Nakladanie a upevลˆovanie nรกkladu v cestnej doprave
Galรฉria(10)

Nakladanie a upevลˆovanie nรกkladu v cestnej doprave

Partneri sekcie:

Nakladaniu aย upevลˆovaniu nรกkladu na vozidle treba venovaลฅ nรกleลพitรบ pozornosลฅ. Bez ohฤพadu na dฤบลพku prepravnej vzdialenosti si bezpeฤnรฝ prevoz tovaru alebo stavebnรฉho materiรกlu vyลพaduje zvoliลฅ sprรกvny postup ukotvenia nรกkladu aย pouลพitie vhodnรฝch kotviacich prostriedkov.

Bezpeฤnosลฅ prepravy po ceste ฤasto zรกvisรญ od spรดsobu nakladania aย upรญnania tovaru ฤi stavebnรฉho materiรกlu na vozidlo. Vyviazanie aย ukotvenie nรกkladu na korbe vozidla nemoลพno podceลˆovaลฅ nielen zย hฤพadiska vlastnej ochrany, ale aj pre ochranu ostatnรฝch รบฤastnรญkov cestnej premรกvky.

Nesprรกvne ukotvenรฝ nรกklad mรดลพe pri prudkom brzdenรญ alebo ฤelnom nรกraze vozidla preraziลฅ okrem prednej steny nรกkladnรฉho priestoru aj kabรญnu aย ohroziลฅ tak posรกdku. Takisto sa mรดลพe poฤas jazdy uvoฤพniลฅ aย postupne presรบvaลฅ po nรกkladnej ploche, ฤo spรดsobรญ zmenu ลฅaลพiska vozidla aย nรกslednรฉ vyboฤenie zย cesty von ฤi do protismeru. Zย toho vyplรฝva, ลพe podstatou fixovania nรกkladu nie je len jeho zabezpeฤenie, ale najmรค prevencia proti moลพnรฝm kolรญziรกm na ceste.

Eurรณpske modely ukotvenia nรกkladu

Vย Eurรณpe sa vย podstate presadzujรบ dva modely ukotvenia nรกkladu. Nemeckรฝ, ktorรฝ vychรกdza zย dynamickรฝch skรบลกok, aย ลกvรฉdsky model, ktorรฉho podstatou sรบ skรบลกky statickรฉ. Vย princรญpe ide oย to, ลพe schvaฤพovanie legislatรญvy vย oblasti viazania, ฤi ukotvenia nรกkladu na nรกkladnej ploลกine vyplรฝva zo skรบลกok, ktorรฉ sa vย Nemecku realizujรบ na zรกklade naklonenia roviny aย kinetickรฉho posunu nรกkladu. ล vรฉdsky variant vychรกdza len zย naklonenia roviny. Odliลกnรฝ je teda vรฝpoฤet kinetickรฉho zaลฅaลพenia รบponov ฤi viazania. Nemeckรฝ model si vyลพaduje pouลพรญvanie vรคฤลกieho mnoลพstva viazacรญch remeลˆov ฤi pรกsov ako ลกvรฉdsky model.

Na fixovanie tovaru na vozidle sa vย Nemecku vyลพaduje odolnosลฅ vย rozsahu preลฅaลพenia do 1โ€‰G, eurรณpska norma je stanovenรก na 0,8โ€‰G (ide vlastne oย nรกsobok vรกhy tovaru). Upรญnanie blokovรฉho nakladania sa testuje tak, ลพe sa ploลกina sย fixovanรฝm tovarom naklรกลˆa do 45 stupลˆovรฉho uhla. Dobre upnutรฝ nรกklad by sa nemal pri takomto nรกklone posunรบลฅ. Nรกvesy, prรญvesy aย nadstavby nad 20โ€‰t musia maลฅ ลกtandardnรฉ aspoลˆ 4 pรกry viazacรญch bodov (pevnosลฅ jednรฉho bodu 12 ton bez deformรกcie). Dรก sa povedaลฅ, ลพe nemeckรฝ model je prรญsnejลกรญ. ล vรฉdi vลกak tvrdia, ลพe nehody sย nรกslednรฝm poลกkodenรญm nรกkladu ฤi zdravia ovplyvลˆuje nielen len zlรฉ ukotvenie nรกkladu, ale najmรค jazda neprimeranรก kย charakteru prevรกลพanรฉho tovaru.

Znamenรก to, ลพe ak vodiฤ jazdรญ neprimerane kย charakteru nรกkladu, mรดลพe spรดsobiลฅ nehodu aj napriek jeho dobrรฉmu ukotveniu. Dรดleลพitรฝ je takmer vลพdy ฤพudskรฝ faktor. Bezpeฤnรฉ prevรกลพanie nรกkladu teda zรกvisรญ nielen od jeho kvalifikovanรฉho ukotvenia, ale aj od bezpeฤnej jazdy sย nรญm.

Podceลˆovanie fixovania nรกkladu

Zistilo sa, ลพe len mรกlo vodiฤov vie, ako sprรกvne nรกklad ukotviลฅ, aby sa pri kolรญzii ฤi nรกraze tovar nezniฤil, aย ลพe kvรดli jeho nesprรกvnemu upevneniu mรดลพe dรดjsลฅ kย vรกลพnemu poลกkodeniu zdravia alebo รบmrtiu. Pri cestnรฝch kontrolรกch vย Nemecku sa uลพ niekoฤพko rokov prรญsne kontroluje, ฤi je prevรกลพanรฝ nรกklad sprรกvne aย primerane fixovanรฝ aย takisto, ฤi mรก vodiฤ (ฤalลกรญ ฤlen posรกdky) potvrdenie oย absolvovanรญ zaลกkolenia na nakladanie aย fixovanie nรกkladu na danรฉ vozidlo. ล kolenia vykonรกvajรบ jednak dovozcovia vozidiel, jednak inลกpektorรกty bezpeฤnosti prรกce aย inรฉ ลกkoliace centrรก sย certifikรกtom pre tรบto ฤinnosลฅ.

Na Slovensku sa zaลกkoฤพovanie vodiฤov podceลˆuje aย problรฉmom sรบ aj prostriedky na ukotvenie nรกkladu. Tovar ฤi stavebnรฝ materiรกl treba kotviลฅ pomocou ลกpeciรกlnych textilnรฝch alebo polyesterovรฝch upรญnacรญch pรกsov sย raฤลˆou, reลฅazรญ, kotviacich remeลˆov aย sietรญ. Tieto vรฝrobky musia byลฅ certifikovanรฉ podฤพa normy STN EN 12195-2.

Prรญklad zo ล vรฉdska

Vo ล vรฉdsku boli vypracovanรฉ prรญruฤky sย tabuฤพkami rรฝchleho viazania, ktorรฉ umoลพลˆujรบ pouลพรญvateฤพom aย kontrolnรฝm orgรกnom zistiลฅ, pri akรฝch parametroch aย do akej hmotnosti je vhodnรก urฤitรก metรณda viazania. Tieto tabuฤพky sรบ tieลพ sรบฤasลฅou Eurรณpskych pokynov najlepลกej praxe pri upevnenรญ nรกkladu vย cestnej doprave. Slovenskรฝ preklad Eurรณpskych pokynov je kย dispozรญcii uลพ takmer dva roky, zatiaฤพ vลกak nebol zrevidovanรฝ zo strany MDPT SR aย BECEP. Vย sรบฤasnosti vลกak prebieha revรญzia, ktorรบ vykonรกva Medzinรกrodnรก organizรกcia prรกce (ILO) aย EHK OSN tรฝkajรบca sa balenia prepravnรฝch jednotiek aย normy STN EN 12195-1, ktorรก kladie vysokรฉ poลพiadavky na upevnenie nรกkladu.

Vรฝrobcovia nรกvesov, prรญvesov aย nadstavieb montujรบ na korby vozidiel kotviace body pre prieฤne iย pozdฤบลพne ukotvenie nรกkladu. Niektorรญ vลกak prichรกdzajรบ na trh sย vlastnรฝmi systรฉmami ukotvenia aย fixovania nรกkladu. Prรญkladom je aj nemeckรฝ vรฝrobca prรญpojnรฝch vozidiel KRONE, ktorรฝ pre rรดzne nรกklady pripravil rรดzne prรญdavnรฉ ยญfixaฤnรฉ zariadenia vrรกtane konลกtrukcie kotviacich prvkov, remeลˆov iย sietรญ.

Ukotvenie si vyลพaduje urฤitรฝ ฤas

Vodiฤom, ktorรญ prevรกลพajรบ stavebnรฝ materiรกl, odporรบฤame najmรค nepodceลˆovaลฅ ฤas venovanรฝ ukotveniu nรกkladu prieฤne iย pozdฤบลพne. Tovar, najmรค kusovรฝ aย paletovรฝ, treba ukladaลฅ tesne vedฤพa seba. Medzery medzi jednotlivรฝmi kusmi tovaru totiลพ zvyลกujรบ nestabilitu nรกkladu na korbe. Sypkรฝ nรกklad (piesok, ลกtrk) sa odporรบฤa prekrรฝvaลฅ plachtou, aby sa jeho obsah za jazdy nevytrรกcal po ceste aย nezneprรญjemลˆoval tak inรฝm vodiฤom jazdu.

Krรกtke jazdy netreba podceลˆovaลฅ

Niektorรญ vodiฤi sa domnievajรบ, ลพe pri prevoze na krรกtku vzdialenosลฅ netreba nรกklad upevลˆovaลฅ tak, ako pri prevoze na vรคฤลกiu vzdialenosลฅ. Pritom bezpeฤnosลฅ prepravy nรกkladu sรบvisรญ sย dฤบลพkou trasy len minimรกlne. Boฤnice korby ฤi steny skriลˆovej nadstavby nenahrรกdzajรบ ukotvenie nรกkladu aย nedokรกลพu vย prรญpade voฤพnรฉho posรบvania na ploลกine zabrรกniลฅ nรกsledkom.

ฤŒastรฉ nedostatky upรญnania aย zabezpeฤenia nรกkladu

  • preprava nรกkladu na nevhodnรฝch vozidlรกch,
  • nadstavba vozidla je vย zlom stave, vozidlo nemรก ลพiadne viazacie body,
  • nevhodnรฝ spรดsob naklรกdky,
  • neupevnenรฝ nรกklad na otvorenรฝch vozidlรกch,
  • nรกklad naloลพenรฝ sย medzerami vย pozdฤบลพnom smere aย nedostatoฤne upevnenรฝ,
  • pouลพitie vrchnรฉho viazania na upevnenie ลฅaลพkรฉho nรกkladu dopredu,
  • preลฅaลพenรฉ vozidlรก sย nesprรกvne upevnenรฝm nรกkladom,
  • nevhodnรฉ upevลˆovacie prostriedky,
  • zlรฝ stav upevลˆovacรญch prostriedkov,
  • nedostatoฤnรฝ poฤet viazacรญch bodov na vozidlรกch,
  • upevnenie nรกkladu vย skriลˆovรฝch vozidlรกch (bez kotviacich koฤพajnรญc).

Minimรกlne poลพiadavky na poฤet, rozmiestnenie aย pevnosลฅ viazacรญch bodov pre vozidlรก sย valnรญkovou karosรฉriou nad 3,5โ€‰t definuje norma STN EN 12640. Dรดleลพitรฉ je, aby si firmy osvojili pokyny na upevnenie nรกkladu (vypracovanรฉ pre organizรกcie na Slovensku), ktorรฝch cieฤพom je minimalizovaลฅ ลกkody na tovare aย zabezpeฤiลฅ bezpeฤnรบ prepravu nรกkladu.

Mgr.ย Viliam Bujna
Foto: autor

Autor je vydavateฤพom odbornรฉho dvojtรฝลพdennรญka Dopravnรฉ noviny TRANSPORT zameranรฉho na dopravu, motorizmus, logistiku, distribรบciu aย skladovanie tovaru (www.transport.sk).