Nakladanie a upevลovanie nรกkladu v cestnej doprave
Nakladaniu aย upevลovaniu nรกkladu na vozidle treba venovaลฅ nรกleลพitรบ pozornosลฅ. Bez ohฤพadu na dฤบลพku prepravnej vzdialenosti si bezpeฤnรฝ prevoz tovaru alebo stavebnรฉho materiรกlu vyลพaduje zvoliลฅ sprรกvny postup ukotvenia nรกkladu aย pouลพitie vhodnรฝch kotviacich prostriedkov.
Nesprรกvne ukotvenรฝ nรกklad mรดลพe pri prudkom brzdenรญ alebo ฤelnom nรกraze vozidla preraziลฅ okrem prednej steny nรกkladnรฉho priestoru aj kabรญnu aย ohroziลฅ tak posรกdku. Takisto sa mรดลพe poฤas jazdy uvoฤพniลฅ aย postupne presรบvaลฅ po nรกkladnej ploche, ฤo spรดsobรญ zmenu ลฅaลพiska vozidla aย nรกslednรฉ vyboฤenie zย cesty von ฤi do protismeru. Zย toho vyplรฝva, ลพe podstatou fixovania nรกkladu nie je len jeho zabezpeฤenie, ale najmรค prevencia proti moลพnรฝm kolรญziรกm na ceste.
Eurรณpske modely ukotvenia nรกkladu
Vย Eurรณpe sa vย podstate presadzujรบ dva modely ukotvenia nรกkladu. Nemeckรฝ, ktorรฝ vychรกdza zย dynamickรฝch skรบลกok, aย ลกvรฉdsky model, ktorรฉho podstatou sรบ skรบลกky statickรฉ. Vย princรญpe ide oย to, ลพe schvaฤพovanie legislatรญvy vย oblasti viazania, ฤi ukotvenia nรกkladu na nรกkladnej ploลกine vyplรฝva zo skรบลกok, ktorรฉ sa vย Nemecku realizujรบ na zรกklade naklonenia roviny aย kinetickรฉho posunu nรกkladu. ล vรฉdsky variant vychรกdza len zย naklonenia roviny. Odliลกnรฝ je teda vรฝpoฤet kinetickรฉho zaลฅaลพenia รบponov ฤi viazania. Nemeckรฝ model si vyลพaduje pouลพรญvanie vรคฤลกieho mnoลพstva viazacรญch remeลov ฤi pรกsov ako ลกvรฉdsky model.
Na fixovanie tovaru na vozidle sa vย Nemecku vyลพaduje odolnosลฅ vย rozsahu preลฅaลพenia do 1โG, eurรณpska norma je stanovenรก na 0,8โG (ide vlastne oย nรกsobok vรกhy tovaru). Upรญnanie blokovรฉho nakladania sa testuje tak, ลพe sa ploลกina sย fixovanรฝm tovarom naklรกลa do 45 stupลovรฉho uhla. Dobre upnutรฝ nรกklad by sa nemal pri takomto nรกklone posunรบลฅ. Nรกvesy, prรญvesy aย nadstavby nad 20โt musia maลฅ ลกtandardnรฉ aspoล 4 pรกry viazacรญch bodov (pevnosลฅ jednรฉho bodu 12 ton bez deformรกcie). Dรก sa povedaลฅ, ลพe nemeckรฝ model je prรญsnejลกรญ. ล vรฉdi vลกak tvrdia, ลพe nehody sย nรกslednรฝm poลกkodenรญm nรกkladu ฤi zdravia ovplyvลuje nielen len zlรฉ ukotvenie nรกkladu, ale najmรค jazda neprimeranรก kย charakteru prevรกลพanรฉho tovaru.
Znamenรก to, ลพe ak vodiฤ jazdรญ neprimerane kย charakteru nรกkladu, mรดลพe spรดsobiลฅ nehodu aj napriek jeho dobrรฉmu ukotveniu. Dรดleลพitรฝ je takmer vลพdy ฤพudskรฝ faktor. Bezpeฤnรฉ prevรกลพanie nรกkladu teda zรกvisรญ nielen od jeho kvalifikovanรฉho ukotvenia, ale aj od bezpeฤnej jazdy sย nรญm.
Podceลovanie fixovania nรกkladu
Zistilo sa, ลพe len mรกlo vodiฤov vie, ako sprรกvne nรกklad ukotviลฅ, aby sa pri kolรญzii ฤi nรกraze tovar nezniฤil, aย ลพe kvรดli jeho nesprรกvnemu upevneniu mรดลพe dรดjsลฅ kย vรกลพnemu poลกkodeniu zdravia alebo รบmrtiu. Pri cestnรฝch kontrolรกch vย Nemecku sa uลพ niekoฤพko rokov prรญsne kontroluje, ฤi je prevรกลพanรฝ nรกklad sprรกvne aย primerane fixovanรฝ aย takisto, ฤi mรก vodiฤ (ฤalลกรญ ฤlen posรกdky) potvrdenie oย absolvovanรญ zaลกkolenia na nakladanie aย fixovanie nรกkladu na danรฉ vozidlo. ล kolenia vykonรกvajรบ jednak dovozcovia vozidiel, jednak inลกpektorรกty bezpeฤnosti prรกce aย inรฉ ลกkoliace centrรก sย certifikรกtom pre tรบto ฤinnosลฅ.
Na Slovensku sa zaลกkoฤพovanie vodiฤov podceลuje aย problรฉmom sรบ aj prostriedky na ukotvenie nรกkladu. Tovar ฤi stavebnรฝ materiรกl treba kotviลฅ pomocou ลกpeciรกlnych textilnรฝch alebo polyesterovรฝch upรญnacรญch pรกsov sย raฤลou, reลฅazรญ, kotviacich remeลov aย sietรญ. Tieto vรฝrobky musia byลฅ certifikovanรฉ podฤพa normy STN EN 12195-2.
Prรญklad zo ล vรฉdska
Vo ล vรฉdsku boli vypracovanรฉ prรญruฤky sย tabuฤพkami rรฝchleho viazania, ktorรฉ umoลพลujรบ pouลพรญvateฤพom aย kontrolnรฝm orgรกnom zistiลฅ, pri akรฝch parametroch aย do akej hmotnosti je vhodnรก urฤitรก metรณda viazania. Tieto tabuฤพky sรบ tieลพ sรบฤasลฅou Eurรณpskych pokynov najlepลกej praxe pri upevnenรญ nรกkladu vย cestnej doprave. Slovenskรฝ preklad Eurรณpskych pokynov je kย dispozรญcii uลพ takmer dva roky, zatiaฤพ vลกak nebol zrevidovanรฝ zo strany MDPT SR aย BECEP. Vย sรบฤasnosti vลกak prebieha revรญzia, ktorรบ vykonรกva Medzinรกrodnรก organizรกcia prรกce (ILO) aย EHK OSN tรฝkajรบca sa balenia prepravnรฝch jednotiek aย normy STN EN 12195-1, ktorรก kladie vysokรฉ poลพiadavky na upevnenie nรกkladu.
Vรฝrobcovia nรกvesov, prรญvesov aย nadstavieb montujรบ na korby vozidiel kotviace body pre prieฤne iย pozdฤบลพne ukotvenie nรกkladu. Niektorรญ vลกak prichรกdzajรบ na trh sย vlastnรฝmi systรฉmami ukotvenia aย fixovania nรกkladu. Prรญkladom je aj nemeckรฝ vรฝrobca prรญpojnรฝch vozidiel KRONE, ktorรฝ pre rรดzne nรกklady pripravil rรดzne prรญdavnรฉ ยญfixaฤnรฉ zariadenia vrรกtane konลกtrukcie kotviacich prvkov, remeลov iย sietรญ.
Ukotvenie si vyลพaduje urฤitรฝ ฤas
Vodiฤom, ktorรญ prevรกลพajรบ stavebnรฝ materiรกl, odporรบฤame najmรค nepodceลovaลฅ ฤas venovanรฝ ukotveniu nรกkladu prieฤne iย pozdฤบลพne. Tovar, najmรค kusovรฝ aย paletovรฝ, treba ukladaลฅ tesne vedฤพa seba. Medzery medzi jednotlivรฝmi kusmi tovaru totiลพ zvyลกujรบ nestabilitu nรกkladu na korbe. Sypkรฝ nรกklad (piesok, ลกtrk) sa odporรบฤa prekrรฝvaลฅ plachtou, aby sa jeho obsah za jazdy nevytrรกcal po ceste aย nezneprรญjemลoval tak inรฝm vodiฤom jazdu.
Krรกtke jazdy netreba podceลovaลฅ
Niektorรญ vodiฤi sa domnievajรบ, ลพe pri prevoze na krรกtku vzdialenosลฅ netreba nรกklad upevลovaลฅ tak, ako pri prevoze na vรคฤลกiu vzdialenosลฅ. Pritom bezpeฤnosลฅ prepravy nรกkladu sรบvisรญ sย dฤบลพkou trasy len minimรกlne. Boฤnice korby ฤi steny skriลovej nadstavby nenahrรกdzajรบ ukotvenie nรกkladu aย nedokรกลพu vย prรญpade voฤพnรฉho posรบvania na ploลกine zabrรกniลฅ nรกsledkom.
ฤastรฉ nedostatky upรญnania aย zabezpeฤenia nรกkladu
Minimรกlne poลพiadavky na poฤet, rozmiestnenie aย pevnosลฅ viazacรญch bodov pre vozidlรก sย valnรญkovou karosรฉriou nad 3,5โt definuje norma STN EN 12640. Dรดleลพitรฉ je, aby si firmy osvojili pokyny na upevnenie nรกkladu (vypracovanรฉ pre organizรกcie na Slovensku), ktorรฝch cieฤพom je minimalizovaลฅ ลกkody na tovare aย zabezpeฤiลฅ bezpeฤnรบ prepravu nรกkladu. |
Mgr.ย Viliam Bujna
Foto: autor
Autor je vydavateฤพom odbornรฉho dvojtรฝลพdennรญka Dopravnรฉ noviny TRANSPORT zameranรฉho na dopravu, motorizmus, logistiku, distribรบciu aย skladovanie tovaru (www.transport.sk).