Pouลพitie veลพovรฝch ลพeriavov na stavbรกch
Galรฉria(4)

Pouลพitie veลพovรฝch ลพeriavov na stavbรกch

Partneri sekcie:

Ak by sme riadiacim pracovnรญkom stavieb poloลพili otรกzku, ฤo vลกetko treba zabezpeฤiลฅ na umiestnenie veลพovรฉho ลพeriava na ich stavbe, viacerรญ by nevedeli odpovedaลฅ, lebo sa vo svojej praxi s prรกcou veลพovรฉho ลพeriava priamo nestretli. Informovanejลกรญ by odpovedali, ลพe veลพovรฝ ลพeriav potrebuje koฤพaj, prรญpadne zรกklad. Snรกฤ najobsiahlejลกiu odpoveฤ by podali pracovnรญci vรคฤลกรญch firiem s dlhลกou praxou. Sรบฤasnรฉ odbornรฉ publikรกcie a periodikรก sa touto tรฉmou zaoberajรบ len vo veฤพmi malej miere, ak vรดbec, a preto je neznalosลฅ mnohรฝch stavbรกrov v tomto ohฤพade pochopiteฤพnรก.

Ilustraฤnรฉ foto
Veลพovรฝ ลพeriav je vyhradenรฉ zdvรญhacie zariadenie, preto ho mรดลพu obsluhovaลฅ len osoby s oprรกvnenรญm v zmysle 718/1998 Z. z. Pri jeho umiestnenรญ i prevรกdzkovanรญ na stavbe treba zabezpeฤiลฅ a dodrลพiavaลฅ podmienky vyplรฝvajรบce z prรญsluลกnรฝch noriem, vyhlรกลกok a technologickรฝch postupov urฤenรฝch vรฝrobcom.

Uลพ v realizaฤnom projekte stavby by sa mal uviesลฅ poฤet ลพeriavov spolu s vyrieลกenรญm ich umiestnenia podฤพa prรญsluลกnรฝch parametrov. V mieste osadenia veลพovรฉho ลพeriava sa musรญ vykonaลฅ geologickรฝ prieskum podloลพia. Na zรกklade nameranรฝch hodnรดt a plรกnovanรฉho zaลฅaลพenia danรฉho veลพovรฉho ลพeriava sa pripravรญ projekt ลพeriavovej drรกhy alebo podstavca (zรกkladu). Vลกeobecne moลพno veลพovรฉ ลพeriavy pouลพรญvanรฉ na stavbรกch rozdeliลฅ podฤพa spรดsobu osadenia na tzv. rรฝchlomontovateฤพnรฉ a mestskรฉ.

Rรฝchlomontovateฤพnรฉ ลพeriavy

Na koฤพajovรฝch drรกhach sa spravidla umiestลˆujรบ tzv. rรฝchlomontovateฤพnรฉ ลพeriavy, ktorรฉ sa prepravujรบ v celku na ลกpeciรกlnych podvozkoch ลฅahanรฝch ลฅahaฤmi. ลฝeriavy menลกรญch rozmerov sa transportujรบ aj na nรกvesovej sรบprave. Protizรกลฅaลพ s prรญsluลกenstvom sa prevรกลพa samostatne. Pred samotnou dodรกvkou ลพeriava sa na stavbe vybuduje ลพeriavovรก drรกha v zmysle STN 27 2435 a projektu ลพeriavovej drรกhy. รšnosnosลฅ pรดdy pod lรดลพkom drรกhy nesmie byลฅ menลกia ako 0,12 MPa a samotnรฉ lรดลพko sa spravidla zhutลˆuje minimรกlne na 0,15 MPa.

Vedฤพa drรกhy musรญ byลฅ dostatoฤne voฤพnรฝ montรกลพny priestor na manipulรกciu autoลพeriava. Zo ลกtรกtnej komunikรกcie sa k ลพeriavovej drรกhe vybuduje spevnenรก prรญsunovรก cesta. Pre napojenie ลพeriava sa v zmysle STN 33 1500 musรญ zriadiลฅ samostatnรก elektrickรก prรญpojka ukonฤenรก vypรญnaฤom podฤพa celkovรฉho inลกtalovanรฉho vรฝkonu ลพeriava. Proti atmosfรฉrickej a prevรกdzkovej elektrine i proti รบฤinkom blesku sa ลพeriavovรก drรกha uzemnรญ na oboch koncoch v zmysle noriem STN 33 2550 a STN EN 60204 โ€“ 32.

Montรกลพ veลพovรฉho ลพeriava sa uskutoฤลˆuje podฤพa prรญsluลกnรฉho technologickรฉho postupu. Zaฤรญna sa uloลพenรญm ลพeriava pojazdnรฝmi kolesami na koฤพaje, prรญpadne uloลพenรญm podperami na ลพelezobetรณnovรฉ panely. Pripojenรญm do elektrickej siete moลพno vztรฝฤiลฅ veลพu ลพeriava, pripraviลฅ lanรก s kladkostrojmi a priestor na naloลพenie protivรกhy. Veลพa sa vztyฤuje pomocou dvoch hydraulickรฝch valcov riadenรฝch z vlastnรฉho hydraulickรฉho systรฉmu so vstavanรฝm olejovรฝm ฤerpadlom, prรญpadne pomocou zabudovanรฉho agregรกtu a kladkostroja.

Na konลกtrukciu otoฤnรฉho rรกmu sa vรคฤลกinou za pomoci autoลพeriava naloลพรญ protivรกha. Vysรบvanie hornej ฤasti veลพe, ktorรก je teleskopicky zasunutรก v spodnej ฤasti, a vztyฤovanie vรฝloลพnรญka z transportnej polohy do pracovnej polohy zabezpeฤuje samostatnรฝ agregรกt na vysรบvanie veลพe. Rรฝchlomontovateฤพnรฉ ลพeriavy majรบ pomerne veฤพkรฝ rรกdius otoฤenia tesne nad terรฉnom, preto sa pouลพรญvajรบ na stavbรกch s vรคฤลกรญm obsluลพnรฝm priestorom pri objekte, ku ktorรฉmu sa namontuje ลพeriav. Sรบ urฤenรฉ pre objekty s maximรกlnym poฤtom 8 aลพ 9 poschodรญ.

Mestskรฉ ลพeriavy

Druhรบ skupinu veลพovรฝch ลพeriavov tvoria tzv. mestskรฉ ลพeriavy, ktorรฉ sรบ urฤenรฉ do malรฝch priestorov (otรกฤanie vรฝloลพnรญka so strojovลˆou je na konci veลพe) a na veฤพkรฉ vรฝลกky pri znaฤnรฝch rozmeroch objektu. Sรบ pomerne flexibilnรฉ, po zakotvenรญ ลพeriava do objektu sa jeho veลพa dรก podฤพa potreby nadstaviลฅ aj do vรฝลกok nad 60 m. ลฝeriav sa osadzuje buฤ na pรคtky, alebo na kotviace skrutky ukotvenรฉ v ลพelezobetรณnovom zรกklade. Pri osadenรญ na pรคtky sa pridรกva centrรกlna protivรกha na ramenรก pรคtiek.

ลฝeriav sa na stavbu dopravuje na nรกvesovรฝch sรบpravรกch. Montรกลพ veลพe a vรฝloลพnรญka sa realizuje priamo na stavbe, v menลกรญch vรฝลกkach za pomoci montรกลพneho autoลพeriava, pri vรคฤลกรญch vรฝลกkach sa jednotlivรฉ dielce veลพe nadstavujรบ pomocou ลกplhacieho zariadenia. Veลพa stรบpa do vรฝลกky uลพ s vรฝloลพnรญkom, strojovลˆou a protivรกhou. Vo vรฝลกkach nad 60 m sa veลพa ukotvuje ลกpeciรกlnymi kotviacimi prรญpravkami do steny objektu v rozstupoch, ktorรฉ udรกva vรฝrobca.

Veลพovรฉ ลพeriavy sa pouลพรญvajรบ na vertikรกlnu dopravu stavebnรฝch materiรกlov, ale aj pri rรดznych montรกลพnych a betonรกrskych prรกcach, ktorรฉ si vyลพadujรบ rรฝchlu a presnรบ manipulรกciu so stavebnรฝmi materiรกlmi a hmotami. Hoci zriaฤovacie nรกklady pri zaobstarรกvanรญ veลพovรฝch ลพeriavov nie sรบ malรฉ, ich prevรกdzka je ฤasto oproti inรฝm spรดsobom realizรกcie prรกc energeticky i finanฤne menej nรกroฤnรก.

Pri budovรกch s menลกou vรฝลกkou a rozlohou, kde je ลพeriav potrebnรฝ len na krรกtky ฤasovรฝ รบsek, si stavebnรญk vystaฤรญ aj s autoลพeriavmi. Ak je vลกak budova vyลกลกia a rozloลพitejลกia s nutnosลฅou pouลพitia ลพeriava poฤas dlhลกieho obdobia, pouลพitie vรคฤลกรญch a ลฅaลพลกรญch autoลพeriavov sa stรกva z ekonomickรฉho hฤพadiska nezaujรญmavรฝm. Pri rozsiahlych stavebnรฝch celkoch so znaฤnรฝm poฤtom stavebnรฝch pracovnรญkov sรบ uลพ veลพovรฉ ลพeriavy vyuลพiteฤพnรฉ aj vo vรคฤลกom mnoลพstve pri sprรกvnej vzรกjomnej sรบฤinnosti.

Text : STAVTECH, s. r. o.
Foto: STAVTECH, s. r. o.

Najฤรญtanejลกie