manazment kvality udrzby vykurovacich zariadeni
Galรฉria(2)

Manaลพment kvality รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ

Partneri sekcie:

Vย sรบฤasnosti sa so slovom krรญza stretรกvame takmer na kaลพdom kroku. Sprevรกdzajรบ ju aj neustรกle sa zvyลกujรบce ceny energie, vย dรดsledku ฤoho sa potom organizรกcie, samozrejme, snaลพia zniลพovaลฅ spotrebu energie sย cieฤพom znรญลพiลฅ sรบvisiace nรกklady. So stรบpajรบcou tendenciou ceny energie tak รบzko sรบvisรญ trend jej รบspor vย budovรกch. To vลกak nesmie รญsลฅ na รบkor zniลพovania รบrovne pracovnรฉho prostredia.

manazment kvality udrzby vykurovacich zariadeni 6007 big image
Plynulรฝ aย bezporuchovรฝ chod vykurovacรญch zariadenรญ sa dรก dosiahnuลฅ ich kvalitnou รบdrลพbou, ktorรบ moลพno docieliลฅ aplikรกciou facility managementu. Vรฝznam kvality poskytovanรฝch sluลพieb, teda aj kvality รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ, podฤiarkuje schvรกlenรก tretia ฤasลฅ eurรณpskej normy EN 15221-3 Nรกvod na kvalitu vo facility managemente, vย ktorej sa ลกpecifikuje postup stanovenia kvality poskytovania sluลพieb facility managementu โ€“ manaลพment kvality (ฤalej len โ€žnormaโ€œ).

Manaลพment kvality
Kvalita sa vย norme definuje ako stupeลˆ splnenia predpรญsanรฝch poลพiadaviek klienta, zรกkaznรญka, koneฤnรฉho uลพรญvateฤพa aย organizรกcie na vykonanรฉ sluลพby facility managementu poskytovateฤพom. Podฤพa normy sรบ poลพiadavky potreby alebo oฤakรกvania uลพรญvateฤพov ohฤพadom sluลพieb facility managementu, vย naลกom prรญpade รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ.

Cieฤพom manaลพmentu kvality รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ je zabezpeฤiลฅ รบdrลพbu na takej รบrovni, aby sa splnili poลพiadavky organizรกcie (klienta) na ich plynulรฝ bezporuchovรฝ chod (podmienka tepelnej pohody uลพรญvateฤพa), t. j. cieฤพom je zabezpeฤiลฅ kvalitu รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ. Manaลพment kvality je zรกroveลˆ vรฝznamnรฝm nรกstrojom nielen optimalizรกcie procesu รบdrลพby, ale aj prostriedkom na priebeลพnรฉ zlepลกovanie jej kvality.

Na dosiahnutie kvality รบdrลพby je potrebnรก permanentnรก kontrola poskytovanรฝch sluลพieb facility managementu. Vย nadvรคznosti na normu ISO 10014 je vย norme uvedenรฝ kontrolnรฝ cyklus kvality PDCA (P = plan โ€“ plรกn, D = do โ€“ realizรกcia, C = check โ€“ kontrola, Aย = act โ€“ รบprava plรกnu).

Proces manaลพmentu kvality
Pozostรกva z tรฝchto krokov:

Poลพiadavky na รบdrลพbu vykurovacรญch zariadenรญ
Definuje si ich organizรกcia (klient). Tieto poลพiadavky pozostรกvajรบ zย opisu รบdrลพby aย poลพadovanej kvality รบdrลพby.

ล pecifikรกcia poลพiadaviek
Nรกvod na zostavenie ลกpecifikรกcie sa predstavuje vย norme STN EN 15221-2, aย to vrรกtane vykonania รบdrลพby zย hฤพadiska kvality.

Vypracovanie elaborรกtu รบrovne sluลพieb (SL)
Organizรกcia (klient) stanovรญ รบroveลˆ รบdrลพby alebo definuje vรฝsledok, ktorรฝ sa mรก dosiahnuลฅ รบdrลพbou vykurovacรญch zariadenรญ. Vรฝsledok mรดลพe definovaลฅ na vstupe (input based) presnรฝm opisom postupu vรฝkonu รบdrลพbyย  alebo na vรฝstupe (output based), keฤ stanovรญ vรฝkonovรฉ ukazovatele kvality (KPI).

Definovanie metรณd posudzovania kvality
Vรฝsledky posudzovania
Stanovujรบ sa auditom alebo spokojnosลฅou klienta.

Porovnanie vรฝsledkov sย poลพiadavkami na kvalitu
Porovnajรบ sa vรฝsledky sย poลพiadavkami na kvalitu รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ aย nรกsledne sa vykonรก รบprava SL.

Analรฝza odchรฝlok od poลพadovanej รบrovne
Ak sa pri porovnanรญ vรฝsledkov aย poลพiadaviek na รบroveลˆ รบdrลพby vyskytnรบ odchรฝlky, nasleduje ich analรฝza aย optimalizรกcia รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ. Zรกroveลˆ sa upravรญ finanฤnรก odmena za vykonanรฉ sluลพby sย prรญpadnรฝmi pokutami. ย 

ล pecifikรกcia poลพiadaviek, vypracovanie รบroยญvยญne sluลพieb (SL) aย definovanie metรณd merania kvality sรบ sรบฤasลฅou fรกzy P (plรกn). Po nej nasleduje vykonรกvanie sluลพieb D (realizรกcia). Do fรกzy kontroly C (kontrola) patrรญ audit aย porovnanie sย poลพiadavkami na kvalitu poskytovanรฝch sluลพieb.
Analรฝza je sรบฤasลฅou fรกzy Aย (รบprava plรกnu). Na zรกklade vรฝsledkov analรฝzy sa stanovรญ optimalizรกcia poskytovanรฝch sluลพieb aย celรฝ kontrolnรฝ cyklus sa opakuje.

Procesnรฝ list
Poลพiadavky organizรกcie na รบdrลพbu vykurovacรญch zariadenรญ โ€“ podrobnรฝ opis procesu (pri output orientovanej SL) vrรกtane ลกpecifikรกcie aย aktivรญt (vรฝkonnostnรฝch parametrov procesu), ako ajย merania vรฝkonu kvality โ€“ moลพno spracovaลฅ vย procesnom liste. Vย ลˆom organizรกcia (klient) stanovรญ:

  • predmet procesu: pri procese รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ je to รบdrลพba zariadenรญ, ako sรบ naprรญklad ฤerpadlรก, vykurovacie telesรก aย podobne,
  • poลพadovanรบ odbornรบ spรดsobilosลฅ na vรฝkon prรกc,
  • prรญsluลกnรฉ normy aย predpisy vrรกtane internรฝch noriem aย predpisov,
  • poลพadovanรฉ technickรฉ aย technologickรฉ vybavenie na vรฝkon รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ,
  • urฤenie frekvencie danej รบdrลพby aย ฤasu trvania procesu vย prรญpade output orientovanej รบrovne sluลพieb SL,
  • podrobnรฝ opis procesu pri jednotlivรฝch zariadeniach; pri vykurovacรญch telesรกch je to naprรญklad kontrola tesnosti, korรณzie, funkฤnosti odvzduลกลˆovacรญch ventilov ฤi upevnenia zรกvesov,
  • meranie vรฝkonu aย hodnotenie kvality, ฤiยญลพe mernรฉ jednotky na meranie vรฝkonu aย kฤพรบฤovรฉ vรฝkonnostnรฉ ukazovatele KPI, ktorรฉ slรบลพia na priebeลพnรบ kontrolu รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ [2].

Vรฝkonovรฉ ukazovatele kvality
Vย zmysle normy sa vรฝkonovรฉ ukazovatele kvality (KPI) definujรบ ako miera, ktorรก poskytuje podstatnรบ informรกciu oย plnenรญ dodรกvky sluลพieb facility managementu. Nejde vลกak iba oย meradlo vรฝkonu sluลพby facility managementu (vย tomto prรญpade รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ), ale aj oย kvalitu realizovanej รบdrลพby, oย vplyv jej vรฝkonu na pracovnรญkov (obลฅaลพovanie, vyruลกovanie aย podobne) organizรกcie (klienta), ako ajย oย meradlo technologickej vyspelosti realizรกtora. Na kvalitu realizรกcie รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ sa mรดลพu vzลฅahovaลฅ tieto mernรฉ jednotky:

  • plnรก funkฤnosลฅ systรฉmu vykurovacieho zariadenia po รบdrลพbe vย sรบlade so ลกpecifikรกciou vรฝrobcu, ฤistota prvkov vykurovacieho zariadenia, ale aj ich okolia po รบdrลพbe,
  • dodrลพanie kompletnosti รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ podฤพa poลพadovanรฉho ลกtandardu,
  • poฤetnosลฅ porรบch vykurovacieho zariadenia,
  • skracovanie ฤasovรฉho obdobia medzi poruchami prvkov vykurovacieho zariadenia [2].

Vรฝkonovรฉ ukazovatele slรบลพia na hodnotenie kvality poskytovanรฝch sluลพieb vย danom procese. Prรญkladom mรดลพe byลฅ stanovenie stupnice KPI pre proces รบdrลพby vykurovacieho zariadenia, pri ktorom sรบ vรฝkonovรฉ ukazovatele danรฉ poฤtom vรฝskytu poruchovรฝch stavov:
3 โ€“ vykurovacie zariadenie je trvale bez poruchy; hodnotenie vyjadruje stav, ktorรฝ poลพaduje organizรกcia (klient) vย rรกmci zmluvy oย รบrovni sluลพieb (SL),
2 โ€“ vย zimnom obdobรญ je vykurovacie zariadenie sย jednรฝm vรฝpadkom, porucha je odstrรกnenรก do dvoch hodรญn; organizรกcia (klient) mรดลพe navrhnรบลฅ penalizรกciu, naprรญklad znรญลพenie fakturovanej sumy oย 5 %,
1 โ€“ vย zimnom obdobรญ mรก vykurovacie zariadenie triย vรฝpadky, porucha je odstrรกnenรก do dvoch hodรญn; organizรกcia (klient) mรดลพe navrhnรบลฅ poskytovateฤพovi penalizรกciu, naprรญklad znรญลพenie fakturovanej sumy oย 10 %,
0 โ€“ vย zimnom obdobรญ je trvalรก odstรกvka; รบroveลˆ kvality รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ nie je vย sรบlade soย SL; vplyv na organizรกciu (klienta) je takรฝ, ลพe ju oprรกvลˆuje na okamลพitรฉ rokovanie oย nรกprave (ฤi zmenu systรฉmu รบdrลพยญby, respektรญve vรฝpoveฤ โ€“ zruลกenie zmluvy sย poยญskytovateฤพom aย podobne) [2].

Vรฝkonovรฉ ukazovatele kvality stanovuje organizรกcia (klient). Pri outsourcingu ich treba prerokovaลฅ aย odsรบhlasiลฅ sย poskytovateฤพom รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ.

Zรกver
Vypracovanie procesnรฉho listu, vย ktorom sรบ podrobne ลกpecifikovanรฉ poลพiadavky organizรกcie na proces รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ aย vย ktorom je definovanรก poลพadovanรก รบroveลˆ kvality รบdrลพby spolu sย kontrolnรฝm mechanizmom (stanovenรญm merania aย hodnotenia kvality pomocou kฤพรบฤovรฝch ukazoยญvateฤพov kvality KPI), umoลพลˆuje organizรกcii nielen dosiahnuลฅ poลพadovanรบ kvalitu รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ, ale ajย zlepลกiลฅ proces dosahovania kvality aย รบrovne jej riadenia. Organizรกcii prinรกลกa kvalita รบdrลพby ยญvyยญkuยญroยญvacรญch zariadenรญ nielen zรกruku ich plynulรฉho bezporuchovรฉho chodu, ale ajย รบsporu nรกkladov na vykurovanie.

doc. Ing. Viera Somorovรก, PhD.
Foto: thinkstock.com

Autorka pรดsobรญ na Katedre technolรณgie stavieb SvF STU vย Bratislave.

Literatรบra
1.ย ย ย  Somorovรก, V.: Energeticky efektรญvne budovy aย facility management. In: EUROSTAV, ฤ. 3, 2009.
2.ย ย ย  ล trup, O.: KPI jako nรกstroj ล™รญzenรญ kvality provozu aย รบdrลพby. In: Zbornรญk zย konferencie Vykurovanie 2008, Tatranskรฉ Matliare, marec 2008.

ฤŒlรกnek byl uveล™ejnฤ›n v ฤasopisu TZB HAUSTECHNIK.