Technickรก prรญprava tunela ฤebraลฅ
Vรฝstavba dlhooฤakรกvanรฉho liptovskรฉho รบseku na diaฤพnici D1 medzi Hubovou a Ivachnovou by mala trvaลฅ 3,5 roka. Investor NDS ju bude financovaลฅ z eurรณpskych fondov. Sรบฤasลฅou liptovskej diaฤพnice bude aj tunel vedรบci popod vrch ฤebraลฅ s vรฝลกkou 1 054 m n. m. a s dฤบลพkou 2 km, ktorรฝ sa bude od zaฤiatku budovaลฅ ako dvojrรบrovรฝ. Zmluva na vรฝstavbu bola podpรญsanรก 7. novembra 2013, samotnรก vรฝstavba sa oficiรกlne zaฤala 11. februรกra tohto roka s termรญnom dokonฤenia v mรกji 2017.
Tunel ฤebraลฅ sa bude realizovaลฅ ako dvojrรบrovรฝ s jednosmernou prevรกdzkou. Obidve tunelovรฉ rรบry โ severnรก (ฤพavรก) a juลพnรก (pravรก) โ sรบ rozdelenรฉ na รบseky budovanรฉ razenรญm a hฤบbenรฉ รบseky budovanรฉ v otvorenej stavebnej jame na portรกloch. Dฤบลพky jednotlivรฝch รบsekov a celkovรฉ dฤบลพky tunelovรฝch rรบr sรบ uvedenรฉ v tab. 1.
Tab. 1 Dฤบลพky รบsekov tunela ฤebraลฅ podฤพa technolรณgie vรฝstavby a ฤlenenia objektov
Geologickรฉ a geotechnickรฉ pomery
Na zistenie geologickรฝch รบloลพnรฝch pomerov sa v ลฅaลพko prรญstupnom horskom terรฉne poฤas IGHG prieskumu aplikovali geofyzikรกlne odporovรฉ metรณdy v profiloch oboch tunelovรฝch rรบr a realizovali sa jadrovรฉ ลกtruktรบrne vrty v oblasti zรกpadnรฉho (dva vrty s hฤบbkou 58 โ 80 m) a vรฝchodnรฉho portรกlu (ลกtyri vrty s hฤบbkou 61 โ 150 m). Na zรกklade vรฝsledkov prieskumnรฝch prรกc a IG mapovania sa zostrojili dva charakteristickรฉ IG rezy. Z nich vyplรฝva, ลพe geologicko-tektonickรก stavba vrchu ฤebraลฅ je veฤพmi zloลพitรก, geologickรฉ podmienky poฤas razenia tunela ฤebraลฅ budรบ tvorenรฉ sedimentรกrnymi horninami, najmรค vรกpencami a slieลovcami โ od pomerne kvalitnรฝch aลพ po tie menej kvalitnรฉ v poruchovรฝch zรณnach. Extrรฉmne prekvapenia v podobe veฤพkรฝch prรญtokov vody ฤi v podobe jaskynnรฝch รบtvarov sa vลกak v tomto prรญpade neoฤakรกvajรบ. Z tunelรกrskeho hฤพadiska je horninovรฉ prostredie, kde sa bude raziลฅ tunel ฤebraลฅ, charakterizovanรฉ po ฤiastkovรฝch รบsekoch s kvรกzihomogรฉnnymi vlastnosลฅami podฤพa klasifikรกcie hornรญn Z. T. Bieniawskรฉho, ktorรก je univerzรกlnejลกia a lepลกie aplikovateฤพnรก pri vyuลพitรญ vรฝsledkov vรฝluฤne z prieskumnรฝch jadrovรฝch vrtov.
Triedy hornรญn RMC sa zostavili podฤพa ratingovรฉho bodovรฉho ohodnotenia RMR, ktorรฉ zohฤพadลuje pevnosลฅ hornรญn v prostom tlaku, index kvality RQD, vzdialenosลฅ a charakter diskontinuรญt, vplyv podzemnej vody a smer i รบklon diskontinuรญt, hlavne vrstevnatosti vzhฤพadom na os tunela a smer razenia. V miestach tektonickรฝch porรบch masรญvu sa dajรบ oฤakรกvaลฅ zhorลกenรฉ geologickรฉ podmienky. Ak budรบ vertikรกlne tektonickรฉ poruchy siahaลฅ v urฤitรฝch รบsekoch do รบrovne tunela, v tรฝchto รบsekoch bude treba postupovaลฅ pri razenรญ o nieฤo pomalลกie a pouลพรญvaลฅ vรคฤลกie mnoลพstvรก vystrojovacรญch prostriedkov. Poฤas razenia sa bude vykonรกvaลฅ aj geotechnickรฝ monitoring, ktorรฉho sรบฤasลฅou je podrobnรฉ hodnotenie geologickรฝch podmienok v ฤelbe tunela a meranie deformรกciรญ vรฝrubu. Na zรกklade vรฝsledkov meranรญ a hodnotenia podmienok sa rozhodne, ฤi bude treba pridaลฅ alebo ubraลฅ mnoลพstvรก oceฤพovรฝch vystrojovacรญch prvkov, prรญpadne aplikovaลฅ hrubลกie ฤi tenลกie vrstvy striekanรฉho betรณnu.
