strategia zvysenia bezpecnosti cestnej premavky v sr v rokoch 2011 2020
Galรฉria(2)

Stratรฉgia zvรฝลกenia bezpeฤnosti cestnej premรกvky v SR v rokoch 2011 – 2020

Partneri sekcie:

Vlรกda Slovenskej republiky schvรกlila uznesenรญm ฤ. 798/2011 zo 14. decembra 2011 novรบ Stratรฉgiu zvรฝลกenia bezpeฤnosti cestnej premรกvky vย Slovenskej republike vย rokoch 2011 aลพ 2020 (Nรกrodnรฝ plรกn SR pre BECEP 2011 โ€“ 2020).

2 big image
Stratรฉgia je koncipovanรก ako spoloฤnรฝ dokument subjektov, ktorรฉ vย SR ovplyvลˆujรบ bezยญpeฤnosลฅ cestnej premรกvky (ฤalej len BECEP).

Nรกrodnรฝ plรกn BECEP vย sรบฤinnosti sย hlavnรฝm koordinรกtorom โ€“ Ministerstvom dopravy, vรฝstavby aย regionรกlneho rozvoja SR โ€“ bude kaลพdoroฤne aktualizovanรฝ aย dopฤบลˆanรฝ konkrรฉtnymi รบlohami. Realizรกcia รบloh aย รบฤinnosti opatrenรญ bude priebeลพne vyhodnocovanรก.

Stรกla odbornรก pracovnรก skupina, vย ktorej sรบ zastรบpenรฉ subjekty โ€“ ministerstvo vnรบtra, ลกkolstva, zdravotnรญctva, ลพivotnรฉho prostredia aย ฤalลกรญ odbornรญci zย oblasti BECEP, bude na realizรกcii aย koordinรกcii schvรกlenej stratรฉgie pracovaลฅ pod vedenรญm ministra dopravy.

Novรฉ opatrenia do roku 2020 sรบ rozvrhnutรฉ do deviatich rรกmcovรฝch cieฤพov, priฤom sa vย nich premietajรบ realizovateฤพnรฉ รบlohy zohฤพadลˆujรบce navrhovanรฉ iniciatรญvy Bielej knihy do roku 2050 โ€“ Plรกn jednotnรฉho eurรณpskeho dopravnรฉho priestoru โ€“ Vytvorenie konkurencieschopnรฉho dopravnรฉho systรฉmu efektรญvne vyuลพรญvajรบceho zdroje vย oblasti zvyลกovania bezpeฤnosti cestnej premรกvky. Rรกmcovรฉ ciele zรกroveลˆ predstavujรบ ฤiastkovรฉ programovรฉ ciele:

  1. Znรญลพenie dopravnej nehodovosti vย dรดsledku prekroฤenia najvyลกลกej povolenej rรฝchlosti aย neprispรดsobenia rรฝchlosti okolitรฝm podmienkam.
  2. Znรญลพenie dopravnej nehodovosti vย dรดsledku poลพitia alkoholu aย drog.
  3. Znรญลพenie dopravnej nehodovosti uย zraniteฤพnรฝch รบฤastnรญkov cestnej premรกvky.
  4. Zvรฝลกenie bezpeฤnosti prostrednรญctvom รบฤinnej dopravnej vรฝchovy vย ลกkolรกch aย vรฝcviku ลพiadateฤพov oย vodiฤskรฉ oprรกvnenie vo vรฝcvikovรฝch zariadeniach autoลกkรดl.
  5. Zvรฝลกenie รบrovne bezpeฤnosti cestnej infraลกtruktรบry.
  6. Zvรฝลกenie รบrovne bezpeฤnosti prostrednรญctvom bezpeฤnejลกรญch vozidiel aย zavรกdzanรญm inteligentnรฝch dopravnรฝch systรฉmov (IDS).
  7. Zvรฝลกenie รบrovne bezpeฤnosti vย cestnej nรกkladnej aย autobusovej doprave.
  8. Zvรฝลกenie รบrovne ponehodovej starostlivosti.
  9. Manaลพment bezpeฤnosti cestnej premรกvky.

Nรกrodnรฉ aย medzinรกrodnรฉ sรบvislosti
Slovenskรก republika ako plnohodnotnรฝ ฤlen Eurรณpskej รบnie reลกpektuje odporรบฤania Eurรณpskej komisie vย oblasti bezpeฤnosti cestnej premรกvky aย snaลพรญ sa ich napฤบลˆaลฅ. Garanciou je Programovรฉ vyhlรกsenie vlรกdy Slovenskej republiky zย roku 2010, vย ktorom sa okrem inรฉho deklaruje: โ€žVlรกda SR podporรญ rozvoj kvalitnej, dostupnej aย integrovanej dopravnej infraลกtruktรบry, konkurenฤnรฉ dopravnรฉ sluลพby, uลพรญvateฤพsky prijateฤพnรบ aย ekologicky aย energeticky efektรญvnu aย bezpeฤnรบ dopravu.โ€œ

Bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky na Slovensku teda sรบvisรญ nielen sย vnรบtroลกtรกtnou bezpeฤnosลฅou dopravy, ale aj sย bezpeฤnou dopravou na eurรณpskych cestรกch. Smerovanie BECEP vย SR tak vychรกdza zo stratรฉgie slovenskej vlรกdy, ako aj zย eurรณpskej dopravnej politiky. Ide pritom nielen oย harmonizรกciu aย vรฝvin novรฝch inteligentnรฝch technolรณgiรญ aย dopravnรฝch systรฉmov, ale aj oย vypracovanie komplexnรฝch strategickรฝch opatrenรญ vย oblasti dopravnรฝch nehรดd, pohotovostnรฝch sluลพieb, vymedzenรญ pojmov na klasifikรกciu zranenรญ aย รบmrtรญ ako prรญpravu na prijatie cieฤพa znรญลพiลฅ poฤet zranenรญ, zameraลฅ sa na odbornรบ prรญpravu aย vzdelรกvanie pouลพรญvateฤพov, podporiลฅ pouลพรญvanie bezpeฤnostnรฉho vybavenia aย osobitnรบ pozornosลฅ venovaลฅ najzraniteฤพnejลกรญm skupinรกm pouลพรญvateฤพov, ako sรบ chodci, cyklisti aย motocyklisti, aย to aj prostrednรญctvom bezpeฤnejลกej infraลกtruktรบry aย technolรณgie vozidiel.

Podstatou tรฝchto zรกmerov je perspektรญvne vytvorenie takzvanej vรญzie nulovej nehodovosti vย oblasti bezpeฤnosti dopravy. Vย tejto sรบvislosti Eurรณpska komisia opรคลฅ presadzuje ako prioritu na roky 2011 aลพ 2020 znรญลพenie poฤtu obetรญ cestnej premรกvky oย polovicu vย porovnanรญ sย rokom 2010. Takto koncipovanรฝ zรกmer je kฤพรบฤom kย zlepลกeniu celkovej vรฝkonnosti dopravnรฉho systรฉmu aย splneniu potrieb aย oฤakรกvanรญ obฤanov aย spoloฤnostรญ.

Definovanie vรญzie aย cieฤพov
Vย zรกujme dosiahnuลฅ reรกlne znรญลพenie dopravnej nehodovosti aย jej nรกsledkov je potrebnรฉ naplniลฅ takto stanovenรฝ cieฤพ postupne (priemerne oย 5ย % roฤne), aby nevznikol nepriaznivรฝ skokovรฝ pokles, ktorรฝ by spรดsobil neลพiaduce disproporcie pri vyhodnocovanรญ celรฉho programovรฉho obdobia 2011 aลพ 2020.
ย 
Ekonomickรฉ sรบvislosti
Okrem zรกvaลพnรฝch traumatizujรบcich zรกลพitkov obetรญ cestnรฝch nehรดd aย ich blรญzkych sa nehodovosลฅ podieฤพa aj na znaฤnรฝch spoloฤenskรฝch stratรกch, ktorรฉ sรบ vyjadrenรฉ vย monetรกrnych jednotkรกch. Proces ocenenia strรกt zย dopravnej nehodovosti vyplรฝva zย vรฝpoฤtu, ktorรฝ zohฤพadลˆuje priame aย nepriame nรกkladovรฉ poloลพky. Vรฝskumnรฝ รบstav dopravnรฝ, a. s., vypracoval vย roku 2009 metodiku Hodnota ฤพudskรฉho ลพivota vย sรบvislosti sย dopravnou nehodovosลฅou, podฤพa ktorej medzi priame nรกklady patria:

  • nรกklady na zdravotnรบ starostlivosลฅ (rรฝchla zdravotnรญcka pomoc, ambulantnรก aย nemocniฤnรก lieฤba),
  • hmotnรฉ ลกkody,
  • administratรญvne nรกklady (polรญcia, sรบdy, poisยญลฅovne).

Za nepriame nรกklady sa povaลพujรบ:

  • straty na produkcii,
  • sociรกlne vรฝdavky.

Vย tab.ย 1 sรบ uvedenรฉ jednotkovรฉ nรกklady vย cenovรฝch relรกciรกch pre rok 2007 vย zรกvislosti od druhu nรกkladov aย zรกvaลพnosti zranenia spolu sย percentuรกlnym vyjadrenรญm.

Do celkovรฝch nรกkladov na dopravnรบ nehodu nie sรบ zahrnutรฉ subjektรญvne ลกkody, medzi ktorรฉ patria bolesลฅ, utrpenie, ลกok, strata nรกdeje na doลพitie, strata ลพivotnej pohody aย zvyฤajnรฉho spรดsobu ลพivota aย inรฉ, spravidla nenahraditeฤพnรฉ ลกkody (takzvanรฉ humanitรกrne nรกklady). Pri stanovenรญ celospoloฤenskรฝch nรกkladov zย dopravnej nehodovosti za rok 2007 sa vychรกdzalo zย vyลกลกie uvedenรฝch jednotkovรฝch nรกkladov aย poฤtu usmrtenรฝch aย zranenรฝch osรดb, ako aj dopravnรฝch nehรดd sย hmotnou ลกkodou. Celkovรฉ nรกklady zย nehodovosti dosiahli hodnotu viac ako 700 mil. eur (viac ako 21 mld. korรบn), ฤo indikuje vรฝznamnosลฅ tohto problรฉmu aย potrebu jeho rieลกenia koordinovanรฝm postupom, ktorรฝ by bol zaloลพenรฝ na vลกeobecne uznรกvanej stratรฉgii.

ล truktรบra nรกkladov je vzhฤพadom na zรกvaลพnosลฅ zranenia pomerne vyrovnanรก aย vysokรฝ podiel dosahujรบ aj nรกklady na nehody sย hmotnou ลกkodou. Tento fakt vyvolรกva potrebu vytรฝฤenia cieฤพov zameranรฝch nielen na znรญลพenie poฤtu usmrtenรฝch, ale aj na dopravnรบ nehodovosลฅ sย nรกsledkom zranenia. Takmer 15ย % celkovรฝch nรกkladov predstavujรบ nehody sย hmotnou ลกkodou, ฤo by sa malo odraziลฅ na vyลกลกej angaลพovanosti poisลฅovnรญ vย aktivitรกch zvyลกovania รบrovne bezpeฤnosti cestnej premรกvky na Slovensku.

Financovanie navrhovanรฝch รบloh, ktorรฉ vย koneฤnom dรดsledku vyรบstia do znรญลพenia spoloฤenskรฝch nรกkladov zย dopravnej nehodovosti, sa bude realizovaลฅ zย rozpoฤtovรฝch kapitol dotknutรฝch rezortov aย inลกtitรบciรญ, ktorรฉ sรบ na tieto รบฤely urฤenรฉ. Zย dlhodobรฉho hฤพadiska vลกak bude potrebnรฉ tento stav prehodnotiลฅ aย navrhnรบลฅ takรฉ rieลกenie, ktorรฉ by viedlo kย ฤiastoฤne autonรณmnemu financovaniu niektorรฝch รบloh. Ide najmรค oย aktivity, ktorรฝch pole pรดsobnosti presahuje rรกmec jednotlivรฝch rezortov aย je potrebnรฉ ich rieลกiลฅ prierezovo. Hฤพadanie vhodnรฉho postupu bude jednou zย รบloh pri roฤnom konkretizovanรญ realizรกcie opatrenรญ uvedenรฝch vย Nรกrodnom plรกne SR pre BECEP 2011 โ€“ 2020.
ย 
Zรกver
Na naplnenie ambiciรณzneho cieฤพa znรญลพiลฅ do roku 2020 poฤet usmrtenรฝch osรดb pri dopravnรฝch nehodรกch vย SR na polovicu hodnรดt roka 2010 je nevyhnutnรฉ, aby sa stratรฉgia novรฉho Nรกrodnรฉho plรกnu SR pre BECEP na roky 2011 aลพ 2020 stala skutoฤnรฝm zรกklaยญdom pre ฤinnosลฅ vลกetkรฝch subjektov pรดsobiacich vย tejto oblasti. Opatrenia Nรกrodnรฉho plรกnu musia byลฅ zahrnutรฉ medzi priority subjektov zรบฤastลˆujรบcich sa na bezpeฤnosti cestnej premรกvky aย rozpracovanรฉ vย ich strategickรฝch dokumentoch. Uznesenรญm vlรกdy SR bude urฤenรฝ hlavnรฝ koordinรกtor na realizรกciu nรกrodnรฉho plรกnu BECEP, ktorรฝ bude pravidelne, vลพdy zaฤiatkom roka, konkretizovaลฅ aย aktualizovaลฅ รบlohy Nรกrodnรฉho plรกnu na nasledujรบce roฤnรฉ obdobie.

Nรกrodnรฝ plรกn SR pre BECEP do roku 2020 potrebuje aktรญvnu politickรบ aj spoloฤenskรบ podporu, aby sa realizovanรฝmi cieฤพmi pripojil kย dekรกde, ktorรบ Eurรณpska komisia, OSN aย Svetovรก zdravotnรญcka organizรกcia (WHO) vyhlรกsili za akฤnรบ dekรกdu bezpeฤnosti cestnej premรกvky vย Eurรณpe.
ย 
TEXT: Ing. Milรญn Kaลˆuลกฤรกk
FOTO: MDVRR SR, Dano Veselskรฝ

Milรญn Kaลˆuลกฤรกk je generรกlny riaditeฤพ sekcie cestnej dopravy, pozemnรฝch komunikรกciรญ aย investiฤnรฝch projektov Ministerstva dopravy, vรฝstavby aย regionรกlneho rozvoja SR.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie