V kontexte prebiehajúceho stavebného boomu na Slovensku je jedným z dôležitých nástrojov konkurenčného boja medzi stavebnými spoločnosťami čas, za ktorý dokážu zrealizovať dané dielo. Tento čas sa dá podstatne skrátiť, ak má firma k dispozícii potrebnú stavebnú mechanizáciu. Kvalitný strojový park si však žiada nemalé investície, preto mnoho firiem pred kúpou uprednostňuje skôr prenájom strojov. Oslovili sme viaceré spoločnosti, ktoré sa zaoberajú prenájmom stavebnej mechanizácie, aby sme vám priniesli aspoň základné informácie o tom, kde, od koho a aké stroje si možno prenajať.
Stavebná technika
Pásové dopravníky sú zariadenia, ktoré slúžia na prepravu kusového alebo sypkého materiálu po rovnej alebo po naklonenej prepravnej dráhe. Sú vhodné aj na prekonanie stúpania alebo klesania, v závislosti od druhu prepravovaného materiálu a použitého pásu. Možno ich nasadiť v rôznych prevádzkových podmienkach od ľahkých až po tie najťažšie. Správnou voľbou vhodných typov pásových dopravníkov možno zaručiť vysokú prevádzkovú bezpečnosť, vysokú produktivitu práce, jednoduchú obsluhu a údržbu alebo aj ekologickú neškodnosť s minimálnym vplyvom na životné prostredie.
Základným predpokladom rozvoja zdravej stavebnej firmy je zabezpečenie dobrej pracovnej produktivity a bezpečnosti pri práci. Obidva tieto faktory možno dosiahnuť správnym výberom kvalitného ručného náradia. Vhodne zvolené portfólio ručného náradia môže stavebnej firme ušetriť finančné prostriedky, zvýšiť pracovné tempo zamestnancov, ale aj prispieť ku kvalite stavebného diela.
Mnohí začínajúci živnostníci i malé stavebné firmy stoja pred náročnou otázkou, ako si kúpiť to správne auto pre svoje podnikanie. Výber úžitkových vozidiel je veľký a všetky ponuky predajcov vyzerajú na prvý pohľad lákavo. Keďže kúpa automobilu znamená nemalú investíciu, treba definitívnu voľbu konkrétnej značky a typu vozidla poriadne zvážiť.
Automobily sú každodennou súčasťou nášho života. Bez kvalitného autoparku sa dnes nezaobíde žiadna firma, preto sme v našom časopise zaviedli novú rubriku, ktorá sa bude zaoberať motorizmom z pohľadu stavebnej praxe. Svoj priestor tu nájdu úžitkové vozidlá, ale aj rôzne prídavné zariadenia a mechanizmy, ktoré sa v stavebníctve vo veľkej miere využívajú.
Proces inovácie, vývoja a výroby mobilných pracovných strojov v podmienkach súčasného konkurenčného prostredia predpokladá nielen efektívne využívanie najnovších technických poznatkov, ale aj poznanie stavu a vývoja pracovných technológií v jednotlivých oblastiach ich praktického využívania a nasadenia. Konkurencieschopnosť týchto strojov na trhu sa v konečnom dôsledku neprejavuje len ich cenou, ale musia spĺňať aj požiadavky na výkonnosť, kvalitu, spoľahlivosť a bezpečnosť.
Základným a zároveň najpresnejším prístrojom na určovanie výšok, prevýšení alebo vytýčenia roviny na stavbe je nivelačný prístroj. Vzrastajúce nároky na rýchlosť a kvalitu výstavby, ale aj nastupujúce nové trendy v stavebníctve sú podnetom na neustály rozvoj a technologické napredovanie týchto prístrojov, kde hlavným motívom je nielen samotné uľahčenie obsluhy zariadenia či zberu dát, ale aj vylúčenie chýb v dôsledku zlyhania ľudského faktora. Preto sa na trhu s nivelačnými prístrojmi priebežne objavujú rôzne novinky, ale aj inovácie osvedčených typov, ktoré určite nie sú odbornej verejnosti neznáme.
Mohlo by sa zdať, že pásové rýpadlá sú na prvý pohľad jednoduché stroje. Opak je pravda. Aj keď nemajú veľké množstvo rôznych technických a konštrukčných riešení, o to prepracovanejší je ich hydraulický systém.
Kompresory sú technologické zariadenia na výrobu stlačeného vzduchu, ktoré zabezpečujú pohon širokej škály pracovných nástrojov. Podľa účelu použitia sa vyrábajú v mnohých variáciách tvarov, veľkostí i typov pohonu. V stavebníctve sa využívajú najmä mobilné kompresory, ktoré sú nezávislé od zdroja elektrickej energie a umožňujú tak flexibilné nasadenie potrebnej techniky či už na staveniskách, alebo na cestných komunikáciách.
Vysokotlakový, resp. vysokorýchlostný vodný lúč (ďalej VVL) predstavuje presné, počítačom riadené tvarové delenie materiálov studenou cestou, bez mechanickej deformácie a s malým odpadom. Vysokotlakové zariadenia generujúce vysokorýchlostný vodný lúč pracujú najmä na báze trojpiestových vysokotlakových čerpadiel, ktoré generujú potrebný tlak vody. Podľa normy ISO a v zahraničí je táto technológia pomenovaná water jet machining (WJM).
Pre strednú a ťažkú dopravu sa zväčša navrhujú konštrukcie asfaltových vozoviek. Skladbu vozovky s asfaltovým povrchom tvorí asfaltový betón, štrkopiesok obaľovaný asfaltom (stabilizácia), štrkodrvina a štrkopiesok. Požadovanú únosnosť týchto vrstiev možno dosiahnuť najmä správnym spôsobom zhutňovania.
S rastúcimi požiadavkami na kvalitu uloženia finálnych povrchov v priemyselnom stavebníctve sa vyvinul v rámci stavebníctva samostatný odbor, ktorý sa zaoberá prípravnými prácami na zaistenie priľnavosti a ukotvenia nových povrchov k súčasnému betónovému či inému podkladu. Odbor možno pomyselne rozdeliť na dva hlavné smery – prípravu nových povrchov a sanáciu súčasných priemyselných podláh.
Človek v procese svojho vývinu hľadal možnosti, ako si uľahčiť prácu pri rozrušovaní zeminy, jej nakladaní a manipulácii s rôznymi druhmi bremien. Na zabezpečenie pracovných technológií začal používať rozličné pomôcky a neskôr aj stroje. Tie sa postupne zdokonaľovali, až vznikli stroje, ktoré boli schopné realizovať i jednotlivé pracovné technológie. Do skupiny mobilných pracovných strojov, ktoré v praxi prostredníctvom vhodného typu pracovného zariadenia (alebo prídavného pracovného zariadenia) zabezpečujú realizáciu širokého spektra pracovných technológií, patria aj rýpadlá.
Ďalším náradím, ktoré je v dnešnej dobe na stavbe nepostrádateľným pomocníkom, sú nastreľovacie pištole. Tieto nástroje sa používajú najmä na tesárske práce, práce na strechách a s drevom, ale niektoré pištole možno použiť aj do ocele alebo betónu. V nasledujúcom článku vám prinášame prehľad nastreľovacích pištolí od spoločnosti DeWalt a Hilti.
Ak by sme riadiacim pracovníkom stavieb položili otázku, čo všetko treba zabezpečiť na umiestnenie vežového žeriava na ich stavbe, viacerí by nevedeli odpovedať, lebo sa vo svojej praxi s prácou vežového žeriava priamo nestretli. Informovanejší by odpovedali, že vežový žeriav potrebuje koľaj, prípadne základ. Snáď najobsiahlejšiu odpoveď by podali pracovníci väčších firiem s dlhšou praxou. Súčasné odborné publikácie a periodiká sa touto témou zaoberajú len vo veľmi malej miere, ak vôbec, a preto je neznalosť mnohých stavbárov v tomto ohľade pochopiteľná.