Kvalitnรก obnova verejnรฝch budov
Vlรกda SR ohlรกsila plรกn zriadiลฅ program financovania obnovy verejnรฝch budov prostrednรญctvom garantovanรฝch energetickรฝch sluลพieb (EPC, pozn. redakcie: bliลพลกie sme sa tรฉme venovali vย TZB Haustechnik ฤ. 4/2018 ). Dรดvodom je zmena pravidiel Eurostatu โ po novom sa EPC sluลพby nebudรบ rรกtaลฅ do verejnรฉho dlhu. Tento zรกmer je vรญtanรฝ, pretoลพe tri ลกtvrtiny verejnรฝch budov sรบ stรกle vย pรดvodnom stave, no eurofondy ako hlavnรฝ zdroj financovania ich obnovy skonฤia vย sรบฤasnej podobe uลพ po roku 2020. Financovanie obnovy verejnรฝch budov si vลกak vyลพaduje koncepฤnรฝ prรญstup.
Nรกstup EPC sluลพieb, aย teda sรบkromnรฝch investรญciรญ do verejnรฝch budov, nebude automatickรฝ. Zรกroveล treba pri obnove verejnรฝch budov motivovaลฅ ich vlastnรญkov/sprรกvcov kย hฤบbkovej obnove, kvalite vnรบtornรฉho prostredia, udrลพateฤพnosti ฤi adaptรกcii budov na zmenu klรญmy.
Na zรกklade analรฝz aย expertnรฝch diskusiรญ ponรบka platforma Budovy pre budรบcnosลฅ odporรบฤania na prรญpravu potrebnรฝch verejnรฝch politรญk, ktorรฝch cieฤพom je obnova budov ลกkรดl, nemocnรญc aย รบradov na รบroveล 21. storoฤia.
Preฤo obnovovaลฅ verejnรฉ budovy
Obnova verejnรฝch budov je verejnรฝm zรกujmom. Nielen preto, ลพe sa vย nich obฤanom poskytujรบ sluลพby ลกtรกtu, kraja ฤi obce, ลพe mnohรฝm zย nich sa konฤรญ ลพivotnosลฅ, ale sรบ aj vย havarijnom stave aย ich prevรกdzka neรบmerne zaลฅaลพuje verejnรฉ rozpoฤty. Obnova verejnรฝch budov je sรบฤasลฅou snahy oย reformu aย zefektรญvnenie slovenskรฉho ลกkolstva, zdravotnรญctva aย verejnej sprรกvy.
Je totiลพ preukรกzanรฉ, ลพe kvalita budovy aย jej vnรบtornรฉho prostredia mรก merateฤพnรฝ vplyv na produktivitu jej uลพรญvateฤพov, aย teda na proces uฤenia, lieฤby ฤi vรฝkon prรกce. Budovy ลกkรดl, zdravotnรญckych zariadenรญ aย รบradov tvoria pritom takmer 70 % zย viac neลพ 15-tisรญc verejnรฝch budov na Slovensku.
Verejnรฉ budovy na Slovensku boli postavenรฉ prevaลพne vย rokoch 1960 aลพ 1990 aย iba menej ako ลกtvrtina zย nich preลกla doteraz komplexnou obnovou. Stavebnรฉ ฤasti budov treba pritom obnoviลฅ raz za 30 aลพ 40 rokov, technickรฉ zariadenia ฤastejลกie.
Obnova sa dosiaฤพ financovala typicky nenรกvratnรฝmi finanฤnรฝmi prostriedkami najmรค zย eurรณpskych ลกtrukturรกlnych aย investiฤnรฝch fondov (Eล IF), ฤiastoฤne zย vรฝnosov zย aukciรญ
emisnรฝch povoleniek prostrednรญctvom Environmentรกlneho fondu.
Dรดleลพitรฉ ฤรญsla
Nรกklady na energie vo vลกetkรฝch verejnรฝch budovรกch predstavujรบ minimรกlne 360 miliรณnov eur roฤne. Investiฤnรก potreba zodpovedajรบca obnove vย potrebnom tempe 3 % budov roฤne vย poลพadovanej kvalite sa na zรกklade uskutoฤnenรฝch projektov obnovy odhaduje na viac ako 210 miliรณnov eur roฤne. Takรฝmito investรญciami sa dosiahnu roฤnรฉ รบspory na nรกkladoch na energie vย rozpรคtรญ 4 aลพ 6 miliรณnov eur.
Skutoฤnรฝ sรบฤasnรฝ objem investรญciรญ predstavuje vย priemere pribliลพne 110 miliรณnov eur roฤne, ide najmรค oย prostriedky zย Eล IF, vlastnรฝch zdrojov, MunSEFF, Envirofondu aย inรฝch programov. Okrem nedostatoฤnรฉho objemu investรญcie je hlavnรฝm problรฉmom โลกtart โ stopโ systรฉm (namiesto kontinuรกlnej dostupnosti financovania) aย nedostatoฤnรก kvalita vรฝslednej obnovy.
Ako optimรกlne vyuลพiลฅ EPC sluลพby
Zmena pravidiel Eurostatu zo septembra 2017 umoลพnila vyuลพiลฅ garantovanรฉ energetickรฉ sluลพby (EPC) pri obnove verejnรฝch budov bez negatรญvneho vplyvu na verejnรฝ dlh. Analyzovali sme preto moลพnosti uplatnenia EPC pri obnove slovenskรฝch verejnรฝch budov aย hฤพadali faktory optimรกlneho vyuลพitia.
Zรกkladnรฝm predpokladom analรฝzy je, ลพe EPC sluลพba sa hradรญ zย dosiahnutรฝch รบspor nรกkladov na energie, resp. prevรกdzku budovy, aย ลพe trvanie EPC zmluvy musรญ byลฅ kratลกie ako ลพivotnosลฅ realizovanรฝch opatrenรญ na budove (15 โ 20 rokov). Potenciรกl EPC sluลพieb vรฝznamne zรกvisรญ od troch faktorov:
- od vรฝลกky รบspor energie; tie zรกvisia od stavu budovy pred obnovou, resp. od ambiciรณznosti investรญcie,
- od vรฝลกky nรกkladov na energie pred obnovou; ide najmรค oย pomer spotreby plynu aย elektrickej energie,
- od finanฤnรฝch nรกkladov investรญcie, primรกrne od รบrokovej sadzby aย ฤiastoฤne od dฤบลพky kontraktu.
Vzhฤพadom na tieto faktory sa dรก oฤakรกvaลฅ, ลพe EPC sluลพby na Slovensku mรดลพu pokryลฅ 20 aลพ
50 % investiฤnรฝch nรกkladov pri obnove verejnรฝch budov. Na zรกklade analรฝzy sa dรก konลกtatovaลฅ, ลพe podiel sรบkromnรฝch zdrojov na investรญcii do verejnej budovy moลพno zvรฝลกiลฅ:
- oย 5 โ 10 p. b., ak sa trvanie EPC zmluvy predฤบลพi zย 15 na 20 rokov,
- oย 10 โ 15 p. b., ak sa รบrokovรก sadzba znรญลพi zย 3 na 1 % p. a.,
- oย 15 p. b., ak sa obnovou znรญลพi spotreba energie namiesto 35 % pรดvodnej รบrovne oย 55 %.
ฤalลกรญ faktor zvyลกujรบci potenciรกl vyuลพitia EPC sluลพieb predstavujรบ moลพnosti zvรฝลกenia prรญjmov vlastnรญka/sprรกvcu budovy po jej obnove. Ide naprรญklad oย inลกtalรกciu OZE aย predaj nadprodukcie energie do siete alebo oย ekonomickรฉ zhodnotenie budovy, naprรญklad prenรกjmom jej ฤasti na komerฤnรฉ รบฤely.
Zย hฤพadiska verejnรฝch politรญk to znamenรก, ลพe by sa mali zameraลฅ jednak na zaistenie vรฝhodnรฉho financovania EPC sluลพieb (รบrokovรก sadzba aย splatnosลฅ รบverov) aย na podporu ambiciรณznej obnovy verejnรฝch budov (energetickรฉ รบspory), aย jednak aj na vytvorenie moลพnostรญ zvรฝลกenia prรญjmov zย prevรกdzky budovy po jej obnove.
Ako sรบ pripravenรญ vlastnรญci verejnรฝch budov
Verejnรฉ budovy sรบ vย drvivej vรคฤลกine vย sprรกve miestnych aย regionรกlnych samosprรกv. Aj podฤพa poฤtu ลพiadostรญ oย nenรกvratnรฉ finanฤnรฉ prรญspevky (NFP) mรดลพeme konลกtatovaลฅ, ลพe samosprรกvy majรบ vysokรฝ zรกujem oย obnovu svojich budov.
Prรญprava obnovy sย vyuลพitรญm EPC sluลพieb vย kombinรกcii sย ฤalลกรญm zdrojom financovania vลกak bude na samosprรกvy klรกsลฅ novรฉ nรกroky, na ktorรฉ nie sรบ pripravenรฉ. Na druhej strane sledujeme aj nedostatok personรกlnych aย odbornรฝch kapacรญt, ktorรฉ by pripravili skutoฤne kvalitnรบ obnovu verejnรฝch budov.
Takmer รบplne absentuje systematickรฝ prรญstup kย prรญprave obnovy, ktorรฝ spoฤรญva vย inventarizรกcii budov vย sprรกve danej samosprรกvy, vย diagnostike ich technickรฉho stavu aย energetickej nรกroฤnosti aย vย zhodnotenรญ ich funkฤnรฉho vyuลพitia aย potrebnosti vย strednom aย dlhodobom horizonte aย moลพnostรญ ekonomickรฉho zhodnotenia.
Treba tieลพ poznamenaลฅ, ลพe kย efektรญvnym aย systematickรฝm rieลกeniam pri obnove verejnรฝch budov nemotivuje ani vysokรก miera nenรกvratnรฝch finanฤnรฝch prรญspevkov zย โEร fondovโ (ฤasto aลพ 95 %). Naopak, prinรกลกajรบ skรดr preteky oย โobnovu zadarmoโ aย vย ฤase medzi vรฝzvami รบplne zastavujรบ realizรกciu investรญciรญ.
Ako vyzerรก kvalitne obnovenรก verejnรก budova
Zย technickรฉho aย ekonomickรฉho hฤพadiska je skutoฤne kvalitnรก obnova verejnรฝch budov uskutoฤniteฤพnรก uลพ dnes. Kvalitne obnovenรบ budovu charakterizuje najmรค:
- kvalitnรก tepelnรก ochrana budovy aย napojenie na ฤistรฉ energetickรฉ zdroje,
- tepelnรฝ komfort vย zime aj vย lete,
- dostatok dennรฉho osvetlenia aย kvalita umelรฉho osvetlenia,
- dostatok ฤerstvรฉho vzduchu zabezpeฤenรฝ nezรกvislรฝm mechanickรฝm vetranรญm,
- akustickรฉ pohodlie โ รบtlm zvuku zvonku, zย vedฤพajลกรญch priestorov aย zย technickรฝch zariadenรญ,
- netoxickรฉ, trvanlivรฉ aย recyklovateฤพnรฉ materiรกly sย dobrou energetickou bilanciou,
- prรญprava na zmenu klรญmy โ zelenรฉ strechy, tienenie, autonรณmnosลฅ,
- flexibilita โ jednoduchosลฅ zmeny funkฤnรฉho vyuลพitia budovy, napr. bรฝvanie na kancelรกrie aย pod.,
- kvalitnรก architektรบra ako nรกstroj zveฤพadenia aย oลพivenia verejnรฉho priestoru.
(Pozn. redakcie: Prรญklad konkrรฉtnych opatrenรญ na efektรญvnu aย udrลพateฤพnรบ obnovu jestvujรบcej ลกkolskej budovy uvรกdzame hneฤ vย ฤalลกom ฤlรกnku tohto ฤรญsla.)
Na zรกklade domรกcich aj zahraniฤnรฝch skรบsenostรญ povaลพujeme zย hฤพadiska motivรกcie ku kvalitnej obnove verejnรฝch budov za ลพiaduce, aby existoval centrรกlny dotaฤnรฝ systรฉm (pokrรฝvajรบci do 60 % investiฤnรฝch nรกkladov), vย rรกmci ktorรฉho bude poskytnutie dotรกcie podmienenรฉ splnenรญm prรญsnych kritรฉriรญ kvality obnovy.
Bolo by vhodnรฉ, aby sa na zriadenie takรฉhoto mechanizmu pouลพili nevyuลพitรฉ peniaze zย fondov Eล IF 2014 โ 2020. Vย kombinรกcii sย EPC sluลพbami aย vyลกลกรญm spolufinancovanรญm zo strany samosprรกvy by takรฉto nastavenie viedlo kย efektรญvnejลกiemu nakladaniu sย verejnรฝmi zdrojmi.
Vย prรญpade pokrytia dlhodobo nรกvratnรฝch opatrenรญ zย NFP sa zmluvnรฉ obdobie EPC sluลพby mรดลพe skrรกtiลฅ aลพ na 8 โ 10 rokov. Ako sme ukรกzali vyลกลกie, grantovรก podpora kvalitnej aย ambiciรณznej obnovy zvyลกuje podiel sรบkromnรฝch prostriedkov na investรญcii do obnovy verejnรฝch budov.
Odporรบฤania pre verejnรฉ politiky
1. Podporovaลฅ samosprรกvy
Najdรดleลพitejลกรญm krokom je podporovaลฅ samosprรกvy vo vypracรบvanรญ koncepciรญ vyuลพitia budov aย realizรกcii energetickรฝch aย funkฤnรฝch auditov (identifikรกcia moลพnostรญ vyuลพitia aย potrebnosti budov). Na tento รบฤel je potrebnรฉ zriadiลฅ dlhodobรฝ aย zย hฤพadiska administratรญvnej nรกroฤnosti podania ลพiadosti jednoduchรฝ dotaฤnรฝ program.
Nรกklady na realizรกciu koncepciรญ vo vลกetkรฝch samosprรกvach odhadujeme celkovo na 50 miliรณnov eur. Ak by sa vฤaka takรฉmuto koncepฤnรฉmu prรญstupu prediลกlo zbytoฤnej investรญcii do obnovy jednej zย 30 budov, รบspory by dosiahli viac neลพ 120 miliรณnov eur.
2. Zabezpeฤiลฅ systรฉm vzdelรกvania aย poskytovania technickej asistencie
Je dรดleลพitรฉ zabezpeฤiลฅ dlhodobรฝ systรฉm vzdelรกvania samosprรกvy (sprรกvcovia, investiฤnรฉ oddelenie aย pod.) aย poskytovania technickej asistencie โ naprรญklad zriadenรญm oddelenรญ energetickรฉho manaลพmentu na รบrovni okresov.
Sme presvedฤenรญ, ลพe takรฉto opatrenie dokรกลพe optimalizรกciou aย skvalitnenรญm prรญpravy obnovy budov generovaลฅ 5 % รบspory investiฤnรฝch nรกkladov, ฤo je aj vย prรญpade sรบฤasnej รบrovne investรญciรญ (5,5 mil. eur) viac, neลพ sรบ predpokladanรฉ prevรกdzkovรฉ nรกklady systรฉmu (3 โ 4 mil. eur roฤne).
3. Zriadiลฅ stabilnรฝ centrรกlny dotaฤnรฝ systรฉm
Bolo by ลพiaduce zriadiลฅ stabilnรฝ centrรกlny dotaฤnรฝ systรฉm poskytujรบci NFP vo vรฝลกke najviac 60 % oprรกvnenรฝch nรกkladov (20 % poskytuje samosprรกva, resp. sprรกvca budovy) vย previazanosti na kvalitu obnovy (energetickรก trieda, kvalita vnรบtornรฉho prostredia, udrลพateฤพnosลฅ, adaptรกcia na zmenu klรญmy) sย pรดsobnosลฅou aj vย Bratislave aย Bratislavskom samosprรกvnom kraji (tzn. zdroj financovania systรฉmu aj mimo Eล IF, naprรญklad vรฝnosy zย aukciรญ emisnรฝch povoleniek). Predpokladรกme ฤasom potrebu cca 100 miliรณnov roฤne, teda na sรบฤasnej รบrovni NFP zย Eล IF.
Ak poฤรญtame sย priemernou vรฝลกkou dotรกcie 50ย %, potom kaลพdรฝ 1 miliรณn eur zย verejnรฝch rozpoฤtov generuje ฤalลกรญ 1 miliรณn eur investรญciรญ zo sรบkromnรฝch aย obecnรฝch zdrojov, ale aj pribliลพne 600-tisรญc eur dodatoฤnรฝch prรญjmov ลกtรกtneho rozpoฤtu ako vรฝsledok vyvolanej ekonomickej aktivity (vรฝber DPH, dane zย prรญjmu, odvody, sociรกlne transfery aย pod.).
4. Zaistiลฅ dostupnosลฅ lacnรฉho aย dlhodobรฉho financovania
Treba zaistiลฅ dostupnosลฅ lacnรฉho aย dlhodobรฉho financovania EPC projektov obnovy verejnรฝch budov. Predpokladรกme ฤasom potrebu 40 โ 100 miliรณnov eur roฤne vo forme รบverov.
Ak predpokladรกme, ลพe polovica investรญciรญ by bez takรฝchto รบverov nevznikla, potom prรญnos do ลกtรกtneho rozpoฤtu predstavuje 6 โ 15 miliรณnov eur vย roku poskytnutia, resp. ฤerpania รบverov.
5. Odstrรกniลฅ regulaฤnรฉ bariรฉry
Je nevyhnutnรฉ odstrรกniลฅ regulaฤnรฉ bariรฉry, ktorรฉ dnes obmedzujรบ vรฝkup energie zย OZE aย neprimerane zohฤพadลujรบ fixnรฉ nรกklady vย cene tepla zo systรฉmov CZT. Odstrรกnenie tรฝchto regulaฤnรฝch bariรฉr โ sย nulovรฝm vplyvom na verejnรฉ rozpoฤty โ by podstatne zvรคฤลกilo potenciรกl EPC projektov zapojiลฅ sรบkromnรฝ kapitรกl do obnovy verejnรฝch budov.
Takรฝto krok je obzvlรกลกลฅ potrebnรฝ aj sย ohฤพadom na poลพiadavku vyuลพรญvaลฅ podstatne viac OZE pri prevรกdzke verejnรฝch budov od roku 2019, resp. 2021. Umoลพnenie vรฝkupu energie zย OZE je zรกroveล nevyhnutnรฝm predpokladom rozvoja smart grids vย mestรกch.
6. Vytvoriลฅ medzirezortnรบ komisiu
Pomohlo by vytvorenie medzirezortnej komisie sย poslanรญm โmodernizรกcie budov ako kฤพรบฤovej infraลกtruktรบry verejnej sprรกvy aย nรกstroja na posilnenie ekonomickej aย spoloฤenskej prosperityโ. Problรฉmom dlhodobรฉho aย systematickรฉho rieลกenia budov na Slovensku je totiลพ aj ich kompetenฤnรฉ rozdrobenie medzi mnoลพstvo rezortov (MDV, MH, MลฝP, MF…).
Pevnejลกie ukotvenie budov vย exekutรญve aย legislatรญve by sa malo opieraลฅ oย vedomie toho, ลพe budovy sรบ nevyhnutnรฝm nรกstrojom vรฝkonu verejnej sprรกvy aย zรกroveล ich kvalita ovplyvลuje produktivitu verejnej sprรกvy aย poskytovanรฝch verejnรฝch sluลพieb, ako sรบ vzdelรกvanie aย zdravotnรก starostlivosลฅ.
Proces vedรบci kย pevnejลกej pozรญcii budov vo verejnรฝch politikรกch by sa mohol zaฤaลฅ zriadenรญm medzirezortnej komisie na รบrovni minimรกlne ลกtรกtnych tajomnรญkov alebo vedรบcich sluลพobnรฉho รบradu.
Autor pรดsobรญ vย platforme Budovy pre budรบcnosลฅ, ktorรก sa touto tematikou zaoberรก aย ponรบka svoje odporรบฤania sย cieฤพom obnovy budov ลกkรดl, nemocnรญc aย รบradov na รบroveล 21. storoฤia.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise TZB Haustechnik 1/2019.