Vyuลพitie krรกฤajรบcich rรฝpadiel v praxi
Stavebnรฉ stroje, aย teda aj mobilnรฉ pracovnรฉ stroje, musia okrem realizรกcie poลพadovanรฝch prรกc pri zachovanรญ ยญoptimรกlneho pomeru produktivity aย ceny zabezpeฤiลฅ aj poลพiadavky bezpeฤnosti, ย ochrany zdravia pri prรกci aย minimalizovaลฅ negatรญvne vplyvy na ลพivotnรฉ prostredie. To sรบ kritรฉriรก, splnenie ktorรฝch sa vย ostatnom obdobรญ stรกva prioยญritou aj pre vรฝrobcov rรฝpadiel.
Rรฝpadlรก sรบ vo vลกeobecnosti mobilnรฉ pracovnรฉ stroje urฤenรฉ na dobรฝvanie hornรญn, rozruลกovanie zeminy, respektรญve jej premiestลovanie prostrednรญctvom pracovnรฉho zariadenia. Pracujรบ zvรคฤลกa cyklicky aย charakterizuje ich koncepcia, konลกtrukcia, technickรฉ aย rรดzne ฤalลกie prevรกdzkovรฉ parametre. Za zรกkladnรฉ technickรฉ parametre, ktorรฉ sรบ dรดleลพitรฉ pre sprรกvne rozhodnutie pouลพรญvateฤพa vย procese vรฝberu aย zaobstarรกvania novรฝch strojov, sa povaลพuje:- vรฝkon motora (tieลพ typ) [kW],
- maximรกlna aย nominรกlna nosnosลฅ [kg],
- prevรกdzkovรก hmotnosลฅ [kg, t],
- reznรก, trhacia aย zdvรญhacia sila [N],
- objem pracovnรฉho nรกstroja [m3, l],
- ฤas pracovnรฝch cyklov [s],
- pracovnรฉ dosahy [m],
- rรกzvor [m],
- rozchod [m],
- minimรกlny polomer zatรกฤania [m],
- hlavnรฉ rozmery stroja [m],
- pracovnรฉ tlaky [Pa] aย podobne.
Hydraulickรฉ rรฝpadlรก sa podฤพa hmotnosti rozdeฤพujรบ do ลกtyroch skupรญn:
- mikrorรฝpadlรก 0,8 aลพ 1,6 t,
- minirรฝpadlรก 1,6 aลพ 4 t,
- rรฝpadlรก strednej veฤพkosti 4 aลพ 125 t,
- veฤพkorรฝpadlรก 125 aลพ 1 000 t.
Tieto skupiny vรฝrobcovia rozdeฤพujรบ na ฤalลกรญch dvadsaลฅ veฤพkostnรฝch tried (oznaฤovanรฝch 1 aลพ 20). Vย nich sa rรฝpadlรก zoraฤujรบ podฤพa hmotnosti (sย priradenรญm vรฝkonu motora, veฤพkosti nรกstroja, respektรญve reznej sily).
Vย procese zaobstarรกvania stroja musรญ budรบci pouลพรญvateฤพ podrobne analyzovaลฅ svoje poลพiadavky sย ohฤพadom na predpokladanรฉ ฤinnosti, teda realizovanรฉ pracovnรฉ technolรณgie. Tรฝmto poลพiadavkรกm aย ลกpecifikรกm predpokladanรฉho pracovnรฉho prostredia treba prispรดsobiลฅ nielen typ stroja zย hฤพadiska jeho funkฤnรฝch moลพnostรญ, ale aj jeho veฤพkosลฅ. Preto je nutnรฉ poznaลฅ aj zรกkladnรฉ konลกtrukฤnรฉ znaky rรฝpadiel. Medzi ne patrรญ:
- druh pracovnรฉho zariadenia,
- spรดsob premiestลovania,
- konลกtrukcia podvozku,
- druh podvozku (vย zรกvislosti od รบnosnosti podkladu),
- druh hnacej jednotky,
- rozsah otรกฤania otoฤnej nadstavby.
Druh pracovnรฉho zariadenia
Rรฝpadlรก sa vyrรกbajรบ sย hฤบbkovรฝm pracovnรฝm zariadenรญm alebo tieลพ sย takzvanouย podkopovou lyลพicou, ktorรก sa plnรญ pohybom smerom dole, ako aj sย vรฝลกkovรฝm pracovnรฝm zariadenรญm alebo sย vรฝลกkovou ฤi nakladacou lyลพicou, ktorรก sa plnรญ pohybom smerom hore. Dostupnรฉ sรบ aj inรฉ druhy rรฝpadiel urฤenรฉ pre konkrรฉtne pracovnรฉ technolรณgie, ako sรบ naprรญklad prรกca sย drapรกkom, sย vleฤnรฝm korฤekovรฝm zariadenรญm, so svahovacรญm zariadenรญm, zariadenรญm na boฤnรฉ rรฝpanie alebo sย ลพeriavovรฝm zariadenรญm sย rรดznymi druhmi nรกstrojov aย podobne.
ย
Spรดsob premiestลovania
Ak sa rรฝpadlo prepravuje vlastnou motorickou silou, ide oย samopojazdnรฉ rรฝpadlo. ฤalej sa vyrรกba prรญpojnรฉ rรฝpadlo premiestniteฤพnรฉ pomocou ลฅahaฤa, prรญvesnรฉ rรฝpadlo, vย prรญpade ktorรฉho sa len ฤasลฅ jeho hmotnosti prenรกลกa na ลฅaลพnรฉ vozidlo, aย nรกvesnรฉ rรฝpadlo, pri ktorom sa na ลฅaลพnรฉ vozidlo prenรกลกa podstatnรก ฤasลฅ hmotnosti. Na trhu je dostupnรฉ aj samohybnรฉ rรฝpadlo, ktorรฉ nemรก pohon kolies, ale premiestลuje sa naprรญklad pomocou pracovnรฉho zariadenia.
ย
Konลกtrukcia podvozku
Zย hฤพadiska konลกtrukcie podvozku je dostupnรฉ:
- pรกsovรฉ rรฝpadlo. Podvozok sa skladรก zย rรกmu aย dvoch (alebo viacerรฝch) nekoneฤnรฝch pรกsov (natiahnutรฝch na hnacie koleso, napรญnacie koleso, pojazdovรฉ aย podpernรฉ kladky) odvaฤพujรบcich sa po pojazdovej rovine;
- kolesovรฉ rรฝpadlo. Podvozok je vybavenรฝ pojazdovรฝmi kolesami (sย pneumatikami alebo oceฤพovรฝmi podperami);
- automobilovรฉ rรฝpadlo. Ide oย samojazdnรฉ rรฝpadlo na ลกpeciรกlnom automobilovom podvozku;
- koฤพajovรฉ rรฝpadlo. Podvozok koฤพajovรฉho rรฝpadla je prispรดsobenรฝ pojazdu po koฤพajniciach;
- plรกvajรบce rรฝpadlo, adaptovanรฉ na plavidlรกch;
- rรฝpadlo sย duรกlnym (takzvanรฝm dvojcestnรฝm) podvozkom. Je vybavenรฉ naprรญklad kolesovรฝm aย aj koฤพajovรฝm podvozkom;
- krรกฤajรบce rรฝpadlo. Podvozok tvoria pohyblivรฉ nohy sย opernรฝmi doskami, umoลพลujรบcimi pohyb rรฝpadla.
ย
Druh podvozku vย zรกvislosti od รบnosnosti podkladu
Dรดleลพitรบ รบlohu pri vรฝbere rรฝpadla zohrรกva รบnosnosลฅ podkladu. Podvozok rรฝpadla sย podvozkom pre mรกlo รบnosnรฉ podklady (LC โ long crawler) je prispรดsobenรฝ pojazdu po mรกlo รบnosnom terรฉne so strednรฝm mernรฝm tlakom do 30 kPa. Rรฝpadlo sย podvozkom pre stredne รบnosnรฉ podklady (ST โ standart) mรก podvozok prispรดsobenรฝ na pojazd po terรฉne so strednรฝm mernรฝm tlakom vย rozpรคtรญ od 30 aลพ do 120ย kPa. Vย neposlednom rade sa vyrรกba rรฝpadlo sย podvozkom vhodnรฝm na pojazd po vysoko รบnosnom podklade (HD โ heavy duty) so strednรฝm mernรฝm tlakom vรคฤลกรญm ako 120 kPa.
Hnacia jednotka
Hnacou jednotkou rรฝpadla mรดลพe byลฅ spaฤพovacรญ motor, elektrickรฝ motor alebo spaฤพovacia turbรญna. Vรฝnimkou nie je ani hybridnรฝ pohon.
ย
Rozsah otรกฤania otoฤnej nadstavby
Otรกฤanie nadstavby rรฝpadla mรดลพe byลฅ neobmedzenรฉ โ plne otoฤnรฉ rรฝpadlo โ alebo sa mรดลพe nadstavba rรฝpadla otรกฤaลฅ len vย obmedzenom rozsahu โ ฤiastoฤne otoฤnรฉ rรฝpadlo.
Zย uvedenรฉho prehฤพadu je zrejmรฉ, ลพe rรฝpadlรก predstavujรบ veฤพmi ลกirokรบ druhovรบ aย veฤพkostnรบ skupinu mobilnรฝch pracovnรฝch strojov, ktorรฉ sa lรญลกia svojรญm urฤenรญm vzhฤพadom na pracovnรฉ prostredie. Sprรกvny vรฝber si vyลพaduje zohฤพadniลฅ vลกetky ลกpecifickรฉ podmienky. Realizovaลฅ pracovnรฉ technolรณgie vย nรกroฤnรฝch podmienkach, ako je naprรญklad vysokohorskรฝ terรฉn, korytรก potokov aย riek, respektรญve vย inรฝch sลฅaลพenรฝch pracovnรฝch podmienkach moลพno len prostrednรญctvom รบฤelovo konลกtrukฤne prispรดsobenรฝch rรฝpadiel. Konลกtrukcie so zodpovedajรบcou kvalitou, spoฤพahlivosลฅou aย bezpeฤnosลฅou, prispรดsobenรฉ prรกci vย extrรฉmnych podmienkach aย terรฉnoch umoลพลujรบ totiลพ pouลพรญvateฤพovi dosiahnuลฅ vysokรบ produktivitu prรกce pri primeranรฝch nadobรบdacรญch nรกkladoch. Ide oย takzvanรฉ krรกฤajรบce rรฝpadlรก (Schreitbagger โ nem., Walking Excavator โ angl.). Nรกzov tejto ลกpecifickej skupiny rรฝpadiel je odvodenรฝ od ich charakteristickรฉho pohybu, ktorรฝ sa podobรก krรกฤaniu.
Krรกฤajรบce rรฝpadlo moลพno pouลพiลฅ na prรกcu takmer vย kaลพdom terรฉne, od moฤarรญsk aลพ po skalnatรฝ povrch. Od typickรฝch rรฝpadiel sa odliลกuje ลกpeciรกlnym, takzvanรฝm krรกฤajรบcim podvozkom, ktorรฝm sa zabezpeฤuje mobilita pracovnรฉho stroja aj vย najลฅaลพลกรญch terรฉnnych podmienkach. Prostrednรญctvom ลกirokรฉho sortimentu prรญdavnรฝch pracovnรฝch zariadenรญ moลพno tรฝmto typom stavebnรฉho stroja realizovaลฅ aj pomerne ลกirokรบ ลกkรกlu technolรณgiรญ โ rozruลกovanie aย ลฅaลพbu hornรญn, zrovnรกvanie zeminy, ฤistenie vodnรฝch tokov, rozruลกovanie betรณnovรฝch stavieb, pouลพitie vลtacรญch sรบprav aย ลกtiepacรญch zariadenรญ na drevo aย takisto naprรญklad zhutลovanie alebo ฤerpanie kalov.
Krรกฤajรบce rรฝpadlo sa po prvรฝkrรกt objavilo na trhu vย roku 1966. Vรฝrobcom bola ลกvajฤiarska firma Menzi, ktorej zakladateฤพom bol rodรกk zย Toggenburgu, Ernst Menzi (1897 aลพ 1984). Prvรฉ rรฝpadlo nieslo nรกzov Menzi Muck (obr. 1), podฤพa legendรกrnej rozprรกvkovej postavy (Muck โ malรฝ muลพ, ktorรฝ dokรกลพe vลกetko). Toto rรฝpadlo sย neobvyklรฝm podvozkom, schopnรฉ pracovaลฅ na extrรฉmne prรญkrych svahoch, zaฤalo postupne zรญskavaลฅ komerฤnรฉ รบspechy. Firma Menzi Muck dodnes patrรญ medzi poprednรฝch vรฝrobcov krรกฤajรบcich rรฝpadiel.
Sย postupne rastรบcim dopytom poย mobilnรฝch pracovnรฝch strojoch sย takรฝmito ลกpecifickรฝmi vlastnosลฅami sa na trhu zaฤali objavovaลฅ stroje podobnej konลกtrukcie viacerรฝch vรฝrobcov. Dnes do skupiny vรฝrobcov okrem uลพ spomenutej ลกvajฤiarskej firmy Menzi Muck (obr. 2a โ rรฝpadlรก vรฝkonovej kategรณrie vย rozpรคtรญ od 18 do 104ย kW, respektรญve sย hmotnosลฅou vย rozpรคtรญ od 3 do 13 t) โ patrรญ aj lichtenลกtajnskรฝ vรฝrobca Kaiser (obr. 2b โ rรฝpadlรก vรฝkonovej kategรณrie vย rozpรคtรญ od 34 do 117 kW, respektรญve sย hmotnosลฅou vย rozpรคtรญ od 7 do 11,3 t), talianska spoloฤnosลฅ Euromach (obr. 2c โ rรฝpadlรก vรฝkonovej kategรณrie vย rozpรคtรญ od 32,6 do 235 kW, respektรญve sย hmotnosลฅou vย rozpรคtรญ od 1,9 do 12,3 t), nemeckรก spoloฤnosลฅ Schaeff (obr. 2d โ po zlรบฤenรญ sย firmou Terex ukonฤila spoloฤnosลฅ vรฝrobu tรฝchto rรฝpadiel aย ponรบka rรฝpadlรก firmy Kaiser pod vlastnรฝm oznaฤenรญm) aย najmladลกรญ taliansky vรฝrobca Batemag (obr. 2e โ rรฝpadlรก vรฝkonovej kategรณrie vย rozpรคtรญ od 86 do 115 kW, respektรญve sย hmotnosลฅou vย rozpรคtรญ od 8,3 do 10,5 t).
Obr. 2a Menzi Muck A71 | Obr. 2b Kaiser S2 |
Obr. 2c Euromach R65 | Obr. 2d Schaeff SH40D |
Zย konลกtrukฤnรฉho hฤพadiska krรกฤajรบce rรฝpadlรก pozostรกvajรบ podobne ako rรฝpadlรกย inรฝch skupรญn zย troch zรกkladnรฝch ฤastรญ:
- podvozku,
- hornej otoฤnej nadstavby,
- pracovnรฉho zariadenia.
Zรกklad podvozku krรกฤajรบceho rรฝpadla (obr. 3) tvorรญ nosnรฝ rรกm sย dvoma pรกrmi opornรฝch nรดh otoฤne spojenรฝmi sย podvozkom prostrednรญctvom kฤบbov. Umoลพลujรบ ich natรกฤanie voย dvoch rovinรกch, ฤo pomรกha dosiahnuลฅ nielen poลพadovanรบ stabilitu stroja, ale aj jeho krรกฤavรฝ pohyb. Na tรฝchto ramenรกch sรบ uloลพenรฉ pneumatikovรฉ kolesรก, umoลพลujรบce pohyb rรฝpadla. Pojazd kolies zabezpeฤujรบ rotaฤnรฉ hydromotory umiestnenรฉ priamo buฤ vo vลกetkรฝch ลกtyroch, alebo len vo dvoch zadnรฝch kolesรกch. Pri nรกhone zadnรฝch kolies (4 ร 2) sa nepohรกลanรฉ prednรฉ kolesรก dajรบ demontovaลฅ, aby neprekรกลพali pri krรกฤavom pohybe stroja, prรญpadne pri pohybe rรฝpadla na strmรฝch svahoch.
Zadnรฉ opornรฉ nohy sa skladajรบ zย troch ฤastรญ, aย to zย kฤบbu, zรกkladnรฉho ramena aย polohovรฉho ramena kolesa. Prednรฉ opornรฉ nohy pozostรกvajรบ, rovnako ako zadnรฉ, zย troch ฤastรญ โ kฤบbu, zรกkladnรฉho ramena aย podฤพa konลกtrukฤnรฉho vyhotovenia zย teleskopickรฉho (obr. 4) alebo sklopnรฉho prednรฉho ramena (obr. 5). Kontakt prednรฝch ramien sย terรฉnom zabezpeฤujรบ vymeniteฤพnรฉ kontaktnรฉ opory, ktorรฉ mรดลพu byลฅ pevnรฉ alebo nastaviteฤพnรฉ. Ich tvar zรกvisรญ zvรคฤลกa od druhu terรฉnu.
Pracovnรฉ zariadenie spolu sย kabรญnou obsluhy sa nachรกdza na hornej otoฤnej nadstavbe aย pozostรกva zย vรฝloลพnรญka, nรกsady (prevaลพne teleskopickej) aย vymeniteฤพnรฉho pracovnรฉho nรกstroja. Zย hฤพadiska efektรญvneho vyuลพitia krรกฤajรบcich rรฝpadiel vย praxi mรก dรดleลพitรฝ vรฝznam aj vรฝrobcami ponรบkanรฝ sortiment prรญdavnรฝch pracovnรฝch zariadenรญ, ktorรฝ umoลพลuje prostrednรญctvom konkrรฉtneho nosiฤa realizovaลฅ viacero pracovnรฝch technolรณgiรญ aj vย ลฅaลพkรฝch pracovnรฝch podmienkach. Sรบฤasลฅou sortimentu sรบ zvyฤajne rรดzne typy lyลพรญc, lopรกt, drapรกkov, vidiel, radlรญc, rozruลกovacรญch kladรญv, komunรกlnych nรกstrojov aย tieลพ nรกstrojov pre rรดzne typovรฉ technolรณgie.
Na nadstavbe sa nachรกdzajรบ aj pohonnรฉ aย energetickรฉ agregรกty sย prรญsluลกenstvom, hydrogenerรกtory, hydraulickรฉ rozvรกdzaฤe, nรกdrลพe aย inรฉ prvky zรกkladnej vybavenosti stroja. Vลกetky zaลฅaลพenia od otoฤnej nadstavby vrรกtane prรญdavnรฝch zariadenรญ aย pracovnรฉho zariadenia naplnenรฉho pracovnรฝm materiรกlom (zeminou, kamenivom, pieskom aย podobne) sa prenรกลกajรบ do podvozku prostrednรญctvom veฤพkorozmerovรฉho loลพiska, ktorรฝm sa tieto zรกkladnรฉ ฤasti stroja integrujรบ do funkฤnรฉho celku. Podฤพa konลกtrukcie mรดลพe byลฅ loลพisko sย ozubenรฝm vencom sย vonkajลกรญm alebo vnรบtornรฝm ozubenรญm. Hydromotor zabezpeฤujรบci otรกฤanie nadstavby sa podobne ako vย prรญpadeย klasickรฝch rรฝpadiel upevลuje na konลกtrukciu nosnรฉho rรกmu otoฤnej nadstavby.
Vzhฤพadom na neustรกle poลพiadavky pouลพรญvateฤพov aย rozvoj pracovnรฝch technolรณgiรญ venujรบ vรฝrobcovia krรกฤajรบcich rรฝpadiel sรบstavnรบ pozornosลฅ ich vรฝvoju aย zdokonaฤพovaniu. Nejde len oย zabezpeฤenie poลพadovanej kvality, bezpeฤnosti,ย vybavenosti strojov aย poลพadovanรฉho komfortu obsluhy, ale aj oย zvรฝลกenie ich vรฝkonnosti, zlepลกenie ich prevรกdzkovรฝch vlastnostรญ aย rozลกรญrenie pracovnรฝch technolรณgiรญ.