Zmluva na vรฝstavbu tunela bola podpรญsanรก 7. novembra 2013, samotnรก vรฝstavba sa oficiรกlne zaฤala 11. februรกra tohto roka s termรญnom dokonฤenia v mรกji 2017.
Navrhovanรฉ zmeny oproti DSP
Predmetnรฝ diaฤพniฤnรฝ รบsek sa realizuje podฤพa zmluvnรฝch podmienok FIDIC-u, ลพltej knihy. Zmluvnรฉ podmienky tak dรกvajรบ veฤพkรฝ priestor iniciatรญve a nรกpadom zhotovovateฤพa. Umoลพลujรบ mu lepลกie vyuลพiลฅ svoje skรบsenosti, technolรณgie a svoju vรฝrobnรบ zรกkladลu. Na zรกklade poลพiadaviek zhotovovateฤพa a nรกvrhov projektanta sa oproti pรดvodnej DSP dohodli zmeny rieลกenia podฤพa tab. 2.
Tab. 2 Zmeny v technickom rieลกenรญ tunela
Technickรฉ rieลกenie tunelovรฉho objektu
Razenie tunela je navrhnutรฉ metรณdou NRTM โ cyklickรฉ razenie, razenie podฤพa vystrojovacรญch tried s delenou ฤelbou. Vรฝrub tunela sa bude horizontรกlne deliลฅ na kalotu, stupeล, dno, resp. spodnรบ klenbu, priฤom vรฝลกka kaloty je navrhnutรก na 5,7 m. Kaลพdรก z tรฝchto ฤastรญ sa vyrazรญ samostatne. Hneฤ po vyrazenรญ kaลพdej jednotlivej ฤasti zรกberu sa osadรญ vรฝstroj primรกrneho ostenia podฤพa navrhnutej vystrojovacej triedy. Pri jednotlivรฝch triedach sรบ navrhnutรฉ takรฉto prvky vystrojenia: striekanรฝ betรณn C 20/25, oceฤพovรฉ vรฝstuลพnรฉ siete, oceฤพovรฉ priehradovรฉ nosnรญky, hydraulicky upรญnateฤพnรฉ (SW) kotvy, maltovanรฉ (SN) a samozavrtรกvateฤพnรฉ (IBO) kotvy, predhรกลanรก vรฝstuลพ (ihly s vรฝplลovou a tlakovou injektรกลพou), injektรกลพne vrty, sklokeramickรฉ tyฤe a injektรกลพne vrty na stabilizรกciu ฤelby, mikropilรณtovรฝ dรกลพdnik. V prรญpade potreby sa budรบ realizovaลฅ odvodลovacie vrty z portรกlov a ฤelby. Principiรกlne rieลกenie nosnej konลกtrukcie zostรกva nezmenenรฉ. Detaily vystrojovacรญch tried a pouลพitie vystrojovacรญch prvkov sa budรบ rieลกiลฅ v rรกmci stupลa DRS.
Reรกlne nasadenie vystrojovacรญch tried poฤas razenia a ich modifikรกcia sa vykonajรบ na zรกklade skutoฤnรฝch geologickรฝch podmienok a vรฝsledkov meranรญ deformรกciรญ. Poฤas razenia sa budรบ podฤพa potreby realizovaลฅ predvrty na orientaฤnรฝ prieskum a v รบsekoch na ฤelbe urฤenรฝch geolรณgmi sa bude realizovaลฅ doplลujรบci geologickรฝ prieskum na stanovenie geotechnickรฝch parametrov. Zรกroveล musรญ prebiehaลฅ geotechnickรฝ monitoring s vyhodnocovanรญm deformรกciรญ primรกrneho ostenia a ostatnรฝch meranรญ. Na odvedenie horninovej vody sรบ navrhnutรฉ boฤnรฉ priebeลพnรฉ drenรกลพne potrubia s kruhovรฝm profilom โ 200 mm s ฤistiacimi vรฝklenkami, ktorรฉ sรบ napojenรฉ prieฤnymi prepojeniami na hlavnรฉ odvodnenie tunela. Hlavnรฉ potrubie odvรกdzajรบce horninovรบ vodu bude pod ฤพavรฝm jazdnรฝm pruhom podฤพa poลพiadaviek sรบลฅaลพnรฝch podkladov. Vozovka sa odvodnรญ ลกtrbinovรฝmi ลพฤพabmi, ktorรฉ sรบ na VP zaรบstenรฉ do objektu 501-00 daลพฤovรก kanalizรกcia. Pred zaรบstenรญm sa zriadi stavidlovรก ลกachta s elektronicky ovlรกdanรฝm stavidlom, ktorรฉ bude v prรญpade poลพiaru, havรกrie, resp. ฤistenia tunela, zabezpeฤovaลฅ odklonenie prietoku do havarijnej nรกdrลพe. Poลพiarny vodovod โ 150 mm je umiestnenรฝ na vonkajลกej strane tunelovรฝch rรบr.
Razenie tunela je navrhnutรฉ metรณdou NRTM โ cyklickรฉ razenie, razenie podฤพa vystrojovacรญch tried s delenou ฤelbou.
Bezpeฤnostnรฉ poลพiadavky
Poลพiarnobezpeฤnostnรฉ rieลกenie sa navrhuje v zmysle TP 11/2011. Vzdialenosลฅ SOS hlรกsok a poลพiarnych hydrantov je maximรกlne 150 m. Vzdialenosลฅ medzi nechrรกnenou รบnikovou cestou a druhou tunelovou rรบrou je maximรกlne 300โฏm. Vetranie tunelovej rรบry sa bude zabezpeฤovaลฅ pomocou prรบdovรฝch ventilรกtorov. Bezpeฤnosลฅ a ochrana zdravia pri prรกci sa riadi ustanoveniami zรกkona ฤ. 154/2013 Z. z., ktorรฝm sa menรญ a dopฤบลa zรกkon ฤ. 124/2006 Z. z. V prรญpade prรกce v tuneli sa uplatลujรบ aj poลพiadavky na BOZP v zmysle banskรฝch predpisov pri prรกci v podzemรญ, najmรค zรกkon ฤ. 58/1998 Z. z., ktorรฝm sa menรญ a dopฤบลa zรกkon Slovenskej nรกrodnej rady ฤ. 51/1988 Zb. o banskej ฤinnosti, vรฝbuลกninรกch a ลกtรกtnej banskej sprรกve v znenรญ neskorลกรญch predpisov a zรกkon Slovenskej nรกrodnej rady ฤ. 347/1990 Zb.
Starostlivosลฅ o ลพivotnรฉ prostredie
Razenie sa posudzovalo v rรกmci ลกtรบdie vplyvu tunela na ลพivotnรฉ prostredie. Pri stavebnรฝch prรกcach treba dodrลพiavaลฅ zรกsady ochrany ลพivotnรฉho prostredia v zmysle platnรฝch prรกvnych predpisov. Pred zaฤatรญm razenia Tunela ฤebraลฅ sa predloลพรญ technologickรฝ postup, v ktorom sa bude rieลกiลฅ ochrana ลพivotnรฉho prostredia. Pri nakladanรญ so vzniknutรฝmi odpadmi sa budรบ uplatลovaลฅ ustanovenia vyhlรกลกky MลฝP SR ฤ. 284/2001 Z. z. รprava reลพimu a ochrana povrchovรฝch a podzemnรฝch vรดd sa budรบ rieลกiลฅ takto: Vody z tunelovรฝch rรบr sa preฤistia v ฤistiacich zariadeniach, kde sa zbavia usaditeฤพnรฝch a suspendovanรฝch lรกtok, prรญpadne uniknutรฉho oleja, a upravรญ sa pH vypรบลกลฅanej vody. Preฤistenรก voda sa bude odvรกdzaลฅ do recipientov โ bezmennรฝch potokov.
Sรบฤasลฅou liptovskej diaฤพnice bude aj tunel vedรบci popod vrch ฤebraลฅ s vรฝลกkou 1 054 m n. m. a s dฤบลพkou 2 km.
Zรกver
Poลพehnanรญm soลกky svรคtej Barbory pri vรฝchodnom portรกli sa 19. septembra tohto roka oficiรกlne zaฤalo razenie Tunela ฤebraลฅ. Nรกm neostรกva niฤ inรฉ, ako zaลพelaลฅ zdruลพeniu ฤebraลฅ zloลพenรฉho zo spoloฤnostรญ OHL a Vรกhostav-SK veฤพa รบspechov poฤas realizรกcie tohto dรดleลพitรฉho diaฤพniฤnรฉho รบseku.
Tunel ฤebraลฅ
Kategรณria tunela: 2T-7,5
Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ: 100 km/h
Kategรณria tunela podฤพa dฤบลพky: strednรฝ
Vetranie tunela: pozdฤบลพne
TEXT: Ing. Peter ล tefko, CSc., Ing. ฤฝuboลก Rojko, PhD.
FOTO: Geoconsult, s. r. o.
Peter ล tefko a ฤฝuboลก Rojko sรบ konateฤพmi spoloฤnosti Geoconsult, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby