Kvalita prevรกdzky aย รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ pri outsourcingu podฤพa prEN 15221-3
Galรฉria(2)

Kvalita prevรกdzky aย รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ pri outsourcingu podฤพa prEN 15221-3

Partneri sekcie:

Facility management je jednรฝm zย prostriedkov na znรญลพenie prevรกdzkovรฝch nรกkladov organizรกcie. Cieฤพom implementรกcie facility managementu musรญ byลฅ popri รบspore prevรกdzkovรฝch nรกkladov aj zachovanie, resp. zvรฝลกenie kvality poskytovanรฝchยญ sluลพieb. Facility management moลพno do organizรกcie aplikovaลฅ ako sรบฤasลฅ organizaฤnej ลกtruktรบry alebo externou formou โ€“ outsourcingom. Vย sรบฤasnosti je vย organizรกciรกch pravdepodobne najviac outsourcovanou oblasลฅou prรกve technickรก infraลกtruktรบra budov, ktorej vรฝznamnou sรบฤasลฅou sรบ vykurovacie zariadenia.


Predpokladom bezporuchovรฉho fungovania vykurovacรญch zariadenรญ je ich prevรกdzka aย รบdrลพba. Ak sa organizรกcia rozhodne pre outsourcing tรฝchto ฤinnostรญ, mala by zostaviลฅ projekt zabezpeฤenia sluลพieb facility managementu formou outsourcingu. Vย ลˆom stanovรญ vย ลกpecifikรกcii ฤinnostรญ kvalitu prevรกdzky aย รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ โ€“ parametre sluลพby, ktorรฉ vyjadrujรบ ich poลพadovanรบ รบroveลˆ pri zabezpeฤenรญ prevรกdzky aย รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ.

รšroveลˆ poskytovania sluลพieb sa meria kฤพรบฤovรฝmi vรฝkonnostnรฝmi ukazovateฤพmi (KPI โ€“ Key Performance Indicators), ktorรฉ sรบ definovanรฉ vย eurรณpskej norme STN EN 15221-1. Sรบ podkladom na hodnotenie dodrลพania parametrov sluลพby, teda na hodnotenie jej kvality. Garantovanรฉ parametre by sa mali daลฅ presne meraลฅ.

Vย eurรณpskej norme STN EN 15221-2 sa vย ลกpecifikรกcii ฤinnosti poลพaduje stanovenie kvality poลพadovanej sluลพby, nedefinuje sa vลกak spรดsob jej urฤenia.

Vย novej pripravovanej norme prEN 15221-3 Kvalita facility managementu sa ลกpecifikuje postup stanovenia kvality poskytovania sluลพieb facility managementu. Vย zmysle tejto pripravovanej normy by organizรกcia (klient) mala vย  projekte zabezpeฤenia sluลพieb faciliy managementu definovaลฅ ich รบroveลˆ, tzv. SL (Service Level). Definovanรก รบroveลˆ sluลพbieb tvorรญ zรกklad zmluvy oย รบrovni sluลพieb SLA (Service Level Agreement). Vย pripravovanej norme prEN 15221-3 sa uvรกdzajรบ dva typy SL (รบrovne sluลพieb).

รšroveลˆ sluลพieb podฤพa pripravovanej normy prEN 15221-3

Definovanie รบrovne sluลพieb podฤพa pripravovanej normy sa zaฤรญna uลพ voย  fรกze ich ลกpecifikรกcie. Klient pre vybranรฉ sluลพby, ktorรฉ sa budรบ outsourcovaลฅ, vypracรบva procesnรฉ listy. Vย nich sa precรญzne urฤia parametre procesu, ako aj podrobnรฝ opis procesu . Procesnรฉย  listy obsahujรบ aj analรฝzu pรดsobenia sluลพieb na zรกkladnรฉ ฤinnosti organizรกcie.

Proces tvorby รบrovne sluลพieb prinรกลกa klientovi

  • dobrรบ informovanosลฅ oย jeho reรกlnych potrebรกchย  vย rรกmci jednotlivรฝch procesov,
  • lepลกiu prax aย skรบsenosti,
  • spoznanie kritรฉriรญ, ktorรฉ sa doteraz nepouลพรญvali, naopak, poskytovateฤพovi sluลพieb FM prinรกลกa zase porozumenie potrebรกm klienta.

Vย pripravovanej norme prEN 15221-3 sa uvรกdzajรบ dva typy รบrovne sluลพieb (SL):

  • poลพiadavky na vstupe (input oriented SL) โ€“ klient definuje presnรฝ opis, ako postupovaลฅ pri vรฝkone sluลพieb,
  • poลพiadavky pri vรฝstupe (output oriented SL) โ€“ budรบci poskytovateฤพ sรกm urฤรญ, ako bude vykonรกvaลฅ sluลพbu (podstatnรฉ je, ฤo sa mรก dosiahnuลฅ, nie ako sa to mรก dosiahnuลฅ); vย tomto prรญpade organizรกcia (klient) definuje iba poลพadovanรฝ vรฝsledok.

Klient si zvolรญ jeden zย dvoch typov รบrovne sluลพieb, priฤom vลกak vลพdy treba definovaลฅ vรฝstup, stanoviลฅ spรดsob hodnotenia (KPI) aย penรกle za prรญpadnรฉ nesplnenie dohodnutnej รบrovne sluลพby [1].

ลฝivotnรฝ cyklus รบrovne sluลพieb
Vย pripravovanej norme sa zavรกdza novรฝ pojem โ€“ ลพivotnรฝ cyklus รบrovne sluลพieb, pri ktorom sa vychรกdza zย poznania, ลพe รบroveลˆ sluลพieb sa musรญ priebeลพne aktualizovaลฅ aย optimalizovaลฅ.
Vย norme sa definujรบ tieto fรกzy:

Prรญpravnรก fรกza
Vย rรกmci prรญpravnej fรกzy sa tvorรญ รบroveลˆ sluลพby na zรกklade opisu vychรกdzajรบceho zย prรญstupnรฝch informรกciรญ.

Poฤiatoฤnรก fรกza
Poฤiatoฤnรบ fรกzu charakterizuje snaha dosiahnuลฅ odsรบhlasenรบ รบroveลˆ sluลพieb sย plรกnovanรฝmi metรณdami aย zdrojmi.

Priebeลพnรฉ zlepลกenie/optimalizaฤnรก fรกza
Tรกto fรกza znamenรก, ลพe รบroveลˆ sluลพieb sa ako sรบฤasลฅ manaลพmentu kvality musรญ priebeลพne optimalizovaลฅ.

Fรกza zmeny
Poฤas poskytovania sluลพieb mรดลพu nastaลฅ zย rรดznych prรญฤin tieto zmeny:

  • zmeny potrieb aย poลพiadaviek klienta,
  • zmeny na zรกklade vonkajลกรญch vplyvov (konkurencia/legislatรญvne zmeny),
  • zmeny metรณd, technolรณgiรญ alebo organizaฤnej ลกtruktรบry uย poskytovateฤพa sluลพieb FM.

Praktickรฝ prรญklad aplikรกcie pripravovanej normy
Ako prรญklad moลพno uviesลฅ organizรกciu, ktorรก sa rozhodne pre outsourcovanie prevรกdzky aย รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ.

Mรก poลพiadavku na komplexnรฉ sluลพby facility managementu vย zmysle normy STN EN 15221-1 sย cieฤพom zabezpeฤiลฅ:

  • bezchybnรบ funkciu zverenรฝch technologickรฝch zariadenรญ,
  • bezpeฤnรฝ aย bezporuchovรฝ chod zverenรฝch technologickรฝch zariadenรญ,
  • kvalitnรบ aย efektรญvnu prevรกdzku aย starostlivosลฅ oย tieto technologickรฉ zariadenia,
  • kvalitnรฉ prevรกdzkovanie aย sprรกvu vลกetkรฝch technolรณgiรญ, ฤinnostรญ aย FM sluลพieb vย sรบlade sย platnรฝmi predpismi, vyhlรกลกkami, normami, zรกkonmi aย inรฝmi prรกvnymi predpismi, aย to vรฝkonom obsluhy, oprรกv, prevรกdzkovej รบdrลพby, pravidelnรฝch profylaktickรฝch prehliadok, vykonรกvanรญm kontrol, odbornรฝch prehliadok aย skรบลกok, optimalizรกciou nรกkladov na prevรกdzku, odstraลˆovanรญm zistenรฝch porรบch aย odstraลˆovanรญm aย rieลกenรญm poruchovรฝch stavov.

Na zaistenie kvality poskytovanรฝch sluลพieb organizรกcia spracuje projekt zabezpeฤenia sluลพieb facility managementu formou outsourcingu. Cieฤพom projektu je vybraลฅ poskytovateฤพa sluลพieb facility managementu, ktorรฝ splnรญ poลพiadavky organizรกcie na kvalitu dodรกvanรฝch sluลพieb.

Organizรกcia vypracuje vย prรญpravnej fรกze procesnรฝ list na vykurovanie aย zdroje tepla, konkrรฉtne na:

  • plynovรฉ kotly,
  • odovzdรกvacie stanice tepla,
  • akumulaฤnรฉ nรกdrลพe,
  • podlahovรฉ kรบrenie.

Stanovia sa zรกkladnรฉ parametre procesu, aย to komplexnรฉ servisnรฉ zabezpeฤenie โ€“ profylaktickรฝ servis, opravy aย รบdrลพba. Ako cieฤพovรฝ stav sa definuje bezpeฤnรก aย spoฤพahlivรก prevรกdzka zdrojov tepla.

รšroveลˆ sluลพieb sa vย tomto prรญpade definuje systรฉmom poลพiadaviek na vstupe (input oriented SL), kde klient presne urฤรญ, ako postupovaลฅ pri vรฝkone sluลพieb. Poลพiadavky pre jednotlivรฉ zariadenia sa definujรบ tak, ako je uvedenรฉ vย tabuฤพke (uvedenรฉ sรบ len niektorรฉ poลพiadavky).

Organizรกcia nรกsledne sleduje รบroveลˆ poskytovanรฝch sluลพieb na zรกklade stanovenรฝch parametrov aย priebeลพne ich na zรกklade sprรกvy poskytovateฤพa aย urฤenia KPI vyhodnocuje.

Zรกver
Efektรญvny facility management by mal byลฅ pre organizรกciu pridanou hodnotou. Pripravovanรก norma prEN 15221-3 Kvalita facility managementu je pomรดckou na to, ako dosiahnuลฅ, zlepลกiลฅ aย meraลฅ kvalitu poskytovanรฝch sluลพieb facility managementu. Cieฤพom tejto normy je okrem inรฉho aj objasniลฅ problรฉm kvality poskytovanรฝch sluลพieb, definovaลฅ kritรฉriรก kvality, zlepลกiลฅ proces dosiahnutia kvality aย รบrovne jej riadenia, ale najmรค zvรฝลกiลฅ efektรญvnosลฅ poskytovania sluลพieb facility managementu.

doc.ย Ing.ย Viera Somorovรก, PhD.
Foto: Dano Veselskรฝ

Autorka pรดsobรญ na Katedre technolรณgie stavieb Stavebnej fakulty STU vย Bratislave.ย 

Prรญspevok vznikol vย rรกmci grantovej vรฝskumnej รบlohy VEGA 1/0813/08 Uplatnenie metรณdy facility managementu pri modelovanรญ nรกkladov รบdrลพby aย oprรกv stavebnรฉho objektu.

Literatรบra
1. Vondrรกkovรก, M.: Outsourcing podpลฏrnรฝch ฤinnostรญ. In: Diplomovรก prรกca, december 2008.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise TZB HAUSTECHNIK.