vyuzitie kracajucich rypadiel v praxi
Galรฉria(7)

Vyuลพitie krรกฤajรบcich rรฝpadiel v praxi

Partneri sekcie:

Stavebnรฉ stroje, aย teda aj mobilnรฉ pracovnรฉ stroje, musia okrem realizรกcie poลพadovanรฝch prรกc pri zachovanรญ ยญoptimรกlneho pomeru produktivity aย ceny zabezpeฤiลฅ aj poลพiadavky bezpeฤnosti, ย ochrany zdravia pri prรกci aย minimalizovaลฅ negatรญvne vplyvy na ลพivotnรฉ prostredie. To sรบ kritรฉriรก, splnenie ktorรฝch sa vย ostatnom obdobรญ stรกva prioยญritou aj pre vรฝrobcov rรฝpadiel.

02a gulan big image
02e gulan big image
02d gulan big image
02c gulan big image
02b gulan big image
vyuzitie kracajucich rypadiel v praxi 5805 big image
Rรฝpadlรก sรบ vo vลกeobecnosti mobilnรฉ pracovnรฉ stroje urฤenรฉ na dobรฝvanie hornรญn, rozruลกovanie zeminy, respektรญve jej premiestลˆovanie prostrednรญctvom pracovnรฉho zariadenia. Pracujรบ zvรคฤลกa cyklicky aย charakterizuje ich koncepcia, konลกtrukcia, technickรฉ aย rรดzne ฤalลกie prevรกdzkovรฉ parametre. Za zรกkladnรฉ technickรฉ parametre, ktorรฉ sรบ dรดleลพitรฉ pre sprรกvne rozhodnutie pouลพรญvateฤพa vย procese vรฝberu aย zaobstarรกvania novรฝch strojov, sa povaลพuje:

  • vรฝkon motora (tieลพ typ) [kW],
  • maximรกlna aย nominรกlna nosnosลฅ [kg],
  • prevรกdzkovรก hmotnosลฅ [kg, t],
  • reznรก, trhacia aย zdvรญhacia sila [N],
  • objem pracovnรฉho nรกstroja [m3, l],
  • ฤas pracovnรฝch cyklov [s],
  • pracovnรฉ dosahy [m],
  • rรกzvor [m],
  • rozchod [m],
  • minimรกlny polomer zatรกฤania [m],
  • hlavnรฉ rozmery stroja [m],
  • pracovnรฉ tlaky [Pa] aย podobne.

Hydraulickรฉ rรฝpadlรก sa podฤพa hmotnosti rozdeฤพujรบ do ลกtyroch skupรญn:

  • mikrorรฝpadlรก 0,8 aลพ 1,6 t,
  • minirรฝpadlรก 1,6 aลพ 4 t,
  • rรฝpadlรก strednej veฤพkosti 4 aลพ 125 t,
  • veฤพkorรฝpadlรก 125 aลพ 1 000 t.

Tieto skupiny vรฝrobcovia rozdeฤพujรบ na ฤalลกรญch dvadsaลฅ veฤพkostnรฝch tried (oznaฤovanรฝch 1 aลพ 20). Vย nich sa rรฝpadlรก zoraฤujรบ podฤพa hmotnosti (sย priradenรญm vรฝkonu motora, veฤพkosti nรกstroja, respektรญve reznej sily).
Vย procese zaobstarรกvania stroja musรญ budรบci pouลพรญvateฤพ podrobne analyzovaลฅ svoje poลพiadavky sย ohฤพadom na predpokladanรฉ ฤinnosti, teda realizovanรฉ pracovnรฉ technolรณgie. Tรฝmto poลพiadavkรกm aย ลกpecifikรกm predpokladanรฉho pracovnรฉho prostredia treba prispรดsobiลฅ nielen typ stroja zย hฤพadiska jeho funkฤnรฝch moลพnostรญ, ale aj jeho veฤพkosลฅ. Preto je nutnรฉ poznaลฅ aj zรกkladnรฉ konลกtrukฤnรฉ znaky rรฝpadiel. Medzi ne patrรญ:

  • druh pracovnรฉho zariadenia,
  • spรดsob premiestลˆovania,
  • konลกtrukcia podvozku,
  • druh podvozku (vย zรกvislosti od รบnosnosti podkladu),
  • druh hnacej jednotky,
  • rozsah otรกฤania otoฤnej nadstavby.

