image 69860 25 v1
Galรฉria(9)

Technickรก prรญprava tunela ฤŒebraลฅ

Partneri sekcie:

Vรฝstavba dlhooฤakรกvanรฉho liptovskรฉho รบseku na diaฤพnici D1 medzi Hubovou a Ivachnovou by mala trvaลฅ 3,5 roka. Investor NDS ju bude financovaลฅ z eurรณpskych fondov. Sรบฤasลฅou liptovskej diaฤพnice bude aj tunel vedรบci popod vrch ฤŒebraลฅ s vรฝลกkou 1 054 m n. m. a s dฤบลพkou 2 km, ktorรฝ sa bude od zaฤiatku budovaลฅ ako dvojrรบrovรฝ. Zmluva na vรฝstavbu bola podpรญsanรก 7. novembra 2013, samotnรก vรฝstavba sa oficiรกlne zaฤala 11. februรกra tohto roka s termรญnom dokonฤenia v mรกji 2017.

01 Situacia
03 geoconsult
02 geoconsult
06 geoconsult
05 geoconsult Geometria
04 geoconsult
tab 1
tab 2

Tunel ฤŒebraลฅ sa bude realizovaลฅ ako dvojrรบrovรฝ s jednosmernou prevรกdzkou. Obidve tunelovรฉ rรบry โ€“ severnรก (ฤพavรก) a juลพnรก (pravรก) โ€“ sรบ rozdelenรฉ na รบseky budovanรฉ razenรญm a hฤบbenรฉ รบseky budovanรฉ v otvorenej stavebnej jame na portรกloch. Dฤบลพky jednotlivรฝch รบsekov a celkovรฉ dฤบลพky tunelovรฝch rรบr sรบ uvedenรฉ v tab. 1.

Tab. 1  Dฤบลพky รบsekov tunela ฤŒebraลฅ podฤพa technolรณgie vรฝstavby a ฤlenenia objektov

Geologickรฉ a geotechnickรฉ pomery

Na zistenie geologickรฝch รบloลพnรฝch pomerov sa v ลฅaลพko prรญstupnom horskom terรฉne poฤas IGHG prieskumu aplikovali geofyzikรกlne odporovรฉ metรณdy v profiloch oboch tunelovรฝch rรบr a realizovali sa jadrovรฉ ลกtruktรบrne vrty v oblasti zรกpadnรฉho (dva vrty s hฤบbkou 58 โ€“ 80 m) a vรฝchodnรฉho portรกlu (ลกtyri vrty s hฤบbkou 61 โ€“ 150 m). Na zรกklade vรฝsledkov prieskumnรฝch prรกc a IG mapovania sa zostrojili dva charakteristickรฉ IG rezy. Z nich vyplรฝva, ลพe geologicko-tektonickรก stavba vrchu ฤŒebraลฅ je veฤพmi zloลพitรก, geologickรฉ podmienky poฤas razenia tunela ฤŒebraลฅ budรบ tvorenรฉ sedimentรกrnymi horninami, najmรค vรกpencami a slieลˆovcami โ€“ od pomerne kvalitnรฝch aลพ po tie menej kvalitnรฉ v poruchovรฝch zรณnach. Extrรฉmne prekvapenia v podobe veฤพkรฝch prรญtokov vody ฤi v podobe jaskynnรฝch รบtvarov sa vลกak v tomto prรญpade neoฤakรกvajรบ. Z tunelรกrskeho hฤพadiska je horninovรฉ prostredie, kde sa bude raziลฅ tunel ฤŒebraลฅ, charakterizovanรฉ po ฤiastkovรฝch รบsekoch s kvรกzihomogรฉnnymi vlastnosลฅami podฤพa klasifikรกcie hornรญn Z. T. Bieniawskรฉho, ktorรก je univerzรกlnejลกia a lepลกie aplikovateฤพnรก pri vyuลพitรญ vรฝsledkov vรฝluฤne z prieskumnรฝch jadrovรฝch vrtov.

Triedy hornรญn RMC sa zostavili podฤพa ratingovรฉho bodovรฉho ohodnotenia RMR, ktorรฉ zohฤพadลˆuje pevnosลฅ hornรญn v prostom tlaku, index kvality RQD, vzdialenosลฅ a charakter diskontinuรญt, vplyv podzemnej vody a smer i รบklon diskontinuรญt, hlavne vrstevnatosti vzhฤพadom na os tunela a smer razenia. V miestach tektonickรฝch porรบch masรญvu sa dajรบ oฤakรกvaลฅ zhorลกenรฉ geologickรฉ podmienky. Ak budรบ vertikรกlne tektonickรฉ poruchy siahaลฅ v urฤitรฝch รบsekoch do รบrovne tunela, v tรฝchto รบsekoch bude treba postupovaลฅ pri razenรญ o nieฤo pomalลกie a pouลพรญvaลฅ vรคฤลกie mnoลพstvรก vystrojovacรญch prostriedkov. Poฤas razenia sa bude vykonรกvaลฅ aj geotechnickรฝ monitoring, ktorรฉho sรบฤasลฅou je podrobnรฉ hodnotenie geologickรฝch podmienok v ฤelbe tunela a meranie deformรกciรญ vรฝrubu. Na zรกklade vรฝsledkov meranรญ a hodnotenia podmienok sa rozhodne, ฤi bude treba pridaลฅ alebo ubraลฅ mnoลพstvรก oceฤพovรฝch vystrojovacรญch prvkov, prรญpadne aplikovaลฅ hrubลกie ฤi tenลกie vrstvy striekanรฉho betรณnu.

Zmluva na vรฝstavbu tunela bola podpรญsanรก 7. novembra 2013, samotnรก vรฝstavba sa oficiรกlne zaฤala 11. februรกra tohto roka s termรญnom dokonฤenia v mรกji 2017.

Navrhovanรฉ zmeny oproti DSP

Predmetnรฝ diaฤพniฤnรฝ รบsek sa realizuje podฤพa zmluvnรฝch podmienok FIDIC-u, ลพltej knihy. Zmluvnรฉ podmienky tak dรกvajรบ veฤพkรฝ priestor iniciatรญve a nรกpadom zhotovovateฤพa. Umoลพลˆujรบ mu lepลกie vyuลพiลฅ svoje skรบsenosti, technolรณgie a svoju vรฝrobnรบ zรกkladลˆu. Na zรกklade poลพiadaviek zhotovovateฤพa a nรกvrhov projektanta sa oproti pรดvodnej DSP dohodli zmeny rieลกenia podฤพa tab. 2.

Tab. 2  Zmeny v technickom rieลกenรญ tunela

Technickรฉ rieลกenie tunelovรฉho objektu

Razenie tunela je navrhnutรฉ metรณdou NRTM โ€“ cyklickรฉ razenie, razenie podฤพa vystrojovacรญch tried s delenou ฤelbou. Vรฝrub tunela sa bude horizontรกlne deliลฅ na kalotu, stupeลˆ, dno, resp. spodnรบ klenbu, priฤom vรฝลกka kaloty je navrhnutรก na 5,7 m. Kaลพdรก z tรฝchto ฤastรญ sa vyrazรญ samostatne. Hneฤ po vyrazenรญ kaลพdej jednotlivej ฤasti zรกberu sa osadรญ vรฝstroj primรกrneho ostenia podฤพa navrhnutej vystrojovacej triedy. Pri jednotlivรฝch triedach sรบ navrhnutรฉ takรฉto prvky vystrojenia: striekanรฝ betรณn C 20/25, oceฤพovรฉ vรฝstuลพnรฉ siete, oceฤพovรฉ priehradovรฉ nosnรญky, hydraulicky upรญnateฤพnรฉ (SW) kotvy, maltovanรฉ (SN) a samozavrtรกvateฤพnรฉ (IBO) kotvy, predhรกลˆanรก vรฝstuลพ (ihly s vรฝplลˆovou a tlakovou injektรกลพou), injektรกลพne vrty, sklokeramickรฉ tyฤe a injektรกลพne vrty na stabilizรกciu ฤelby, mikropilรณtovรฝ dรกลพdnik. V prรญpade potreby sa budรบ realizovaลฅ odvodลˆovacie vrty z portรกlov a ฤelby. Principiรกlne rieลกenie nosnej konลกtrukcie zostรกva nezmenenรฉ. Detaily vystrojovacรญch tried a pouลพitie vystrojovacรญch prvkov sa budรบ rieลกiลฅ v rรกmci stupลˆa DRS.

Reรกlne nasadenie vystrojovacรญch tried poฤas razenia a ich modifikรกcia sa vykonajรบ na zรกklade skutoฤnรฝch geologickรฝch podmienok a vรฝsledkov meranรญ deformรกciรญ. Poฤas razenia sa budรบ podฤพa potreby realizovaลฅ predvrty na orientaฤnรฝ prieskum a v รบsekoch na ฤelbe urฤenรฝch geolรณgmi sa bude realizovaลฅ doplลˆujรบci geologickรฝ prieskum na stanovenie geotechnickรฝch parametrov. Zรกroveลˆ musรญ prebiehaลฅ geotechnickรฝ monitoring s vyhodnocovanรญm deformรกciรญ primรกrneho ostenia a ostatnรฝch meranรญ. Na odvedenie horninovej vody sรบ navrhnutรฉ boฤnรฉ priebeลพnรฉ drenรกลพne potrubia s kruhovรฝm profilom โˆ… 200 mm s ฤistiacimi vรฝklenkami, ktorรฉ sรบ napojenรฉ prieฤnymi prepojeniami na hlavnรฉ odvodnenie tunela. Hlavnรฉ potrubie odvรกdzajรบce horninovรบ vodu bude pod ฤพavรฝm jazdnรฝm pruhom podฤพa poลพiadaviek sรบลฅaลพnรฝch podkladov. Vozovka sa odvodnรญ ลกtrbinovรฝmi ลพฤพabmi, ktorรฉ sรบ na VP zaรบstenรฉ do objektu 501-00 daลพฤovรก kanalizรกcia. Pred zaรบstenรญm sa zriadi stavidlovรก ลกachta s elektronicky ovlรกdanรฝm stavidlom, ktorรฉ bude v prรญpade poลพiaru, havรกrie, resp. ฤistenia tunela, zabezpeฤovaลฅ odklonenie prietoku do havarijnej nรกdrลพe. Poลพiarny vodovod โˆ… 150 mm je umiestnenรฝ na vonkajลกej strane tunelovรฝch rรบr.

Razenie tunela je navrhnutรฉ metรณdou NRTM โ€“ cyklickรฉ razenie, razenie podฤพa vystrojovacรญch tried s delenou ฤelbou.

Bezpeฤnostnรฉ poลพiadavky

Poลพiarnobezpeฤnostnรฉ rieลกenie sa navrhuje v zmysle TP 11/2011. Vzdialenosลฅ SOS hlรกsok a poลพiarnych hydrantov je maximรกlne 150 m. Vzdialenosลฅ medzi nechrรกnenou รบnikovou cestou a druhou tunelovou rรบrou je maximรกlne 300โ€ฏm. Vetranie tunelovej rรบry sa bude zabezpeฤovaลฅ pomocou prรบdovรฝch ventilรกtorov. Bezpeฤnosลฅ a ochrana zdravia pri prรกci sa riadi ustanoveniami zรกkona ฤ. 154/2013 Z. z., ktorรฝm sa menรญ a dopฤบลˆa zรกkon ฤ. 124/2006 Z. z. V prรญpade prรกce v tuneli sa uplatลˆujรบ aj poลพiadavky na BOZP v zmysle banskรฝch predpisov pri prรกci v podzemรญ, najmรค zรกkon ฤ. 58/1998 Z. z., ktorรฝm sa menรญ a dopฤบลˆa zรกkon Slovenskej nรกrodnej rady ฤ. 51/1988 Zb. o banskej ฤinnosti, vรฝbuลกninรกch a ลกtรกtnej banskej sprรกve v znenรญ neskorลกรญch predpisov a zรกkon Slovenskej nรกrodnej rady ฤ. 347/1990 Zb.

Starostlivosลฅ o ลพivotnรฉ prostredie

Razenie sa posudzovalo v rรกmci ลกtรบdie vplyvu tunela na ลพivotnรฉ prostredie. Pri stavebnรฝch prรกcach treba dodrลพiavaลฅ zรกsady ochrany ลพivotnรฉho prostredia v zmysle platnรฝch prรกvnych predpisov. Pred zaฤatรญm razenia Tunela ฤŒebraลฅ sa predloลพรญ technologickรฝ postup, v ktorom sa bude rieลกiลฅ ochrana ลพivotnรฉho prostredia. Pri nakladanรญ so vzniknutรฝmi odpadmi sa budรบ uplatลˆovaลฅ ustanovenia vyhlรกลกky MลฝP SR ฤ. 284/2001 Z. z. รšprava reลพimu a ochrana povrchovรฝch a podzemnรฝch vรดd sa budรบ rieลกiลฅ takto: Vody z tunelovรฝch rรบr sa preฤistia v ฤistiacich zariadeniach, kde sa zbavia usaditeฤพnรฝch a suspendovanรฝch lรกtok, prรญpadne uniknutรฉho oleja, a upravรญ sa pH vypรบลกลฅanej vody. Preฤistenรก voda sa bude odvรกdzaลฅ do recipientov โ€“ bezmennรฝch potokov.

Sรบฤasลฅou liptovskej diaฤพnice bude aj tunel vedรบci popod vrch ฤŒebraลฅ s vรฝลกkou 1 054 m n. m. a s dฤบลพkou 2 km.

Zรกver

Poลพehnanรญm soลกky svรคtej Barbory pri vรฝchodnom portรกli sa 19. septembra tohto roka oficiรกlne zaฤalo razenie Tunela ฤŒebraลฅ. Nรกm neostรกva niฤ inรฉ, ako zaลพelaลฅ zdruลพeniu ฤŒebraลฅ zloลพenรฉho zo spoloฤnostรญ OHL a Vรกhostav-SK veฤพa รบspechov poฤas realizรกcie tohto dรดleลพitรฉho diaฤพniฤnรฉho รบseku.

Tunel ฤŒebraลฅ
Kategรณria tunela: 2T-7,5
Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ: 100 km/h
Kategรณria tunela podฤพa dฤบลพky: strednรฝ
Vetranie tunela: pozdฤบลพne

TEXT: Ing. Peter ล tefko, CSc., Ing. ฤฝuboลก Rojko, PhD.
FOTO: Geoconsult, s. r. o.

Peter ล tefko a ฤฝuboลก Rojko sรบ konateฤพmi spoloฤnosti Geoconsult, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie