Spรดsoby zhutลˆovania asfaltov
Galรฉria(9)

Spรดsoby zhutลˆovania asfaltov

Partneri sekcie:

Pre strednรบ a ลฅaลพkรบ dopravu sa zvรคฤลกa navrhujรบ konลกtrukcie asfaltovรฝch vozoviek. Skladbu vozovky s asfaltovรฝm povrchom tvorรญ asfaltovรฝ betรณn, ลกtrkopiesok obaฤพovanรฝ asfaltom (stabilizรกcia), ลกtrkodrvina a ลกtrkopiesok. Poลพadovanรบ รบnosnosลฅ tรฝchto vrstiev moลพno dosiahnuลฅ najmรค sprรกvnym spรดsobom zhutลˆovania.

Technologickรฝ postup zhutลˆovania asfaltov

Zhutลˆovanie asfaltovรฝch vrstiev prebieha v cykloch urฤenรฝch pre kaลพdรบ konลกtrukฤnรบ vrstvu.ย  Materiรกl sa navozรญ na miesto stavby, rozprestrie na predpรญsanรบ hrรบbku (tzv. hrรบbka pred zhutnenรญm) a zhutnรญ na predpรญsanรบ objemovรบ hmotnosลฅ.ย  Vrstva asfaltov pred zhutnenรญm je nespevnenรก alebo slabo spevnenรก hornina. Skladรก sa z minerรกlnych ฤastรญc a z dutรญn medzi nimi, ktorรฉ sรบ vyplnenรฉ vzduchom a vodou. Vrstva asfaltov po zhutnenรญ je spevnenรก hornina, z ktorej sa vplyvom energie zhutลˆovania vzduch a voda z vรคฤลกej ฤasti vytlaฤili a ich objem nahradili preskupenรฉ ฤastice asfaltov. Miera zhutnenia asfaltov sa kontroluje laboratรณrnymi metรณdami, ktorรฉ sรบ smerodajnรฉ; na orientรกciu vodiฤa stroja a vedenia stavby staฤรญ pouลพiลฅ meraฤe zhutnenia na vibraฤnom valci.

Asfaltovรฉ vrstvy moลพno zhutลˆovaลฅ dvoma spรดsobmi:

  • bez vibrรกcie โ€“ ak je asfaltovรก vrstva v pokoji alebo je zhutnenรก staticky, jej ฤastice sa vzรกjomne dotรฝkajรบ a v miestach styku vznikajรบ trecie sily, ktorรฉ pรดsobia proti ลพiaducemu preskupovaniu ฤastรญc;
  • s vibrรกciou โ€“ ฤastice hutnenรฉho podloลพia sa uvรกdzajรบ do vzรกjomnรฉho pohybu a vrstva asfaltov zaฤรญna tiecลฅ.

Za takรฝchto okolnostรญ sa v porovnanรญ so statickรฝm hutnenรญm dosiahne ฤพahลกie a rรฝchlejลกie preskupenie ฤastรญc asfaltu.

Zรกkladnรฉ poลพiadavky na konลกtrukciu vozovky

  • dostatoฤnรก รบnosnosลฅ poฤas ลพivotnosti,
  • odolnosลฅ jednotlivรฝch vrstiev proti vzรกjomnรฉmu posunu,
  • rovnosลฅ povrchu a dobrรฉ protiลกmykovรฉ vlastnosti,
  • odolnosลฅ proti deformรกciรกm povrchu,
  • dobrรฉ protihlukovรฉ vlastnosti,
  • odolnosลฅ proti klimatickรฝm vplyvom.

Zhutลˆovanie statickรฝm tlakom (bez vibrรกcie)

ล รญrenie statickรฉho tlaku z miesta dotyku behรบลˆa je v podloลพรญ obmedzenรฉ ลกikmรฝmi rovinami, ฤo naznaฤuje rรฝchly pokles zhutลˆovacieho tlaku smerom do hฤบbky.
Vรฝhody:

  • pokojnรก prรกca โ€“ nevznikajรบ nรกrazy ani vibrรกcie,
  • moลพnosลฅ zhutลˆovania aj v zรณnach urฤenรฝch na oddych.

Nevรฝhody:

  • niลพลกia vรฝkonnosลฅ v porovnanรญ s vibraฤnรฝm hutnenรญm,
  • malรฝ hฤบbkovรฝ รบฤinok pri prรกci (aby sa dosiahla poลพadovanรก miera zhutnenia, treba rozprestrieลฅ vรคฤลกรญ poฤet tenลกรญch vrstiev asfaltu).

Statickรฉ zhutลˆovanie asfaltu moลพno vykonรกvaลฅ dvojosovรฝmi alebo trojosovรฝmi statickรฝmi valcami, pneumatikovรฝmi valcami a statickรฝmi pojazdmi vibraฤnรฝch valcov.
ย 

Vibraฤnรฉ zhutลˆovanie

Neusmernenรก (kruhovรก) vibrรกcia vznikรก rotรกciou excentra v osi behรบลˆa. Neusmernenie vibrรกcie sa pouลพรญva vo vรคฤลกine vibraฤnรฝch valcov. Malรฉ valce majรบ jednu amplitรบdu, strednรฉ a ลฅaลพkรฉ valce dve aลพ osem amplitรบd. Hovorรญme o jednostupลˆovรฝch, dvojstupลˆovรฝch a viacstupลˆovรฝch budiฤoch vibrรกciรญ.

