Systรฉm ovlรกdania osvetlenia cestnรฝch tunelov
Galรฉria(7)

Systรฉm ovlรกdania osvetlenia cestnรฝch tunelov

Partneri sekcie:

Poลพiadavky na hodnoty parametrov osvetlenia tunela zรกvisia od premien dennรฉho svetla. Ekonomickรฝ spรดsob riadenia aย regulรกcie osvetlenia moลพno dosiahnuลฅ zavedenรญm systรฉmu ovlรกdania osvetlenia, ktorรฝ vลกak musรญ byลฅ nastavenรฝ efektรญvne. Pri plynulom stmievanรญ mernรฝ vรฝkon najฤastejลกie pouลพรญvanรฝch vysokotlakovรฝch sodรญkovรฝch vรฝbojok klesรก, pri stupลˆovitej regulรกcii sa zase zapรญnanรญm aย vypรญnanรญm svetelnรฝch zdrojov znรญลพi ich ลพivotnosลฅ. Jednou zย metรณd hodnotenia stavu vysokotlakovรฝch sodรญkovรฝch vรฝbojok, ich opotrebenia aย zaistenia optimรกlnej ลพivotnosti je komplexnรก diagnostika aย monitorovanie ovlรกdania osvetlenia tunela sย pouลพitรญm aplikaฤnรฉho softvรฉru.

ย 

Riadenie osvetlenia

Dnes sa riadenรญm osvetlenia vybavujรบ vลกetky tunely vย Eurรณpe. Riadenie sa ovlรกda na zรกklade merania jasu pred portรกlmi tunela. Rozhodujรบcim faktorom adaptaฤnรฉho osvetlenia za portรกlmi tunela je skutoฤnรก hodnota jasu pribliลพovacieho pรกsma L20 ist (Istwert). Poลพadovanรก hodnota jasu povrchu vozovky Lfe soll (Sollwert) za portรกlmi tunela je potom priamo รบmernรก veฤพkosti jasu L20 ist. ฤŒiniteฤพ kist = Lfe soll/L20 ist, ktorรฝ zohฤพadลˆuje nรกvrhovรบ rรฝchlosลฅ vย tuneli aย spรดsob adaptaฤnรฉho osvetlenia (protismernรฉ alebo symetrickรฉ), je riadiacou veliฤinou. Prejazdovรฉ osvetlenie tunela sa ovlรกda vย zรกvislosti od ฤasu:

  • deลˆ โ€“ vลกetky svietidlรก sรบ zapnutรฉ bez redukcie vรฝkonu,
  • noc โ€“ vลกetky svietidlรก sรบ zapnutรฉ sย redukovanรฝm vรฝkonom na 50 %.

Regulรกcia osvetlenia

Kritรฉriom na regulรกciu osvetlenia je rozdiel medzi poลพadovanou hodnotou jasu povrchu vozovky Lfe soll aย jeho skutoฤnou hodnotou Lfe ist. Na sprรกvne vyhodnotenie skutoฤnรฝch hodnรดt jasu povrchu vozovky Lfe ist, treba meraลฅ jas druhรฝm jasomerom umiestnenรฝm vย tuneli. Regulรกcia osvetlenia reลกpektuje zneฤistenie svietidiel, povrchu vozovky aย stien tunela aย pokles svetelnรฉho toku svetelnรฝch zdrojov vย danom ฤase.

Kontrolnรฉ jasomery

Urฤovanie hodnรดt jasu povrchu vozovky Lfe za portรกlmi zรกvisรญ od veฤพkosti jasu L20, ktorรฝ sa sย dostatoฤnou poฤetnosลฅou vyskytuje vย priebehu roka. Veฤพkosลฅ jasu L20 sa urฤuje vย dennรฝch hodinรกch zo vzdialenosti celkovej brzdnej drรกhy pred vjazdom do tunela. Umiestnenie aย orientรกcia jasomeru Lu pred portรกlmi tunela by mala byลฅ rovnakรก ako pri analรฝze jasu L20 pri nรกvrhu osvetlenia. Zย hฤพadiska รบdrลพby mรก byลฅ vลกak jasomer typ LUCI *L20* inลกtalovanรฝ na pravej strane vo vรฝลกke asi 4,5โ€‰m nad vozovkou. Takto nameranรก hodnota je vลกak odliลกnรก od jasu pozorovanรฉho vodiฤom. Raz za rok sa preto zisลฅuje korekฤnรฝ sรบฤiniteฤพ. Jasomer Lu zisลฅuje priemernรบ hodnotu jasu vย otvorovom uhle 20ยฐ. Odchรฝlka relatรญvnej spektrรกlnej citlivosti od funkcie Vย (ฮป) sa koriguje, naprรญklad pri veฤพmi nรญzkom odpore (maximรกlne 475 ฮฉ) vย rozsahu 0 aลพ 10ย 000 cd/m2 vhodnรฝm elektrickรฝm zapojenรญm. Vo vลกeobecnosti sa uvaลพuje oย umiestnenรญ jasomera LUCI *L20* vย pรกsme โ€“30 ยฐC aลพ +70 ยฐC. Vย prรญpade, ลพe nastane vรฝpadok jednรฉho jasomera Lu, preberรก jeho funkciu jasomer pri druhom portรกli alebo astronomickรฉ hodiny.

Druhรฝ jasomer Le typ LUCAS *L20* sa mรก inลกtalovaลฅ za portรกlmi tunela vo vzdialenosti asi 25โ€‰m rovnobeลพne sย pozdฤบลพnym smerom. Jeho meracรญ rozsah je 0 aลพ 250 cd / m2. Aj tu sa vyลพaduje korekฤnรฝ sรบฤiniteฤพ. Pri vรฝpadku jasomera Le sa adaptaฤnรฉ osvetlenie ovlรกda jasomerom Lu. Ak nastane porucha systรฉmu, regulรกcia osvetlenia pokraฤuje podฤพa poslednรฉho scenรกra ovlรกdania osvetlenia.

Systรฉm na ovlรกdanie osvetlenia

Systรฉm na ovlรกdanie osvetlenia vlastne integruje kontrolnรฉ jasomery โ€“ snรญmajรบ mnoลพinu vstupnรฝch dรกt L20 ist aย Lfe ist โ€“ aย svietidlรก โ€“ vรฝstupnรฉ ฤleny zabezpeฤujรบce vย priebehu dลˆa aย noci bezpeฤnosลฅ, plynulosลฅ aย zrakovรบ pohodu uลพรญvateฤพov tunela obdobnรบ, ako na priฤพahlรฝch รบsekoch verejnรฉho dopravnรฉho priestoru, pri reลกpektovanรญ dovolenej rรฝchlosti vozidiel vย tuneli do jednรฉho celku.

Tento systรฉm musรญ byลฅ navrhnutรฝ individuรกlne na mieru podฤพa kategรณrie tunela. Jeho รบlohou je zabezpeฤiลฅ efektรญvne adaptaฤnรฉ osvetlenie vjazdovรฉho aย vรฝjazdovรฉho pรกsma, prejazdovรฉ osvetlenie, nรบdzovรฉ osvetlenie aย poลพiarne nรบdzovรฉ osvetlenie.

Softvรฉr na ovlรกdanie osvetlenia

Celรฝ systรฉm na ovlรกdanie osvetlenia sa riadi pomocou softvรฉru, ktorรฝ by mal byลฅ nastavenรฝ tak, aby manipulรกcia sย nรญm bola prehฤพadnรก aย nenรกroฤnรก. Odporรบฤa sa obrazovka sย dotykovรฝm panelom aย logickรฝm ฤlenenรญm (obr.ย 1). Softvรฉr na ovlรกdanie osvetlenia musรญ plniลฅ niekoฤพko zรกkladnรฝch funkciรญ aย musรญ vedieลฅ spracovรกvaลฅ aย vyhodnocovaลฅ aktuรกlne nameranรฉ informรกcie. Pracovaลฅ sย nรญm mรดลพe preto iba autorizovanรก osoba aย systรฉm je zabezpeฤenรฝ heslom.

Zรกkladnรฉ funkcie systรฉmu

Efektรญvne riadenie osvetlenia tunela prispรดsobuje intenzitu jasu vย rรบre aktuรกlnej potrebe. Inteligentnรฉ systรฉmy pritom zohฤพadลˆujรบ nielen intenzitu slneฤnรฉho jasu pred portรกlom tunela, ale aj stav zneฤistenia vย tuneli. Softvรฉr na ovlรกdanie osvetlenia je napojenรฝ na kontrolnรฉ jasomery, ktorรฉ merajรบ vstupnรฉ parametre. Po ich vyhodnotenรญ potom systรฉm zvolรญ najvhodnejลกรญ regulaฤnรฝ stupeลˆ. Poฤet regulaฤnรฝch stupลˆov sa urฤuje pre kaลพdรฝ tunel samostatne, na zรกklade presnรฝch vรฝpoฤtov, ktorรฉ zohฤพadลˆujรบ jeho vlastnosti aย ลกpecifikรก.

Regulรกcia musรญ byลฅ nastavenรก tak, aby nedochรกdzalo kย zbytoฤnรฉmu krรกtkodobรฉmu prepรญnaniu regulaฤnรฝch stupลˆov. ฤŒas nรกbehu alebo znovuzapรกlenia pouลพรญvanรฝch vysokotlakovรฝch sodรญkovรฝch vรฝbojok sa pohybuje na รบrovni niekoฤพkรฝch minรบt. Dฤบลพka ich ลพivota zรกvisรญ od poฤtu zapnutรญ. Preto sa poลพaduje krรกtkodobรฉ zmeny spรดsobenรฉ mrakmi zanedbaลฅ, ale rรฝchla zmena L20 ist spรดsobenรก vรฝchodom alebo zรกpadom slnka mรก vyvolaลฅ reakciu vย dostatoฤne krรกtkom ฤase (poลพadovanรฝ ฤas cyklu je 3 minรบty).

Systรฉm vyhodnocovania vstupnรฝch parametrov pracuje automaticky. Ponรบka vลกak aj moลพnosลฅ ruฤnรฉho nastavenia (obr. 2). Tรกto moลพnosลฅ sa pouลพรญva pri kalibrรกcii systรฉmu vykonรกvanej jedenkrรกt roฤne alebo pri vรฝnimoฤnรฝch udalostiach, akou je naprรญklad zlyhanie jasomerov (naprรญklad pri poลพiari).

ย  ย  ย 
Obr. 1 Ukรกลพka obrazovky softvรฉru na ovlรกdanie osvetlenia
ย  Obr. 2 Ruฤnรฉ nastavenie systรฉmu mรก softvรฉr vย samostatnom dialรณgovom okne

Prรญprava grafov aย tabuliek pre ลกtatistickรบ analรฝzu

ฤŽalลกou dรดleลพitou funkciou softvรฉru je ลกtatistickรฉ spracovanie nameranรฝch dรกt osvetlenia tunela (obr. 3). Vizuรกlne grafickรฉ uลพรญvateฤพskรฉ rozhranie sa pri kaลพdej zmene poฤas doby cyklu automaticky aktualizuje (obr. 4). Na vytvorenie tabuliek aย grafov treba do systรฉmu zadaลฅ smer jazdy, dรกtum aย reรกlny ฤas.

ย 
Obr. 3ย  Softvรฉr ponรบka informรกcie oย aktuรกlnom stupni regulรกcie aย moลพnosลฅ ich ลกtatistickรฉho vyhodnotenia ย  Obr. 4ย  Uลพitoฤnรฉ je zobrazenie prevรกdzkovรฝch hlรกsenรญ. Moลพno si tak pozrieลฅ zoznam so vลกetkรฝmi potvrdenรฝmi alebo nepotvrdenรฝmi hlรกseniami

Vย grafoch aย tabuฤพkรกch sa vyhodnocuje naprรญklad monitoring prevรกdzkovรฝch hodรญn jednotlivรฝch regulaฤnรฝch stupลˆov poฤas dลˆa zรกvislรฝ od pomeru jasu medznรฉho aย pribliลพovacieho pรกsma kist alebo hodnoty jasu pribliลพovacieho pรกsma Lu aย za portรกlom tunela Le. Na zรกklade vyhodnotenia monitoringu moลพno prehodnotiลฅ efektรญvnosลฅ navrhnutรฝch regulaฤnรฝch stupลˆov aย ich aplikovanie poฤas prevรกdzky tunela. Vย prรญpade, ลพe niektorรฝ regulaฤnรฝ stupeลˆ sa nevyuลพรญva alebo, naopak, sa zistรญ potreba ฤalลกieho stupลˆa, moลพno poฤet regulaฤnรฝch stupลˆov upraviลฅ.

ฤŽalลกรญm parametrom, ktorรฝ sa ลกtatisticky sleduje, je hodnota jasu pribliลพovacieho pรกsma Lu aย jasu za portรกlom tunela Le (obr.ย 5). รšdaj je teoretickรฝ dennรฝ priemer urฤenรฝ kaลพdรบ hodinu.



Obr. 5ย  Graf znรกzorลˆujรบci hodnotu jasu pribliลพovacieho pรกsma Lu aย jasu za portรกlom tunela Le . Lu โ€“ hodnota jasu pribliลพovacieho pรกsma, Le โ€“ hodnota jasu za portรกlom tunela, % โ€“ odchรฝlka od poลพadovanej hodnoty

Pomocou grafov aย tabuliek moลพno tieลพ vyhodnocovaลฅ poฤetnosti vรฝskytu jasu pribliลพovacieho pรกsma Lu vย danom ฤase, vyลฅaลพenie regulaฤnรฝch stupลˆov vย hodinรกch aย poฤet prepnutรญ sย vย danom ฤasovom รบseku. Dรดleลพitรฉ je sledovaลฅ aj vรฝvoj hodnoty jasu pribliลพovacieho pรกsma Lu, skutoฤnรบ hodnotu jasu za portรกlom tunela Leist aย poลพadovanรบ hodnotu Lesoll. Na zรกklade percentuรกlneho รบdaja moลพno potom stanoviลฅ efektรญvnosลฅ ovlรกdania osvetlenia vย tuneli.

Praktickรฉ informรกcie oย efektรญvnosti prevรกdzky osvetlenia vย tuneli prinรกลกa analรฝza akosti ovlรกdania prevรกdzky osvetlenia tunela cez deลˆ, najmรค keฤ svieti slnko. Oproti inรฝm nรกkladovรฝm poloลพkรกm je obmedzenie spotreby elektrickej energie riadenรญm aย regulรกciou osvetlenia vo vnรบtri tunela najjednoduchลกou cestou kย znรญลพeniu prevรกdzkovรฉho finanฤnรฉho zaลฅaลพenia investora.

Zรกver

Vย zavรกdzanรญ systรฉmu na regulรกciu aย riadenie osvetlenia vย tuneloch je najvรคฤลกรญm nedostatkom skutoฤnosลฅ, ลพe poลพiadavky na ovlรกdanie osvetlenia tunela sa pri absencii eurรณpskej normy nerieลกia na Slovensku vย samostatnom predpise. Na projektovanie zmien ovlรกdania osvetlenia uลพ existujรบcich tunelov (ide oย tunely Branisko, Horelica aย Sitina) bude potrebnรฉ eลกte pred prijatรญm eurรณpskej normy vyuลพรญvaลฅ rakรบske, nemeckรฉ aย ลกvajฤiarske smernice aย normy. Tรฝm by sa projektantovi tunelov dostal do rรบk nรกstroj, pomocou ktorรฉho by dokรกzal navrhnรบลฅ ovlรกdanie osvetlenia sย primeranรฝmi nรกkladmi na napรกjanie elektrickou energiou aย sย optimรกlnou รบrovลˆou bezpeฤnosti cestnej premรกvky vย tuneli. Takรกto koncepcia ovlรกdania osvetlenia na zรกklade aktuรกlneho stavu poznania vย stredoeurรณpskom priestore bola navrhnutรก aย realizovanรก vย tuneli Luฤivnรก (Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2008).

prof.ย Ing.ย Pavol Horลˆรกk, DrSc., Ing.ย Detlef Woelbern
Obrรกzky: Ing. Detlef Woelbern

Pavol Horลˆรกk je zakladateฤพom ลกtudijnรฉho zamerania svetelnรก technika na FEI STU vย Bratislave. Pรดsobil ako uฤiteฤพ na univerzitรกch vย Moskve, Ilmenau (Nemecko), Sofii, Poznani, Varลกave aย Bialystoku. Vย sรบฤasnosti sa podieฤพa na expertรญznej ฤinnosti akreditovanรฝch certifikaฤnรฝch รบstavov vย zahraniฤรญ aย ฤinnosti technickรฝch komisiรญ SรšTN vย oblasti svetelnej techniky. Je drลพiteฤพ Certifikรกtu znalca pre osvetlenie, vydanรฉho DIAL
vย Lueยญยญdenscheide (Nemecko). Bol poradcom NDS, a.ย s., pre osvetlenie tunelov Sitina aย Luฤivnรก, pripomienkoval sรบลฅaลพnรฉ podklady pre osvetlenie tunela Bรดrik. Spolupracoval pri rieลกenรญ mnohรฝch projektov osvetlenia tunelov doma aj vย zahraniฤรญ.


Detlef Woelbern
zaloลพil vย roku 1992 firmu Wal Messe- und Regelsysteme GmbH, zameranรบ na aktuรกlne problรฉmy potravinรกrskeho priemyslu aย odpadovรฉho hospodรกrstva. Vย roku 1997 vznikla jeho priฤinenรญm dcรฉrska firma ELECTRIC โ€“ SPECIAL Photronicsysteme, GmbH, zabezpeฤujรบca ovlรกdanie osvetlenia cestnรฝch tunelov.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 2/2008.

Najฤรญtanejลกie