image 95360 25 v2
Galรฉria(6)

Ako dosiahnuลฅ rรฝchlejลกiu a kvalitnejลกiu obnovu budov?

Partneri sekcie:

Vรฝsledkom medzinรกrodnรฉho projektu BUILD UPON je 46 odporรบฤanรญ, z ktorรฝch sa vybralo desaลฅ najdรดleลพitejลกรญch. Prostrednรญctvom nich moลพno dosiahnuลฅ rรฝchlejลกiu obnovu budov a vytรฝฤenรฉ ciele na zmiernenie klimatickรฝch zmien.

shutterstock 707580961
tab3
tab1
tab 2
tab4

V budovรกch trรกvi vรคฤลกina ฤพudรญ aลพ 90 % svojho ฤasu. Preto je dรดleลพitรฉ, v akom stave sa nachรกdzajรบ naลกe obydlia, kancelรกrie, ลกkoly, ลกkรดlky a รบrady. Prevaลพnรก ฤasลฅ budov na Slovensku bola postavenรก do konca 70. rokov minulรฉho storoฤia. Tieto budovy tak uลพ ani zฤaleka nespฤบลˆajรบ dneลกnรฉ kritรฉriรก โ€“ ฤi uลพ je to v oblasti energetickej nรกroฤnosti, kvality vnรบtornรฉho prostredia, alebo meniacich sa nรกrokov na budovu s ohฤพadom na zmenu klimatickรฝch podmienok.

Slovensko, rovnako ako ฤalลกie ลกtรกty Eurรณpskej รบnie, vypracovalo v roku 2014 svoju Stratรฉgiu obnovy fondu bytovรฝch a nebytovรฝch budov. Jej cieฤพom bola mobilizรกcia investรญciรญ do obnovy fondu verejnรฝch a sรบkromnรฝch (bytovรฝch aj nebytovรฝch) budov. Stratรฉgia sa bude aktualizovaลฅ po troch rokoch, teda eลกte v tomto roku.

Tab. 1 Byty v bytových a rodinných domoch obnovené do 31. 12. 2016

Slovenskรก rada pre zelenรฉ budovy (SKGBC) pripravila spolu s ฤalลกรญmi trinรกstimi nรกrodnรฝmi zelenรฝmi radami z Eurรณpskej regionรกlnej siete World Green Building Council v rรกmci medzinรกrodnรฉho projektu BUILD UPON sumรกr odporรบฤanรญ, ktorรฉ pomรดลพu rรฝchlejลกej a efektรญvnejลกej obnove budov.

Tab. 3 Poฤty energetických certifikátov podฤพa kategórie budovy a energetickej triedy za rok 2016

V รบvodnรฝch fรกzach projektu zmapovali zรกstupcovia SKGBC osoby a inลกtitรบcie, ktorรฝch sa tรฝkajรบ otรกzky obnovy budov. Zรกroveลˆ stanovili hlavnรฉ bariรฉry rรฝchlejลกej obnovy budov na Slovensku. K vytypovanรฝm bariรฉram sa uskutoฤnilo ลกesลฅ workshopov, na ktorรฝch hฤพadali odbornรญci rieลกenia na ich prekonanie. Podฤพa typu budov sa identifikovali tieto najvรคฤลกie bariรฉry:

Verejnรฉ budovy

  • nรญzke povedomie o potrebe a vรฝhodรกch hฤบbkovej obnovy
  • komplikovanรฉ pravidlรก verejnรฉho obstarรกvania
  • nรญzka kvalita spracovania poฤas plรกnovania obnovy (skrytรฉ nรกklady, nรญzka dรดveryhodnosลฅ, nekvalitnรฉ spracovanie projektu)

Rodinnรฉ domy

  • sociรกlne problรฉmy โ€“ nรญzky prรญjem vs vysokรฉ vstupnรฉ nรกklady a nedostatoฤnรก podpora zo strany ลกtรกtu
  • kultรบra v ลกtรฝle โ€žUrob si sรกmโ€œ
  • nรญzke povedomie o potrebe a vรฝhodรกch hฤบbkovej obnovy

Bytovรฉ domy

  • nรญzka kvalita spracovania poฤas plรกnovania obnovy (skrytรฉ nรกklady, nรญzka dรดveryhodnosลฅ, nekvalitnรฉ spracovanie projektu)
  • sociรกlne problรฉmy โ€“ nรญzky prรญjem vs vysokรฉ vstupnรฉ nรกklady a nedostatoฤnรก podpora zo strany ลกtรกtu
  • netrhovรก regulรกcia cien energiรญ (snaha drลพaลฅ ich nรญzko) โ€“ nedostatoฤnรก motivรกcia
  • nรญzke povedomie o potrebe a vรฝhodรกch hฤบbkovej obnovy

Komerฤnรฉ nebytovรฉ domy

  • nedostatok dostupnรฝch informรกciรญ o nรกvratnosti investรญcie (absencia metodiky na poฤรญtanie nรกvratnosti โ€“ vลกetky nรกklady obnovy vs tie, ktorรฉ zvyลกujรบ EE)
  • otรกzka (dlhej) nรกvratnosti a diskontnej sadzby
  • nรกklady a prรญnosy obnovy a vzลฅah vlastnรญka a nรกjomcu

Tab. 2 Predpokladaný rozsah obnovy bytových budov po roku 2016

Desaลฅ krokov k cieฤพu

Vรฝsledkom projektu bolo 46 odporรบฤanรญ, z ktorรฝch sa vybralo desaลฅ najdรดleลพitejลกรญch. Prostrednรญctvom nich moลพno dosiahnuลฅ rรฝchlejลกiu obnovu budov a vytรฝฤenรฉ ciele na zmiernenie klimatickรฝch zmien. Ide o tieto odporรบฤania:

1. Zvyลกovanie povedomia o vรฝhodรกch hฤบbkovej obnovy budov
Je potrebnรฉ zvรฝลกiลฅ povedomie o vรฝhodรกch hฤบbkovej obnovy budov, ฤo nรกsledne zvรฝลกi motivรกciu vlastnรญkov k obnove svojich budov. Budรบci pouลพรญvatelia a vlastnรญci by mali pri obnove svojich budov dostaลฅ podporu a informรกcie o pozitรญvnych prรญkladoch obnov.

2. Odstrรกnenie demotivaฤnรฝch faktorov, ktorรฉ brรกnia obnove
Existuje celรฝ rad faktorov, ktorรฉ mรดลพu odradiลฅ majiteฤพov od obnovy budov a tie sa musia odstrรกniลฅ. Mรฝty, ktorรฉ treba rozptรฝliลฅ, sa tรฝkajรบ prevzatia dlhodobรฝch finanฤnรฝch zรกvรคzkov, nepravdivรฝch informรกciรญ o dรดsledkoch obnovy/zateplenia budov a presvedฤenia, ลพe znรญลพenie nรกkladov na vykurovanie je obmedzenรฉ z dรดvodu spรดsobu stanovenia ceny tepla z centralizovanรฉho zรกsobovania teplom (CZT).

3. Zabezpeฤenie kvality projektovรฉho energetickรฉho hodnotenia (PEH) a energetickรฝch certifikรกtov (EC)
Energetickรฉ hodnotenie projektov by malo slรบลพiลฅ investorovi ako rozhodovacรญ nรกstroj, pokiaฤพ ide o cieฤพovรบ รบroveลˆ energetickej hospodรกrnosti budovy. S cieฤพom zvรฝลกiลฅ kvalitu spracovania PEH by sa malo vypracovaลฅ usmernenie, ktorรฉ definuje presnรฉ stanovenie obsahu PEH a stane sa ลกtandardom kvality pri jeho spracovanรญ. Zรกroveลˆ by mohli zjednotiลฅ a zjednoduลกiลฅ postupy (a ลกtruktรบry) PEH a EC. Dรดleลพitรฉ je aj zavedenie opatrenรญ na รบฤinnรบ kontrolu kvality PEH a EC.

4. Informovanosลฅ o vรฝhodรกch obnovy
O vรฝhodรกch obnovy a znรญลพenia energetickej nรกroฤnosti by sa malo informovaลฅ pomocou vลกetkรฝch dostupnรฝch kanรกlov. Podporiลฅ by ich mala aj centrรกlna webovรก strรกnka, ktorรก by zhrnula vลกetky moลพnosti podpory a tieลพ systรฉmy financovania.

5. Legislatรญva na podporu vstupu sรบkromnรฉho kapitรกlu do verejnรฉho sektora
Je ลพiaduce, aby vznikli rozpoฤtovรฉ a รบฤtovnรฉ pravidlรก, ktorรฉ umoลพnia vstup sรบkromnรฉho kapitรกlu a financiรญ aj do verejnรฉho sektora. Spolu s vytvorenรญm systรฉmu zรกruk by to pomohlo rรฝchlejลกej obnove budov.

6. รšprava zamerania podpornรฝch programov obnovy budov na opatrenia proti zmene klรญmy
Programy podpory obnovy budov sa musia zameraลฅ na vลกetky prvky budovy a opatrenia, ktorรฉ mรดลพu zmierniลฅ vplyv klimatickรฝch zmien. Ide naprรญklad o inลกtalรกciu nรบtenรฉho vetrania so spรคtnรฝm zรญskavanรญm tepla, vhodnรบ farebnosลฅ fasรกd a striech, inลกtalรกciu paralelnรฝch rozvodov vody a zรกsobรกrnรญ daลพฤovej/ลกedej vody s potrebnou infraลกtruktรบrou a zadrลพiavanie vody priamo na mieste, naprรญklad formou vegetaฤnรฝch striech.

7. Verejnรฉ obstarรกvanie obnovy budov
Kritรฉriรก verejnรฉho obstarรกvania musia byลฅ navrhnutรฉ tak, aby podporovali obnovu verejnรฝch budov. Mali by jasne stanoviลฅ minimรกlne poลพiadavky na verejnรฉ obstarรกvanie obnovy budov, kde by mala patriลฅ naprรญklad kvalitnรก technickรก ลกpecifikรกcia s moลพnosลฅou vyuลพitia environmentรกlnej ลกpecifikรกcie. Zรกroveลˆ by mali zohฤพadลˆovaลฅ ลพivotnรฝ cyklus stavby, budovy, tovaru a sluลพieb.

8. Inovatรญvne financovanie
Obnova budov si vyลพaduje veฤพkรฉ finanฤnรฉ investรญcie. Rozvoj vhodnรฝch rieลกenรญ financovania sa preto musรญ staลฅ strategickou prioritou, priฤom musรญ existovaลฅ podpora pri vytvรกranรญ finanฤnรฝch nรกstrojov na financovanie rozsiahlej obnovy, ako sรบ naprรญklad zelenรฉ hypotรฉky, zelenรฉ dlhopisy a pรดลพiฤky.

9. Zvyลกovanie รบฤinnosti dodรกvky tepla
Znรญลพenie spotreby energie na vykurovanie zniลพuje efektรญvnosลฅ dodรกvky tepla zo systรฉmov CZT. Podฤพa sรบฤasnej metรณdy vรฝpoฤtu regulovanej ceny tepla to znamenรก, ลพe podiel fixnรฝch nรกkladov na CZT zvรฝลกi nรกklady koncovรฝch uลพรญvateฤพov. To bude znamenaลฅ eลกte menลกรญ pokles nรกkladov na vykurovanie po obnove budovy, a tรฝm aj znรญลพenie motivรกcie. Preto treba zvรกลพiลฅ moลพnosลฅ zvรฝลกenia รบฤinnosti dodรกvky tepla a zmenu prรญstupu regulรกtora k vรฝpoฤtu ceny.

10. Vytvorenie platformy na zhromaลพฤovanie รบdajov o obnove budov
Mala by sa vytvoriลฅ ลกpecializovanรก platforma s otvorenรฝm prรญstupom k najlepลกรญm prรญkladom a vรฝsledkom obnovy budov s cieฤพom podporiลฅ motivรกciu k obnove budov.

Viacerรฉ z tรฝchto nรกvrhov a odporรบฤanรญ boli zapracovanรฉ do nรกvrhu Aktualizรกcie Stratรฉgie obnovy fondu bytovรฝch a nebytovรฝch budov. Materiรกl uลพ preลกiel medzirezortnรฝm pripomienkovรฝm konanรญm a bol predloลพenรฝ na rokovanie vlรกdy SR.

SKGBC vydala v rรกmci projektu prรญruฤku Prรญprava hฤบbkovej obnovy verejnรฝch budov, ktorรก je urฤenรก starostom miest a obcรญ Slovenska. Je pomocnรญkom pri strategickej obnove budov a odpovedรก na otรกzky, preฤo, ako a ฤo obnovovaลฅ.

Tab. 4 Stav budov a ich obnovy v SR

ฤŒo sa zรญska kvalitnou obnovou budovy?

โ€ข zlepลกenie vonkajลกieho vzhฤพadu a dizajnu budovy
โ€ข odstrรกnenie havarijnรฉho stavu a systรฉmovรฝch porรบch
โ€ข znรญลพenie energetickej nรกroฤnosti budovy
โ€ข รบspora nรกkladov na energie, รบdrลพbu a opravy budovy
โ€ข odstrรกnenie hygienickรฝch nedostatkov a letnรฉho prehrievania interiรฉru
โ€ข zvรฝลกenie tepelnรฉho a akustickรฉho komfortu vo vnรบtornรฝch priestoroch
โ€ข zefektรญvnenie a modernizรกcia technickรฝch systรฉmov v budove
โ€ข predฤบลพenie ลพivotnosti budovy
โ€ข zvรฝลกenie trhovej ceny budovy
โ€ข ekologickรฝ prรญnos โ€“ znรญลพenie produkcie CO2
โ€ข zvรฝลกenie ochrany obvodovรฉho plรกลกลฅa
โ€ข zlepลกenie pracovnรฉho prostredia, tzn. zvรฝลกenie produktivity prรกce
โ€ข efektรญvnejลกia prevรกdzka budovy inลกtalรกciou systรฉmov merania a riadenia

 

Ing. Erika Farenzenovรก
Autorka pรดsobรญ v Slovenskej rade pre zelenรฉ budovy.

Foto: Isifa/Shutterstock

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise TZB Haustechnik 4/2017.

Najฤรญtanejลกie