Zย hฤพadiska pouลพรญvateฤพov krรกฤajรบcich rรฝpadiel, respektรญve mobilnรฝch pracovnรฝch strojov vรดbec, je dรดleลพitรฉ vย procese ich zaobstarรกvania zabezpeฤiลฅ, aby stroj vhodne zapadol do zostavy strojov pouลพรญvateฤพa. To znamenรก, aby bol ฤasovo aย vรฝkonovo efektรญvne vyuลพitรฝ vzhฤพadom na ostatnรฉ disponibilnรฉ technologickรฉ, skladovacie alebo transportnรฉ zariadenia. Splnenie tรฝchto podmienok moลพno analyzovaลฅ aย vย praxi podloลพiลฅ technickรฝmi vรฝpoฤtami. Jednotlivรฉ typy vyrรกbanรฝch krรกฤajรบcich rรฝpadiel sa lรญลกia konลกtrukฤnรฝm rieลกenรญm podvozkovรฝch ฤastรญ nosiฤa aย pracovnรฉho zariadenia.
Vรฝkonnosลฅ krรกฤajรบcich rรฝpadiel, podobne ako aj inรฝch druhov cyklicky pracujรบcich mobilnรฝch pracovnรฝch strojov, zรกvisรญ od veฤพkosti pracovnรฉho nรกstroja aย poฤtu pracovnรฝch cyklov za jednotku ฤasu. To znamenรก, ลพe veฤพkosลฅ rรฝpadla, teda jeho technickรฉ parametre, sa musia prispรดsobiลฅ rozsahu aย druhu prรกc, ktorรฉ bude stroj vykonรกvaลฅ vย praxi . Pri celkovom posudzovanรญ vlastnostรญ aย vhodnosti jednotlivรฝch typov rรฝpadiel vย procese nadobรบdania je vhodnรฉ, ak pouลพรญvateฤพ vyhodnotรญ existujรบcu ponuku na trhu aj pouลพitรญm takzvanรฝch rozhodovacรญch kritรฉriรญ Ri, udรกvajรบcich pomer vybranรฝch zรกkladnรฝch technickรฝch parametrov:
P โ vรฝkon motora (kW)
Vย โ geometrickรฝ objem nรกstroja (m3)
R1 = P/Vย (kW/m3)
m โ pohotovostnรก hmotnosลฅ (kg)
R2 = m/P (kg/kW)
R3 = m/Vย (kg/m3)
F โ reznรก alebo trhacia sila (N)
R4 = F/Vย (N/m3)
ย
Zรกver
Vย ostatnom obdobรญ vรฝrobcovia mobilnรฝch strojov zo zรกkonnรฝch dรดvodov aย tieลพ zย dรดvodu konkurencieschopnosti svojich vรฝrobkov venujรบ zvรฝลกenรบ pozornosลฅ komfortu obsluhy, vplyvu strojov na ลพivotnรฉ prostredie aย otรกzkam ich bezpeฤnosti. Tieto stroje sa uลพ navrhujรบ tak, aby sa zย hฤพadiska ich celkovej bezpeฤnosti minimalizoval poฤet nebezpeฤenstiev, ohrozenรญ aย rizรญk pri ich nasadenรญ โ prevรกdzke, รบdrลพbe, opravรกch aย tieลพ vย procese ich likvidรกcie. Tieto ohrozenia aย rizikรก vลกak treba vย praxi minimalizovaลฅ aj sprรกvnou organizรกciou prรกce aย ฤinnosลฅou obsluลพnรฉho personรกlu, ktorรฝ musรญ poznaลฅ konลกtrukciu strojov, pravidlรก ich pouลพรญvania, dodrลพiavania bezpeฤnosti, ako aj ลกpecifikรก jednotlivรฝch typov strojov aย nimi realizovanรฝch pracovnรฝch technolรณgiรญ.
TEXT: prof. Ing. Ladislav Gulan, PhD., Ing. Gregor Izrael, PhD., Ing. Vladimรญr Pulkovnรญk
OBRรZKY aย FOTO: archรญv autorov
Autori pรดsobia vย รstave dopravnej techniky aย konลกtruovania Strojnรญckej fakulty STU vย Bratislave.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly.