zeleznica

Budรบcnosลฅ ลพeleznรญc na Slovensku: stratรฉgia rozvoja a vรฝstavby

Partneri sekcie:

Akรฉ boli, akรฉ sรบ a akรฉ budรบ ลพeleznice na Slovensku? Vinรบ sa nรกdhernou krajinou. Ponรบkajรบ dรดleลพitรฉ, pohodlnรฉ a bezpeฤnรฉ prepojenie Slovenska z vรฝchodu na zรกpad, zo severu na juh. Fascinujรบ malรฉ deti, sรบ konรญฤkom pre dospelรฝch. Tie naลกe majรบ uลพ 180-roฤnรบ histรณriu.

Histรณria slovenskรฝch ลพeleznรญc sa zaฤala pรญsaลฅ v roku 1840 prvou konskou ลพeleznicou z Bratislavy do Svรคtรฉho Jura, v roku 1848 potom prvรฝm parnรฝm vlakom z rakรบskeho Marcheggu do Bratislavy a neskรดr prednesenรญm prvรฉho plรกnu vรฝstavby ลพeleznรญc Viliamom Paulรญnym Tรณthom na Uhorskom sneme v roku 1871. Ten vtedy predstavoval pรคลฅ hlavnรฝch ลพelezniฤnรฝch liniek, ktorรฉ boli z dneลกnรฉho pohฤพadu skvelรฝm odhadom na 130 rokov dopredu โ€“ dneลกnej siete TEN-T.

V zaฤiatkoch รฉry rozvoja ลพeleznรญc bola koncom 19. storoฤia na Slovensku dรดleลพitou udalosลฅou vรฝstavba Koลกicko-bohumรญnskej ลพeleznice. V prvej polovici 20. storoฤia sa ลพelezniฤnรก sieลฅ na Slovensku ako strategickรก podmienka pre hospodรกrsky rast krajiny postupne rozลกirovala, a to takmer aลพ do dneลกnej podoby.

Aj v novodobej histรณrii po roku 1945 hrali ลพeleznice v rรกmci vtedajลกieho ฤŒeskoslovenska vรฝznamnรบ strategickรบ รบlohu v hospodรกrskej politike ลกtรกtu. Akรฝmsi medznรญkom pre strategickรฝ vรฝznam slovenskรฝch ลพeleznรญc v nรกrodnom hospodรกrstve sa stal 1. januรกr 1993 โ€“ vznik samostatnรฉho Slovenska. Akรฉ tempo rozvoja ลพeleznรญc bolo na Slovensku poฤas rokov existencie samostatnรฉho ลกtรกtu v porovnanรญ s predchรกdzajรบcim obdobรญm?

Pri porovnรกvanรญ si musรญme uvedomiลฅ viacerรฉ aspekty, medzi ktorรฉ patria urฤite lepลกie moลพnosti pri financovanรญ, ale aj to, ลพe v roku 1994 sa Slovensko pripojilo k projektu transeurรณpskych multimodรกlnych koridorov, vstรบpilo do eurรณpskych ลกtruktรบr a v roku 2004 sa stalo ฤlenom Eรš.

Zรกroveลˆ boli v sรบlade s medzinรกrodnรฝmi dohodami AGC a AGTC vybranรฉ ลพelezniฤnรฉ koridory na Slovensku definitรญvne zaฤlenenรฉ do eurรณpskej siete TEN-T vrรกtane moลพnosti ich spolufinancovania z fondov Eรš.Tรฝm bola zรกroveลˆ danรก zรกkladnรก stratรฉgia rozvoja ลพelezniฤnej dopravy na Slovensku v kontexte rozvoja dopravy Eรš. Rozvoj a modernizรกcia naลกich ลพeleznรญc sa tak mohli naplno rozbehnรบลฅ.

Vlaky ponรบkajรบ dรดleลพitรฉ, pohodlnรฉ a bezpeฤnรฉ prepojenie Slovenska z vรฝchodu na zรกpad a zo severu na juh.
Vlaky ponรบkajรบ dรดleลพitรฉ, pohodlnรฉ a bezpeฤnรฉ prepojenie Slovenska z vรฝchodu na zรกpad a zo severu na juh. | Zdroj: Shutterstock

Stav pred 1. 1. 1993

Pred 1. januรกrom 1993 boli vลกetky investรญcie do ลพelezniฤnej dopravy financovanรฉ vรฝluฤne zo ลกtรกtneho rozpoฤtu. Rozhodujรบce z nich vlรกda a vtedajลกia stranรญcka garnitรบra prรญsne sledovali. Medzi tie najdรดleลพitejลกรญch patrili:

  • elektrifikรกcia tratรญ na รบsekoch Bratislava โ€“ Pรบchov; Galanta โ€“ Sereฤ (Leopoldov) โ€“ Trnava โ€“ Kรบty; Novรฉ Zรกmky (Palรกrikovo) โ€“ Zvolen a Vrรบtky โ€“ Martin; spolu to bolo viac ako 400 km,
  • zdvojkoฤพajnenie tratรญ na รบsekoch ลฝiar nad Hronom โ€“ ลฝarnovica a Zvolen โ€“ Krivรกลˆ; spolu iลกlo o viac ako 40 km,
  • budovanie zriaฤovacรญch stanรญc Bratislava โ€“ vรฝchod, ลฝilina โ€“ Tepliฤka,
  • rozvoj preklรกdkovรฉho priestoru na ukrajinskej hranici, investรญcie do ลพelezniฤnรฝch stanรญc ฤŒierna nad Tisou a Maลฅovce a do hraniฤnej prechodovej stanice ล tรบrovo,
  • diaฤพniฤno-ลพelezniฤnรฝ most ponad Dunaj v Bratislave,
  • rekonลกtrukcia a prรญstavba hlavnej ลพelezniฤnej stanice Bratislava, novรก ลพelezniฤnรก stanica Trnava a pod.

Po vzniku samostatnรฉho ลกtรกtu

Po 1. januรกri 1993 patrili medzi najvรฝznamnejลกie investรญcie na ลพeleznici:

  • modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch koridorov siete TEN-T:
    โ€“ dokonฤenรฝch a v prevรกdzke je po 28 rokoch modernizรกcia takmer 205 km, a to na koridore ฤ. V.a รบsek Bratislava Raฤa โ€“ ลฝilina (190 km) a na koridore ฤ. VI รบsek Brodno โ€“ Krรกsno nad Kysucou (15 km), ฤo je 26 % z celkovej dฤบลพky koridorov na Slovensku (780 km),
    โ€“ od roku 2006 je v projektovej prรญprave 150 km dlhรฝ รบsek koridoru V.a Liptovskรฝ Mikulรกลก โ€“ Poprad โ€“ Koลกice a od roku 2010 na koridore ฤ. VI รบsek Krรกsno nad Kysucou โ€“ ฤŒadca โ€“ ลกt. hr s ฤŒeskou republikou dlhรฝ 16 km,
    โ€“ v roku 2020 sa na koridore ฤ. V.a zaฤali ฤalลกie dve modernizรกcie, a to na รบseku ลฝilina Strรกลพov โ€“ Varรญn (15 km) a Poprad โ€“ Luฤivnรก (12 km); spolu ide o 27 km,
    โ€“ v roku 2020 sa na koridore ฤ. IV zaฤala formou ลพltรฉho Fidicu projektovรก prรญprava na 60 km dlhom รบseku Devรญnska Novรก Ves โ€“ Kรบty โ€“ ลกt. hr. s ฤŒeskou republikou,
    โ€“ na 165 km dlhom koridore V.a v รบseku Varรญn โ€“ Liptovskรฝ Mikulรกลก a Koลกice โ€“ ฤŒierna nad Tisou sa eลกte nezaฤalo s projektovou prรญpravou,
    โ€“ na koridore ฤ. IV v รบseku Devรญnska Novรก Ves โ€“ Bratislava โ€“ ล tรบrovo (145 km) sa eลกte s prรญpravou takisto nezaฤalo,
  • modernizรกcia ลพelezniฤnej stanice Poprad-Tatry, Preลกov, Koลกice,
  • elektrifikรกcia tratรญ Zvolen โ€“ Banskรก Bystrica (10 km) a Preลกov โ€“ Plaveฤ (55 km), spolu ide o 65 km,
  • budovanie hraniฤnรฝch prechodovรฝch stanรญc Kรบty a ฤŒadca,
  • vybudovanie kontajnerovรฉho terminรกlu (TDK) Dobrรก a pod.

Z tejto malej ลกtatistiky vychรกdza, ลพe rozvoj ลพeleznรญc na Slovensku po 1. januรกri 1993 mohol byลฅ vรฝraznejลกรญ vzhฤพadom na moลพnosti, ktorรฉ mu ponรบkali predvstupovรฉ podpornรฉ fondy Eรš a neskรดr po prijatรญ Slovenska za ฤlena Eรš aj ostatnรฉ eurofondy.

Akรฉ sรบ hlavnรฉ prรญฤiny nevyuลพitรฉho potenciรกlu?

Dnes slovenskรฝm ลพelezniciam chรฝba jasnรก a zรกroveลˆ nemennรก stratรฉgia rozvoja a modernizรกcie akceptovanรก ลกtรกtom. ล tรกt neprejavuje potrebnรฝ zรกujem o ich rozvoj. Po roku 2010 utlmil vรคฤลกinu pripravovanรฝch stavieb modernizรกcie ลพelezniฤnej siete a jednostranne dlhรฉ roky preferuje budovanie diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch komunikรกciรญ. Dlhodobo nedostatoฤne financuje svoje โ€“ ลกtรกtne โ€“ ลพelezniฤnรฉ spoloฤnosti, osobitne sprรกvcu ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry.

Akรฝ je momentรกlny stav?

V rรกmci modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch koridorov na rรฝchlosลฅ do 160 km/h, ktorej projektovรก prรญprava sa zaฤala eลกte v roku 1994 (v rovnakom ฤase sa zaฤala aj v ฤŒeskej republike), bude v tomto roku dokonฤenรฝ a danรฝ do prevรกdzky prvรฝ ucelenรฝ รบsek trate Bratislava Raฤa โ€“ ลฝilina (mimo), dlhรฝ takmer 200 km.

V ฤŒesku boli za ten istรฝ ฤas dokonฤenรฉ a sprevรกdzkovanรฉ prakticky vลกetky koridorovรฉ trate a nedรกvno sa tam rozbehla aj prรญprava vysokorรฝchlostnรฝch tratรญ na rรฝchlosลฅ 250 km/h. Od roku 2010 sa vรฝลกka dotรกciรญ zo ลกtรกtneho rozpoฤtu pre ลพelezniฤnรฉ spoloฤnosti stรกle zniลพuje. Dรดsledkom toho sรบ nedostatoฤnรก รบdrลพba a opravy.

Sprรกvca infraลกtruktรบry je nรบtenรฝ vo viacerรฝch prรญpadoch zniลพovaลฅ traลฅovรบ rรฝchlosลฅ a v niekoฤพkรฝch prรญpadoch รบplne zastaviลฅ prevรกdzku. Dobrou osvetou pre ลพelezniฤnรบ osobnรบ dopravu na Slovensku a pre cestujรบcu verejnosลฅ sรบ nรกkupy novรฝch vlakovรฝch sรบprav ลฝelezniฤnou spoloฤnosลฅou Slovensko. Eรš vytvรกra dlhodobo optimรกlne podmienky a poskytuje finanฤnรฉ zdroje na rozvoj a modernizรกciu ลพelezniฤnej dopravy.

Vo svojej dlhodobej stratรฉgii plรกnu rozvoja, tzv. Bielej knihe Eรš, urฤuje preferenciu koฤพajovej dopravy a do roku 2030 cieฤพ preniesลฅ min. 30 %. vลกetkej prepravy tovaru na ลพeleznicu a do konca roku 2050 aลพ 50 %.

Bratislavskรก hlavnรก stanica โ€“ stรกle ฤakรก na zรกsadnรบ rekonลกtrukciu.
Bratislavskรก hlavnรก stanica โ€“ stรกle ฤakรก na zรกsadnรบ rekonลกtrukciu. | Zdroj: Shutterstock

Zรกver โ€“ rieลกenia

Je najvyลกลกรญ ฤas aktualizovaลฅ stratรฉgiu rozvoja ลพelezniฤnej dopravy na Slovensku s dlhodobรฝm vรฝhฤพadom. Novรก stratรฉgia by mala byลฅ schvรกlenรก zรกkonom ako nemennรก naprieฤ meniacimi sa vlรกdnymi koalรญciami s horizontom do rokov 2030 aลพ 2050. Do tvorby stratรฉgie je potrebnรฉ zapojiลฅ ลกirokรฝ tรญm odbornรญkov a daลฅ priestor aj odbornej diskusii.

V zmysle tejto stratรฉgie by sa mali v ลกtรกtnom rozpoฤte kaลพdoroฤne plรกnovaลฅ potrebnรฉ financie vrรกtane zabezpeฤenia maximรกlneho vyuลพitia eurofondov. Aktuรกlne nรกm v tomto obdobรญ pandรฉmie โ€žpribudlaโ€œ aj moลพnosลฅ ฤerpaลฅ financie z Plรกnu obnovy. Po 10 rokoch treba opรคลฅ otvoriลฅ tรฉmu zriadenia ล tรกtneho fondu dopravnej infraลกtruktรบry.

V ฤŒesku takรฝto fond (SFDI) รบspeลกne funguje uลพ viac ako 15 rokov a ฤŒeskรฉ ลพeleznice vedia vฤaka nemu kontinuรกlne plรกnovaลฅ investรญcie naprieฤ volebnรฝmi obdobiami a postupovaลฅ podฤพa jasnej stratรฉgie. Rovnako je nevyhnutnรฉ prehodnotiลฅ doterajลกรญ neefektรญvny a najmรค zdฤบhavรฝ spรดsob obstarรกvania projektovej prรญpravy aj samotnej realizรกcie stavieb.

Cieฤพom musรญ byลฅ skrรกtiลฅ proces sรบลฅaลพรญ, zabezpeฤiลฅ vysokรบ kvalitu stavieb, dodrลพiavanie termรญnov, plnรบ zodpovednosลฅ zhotoviteฤพov za vykonanรฉ dielo a minimalizรกciu zmien a dodatkov. Dรดleลพitรฉ je zapojiลฅ do procesov obstarรกvania a nรกsledne do riadenia stavby skutoฤnรฝch odbornรญkov.

Slovensko je poslednรฉ roky pod tlakom novovytvorenej skupiny odbornรญkov, ktorรฝch rozhodujรบcim kritรฉriom financovania rozvojovรฝch a modernizaฤnรฝch projektov je efektรญvnosลฅ a nรกvratnosลฅ investรญcie. Oficiรกlne vyuลพรญvanรก metodika posudzovania vลกak minimรกlne zohฤพadลˆuje poลพiadavky vyplรฝvajรบce z dlhodobej stratรฉgie a zรกmerov ลกtรกtu v kontexte stratรฉgie rozvoja dopravy v Eรš.

Prevaลพne negatรญvne stanoviskรก, postavenรฉ v rozhodujรบcej miere na kritรฉriu efektรญvnosti investรญcie, spรดsobujรบ uลพ 10 rokov stagnรกciu rozvoja a modernizรกcie ลพeleznice na Slovensku. Veฤพkรฝ priestor, ktorรฝ dostรกvajรบ tieto hodnotenia, vรคฤลกinou bez oponentskรฉho nรกzoru v mรฉdiรกch, robรญ negatรญvnu osvetu medzi verejnosลฅou.

Takรฉto posudzovanie projektov bez sledovania cieฤพov s nadฤasovรฝmi efektmi mรดลพe ลพelezniฤnรบ dopravu na Slovensku doviesลฅ do slepej uliฤky. S tรฝm sa musรญme ฤo najskรดr vyrovnaลฅ! รšspeลกnรฉ ฤerpanie eurofondov na stavby ลพeleznรญc mรดลพe byลฅ pre Slovensko v najbliลพลกom obdobรญ veฤพkรฝm problรฉmom. Projektovรก prรญprava stavieb modernizรกcie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry trvรก v priemere 8 aลพ 10 rokov a momentรกlne je pripravenรฝch vo fรกze na vรฝber zhotoviteฤพov minimum projektov.

ฤŒerpanie eurofondov bude teda v najbliลพลกรญch rokoch hlavne na dvoch spomenutรฝch stavbรกch, ktorรฉ sa zaฤali v roku 2020. Na Slovensku musรญme pre rozvoj a modernizรกciu ลพelezniฤnej dopravy urรฝchlene konaลฅ.

V kaลพdom prรญpade treba zaฤaลฅ stratรฉgiou, systรฉmovรฝm financovanรญm, zdokonalenรญm podmienok sรบลฅaลพรญ a nรกsledne a vo veฤพkom rozbehnรบลฅ sรบลฅaลพe na projektovรบ prรญpravu stavieb. Jednรฝm z rรฝchlych rieลกenรญ mรดลพe byลฅ aktualizovanie existujรบcich projektov, ktorรฉ boli nepremyslene zastavenรฉ po roku 2010.

Ing. Slavomรญr Podmanickรฝ

Slavomรญr Podmanickรฝ je predseda sprรกvnej rady zdruลพenia PSKD.

ฤŒlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 01/2021.

Najฤรญtanejลกie