Druh pracovnรฉho zariadenia
Rรฝpadlรก sa vyrรกbajรบ sย hฤบbkovรฝm pracovnรฝm zariadenรญm alebo tieลพ sย takzvanouย podkopovou lyลพicou, ktorรก sa plnรญ pohybom smerom dole, ako aj sย vรฝลกkovรฝm pracovnรฝm zariadenรญm alebo sย vรฝลกkovou ฤi nakladacou lyลพicou, ktorรก sa plnรญ pohybom smerom hore. Dostupnรฉ sรบ aj inรฉ druhy rรฝpadiel urฤenรฉ pre konkrรฉtne pracovnรฉ technolรณgie, ako sรบ naprรญklad prรกca sย drapรกkom, sย vleฤnรฝm korฤekovรฝm zariadenรญm, so svahovacรญm zariadenรญm, zariadenรญm na boฤnรฉ rรฝpanie alebo sย ลพeriavovรฝm zariadenรญm sย rรดznymi druhmi nรกstrojov aย podobne.
ย 
Spรดsob premiestลˆovania
Ak sa rรฝpadlo prepravuje vlastnou motorickou silou, ide oย samopojazdnรฉ rรฝpadlo. ฤŽalej sa vyrรกba prรญpojnรฉ rรฝpadlo premiestniteฤพnรฉ pomocou ลฅahaฤa, prรญvesnรฉ rรฝpadlo, vย prรญpade ktorรฉho sa len ฤasลฅ jeho hmotnosti prenรกลกa na ลฅaลพnรฉ vozidlo, aย nรกvesnรฉ rรฝpadlo, pri ktorom sa na ลฅaลพnรฉ vozidlo prenรกลกa podstatnรก ฤasลฅ hmotnosti. Na trhu je dostupnรฉ aj samohybnรฉ rรฝpadlo, ktorรฉ nemรก pohon kolies, ale premiestลˆuje sa naprรญklad pomocou pracovnรฉho zariadenia.
ย 
Konลกtrukcia podvozku
Zย hฤพadiska konลกtrukcie podvozku je dostupnรฉ:

  • pรกsovรฉ rรฝpadlo. Podvozok sa skladรก zย rรกmu aย dvoch (alebo viacerรฝch) nekoneฤnรฝch pรกsov (natiahnutรฝch na hnacie koleso, napรญnacie koleso, pojazdovรฉ aย podpernรฉ kladky) odvaฤพujรบcich sa po pojazdovej rovine;
  • kolesovรฉ rรฝpadlo. Podvozok je vybavenรฝ pojazdovรฝmi kolesami (sย pneumatikami alebo oceฤพovรฝmi podperami);
  • automobilovรฉ rรฝpadlo. Ide oย samojazdnรฉ rรฝpadlo na ลกpeciรกlnom automobilovom podvozku;
  • koฤพajovรฉ rรฝpadlo. Podvozok koฤพajovรฉho rรฝpadla je prispรดsobenรฝ pojazdu po koฤพajniciach;
  • plรกvajรบce rรฝpadlo, adaptovanรฉ na plavidlรกch;
  • rรฝpadlo sย duรกlnym (takzvanรฝm dvojcestnรฝm) podvozkom. Je vybavenรฉ naprรญklad kolesovรฝm aย aj koฤพajovรฝm podvozkom;
  • krรกฤajรบce rรฝpadlo. Podvozok tvoria pohyblivรฉ nohy sย opernรฝmi doskami, umoลพลˆujรบcimi pohyb rรฝpadla.

ย 
Druh podvozku vย zรกvislosti od รบnosnosti podkladu
Dรดleลพitรบ รบlohu pri vรฝbere rรฝpadla zohrรกva รบnosnosลฅ podkladu. Podvozok rรฝpadla sย podvozkom pre mรกlo รบnosnรฉ podklady (LC โ€“ long crawler) je prispรดsobenรฝ pojazdu po mรกlo รบnosnom terรฉne so strednรฝm mernรฝm tlakom do 30 kPa. Rรฝpadlo sย podvozkom pre stredne รบnosnรฉ podklady (ST โ€“ standart) mรก podvozok prispรดsobenรฝ na pojazd po terรฉne so strednรฝm mernรฝm tlakom vย rozpรคtรญ od 30 aลพ do 120ย kPa. Vย neposlednom rade sa vyrรกba rรฝpadlo sย podvozkom vhodnรฝm na pojazd po vysoko รบnosnom podklade (HD โ€“ heavy duty) so strednรฝm mernรฝm tlakom vรคฤลกรญm ako 120 kPa.

Hnacia jednotka
Hnacou jednotkou rรฝpadla mรดลพe byลฅ spaฤพovacรญ motor, elektrickรฝ motor alebo spaฤพovacia turbรญna. Vรฝnimkou nie je ani hybridnรฝ pohon.
ย 
Rozsah otรกฤania otoฤnej nadstavby
Otรกฤanie nadstavby rรฝpadla mรดลพe byลฅ neobmedzenรฉ โ€“ plne otoฤnรฉ rรฝpadlo โ€“ alebo sa mรดลพe nadstavba rรฝpadla otรกฤaลฅ len vย obmedzenom rozsahu โ€“ ฤiastoฤne otoฤnรฉ rรฝpadlo.

Zย uvedenรฉho prehฤพadu je zrejmรฉ, ลพe rรฝpadlรก predstavujรบ veฤพmi ลกirokรบ druhovรบ aย veฤพkostnรบ skupinu mobilnรฝch pracovnรฝch strojov, ktorรฉ sa lรญลกia svojรญm urฤenรญm vzhฤพadom na pracovnรฉ prostredie. Sprรกvny vรฝber si vyลพaduje zohฤพadniลฅ vลกetky ลกpecifickรฉ podmienky. Realizovaลฅ pracovnรฉ technolรณgie vย nรกroฤnรฝch podmienkach, ako je naprรญklad vysokohorskรฝ terรฉn, korytรก potokov aย riek, respektรญve vย inรฝch sลฅaลพenรฝch pracovnรฝch podmienkach moลพno len prostrednรญctvom รบฤelovo konลกtrukฤne prispรดsobenรฝch rรฝpadiel. Konลกtrukcie so zodpovedajรบcou kvalitou, spoฤพahlivosลฅou aย bezpeฤnosลฅou, prispรดsobenรฉ prรกci vย extrรฉmnych podmienkach aย terรฉnoch umoลพลˆujรบ totiลพ pouลพรญvateฤพovi dosiahnuลฅ vysokรบ produktivitu prรกce pri primeranรฝch nadobรบdacรญch nรกkladoch. Ide oย takzvanรฉ krรกฤajรบce rรฝpadlรก (Schreitbagger โ€“ nem., Walking Excavator โ€“ angl.). Nรกzov tejto ลกpecifickej skupiny rรฝpadiel je odvodenรฝ od ich charakteristickรฉho pohybu, ktorรฝ sa podobรก krรกฤaniu.

Krรกฤajรบce rรฝpadlo moลพno pouลพiลฅ na prรกcu takmer vย kaลพdom terรฉne, od moฤarรญsk aลพ po skalnatรฝ povrch. Od typickรฝch rรฝpadiel sa odliลกuje ลกpeciรกlnym, takzvanรฝm krรกฤajรบcim podvozkom, ktorรฝm sa zabezpeฤuje mobilita pracovnรฉho stroja aj vย najลฅaลพลกรญch terรฉnnych podmienkach. Prostrednรญctvom ลกirokรฉho sortimentu prรญdavnรฝch pracovnรฝch zariadenรญ moลพno tรฝmto typom stavebnรฉho stroja realizovaลฅ aj pomerne ลกirokรบ ลกkรกlu technolรณgiรญ โ€“ rozruลกovanie aย ลฅaลพbu hornรญn, zrovnรกvanie zeminy, ฤistenie vodnรฝch tokov, rozruลกovanie betรณnovรฝch stavieb, pouลพitie vล•tacรญch sรบprav aย ลกtiepacรญch zariadenรญ na drevo aย takisto naprรญklad zhutลˆovanie alebo ฤerpanie kalov.

Krรกฤajรบce rรฝpadlo sa po prvรฝkrรกt objavilo na trhu vย roku 1966. Vรฝrobcom bola ลกvajฤiarska firma Menzi, ktorej zakladateฤพom bol rodรกk zย Toggenburgu, Ernst Menzi (1897 aลพ 1984). Prvรฉ rรฝpadlo nieslo nรกzov Menzi Muck (obr. 1), podฤพa legendรกrnej rozprรกvkovej postavy (Muck โ€“ malรฝ muลพ, ktorรฝ dokรกลพe vลกetko). Toto rรฝpadlo sย neobvyklรฝm podvozkom, schopnรฉ pracovaลฅ na extrรฉmne prรญkrych svahoch, zaฤalo postupne zรญskavaลฅ komerฤnรฉ รบspechy. Firma Menzi Muck dodnes patrรญ medzi poprednรฝch vรฝrobcov krรกฤajรบcich rรฝpadiel.

Sย postupne rastรบcim dopytom poย mobilnรฝch pracovnรฝch strojoch sย takรฝmito ลกpecifickรฝmi vlastnosลฅami sa na trhu zaฤali objavovaลฅ stroje podobnej konลกtrukcie viacerรฝch vรฝrobcov. Dnes do skupiny vรฝrobcov okrem uลพ spomenutej ลกvajฤiarskej firmy Menzi Muck (obr. 2a โ€“ rรฝpadlรก vรฝkonovej kategรณrie vย rozpรคtรญ od 18 do 104ย kW, respektรญve sย hmotnosลฅou vย rozpรคtรญ od 3 do 13 t) โ€“ patrรญ aj lichtenลกtajnskรฝ vรฝrobca Kaiser (obr. 2b โ€“ rรฝpadlรก vรฝkonovej kategรณrie vย rozpรคtรญ od 34 do 117 kW, respektรญve sย hmotnosลฅou vย rozpรคtรญ od 7 do 11,3 t), talianska spoloฤnosลฅ Euromach (obr. 2c โ€“ rรฝpadlรก vรฝkonovej kategรณrie vย rozpรคtรญ od 32,6 do 235 kW, respektรญve sย hmotnosลฅou vย rozpรคtรญ od 1,9 do 12,3 t), nemeckรก spoloฤnosลฅ Schaeff (obr. 2d โ€“ po zlรบฤenรญ sย firmou Terex ukonฤila spoloฤnosลฅ vรฝrobu tรฝchto rรฝpadiel aย ponรบka rรฝpadlรก firmy Kaiser pod vlastnรฝm oznaฤenรญm) aย najmladลกรญ taliansky vรฝrobca Batemag (obr. 2e โ€“ rรฝpadlรก vรฝkonovej kategรณrie vย rozpรคtรญ od 86 do 115 kW, respektรญve sย hmotnosลฅou vย rozpรคtรญ od 8,3 do 10,5 t).

Obr. 2a Menzi Muck A71 Obr. 2b Kaiser S2
Obr. 2c Euromach R65 Obr. 2d Schaeff SH40D

Zย konลกtrukฤnรฉho hฤพadiska krรกฤajรบce rรฝpadlรก pozostรกvajรบ podobne ako rรฝpadlรกย inรฝch skupรญn zย troch zรกkladnรฝch ฤastรญ:

  • podvozku,
  • hornej otoฤnej nadstavby,
  • pracovnรฉho zariadenia.

Zรกklad podvozku krรกฤajรบceho rรฝpadla (obr. 3) tvorรญ nosnรฝ rรกm sย dvoma pรกrmi opornรฝch nรดh otoฤne spojenรฝmi sย podvozkom prostrednรญctvom kฤบbov. Umoลพลˆujรบ ich natรกฤanie voย dvoch rovinรกch, ฤo pomรกha dosiahnuลฅ nielen poลพadovanรบ stabilitu stroja, ale aj jeho krรกฤavรฝ pohyb. Na tรฝchto ramenรกch sรบ uloลพenรฉ pneumatikovรฉ kolesรก, umoลพลˆujรบce pohyb rรฝpadla. Pojazd kolies zabezpeฤujรบ rotaฤnรฉ hydromotory umiestnenรฉ priamo buฤ vo vลกetkรฝch ลกtyroch, alebo len vo dvoch zadnรฝch kolesรกch. Pri nรกhone zadnรฝch kolies (4 ร— 2) sa nepohรกลˆanรฉ prednรฉ kolesรก dajรบ demontovaลฅ, aby neprekรกลพali pri krรกฤavom pohybe stroja, prรญpadne pri pohybe rรฝpadla na strmรฝch svahoch.

Zadnรฉ opornรฉ nohy sa skladajรบ zย troch ฤastรญ, aย to zย kฤบbu, zรกkladnรฉho ramena aย polohovรฉho ramena kolesa. Prednรฉ opornรฉ nohy pozostรกvajรบ, rovnako ako zadnรฉ, zย troch ฤastรญ โ€“ kฤบbu, zรกkladnรฉho ramena aย podฤพa konลกtrukฤnรฉho vyhotovenia zย teleskopickรฉho (obr. 4) alebo sklopnรฉho prednรฉho ramena (obr. 5). Kontakt prednรฝch ramien sย terรฉnom zabezpeฤujรบ vymeniteฤพnรฉ kontaktnรฉ opory, ktorรฉ mรดลพu byลฅ pevnรฉ alebo nastaviteฤพnรฉ. Ich tvar zรกvisรญ zvรคฤลกa od druhu terรฉnu.

Pracovnรฉ zariadenie spolu sย kabรญnou obsluhy sa nachรกdza na hornej otoฤnej nadstavbe aย pozostรกva zย vรฝloลพnรญka, nรกsady (prevaลพne teleskopickej) aย vymeniteฤพnรฉho pracovnรฉho nรกstroja. Zย hฤพadiska efektรญvneho vyuลพitia krรกฤajรบcich rรฝpadiel vย praxi mรก dรดleลพitรฝ vรฝznam aj vรฝrobcami ponรบkanรฝ sortiment prรญdavnรฝch pracovnรฝch zariadenรญ, ktorรฝ umoลพลˆuje prostrednรญctvom konkrรฉtneho nosiฤa realizovaลฅ viacero pracovnรฝch technolรณgiรญ aj vย ลฅaลพkรฝch pracovnรฝch podmienkach. Sรบฤasลฅou sortimentu sรบ zvyฤajne rรดzne typy lyลพรญc, lopรกt, drapรกkov, vidiel, radlรญc, rozruลกovacรญch kladรญv, komunรกlnych nรกstrojov aย tieลพ nรกstrojov pre rรดzne typovรฉ technolรณgie.

Na nadstavbe sa nachรกdzajรบ aj pohonnรฉ aย energetickรฉ agregรกty sย prรญsluลกenstvom, hydrogenerรกtory, hydraulickรฉ rozvรกdzaฤe, nรกdrลพe aย inรฉ prvky zรกkladnej vybavenosti stroja. Vลกetky zaลฅaลพenia od otoฤnej nadstavby vrรกtane prรญdavnรฝch zariadenรญ aย pracovnรฉho zariadenia naplnenรฉho pracovnรฝm materiรกlom (zeminou, kamenivom, pieskom aย podobne) sa prenรกลกajรบ do podvozku prostrednรญctvom veฤพkorozmerovรฉho loลพiska, ktorรฝm sa tieto zรกkladnรฉ ฤasti stroja integrujรบ do funkฤnรฉho celku. Podฤพa konลกtrukcie mรดลพe byลฅ loลพisko sย ozubenรฝm vencom sย vonkajลกรญm alebo vnรบtornรฝm ozubenรญm. Hydromotor zabezpeฤujรบci otรกฤanie nadstavby sa podobne ako vย prรญpadeย klasickรฝch rรฝpadiel upevลˆuje na konลกtrukciu nosnรฉho rรกmu otoฤnej nadstavby.

Vzhฤพadom na neustรกle poลพiadavky pouลพรญvateฤพov aย rozvoj pracovnรฝch technolรณgiรญ venujรบ vรฝrobcovia krรกฤajรบcich rรฝpadiel sรบstavnรบ pozornosลฅ ich vรฝvoju aย zdokonaฤพovaniu. Nejde len oย zabezpeฤenie poลพadovanej kvality, bezpeฤnosti,ย vybavenosti strojov aย poลพadovanรฉho komfortu obsluhy, ale aj oย zvรฝลกenie ich vรฝkonnosti, zlepลกenie ich prevรกdzkovรฝch vlastnostรญ aย rozลกรญrenie pracovnรฝch technolรณgiรญ.

Zย hฤพadiska pouลพรญvateฤพov krรกฤajรบcich rรฝpadiel, respektรญve mobilnรฝch pracovnรฝch strojov vรดbec, je dรดleลพitรฉ vย procese ich zaobstarรกvania zabezpeฤiลฅ, aby stroj vhodne zapadol do zostavy strojov pouลพรญvateฤพa. To znamenรก, aby bol ฤasovo aย vรฝkonovo efektรญvne vyuลพitรฝ vzhฤพadom na ostatnรฉ disponibilnรฉ technologickรฉ, skladovacie alebo transportnรฉ zariadenia. Splnenie tรฝchto podmienok moลพno analyzovaลฅ aย vย praxi podloลพiลฅ technickรฝmi vรฝpoฤtami. Jednotlivรฉ typy vyrรกbanรฝch krรกฤajรบcich rรฝpadiel sa lรญลกia konลกtrukฤnรฝm rieลกenรญm podvozkovรฝch ฤastรญ nosiฤa aย pracovnรฉho zariadenia.

Vรฝkonnosลฅ krรกฤajรบcich rรฝpadiel, podobne ako aj inรฝch druhov cyklicky pracujรบcich mobilnรฝch pracovnรฝch strojov, zรกvisรญ od veฤพkosti pracovnรฉho nรกstroja aย poฤtu pracovnรฝch cyklov za jednotku ฤasu. To znamenรก, ลพe veฤพkosลฅ rรฝpadla, teda jeho technickรฉ parametre, sa musia prispรดsobiลฅ rozsahu aย druhu prรกc, ktorรฉ bude stroj vykonรกvaลฅ vย praxi . Pri celkovom posudzovanรญ vlastnostรญ aย vhodnosti jednotlivรฝch typov rรฝpadiel vย procese nadobรบdania je vhodnรฉ, ak pouลพรญvateฤพ vyhodnotรญ existujรบcu ponuku na trhu aj pouลพitรญm takzvanรฝch rozhodovacรญch kritรฉriรญ Ri, udรกvajรบcich pomer vybranรฝch zรกkladnรฝch technickรฝch parametrov:
P โ€“ vรฝkon motora (kW)
Vย โ€“ geometrickรฝ objem nรกstroja (m3)
R1 = P/Vย (kW/m3)
m โ€“ pohotovostnรก hmotnosลฅ (kg)
R2 = m/P (kg/kW)
R3 = m/Vย (kg/m3)
F โ€“ reznรก alebo trhacia sila (N)
R4 = F/Vย (N/m3)
ย 
Zรกver
Vย ostatnom obdobรญ vรฝrobcovia mobilnรฝch strojov zo zรกkonnรฝch dรดvodov aย tieลพ zย dรดvodu konkurencieschopnosti svojich vรฝrobkov venujรบ zvรฝลกenรบ pozornosลฅ komfortu obsluhy, vplyvu strojov na ลพivotnรฉ prostredie aย otรกzkam ich bezpeฤnosti. Tieto stroje sa uลพ navrhujรบ tak, aby sa zย hฤพadiska ich celkovej bezpeฤnosti minimalizoval poฤet nebezpeฤenstiev, ohrozenรญ aย rizรญk pri ich nasadenรญ โ€“ prevรกdzke, รบdrลพbe, opravรกch aย tieลพ vย procese ich likvidรกcie. Tieto ohrozenia aย rizikรก vลกak treba vย praxi minimalizovaลฅ aj sprรกvnou organizรกciou prรกce aย ฤinnosลฅou obsluลพnรฉho personรกlu, ktorรฝ musรญ poznaลฅ konลกtrukciu strojov, pravidlรก ich pouลพรญvania, dodrลพiavania bezpeฤnosti, ako aj ลกpecifikรก jednotlivรฝch typov strojov aย nimi realizovanรฝch pracovnรฝch technolรณgiรญ.

TEXT: prof. Ing. Ladislav Gulan, PhD., Ing. Gregor Izrael, PhD., Ing. Vladimรญr Pulkovnรญk
OBRรZKY aย FOTO: archรญv autorov

Autori pรดsobia vย รšstave dopravnej techniky aย konลกtruovania Strojnรญckej fakulty STU vย Bratislave.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly.