Systรฉm ovlรกdania osvetlenia cestnรฝch tunelov
Poลพiadavky na hodnoty parametrov osvetlenia tunela zรกvisia od premien dennรฉho svetla. Ekonomickรฝ spรดsob riadenia aย regulรกcie osvetlenia moลพno dosiahnuลฅ zavedenรญm systรฉmu ovlรกdania osvetlenia, ktorรฝ vลกak musรญ byลฅ nastavenรฝ efektรญvne. Pri plynulom stmievanรญ mernรฝ vรฝkon najฤastejลกie pouลพรญvanรฝch vysokotlakovรฝch sodรญkovรฝch vรฝbojok klesรก, pri stupลovitej regulรกcii sa zase zapรญnanรญm aย vypรญnanรญm svetelnรฝch zdrojov znรญลพi ich ลพivotnosลฅ. Jednou zย metรณd hodnotenia stavu vysokotlakovรฝch sodรญkovรฝch vรฝbojok, ich opotrebenia aย zaistenia optimรกlnej ลพivotnosti je komplexnรก diagnostika aย monitorovanie ovlรกdania osvetlenia tunela sย pouลพitรญm aplikaฤnรฉho softvรฉru.
Riadenie osvetlenia
- deล โ vลกetky svietidlรก sรบ zapnutรฉ bez redukcie vรฝkonu,
- noc โ vลกetky svietidlรก sรบ zapnutรฉ sย redukovanรฝm vรฝkonom na 50 %.
Regulรกcia osvetlenia
Kritรฉriom na regulรกciu osvetlenia je rozdiel medzi poลพadovanou hodnotou jasu povrchu vozovky Lfe soll aย jeho skutoฤnou hodnotou Lfe ist. Na sprรกvne vyhodnotenie skutoฤnรฝch hodnรดt jasu povrchu vozovky Lfe ist, treba meraลฅ jas druhรฝm jasomerom umiestnenรฝm vย tuneli. Regulรกcia osvetlenia reลกpektuje zneฤistenie svietidiel, povrchu vozovky aย stien tunela aย pokles svetelnรฉho toku svetelnรฝch zdrojov vย danom ฤase.
Kontrolnรฉ jasomery
Urฤovanie hodnรดt jasu povrchu vozovky Lfe za portรกlmi zรกvisรญ od veฤพkosti jasu L20, ktorรฝ sa sย dostatoฤnou poฤetnosลฅou vyskytuje vย priebehu roka. Veฤพkosลฅ jasu L20 sa urฤuje vย dennรฝch hodinรกch zo vzdialenosti celkovej brzdnej drรกhy pred vjazdom do tunela. Umiestnenie aย orientรกcia jasomeru Lu pred portรกlmi tunela by mala byลฅ rovnakรก ako pri analรฝze jasu L20 pri nรกvrhu osvetlenia. Zย hฤพadiska รบdrลพby mรก byลฅ vลกak jasomer typ LUCI *L20* inลกtalovanรฝ na pravej strane vo vรฝลกke asi 4,5โm nad vozovkou. Takto nameranรก hodnota je vลกak odliลกnรก od jasu pozorovanรฉho vodiฤom. Raz za rok sa preto zisลฅuje korekฤnรฝ sรบฤiniteฤพ. Jasomer Lu zisลฅuje priemernรบ hodnotu jasu vย otvorovom uhle 20ยฐ. Odchรฝlka relatรญvnej spektrรกlnej citlivosti od funkcie Vย (ฮป) sa koriguje, naprรญklad pri veฤพmi nรญzkom odpore (maximรกlne 475 ฮฉ) vย rozsahu 0 aลพ 10ย 000 cd/m2 vhodnรฝm elektrickรฝm zapojenรญm. Vo vลกeobecnosti sa uvaลพuje oย umiestnenรญ jasomera LUCI *L20* vย pรกsme โ30 ยฐC aลพ +70 ยฐC. Vย prรญpade, ลพe nastane vรฝpadok jednรฉho jasomera Lu, preberรก jeho funkciu jasomer pri druhom portรกli alebo astronomickรฉ hodiny.
Druhรฝ jasomer Le typ LUCAS *L20* sa mรก inลกtalovaลฅ za portรกlmi tunela vo vzdialenosti asi 25โm rovnobeลพne sย pozdฤบลพnym smerom. Jeho meracรญ rozsah je 0 aลพ 250 cd / m2. Aj tu sa vyลพaduje korekฤnรฝ sรบฤiniteฤพ. Pri vรฝpadku jasomera Le sa adaptaฤnรฉ osvetlenie ovlรกda jasomerom Lu. Ak nastane porucha systรฉmu, regulรกcia osvetlenia pokraฤuje podฤพa poslednรฉho scenรกra ovlรกdania osvetlenia.
Systรฉm na ovlรกdanie osvetlenia
Systรฉm na ovlรกdanie osvetlenia vlastne integruje kontrolnรฉ jasomery โ snรญmajรบ mnoลพinu vstupnรฝch dรกt L20 ist aย Lfe ist โ aย svietidlรก โ vรฝstupnรฉ ฤleny zabezpeฤujรบce vย priebehu dลa aย noci bezpeฤnosลฅ, plynulosลฅ aย zrakovรบ pohodu uลพรญvateฤพov tunela obdobnรบ, ako na priฤพahlรฝch รบsekoch verejnรฉho dopravnรฉho priestoru, pri reลกpektovanรญ dovolenej rรฝchlosti vozidiel vย tuneli do jednรฉho celku.
Tento systรฉm musรญ byลฅ navrhnutรฝ individuรกlne na mieru podฤพa kategรณrie tunela. Jeho รบlohou je zabezpeฤiลฅ efektรญvne adaptaฤnรฉ osvetlenie vjazdovรฉho aย vรฝjazdovรฉho pรกsma, prejazdovรฉ osvetlenie, nรบdzovรฉ osvetlenie aย poลพiarne nรบdzovรฉ osvetlenie.
Softvรฉr na ovlรกdanie osvetlenia
Celรฝ systรฉm na ovlรกdanie osvetlenia sa riadi pomocou softvรฉru, ktorรฝ by mal byลฅ nastavenรฝ tak, aby manipulรกcia sย nรญm bola prehฤพadnรก aย nenรกroฤnรก. Odporรบฤa sa obrazovka sย dotykovรฝm panelom aย logickรฝm ฤlenenรญm (obr.ย 1). Softvรฉr na ovlรกdanie osvetlenia musรญ plniลฅ niekoฤพko zรกkladnรฝch funkciรญ aย musรญ vedieลฅ spracovรกvaลฅ aย vyhodnocovaลฅ aktuรกlne nameranรฉ informรกcie. Pracovaลฅ sย nรญm mรดลพe preto iba autorizovanรก osoba aย systรฉm je zabezpeฤenรฝ heslom.
Zรกkladnรฉ funkcie systรฉmu
Efektรญvne riadenie osvetlenia tunela prispรดsobuje intenzitu jasu vย rรบre aktuรกlnej potrebe. Inteligentnรฉ systรฉmy pritom zohฤพadลujรบ nielen intenzitu slneฤnรฉho jasu pred portรกlom tunela, ale aj stav zneฤistenia vย tuneli. Softvรฉr na ovlรกdanie osvetlenia je napojenรฝ na kontrolnรฉ jasomery, ktorรฉ merajรบ vstupnรฉ parametre. Po ich vyhodnotenรญ potom systรฉm zvolรญ najvhodnejลกรญ regulaฤnรฝ stupeล. Poฤet regulaฤnรฝch stupลov sa urฤuje pre kaลพdรฝ tunel samostatne, na zรกklade presnรฝch vรฝpoฤtov, ktorรฉ zohฤพadลujรบ jeho vlastnosti aย ลกpecifikรก.
Regulรกcia musรญ byลฅ nastavenรก tak, aby nedochรกdzalo kย zbytoฤnรฉmu krรกtkodobรฉmu prepรญnaniu regulaฤnรฝch stupลov. ฤas nรกbehu alebo znovuzapรกlenia pouลพรญvanรฝch vysokotlakovรฝch sodรญkovรฝch vรฝbojok sa pohybuje na รบrovni niekoฤพkรฝch minรบt. Dฤบลพka ich ลพivota zรกvisรญ od poฤtu zapnutรญ. Preto sa poลพaduje krรกtkodobรฉ zmeny spรดsobenรฉ mrakmi zanedbaลฅ, ale rรฝchla zmena L20 ist spรดsobenรก vรฝchodom alebo zรกpadom slnka mรก vyvolaลฅ reakciu vย dostatoฤne krรกtkom ฤase (poลพadovanรฝ ฤas cyklu je 3 minรบty).
Systรฉm vyhodnocovania vstupnรฝch parametrov pracuje automaticky. Ponรบka vลกak aj moลพnosลฅ ruฤnรฉho nastavenia (obr. 2). Tรกto moลพnosลฅ sa pouลพรญva pri kalibrรกcii systรฉmu vykonรกvanej jedenkrรกt roฤne alebo pri vรฝnimoฤnรฝch udalostiach, akou je naprรญklad zlyhanie jasomerov (naprรญklad pri poลพiari).
ย | ย | ย |
Obr. 1 Ukรกลพka obrazovky softvรฉru na ovlรกdanie osvetlenia |
ย | Obr. 2 Ruฤnรฉ nastavenie systรฉmu mรก softvรฉr vย samostatnom dialรณgovom okne |
Prรญprava grafov aย tabuliek pre ลกtatistickรบ analรฝzu
ฤalลกou dรดleลพitou funkciou softvรฉru je ลกtatistickรฉ spracovanie nameranรฝch dรกt osvetlenia tunela (obr. 3). Vizuรกlne grafickรฉ uลพรญvateฤพskรฉ rozhranie sa pri kaลพdej zmene poฤas doby cyklu automaticky aktualizuje (obr. 4). Na vytvorenie tabuliek aย grafov treba do systรฉmu zadaลฅ smer jazdy, dรกtum aย reรกlny ฤas.
ย | ||
Obr. 3ย Softvรฉr ponรบka informรกcie oย aktuรกlnom stupni regulรกcie aย moลพnosลฅ ich ลกtatistickรฉho vyhodnotenia | ย | Obr. 4ย Uลพitoฤnรฉ je zobrazenie prevรกdzkovรฝch hlรกsenรญ. Moลพno si tak pozrieลฅ zoznam so vลกetkรฝmi potvrdenรฝmi alebo nepotvrdenรฝmi hlรกseniami |
Vย grafoch aย tabuฤพkรกch sa vyhodnocuje naprรญklad monitoring prevรกdzkovรฝch hodรญn jednotlivรฝch regulaฤnรฝch stupลov poฤas dลa zรกvislรฝ od pomeru jasu medznรฉho aย pribliลพovacieho pรกsma kist alebo hodnoty jasu pribliลพovacieho pรกsma Lu aย za portรกlom tunela Le. Na zรกklade vyhodnotenia monitoringu moลพno prehodnotiลฅ efektรญvnosลฅ navrhnutรฝch regulaฤnรฝch stupลov aย ich aplikovanie poฤas prevรกdzky tunela. Vย prรญpade, ลพe niektorรฝ regulaฤnรฝ stupeล sa nevyuลพรญva alebo, naopak, sa zistรญ potreba ฤalลกieho stupลa, moลพno poฤet regulaฤnรฝch stupลov upraviลฅ.
ฤalลกรญm parametrom, ktorรฝ sa ลกtatisticky sleduje, je hodnota jasu pribliลพovacieho pรกsma Lu aย jasu za portรกlom tunela Le (obr.ย 5). รdaj je teoretickรฝ dennรฝ priemer urฤenรฝ kaลพdรบ hodinu.
Obr. 5ย Graf znรกzorลujรบci hodnotu jasu pribliลพovacieho pรกsma Lu aย jasu za portรกlom tunela Le . Lu โ hodnota jasu pribliลพovacieho pรกsma, Le โ hodnota jasu za portรกlom tunela, % โ odchรฝlka od poลพadovanej hodnoty
Pomocou grafov aย tabuliek moลพno tieลพ vyhodnocovaลฅ poฤetnosti vรฝskytu jasu pribliลพovacieho pรกsma Lu vย danom ฤase, vyลฅaลพenie regulaฤnรฝch stupลov vย hodinรกch aย poฤet prepnutรญ sย vย danom ฤasovom รบseku. Dรดleลพitรฉ je sledovaลฅ aj vรฝvoj hodnoty jasu pribliลพovacieho pรกsma Lu, skutoฤnรบ hodnotu jasu za portรกlom tunela Leist aย poลพadovanรบ hodnotu Lesoll. Na zรกklade percentuรกlneho รบdaja moลพno potom stanoviลฅ efektรญvnosลฅ ovlรกdania osvetlenia vย tuneli.
Praktickรฉ informรกcie oย efektรญvnosti prevรกdzky osvetlenia vย tuneli prinรกลกa analรฝza akosti ovlรกdania prevรกdzky osvetlenia tunela cez deล, najmรค keฤ svieti slnko. Oproti inรฝm nรกkladovรฝm poloลพkรกm je obmedzenie spotreby elektrickej energie riadenรญm aย regulรกciou osvetlenia vo vnรบtri tunela najjednoduchลกou cestou kย znรญลพeniu prevรกdzkovรฉho finanฤnรฉho zaลฅaลพenia investora.
Zรกver
Vย zavรกdzanรญ systรฉmu na regulรกciu aย riadenie osvetlenia vย tuneloch je najvรคฤลกรญm nedostatkom skutoฤnosลฅ, ลพe poลพiadavky na ovlรกdanie osvetlenia tunela sa pri absencii eurรณpskej normy nerieลกia na Slovensku vย samostatnom predpise. Na projektovanie zmien ovlรกdania osvetlenia uลพ existujรบcich tunelov (ide oย tunely Branisko, Horelica aย Sitina) bude potrebnรฉ eลกte pred prijatรญm eurรณpskej normy vyuลพรญvaลฅ rakรบske, nemeckรฉ aย ลกvajฤiarske smernice aย normy. Tรฝm by sa projektantovi tunelov dostal do rรบk nรกstroj, pomocou ktorรฉho by dokรกzal navrhnรบลฅ ovlรกdanie osvetlenia sย primeranรฝmi nรกkladmi na napรกjanie elektrickou energiou aย sย optimรกlnou รบrovลou bezpeฤnosti cestnej premรกvky vย tuneli. Takรกto koncepcia ovlรกdania osvetlenia na zรกklade aktuรกlneho stavu poznania vย stredoeurรณpskom priestore bola navrhnutรก aย realizovanรก vย tuneli Luฤivnรก (Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2008).
prof.ย Ing.ย Pavol Horลรกk, DrSc., Ing.ย Detlef Woelbern
Obrรกzky: Ing. Detlef Woelbern
Pavol Horลรกk je zakladateฤพom ลกtudijnรฉho zamerania svetelnรก technika na FEI STU vย Bratislave. Pรดsobil ako uฤiteฤพ na univerzitรกch vย Moskve, Ilmenau (Nemecko), Sofii, Poznani, Varลกave aย Bialystoku. Vย sรบฤasnosti sa podieฤพa na expertรญznej ฤinnosti akreditovanรฝch certifikaฤnรฝch รบstavov vย zahraniฤรญ aย ฤinnosti technickรฝch komisiรญ SรTN vย oblasti svetelnej techniky. Je drลพiteฤพ Certifikรกtu znalca pre osvetlenie, vydanรฉho DIAL
vย Lueยญยญdenscheide (Nemecko). Bol poradcom NDS, a.ย s., pre osvetlenie tunelov Sitina aย Luฤivnรก, pripomienkoval sรบลฅaลพnรฉ podklady pre osvetlenie tunela Bรดrik. Spolupracoval pri rieลกenรญ mnohรฝch projektov osvetlenia tunelov doma aj vย zahraniฤรญ.
Detlef Woelbern zaloลพil vย roku 1992 firmu Wal Messe- und Regelsysteme GmbH, zameranรบ na aktuรกlne problรฉmy potravinรกrskeho priemyslu aย odpadovรฉho hospodรกrstva. Vย roku 1997 vznikla jeho priฤinenรญm dcรฉrska firma ELECTRIC โ SPECIAL Photronicsysteme, GmbH, zabezpeฤujรบca ovlรกdanie osvetlenia cestnรฝch tunelov.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 2/2008.