ฤo prinรกลกa novรฝ zรกkon o energetickej efektรญvnosti?
Od decembra minulรฉho roka je v platnosti zรกkon ฤ. 321/2014 Z. z. o energetickej efektรญvnosti. Na tomto รบseku zavรกdza viacerรฉ podstatnรฉ zmeny. Budรบ prรญnosom? Nesรบ so sebou aj nejakรฉ vรฝraznejลกie negatรญva? Pรฝtame sa, s akรฝm ohlasom sa zรกkon stretol a ako sa jeho uplatลovanie odrazรญ v praxi.
Otรกzky
- Ako sa dรญvate na prijatie novรฉho zรกkona o energetickej efektรญvnosti ako celku? Hodnotรญte ho ako prรญnos?
- Ktorรฉ sรบ podฤพa vรกs najvรคฤลกie pozitรญva a negatรญva tohto novรฉho predpisu?
- Ako sa uplatลovanie zรกkona dotkne oblasti vรกลกho pรดsobenia?
Ing. Anton Letko, MBA – ฤlen predstavenstva a generรกlny riaditeฤพ ENERGOPROJEKT Slovakia, a. s.
1. Novรฝ zรกkon preberรก prรกvne zรกvรคznรบ smernicu EP a Rady Eร ฤ. 2012/27/EU o energetickej efektรญvnosti. Cieฤพom zรกkona je zvรฝลกiลฅ รบฤinnosลฅ vyuลพitia energie najmรค v oblastiach koneฤnej spotreby, kde je predpoklad vysokรฝch รบspor energie. Prijatie novรฉho zรกkona je prรญnosom.
2. Jednu z najdรดleลพitejลกรญch zmien predstavuje zmena systรฉmu povinnรฉho energetickรฉho auditu. Novรฝ zรกkon ruลกรญ povinnosลฅ zabezpeฤiลฅ vykonanie energetickรฉho auditu v mikropodnikoch, malรฝch a strednรฝch podnikoch, ak by aj presiahli limity energetickej spotreby, takลพe takรฉto podniky uลกetria tรฝmto opatrenรญm na nรกkladoch. Veฤพkรญ podnikatelia (podniky) sรบ po novom povinnรญ zabezpeฤiลฅ vykonanie energetickรฉho auditu kaลพdรฉ ลกtyri roky. ฤas sa oproti pรคลฅroฤnej lehote upravenej predchรกdzajรบcou prรกvnou รบpravou skrรกtil. Veฤพkรฉ podniky sรบ po novom povinnรฉ elektronicky poskytnรบลฅ prevรกdzkovateฤพovi monitorovacieho systรฉmu sรบbor รบdajov pre monitorovacรญ systรฉm a sรบhrnnรฝ informaฤnรฝ list najneskรดr do 30 dnรญ od vyhotovenia tohto listu.
Zรกroveล sรบ povinnรฉ poskytnรบลฅ prevรกdzkovateฤพovi monitorovacieho systรฉmu pรญsomnรบ sprรกvu z energetickรฉho auditu na รบฤel overenia postupu pri jeho vรฝkone, ฤalej na รบฤel overenia obsahu pรญsomnej sprรกvy z energetickรฉho auditu a sรบhrnnรฉho informaฤnรฉho listu do 30 dnรญ od doruฤenia pรญsomnej ลพiadosti prevรกdzkovateฤพa monitorovacieho systรฉmu. ฤalลกou povinnosลฅou veฤพkรฝch podnikov je uchovรกvaลฅ pรญsomnรบ sprรกvu z energetickรฉho auditu a podklady, ktorรฉ boli pouลพitรฉ pri energetickom audite do vykonania ฤalลกieho energetickรฉho auditu.Sรบ to pozitรญva, hlavne pre mikro, malรฉ a strednรฉ podniky z pohฤพadu nรกkladov, ale aj pre veฤพkรฉ podniky, ktorรฉ energetickรฝm auditom zรญskajรบ vรคฤลกรญ prehฤพad a rozhodovaciu schopnosลฅ pri rieลกenรญ svojho energetickรฉho hospodรกrstva.
3. Pre nรกs a projektovo-inลพinierske organizรกcie bude vรฝhoda spoฤรญvaลฅ v tom, ลพe v prรญpade rekonลกtrukcie alebo rozลกรญrenia energetickรฉho hospodรกrstva podnikateฤพa (podniku) nรกm bude mรดcลฅ tento poskytnรบลฅ presnejลกie (auditovanรฉ) รบdaje o bilanciรกch energiรญ pri ich vรฝrobe a spotrebe ako doteraz.
Ing. Ladislav Pirลกel, PhD. – vรฝkonnรฝ riaditeฤพ Slovenskรก rada pre zelenรฉ budovy
1. Prijatie tohto zรกkona chรกpeme ako pokraฤovanie nastรบpenรฉho trendu plniลฅ zรกvรคzky Slovenska v oblasti eurรณpskych cieฤพov 20 โ 20 โ 20. Slovensko malo zรกkon o energetickej efektรญvnosti od roku 2008, takลพe s opatreniami na zlepลกovanie energetickej efektรญvnosti tu uลพ sรบ skรบsenosti. Prvรฝkrรกt v histรณrii slovenskรฉho prรกvneho poriadku sa upravuje povinnosลฅ vykonรกvaลฅ energetickรฉ audity nie podฤพa veฤพkosti spotreby energie, ale podฤพa veฤพkosti podniku. Tieto opatrenia sa preto budรบ tรฝkaลฅ aj celรฉho radu spoloฤnostรญ, ktorรฉ vyuลพรญvajรบ siete budov, ale niฤ materiรกlne nevyrรกbajรบ โ nepatria do kategรณrie spotrebiteฤพov energie v priemysle alebo pรดdohospodรกrstve.
Spotreba energie takรฝchto podnikov vลกak mรดลพe byลฅ porovnateฤพnรก so spotrebou menลกรญch alebo vรคฤลกรญch priemyselnรฝch podnikov, preto to povaลพujeme za sprรกvne. Navyลกe, zvyลกovanie energetickej efektรญvnosti je nรกvratom k zdravรฉmu rozumu. ล peciรกlne vtedy, keฤ sรบ premeny energie na vyuลพiteฤพnรฉ formy spojenรฉ so zรกลฅaลพami pre ลพivotnรฉ prostredie. Energetickรก efektรญvnosลฅ vลกak nemรก byลฅ samoรบฤelnรก, ale mรก byลฅ sรบฤasลฅou ลกirลกieho ponรญmania udrลพateฤพnosti. Opatrenia na podporu ลกirลกie ponรญmanej udrลพateฤพnosti zo strany ลกtรกtu vลกak, ลพiaฤพ, aj naฤalej chรฝbajรบ.
2. Ako pozitรญvum hodnotรญme, ลพe sa zรกkon venuje aj definovaniu energetickej sluลพby, podpornej energetickej sluลพby, garantovanej energetickej sluลพby a zmluve o energetickej efektรญvnosti pre verejnรฝ sektor. Definuje takto zรกkladnรฉ podmienky na vykonรกvanie tรฝchto ฤinnostรญ. Dรดleลพitou sรบฤasลฅou sรบ podฤพa nรกs aj ustanovenia o informovanosti v oblasti dodรกvok energie a, samozrejme, aj presnejลกie vymedzenie, ฤoho sa mรก tรฝkaลฅ obnova budov รบstrednรฝch orgรกnov ลกtรกtnej sprรกvy. Za negatรญvum v kaลพdom prรญpade povaลพujeme to, ลพe po zruลกenรญ predoลกlรฉho predpisu โ zรกkona ฤ. 476/2008 Z. z. โ a jeho vykonรกvacรญch predpisov, neexistujรบ ani po ลกtvrลฅroku รบฤinnosti novรฉho zรกkona vykonรกvacie predpisy, na ktorรฉ dal zรกkon splnomocลovacie ustanovenia, dokonca sa na tieto neexistujรบce predpisy odvolรกva. Vykonateฤพnosลฅ zรกkona je potom napriek jeho รบฤinnosti veฤพmi problematickรก.
3. Uplatลovanie novรฉho zรกkona sa urฤite dotkne ฤinnosti naลกich ฤlenov, a to nielen v tom, ลพe niektorรฝm vzniknรบ novรฉ povinnosti (veฤพkรฝm podnikom), ale aj v tom, ลพe sa niektorรฝm vytvorรญ novรฝ trh na poskytovanie sluลพieb. Verรญme, ลพe zรกkon podporรญ aj vรฝrobcov materiรกlov a zariadenรญ, ktorรฉ pomรกhajรบ zvรฝลกiลฅ energetickรบ efektรญvnosลฅ, a ฤo je asi najdรดleลพitejลกie, vytvorรญ predpoklady na zlepลกenie ลพivotnรฉho prostredia.
Ing. ฤฝubica ล imkovicovรก – konateฤพka Inลกtitรบt pre energeticky pasรญvne domy
1. Zรกkon je ฤiastoฤnou transpozรญciou smernice EP a Rady Eร ฤ. 2012/27/EU o energetickej efektรญvnosti. Cieฤพom zรกkona je zvรฝลกiลฅ energetickรบ efektรญvnosลฅ najmรค v oblasti koneฤnej spotreby, ustanovuje povinnosti ลกtรกtnej sprรกvy pri tvorbe koncepcie energetickej efektรญvnosti, akฤnรฉho plรกnu, nรกvrh stratรฉgie rozvoja systรฉmov CZT, a najmรค stanovuje pravidlรก podnikania v oblasti energetickรฝch sluลพieb. V sรบvislosti s obnovou budov mรก Ministerstvo dopravy, vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR vypracovaลฅ v spoluprรกci s Ministerstvom hospodรกrstva SR dlhodobรบ stratรฉgiu obnovy verejnรฝch a sรบkromnรฝch budov a kaลพdรฉ tri roky ju aktualizovaลฅ. Zรกkon upravuje aj povinnosลฅ zabezpeฤiลฅ energetickรฝ audit, ktorรก zostรกva aktuรกlnou uลพ len pre veฤพkรฉ podniky. Zรกkon pรดsobรญ pozitรญvne na rozvoj trhu s energetickรฝmi sluลพbami, a tรฝm na zvyลกovanie energetickej efektรญvnosti v oblasti budov.
2. Na Slovensku je zatiaฤพ len mรกlo skรบsenostรญ s finanฤnรฝm modelom EPC (Energy Performance Contracting), ฤo je vlastne garantovanรก energetickรก sluลพba. Ide o formu zmluvnรฉho vzลฅahu, pri ktorom rozsah projektu a vรฝลกku investรญcie navrhuje dodรกvateฤพ vo vรคzbe na budรบce รบspory nรกkladov na energiu. Pozitรญvom je, ลพe takรฉto formy financovania obnovy budov mรดลพu viesลฅ k dobrรฝm vรฝsledkom a vรฝznamnรฝm รบsporรกm energie potrebnej na prevรกdzku budov. Negatรญvom je, ลพe vzhฤพadom na to, ลพe hlavnรฝm kritรฉriom je garantovanรก รบspora energie, nemusรญ to viesลฅ nevyhnutne ku komplexnรฉmu rieลกeniu obnovy budovy a opatrenia sa pravdepodobne sรบstredia najmรค na vรฝmenu zastaranej technolรณgie za efektรญvnejลกiu. Tรฝm sa znรญลพi prรญnos v oblasti tepelnej ochrany budov a zvรฝลกenia kvality vnรบtornรฉho prostredia.
3. Inลกtitรบt pre energeticky pasรญvne domy pรดsobรญ dlhodobo v oblasti osvety odbornej aj laickej verejnosti. Naลกi ฤlenovia sa venujรบ energetickej optimalizรกcii pomocou vรฝpoฤtovรฉho softvรฉru PHPP (Passive House Planning Package), priฤom vรฝsledky takรฝchto kalkulรกciรญ a optimalizรกciรญ preukazujรบ, ลพe metodika vรฝpoฤtu je pomerne exaktnรก a vedie k poลพadovanรฝm vรฝsledkom. Vhodnou ukรกลพkou je naprรญklad projekt bytovรฉho domu Zelenรฉ รกtrium v Trnave, kde ฤasลฅ budovy vznikla rekonลกtrukciou bรฝvalรฝch polygrafickรฝch zรกvodov a ฤasลฅ je novostavba. Pomocou PHPP sa podarilo dosiahnuลฅ v obidvoch ฤastiach ลกtandard pasรญvneho domu. Dobrรฝm prรญkladom je aj projekt optimalizรกcie rekonลกtrukcie materskej ลกkoly v Dubovej, kde sa podarilo znรญลพiลฅ roฤnรบ mernรบ potrebu tepla na vykurovanie z pรดvodnรฝch 300 kWh/m2 za rok na 60 kWH/m2 za rok. Predpokladรกme, ลพe v najbliลพลกom obdobรญ bude narastaลฅ zรกujem o takรฉto sluลพby, a to aj v dรดsledku prijatia tohto zรกkona.
Ing. Rรณbert Mรกฤek – konzultant ENVIROS, s. r. o., ฤlen skupiny JACoBS
1. Prijatie zรกkona o energetickej efektรญvnosti hodnotรญme kladne. Zรกkon ฤ. 321/2014 Z. z. nahradil aลพ sedem rozliฤnรฝch zรกkonov a sรบvisiacich vyhlรกลกok platnรฝch do minulรฉho roka. Uลพ to je veฤพkรฝm prรญnosom.
2. Vzhฤพadom na nevyhovujรบci stav mnohรฝch budov รบstrednรฝch orgรกnov ลกtรกtnej sprรกvy je pozitรญvom zรกkona urฤite to, ลพe definuje povinnosลฅ ลกtรกtu vypracovaลฅ plรกn obnovy tรฝchto budov s definovanรฝm cieฤพom รบspor energie. Mal by to byลฅ ลกtรกt, kto pรดjde v energetickej efektรญvnosti prรญkladom. ฤalลกรญm pozitรญvom je definรญcia garantovanej energetickej sluลพby a jej poskytovateฤพa. Verรญme, ลพe zakotvenie v zรกkone podporรญ rozvoj garantovanej energetickej sluลพby u nรกs. Do tretice je veฤพkรฝm pozitรญvnym krokom zlepลกenie informovanosti koncovรฉho spotrebiteฤพa o jeho spotrebรกch energie. Je to predsa koncovรฝ spotrebiteฤพ, kto ลกetrรญ energiou. Ako nevhodnรฉ rieลกenie vidรญme stanovenie povinnosti vykonaลฅ energetickรฝ audit pre podniky podฤพa ich veฤพkosti a nie podฤพa spotrieb energie. Ide, samozrejme, o transpozรญciu smernice Eร, nie je to vลกak ลกลฅastnรฉ rieลกenie.
3. Naลกa spoloฤnosลฅ dlhodobo podporuje garantovanรบ energetickรบ sluลพbu, a to nielen na Slovensku. Snaลพรญme sa aj o podporu energeticky รบspornรฝch projektov a o rozvoj obnoviteฤพnรฝch zdrojov energie v spoluprรกci s Eurรณpskou bankou pre obnovu a rozvoj (EBOR) v kreditnรฝch linkรกch MunSEFF a SlovSEFF. Verรญme, ลพe prรญde k ich rozvoju aj za รบฤasti naลกej spoloฤnosti.
(sf)
Foto: Dano Veselskรฝ
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise TZB HAUSTECHNIK.