Manaลพment kvality รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ
Vย sรบฤasnosti sa so slovom krรญza stretรกvame takmer na kaลพdom kroku. Sprevรกdzajรบ ju aj neustรกle sa zvyลกujรบce ceny energie, vย dรดsledku ฤoho sa potom organizรกcie, samozrejme, snaลพia zniลพovaลฅ spotrebu energie sย cieฤพom znรญลพiลฅ sรบvisiace nรกklady. So stรบpajรบcou tendenciou ceny energie tak รบzko sรบvisรญ trend jej รบspor vย budovรกch. To vลกak nesmie รญsลฅ na รบkor zniลพovania รบrovne pracovnรฉho prostredia.
Plynulรฝ aย bezporuchovรฝ chod vykurovacรญch zariadenรญ sa dรก dosiahnuลฅ ich kvalitnou รบdrลพbou, ktorรบ moลพno docieliลฅ aplikรกciou facility managementu. Vรฝznam kvality poskytovanรฝch sluลพieb, teda aj kvality รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ, podฤiarkuje schvรกlenรก tretia ฤasลฅ eurรณpskej normy EN 15221-3 Nรกvod na kvalitu vo facility managemente, vย ktorej sa ลกpecifikuje postup stanovenia kvality poskytovania sluลพieb facility managementu โ manaลพment kvality (ฤalej len โnormaโ).Manaลพment kvality
Kvalita sa vย norme definuje ako stupeล splnenia predpรญsanรฝch poลพiadaviek klienta, zรกkaznรญka, koneฤnรฉho uลพรญvateฤพa aย organizรกcie na vykonanรฉ sluลพby facility managementu poskytovateฤพom. Podฤพa normy sรบ poลพiadavky potreby alebo oฤakรกvania uลพรญvateฤพov ohฤพadom sluลพieb facility managementu, vย naลกom prรญpade รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ.
Cieฤพom manaลพmentu kvality รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ je zabezpeฤiลฅ รบdrลพbu na takej รบrovni, aby sa splnili poลพiadavky organizรกcie (klienta) na ich plynulรฝ bezporuchovรฝ chod (podmienka tepelnej pohody uลพรญvateฤพa), t. j. cieฤพom je zabezpeฤiลฅ kvalitu รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ. Manaลพment kvality je zรกroveล vรฝznamnรฝm nรกstrojom nielen optimalizรกcie procesu รบdrลพby, ale aj prostriedkom na priebeลพnรฉ zlepลกovanie jej kvality.
Na dosiahnutie kvality รบdrลพby je potrebnรก permanentnรก kontrola poskytovanรฝch sluลพieb facility managementu. Vย nadvรคznosti na normu ISO 10014 je vย norme uvedenรฝ kontrolnรฝ cyklus kvality PDCA (P = plan โ plรกn, D = do โ realizรกcia, C = check โ kontrola, Aย = act โ รบprava plรกnu).
Proces manaลพmentu kvality
Pozostรกva z tรฝchto krokov:
Poลพiadavky na รบdrลพbu vykurovacรญch zariadenรญ
Definuje si ich organizรกcia (klient). Tieto poลพiadavky pozostรกvajรบ zย opisu รบdrลพby aย poลพadovanej kvality รบdrลพby.
ล pecifikรกcia poลพiadaviek
Nรกvod na zostavenie ลกpecifikรกcie sa predstavuje vย norme STN EN 15221-2, aย to vrรกtane vykonania รบdrลพby zย hฤพadiska kvality.
Vypracovanie elaborรกtu รบrovne sluลพieb (SL)
Organizรกcia (klient) stanovรญ รบroveล รบdrลพby alebo definuje vรฝsledok, ktorรฝ sa mรก dosiahnuลฅ รบdrลพbou vykurovacรญch zariadenรญ. Vรฝsledok mรดลพe definovaลฅ na vstupe (input based) presnรฝm opisom postupu vรฝkonu รบdrลพbyย alebo na vรฝstupe (output based), keฤ stanovรญ vรฝkonovรฉ ukazovatele kvality (KPI).
Definovanie metรณd posudzovania kvality
Vรฝsledky posudzovania
Stanovujรบ sa auditom alebo spokojnosลฅou klienta.
Porovnanie vรฝsledkov sย poลพiadavkami na kvalitu
Porovnajรบ sa vรฝsledky sย poลพiadavkami na kvalitu รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ aย nรกsledne sa vykonรก รบprava SL.
Analรฝza odchรฝlok od poลพadovanej รบrovne
Ak sa pri porovnanรญ vรฝsledkov aย poลพiadaviek na รบroveล รบdrลพby vyskytnรบ odchรฝlky, nasleduje ich analรฝza aย optimalizรกcia รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ. Zรกroveล sa upravรญ finanฤnรก odmena za vykonanรฉ sluลพby sย prรญpadnรฝmi pokutami. ย
ล pecifikรกcia poลพiadaviek, vypracovanie รบroยญvยญne sluลพieb (SL) aย definovanie metรณd merania kvality sรบ sรบฤasลฅou fรกzy P (plรกn). Po nej nasleduje vykonรกvanie sluลพieb D (realizรกcia). Do fรกzy kontroly C (kontrola) patrรญ audit aย porovnanie sย poลพiadavkami na kvalitu poskytovanรฝch sluลพieb.
Analรฝza je sรบฤasลฅou fรกzy Aย (รบprava plรกnu). Na zรกklade vรฝsledkov analรฝzy sa stanovรญ optimalizรกcia poskytovanรฝch sluลพieb aย celรฝ kontrolnรฝ cyklus sa opakuje.
Procesnรฝ list
Poลพiadavky organizรกcie na รบdrลพbu vykurovacรญch zariadenรญ โ podrobnรฝ opis procesu (pri output orientovanej SL) vrรกtane ลกpecifikรกcie aย aktivรญt (vรฝkonnostnรฝch parametrov procesu), ako ajย merania vรฝkonu kvality โ moลพno spracovaลฅ vย procesnom liste. Vย ลom organizรกcia (klient) stanovรญ:
- predmet procesu: pri procese รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ je to รบdrลพba zariadenรญ, ako sรบ naprรญklad ฤerpadlรก, vykurovacie telesรก aย podobne,
- poลพadovanรบ odbornรบ spรดsobilosลฅ na vรฝkon prรกc,
- prรญsluลกnรฉ normy aย predpisy vrรกtane internรฝch noriem aย predpisov,
- poลพadovanรฉ technickรฉ aย technologickรฉ vybavenie na vรฝkon รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ,
- urฤenie frekvencie danej รบdrลพby aย ฤasu trvania procesu vย prรญpade output orientovanej รบrovne sluลพieb SL,
- podrobnรฝ opis procesu pri jednotlivรฝch zariadeniach; pri vykurovacรญch telesรกch je to naprรญklad kontrola tesnosti, korรณzie, funkฤnosti odvzduลกลovacรญch ventilov ฤi upevnenia zรกvesov,
- meranie vรฝkonu aย hodnotenie kvality, ฤiยญลพe mernรฉ jednotky na meranie vรฝkonu aย kฤพรบฤovรฉ vรฝkonnostnรฉ ukazovatele KPI, ktorรฉ slรบลพia na priebeลพnรบ kontrolu รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ [2].
Vรฝkonovรฉ ukazovatele kvality
Vย zmysle normy sa vรฝkonovรฉ ukazovatele kvality (KPI) definujรบ ako miera, ktorรก poskytuje podstatnรบ informรกciu oย plnenรญ dodรกvky sluลพieb facility managementu. Nejde vลกak iba oย meradlo vรฝkonu sluลพby facility managementu (vย tomto prรญpade รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ), ale aj oย kvalitu realizovanej รบdrลพby, oย vplyv jej vรฝkonu na pracovnรญkov (obลฅaลพovanie, vyruลกovanie aย podobne) organizรกcie (klienta), ako ajย oย meradlo technologickej vyspelosti realizรกtora. Na kvalitu realizรกcie รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ sa mรดลพu vzลฅahovaลฅ tieto mernรฉ jednotky:
- plnรก funkฤnosลฅ systรฉmu vykurovacieho zariadenia po รบdrลพbe vย sรบlade so ลกpecifikรกciou vรฝrobcu, ฤistota prvkov vykurovacieho zariadenia, ale aj ich okolia po รบdrลพbe,
- dodrลพanie kompletnosti รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ podฤพa poลพadovanรฉho ลกtandardu,
- poฤetnosลฅ porรบch vykurovacieho zariadenia,
- skracovanie ฤasovรฉho obdobia medzi poruchami prvkov vykurovacieho zariadenia [2].
Vรฝkonovรฉ ukazovatele slรบลพia na hodnotenie kvality poskytovanรฝch sluลพieb vย danom procese. Prรญkladom mรดลพe byลฅ stanovenie stupnice KPI pre proces รบdrลพby vykurovacieho zariadenia, pri ktorom sรบ vรฝkonovรฉ ukazovatele danรฉ poฤtom vรฝskytu poruchovรฝch stavov:
3 โ vykurovacie zariadenie je trvale bez poruchy; hodnotenie vyjadruje stav, ktorรฝ poลพaduje organizรกcia (klient) vย rรกmci zmluvy oย รบrovni sluลพieb (SL),
2 โ vย zimnom obdobรญ je vykurovacie zariadenie sย jednรฝm vรฝpadkom, porucha je odstrรกnenรก do dvoch hodรญn; organizรกcia (klient) mรดลพe navrhnรบลฅ penalizรกciu, naprรญklad znรญลพenie fakturovanej sumy oย 5 %,
1 โ vย zimnom obdobรญ mรก vykurovacie zariadenie triย vรฝpadky, porucha je odstrรกnenรก do dvoch hodรญn; organizรกcia (klient) mรดลพe navrhnรบลฅ poskytovateฤพovi penalizรกciu, naprรญklad znรญลพenie fakturovanej sumy oย 10 %,
0 โ vย zimnom obdobรญ je trvalรก odstรกvka; รบroveล kvality รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ nie je vย sรบlade soย SL; vplyv na organizรกciu (klienta) je takรฝ, ลพe ju oprรกvลuje na okamลพitรฉ rokovanie oย nรกprave (ฤi zmenu systรฉmu รบdrลพยญby, respektรญve vรฝpoveฤ โ zruลกenie zmluvy sย poยญskytovateฤพom aย podobne) [2].
Vรฝkonovรฉ ukazovatele kvality stanovuje organizรกcia (klient). Pri outsourcingu ich treba prerokovaลฅ aย odsรบhlasiลฅ sย poskytovateฤพom รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ.
Zรกver
Vypracovanie procesnรฉho listu, vย ktorom sรบ podrobne ลกpecifikovanรฉ poลพiadavky organizรกcie na proces รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ aย vย ktorom je definovanรก poลพadovanรก รบroveล kvality รบdrลพby spolu sย kontrolnรฝm mechanizmom (stanovenรญm merania aย hodnotenia kvality pomocou kฤพรบฤovรฝch ukazoยญvateฤพov kvality KPI), umoลพลuje organizรกcii nielen dosiahnuลฅ poลพadovanรบ kvalitu รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ, ale ajย zlepลกiลฅ proces dosahovania kvality aย รบrovne jej riadenia. Organizรกcii prinรกลกa kvalita รบdrลพby ยญvyยญkuยญroยญvacรญch zariadenรญ nielen zรกruku ich plynulรฉho bezporuchovรฉho chodu, ale ajย รบsporu nรกkladov na vykurovanie.
doc. Ing. Viera Somorovรก, PhD.
Foto: thinkstock.com
Autorka pรดsobรญ na Katedre technolรณgie stavieb SvF STU vย Bratislave.
Literatรบra
1.ย ย ย Somorovรก, V.: Energeticky efektรญvne budovy aย facility management. In: EUROSTAV, ฤ. 3, 2009.
2.ย ย ย ล trup, O.: KPI jako nรกstroj ลรญzenรญ kvality provozu aย รบdrลพby. In: Zbornรญk zย konferencie Vykurovanie 2008, Tatranskรฉ Matliare, marec 2008.
ฤlรกnek byl uveลejnฤn v ฤasopisu TZB HAUSTECHNIK.