Vรฝber automobilu pre potreby stavebnej firmy
Mnohรญ zaฤรญnajรบci ลพivnostnรญci iย malรฉ stavebnรฉ firmy stoja pred nรกroฤnou otรกzkou, ako si kรบpiลฅ to sprรกvne auto pre svoje podnikanie. Vรฝber รบลพitkovรฝch vozidiel je veฤพkรฝ aย vลกetky ponuky predajcov vyzerajรบ na prvรฝ pohฤพad lรกkavo. Keฤลพe kรบpa automobilu znamenรก nemalรบ investรญciu, treba definitรญvnu voฤพbu konkrรฉtnej znaฤky aย typu vozidla poriadne zvรกลพiลฅ.
Jedinรฉ vozidlo verzus autopark
Pri kรบpe รบลพitkovรฉho vozidla treba maลฅ vย prvom rade jasnรบ predstavu, akรฉmu rozsahu ฤinnostรญ by malo vozidlo slรบลพiลฅ, po akรฝch povrchoch bude najฤastejลกie jazdiลฅ, ฤo sa nรญm bude prevรกลพaลฅ aย akรฉ bude jeho prevรกdzkovรฉ zaลฅaลพenie. ลฝivnostnรญci aย predstavitelia malรฝch stavebnรฝch firiem si kupujรบ predovลกetkรฝm menลกie aย univerzรกlnejลกie automobily, ktorรฉ vย prevaลพnej miere aj sami ลกofรฉrujรบ. Vรฝber takรฉhoto automobilu vลกak treba podriadiลฅ prรญsne vecnรฝm kritรฉriรกm โ na prvom mieste je funkฤnosลฅ aย spoฤพahlivosลฅ, na druhom pomer kvality kย cene aย aลพ na treลฅom mieste moลพno hฤพadieลฅ na estetickรบ strรกnku vozidla.
Intenzรญvne pracovnรฉ nasadenie automobilu so sebou totiลพ zรกkonite prinรกลกa rรดzne drobnรฉ poลกkodenia aย preliaฤenia karosรฉrie, aย ak sa majiteฤพ pri kรบpe rozhodoval najmรค podฤพa prรญลฅaลพlivรฉho vzhฤพadu vozidla, znรกลกa takรฉto โkozmetickรฉโ defekty ลฅaลพลกie neลพ ten, kto sa od zaฤiatku orientoval na funkฤnosลฅ automobilu sย najjednoduchลกou vรฝbavou aย dobrรฝm pomerom celkovej hmotnosti vozidla kย jeho nosnosti. Vย tomto smere sa pragmatickejลกie sprรกvajรบ riaditelia vรคฤลกรญch stavebnรฝch spoloฤnostรญ, ktorรญ kupujรบ automobil ako novรฝ prรญrastok do rozsiahlejลกieho autoparku sย vedomรญm, ลพe vย รบlohe vodiฤa bude ich zamestnanec alebo zmluvnรฝ subdodรกvateฤพ.
Kabรญny na podvozku
Takmer vลกetky stavebnรฉ vozidlรก sa kupujรบ โnahรฉโ, teda ako ลกasi, na ktorรฉ potom dodรกvateฤพ vyrobรญ aย namontuje nadstavbu podฤพa vopred dohodnutej ลกpecifikรกcie. ล asi mรดลพu maลฅ vย podstate tri uloลพenia kabรญn na podvozku:
- za motorom (nosatรก kabรญna),
- nad motorom (trambusovรก kabรญna),
- pred motorom sย tรฝm, ลพe motor presahuje zadnรบ ฤasลฅ kabรญny aย mรดลพe zasahovaลฅ aj pod prednรบ ฤasลฅ nadstavby.
Kabรญna umiestnenรก za motorom โ toto uloลพenie kabรญny sa najฤastejลกie pouลพรญva vย kategรณrii do 3,5โt (N1), ale presahuje aลพ do kategรณrie N2 do 12 t. Tieto kabรญny sรบ variantom kabรญn dodรกvkovรฝch vozidiel โ Mercedes Sprinter (obr. 1), VW Crafter, Renault Master (obr. 2) aย Mascott, Fiat Ducato, Ford Transit (obr. 3), Citroรซn Jumper, Peugeot Boxer, Opel Movano, Iveco Daily (obr. 4) atฤ. Ich vรฝhodou je sluลกnรฝ jazdnรฝ komfort aย lepลกie rozloลพenie hmotnosti medzi nรกpravami aj pri malom alebo ลพiadnom zaลฅaลพenรญ. Prรญstup kย motoru je spredu po otvorenรญ veka motora. Kabรญny sรบ spravidla dvojmiestne alebo trojmiestne. Pre stavebnรฉ firmy je praktickejลกia trojmiestna kabรญna, pretoลพe popri prevoze nรกkladu uvezie oย pasaลพiera navyลกe. Ak stavebnรญk potrebuje spolu sย nรกkladom pravidelne prevรกลพaลฅ viac osรดb, mรดลพe si vybraลฅ variant โdouble cabโ, teda dvojkabรญnu pre pรคลฅ ฤi ลกesลฅ pasaลพierov umiestnenรบ na podvozku sย dlhลกรญm rรกzvorom nรกprav (obr. 1). Pri tomto variante vลกak treba poฤรญtaลฅ sย niลพลกou nosnosลฅou loลพnej plochy.
ย Obr. 1 Mercedes-Benz Sprinter | ย Obr. 2 Renault Maxity, vย pozadรญ Renault Master |
ย Obr. 3 Ford Transit | ย Obr. 4 Iveco Daily |
Trambusovรก kabรญna โ je umiestnenรก priamo nad motorom aย najฤastejลกie sa vyskytuje na vozidlรกch kategรณrie N2 โ VW Transporter, Renault Maxity (obr. 2), Mitsubishi Fuso (obr. 5), Nissan Cabstar (obr. 6) aย Atleon, AVIA, Iveco Eurocargo, Mercedes Atego, MAN TGL (obr. 7) atฤ. Takรฉto usporiadanie umoลพลuje vybaviลฅ automobil ฤo najdlhลกou loลพnou plochou. Treba vลกak poฤรญtaลฅ sย tรฝm, ลพe tieto vozidlรก majรบ prevaลพne vyklรกpaciu kabรญnu, aby sa vย servise dalo pohodlne dostaลฅ kย motoru. To si vyลพaduje udrลพiavanie absolรบtneho poriadku vย kabรญne, inak pri jej preklรกpanรญ hrozรญ, ลพe voฤพne uloลพenรฉ veci vย prieฤinkoch rozbijรบ zvnรบtra ฤelnรฉ sklo. Typickรฝm prรญkladom vozidla sย trambusovou kabรญnou je aj niekdajลกรญ symbol stavebnรญctva vย naลกej krajine โ AVIA.
Prรญchodom eurรณpskej konkurencie aย vinou opakovanรฝch zmien majiteฤพov vย predchรกdzajรบcich rokoch tento znรกmy รบลพitkovรฝ automobil stratil veฤพmi veฤพa vernรฝch klientov. Svoj podiel na tom mรก iย fakt, ลพe niekdajลกรญ podvozok sย veฤพkou svetlou vรฝลกkou sa poฤas โkรณrejskรฉho obdobiaโ zmenil na nรญzky, ฤรญm sa AVIA vย podstate dostala do konkurenฤnรฉho poฤพa sย ostatnรฝmi, vรฝrazne silnejลกรญmi znaฤkami. Sรบฤasnรฝ majiteฤพ Ashok Leyland sa snaลพรญ tomuto automobilu navrรกtiลฅ niekdajลกiu pozรญciu na naลกom trhu tรฝm, ลพe ponรบka sluลกnรฉ zรกkladnรฉ auto pre stavebnรญkov sย prakticky okamลพitou dodรกvkou, ฤo je dnes na trhu vzรกcnosลฅou. Na รบลพitkovรฉ vozidlรก sa totiลพ beลพne ฤakรก aj niekoฤพko mesiacov. Vลกeobecne moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe vย kategรณrii malรฝch โcity truckovโ sย nosatou ฤi trambusovou kabรญnou sa dobre darรญ vozidlรกm skupiny PSA Peugeot/Citroรซn, Iveco, Renault Trucks aย Mitsubishi Fuso. Nรกroฤnejลกรญ siahajรบ po rรฝchlom aย silnom valnรญku Mercedes Sprinter ฤi VW Crafter.
ย | ย |
ย Obr. 5 Mitsubishi Fuso Canter | ย Obr. 6 Nissan Cabstar |
ย | ย Obr. 7 MAN TGL |
Kabรญna umiestnenรก pred motorom (alebo ฤiastoฤne presahujรบca motor) โ sa prevaลพne vyskytuje na vozidlรกch kategรณrie N2 aย N3 (nad 12โt), na ktorรฉ sa vรคฤลกinou montujรบ aj prรญdavnรฉ manipulaฤnรฉ zariadenia (hydraulickรฉ ruky, ploลกiny). Aj tu je na naลกom trhu ลกirokรก ponuka โ DAF LF (obr. 8), Renault Midlum, Volvo FE, Mercedes Atego (obr. 9), Iveco Eurocargo, AVIA, Nissan Atleon, MAN TGM aย ฤalลกie. Tieto vozidlรก sรบ uลพ urฤenรฉ aj na medzimestskรบ rozvรกลพku aย ฤasto sa vyuลพรญvajรบ vย diaฤพkovej doprave. Vย stavebnรญctve slรบลพia predovลกetkรฝm na prevoz stredne ลฅaลพkรฝch materiรกlov, preto sรบ ฤasto osadenรฉ spomรญnanรฝmi zariadeniami na manipulรกciu sย tovarom. Vyrรกbajรบ sa predovลกetkรฝm vย trojsedadlovรฝch variantoch kabรญn, kย dispozรญcii sรบ vลกak iย pรคลฅ- ฤi ลกesลฅmiestne dvojkabรญny.
ย Obr. 8 DAF LF | ย Obr. 9 Mercedes-Benz Atego |
ฤฝahkรก, no odolnรก nadstavba
Najฤastejลกie sa na holรฉ ลกasi montujรบ valnรญkovรฉ nadstavby buฤ sย jednoduchรฝmi drevenรฝmi (stรกle zriedkavejลกie), alebo sย odฤพahฤenรฝmi hlinรญkovรฝmi (stรกle ฤastejลกie) boฤnicami. ฤรญm je totiลพ nadstavba ฤพahลกia, tรฝm lepลกรญ je pomer medzi celkovou hmotnosลฅou vozidla aย jeho nosnosลฅou. Vรฝber najvhodnejลกieho materiรกlu vzhฤพadom na neskorลกie vyuลพitie automobilu by mal stavebnรญk detailne prediskutovaลฅ sย dodรกvateฤพom nadstavby. Ten mรก uลพ sย rรดznymi materiรกlmi svoje skรบsenosti aย dokรกลพe ponรบknuลฅ takรบ nadstavbu, ktorรก je nielen ฤพahkรก, ale aj primerane tuhรก aย odolnรก. Na podlahu sa beลพne pouลพรญva impregnovanรก alebo pogumovanรก preglejka. Tam, kde sa rรกta sย ฤastรฝm prevozom stavebnรฉho odpadu ฤi sutiny, sa podlaha zvyฤajne chrรกni hrubลกรญm oceฤพovรฝm plechom aย valnรญk uzatvรกrajรบ odolnรฉ oceฤพovรฉ boฤnice. Najmรค vย obdobรญ od jesene do jari je uลพitoฤnou pomรดckou trojstranne otvรกrateฤพnรก plachta, ktorรก dokรกลพe prepravovanรฝ materiรกl dostatoฤne ochrรกniลฅ pred nepriazลou poฤasia. Dnes sรบ autoplachty natoฤพko odolnรฉ, ลพe pri pouลพitรญ zaisลฅovacieho lanka so zรกmkom umoลพลuje poisลฅovลa poistiลฅ prevรกลพanรฝ tovar aย vย prรญpade poistnej udalosti aj rieลกi nรกhradu ลกkody.
Pri vรฝbere automobilu treba uvรกลพiลฅ aj dostupnosลฅ aย kvalitu servisnรฝch sluลพieb pre vozidlรก tej-ktorej znaฤky vย okolรญ sรญdla stavebnej firmy. Koneฤnรฉ rozhodovanie mรดลพe uฤพahฤiลฅ aj jednoduchรฝ aย ฤasto veฤพmi efektรญvny recept โ zastaviลฅ sa pri niekom, kto zamรฝลกฤพanรฉ vozidlo uลพ vlastnรญ, aย spรฝtaลฅ sa ho na jeho skรบsenosti sย prevรกdzkou iย servisom.
Mgr.ย Viliam Bujna
Foto: Dopravnรฉ noviny TRANSPORT
Autor je vydavateฤพom odbornรฉho dvojtรฝลพdennรญka Dopravnรฉ noviny TRANSPORT zameranรฉho na dopravu, motorizmus, logistiku, distribรบciu aย skladovanie tovaru (www.transport.sk).