Budรบcnosลฅ ลพeleznรญc na Slovensku: stratรฉgia rozvoja a vรฝstavby
Akรฉ boli, akรฉ sรบ a akรฉ budรบ ลพeleznice na Slovensku? Vinรบ sa nรกdhernou krajinou. Ponรบkajรบ dรดleลพitรฉ, pohodlnรฉ a bezpeฤnรฉ prepojenie Slovenska z vรฝchodu na zรกpad, zo severu na juh. Fascinujรบ malรฉ deti, sรบ konรญฤkom pre dospelรฝch. Tie naลกe majรบ uลพ 180-roฤnรบ histรณriu.
Histรณria slovenskรฝch ลพeleznรญc sa zaฤala pรญsaลฅ v roku 1840 prvou konskou ลพeleznicou z Bratislavy do Svรคtรฉho Jura, v roku 1848 potom prvรฝm parnรฝm vlakom z rakรบskeho Marcheggu do Bratislavy a neskรดr prednesenรญm prvรฉho plรกnu vรฝstavby ลพeleznรญc Viliamom Paulรญnym Tรณthom na Uhorskom sneme v roku 1871. Ten vtedy predstavoval pรคลฅ hlavnรฝch ลพelezniฤnรฝch liniek, ktorรฉ boli z dneลกnรฉho pohฤพadu skvelรฝm odhadom na 130 rokov dopredu โ dneลกnej siete TEN-T.
V zaฤiatkoch รฉry rozvoja ลพeleznรญc bola koncom 19. storoฤia na Slovensku dรดleลพitou udalosลฅou vรฝstavba Koลกicko-bohumรญnskej ลพeleznice. V prvej polovici 20. storoฤia sa ลพelezniฤnรก sieลฅ na Slovensku ako strategickรก podmienka pre hospodรกrsky rast krajiny postupne rozลกirovala, a to takmer aลพ do dneลกnej podoby.
Aj v novodobej histรณrii po roku 1945 hrali ลพeleznice v rรกmci vtedajลกieho ฤeskoslovenska vรฝznamnรบ strategickรบ รบlohu v hospodรกrskej politike ลกtรกtu. Akรฝmsi medznรญkom pre strategickรฝ vรฝznam slovenskรฝch ลพeleznรญc v nรกrodnom hospodรกrstve sa stal 1. januรกr 1993 โ vznik samostatnรฉho Slovenska. Akรฉ tempo rozvoja ลพeleznรญc bolo na Slovensku poฤas rokov existencie samostatnรฉho ลกtรกtu v porovnanรญ s predchรกdzajรบcim obdobรญm?
Pri porovnรกvanรญ si musรญme uvedomiลฅ viacerรฉ aspekty, medzi ktorรฉ patria urฤite lepลกie moลพnosti pri financovanรญ, ale aj to, ลพe v roku 1994 sa Slovensko pripojilo k projektu transeurรณpskych multimodรกlnych koridorov, vstรบpilo do eurรณpskych ลกtruktรบr a v roku 2004 sa stalo ฤlenom Eร.
Zรกroveล boli v sรบlade s medzinรกrodnรฝmi dohodami AGC a AGTC vybranรฉ ลพelezniฤnรฉ koridory na Slovensku definitรญvne zaฤlenenรฉ do eurรณpskej siete TEN-T vrรกtane moลพnosti ich spolufinancovania z fondov Eร.Tรฝm bola zรกroveล danรก zรกkladnรก stratรฉgia rozvoja ลพelezniฤnej dopravy na Slovensku v kontexte rozvoja dopravy Eร. Rozvoj a modernizรกcia naลกich ลพeleznรญc sa tak mohli naplno rozbehnรบลฅ.
Stav pred 1. 1. 1993
Pred 1. januรกrom 1993 boli vลกetky investรญcie do ลพelezniฤnej dopravy financovanรฉ vรฝluฤne zo ลกtรกtneho rozpoฤtu. Rozhodujรบce z nich vlรกda a vtedajลกia stranรญcka garnitรบra prรญsne sledovali. Medzi tie najdรดleลพitejลกรญch patrili:
- elektrifikรกcia tratรญ na รบsekoch Bratislava โ Pรบchov; Galanta โ Sereฤ (Leopoldov) โ Trnava โ Kรบty; Novรฉ Zรกmky (Palรกrikovo) โ Zvolen a Vrรบtky โ Martin; spolu to bolo viac ako 400 km,
- zdvojkoฤพajnenie tratรญ na รบsekoch ลฝiar nad Hronom โ ลฝarnovica a Zvolen โ Krivรกล; spolu iลกlo o viac ako 40 km,
- budovanie zriaฤovacรญch stanรญc Bratislava โ vรฝchod, ลฝilina โ Tepliฤka,
- rozvoj preklรกdkovรฉho priestoru na ukrajinskej hranici, investรญcie do ลพelezniฤnรฝch stanรญc ฤierna nad Tisou a Maลฅovce a do hraniฤnej prechodovej stanice ล tรบrovo,
- diaฤพniฤno-ลพelezniฤnรฝ most ponad Dunaj v Bratislave,
- rekonลกtrukcia a prรญstavba hlavnej ลพelezniฤnej stanice Bratislava, novรก ลพelezniฤnรก stanica Trnava a pod.
Po vzniku samostatnรฉho ลกtรกtu
Po 1. januรกri 1993 patrili medzi najvรฝznamnejลกie investรญcie na ลพeleznici:
- modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch koridorov siete TEN-T:
โ dokonฤenรฝch a v prevรกdzke je po 28 rokoch modernizรกcia takmer 205 km, a to na koridore ฤ. V.a รบsek Bratislava Raฤa โ ลฝilina (190 km) a na koridore ฤ. VI รบsek Brodno โ Krรกsno nad Kysucou (15 km), ฤo je 26 % z celkovej dฤบลพky koridorov na Slovensku (780 km),
โ od roku 2006 je v projektovej prรญprave 150 km dlhรฝ รบsek koridoru V.a Liptovskรฝ Mikulรกลก โ Poprad โ Koลกice a od roku 2010 na koridore ฤ. VI รบsek Krรกsno nad Kysucou โ ฤadca โ ลกt. hr s ฤeskou republikou dlhรฝ 16 km,
โ v roku 2020 sa na koridore ฤ. V.a zaฤali ฤalลกie dve modernizรกcie, a to na รบseku ลฝilina Strรกลพov โ Varรญn (15 km) a Poprad โ Luฤivnรก (12 km); spolu ide o 27 km,
โ v roku 2020 sa na koridore ฤ. IV zaฤala formou ลพltรฉho Fidicu projektovรก prรญprava na 60 km dlhom รบseku Devรญnska Novรก Ves โ Kรบty โ ลกt. hr. s ฤeskou republikou,
โ na 165 km dlhom koridore V.a v รบseku Varรญn โ Liptovskรฝ Mikulรกลก a Koลกice โ ฤierna nad Tisou sa eลกte nezaฤalo s projektovou prรญpravou,
โ na koridore ฤ. IV v รบseku Devรญnska Novรก Ves โ Bratislava โ ล tรบrovo (145 km) sa eลกte s prรญpravou takisto nezaฤalo, - modernizรกcia ลพelezniฤnej stanice Poprad-Tatry, Preลกov, Koลกice,
- elektrifikรกcia tratรญ Zvolen โ Banskรก Bystrica (10 km) a Preลกov โ Plaveฤ (55 km), spolu ide o 65 km,
- budovanie hraniฤnรฝch prechodovรฝch stanรญc Kรบty a ฤadca,
- vybudovanie kontajnerovรฉho terminรกlu (TDK) Dobrรก a pod.
Z tejto malej ลกtatistiky vychรกdza, ลพe rozvoj ลพeleznรญc na Slovensku po 1. januรกri 1993 mohol byลฅ vรฝraznejลกรญ vzhฤพadom na moลพnosti, ktorรฉ mu ponรบkali predvstupovรฉ podpornรฉ fondy Eร a neskรดr po prijatรญ Slovenska za ฤlena Eร aj ostatnรฉ eurofondy.
Akรฉ sรบ hlavnรฉ prรญฤiny nevyuลพitรฉho potenciรกlu?
Dnes slovenskรฝm ลพelezniciam chรฝba jasnรก a zรกroveล nemennรก stratรฉgia rozvoja a modernizรกcie akceptovanรก ลกtรกtom. ล tรกt neprejavuje potrebnรฝ zรกujem o ich rozvoj. Po roku 2010 utlmil vรคฤลกinu pripravovanรฝch stavieb modernizรกcie ลพelezniฤnej siete a jednostranne dlhรฉ roky preferuje budovanie diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch komunikรกciรญ. Dlhodobo nedostatoฤne financuje svoje โ ลกtรกtne โ ลพelezniฤnรฉ spoloฤnosti, osobitne sprรกvcu ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry.
Akรฝ je momentรกlny stav?
V rรกmci modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch koridorov na rรฝchlosลฅ do 160 km/h, ktorej projektovรก prรญprava sa zaฤala eลกte v roku 1994 (v rovnakom ฤase sa zaฤala aj v ฤeskej republike), bude v tomto roku dokonฤenรฝ a danรฝ do prevรกdzky prvรฝ ucelenรฝ รบsek trate Bratislava Raฤa โ ลฝilina (mimo), dlhรฝ takmer 200 km.
V ฤesku boli za ten istรฝ ฤas dokonฤenรฉ a sprevรกdzkovanรฉ prakticky vลกetky koridorovรฉ trate a nedรกvno sa tam rozbehla aj prรญprava vysokorรฝchlostnรฝch tratรญ na rรฝchlosลฅ 250 km/h. Od roku 2010 sa vรฝลกka dotรกciรญ zo ลกtรกtneho rozpoฤtu pre ลพelezniฤnรฉ spoloฤnosti stรกle zniลพuje. Dรดsledkom toho sรบ nedostatoฤnรก รบdrลพba a opravy.
Sprรกvca infraลกtruktรบry je nรบtenรฝ vo viacerรฝch prรญpadoch zniลพovaลฅ traลฅovรบ rรฝchlosลฅ a v niekoฤพkรฝch prรญpadoch รบplne zastaviลฅ prevรกdzku. Dobrou osvetou pre ลพelezniฤnรบ osobnรบ dopravu na Slovensku a pre cestujรบcu verejnosลฅ sรบ nรกkupy novรฝch vlakovรฝch sรบprav ลฝelezniฤnou spoloฤnosลฅou Slovensko. Eร vytvรกra dlhodobo optimรกlne podmienky a poskytuje finanฤnรฉ zdroje na rozvoj a modernizรกciu ลพelezniฤnej dopravy.
Vo svojej dlhodobej stratรฉgii plรกnu rozvoja, tzv. Bielej knihe Eร, urฤuje preferenciu koฤพajovej dopravy a do roku 2030 cieฤพ preniesลฅ min. 30 %. vลกetkej prepravy tovaru na ลพeleznicu a do konca roku 2050 aลพ 50 %.
Zรกver โ rieลกenia
Je najvyลกลกรญ ฤas aktualizovaลฅ stratรฉgiu rozvoja ลพelezniฤnej dopravy na Slovensku s dlhodobรฝm vรฝhฤพadom. Novรก stratรฉgia by mala byลฅ schvรกlenรก zรกkonom ako nemennรก naprieฤ meniacimi sa vlรกdnymi koalรญciami s horizontom do rokov 2030 aลพ 2050. Do tvorby stratรฉgie je potrebnรฉ zapojiลฅ ลกirokรฝ tรญm odbornรญkov a daลฅ priestor aj odbornej diskusii.
V zmysle tejto stratรฉgie by sa mali v ลกtรกtnom rozpoฤte kaลพdoroฤne plรกnovaลฅ potrebnรฉ financie vrรกtane zabezpeฤenia maximรกlneho vyuลพitia eurofondov. Aktuรกlne nรกm v tomto obdobรญ pandรฉmie โpribudlaโ aj moลพnosลฅ ฤerpaลฅ financie z Plรกnu obnovy. Po 10 rokoch treba opรคลฅ otvoriลฅ tรฉmu zriadenia ล tรกtneho fondu dopravnej infraลกtruktรบry.
V ฤesku takรฝto fond (SFDI) รบspeลกne funguje uลพ viac ako 15 rokov a ฤeskรฉ ลพeleznice vedia vฤaka nemu kontinuรกlne plรกnovaลฅ investรญcie naprieฤ volebnรฝmi obdobiami a postupovaลฅ podฤพa jasnej stratรฉgie. Rovnako je nevyhnutnรฉ prehodnotiลฅ doterajลกรญ neefektรญvny a najmรค zdฤบhavรฝ spรดsob obstarรกvania projektovej prรญpravy aj samotnej realizรกcie stavieb.
Cieฤพom musรญ byลฅ skrรกtiลฅ proces sรบลฅaลพรญ, zabezpeฤiลฅ vysokรบ kvalitu stavieb, dodrลพiavanie termรญnov, plnรบ zodpovednosลฅ zhotoviteฤพov za vykonanรฉ dielo a minimalizรกciu zmien a dodatkov. Dรดleลพitรฉ je zapojiลฅ do procesov obstarรกvania a nรกsledne do riadenia stavby skutoฤnรฝch odbornรญkov.
Slovensko je poslednรฉ roky pod tlakom novovytvorenej skupiny odbornรญkov, ktorรฝch rozhodujรบcim kritรฉriom financovania rozvojovรฝch a modernizaฤnรฝch projektov je efektรญvnosลฅ a nรกvratnosลฅ investรญcie. Oficiรกlne vyuลพรญvanรก metodika posudzovania vลกak minimรกlne zohฤพadลuje poลพiadavky vyplรฝvajรบce z dlhodobej stratรฉgie a zรกmerov ลกtรกtu v kontexte stratรฉgie rozvoja dopravy v Eร.
Prevaลพne negatรญvne stanoviskรก, postavenรฉ v rozhodujรบcej miere na kritรฉriu efektรญvnosti investรญcie, spรดsobujรบ uลพ 10 rokov stagnรกciu rozvoja a modernizรกcie ลพeleznice na Slovensku. Veฤพkรฝ priestor, ktorรฝ dostรกvajรบ tieto hodnotenia, vรคฤลกinou bez oponentskรฉho nรกzoru v mรฉdiรกch, robรญ negatรญvnu osvetu medzi verejnosลฅou.
Takรฉto posudzovanie projektov bez sledovania cieฤพov s nadฤasovรฝmi efektmi mรดลพe ลพelezniฤnรบ dopravu na Slovensku doviesลฅ do slepej uliฤky. S tรฝm sa musรญme ฤo najskรดr vyrovnaลฅ! รspeลกnรฉ ฤerpanie eurofondov na stavby ลพeleznรญc mรดลพe byลฅ pre Slovensko v najbliลพลกom obdobรญ veฤพkรฝm problรฉmom. Projektovรก prรญprava stavieb modernizรกcie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry trvรก v priemere 8 aลพ 10 rokov a momentรกlne je pripravenรฝch vo fรกze na vรฝber zhotoviteฤพov minimum projektov.
ฤerpanie eurofondov bude teda v najbliลพลกรญch rokoch hlavne na dvoch spomenutรฝch stavbรกch, ktorรฉ sa zaฤali v roku 2020. Na Slovensku musรญme pre rozvoj a modernizรกciu ลพelezniฤnej dopravy urรฝchlene konaลฅ.
V kaลพdom prรญpade treba zaฤaลฅ stratรฉgiou, systรฉmovรฝm financovanรญm, zdokonalenรญm podmienok sรบลฅaลพรญ a nรกsledne a vo veฤพkom rozbehnรบลฅ sรบลฅaลพe na projektovรบ prรญpravu stavieb. Jednรฝm z rรฝchlych rieลกenรญ mรดลพe byลฅ aktualizovanie existujรบcich projektov, ktorรฉ boli nepremyslene zastavenรฉ po roku 2010.
Slavomรญr Podmanickรฝ je predseda sprรกvnej rady zdruลพenia PSKD.
ฤlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 01/2021.