Kvalita prevรกdzky aย รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ pri outsourcingu podฤพa prEN 15221-3
Facility management je jednรฝm zย prostriedkov na znรญลพenie prevรกdzkovรฝch nรกkladov organizรกcie. Cieฤพom implementรกcie facility managementu musรญ byลฅ popri รบspore prevรกdzkovรฝch nรกkladov aj zachovanie, resp. zvรฝลกenie kvality poskytovanรฝchยญ sluลพieb. Facility management moลพno do organizรกcie aplikovaลฅ ako sรบฤasลฅ organizaฤnej ลกtruktรบry alebo externou formou โ outsourcingom. Vย sรบฤasnosti je vย organizรกciรกch pravdepodobne najviac outsourcovanou oblasลฅou prรกve technickรก infraลกtruktรบra budov, ktorej vรฝznamnou sรบฤasลฅou sรบ vykurovacie zariadenia.
Predpokladom bezporuchovรฉho fungovania vykurovacรญch zariadenรญ je ich prevรกdzka aย รบdrลพba. Ak sa organizรกcia rozhodne pre outsourcing tรฝchto ฤinnostรญ, mala by zostaviลฅ projekt zabezpeฤenia sluลพieb facility managementu formou outsourcingu. Vย ลom stanovรญ vย ลกpecifikรกcii ฤinnostรญ kvalitu prevรกdzky aย รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ โ parametre sluลพby, ktorรฉ vyjadrujรบ ich poลพadovanรบ รบroveล pri zabezpeฤenรญ prevรกdzky aย รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ.
รroveล poskytovania sluลพieb sa meria kฤพรบฤovรฝmi vรฝkonnostnรฝmi ukazovateฤพmi (KPI โ Key Performance Indicators), ktorรฉ sรบ definovanรฉ vย eurรณpskej norme STN EN 15221-1. Sรบ podkladom na hodnotenie dodrลพania parametrov sluลพby, teda na hodnotenie jej kvality. Garantovanรฉ parametre by sa mali daลฅ presne meraลฅ.
Vย eurรณpskej norme STN EN 15221-2 sa vย ลกpecifikรกcii ฤinnosti poลพaduje stanovenie kvality poลพadovanej sluลพby, nedefinuje sa vลกak spรดsob jej urฤenia.
Vย novej pripravovanej norme prEN 15221-3 Kvalita facility managementu sa ลกpecifikuje postup stanovenia kvality poskytovania sluลพieb facility managementu. Vย zmysle tejto pripravovanej normy by organizรกcia (klient) mala vย projekte zabezpeฤenia sluลพieb faciliy managementu definovaลฅ ich รบroveล, tzv. SL (Service Level). Definovanรก รบroveล sluลพbieb tvorรญ zรกklad zmluvy oย รบrovni sluลพieb SLA (Service Level Agreement). Vย pripravovanej norme prEN 15221-3 sa uvรกdzajรบ dva typy SL (รบrovne sluลพieb).
รroveล sluลพieb podฤพa pripravovanej normy prEN 15221-3
Definovanie รบrovne sluลพieb podฤพa pripravovanej normy sa zaฤรญna uลพ voย fรกze ich ลกpecifikรกcie. Klient pre vybranรฉ sluลพby, ktorรฉ sa budรบ outsourcovaลฅ, vypracรบva procesnรฉ listy. Vย nich sa precรญzne urฤia parametre procesu, ako aj podrobnรฝ opis procesu . Procesnรฉย listy obsahujรบ aj analรฝzu pรดsobenia sluลพieb na zรกkladnรฉ ฤinnosti organizรกcie.
Proces tvorby รบrovne sluลพieb prinรกลกa klientovi
- dobrรบ informovanosลฅ oย jeho reรกlnych potrebรกchย vย rรกmci jednotlivรฝch procesov,
- lepลกiu prax aย skรบsenosti,
- spoznanie kritรฉriรญ, ktorรฉ sa doteraz nepouลพรญvali, naopak, poskytovateฤพovi sluลพieb FM prinรกลกa zase porozumenie potrebรกm klienta.
Vย pripravovanej norme prEN 15221-3 sa uvรกdzajรบ dva typy รบrovne sluลพieb (SL):
- poลพiadavky na vstupe (input oriented SL) โ klient definuje presnรฝ opis, ako postupovaลฅ pri vรฝkone sluลพieb,
- poลพiadavky pri vรฝstupe (output oriented SL) โ budรบci poskytovateฤพ sรกm urฤรญ, ako bude vykonรกvaลฅ sluลพbu (podstatnรฉ je, ฤo sa mรก dosiahnuลฅ, nie ako sa to mรก dosiahnuลฅ); vย tomto prรญpade organizรกcia (klient) definuje iba poลพadovanรฝ vรฝsledok.
Klient si zvolรญ jeden zย dvoch typov รบrovne sluลพieb, priฤom vลกak vลพdy treba definovaลฅ vรฝstup, stanoviลฅ spรดsob hodnotenia (KPI) aย penรกle za prรญpadnรฉ nesplnenie dohodnutnej รบrovne sluลพby [1].
ลฝivotnรฝ cyklus รบrovne sluลพieb
Vย pripravovanej norme sa zavรกdza novรฝ pojem โ ลพivotnรฝ cyklus รบrovne sluลพieb, pri ktorom sa vychรกdza zย poznania, ลพe รบroveล sluลพieb sa musรญ priebeลพne aktualizovaลฅ aย optimalizovaลฅ.
Vย norme sa definujรบ tieto fรกzy:
Prรญpravnรก fรกza
Vย rรกmci prรญpravnej fรกzy sa tvorรญ รบroveล sluลพby na zรกklade opisu vychรกdzajรบceho zย prรญstupnรฝch informรกciรญ.
Poฤiatoฤnรก fรกza
Poฤiatoฤnรบ fรกzu charakterizuje snaha dosiahnuลฅ odsรบhlasenรบ รบroveล sluลพieb sย plรกnovanรฝmi metรณdami aย zdrojmi.
Priebeลพnรฉ zlepลกenie/optimalizaฤnรก fรกza
Tรกto fรกza znamenรก, ลพe รบroveล sluลพieb sa ako sรบฤasลฅ manaลพmentu kvality musรญ priebeลพne optimalizovaลฅ.
Fรกza zmeny
Poฤas poskytovania sluลพieb mรดลพu nastaลฅ zย rรดznych prรญฤin tieto zmeny:
- zmeny potrieb aย poลพiadaviek klienta,
- zmeny na zรกklade vonkajลกรญch vplyvov (konkurencia/legislatรญvne zmeny),
- zmeny metรณd, technolรณgiรญ alebo organizaฤnej ลกtruktรบry uย poskytovateฤพa sluลพieb FM.
Praktickรฝ prรญklad aplikรกcie pripravovanej normy
Ako prรญklad moลพno uviesลฅ organizรกciu, ktorรก sa rozhodne pre outsourcovanie prevรกdzky aย รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ.
Mรก poลพiadavku na komplexnรฉ sluลพby facility managementu vย zmysle normy STN EN 15221-1 sย cieฤพom zabezpeฤiลฅ:
- bezchybnรบ funkciu zverenรฝch technologickรฝch zariadenรญ,
- bezpeฤnรฝ aย bezporuchovรฝ chod zverenรฝch technologickรฝch zariadenรญ,
- kvalitnรบ aย efektรญvnu prevรกdzku aย starostlivosลฅ oย tieto technologickรฉ zariadenia,
- kvalitnรฉ prevรกdzkovanie aย sprรกvu vลกetkรฝch technolรณgiรญ, ฤinnostรญ aย FM sluลพieb vย sรบlade sย platnรฝmi predpismi, vyhlรกลกkami, normami, zรกkonmi aย inรฝmi prรกvnymi predpismi, aย to vรฝkonom obsluhy, oprรกv, prevรกdzkovej รบdrลพby, pravidelnรฝch profylaktickรฝch prehliadok, vykonรกvanรญm kontrol, odbornรฝch prehliadok aย skรบลกok, optimalizรกciou nรกkladov na prevรกdzku, odstraลovanรญm zistenรฝch porรบch aย odstraลovanรญm aย rieลกenรญm poruchovรฝch stavov.
Na zaistenie kvality poskytovanรฝch sluลพieb organizรกcia spracuje projekt zabezpeฤenia sluลพieb facility managementu formou outsourcingu. Cieฤพom projektu je vybraลฅ poskytovateฤพa sluลพieb facility managementu, ktorรฝ splnรญ poลพiadavky organizรกcie na kvalitu dodรกvanรฝch sluลพieb.
Organizรกcia vypracuje vย prรญpravnej fรกze procesnรฝ list na vykurovanie aย zdroje tepla, konkrรฉtne na:
- plynovรฉ kotly,
- odovzdรกvacie stanice tepla,
- akumulaฤnรฉ nรกdrลพe,
- podlahovรฉ kรบrenie.
Stanovia sa zรกkladnรฉ parametre procesu, aย to komplexnรฉ servisnรฉ zabezpeฤenie โ profylaktickรฝ servis, opravy aย รบdrลพba. Ako cieฤพovรฝ stav sa definuje bezpeฤnรก aย spoฤพahlivรก prevรกdzka zdrojov tepla.
รroveล sluลพieb sa vย tomto prรญpade definuje systรฉmom poลพiadaviek na vstupe (input oriented SL), kde klient presne urฤรญ, ako postupovaลฅ pri vรฝkone sluลพieb. Poลพiadavky pre jednotlivรฉ zariadenia sa definujรบ tak, ako je uvedenรฉ vย tabuฤพke (uvedenรฉ sรบ len niektorรฉ poลพiadavky).
Organizรกcia nรกsledne sleduje รบroveล poskytovanรฝch sluลพieb na zรกklade stanovenรฝch parametrov aย priebeลพne ich na zรกklade sprรกvy poskytovateฤพa aย urฤenia KPI vyhodnocuje.
Zรกver
Efektรญvny facility management by mal byลฅ pre organizรกciu pridanou hodnotou. Pripravovanรก norma prEN 15221-3 Kvalita facility managementu je pomรดckou na to, ako dosiahnuลฅ, zlepลกiลฅ aย meraลฅ kvalitu poskytovanรฝch sluลพieb facility managementu. Cieฤพom tejto normy je okrem inรฉho aj objasniลฅ problรฉm kvality poskytovanรฝch sluลพieb, definovaลฅ kritรฉriรก kvality, zlepลกiลฅ proces dosiahnutia kvality aย รบrovne jej riadenia, ale najmรค zvรฝลกiลฅ efektรญvnosลฅ poskytovania sluลพieb facility managementu.
doc.ย Ing.ย Viera Somorovรก, PhD.
Foto: Dano Veselskรฝ
Autorka pรดsobรญ na Katedre technolรณgie stavieb Stavebnej fakulty STU vย Bratislave.ย
Prรญspevok vznikol vย rรกmci grantovej vรฝskumnej รบlohy VEGA 1/0813/08 Uplatnenie metรณdy facility managementu pri modelovanรญ nรกkladov รบdrลพby aย oprรกv stavebnรฉho objektu.
Literatรบra
1. Vondrรกkovรก, M.: Outsourcing podpลฏrnรฝch ฤinnostรญ. In: Diplomovรก prรกca, december 2008.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise TZB HAUSTECHNIK.