Strategickรฝ park Nitra โ prรญprava cestnej infraลกtruktรบry
Zdruลพenie Infraลกtruktรบra Nitra realizuje od januรกra tohto roku vรฝstavbu cestnej siete (cesta I. triedy, cesty II. triedy, รบฤelovรฉ komunikรกcie) pre priemyselnรฝ park vyrastajรบci pri meste Nitra. Projekt moลพno povaลพovaลฅ z hฤพadiska stavebnรฝch konลกtrukciรญ za stredne nรกroฤnรฝ, no z hฤพadiska ฤasovรฉho rรกmca a celkovej koordinรกcie za jeden z najnรกroฤnejลกรญch na Slovensku.
Pรดvodnรฝ harmonogram vรฝstavby poฤรญtal s prรญpravou a skolaudovanรญm stavebnรฝch objektov โ ฤo znamenรก vybudovaลฅ cestnรบ sieลฅ s dฤบลพkou takmer 32 km โ 18 mesiacov od termรญnu odovzdania staveniska. Pre ฤlenov zdruลพenia (Doprastav, a. s., ako lรญder zdruลพenia a Strabag, s. r. o., ako ฤlen zdruลพenia) sa teda projekt riadi v reลพime zmluvnรฝch podmienok ลพltรฉho FIDIC-u s obrovskรฝm nรกrokom na vรฝrobnรฉ kapacity a koordinรกciu v oblasti, kde sa momentรกlne prekrรฝva niekoฤพko stavenรญsk a rieลกi mnoho ฤalลกรญch sรบborov stavebnรฝch objektov okrem cestnej infraลกtruktรบry.
Prรญprava samotnej infraลกtruktรบry mรก v koneฤnom dรดsledku slรบลพiลฅ รบฤelom zรกvodu Jaguar Land Rover, s ktorรฉho vรฝstavbou sรบvisรญ aktuรกlny stavebnรฝ ruch pri Nitre. Vรฝslednรฝ projekt vลกak nerieลกi len logistiku k danรฉmu zรกvodu, ale komplexnรบ dopravnรบ situรกciu v oblasti Luลพianok, ฤakajoviec, Draลพoviec a Zbehov.
Koordinรกcia s ostatnรฝmi stavbami je najnรกroฤnejลกou ฤasลฅou projektu, keฤลพe v tejto oblasti sa rieลกi vรฝstavba samotnรฝch hรกl zรกvodu, vnรบtornรก cestnรก infraลกtruktรบra zรกvodu, finรกlne inลพinierske siete, prepojenie vodojemov a hrubรฉ terรฉnne รบpravy. Samotnรก investรญcia je spojenรก s prรญchodom menลกรญch dodรกvateฤพov, ktorรญ sa takisto rozhodli postaviลฅ svoje centrรก v blรญzkosti vรฝrobnรฉho zรกvodu. Ako sme uลพ spomenuli, samotnรฉ staveniskรก sa neprekrรฝvajรบ len ฤasovo (v niektorรฝch prรญpadoch bez logickej nรกslednosti vรฝstavby objektov), ale aj svojou lokalizรกciou. Niekoฤพko veฤพkรฝch stavebnรฝch projektov v oblasti zรกroveล zvyลกuje premรกvku a nesporne zaลฅaลพuje obyvateฤพov priฤพahlรฝch obcรญ.
Pohฤพad na stavebnรฉ objekty SO 101 a SO 102
Generรกlnym projektantom zhotoviteฤพa je firma Dopravoprojekt, a. s., ktorรก musela v spoluprรกci so zhotoviteฤพom od samรฉho zaฤiatku projektu nasadiลฅ svoje vรฝrobnรฉ kapacity a vynaloลพiลฅ maximรกlne รบsilie na dodrลพanie termรญnov na schvรกlenie realizaฤnej dokumentรกcie prรญsluลกnรฝmi orgรกnmi ลกtรกtnej sprรกvy a objednรกvateฤพom โ Slovenskou sprรกvou ciest.
Komunikรกcie
Vลกetky komunikรกcie vedรบ v nรกsype. Vzhฤพadom na podloลพie je zakladanie tรฝchto nรกsypov rozdelenรฉ do ลกtyroch typov sanaฤnรฝch opatrenรญ. Tri z nich sa odliลกujรบ len hrรบbkou sanaฤnej vrstvy a typom pouลพitรฝch geomreลพรญ (Armatex G40/40, 65/65, 75/75), ลกtvrtรก je kombinรกciou geodosky a ลกtrkovรฝch pilรณt v rastri po 2,0 m alebo geodrรฉnov v rastri po 1,1 m. Celรก oblasลฅ sa nachรกdza v nive rieky Nitra, preto museli projektanti jednotlivรฝch objektov vyrieลกiลฅ situรกciu s vysokou hladinou podzemnej vody. Projekt kontinuรกlneho zniลพovania hladiny podzemnej vody sa navrhuje systรฉmom drenรกลพรญ a preฤerpรกvacรญch stanรญc a je pripravenรฝ v rรกmci hrubรฝch terรฉnnych รบprav รบzemia.
Zlepลกenie podloลพia hydraulickรฝm spojivom
Pretoลพe zhotoviteฤพ bol od samรฉho zaฤiatku projektu pod veฤพkรฝm ฤasovรฝm tlakom, rozhodol sa spoloฤne s generรกlnym projektantom a objednรกvateฤพom stavby vydรกvaลฅ realizaฤnรบ projektovรบ dokumentรกciu po jednotlivรฝch konลกtrukฤnรฝch vrstvรกch (sanรกcie, zemnรฉ teleso, konลกtrukฤnรฉ vrstvy vozovky), ฤo umoลพnilo plynulรฝ priebeh stavebnรฝch prรกc. Po odhumusovanรญ a zrealizovanรญ prรญsluลกnej sanรกcie sa pristรบpilo k zrealizovaniu telesa nรกsypu. Na dodรกvku nรกsypovรฝch materiรกlov sa vybrali dodรกvatelia z okolitรฝch lomov. Pri vรคฤลกine cestnรฝch objektov sa projektovala konลกtrukcia vozovky s minimรกlnou hrรบbkou 600 mm, pozostรกvajรบca zo ลกtrkodrviny UM ล D 0/31,5 s hrรบbkou 220 mm, z cementom stmelenej zmesi CBGM C5/6 s hrรบbkou 200 mm a z troch asfaltovรฝch vrstiev s celkovou hrรบbkou 180 mm.
Stavebnรก ฤasลฅ projektu
Stavebnรก ฤasลฅ projektu je rozdelenรก na tri zรกkladnรฉ fรกzy:
– zabezpeฤenie prรญstupovรฝch ciest do hlavnรฉho zรกvodu Jaguar Land Rover,
– sprรญstupnenie cesty popri rieke Nitra od zrekonลกtruovanej kriลพovatky Mlynarce po napojenie na cestu I. triedy I/64,
– vybudovanie obchvatu Draลพoviec.
Prvรก fรกza poฤรญta s vybudovanรญm hlavnรฝch cestnรฝch objektov kategรณrie MZ 12/40 (SOโฏ110 s dฤบลพkou 2,018 km) a kategรณrie MZโฏ8/40 (SO 124 s dฤบลพkou 0,176 km, SOโฏ123 s dฤบลพkou 0,304 km a SO 122 s dฤบลพkou 0,322โฏkm).
Druhรก fรกza predstavuje vybudovanie komunikรกcie SO 111 kategรณrie MZ 12,0/50 (dฤบลพka 2,248 km), SO 112 kategรณrie MZ 12,0/50 (dฤบลพka 2,637 km) a SO 113 MZ 12,0/50 (dฤบลพka 1881,94 m).
Predpokladom plynulej vรฝstavby je prรกve umoลพniลฅ predฤasnรฉ uลพรญvanie tรฝchto komunikรกciรญ do konca roka 2017.
Tretia fรกza predstavuje dobudovanie ostatnรฝch objektov cestnej infraลกtruktรบry a sรบvisiacich preloลพiek inลพinierskych sietรญ, ktorรฉ tvoria obchvat Draลพoviec (mestskej ฤasti mesta Nitra). Nosnรฝm objektom tejto fรกzy je preloลพka cesty I/64 z intravilรกnu obce Draลพovce โ SO 101 รฤelovรก komunikรกcia (obchvat). Ako je uลพ z nรกzvu objektu zjavnรฉ, objekt bol navrhovanรฝ ako รบฤelovรก komunikรกcia, avลกak v parametroch, ktorรฉ plne vyhovujรบ ceste 1. triedy v zmysle STN 736101. Po ukonฤenรญ vรฝstavby sa predpokladรก zaradenie tohto objektu do cestnej siete ako cesta I/64 a pรดvodnรฝ prieลฅah obcou sa preradรญ do siete miestnych komunikรกciรญ.
Pripravenรฉ oceฤพovรฉ profily na osadenie panelov PHS
Objekt 101 sa skladรก z dvoch รบsekov. Prvรฝ รบsek kategรณrie C22,5/80 s dฤบลพkou 954 m sa zaฤรญna na ceste I/64 medzi mestom Nitra a jeho mestskou ฤasลฅou Draลพovce, konฤรญ sa v okruลพnej kriลพovatke D.
V tejto kriลพovatke sa okrem inรฉho odpรกja objekt 104 โ Komunikรกcia medzi kriลพovatkou D a Strategickรฝ park โ parking. V zmysle dopravno-inลพinierskej analรฝzy sa vฤaka odklonu osobnej dopravy smerujรบcej do priemyselnรฉho parku v kriลพovatke D znรญลพi intenzita dopravy na druhom รบseku objektu 101. Preto sa druhรฝ รบsek, projektovanรฝ v kategรณrii C22,5/80, realizuje v poloviฤnom profile ako C11,5/80. Jeho dฤบลพka je 2 828,5 m.
ฤalej sa budรบ v rรกmci tejto fรกzy budovaลฅ ลกtyri okruลพnรฉ kriลพovatky, dve na pรดvodnej ceste I/64, dve na obchvate. Tรฝmito kriลพovatkami sa prepojรญ pรดvodnรก cestnรก sieลฅ s novobudovanรฝm obchvatom a ostatnรฝmi cestnรฝmi komunikรกciami, ktorรฉ vedรบ k strategickรฉmu parku.
Poฤas realizรกcie tretej fรกzy budรบ veฤพmi komplikovanรฉ obmedzenia dopravy. Realizovanรฝ obchvat treba totiลพ pripojiลฅ na existujรบcu cestu I/64 a zรกroveล treba na pรดvodnej ceste I/64vybudovaลฅ dve okruลพnรฉ kriลพovatky, ktorรฉ budรบ prepรกjaลฅ novobudovanรฉ komunikรกcie okolo priemyselnรฉho parku s existujรบcou cestnou sieลฅou. Podฤพa celoลกtรกtneho sฤรญtania dopravy z roku 2015 prejde po ceste I/64 medzi Nitrou a Draลพovcami 16 906 vozidiel za 24 hodรญn a vzhฤพadom na mnoลพstvo realizovanรฝch stavieb v oblasti priemyselnรฉho parku Jaguar Land Rover je aktuรกlne dopravnรฉ zaลฅaลพenie eลกte vyลกลกie. Vรฝraznรฉ sรบ rannรฉ a poobedลajลกie ลกpiฤky, pri ktorรฝch sa vytvรกrajรบ kolรณny na ceste I/64, v priemyselnom parku a ฤasto aลพ na rรฝchlostnej ceste R1a.
SO 204 โ najvรคฤลกรญ mostnรฝ objekt na trase s dฤบลพkou 147,36 m
Vzhฤพadom na uvedenรฉ dopravnรฉ zaลฅaลพenie by obmedzenie dopravy na predmetnom รบseku cesty I/64 uzavretรญm jednรฉho jazdnรฉho pruhu spรดsobilo tvorbu rozsiahlych kolรณn. To by malo vรฝraznรฝ negatรญvny vplyv na verejnรบ dopravu a takisto na vลกetky stavby realizovanรฉ v priestore strategickรฉho parku Nitra. Na ukonฤenie prepojenia novovybudovanรฉho obchvatu na pรดvodnรบ cestu 1.โฏtriedy, ako aj na zrealizovanie okruลพnรฝch kriลพovatiek je vลกak obmedzenie dopravy nevyhnutnรฉ. Preto bude potrebnรฉ po zrealizovanรญ objektov prvej a druhej fรกzy sprรญstupniลฅ novovybudovanรบ komunikรกciu pozdฤบลพ rieky Nitra. Tรฝm sa prerozdelรญ doprava v รบzemรญ a bude moลพnรฉ ฤiastoฤne obmedziลฅ dopravu na ceste I/64, resp. รบplne uzavrieลฅ cestu prvej triedy v niektorรฝch รบsekoch.
Uลพ na jar budรบceho roka tak budรบ niektorรฉ objekty v uลพรญvanรญ verejnou dopravou. Pรดjde o ฤasลฅ objektov prvej a druhej fรกzy โ รบฤelovรก komunikรกcia od kriลพovatky K (Mlynรกrce) pozdฤบลพ rieky Nitra po kriลพovatku A. Nรกsledne sa zaฤnรบ pri ฤiastoฤnรฝch obmedzeniach dopravy realizovaลฅ kriลพovatky na existujรบcej ceste I/64.
Poฤas budovania cestnej infraลกtruktรบry je nevyhnutnรฉ v sรบฤinnosti s ostatnรฝmi zhotoviteฤพmi zachovaลฅ prรญstupnosลฅ jednotlivรฝch stavenรญsk, ktorรฉ sa na mnohรฝch miestach dotรฝkajรบ alebo aj prelรญnajรบ. Pre potreby JLR je prioritnรฉ dobudovaลฅ prvรบ fรกzu do konca roka 2017. Poฤas budovania komunikรกciรญ tejto fรกzy sa vลกak dostรกvame do priamych kolรญziรญ s prรญstupovรฝmi cestami JLR. Preto je potrebnรฉ tieto objekty budovaลฅ v niekoฤพkรฝch etapรกch a postupne presmerovรกvaลฅ staveniskovรบ dopravu na dobudovanรบ cestnรบ sieลฅ.
Prรญnos cestnej infraลกtruktรบry budovanej okolo priemyselnรฉho parku Nitra
V rรกmci stavby cestnej infraลกtruktรบry sa okrem inรฉho vybuduje 31,3 km ciest, pรคtnรกsลฅ รบrovลovรฝch kriลพovatiek, jedna mimoยญรบrovลovรก kriลพovatka, osem mostov a 7,7 km protihlukovรฝch stien. Ako samostatnรฝ sรบbor objektov sa realizuje stredisko integrovanรฝch sluลพieb, ktorรฉ bude slรบลพiลฅ Hasiฤskรฉmu a policajnรฉmu zboru SR.
Budovanรก cestnรก infraลกtruktรบra okolo strategickรฉho parku Nitra bude maลฅ pozitรญvny prรญnos nielen pre samotnรฝ park, ale aj obyvateฤพstvo okolitรฝch obcรญ. Vybudovanรญm obchvatu Draลพoviec sa tranzitnรก doprava, ako aj doprava smerujรบca do celรฉho priemyselnรฉho parku presunie mimo obec. Na obchvate sa zrealizuje 2 800 m protihlukovรฝch stien s vรฝลกkou 2,5 aลพ 5 m, ฤรญm sa eliminuje zรกลฅaลพ obyvateฤพstva hlukom. Na cestnรฝch objektoch, ako aj na protihlukovรฝch stenรกch sa zrealizujรบ vegetaฤnรฉ รบpravy na lepลกie zaฤlenenie budovanรฝch objektov do krajiny.
Pilรณty pre protihlukovรฉ steny
Protihlukovรฉ steny sa budรบ vo veฤพkom rozsahu realizovaลฅ aj na cestnรฝch objektoch prvej a druhej fรกzy pozdฤบลพ rieky Nitra, ฤรญm sa eliminuje hlukovรก zรกลฅaลพ obyvateฤพov obce Luลพianky. Ich celkovรก dฤบลพka bude 4 864 m, vรฝลกka bude od 4,5 do 9,0 m.
รspeลกnรก realizรกcia takรฉho nรกroฤnรฉho projektu โ ฤi uลพ rozsahom, krรกtkosลฅou ฤasu, ale aj zmluvnรฝmi podmienkami ลพltรฉho FIDIC-u โ je podmienenรก vysokou kvalitou na strane zhotoviteฤพa, schopnosลฅou zabezpeฤiลฅ veฤพkรฉ stavebnรฉ kapacity a vysokรบ kvalitu prรกce, no asi najdรดleลพitejลกia je dรดslednรก koordinรกcia prรกc. Nevyhnutnosลฅou je vลกak aj sรบฤinnosลฅ a sรบhra ostatnรฝch zรบฤastnenรฝch strรกn, a to najmรค objednรกvateฤพa a stavebnรฉho dozoru a v neposlednom rade orgรกnov ลกtรกtnej sprรกvy a samosprรกvy.
Nitra infrastructure
Design and Build Project located near Nitra represents construction of nearly 32 km of roads, 7,7 km of noise barriers, 8 bridges. Construction joint venture Doprastav (leader of the CJV) and Strabag (member of the CJV) committed to build the roads infrastructure before the launching of the very first car from production line of Jaguar Land Rover production plant. The project solves not only the logistic paths to JLR but the traffic situation caused by new production plant near Nitra, ฤakajovce, Luลพianky, Draลพovce and Zbehy as well. Public client is Slovenskรก sprรกva ciest, general designer Dopravoprojekt.
TEXT: Ing. Miloลก Leลกtรกk, Ing. Martin Chrappa
FOTO: Doprastav, a. s.
Miloลก Leลกtรกk a Martin Chrappa pรดsobia v spoloฤnosti Doprastav, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2017.