Pouลพitie veลพovรฝch ลพeriavov na stavbรกch
Ak by sme riadiacim pracovnรญkom stavieb poloลพili otรกzku, ฤo vลกetko treba zabezpeฤiลฅ na umiestnenie veลพovรฉho ลพeriava na ich stavbe, viacerรญ by nevedeli odpovedaลฅ, lebo sa vo svojej praxi s prรกcou veลพovรฉho ลพeriava priamo nestretli. Informovanejลกรญ by odpovedali, ลพe veลพovรฝ ลพeriav potrebuje koฤพaj, prรญpadne zรกklad. Snรกฤ najobsiahlejลกiu odpoveฤ by podali pracovnรญci vรคฤลกรญch firiem s dlhลกou praxou. Sรบฤasnรฉ odbornรฉ publikรกcie a periodikรก sa touto tรฉmou zaoberajรบ len vo veฤพmi malej miere, ak vรดbec, a preto je neznalosลฅ mnohรฝch stavbรกrov v tomto ohฤพade pochopiteฤพnรก.
Uลพ v realizaฤnom projekte stavby by sa mal uviesลฅ poฤet ลพeriavov spolu s vyrieลกenรญm ich umiestnenia podฤพa prรญsluลกnรฝch parametrov. V mieste osadenia veลพovรฉho ลพeriava sa musรญ vykonaลฅ geologickรฝ prieskum podloลพia. Na zรกklade nameranรฝch hodnรดt a plรกnovanรฉho zaลฅaลพenia danรฉho veลพovรฉho ลพeriava sa pripravรญ projekt ลพeriavovej drรกhy alebo podstavca (zรกkladu). Vลกeobecne moลพno veลพovรฉ ลพeriavy pouลพรญvanรฉ na stavbรกch rozdeliลฅ podฤพa spรดsobu osadenia na tzv. rรฝchlomontovateฤพnรฉ a mestskรฉ.
Rรฝchlomontovateฤพnรฉ ลพeriavy
Vedฤพa drรกhy musรญ byลฅ dostatoฤne voฤพnรฝ montรกลพny priestor na manipulรกciu autoลพeriava. Zo ลกtรกtnej komunikรกcie sa k ลพeriavovej drรกhe vybuduje spevnenรก prรญsunovรก cesta. Pre napojenie ลพeriava sa v zmysle STN 33 1500 musรญ zriadiลฅ samostatnรก elektrickรก prรญpojka ukonฤenรก vypรญnaฤom podฤพa celkovรฉho inลกtalovanรฉho vรฝkonu ลพeriava. Proti atmosfรฉrickej a prevรกdzkovej elektrine i proti รบฤinkom blesku sa ลพeriavovรก drรกha uzemnรญ na oboch koncoch v zmysle noriem STN 33 2550 a STN EN 60204 โ 32.
Montรกลพ veลพovรฉho ลพeriava sa uskutoฤลuje podฤพa prรญsluลกnรฉho technologickรฉho postupu. Zaฤรญna sa uloลพenรญm ลพeriava pojazdnรฝmi kolesami na koฤพaje, prรญpadne uloลพenรญm podperami na ลพelezobetรณnovรฉ panely. Pripojenรญm do elektrickej siete moลพno vztรฝฤiลฅ veลพu ลพeriava, pripraviลฅ lanรก s kladkostrojmi a priestor na naloลพenie protivรกhy. Veลพa sa vztyฤuje pomocou dvoch hydraulickรฝch valcov riadenรฝch z vlastnรฉho hydraulickรฉho systรฉmu so vstavanรฝm olejovรฝm ฤerpadlom, prรญpadne pomocou zabudovanรฉho agregรกtu a kladkostroja.
Na konลกtrukciu otoฤnรฉho rรกmu sa vรคฤลกinou za pomoci autoลพeriava naloลพรญ protivรกha. Vysรบvanie hornej ฤasti veลพe, ktorรก je teleskopicky zasunutรก v spodnej ฤasti, a vztyฤovanie vรฝloลพnรญka z transportnej polohy do pracovnej polohy zabezpeฤuje samostatnรฝ agregรกt na vysรบvanie veลพe. Rรฝchlomontovateฤพnรฉ ลพeriavy majรบ pomerne veฤพkรฝ rรกdius otoฤenia tesne nad terรฉnom, preto sa pouลพรญvajรบ na stavbรกch s vรคฤลกรญm obsluลพnรฝm priestorom pri objekte, ku ktorรฉmu sa namontuje ลพeriav. Sรบ urฤenรฉ pre objekty s maximรกlnym poฤtom 8 aลพ 9 poschodรญ.
Mestskรฉ ลพeriavy
Druhรบ skupinu veลพovรฝch ลพeriavov tvoria tzv. mestskรฉ ลพeriavy, ktorรฉ sรบ urฤenรฉ do malรฝch priestorov (otรกฤanie vรฝloลพnรญka so strojovลou je na konci veลพe) a na veฤพkรฉ vรฝลกky pri znaฤnรฝch rozmeroch objektu. Sรบ pomerne flexibilnรฉ, po zakotvenรญ ลพeriava do objektu sa jeho veลพa dรก podฤพa potreby nadstaviลฅ aj do vรฝลกok nad 60 m. ลฝeriav sa osadzuje buฤ na pรคtky, alebo na kotviace skrutky ukotvenรฉ v ลพelezobetรณnovom zรกklade. Pri osadenรญ na pรคtky sa pridรกva centrรกlna protivรกha na ramenรก pรคtiek.
ลฝeriav sa na stavbu dopravuje na nรกvesovรฝch sรบpravรกch. Montรกลพ veลพe a vรฝloลพnรญka sa realizuje priamo na stavbe, v menลกรญch vรฝลกkach za pomoci montรกลพneho autoลพeriava, pri vรคฤลกรญch vรฝลกkach sa jednotlivรฉ dielce veลพe nadstavujรบ pomocou ลกplhacieho zariadenia. Veลพa stรบpa do vรฝลกky uลพ s vรฝloลพnรญkom, strojovลou a protivรกhou. Vo vรฝลกkach nad 60 m sa veลพa ukotvuje ลกpeciรกlnymi kotviacimi prรญpravkami do steny objektu v rozstupoch, ktorรฉ udรกva vรฝrobca.
Veลพovรฉ ลพeriavy sa pouลพรญvajรบ na vertikรกlnu dopravu stavebnรฝch materiรกlov, ale aj pri rรดznych montรกลพnych a betonรกrskych prรกcach, ktorรฉ si vyลพadujรบ rรฝchlu a presnรบ manipulรกciu so stavebnรฝmi materiรกlmi a hmotami. Hoci zriaฤovacie nรกklady pri zaobstarรกvanรญ veลพovรฝch ลพeriavov nie sรบ malรฉ, ich prevรกdzka je ฤasto oproti inรฝm spรดsobom realizรกcie prรกc energeticky i finanฤne menej nรกroฤnรก.
Pri budovรกch s menลกou vรฝลกkou a rozlohou, kde je ลพeriav potrebnรฝ len na krรกtky ฤasovรฝ รบsek, si stavebnรญk vystaฤรญ aj s autoลพeriavmi. Ak je vลกak budova vyลกลกia a rozloลพitejลกia s nutnosลฅou pouลพitia ลพeriava poฤas dlhลกieho obdobia, pouลพitie vรคฤลกรญch a ลฅaลพลกรญch autoลพeriavov sa stรกva z ekonomickรฉho hฤพadiska nezaujรญmavรฝm. Pri rozsiahlych stavebnรฝch celkoch so znaฤnรฝm poฤtom stavebnรฝch pracovnรญkov sรบ uลพ veลพovรฉ ลพeriavy vyuลพiteฤพnรฉ aj vo vรคฤลกom mnoลพstve pri sprรกvnej vzรกjomnej sรบฤinnosti.
Text : STAVTECH, s. r. o.
Foto: STAVTECH, s. r. o.