Exteriรฉrovรฉ dlaลพby pre dopravnรฉ zaลฅaลพenie
Galรฉria(7)

Exteriรฉrovรฉ dlaลพby pre dopravnรฉ zaลฅaลพenie

Partneri sekcie:

Vozovky zย dlaลพby, resp. dlaลพbovรฝch prvkov patria kย najstarลกรญm konลกtrukciรกm vozoviek. Dรดvodom je aj skutoฤnosลฅ, ลพe vย minulosti neboli veฤพkรฉ moลพnosti vรฝberu materiรกlu pre vozovky โ€“ okrem vhodne tvarovanรฝch kameลˆov. Vรฝnimkou bol bitรบmenovรฝ materiรกl nรกjdenรฝ na Trinidade. Po tรฝchto vozovkรกch chodili peลกรญ, jazdili vozy aย neskรดr aj motorovรฉ vozidlรก.

Exteriรฉrovรก dlaลพba sa vย sรบฤasnosti najviac pouลพรญva vย intravilรกne miest (vย urbanizovanom prostredรญ) pre nemotoristickรบ aj motoristickรบ dopravu. Ide oย peลกie zรณny, chodnรญky, cyklistickรฉ pรกsy, kriลพovatky, okruลพnรฉ kriลพovatky, zastรกvky autobusov, ale aj priestory ฤerpacรญch stanรญc pohonnรฝch hmรดt, manipulaฤnรฉ aย odstavnรฉ plochy.

Dopravnรฉ plochy vย mestรกch sรบ rรดzne zย hฤพadiska funkฤnรฉho aj estetickรฉho. Od funkcie vozovky zรกvisรญ najmรค jej dopravnรฉ zaลฅaลพenie โ€“ intenzita aย zaลฅaลพiteฤพnosลฅ, od ktorรฉho sa odvรญja skladba vozovky. Exteriรฉrovรก dlaลพba si naลกla svoje uplatnenie na miestach so statickou dopravou, ale aj na komunikรกciรกch, po ktorรฝch premรกvajรบ motorovรฉ vozidlรก.

Sรบฤasnรฉ dlaลพby sรบ rozmanitรฉ tak zย hฤพadiska pouลพitรฉho materiรกlu, ako aj zย hฤพadiska nรกvrhovรฉho aย konลกtrukฤnรฉho. Dlaลพbovรฝ kryt vozovky mรดลพe byลฅ zย kamennรฝch, betรณnovรฝch, ale aj inรฝch dlaลพbovรฝch prvkov aย tvaroviek. ล kรกry na stykoch prvkov sa vypฤบลˆajรบ pieskom, maltou iย asfaltovou zรกlievkou. Napriek pouลพรญvaniu malej mechanizรกcie je kladenie dlaลพby prรกcne, ฤo je urฤitou nevรฝhodou dlรกลพdenรฝch vozoviek.

ย Prรญjazdovรก cesta do garรกลพe rodinnรฉho domu ย Komunikรกcie na peลกรญch zรณnach musia odolรกvaลฅ aj obฤasnรฉmu dopravnรฉmu zaลฅaลพeniu

Odporรบฤa sa, aby dlaลพbovรฉ prvky pre motoristickรบ dopravu mali tieto minimรกlne hrรบbky:

  • vibrovanรฝ betรณn โ€“ 80, 100, 120โ€‰mm,
  • prostรฝ betรณn โ€“ 80 aลพ 140โ€‰mm,
  • prรญrodnรฝ kameลˆ:
  • veฤพkรก dlaลพba 160 ร— 160 ร— 160โ€‰mm โ€“ 300โ€‰mm,
  • drobnรก dlaลพba 80 aลพ 120โ€‰mm ร— 80 โ€“ 120โ€‰mm,
  • konglomerovanรฝ aย umelรฝ kameลˆ.

ล tandardnรก skladba vrstiev dlรกลพdenej vozovky:

  • kryt zย dlaลพbovรฝch prvkov,
  • loลพnรก vrstva,
  • podkladovรก vrstva,
  • ochrannรก vrstva.

Pre nรกvrh aย posรบdenie konลกtrukcie vozovky sย krytom zย dlaลพbovรฝch prvkov vลกeobecne platรญ STN 73ย 6114 aย pre stavbu tzv. technologickรฉ aย materiรกlovรฉ normy zo sรบboru STN 73ย 62xxx, avลกak so zmenami podฤพa uลพ zavedenรฝch STN EN.

ย Rรดzne spรดsoby ukladania exteriรฉrovej dlaลพby

Prรญklady vyuลพitia dlaลพby

Chodnรญky

Sย rozvojom lacnejลกรญch technolรณgiรญ na vรฝrobu betรณnovรฝch dlaลพbovรฝch prvkov sa tieto stali najฤastejลกie pouลพรญvanรฝm prvkom vย mestรกch aย obytnรฝch zรณnach. Dlaลพby sรบ vhodnรฝm rieลกenรญm tam, kde je riziko poลกkodenia chodnรญka jeho kriลพovanรญm ลฅaลพkรฝmi vozidlami. Odporรบฤajรบ sa aj pre ich nenรกroฤnรบ รบdrลพbu aย opravy pri poลกkodenรญ podzemnรฝch inลพinierskych sietรญ. Vhodnรก konลกtrukcia pre chodnรญky je napr.:

  • dlaลพbovรก tvรกrnica hrubรก 60โ€‰mm,
  • loลพnรก vrstva hrubรก 30โ€‰mm,
  • drvenรฉ kamenivo hrubรฉ 100 aลพ 150 mm.

Cyklistickรฉ chodnรญky/pรกsy

Vย niektorรฝch krajinรกch sa zย exteriรฉrovej dlaลพby vytvรกrajรบ aj cyklistickรฉ chodnรญky aย pรกsy. Vฤaka tomu sa docieli aj optickรฉ oddelenie cyklistickej dopravy od motoristickej. Takรฉto vozovky mรดลพu maลฅ obdobnรบ skladbu ako chodnรญky pre peลกรญch. Moลพno ich kombinovaลฅ sย chodnรญkmi aย odlรญลกiลฅ ich farebne alebo rozliฤnรฝm tvarom dlaลพbovรฉho prvku.

Autobusovรฉ zastรกvky aย stanice

Na nรกstupiลกtiach aย zastรกvkach je zaลฅaลพenie vozoviek koncentrovanรฉ. Vozovka je navyลกe zaลฅaลพenรก silami od rozbiehania aย brzdenia vozidiel. Kolesรก autobusov teda vozovku zaลฅaลพujรบ vย jasne urฤenรฝch stopรกch. Tieto stopy sรบ rozptรฝlenรฉ aย vidieลฅ ich predovลกetkรฝm na asfaltovรฝch vozovkรกch. Na povrch autobusovรฝch pruhov, zastรกvok aย nรกstupรญลกลฅ sa najviac pouลพรญvajรบ betรณnovรฉ dlaลพby. Vznikรก vลกak otรกzka, ฤi sรบ dlaลพbovรฉ prvky rieลกenรญm povrchovรฝch problรฉmov vozoviek, keฤลพe vyลพadujรบ skรบsenosti pri nรกvrhu aย ich budovanรญ. Pri aplikovanรญ takejto dlaลพby sa vลพdy musรญ pouลพiลฅ spevnenรฝ podklad.

Vozovka zย betรณnovรฝch dlaลพieb musรญ preniesลฅ zvรฝลกenรฉ dopravnรฉ zaลฅaลพenie aย musรญ odolรกvaลฅ inรฝm dopravnรฝm podmienkam ako cestnรก komunikรกcia (napr. ฤastรฉ rozbiehanie aย brzdenie ลฅaลพkรฝch autobusov). Pouลพiลฅ sa mรดลพe napr. takรกto skladba vozovky:

  • konลกtrukcia krytu dlaลพby hrubรก 80โ€‰mm,
  • loลพnรก vrstva 30โ€‰mm (frakcia 4/8โ€‰mm),
  • hornรก podkladovรก vrstva zย drvenรฉho kameniva frakcie 8/16โ€‰mm sย hrรบbkou 100โ€‰mm,
  • vrstva frakcie 16/32โ€‰mm sย hrรบbkou 100โ€‰mm,
  • spodnรก podkladovรก vrstva zo ลกtrkopiesku hrubรก 100 mm.

Voฤพba sprรกvnej skladby vozovky vลกak nemusรญ automaticky znamenaลฅ jej bezporuchovosลฅ. Konลกtrukcia vozovky musรญ byลฅ poloลพenรก na zemnรบ plรกลˆ, ktorej รบnosnosลฅ mรก poลพadovanรบ hodnotu predpรญsanรบ projektantom. Vย opaฤnom prรญpade sa deformรกcie aย poruลกenie podloลพia odzrkadlia aj na ลพivotnosti vozovky.

Kriลพovatky aย okruลพnรฉ kriลพovatky

Betรณnovรฉ dlaลพby na kriลพovatkรกch aย okruลพnรฝch kriลพovatkรกch vย mestรกch sa vรคฤลกinou volia zย dรดvodu zvรฝลกenia bezpeฤnosti. Dlaลพba zvyลกuje prehฤพadnosลฅ aย kontrolu dopravy na existujรบcich kriลพovatkรกch, kde je dopravnรก rรฝchlosลฅ okolo 50 aลพ 60โ€‰km/h. Farebne odliลกnรฉ prvky dlaลพby mรดลพu pomรดcลฅ pri optickom vedenรญ vodiฤa. Dlaลพba sa tak stรกva nรกstrojom, ktorรฝ pozitรญvne ovplyvลˆuje pasรญvnu bezpeฤnosลฅ na kriลพovatke.

Parkoviskรก

Parkoviskรก sรบ plochy primรกrne urฤenรฉ pre statickรบ dopravu. Ich povrchovรก รบprava zรกvisรญ od toho, vย akom priestore mesta sa nachรกdzajรบ. Vozovky na parkoviskรกch mรดลพu byลฅ zย asfaltu, cementobetรณnu, sย vegetaฤnou รบpravou alebo zย dlaลพby. Pred voฤพbou skladby vozovky si treba zodpovedaลฅ otรกzky, ฤi sรบ nรกklady na parkoviskรก sย dlaลพbou niลพลกie ako ostatnรฉ uvedenรฉ typy vozoviek. Vย prospech dlaลพby hovorรญ moลพnosลฅ dosiahnuลฅ zaujรญmavejลกรญ povrch. Farebnรก ลกkรกla dlaลพbovรฝch prvkov umoลพลˆuje aj odlรญลกenie jednotlivรฝch parkovacรญch miest.

ย Parkovacie plochy s farebne odlรญลกenรฝmi parkovacรญmi miestami ย Exteriรฉrovรก dlaลพba naลกla svoje uplatnenie aj na komunikรกciรกch pri ยญSlovenskom nรกrodnom divadle v Bratislave

Cesty vย obytnรฝch zรณnach

Cestnรฉ komunikรกcie vย obytnรฝch zรณnach nie sรบ tak ฤasto vystavenรฉ zvรฝลกenรฉmu dopravnรฉmu zaลฅaลพeniu. Najฤastejลกie prenรกลกajรบ len zaลฅaลพenie osobnรฝch motorovรฝch vozidiel, obฤas menลกie nรกkladnรฉ vozidlรก do hmotnosti 3,5 tony. Konลกtrukcia tรฝchto vozoviek sa vรคฤลกinou skladรก zย dlaลพby hrubej 80โ€‰mm aย loลพnej vrstvy hrubej 30 mm. Podklad je dvojvrstvovรฝ sย celkovou hrรบbkou 300 mm. Jednotlivรฉ vrstvy majรบ frakcie 8/16โ€‰mm aย 16/32 mm. Podsypovรก vrstva je hrubรก 100โ€‰mm aย tvorรญ ju zvรคฤลกa ลกtrkopiesok.

Vozovky zo segmentovej exteriรฉrovej dlaลพby sa navrhujรบ podฤพa tรฝchto nรกvrhovรฝch metรณd:

  • metรณda zaloลพenรก na skรบsenostiach,
  • metรณda vyuลพรญvajรบca kombinรกciu skรบsenostรญ aย laboratรณrnych testov,
  • metรณda zaloลพenรก na ekvivalencii,
  • metรณda zaloลพenรก na matematickรฝch modeloch.

Vลกeobecne sa predpokladรก, ลพe dlรกลพdenรฉ vozovky sa sprรกvajรบ skรดr ako netuhรฉ vozovky. Pri netuhรฝch vozovkรกch sa zaลฅaลพenie zย povrchu vozovky prenรกลกa relatรญvne tenkou obrusnou vrstvou, napr. asfaltovรฝm betรณnom, loลพnou vrstvou aย podkladovรฝmi vrstvami do podloลพia. Ak je napรคtie vย podloลพรญ dostatoฤne veฤพkรฉ, zemina podloลพia sa uลกmykne aย premiestni sa, ฤรญm zaprรญฤinรญ tvorbu koฤพajรญ, ktorรฉ sรบ viditeฤพnรฉ aj na povrchu vozovky. Veฤพa nรกvrhovรฝch metรณd uลพ sย touto poruchou poฤรญta.

Dlaลพbovรฉ prvky povrchu sa sprรกvajรบ ako spojitรก, navzรกjom sa ovplyvลˆujรบca konลกtrukcia, aย nie ako spojenie nezรกvislรฝch tuhรฝch telies, voฤพne prepojenรฝch ลกkรกrami vyplnenรฝmi pieskom. Schopnosลฅ dlaลพbovรฝch kociek vyvinรบลฅ spolupรดsobenie aย rozniesลฅ zaลฅaลพenie bola dokรกzanรก skรบลกkami รบnosnosti pomocou dosiek aย zrรฝchlenรฝmi zaลฅaลพovacรญmi dopravnรฝmi skรบลกkami na ลกpeciรกlne postavenรฝch skรบลกobnรฝch รบsekoch. Prelomenie dlaลพbovรฝch kociek je sekundรกrnym problรฉmom, zvyฤajne spojenรฝm sย veฤพkรฝmi trhlinami.

Na zรกklade skรบลกok aย praktickรฝch skรบsenostรญ sa vypracovali kritรฉriรก, pomocou ktorรฝch moลพno vybraลฅ vhodnรบ hrรบbku vozovky. Voฤพbou sprรกvnej skladby aย hrรบbky vozovky sa dรก zabrรกniลฅ uลกmyknutiu vย podklade aย nรกslednej tvorbe koฤพajรญ. Systรฉm hodnotรญ pevnosลฅ podkladu (CBR) aย posudzuje vozovku ako pruลพnรฝ polpriestor. Pre analรฝzu sa poruลกenie vozovky definovalo ako koฤพaj hlbokรก 25 mm.

Problematika nรกvrhu dlรกลพdenรฝch vozoviek vyvolala aj zรกujem vรฝskumu. Princรญpy nรกvrhovรฝch metรณd netuhรฝch vozoviek nemoลพno pouลพiลฅ pri nรกvrhu betรณnovรฝch dlรกลพdenรฝch vozoviek. Odporรบฤa sa pouลพiลฅ ekvivalentnรฉ faktory na prevod asfaltovej vrstvy na vrstvu betรณnovej dlaลพby.

Na sprรกvny nรกvrh vozovky zย exteriรฉrovej dlaลพby mรดลพu projektanti pouลพiลฅ aj katalรณgy vozoviek, vย ktorรฝch sรบ typizovanรฉ konลกtrukcie vozoviek zadelenรฉ do katalรณgovรฝch listov. Katalรณgovรฉ listy sa ฤlenia podฤพa รบฤelu komunikรกcie, druhu krytu, nรกvrhovej รบrovne poruลกenia vozovky aย triedy dopravnรฉho zaลฅaลพenia, resp. podฤพa spรดsobu vyuลพitia dopravnej plochy.ย 

Prรญspevok bol vypracovanรฝ za podpory vedeckรฉho projektu VEGA 1/3314/06 Parametre environmentรกlnej รบnosnosti dopravnรฝch stavieb.

Ing.ย Peter Gรกbor
Foto: Premac, Semmelrock Stein+Design

Autor pracuje na Katedre dopravnรฝch stavieb Stavebnej fakulty STU vย Bratislave ako vรฝskumnรฝ pracovnรญk. Jeho odbornรก aย vedeckรก ฤinnosลฅ sa zameriava na problematiku opรคtovnรฉho pouลพitia materiรกlov, vyuลพitia druhotnรฝch surovรญn aย recyklรกcie vย cestnom staviteฤพstve aย na diagnostiku pozemnรฝch komunikรกciรญ.

Literatรบra:
(1)ย ย ย  Zbornรญk IV. Medzinรกrodnej konferencie oย betรณnovรฝch dlaลพbรกch, Auckland, Novรฝ Zรฉland, 1992.
(2)ย ย ย  Katalog vozovek pozemnรญch komunikacรญ sย dlรกลพdฤ›nรฝmi kryty, AVVA, Praha, 1999.

Najฤรญtanejลกie