Klient má s nami istotu, že dostane to, čo si objednal

Rok 2023 bol pre skupinu KLIMAK mimoriadne úspešný. V jej 30-ročnej histórii je to jeden z najúspešnejších rokov. V týchto dňoch zároveň prechádza zásadnými zmenami z pohľadu identity značky. Čo stojí za úspechom firmy, kam sa za tri desiatky rokov posunula a kam smeruje, sme sa opýtali Ľuboša Laboša, konateľa, a Mareka Vaška, výkonného riaditeľa.

V roku 2023 dosiahla skupina KLIMAK svoj historicky najvyšší obrat vo výške 75,5 milióna eur, z toho samotná firma KLIMAK viac ako 41 miliónov eur. Čo podľa vás stojí za týmto úspechom?

Každý deň poctivo konzistentne komunikujeme, hlavne však realizujeme svoje služby, ktoré sú dôvodom, prečo si vybrať práve nás. Klient má istotu, že dostane to, čo si objednal. KLIMAK je spoľahlivý dodávateľ TZB riešení, ktorý zabezpečí všetko pod jednou strechou: od výroby, distribúcie, inštalácie až po servis technológií, a to v dohodnutom termíne, kvalite a s dohodnutým rozpočtom. Samozrejme, stavby nie sú ideálnym svetom, za pochodu dochádza k projekčným úpravám technického riešenia, predlžujú sa termíny realizácie diela, ale slušnou a na faktoch postavenou argumentáciou sme sa doposiaľ vždy vedeli dohodnúť na cieľoch, ktoré máme s investorom spoločné.

Ktoré vaše minuloročné projekty prispeli k dosiahnutiu tohto rekordného obratu?

Určite sa nedá hovoriť o nejakom jednom konkrétnom projekte, dlhodobou stratégiou spoločnosti Klimak je diverzifikácia klientov a projektov z pohľadu segmentu zákazníka, technického riešenia, regiónu a veľkosti, preto aj minuloročný obrat bol skladačkou takto nastaveného súboru projektov naprieč slovenským, českým a nemeckým trhom, na ktorých aktuálne pôsobíme. Z tých najviditeľnejších treba určite spomenúť projekty pre automotive sektor, akými bola realizácia TZB riešení pre zákazníkov PORSCHE, VOLKSWAGEN alebo BURGMAIER, v komerčnom developmente pokračovanie projektov ako EUROVEA 2, METROPOLIS, VYDRICA alebo ďalšia veža SKY PARK, teda projekty, ktoré výrazne menia tvár nášho hlavného mesta. Tieto zákazky boli doplnené desiatkami stredne veľkých a menších projektov so zameraním na realizáciu diel vzduchotechniky, chladenia, vykurovania, merania a regulácie aj zdravotechniky. Rovnaká stratégia je nastavená aj na splnenie tohtoročného plánu, doplnili ju však projekty z verejného sektora. Obzvlášť nás teší, že ide najmä o náročné projekty, ktoré zásadným spôsobom pozdvihnú úroveň slovenských nemocníc.

Zdroj: KLIMAK

Značka KLIMAK po viac ako 30 rokoch prechádza procesom rebrandingu. Čoho konkrétne sa tieto zmeny týkajú?

V celom procese ide o kompletnú zmenu identity značky KLIMAK, mení sa tvar loga, štýl písma, farebnosť, ilustrácie, zároveň zavádzame nový claim „Bringing life inside“, ktorý bude v skratke vystihovať naše hlavné poslanie – tvoriť komfortné prostredie pre lepší život ľudí. K logu sa navyše pridáva nový unikátny grafický prvok, ktorý bude charakteristickým a odlišujúcim aspektom komunikácie značky. Okrem vizuálnej stránky je zásadnou zmenou nové obchodné meno servisnej spoločnosti, pôvodná KLIMA TREND, spol. s r.o., sa mení na KLIMAK SERVICE, s.r.o. Zmenou názvu prechádza aj naša obchodná značka ponúkajúca riešenia pre domácnosti a malé komerčné priestory. Pôvodný názov KLIMA DO DOMU strieda KLIMAK COMFORT. Okrem toho meníme aj webovú doménu, bude kratšia a lepšie zapamätateľná – www.klimak.sk.

Čo je hlavným cieľom tejto zmeny?

Jedným z hlavných cieľov je zvýšiť zrozumiteľnosť a posilniť komunikáciu materskej značky KLIMAK. Hoci skupina pôsobí ako ekosystém šiestich samostatných značiek s vyše 400 zamestnancami, ktoré sú zamerané na výrobu, distribúciu, inštaláciu a servis TZB riešení, a to tak pre firmy, ako aj domácnosti, cítili sme, že u klientov nevzniká dostatočná asociácia niektorých našich firiem v skupine s materskou spoločnosťou KLIMAK. Keďže sa chceme vyhnúť zdĺhavému vysvetľovaniu tohto príbehu, ktorý už prestával byť autentický, rozhodli sme sa spraviť naše podnikanie homogénnejším. Klient má tak pred sebou iba jednu „super“ značku, ktorá je silná v spomenutých službách, a to bez rozdielu, či ide o veľkého (firemného) alebo malého (rezidenčného) klienta. Zároveň po viac ako troch dekádach cítime, že už bolo potrebné starý dizajn značky oživiť, zmodernizovať a dať mu novú tvár.

KLIMAK mnohí v odvetví TZB vnímajú ako firmu, ktorá sa snaží napredovať a rozvíjať smerom von, ale aj dovnútra k svojim zamestnancom. Na akých rozvojových projektoch v súčasnosti pracujete?

Ako sme už spomenuli, už niekoľko rokov pracujeme na posilnení nášho „employer brandingu“, ktorý je pre nás dôležitým nástrojom vo vzťahu k zamestnancom a zahŕňa všetky kroky od výberu vhodného kandidáta, jeho „on-boardingu“ do tímu až po neustálu (spolu)prácu s existujúcimi zamestnancami. Teší nás, že aj napriek nízkemu počtu remeselníkov či manažérov s vhodnými zručnosťami, ktorí vychádzajú zo slovenských stredných škôl a z univerzít, dokážeme obsadzovať naše pribúdajúce pozície kvalitnými kolegami, a to prioritne mladými profesionálmi. Takáto premena na vhodného zamestnanca by však nebola možná bez cieľavedomej vzdelávacej činnosti, preto v tomto roku formálne spúšťame KLIMAK akadémiu zameranú na interné vzdelávanie kolegov a Akadémiu praxe zameranú na spoluprácu so strednými odbornými učilišťami.

Aké ďalšie nové projekty alebo iniciatívy plánujete v blízkej budúcnosti na podporu rozvoja spoločnosti?

Neustále investujeme do výrobných technológií v našej výrobnej spoločnosti tak, aby sme boli schopní zvládnuť vysoké nároky najmä západoeurópskych zákazníkov. V našej distribučnej spoločnosti celoročne hľadáme alebo posilňujeme existujúce spolupráce so svetovými výrobcami HVAC technológií. Zároveň pracujeme na spustení aplikácie pre interných zamestnancov s názvom myKLIMAK, ktorá bude pod jednou strechou poskytovať všetky praktické nástroje potrebné na každodennú prácu a perfektnú informovanosť všetkých členov tímu. Ide o akýsi KLIMAK do vrecka a je nadstavbou nedávno nasadeného ERP softvéru SAP BUSINESS ONE, pomocou ktorého riadime už väčšinu procesov v našich spoločnostiach.

Pán Laboš, vy ste aktuálne nominovaný na ASB GALA ako Osobnosť architektúry a stavebníctva 2024. Ako vy osobne vnímate túto nomináciu a ako vnímate vašu spoločnosť s odstupom niekoľko desiatok rokov?

Je pre mňa cťou byť nominovaný v takomto prestížnom oceňovaní, zároveň je to vysvedčenie a satisfakcia za ostatných 30 rokov mojej každodennej práce v TZB biznise, a to bez ohľadu na finálny výsledok. Veľmi si vážim už samotnú nomináciu, navyše medzi takými silnými profesionálmi vo svojich odboroch.

www.klimak.sk

Zdroj: PR článok KLIMAK, s.r.o.