Exteriรฉrovรฉ dlaลพby pre dopravnรฉ zaลฅaลพenie
Vozovky zย dlaลพby, resp. dlaลพbovรฝch prvkov patria kย najstarลกรญm konลกtrukciรกm vozoviek. Dรดvodom je aj skutoฤnosลฅ, ลพe vย minulosti neboli veฤพkรฉ moลพnosti vรฝberu materiรกlu pre vozovky โ okrem vhodne tvarovanรฝch kameลov. Vรฝnimkou bol bitรบmenovรฝ materiรกl nรกjdenรฝ na Trinidade. Po tรฝchto vozovkรกch chodili peลกรญ, jazdili vozy aย neskรดr aj motorovรฉ vozidlรก.
Dopravnรฉ plochy vย mestรกch sรบ rรดzne zย hฤพadiska funkฤnรฉho aj estetickรฉho. Od funkcie vozovky zรกvisรญ najmรค jej dopravnรฉ zaลฅaลพenie โ intenzita aย zaลฅaลพiteฤพnosลฅ, od ktorรฉho sa odvรญja skladba vozovky. Exteriรฉrovรก dlaลพba si naลกla svoje uplatnenie na miestach so statickou dopravou, ale aj na komunikรกciรกch, po ktorรฝch premรกvajรบ motorovรฉ vozidlรก.
Sรบฤasnรฉ dlaลพby sรบ rozmanitรฉ tak zย hฤพadiska pouลพitรฉho materiรกlu, ako aj zย hฤพadiska nรกvrhovรฉho aย konลกtrukฤnรฉho. Dlaลพbovรฝ kryt vozovky mรดลพe byลฅ zย kamennรฝch, betรณnovรฝch, ale aj inรฝch dlaลพbovรฝch prvkov aย tvaroviek. ล kรกry na stykoch prvkov sa vypฤบลajรบ pieskom, maltou iย asfaltovou zรกlievkou. Napriek pouลพรญvaniu malej mechanizรกcie je kladenie dlaลพby prรกcne, ฤo je urฤitou nevรฝhodou dlรกลพdenรฝch vozoviek.
ย Prรญjazdovรก cesta do garรกลพe rodinnรฉho domu | ย Komunikรกcie na peลกรญch zรณnach musia odolรกvaลฅ aj obฤasnรฉmu dopravnรฉmu zaลฅaลพeniu |
Odporรบฤa sa, aby dlaลพbovรฉ prvky pre motoristickรบ dopravu mali tieto minimรกlne hrรบbky:
- vibrovanรฝ betรณn โ 80, 100, 120โmm,
- prostรฝ betรณn โ 80 aลพ 140โmm,
- prรญrodnรฝ kameล:
- veฤพkรก dlaลพba 160 ร 160 ร 160โmm โ 300โmm,
- drobnรก dlaลพba 80 aลพ 120โmm ร 80 โ 120โmm,
- konglomerovanรฝ aย umelรฝ kameล.
ล tandardnรก skladba vrstiev dlรกลพdenej vozovky:
- kryt zย dlaลพbovรฝch prvkov,
- loลพnรก vrstva,
- podkladovรก vrstva,
- ochrannรก vrstva.
Pre nรกvrh aย posรบdenie konลกtrukcie vozovky sย krytom zย dlaลพbovรฝch prvkov vลกeobecne platรญ STN 73ย 6114 aย pre stavbu tzv. technologickรฉ aย materiรกlovรฉ normy zo sรบboru STN 73ย 62xxx, avลกak so zmenami podฤพa uลพ zavedenรฝch STN EN.
ย Rรดzne spรดsoby ukladania exteriรฉrovej dlaลพby |
Prรญklady vyuลพitia dlaลพby
Chodnรญky
Sย rozvojom lacnejลกรญch technolรณgiรญ na vรฝrobu betรณnovรฝch dlaลพbovรฝch prvkov sa tieto stali najฤastejลกie pouลพรญvanรฝm prvkom vย mestรกch aย obytnรฝch zรณnach. Dlaลพby sรบ vhodnรฝm rieลกenรญm tam, kde je riziko poลกkodenia chodnรญka jeho kriลพovanรญm ลฅaลพkรฝmi vozidlami. Odporรบฤajรบ sa aj pre ich nenรกroฤnรบ รบdrลพbu aย opravy pri poลกkodenรญ podzemnรฝch inลพinierskych sietรญ. Vhodnรก konลกtrukcia pre chodnรญky je napr.:
- dlaลพbovรก tvรกrnica hrubรก 60โmm,
- loลพnรก vrstva hrubรก 30โmm,
- drvenรฉ kamenivo hrubรฉ 100 aลพ 150 mm.
Cyklistickรฉ chodnรญky/pรกsy
Vย niektorรฝch krajinรกch sa zย exteriรฉrovej dlaลพby vytvรกrajรบ aj cyklistickรฉ chodnรญky aย pรกsy. Vฤaka tomu sa docieli aj optickรฉ oddelenie cyklistickej dopravy od motoristickej. Takรฉto vozovky mรดลพu maลฅ obdobnรบ skladbu ako chodnรญky pre peลกรญch. Moลพno ich kombinovaลฅ sย chodnรญkmi aย odlรญลกiลฅ ich farebne alebo rozliฤnรฝm tvarom dlaลพbovรฉho prvku.
Autobusovรฉ zastรกvky aย stanice
Na nรกstupiลกtiach aย zastรกvkach je zaลฅaลพenie vozoviek koncentrovanรฉ. Vozovka je navyลกe zaลฅaลพenรก silami od rozbiehania aย brzdenia vozidiel. Kolesรก autobusov teda vozovku zaลฅaลพujรบ vย jasne urฤenรฝch stopรกch. Tieto stopy sรบ rozptรฝlenรฉ aย vidieลฅ ich predovลกetkรฝm na asfaltovรฝch vozovkรกch. Na povrch autobusovรฝch pruhov, zastรกvok aย nรกstupรญลกลฅ sa najviac pouลพรญvajรบ betรณnovรฉ dlaลพby. Vznikรก vลกak otรกzka, ฤi sรบ dlaลพbovรฉ prvky rieลกenรญm povrchovรฝch problรฉmov vozoviek, keฤลพe vyลพadujรบ skรบsenosti pri nรกvrhu aย ich budovanรญ. Pri aplikovanรญ takejto dlaลพby sa vลพdy musรญ pouลพiลฅ spevnenรฝ podklad.
Vozovka zย betรณnovรฝch dlaลพieb musรญ preniesลฅ zvรฝลกenรฉ dopravnรฉ zaลฅaลพenie aย musรญ odolรกvaลฅ inรฝm dopravnรฝm podmienkam ako cestnรก komunikรกcia (napr. ฤastรฉ rozbiehanie aย brzdenie ลฅaลพkรฝch autobusov). Pouลพiลฅ sa mรดลพe napr. takรกto skladba vozovky:
- konลกtrukcia krytu dlaลพby hrubรก 80โmm,
- loลพnรก vrstva 30โmm (frakcia 4/8โmm),
- hornรก podkladovรก vrstva zย drvenรฉho kameniva frakcie 8/16โmm sย hrรบbkou 100โmm,
- vrstva frakcie 16/32โmm sย hrรบbkou 100โmm,
- spodnรก podkladovรก vrstva zo ลกtrkopiesku hrubรก 100 mm.
Voฤพba sprรกvnej skladby vozovky vลกak nemusรญ automaticky znamenaลฅ jej bezporuchovosลฅ. Konลกtrukcia vozovky musรญ byลฅ poloลพenรก na zemnรบ plรกล, ktorej รบnosnosลฅ mรก poลพadovanรบ hodnotu predpรญsanรบ projektantom. Vย opaฤnom prรญpade sa deformรกcie aย poruลกenie podloลพia odzrkadlia aj na ลพivotnosti vozovky.
Kriลพovatky aย okruลพnรฉ kriลพovatky
Betรณnovรฉ dlaลพby na kriลพovatkรกch aย okruลพnรฝch kriลพovatkรกch vย mestรกch sa vรคฤลกinou volia zย dรดvodu zvรฝลกenia bezpeฤnosti. Dlaลพba zvyลกuje prehฤพadnosลฅ aย kontrolu dopravy na existujรบcich kriลพovatkรกch, kde je dopravnรก rรฝchlosลฅ okolo 50 aลพ 60โkm/h. Farebne odliลกnรฉ prvky dlaลพby mรดลพu pomรดcลฅ pri optickom vedenรญ vodiฤa. Dlaลพba sa tak stรกva nรกstrojom, ktorรฝ pozitรญvne ovplyvลuje pasรญvnu bezpeฤnosลฅ na kriลพovatke.
Parkoviskรก
Parkoviskรก sรบ plochy primรกrne urฤenรฉ pre statickรบ dopravu. Ich povrchovรก รบprava zรกvisรญ od toho, vย akom priestore mesta sa nachรกdzajรบ. Vozovky na parkoviskรกch mรดลพu byลฅ zย asfaltu, cementobetรณnu, sย vegetaฤnou รบpravou alebo zย dlaลพby. Pred voฤพbou skladby vozovky si treba zodpovedaลฅ otรกzky, ฤi sรบ nรกklady na parkoviskรก sย dlaลพbou niลพลกie ako ostatnรฉ uvedenรฉ typy vozoviek. Vย prospech dlaลพby hovorรญ moลพnosลฅ dosiahnuลฅ zaujรญmavejลกรญ povrch. Farebnรก ลกkรกla dlaลพbovรฝch prvkov umoลพลuje aj odlรญลกenie jednotlivรฝch parkovacรญch miest.
ย Parkovacie plochy s farebne odlรญลกenรฝmi parkovacรญmi miestami | ย Exteriรฉrovรก dlaลพba naลกla svoje uplatnenie aj na komunikรกciรกch pri ยญSlovenskom nรกrodnom divadle v Bratislave |
Cesty vย obytnรฝch zรณnach
Cestnรฉ komunikรกcie vย obytnรฝch zรณnach nie sรบ tak ฤasto vystavenรฉ zvรฝลกenรฉmu dopravnรฉmu zaลฅaลพeniu. Najฤastejลกie prenรกลกajรบ len zaลฅaลพenie osobnรฝch motorovรฝch vozidiel, obฤas menลกie nรกkladnรฉ vozidlรก do hmotnosti 3,5 tony. Konลกtrukcia tรฝchto vozoviek sa vรคฤลกinou skladรก zย dlaลพby hrubej 80โmm aย loลพnej vrstvy hrubej 30 mm. Podklad je dvojvrstvovรฝ sย celkovou hrรบbkou 300 mm. Jednotlivรฉ vrstvy majรบ frakcie 8/16โmm aย 16/32 mm. Podsypovรก vrstva je hrubรก 100โmm aย tvorรญ ju zvรคฤลกa ลกtrkopiesok.
Vozovky zo segmentovej exteriรฉrovej dlaลพby sa navrhujรบ podฤพa tรฝchto nรกvrhovรฝch metรณd:
- metรณda zaloลพenรก na skรบsenostiach,
- metรณda vyuลพรญvajรบca kombinรกciu skรบsenostรญ aย laboratรณrnych testov,
- metรณda zaloลพenรก na ekvivalencii,
- metรณda zaloลพenรก na matematickรฝch modeloch.
Vลกeobecne sa predpokladรก, ลพe dlรกลพdenรฉ vozovky sa sprรกvajรบ skรดr ako netuhรฉ vozovky. Pri netuhรฝch vozovkรกch sa zaลฅaลพenie zย povrchu vozovky prenรกลกa relatรญvne tenkou obrusnou vrstvou, napr. asfaltovรฝm betรณnom, loลพnou vrstvou aย podkladovรฝmi vrstvami do podloลพia. Ak je napรคtie vย podloลพรญ dostatoฤne veฤพkรฉ, zemina podloลพia sa uลกmykne aย premiestni sa, ฤรญm zaprรญฤinรญ tvorbu koฤพajรญ, ktorรฉ sรบ viditeฤพnรฉ aj na povrchu vozovky. Veฤพa nรกvrhovรฝch metรณd uลพ sย touto poruchou poฤรญta.
Dlaลพbovรฉ prvky povrchu sa sprรกvajรบ ako spojitรก, navzรกjom sa ovplyvลujรบca konลกtrukcia, aย nie ako spojenie nezรกvislรฝch tuhรฝch telies, voฤพne prepojenรฝch ลกkรกrami vyplnenรฝmi pieskom. Schopnosลฅ dlaลพbovรฝch kociek vyvinรบลฅ spolupรดsobenie aย rozniesลฅ zaลฅaลพenie bola dokรกzanรก skรบลกkami รบnosnosti pomocou dosiek aย zrรฝchlenรฝmi zaลฅaลพovacรญmi dopravnรฝmi skรบลกkami na ลกpeciรกlne postavenรฝch skรบลกobnรฝch รบsekoch. Prelomenie dlaลพbovรฝch kociek je sekundรกrnym problรฉmom, zvyฤajne spojenรฝm sย veฤพkรฝmi trhlinami.
Na zรกklade skรบลกok aย praktickรฝch skรบsenostรญ sa vypracovali kritรฉriรก, pomocou ktorรฝch moลพno vybraลฅ vhodnรบ hrรบbku vozovky. Voฤพbou sprรกvnej skladby aย hrรบbky vozovky sa dรก zabrรกniลฅ uลกmyknutiu vย podklade aย nรกslednej tvorbe koฤพajรญ. Systรฉm hodnotรญ pevnosลฅ podkladu (CBR) aย posudzuje vozovku ako pruลพnรฝ polpriestor. Pre analรฝzu sa poruลกenie vozovky definovalo ako koฤพaj hlbokรก 25 mm.
Problematika nรกvrhu dlรกลพdenรฝch vozoviek vyvolala aj zรกujem vรฝskumu. Princรญpy nรกvrhovรฝch metรณd netuhรฝch vozoviek nemoลพno pouลพiลฅ pri nรกvrhu betรณnovรฝch dlรกลพdenรฝch vozoviek. Odporรบฤa sa pouลพiลฅ ekvivalentnรฉ faktory na prevod asfaltovej vrstvy na vrstvu betรณnovej dlaลพby.
Na sprรกvny nรกvrh vozovky zย exteriรฉrovej dlaลพby mรดลพu projektanti pouลพiลฅ aj katalรณgy vozoviek, vย ktorรฝch sรบ typizovanรฉ konลกtrukcie vozoviek zadelenรฉ do katalรณgovรฝch listov. Katalรณgovรฉ listy sa ฤlenia podฤพa รบฤelu komunikรกcie, druhu krytu, nรกvrhovej รบrovne poruลกenia vozovky aย triedy dopravnรฉho zaลฅaลพenia, resp. podฤพa spรดsobu vyuลพitia dopravnej plochy.ย
Prรญspevok bol vypracovanรฝ za podpory vedeckรฉho projektu VEGA 1/3314/06 Parametre environmentรกlnej รบnosnosti dopravnรฝch stavieb.
Ing.ย Peter Gรกbor
Foto: Premac, Semmelrock Stein+Design
Autor pracuje na Katedre dopravnรฝch stavieb Stavebnej fakulty STU vย Bratislave ako vรฝskumnรฝ pracovnรญk. Jeho odbornรก aย vedeckรก ฤinnosลฅ sa zameriava na problematiku opรคtovnรฉho pouลพitia materiรกlov, vyuลพitia druhotnรฝch surovรญn aย recyklรกcie vย cestnom staviteฤพstve aย na diagnostiku pozemnรฝch komunikรกciรญ.
Literatรบra:
(1)ย ย ย Zbornรญk IV. Medzinรกrodnej konferencie oย betรณnovรฝch dlaลพbรกch, Auckland, Novรฝ Zรฉland, 1992.
(2)ย ย ย Katalog vozovek pozemnรญch komunikacรญ sย dlรกลพdฤnรฝmi kryty, AVVA, Praha, 1999.