklad tak prepraviลฅ aj po schodisku Obr. 9 Pรกsovรฝ minidumper NTD060 s hydropohonom a nakladacou lopatou
Obr. 8 Pรกsovรฝ transportรฉr Honda HP350 sย motorom Honda sย vรฝkonom 4,3 kW uvezie aลพ 250 kg.

TEXT: Ing. Jan Tลฏma
FOTO: archรญv autora

Autor je odbornรญkom sย dlhodobรฝmi skรบsenosลฅami vย oblasti ruฤnรฉho nรกradia aย stavebnej techniky aย autor celรฉho radu odbornรฝch publikรกciรญ.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly.

–>–>