Svahovรฉ deformรกcie a ich sanรกcie na R1
Rรฝchlostnรก cesta R1 bola realizovanรก v rokoch 2009 aลพ 2012 ako prvรฝ projekt verejno-sรบkromnรฉho partnerstva (PPP projekt). V jarnรฝch mesiacoch 2013, najmรค v marci toho roku, vลกak vzniklo na svahoch zรกrezov rรฝchlostnej komunikรกcie, predovลกetkรฝm na รบsekoch Selenec โ Beladice a Beladice โ Tekovskรฉ Nemce, niekoฤพko svahovรฝch deformรกciรญ. Ich hlavnou prรญฤinou boli extrรฉmne klimatickรฉ pomery v zimnom aลพ jarnom obdobรญ na prelome rokov 2012 a 2013.
Projekt rรฝchlostnej cesty R1 Nitra, zรกpad โ Tekovskรฉ Nemce a Banskรก Bystrica, severnรฝ obchvat sa realizoval ako prvรฝ projekt verejno-sรบkromnรฉho partnerstva (Public Private Partnership) na Slovensku, a to na zรกklade koncesnej zmluvy o projektovanรญ, vรฝstavbe, financovanรญ, prevรกdzke a รบdrลพbe รบsekov rรฝchlostnej cesty uzatvorenej medzi Ministerstvom dopravy, vรฝstavby a verejnรฝch prรกc SR (ako verejnรฝm obstarรกvateฤพom) a spoloฤnosลฅou Granvia, a. s. (ako koncesionรกrom). Projekt rรฝchlostnej cesty s celkovou dฤบลพkou 51,5 km pozostรกva zo 4 samostatnรฝch stavieb a รบhrnnรฉho poฤtu 847 stavebnรฝch objektov. Z toho je 79 mostov s celkovou dฤบลพkou 7 km a 10 mimoรบrovลovรฝch kriลพovatiek. Spoloฤnosลฅ ARCADIS CZ, Organizaฤnรก zloลพka Slovensko (v ฤase zaฤatia vรฝstavby ARCADIS Geotechnika, a. s., Organizaฤnรก zloลพka Slovensko) sa v pozรญcii nezรกvislรฉho dozoru podieฤพala na vรฝstavbe rรฝchlostnej cesty R1, ako aj na jej prevรกdzke. Vzhฤพadom na geomorfologickรฉ podmienky, v ktorรฝch je projekt situovanรฝ, bolo prekonรกvanie terรฉnnych prekรกลพok podmienenรฉ realizรกciou veฤพkรฉho mnoลพstva komplikovanรฝch geotechnickรฝch konลกtrukciรญ, ako sรบ vysokรฉ nรกsypy, hlbokรฉ zรกrezy a pod. Ich realizรกciu sprevรกdzali vzhฤพadom na geologickรบ stavbu prostredia viacerรฉ stabilitnรฉ problรฉmy, a to nielen poฤas vรฝstavby, ale aj poฤas prevรกdzky v predฤasnom uลพรญvanรญ.
Obr. 1 Odluฤnรก ฤasลฅ strลพe na svahu zรกrezu kriลพovatky Selenec
V zimnรฝch mesiacoch 2012/2013 vzniklo niekoฤพko svahovรฝch deformรกciรญ, ktorรฉ spรดsobili podmienky v predmetnom รบzemรญ โ vรฝskyt spraลกovรฝch horizontov na neogรฉnnych รญloch, striedanie priepustnรฝch a nepriepustnรฝch polรดh, eluviรกlno-deluviรกlne sedimenty na รญlovcovom podloลพรญ a pod. Na svahy s takรฝmito podmienkami vรฝrazne pรดsobili klimatickรฉ pomery, hlavne extrรฉmne zrรกลพky s nรกslednou intenzรญvnou erozรญvnou ฤinnosลฅou. V zmysle klasifikรกcie svahovรฝch pohybov a vรฝslednรฝch svahovรฝch deformรกciรญ (Nemฤok, Paลกek, Rybรกล, 1974) iลกlo o zosuvy ako vรฝslednรฉ formy zosรบvania po prevaลพne rovinnej ลกmykovej ploche aj o strลพe ako vรฝslednรฉ formy stekania povrchovรฝch ฤastรญ pokryvnรฝch รบtvarov. Nevyhnutnรฝm predpokladom bezpeฤnej a plynulej prevรกdzky na rรฝchlostnej ceste bola dรดslednรก sanรกcia tรฝchto porรบch, stabilizรกcia svahov a prijatie opatrenรญ na dรดkladnรฉ odvodnenie dotknutรฝch geotechnickรฝch konลกtrukciรญ a na celkovรบ stabilizรกciu. V prรญspevku uvรกdzame charakteristiku niektorรฝch svahovรฝch deformรกciรญ, ktorรฉ vznikli poฤas prevรกdzky komunikรกcie na รบseku R1 Nitra, zรกpad โ Tekovskรฉ Nemce, prรญฤiny ich vzniku a spรดsoby sanรกciรญ z pohฤพadu nezรกvislรฉho dozoru.
Obr. 2 Definitรญvne รบpravy po sanรกcii
Svahovรฉ deformรกcie v รบseku R1 Nitra, zรกpad โ Tekovskรฉ Nemce
Po spustenรญ prevรกdzky doลกlo v novembri 2011 na niektorรฝch miestach rรฝchlostnej cesty R1 k degradรกcii svahov vplyvom klimatickรฝch podmienok a k zosuvnej ฤinnosti vรคฤลกieho ฤi menลกieho rozsahu. Keฤลพe tieto poruchy boli asanovanรฉ v primeranom ฤasovom rรกmci, nemali zรกsadnรฝ vplyv na bezpeฤnosลฅ a plynulosลฅ prevรกdzky rรฝchlostnej cesty R1 v danom รบseku. Celkovo sa v obdobรญ na prelome rokov 2012 a 2013 vyskytlo na รบseku R1 Nitra, zรกpad โ Tekovskรฉ Nemce pรคลฅ rozsiahlejลกรญch svahovรฝch porรบch. Z geomorfologickรฉho hฤพadiska sa vลกetky svahovรฉ deformรกcie nachรกdzali na รบzemรญ, ktorรฉ je situovanรฉ v celku Podunajskรก pahorkatina, podcelkoch Zรกluลพianska pahorkatina, ลฝitavskรก pahorkatina, Hronskรก pahorkatina, ako aj na konci trasy, kde sa dotรฝkali podcelku Pohronskรฝ Inovec. Celรฉ รบzemie mรก pahorkatinovรฝ reliรฉf so striedanรญm elevรกciรญ miernych svahov a depresiรญ aลพ รบdolnรฝch rieฤnych nรญv vรคฤลกรญch tokov Nitra a ลฝitava (Mazรบr, Lukniลก, 1980). Ako sme uลพ uviedli, hlavnou prรญฤinou vzniku tรฝchto svahovรฝch deformรกciรญ boli extrรฉmne klimatickรฉ pomery v zimnom aลพ jarnom obdobรญ 2012/2013, charakterizovanรฉ opakovanรฝmi obdobiami nadmernรฝch zrรกลพok, opakovanรฝm topenรญm snehu a zamลzanรญm, resp. rozmลzanรญm zemรญn tvoriacich svahy zรกrezov. Okrem tรฝchto prรญฤin pomohli vzniku niektorรฝch deformรกciรญ aj sรบstredenรฉ prรญtoky povrchovรฝch vรดd stekajรบcich z priฤพahlรฝch svahov, ktorรฉ neboli dรดsledne drรฉnovanรฉ a odvedenรฉ mimo svahov zรกrezov.Z priestorovรฝch dรดvodov sa v tomto ฤlรกnku zameriame iba na dve svahovรฉ poruchy, ktorรฉ boli rozsahom najvรคฤลกie. Predmetom naลกej analรฝzy budรบ svahovรก deformรกcia na kriลพovatke Selenec na รบseku Selenec โ Beladice a sรบstava zosuvov v km 80,700 aลพ 81,400 na รบseku Beladice โ Tekovskรฉ Nemce.
Obr. 3 Svahovรฉ deformรกcie na svahu zรกrezu v km 80,7 aลพ 81,4 trasy R1, akumulaฤnรก ฤasลฅ zosuvu
Svahovรก deformรกcia na kriลพovatke Selenec
Tรกto svahovรก deformรกcia vznikla na svahu zรกrezu mimoรบrovลovej kriลพovatky Selenec v km 51,000 na รบseku cesty R1 Selenec โ Beladice. Lokalizovanรก bola v priestore pod korunou svahu zรกrezu, nad lavicou a v ฤase vzniku mala charakter strลพe s rozmermi 6 ร 5 m s hฤบbkou ลกmykovej plochy do 2,0 m (obr. 1, 2).
Stratou stability bolo poznaฤenรฉ รบzemie tvorenรฉ (z inลพinierskogeologickรฉho hฤพadiska) kvartรฉrnymi pokryvnรฝmi zeminami v styku polygenetickรฉho komplexu sรบdrลพnรฝch zemรญn s neogรฉnnymi sedimentmi pontu. Inลพinierskogeologickรฝ prieskum preukรกzal v danej oblasti prรญtomnosลฅ kvartรฉrnych zemรญn (siltov a รญlov) do hฤบbky 1,50 m, pod ktorรฝmi nastupujรบ neogรฉnne sedimenty v รญlovitom vรฝvoji, prechรกdzajรบce v hฤบbke 8,50 m do pieskov. Miestami vลกak vystupuje aลพ na povrch รบzemia neogรฉn, reprezentovanรฝ prekonsolidovanรฝmi รญlmi (Matejฤek a kol., 2008 b). V tomto prostredรญ sa aktivizovala aj nami opisovanรก svahovรก porucha.
Hlavnรฝm faktorom vzniku boli uvรกdzanรฉ extrรฉmne klimatickรฉ pomery. Z dรดvodu intenzรญvnych zrรกลพok sa pravdepodobne zmenili ลกmykovรฉ parametre jemnozrnnรฝch zemรญn a nastal progresรญvny rozvoj poruchy. Vรฝznamnรบ รบlohu zohral aj faktor odvรกdzanรฝch povrchovรฝch vรดd z nadzรกrezovej drenรกลพe. Tรก sรญce bola vybudovanรก, avลกak z dรดvodu extrรฉmneho zahltenia jemnozrnnรฝm sedimentom z priฤพahlรฝch svahov bola jej รบฤinnosลฅ nedostatoฤnรก. V neposlednom rade treba uviesลฅ, ลพe v blรญzkosti tejto svahovej deformรกcie, v rovnakom geologickom prostredรญ, sa zaznamenali pomerne rozsiahle prejavy straty stability uลพ poฤas vรฝstavby, nรกsledkom ฤoho sa zrealizovali mohutnรฉ sanaฤnรฉ opatrenia vrรกtane systรฉmu drenรกลพnych rebier, priลฅaลพujรบcich konลกtrukciรญ a protimrazovej ochrany.Nadzรกrezovรก drenรกลพ nad svahovou poruchou je sรบฤasลฅou odvodลovacieho systรฉmu celej kriลพovatky, ktorรฝ pozostรกva z nadzรกrezovรฝch drenรกลพnych ลพฤพabov, ลพฤพabov na laviฤkรกch a dlรกลพdenรฝch priekop pod nรกsypmi vozovky. Priฤพahlรฉ svahy predstavujรบ relatรญvne nepriepustnรฉ prostredie tvorenรฉ jemnozrnnรฝmi sรบdrลพnรฝmi zeminami, ktorรฝm sa na zรกklade rozborov v laboratรณriu mechaniky zemรญn priradili koeficienty filtrรกcie kf rรกdovo xโ.โ10-8 aลพ xโ.โ10-9 โ tzn., ลพe ide o relatรญvne veฤพmi mรกlo priepustnรฉ podloลพie. Vลกetky odvodลovacie prvky sรบ zaรบstenรฉ do rรบrovรฉho priepustu DN 1000, ฤalej sa vody odvรกdzajรบ systรฉmom drenรกลพnych ลพฤพabov do retenฤnej nรกdrลพe, z ktorej sa voda odvรกdza stokou ORL do potoka Selenec. Svahovรก deformรกcia bola asanovanรก odลฅaลพenรญm zosunutรฉho materiรกlu aลพ po รบroveล ลกmykovej plochy, na zadnej stene sa vytvoril svah a celรก plocha sa zazubila . Odvodnenie svahu sa zabezpeฤilo drenรกลพnymi rebrami so ลกรญrkou 1 m a hฤบbkou 2,0 m v osovej vzdialenosti 5 m. Ako materiรกl zรกsypu sa aplikoval nenamลzavรฝ materiรกl s frakciou 32 โ 63 mm bez filtraฤnej geotextรญlie. Celรฝ odkopanรฝ priestor po odลฅaลพenej zemine sa vyplnil identickรฝm materiรกlom ako ploลกnรฝ drรฉn. Aby sa zabrรกnilo ฤalลกiemu rozvoju poruchy, zhotovili sa vo vrchnej etรกลพi po stranรกch asanovanรฉho zosuvu ฤalลกie dve rebrรก, ktorรฉ sa napojili na existujรบci drenรกลพny systรฉm. V rรกmci nevyhnutnรฉho monitoringu vykonanรฝch opatrenรญ sa musรญ venovaลฅ veฤพkรก pozornosลฅ nadzรกrezovรฝm drenรกลพam, kde hrozia v obdobรญ prรญvalovรฝch zrรกลพok priesaky do asanovanรฉho svahu a jeho ฤalลกie deformรกcie, ako aj sledovaniu iniciรกlnych prรญznakov svahovรฝch deformรกciรญ (otvorenรฉ trhliny a pod.) Nadzรกrezovรบ drenรกลพ treba permanentne udrลพiavaลฅ funkฤnรบ a otvorenรฉ trhliny bezodkladne vyplลovaลฅ nepriepustnรฝm materiรกlom proti zamedzeniu vsakovania povrchovรฝch vรดd do svahov.
Obr. 5 Drenรกลพne rebro s odvodลovacรญm potrubรญm
Svahovรก deformรกcia na trase R1 v staniฤenรญ 80,700 โ 81,400
Rozsahom jedna z najvรคฤลกรญch svahovรฝch porรบch celรฉho projektu R1 v obdobรญ prevรกdzky vznikla na ฤพavostrannom svahu zรกrezu v km 80,700 aลพ 81,400 trasy R1 na รบseku Beladice โ Tekovskรฉ Nemce. Trasa vedie na tomto รบseku v zรกreze s hฤบbkou 4 m budovanom v sklone 1 : 2,5 s lavicou. Iลกlo o celรฝ systรฉm zosuvov, ktorรฝch iniciรกlne prejavy sa zaznamenali uลพ v zimnรฝch mesiacoch 2012/2013. Pozdฤบลพ takmer celรฉho ฤพavostrannรฉho zรกrezu sa vyvinuli aktivizovanรฉ zosuvy, resp. strลพe s hฤบbkami ลกmykovรฝch plรดch prevaลพne do 2,5 m. Jednotlivo boli poruลกenรฉ svahy zรกrezu maximรกlne v rozmeroch pribliลพne 12 ร 25 m. Svahovรฉ deformรกcie poruลกovali zรกrez buฤ nad, alebo len pod vybudovanou lavicou, pri postupnom rozvoji poruchy vลกak doลกlo k strate stability na takmer celom pรคลฅstometrovom รบseku ฤพavostrannรฉho zรกrezu. Z geologickรฉho hฤพadiska je dotknutรก oblasลฅ situovanรก do prostredia neogรฉnnych jemnozrnnรฝch zemรญn triedy F8, ฤiastoฤne F4. Kvartรฉr je charakterizovanรฝ pokryvom deluviรกlnych zemรญn reprezentovanรฝch ลกtrkovitรฝm รญlom F2 (Matejฤek a kol., 2008 c). Kvartรฉrny pokryv dosahuje mocnosลฅ do 1 m. Oblasลฅ je charakterizovanรก ako bezvodรก. Na moลพnosลฅ vzniku svahovรฝch deformรกciรญ a vรฝraznej erozรญvnej ฤinnosti upozornil uลพ inลพinierskogeologickรฝ prieskum s nรกvrhom na รบpravy sklonu svahov zรกrezov aj dรดslednรฉ odvedenie vรดd. Aj pri tรฝchto deformรกciรกch boli prรญฤinami vzniku kumulovanรฝ efekt klimatickรฝch extrรฉmov a nedostatoฤnรฉ odvedenie povrchovรฝch vรดd z รบzemia nad zรกrezom bez vybudovanej nadzรกrezovej drenรกลพe s dรดsledkom sรบstavnรฉho premรกฤania priฤพahlรฉho terรฉnu. Zรกrez ฤพavostrannรฉho svahu bol vhodne ploลกne asanovanรฝ na celkovej dฤบลพke pribliลพne 700 m bez obmedzenia prevรกdzky, priฤom bolo potrebnรฉ zachovaลฅ odvodลovaciu funkciu cestnej drenรกลพe. V rรกmci sanรกcie sa realizovali odลฅaลพenie zosunutรฉho materiรกยญlu, รบprava ลกmykovej plochy, odvodลovacie rebrรก (obr. 5) a prรญsyp kameninovรฉho materiรกlu s laviฤkou (obr. 4). Svah bol od pรคty po รบroveล lavice priลฅaลพenรฝ lomovรฝm kameลom s nadrozmernou veฤพkosลฅou (obr. 4) a celรก asanovanรก oblasลฅ sa zabezpeฤila protimrazovou ochranou (obr. 6). V rรกmci definitรญvnych รบprav sa nerealizovalo zahumusovanie. Funkciu nadzรกrezovej drenรกลพe mรก plniลฅ vรฝkop vyplnenรฝ lomovรฝm kameลom vybudovanรฝ nad korunou zรกrezu.
Obr. 6 Asanovanรฝ svah zรกrezu v km 80,700 aลพ 81,400
Zรกver
Dรดslednรก sanรกcia svahovรฝch deformรกciรญ vznikajรบcich v svahoch zรกrezov, prรญpadne v nรกsypoch, je v danom geologickom prostredรญ nevyhnutnรฝm predpokladom na bezproblรฉmovรบ a bezpeฤnรบ prevรกdzku nadradenej cestnej infraลกtruktรบry na Slovensku. Svahovรฉ poruchy a prejavy straty stability uvedenรฉ v ฤlรกnku predstavujรบ nezriedkavรฝ fenomรฉn, s ktorรฝm sa stretรกvame pri vรฝstavbe cestnรฝch komunikรกciรญ v prostredรญ vytvรกrajรบcom vplyvom klimatickรฝch extrรฉmov priaznivรฉ podmienky na zmenu geotechnickรฝch parametrov zemรญn, v ktorรฝch sรบ tieto konลกtrukcie situovanรฉ. Sanaฤnรฉ opatrenia realizovanรฉ na problรฉmovรฝch รบsekoch rรฝchlostnej cesty R1 Nitra, zรกpad โ Tekovskรฉ Nemce splnili svoj รบฤel, svahy zรกrezov a nรกsypov sรบ stabilnรฉ, ovplyvnenรฉ odvodลovacie systรฉmy sa revitalizovali a v sรบฤasnosti sรบ plne funkฤnรฉ. Na รบsekoch rรฝchlostnej cesty R1 postihnutรฝch svahovรฝmi deformรกciami sa vykonรกva pravidelnรฝ monitoring s cieฤพom sledovaลฅ รบฤinky sanaฤnรฝch opatrenรญ.
TEXT: RNDr. Viktor Jantรกk, Ing. Peter Muลกec
FOTO: archรญv ARCADIS CZ, a. s., OZ SR
Viktor Jantรกk a Peter Muลกec sรบ ฤlenmi tรญmu nezรกvislรฉho dozoru PPP R1.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.