Je najvyลกลกรญ ฤas obnoviลฅ budovy ลกkรดl nemocnรญc a รบradov na รบroveลˆ 21. storoฤia.

Kvalitnรก obnova verejnรฝch budov

Partneri sekcie:

Vlรกda SR ohlรกsila plรกn zriadiลฅ program financovania obnovy verejnรฝch budov prostrednรญctvom garantovanรฝch energetickรฝch sluลพieb (EPC, pozn. redakcie: bliลพลกie sme sa tรฉme venovali vย TZB Haustechnik ฤ. 4/2018 ). Dรดvodom je zmena pravidiel Eurostatu โ€“ po novom sa EPC sluลพby nebudรบ rรกtaลฅ do verejnรฉho dlhu. Tento zรกmer je vรญtanรฝ, pretoลพe tri ลกtvrtiny verejnรฝch budov sรบ stรกle vย pรดvodnom stave, no eurofondy ako hlavnรฝ zdroj financovania ich obnovy skonฤia vย sรบฤasnej podobe uลพ po roku 2020. Financovanie obnovy verejnรฝch budov si vลกak vyลพaduje koncepฤnรฝ prรญstup.

Nรกstup EPC sluลพieb, aย teda sรบkromnรฝch investรญciรญ do verejnรฝch budov, nebude automatickรฝ. Zรกroveลˆ treba pri obnove verejnรฝch budov motivovaลฅ ich vlastnรญkov/sprรกvcov kย hฤบbkovej obnove, kvalite vnรบtornรฉho prostredia, udrลพateฤพnosti ฤi adaptรกcii budov na zmenu klรญmy.

Na zรกklade analรฝz aย expertnรฝch diskusiรญ ponรบka platforma Budovy pre budรบcnosลฅ odporรบฤania na prรญpravu potrebnรฝch verejnรฝch politรญk, ktorรฝch cieฤพom je obnova budov ลกkรดl, nemocnรญc aย รบradov na รบroveลˆ 21. storoฤia.

Preฤo obnovovaลฅ verejnรฉ budovy

Obnova verejnรฝch budov je verejnรฝm zรกujmom. Nielen preto, ลพe sa vย nich obฤanom poskytujรบ sluลพby ลกtรกtu, kraja ฤi obce, ลพe mnohรฝm zย nich sa konฤรญ ลพivotnosลฅ, ale sรบ aj vย havarijnom stave aย ich prevรกdzka neรบmerne zaลฅaลพuje verejnรฉ rozpoฤty. Obnova verejnรฝch budov je sรบฤasลฅou snahy oย reformu aย zefektรญvnenie slovenskรฉho ลกkolstva, zdravotnรญctva aย verejnej sprรกvy.

Je totiลพ preukรกzanรฉ, ลพe kvalita budovy aย jej vnรบtornรฉho prostredia mรก merateฤพnรฝ vplyv na produktivitu jej uลพรญvateฤพov, aย teda na proces uฤenia, lieฤby ฤi vรฝkon prรกce. Budovy ลกkรดl, zdravotnรญckych zariadenรญ aย รบradov tvoria pritom takmer 70 % zย viac neลพ 15-tisรญc verejnรฝch budov na Slovensku.

Verejnรฉ budovy na Slovensku boli postavenรฉ prevaลพne vย rokoch 1960 aลพ 1990 aย iba menej ako ลกtvrtina zย nich preลกla doteraz komplexnou obnovou. Stavebnรฉ ฤasti budov treba pritom obnoviลฅ raz za 30 aลพ 40 rokov, technickรฉ zariadenia ฤastejลกie.

Obnova sa dosiaฤพ financovala typicky nenรกvratnรฝmi finanฤnรฝmi prostriedkami najmรค zย eurรณpskych ลกtrukturรกlnych aย investiฤnรฝch fondov (Eล IF), ฤiastoฤne zย vรฝnosov zย aukciรญ
emisnรฝch povoleniek prostrednรญctvom Environmentรกlneho fondu.

Dรดleลพitรฉ ฤรญsla

Nรกklady na energie vo vลกetkรฝch verejnรฝch budovรกch predstavujรบ minimรกlne 360 miliรณnov eur roฤne. Investiฤnรก potreba zodpovedajรบca obnove vย potrebnom tempe 3 % budov roฤne vย poลพadovanej kvalite sa na zรกklade uskutoฤnenรฝch projektov obnovy odhaduje na viac ako 210 miliรณnov eur roฤne. Takรฝmito investรญciami sa dosiahnu roฤnรฉ รบspory na nรกkladoch na energie vย rozpรคtรญ 4 aลพ 6 miliรณnov eur.

Skutoฤnรฝ sรบฤasnรฝ objem investรญciรญ predstavuje vย priemere pribliลพne 110 miliรณnov eur roฤne, ide najmรค oย prostriedky zย Eล IF, vlastnรฝch zdrojov, MunSEFF, Envirofondu aย inรฝch programov. Okrem nedostatoฤnรฉho objemu investรญcie je hlavnรฝm problรฉmom โ€žลกtart โ€“ stopโ€œ systรฉm (namiesto kontinuรกlnej dostupnosti financovania) aย nedostatoฤnรก kvalita vรฝslednej obnovy.

Ako optimรกlne vyuลพiลฅ EPC sluลพby

Zmena pravidiel Eurostatu zo septembra 2017 umoลพnila vyuลพiลฅ garantovanรฉ energetickรฉ sluลพby (EPC) pri obnove verejnรฝch budov bez negatรญvneho vplyvu na verejnรฝ dlh. Analyzovali sme preto moลพnosti uplatnenia EPC pri obnove slovenskรฝch verejnรฝch budov aย hฤพadali faktory optimรกlneho vyuลพitia.

Zรกkladnรฝm predpokladom analรฝzy je, ลพe EPC sluลพba sa hradรญ zย dosiahnutรฝch รบspor nรกkladov na energie, resp. prevรกdzku budovy, aย ลพe trvanie EPC zmluvy musรญ byลฅ kratลกie ako ลพivotnosลฅ realizovanรฝch opatrenรญ na budove (15 โ€“ 20 rokov). Potenciรกl EPC sluลพieb vรฝznamne zรกvisรญ od troch faktorov:

  1. od vรฝลกky รบspor energie; tie zรกvisia od stavu budovy pred obnovou, resp. od ambiciรณznosti investรญcie,
  2. od vรฝลกky nรกkladov na energie pred obnovou; ide najmรค oย pomer spotreby plynu aย elektrickej energie,
  3. od finanฤnรฝch nรกkladov investรญcie, primรกrne od รบrokovej sadzby aย ฤiastoฤne od dฤบลพky kontraktu.

Vzhฤพadom na tieto faktory sa dรก oฤakรกvaลฅ, ลพe EPC sluลพby na Slovensku mรดลพu pokryลฅ 20 aลพ
50 % investiฤnรฝch nรกkladov pri obnove verejnรฝch budov. Na zรกklade analรฝzy sa dรก konลกtatovaลฅ, ลพe podiel sรบkromnรฝch zdrojov na investรญcii do verejnej budovy moลพno zvรฝลกiลฅ:

  • oย 5 โ€“ 10 p. b., ak sa trvanie EPC zmluvy predฤบลพi zย 15 na 20 rokov,
  • oย 10 โ€“ 15 p. b., ak sa รบrokovรก sadzba znรญลพi zย 3 na 1 % p. a.,
  • oย 15 p. b., ak sa obnovou znรญลพi spotreba energie namiesto 35 % pรดvodnej รบrovne oย 55 %.

ฤŽalลกรญ faktor zvyลกujรบci potenciรกl vyuลพitia EPC sluลพieb predstavujรบ moลพnosti zvรฝลกenia prรญjmov vlastnรญka/sprรกvcu budovy po jej obnove. Ide naprรญklad oย inลกtalรกciu OZE aย predaj nadprodukcie energie do siete alebo oย ekonomickรฉ zhodnotenie budovy, naprรญklad prenรกjmom jej ฤasti na komerฤnรฉ รบฤely.

Zย hฤพadiska verejnรฝch politรญk to znamenรก, ลพe by sa mali zameraลฅ jednak na zaistenie vรฝhodnรฉho financovania EPC sluลพieb (รบrokovรก sadzba aย splatnosลฅ รบverov) aย na podporu ambiciรณznej obnovy verejnรฝch budov (energetickรฉ รบspory), aย jednak aj na vytvorenie moลพnostรญ zvรฝลกenia prรญjmov zย prevรกdzky budovy po jej obnove.

Ako sรบ pripravenรญ vlastnรญci verejnรฝch budov

Verejnรฉ budovy sรบ vย drvivej vรคฤลกine vย sprรกve miestnych aย regionรกlnych samosprรกv. Aj podฤพa poฤtu ลพiadostรญ oย nenรกvratnรฉ finanฤnรฉ prรญspevky (NFP) mรดลพeme konลกtatovaลฅ, ลพe samosprรกvy majรบ vysokรฝ zรกujem oย obnovu svojich budov.

Prรญprava obnovy sย vyuลพitรญm EPC sluลพieb vย kombinรกcii sย ฤalลกรญm zdrojom financovania vลกak bude na samosprรกvy klรกsลฅ novรฉ nรกroky, na ktorรฉ nie sรบ pripravenรฉ. Na druhej strane sledujeme aj nedostatok personรกlnych aย odbornรฝch kapacรญt, ktorรฉ by pripravili skutoฤne kvalitnรบ obnovu verejnรฝch budov.

Takmer รบplne absentuje systematickรฝ prรญstup kย prรญprave obnovy, ktorรฝ spoฤรญva vย inventarizรกcii budov vย sprรกve danej samosprรกvy, vย diagnostike ich technickรฉho stavu aย energetickej nรกroฤnosti aย vย zhodnotenรญ ich funkฤnรฉho vyuลพitia aย potrebnosti vย strednom aย dlhodobom horizonte aย moลพnostรญ ekonomickรฉho zhodnotenia.

Treba tieลพ poznamenaลฅ, ลพe kย efektรญvnym aย systematickรฝm rieลกeniam pri obnove verejnรฝch budov nemotivuje ani vysokรก miera nenรกvratnรฝch finanฤnรฝch prรญspevkov zย โ€žEรš fondovโ€œ (ฤasto aลพ 95 %). Naopak, prinรกลกajรบ skรดr preteky oย โ€žobnovu zadarmoโ€œ aย vย ฤase medzi vรฝzvami รบplne zastavujรบ realizรกciu investรญciรญ.

Ako vyzerรก kvalitne obnovenรก verejnรก budova

Zย technickรฉho aย ekonomickรฉho hฤพadiska je skutoฤne kvalitnรก obnova verejnรฝch budov uskutoฤniteฤพnรก uลพ dnes. Kvalitne obnovenรบ budovu charakterizuje najmรค:

  • kvalitnรก tepelnรก ochrana budovy aย napojenie na ฤistรฉ energetickรฉ zdroje,
  • tepelnรฝ komfort vย zime aj vย lete,
  • dostatok dennรฉho osvetlenia aย kvalita umelรฉho osvetlenia,
  • dostatok ฤerstvรฉho vzduchu zabezpeฤenรฝ nezรกvislรฝm mechanickรฝm vetranรญm,
  • akustickรฉ pohodlie โ€“ รบtlm zvuku zvonku, zย vedฤพajลกรญch priestorov aย zย technickรฝch zariadenรญ,
  • netoxickรฉ, trvanlivรฉ aย recyklovateฤพnรฉ materiรกly sย dobrou energetickou bilanciou,
  • prรญprava na zmenu klรญmy โ€“ zelenรฉ strechy, tienenie, autonรณmnosลฅ,
  • flexibilita โ€“ jednoduchosลฅ zmeny funkฤnรฉho vyuลพitia budovy, napr. bรฝvanie na kancelรกrie aย pod.,
  • kvalitnรก architektรบra ako nรกstroj zveฤพadenia aย oลพivenia verejnรฉho priestoru.

(Pozn. redakcie: Prรญklad konkrรฉtnych opatrenรญ na efektรญvnu aย udrลพateฤพnรบ obnovu jestvujรบcej ลกkolskej budovy uvรกdzame hneฤ vย ฤalลกom ฤlรกnku tohto ฤรญsla.)

Na zรกklade domรกcich aj zahraniฤnรฝch skรบsenostรญ povaลพujeme zย hฤพadiska motivรกcie ku kvalitnej obnove verejnรฝch budov za ลพiaduce, aby existoval centrรกlny dotaฤnรฝ systรฉm (pokrรฝvajรบci do 60 % investiฤnรฝch nรกkladov), vย rรกmci ktorรฉho bude poskytnutie dotรกcie podmienenรฉ splnenรญm prรญsnych kritรฉriรญ kvality obnovy.

Bolo by vhodnรฉ, aby sa na zriadenie takรฉhoto mechanizmu pouลพili nevyuลพitรฉ peniaze zย fondov Eล IF 2014 โ€“ 2020. Vย kombinรกcii sย EPC sluลพbami aย vyลกลกรญm spolufinancovanรญm zo strany samosprรกvy by takรฉto nastavenie viedlo kย efektรญvnejลกiemu nakladaniu sย verejnรฝmi zdrojmi.

Vย prรญpade pokrytia dlhodobo nรกvratnรฝch opatrenรญ zย NFP sa zmluvnรฉ obdobie EPC sluลพby mรดลพe skrรกtiลฅ aลพ na 8 โ€“ 10 rokov. Ako sme ukรกzali vyลกลกie, grantovรก podpora kvalitnej aย ambiciรณznej obnovy zvyลกuje podiel sรบkromnรฝch prostriedkov na investรญcii do obnovy verejnรฝch budov.

Odporรบฤania pre verejnรฉ politiky

1. Podporovaลฅ samosprรกvy

Najdรดleลพitejลกรญm krokom je podporovaลฅ samosprรกvy vo vypracรบvanรญ koncepciรญ vyuลพitia budov aย realizรกcii energetickรฝch aย funkฤnรฝch auditov (identifikรกcia moลพnostรญ vyuลพitia aย potrebnosti budov). Na tento รบฤel je potrebnรฉ zriadiลฅ dlhodobรฝ aย zย hฤพadiska administratรญvnej nรกroฤnosti podania ลพiadosti jednoduchรฝ dotaฤnรฝ program.

Nรกklady na realizรกciu koncepciรญ vo vลกetkรฝch samosprรกvach odhadujeme celkovo na 50 miliรณnov eur. Ak by sa vฤaka takรฉmuto koncepฤnรฉmu prรญstupu prediลกlo zbytoฤnej investรญcii do obnovy jednej zย 30 budov, รบspory by dosiahli viac neลพ 120 miliรณnov eur.

2. Zabezpeฤiลฅ systรฉm vzdelรกvania aย poskytovania technickej asistencie

Je dรดleลพitรฉ zabezpeฤiลฅ dlhodobรฝ systรฉm vzdelรกvania samosprรกvy (sprรกvcovia, investiฤnรฉ oddelenie aย pod.) aย poskytovania technickej asistencie โ€“ naprรญklad zriadenรญm oddelenรญ energetickรฉho manaลพmentu na รบrovni okresov.

Sme presvedฤenรญ, ลพe takรฉto opatrenie dokรกลพe optimalizรกciou aย skvalitnenรญm prรญpravy obnovy budov generovaลฅ 5 % รบspory investiฤnรฝch nรกkladov, ฤo je aj vย prรญpade sรบฤasnej รบrovne investรญciรญ (5,5 mil. eur) viac, neลพ sรบ predpokladanรฉ prevรกdzkovรฉ nรกklady systรฉmu (3 โ€“ 4 mil. eur roฤne).

3. Zriadiลฅ stabilnรฝ centrรกlny dotaฤnรฝ systรฉm

Bolo by ลพiaduce zriadiลฅ stabilnรฝ centrรกlny dotaฤnรฝ systรฉm poskytujรบci NFP vo vรฝลกke najviac 60 % oprรกvnenรฝch nรกkladov (20 % poskytuje samosprรกva, resp. sprรกvca budovy) vย previazanosti na kvalitu obnovy (energetickรก trieda, kvalita vnรบtornรฉho prostredia, udrลพateฤพnosลฅ, adaptรกcia na zmenu klรญmy) sย pรดsobnosลฅou aj vย Bratislave aย Bratislavskom samosprรกvnom kraji (tzn. zdroj financovania systรฉmu aj mimo Eล IF, naprรญklad vรฝnosy zย aukciรญ emisnรฝch povoleniek). Predpokladรกme ฤasom potrebu cca 100 miliรณnov roฤne, teda na sรบฤasnej รบrovni NFP zย Eล IF.

Ak poฤรญtame sย priemernou vรฝลกkou dotรกcie 50ย %, potom kaลพdรฝ 1 miliรณn eur zย verejnรฝch rozpoฤtov generuje ฤalลกรญ 1 miliรณn eur investรญciรญ zo sรบkromnรฝch aย obecnรฝch zdrojov, ale aj pribliลพne 600-tisรญc eur dodatoฤnรฝch prรญjmov ลกtรกtneho rozpoฤtu ako vรฝsledok vyvolanej ekonomickej aktivity (vรฝber DPH, dane zย prรญjmu, odvody, sociรกlne transfery aย pod.).

4. Zaistiลฅ dostupnosลฅ lacnรฉho aย dlhodobรฉho financovania

Treba zaistiลฅ dostupnosลฅ lacnรฉho aย dlhodobรฉho financovania EPC projektov obnovy verejnรฝch budov. Predpokladรกme ฤasom potrebu 40 โ€“ 100 miliรณnov eur roฤne vo forme รบverov.

Ak predpokladรกme, ลพe polovica investรญciรญ by bez takรฝchto รบverov nevznikla, potom prรญnos do ลกtรกtneho rozpoฤtu predstavuje 6 โ€“ 15 miliรณnov eur vย roku poskytnutia, resp. ฤerpania รบverov.

5. Odstrรกniลฅ regulaฤnรฉ bariรฉry

Je nevyhnutnรฉ odstrรกniลฅ regulaฤnรฉ bariรฉry, ktorรฉ dnes obmedzujรบ vรฝkup energie zย OZE aย neprimerane zohฤพadลˆujรบ fixnรฉ nรกklady vย cene tepla zo systรฉmov CZT. Odstrรกnenie tรฝchto regulaฤnรฝch bariรฉr โ€“ sย nulovรฝm vplyvom na verejnรฉ rozpoฤty โ€“ by podstatne zvรคฤลกilo potenciรกl EPC projektov zapojiลฅ sรบkromnรฝ kapitรกl do obnovy verejnรฝch budov.

Takรฝto krok je obzvlรกลกลฅ potrebnรฝ aj sย ohฤพadom na poลพiadavku vyuลพรญvaลฅ podstatne viac OZE pri prevรกdzke verejnรฝch budov od roku 2019, resp. 2021. Umoลพnenie vรฝkupu energie zย OZE je zรกroveลˆ nevyhnutnรฝm predpokladom rozvoja smart grids vย mestรกch.

6. Vytvoriลฅ medzirezortnรบ komisiu

Pomohlo by vytvorenie medzirezortnej komisie sย poslanรญm โ€žmodernizรกcie budov ako kฤพรบฤovej infraลกtruktรบry verejnej sprรกvy aย nรกstroja na posilnenie ekonomickej aย spoloฤenskej prosperityโ€œ. Problรฉmom dlhodobรฉho aย systematickรฉho rieลกenia budov na Slovensku je totiลพ aj ich kompetenฤnรฉ rozdrobenie medzi mnoลพstvo rezortov (MDV, MH, MลฝP, MF…).

Pevnejลกie ukotvenie budov vย exekutรญve aย legislatรญve by sa malo opieraลฅ oย vedomie toho, ลพe budovy sรบ nevyhnutnรฝm nรกstrojom vรฝkonu verejnej sprรกvy aย zรกroveลˆ ich kvalita ovplyvลˆuje produktivitu verejnej sprรกvy aย poskytovanรฝch verejnรฝch sluลพieb, ako sรบ vzdelรกvanie aย zdravotnรก starostlivosลฅ.

Proces vedรบci kย pevnejลกej pozรญcii budov vo verejnรฝch politikรกch by sa mohol zaฤaลฅ zriadenรญm medzirezortnej komisie na รบrovni minimรกlne ลกtรกtnych tajomnรญkov alebo vedรบcich sluลพobnรฉho รบradu.

Peter Robl
Autor pรดsobรญ vย platforme Budovy pre budรบcnosลฅ, ktorรก sa touto tematikou zaoberรก aย ponรบka svoje odporรบฤania sย cieฤพom obnovy budov ลกkรดl, nemocnรญc aย รบradov na รบroveลˆ 21. storoฤia.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise TZB Haustechnik 1/2019.

Najฤรญtanejลกie