Usmernenรก vibrรกcia vznikรก synchronizovanou protibeลพnou rotรกciou dvoch excentrov tak, ลพe sa sรบmernรฉ zloลพky ich odstredivรฝch sรญl v jednom smere sฤรญtajรบ a v kolmom smere sa tieto zloลพky rovnakej veฤพkosti, ale opaฤnรฝch smerov vzรกjomne ruลกia. Usmernenรก vibrรกcia s meniteฤพnรฝm sklonom vektora vibrรกcie voฤi zhutลˆovanรฉmu podloลพiu sa pouลพรญva v modernรฝch vibraฤnรฝch valcoch s automatickรฝm riadenรญm.

Tieto budiฤe vibrรกciรญ sรบ jednostupลˆovรฉ, t. j. majรบ iba jednu amplitรบdu vibrรกcie. Mรดลพu maลฅ jednu a viac frekvenciรญ so stupลˆovou alebo plynulou zmenou. Usmernenรก vibrรกcia sa takisto pouลพรญva v reverznรฝch vibraฤnรฝch doskรกch.

Automatizรกcia zhutลˆovania asfaltovย 

Na rozdiel od inรฝch pracovnรฝch strojov vodiฤ zhutลˆovacieho valca nedokรกลพe sรกm preveriลฅ vรฝsledok zhutnenia asfaltovej vrstvy, po ktorej sa pohybuje. Preto รบsilie konลกtruktรฉrov smeruje k optimalizรกcii a automatizรกcii zhutลˆovacieho procesu nezรกvisle od kvalifikรกcie obsluhy valca.

Automatizovanรฉ systรฉmy sรบ zloลพenรฉ z tรฝchto prvkov:

  • snรญmaฤ odozvy zhutnenรฉho podloลพia โ€“ dokรกลพe na zรกklade zmeny dynamickรฉho sprรกvania vibrovanej vrstvy asfaltov zvoliลฅ postup procesu hutnenia a urฤiลฅ, ฤi je zhutลˆovanie dostatoฤnรฉ, alebo v ลˆom treba ฤalej pokraฤovaลฅ,
  • mikroprocesor โ€“ vyhodnocuje odozvy podloลพia a stanovuje zmenu parametrov vibrรกcie,
  • vibraฤnรฝ behรบลˆ โ€“ s meniteฤพnรฝm vektorom sily vibrรกcie FV. Sklon sily FV sa nastavuje podฤพa vyhodnotenia odozvy podloลพia. Princรญpom regulรกcie je skutoฤnosลฅ, ลพe na intenzitu zhutnenia mรก vplyv predovลกetkรฝm zvislรก zloลพka sily vibrรกcie FVy. Zmenou jej sklonu k podloลพiu sa dosiahne minimum (ak je jej smer rovnobeลพnรฝ so zhutลˆovanรฝm povrchom) a maximum (ak je jej smer kolmรฝ na zhutลˆovanรฉ podloลพie).

Pracovnรฝ cyklus vibraฤnรฉho valca

Na zaฤiatku zhutลˆovania ฤalลกej vrstvy asfaltu vykonรก vodiฤ dva statickรฉ prejazdy โ€“ t. j. prejazdy bez vibrovania. Potom zapne reลพim vibrรกcie s veฤพkou amplitรบdou a malou frekvenciou a podฤพa potreby urobรญ niekoฤพko prejazdov. Zapne druhรฝ reลพim vibrรกcie s malou amplitรบdou a veฤพkou frekvenciou, ktorรฝ je vhodnรฝ na dokonฤenie zhutnenia, a spravรญ eลกte dva prejazdy.

Tandemovรฉ valce
Princรญpom zhutลˆovania tandemovรฝch valcov je dynamickรฝ รบฤinok hladkรฉho vibraฤnรฉho behรบลˆa na asfalte. Pouลพรญvajรบ sa predovลกetkรฝm na zhutnenie asfaltov, stabilizรกciรญ a okrajovo aj na nesรบdrลพnรฉ a zmesnรฉ materiรกly. Povrch vibraฤnรฝch behรบลˆov je hladkรฝ, opracovanรฝ a ich okraje sรบ mierne skosenรฉ pre lepลกiu optickรบ nadvรคznosลฅ zhutnenรฝch pruhov.

Poznรกme dva druhy behรบลˆov:

  • nedelenรฉ โ€“ v ostrรฝch zรกkrutรกch sa vplyvom rozdielov medzi obvodovou rรฝchlosลฅou behรบลˆa a rรฝchlosลฅou jeho pohybu voฤi podloลพiam mรดลพe prejaviลฅ poลกkodenie zhutnenรฉho asfaltovรฉho povrchu,
  • delenรฉ โ€“ problรฉm poลกkodzovania povrchu asfaltu je pri nich poloviฤnรฝ. Sรบ zloลพitejลกie, pretoลพe obe polovice behรบลˆa sรบ pohรกลˆanรฉ, brzdenรฉ a zรกroveลˆ vibrujรบ.

Zdrojom vibrรกciรญ sรบ budiฤe vibrรกciรญ, ktorรฉ sรบ umiestnenรฉ v osiach behรบลˆov. Vodiฤ mรดลพe zvรคฤลกa voliลฅ vibrรกciu prednรฉho, zadnรฉho alebo oboch behรบลˆov.

Riadenie tandemovรฝch valcov sa delรญ podฤพa poฤtu a polohy kฤบbov na:

  • jednokฤบbovรฉ riadenie โ€“ kฤบb je umiestnenรฝ v polovici rรกzvora valca, vฤaka ฤomu mรดลพe behรบลˆ presne sledovaลฅ stopu,
  • dvojkฤบbovรฉ riadenie โ€“ umoลพลˆuje voฤพbu stranovรฉho presahu behรบลˆov โ€“ tzv. krabieho chodu, ktorรฝ je vรฝhodnรฝ na prรกcu valca pozdฤบลพ obrubnรญkov.

Pneumatikovรฉ valce
Princรญp zhutลˆovania tรฝchto strojov je zaloลพenรฝ na statickom รบฤinku hladkรฉho povrchu bezdezรฉnovรฝch pneumatรญk. Moลพno ich pouลพiลฅ na zhutnenie zmesnรฝch, sรบdrลพnรฝch asfaltov a stabilizรกciรญ. Zhutลˆovacie kolesรก sรบ vybavenรฉ ลกpeciรกlnymi bezdezรฉnovรฝmi pneumatikami s hladkรฝm povrchom. Tlak vzduchu mรดลพe vodiฤ poฤas prevรกdzky stroja meniลฅ podฤพa podmienok zhutลˆovania.

ย Pneumatikovรฉ valce

Kolesรก prednej a zadnej nรกpravy sรบ osovo posunutรฉ tak, aby po prejazde doลกlo k plnรฉmu prekrytiu stรดp kolies. Zadnรก nรกprava mรก pevnรฉ kolesรก, ktorรฉ neumoลพลˆujรบ ลพiadny vรฝkyv voฤi rรกmu stroja. Kolesรก prednej nรกpravy sรบ riadiace, nepohรกลˆanรฉ a vรฝkyvnรฉ voฤi rรกmu, aby vyrovnรกvali terรฉnne nerovnosti. Hnanรก je vรคฤลกinou iba zadnรก nรกprava.

Statickรฉ valce
Princรญpom zhutลˆovania statickรฝch valcov je statickรฝ รบฤinok hladkรฉho oceฤพovรฉho nevibrujรบceho behรบลˆa. Pouลพรญvajรบ sa na zhutลˆovanie asfaltov, stabilizรกciu nesรบdrลพnรฝch a zmesnรฝch asfaltov. Behรบne statickรฝch valcov sรบ hladkรฉ s opracovanรฝm povrchom a hnanรก je iba nรกprava s dvoma behรบลˆmi.

Vibraฤnรฉ dosky
Tieto stroje zhutลˆujรบ podloลพie dynamickรฝmi รบฤinkami vibrujรบcej dosky. Moลพno ich pouลพiลฅ na zhutลˆovacie prรกce malรฉho rozsahu (zhutnenie vรฝkopov, prรญprava na kladenie dlaลพby, zhutnenie zรกkladovรฝch ลกkรกr).

Vibraฤnรฉ dosky mรดลพu byลฅ:

  • jednosmernรฉ,
  • reverznรฉ (mรดลพu meniลฅ smer jazdy vpred a vzad),
  • ruฤne riadenรฉ,
  • diaฤพkovo riadenรฉ infraฤervenรฝm lรบฤom.

Vibraฤnรฉ ลพaby
Princรญpom zhutลˆovania vibraฤnรฝch ลพiab sรบ dynamickรฉ รบฤinky vibrujรบceho telesa ลพaby na zhutลˆovanรฉ podloลพie. Tieto stroje sa podobne ako vibraฤnรฉ dosky pouลพรญvajรบ na zhutลˆovacie prรกce malรฉho rozsahu.

Zรกver
Sprรกvne zhutnenie โ€“ รบnosnosลฅ vลกetkรฝch vrstiev stavby zamedzuje vzniku akรฝchkoฤพvek deformรกciรญ a porรบch poฤas celej ลพivotnosti vozovky. Ak sa pouลพili vhodnรฉ materiรกly, rozhodujรบci podiel na kvalite diela mรก prรกve zhutnenie.

Nedostatoฤnรฉ zhutnenie โ€“ poฤas prevรกdzky dochรกdza k dohutลˆovaniu nedostatoฤne zhutnenรฝch vrstiev, ฤo spรดsobuje vznik pozdฤบลพnych a prieฤnych trhlรญn na asfaltovom povrchu.

Text: Radek Remeลก
Foto: Ammann Czech Republic

Autor je produktovรฝm manaลพรฉrom spoloฤnosti Ammann Czech Republic, a. s.