Najฤastejลกie prรญฤiny zlyhania streลกnรฝch konลกtrukciรญ
Galรฉria(7)

Najฤastejลกie prรญฤiny zlyhania streลกnรฝch konลกtrukciรญ

Partneri sekcie:

Pri nรกvrhu streลกnรฝch konลกtrukciรญ je veฤพmi dรดleลพitรฉ pristupovaลฅ ku kaลพdej konลกtrukcii individuรกlne a zohฤพadniลฅ vลกetky faktory, ktorรฉ vplรฝvajรบ na jej รบnosnosลฅ a ลพivotnosลฅ. Analรฝza priebehu havรกriรญ konลกtrukciรญ ukazuje, ลพe hlavnou prรญฤinou kolapsu konลกtrukฤnรฝch prvkov je ฤพudskรฝ faktor. K najvรคฤลกiemu poฤtu chรฝb dochรกdza uลพ v priebehu nรกvrhu. Nekvalitnรก realizรกcia alebo nesprรกvny spรดsob รบdrลพby, prevรกdzkovania a objektรญvne prรญฤiny sรบ zriedkavejลกie. Vลกeobecne vลกak ich kombinรกcia zaprรญฤiลˆuje zlyhanie nosnรฝch konลกtrukciรญ.

Halovรฝ skladovacรญ objekt

Havรกria skladovacej priemyselnej budovy ilustruje, ลพe nosnรก konลกtrukcia mรดลพe byลฅ v prevรกdzke dlhลกรญ ฤas napriek chybรกm v nรกvrhu a nedokonalostiam pri jej realizรกcii. Oceฤพovรก konลกtrukcia halovรฉho objektu s troma loฤami mรก stฤบpovรฉ prieฤne vรคzby v pozdฤบลพnej osovej vzdialenosti do 3,0 m. Hlavnรฉ nosnรฉ stฤบpy vysokรฉ 3,6 m z valcovรฝch profilov HE 300 sรบ pomocou kotevnรฝch skrutiek votknutรฉ do ลพelezobetรณnovรฝch zรกkladovรฝch pรคtiek (obr. 1). Priehradovรฉ prieฤniky, ako hlavnรฉ streลกnรฉ priehradovรฉ nosnรญky, kฤบbovo pripojenรฉ k vrcholu stฤบpov, nesรบ ฤพahkรฝ streลกnรฝ plรกลกลฅ. Jeho nosnรบ vrstvu tvoria ลกirokรฉ ohรฝbanรฉ, za studena tvarovanรฉ tenkostennรฉ plechy. V spodnรฝch vlnรกch sรบ samoreznรฝmi skrutkami pripojenรฉ k hornรฝm pรกsovรฝm prรบtom vรคznรญkov. Pri kvalitnej realizรกcii tak mali vรคznรญky zaistiลฅ proti strate stability postrannรฝm klopenรญm. ฤฝahkรก skladovacia hala bola navrhnutรก na rozhodujรบce klimatickรฉ zaลฅaลพenia snehom s intenzitou 0,7 kN/m2 (II. snehovรก oblasลฅ).


Obr. 1

Po intenzรญvnom sneลพenรญ a otepฤพovanรญ strechu v krajnej lodi priฤพahlej k administratรญvnej budove zaลฅaลพoval zรกvej hrubรฝ pribliลพne 0,4 m. K zlyhaniu vรคznรญka v tejto oblasti doลกlo vyboฤenรญm prvรฝch dvoch vรฝplลˆovรฝch prรบtov a nรกslednรฝm postrannรฝm vyboฤenรญm vรคznรญka.ย  Spoje plechovej krytiny strate stability nezabrรกnili, lebo doลกlo k odstrihnutiu skrutiek Prepoฤet strechy ukรกzal, ลพe limitujรบcim prvkom bola prvรก vzostupnรก diagonรกla vรคznรญka namรกhanรก vzpernรฝm tlakom. Aj pri zanedbanรญ prรญdavnรฉho namรกhania z excentrickรฉho pripojenia vรฝplลˆovรฝch prรบtov z kruhovej betonรกrskej ocele nemala dostaฤujรบcu vzpernรบ pevnosลฅ ani pri predpรญsanom nรกvrhovom zaลฅaลพenรญ strechy. Preลฅaลพenie strechy tak odkrylo uvedenรฉ nedostatky nรกvrhu.

Drevenรก nosnรก konลกtrukcia strechy

Absencia autorskรฉho dozoru, nevhodnรฝ nรกvrh spolu s nedorozumenรญm medzi รบฤastnรญkmi vรฝstavby spรดsobili havรกriu streลกnej konลกtrukcie vรฝrobnej haly v procese jej realizรกcie. Objekt s pรดdorysom v tvare obdฤบลพnika mรก ลกรญrku 20,6 m a dฤบลพku 47,7 m. Obvodovรฉ mรบry z pรณrobetรณnovรฝch tvรกrnic lemuje ลพelezobetรณnovรฝ veniec s rozmerom 0,25 m x 0,25 m. Na ลˆom, ako aj na ลพelezobetรณnovรฝch stฤบpoch 0,4 m x 0,4 m pri pozdฤบลพnej osi haly sรบ uloลพenรฉ priehradovรฉ vรคznรญky krovu. Dva jednoducho podpretรฉ trojuholnรญkovรฉ vรคznรญky zรกkladnej priehradovej sรบstavy sรบ na stavbe uloลพenรฉ pozdฤบลพne vo vzรกjomnej osovej vzdialenosti 4,0 m. ฤฝavรฝ vรคznรญk uloลพenรฝ na obvodovom mรบre a pri strede haly zase na ลพelezobetรณnovom stฤบpe mรก rozpรคtie 10,55 m. Vzhฤพadom na asymetrickรบ polohu medziฤพahlรฝch stฤบpov je rozpรคtie vรคznรญka na pravej strane zmenลกenรฉ na 9,85 m (titulnรฝ obr.).

Najvรคฤลกia systรฉmovรก vรฝลกka vรคznรญkov nad strednou podperou je iba 2,018 m. Priฤพahlรฝch desaลฅ priehrad vymedzujรบ zvislice z hranolov 80 x 80 mm. Prvรฉ ลกtyri diagonรกly pri strede haly sรบ z hranolov 80 x 120 mm. V zostรกvajรบcich ลกiestich priehradรกch je ich prierez zmenลกenรฝ na 80 x 100 mm. Koncovรก atypickรก ฤasลฅ vรคznรญkov je uloลพenรก na obvodovom mรบre s excentricitou 421 mm. Spojitรฉ pรกsovรฉ prรบty sรบ z dvoch hranolov 60 x 180 mm. Na prรญpoje v uzloch sa pouลพilo osem klincov 6 x 150 mm (obr. 2). Krytina haly v sklone 18,4 % z trapรฉzovรฉho plechu s vรฝลกkou 20 mm sa podloลพila parotesnou vrstvou a uloลพila na drevenรฉ vรคznice. Tieto drevenรฉ hranoly 80 x 180 mm sรบ situovanรฉ prevaลพne v uzloch hornรฉho pรกsa vรคznรญkov.

V januรกrovรฉ rรกno pred zaฤiatkom prรกce okolo 7.00 sa celkom zrรบtilo prvรฝch pรคลฅ nosnรญkov. Zostรกvajรบce tri prieฤne vรคzby krovu vykazovali v dรดsledku zaลฅaลพenia vrstvy snehom v hrรบbke 0,4 m nadmernรฉ priehyby. Krajnรฝ z nich mal prelomenรฝ hornรฝ tlaฤenรฝ pรกs pri ลกtvrtej zvislici vo vzdialenostiach 4,4 m, teda v 0,42 nรกsobku rozpรคtia. รšnosnosลฅ jednotlivรฝch konลกtrukฤnรฝch ฤastรญ overenรก prepoฤtom ukรกzala, ลพe limitujรบcimi prvkami sรบ pรกsovรฉ prรบty v druhej a tretej priehrade od uloลพenia na mรบre.

Vnรบtornรฉ sily a deformรกcie pre rozhodujรบce nรกvrhovรฉ zaลฅaลพenie strechy sa stanovili na vรฝpoฤtovom modeli vรคznรญka s ohybovo tuhรฝmi pรกsmi a kฤบbovo k nim pripojenรฝmi vรฝplลˆovรฝmi prรบtmi. Vplyv momentov v ลฅahanom pรกsovom prรบte vyvolรกva rovnakรฉ napรคtia ako ลฅahovรก sila. Vรฝslednรก รบnosnosลฅ pri normou predpรญsanom zaลฅaลพenรญ snehom 1,0 kN/m2 sa teda prekroฤila aลพ o 46 %. Eลกte nepriaznivejลกie vรฝsledky sa konลกtatovali v tlaฤenom pรกse. Napรคtie pri uvaลพovanรญ momentu prekraฤuje nรกvrhovรบ pevnosลฅ o 51 %. Kritรฉrium รบnosnosti smrekovรฉho dreva v zmysle STN 73 1701 bolo prekroฤenรฉ aลพ o 70 %. Navyลกe, autor projektu nevhodne postupoval podฤพa STN 73 1701 ฤl. 112 a vo vรฝpoฤtovom modeli uvaลพoval predpoklad kฤบbovรฝch spojov v uzloch priehradoviny, ktorรฝ sa v sรบฤasnosti pokladรก za nebezpeฤne konzervatรญvny.

Dokumentรกciu pre stavebnรฉ povolenie streลกnej konลกtrukcie haly zhotovil projektant a realizaฤnรฝ projekt zase dodรกvateฤพ stavby. Ten vybral typ klincovรฝch spojov, uzlov a spรดsob rozmiestnenia stuลพovadiel zaisลฅujรบcich priestorovรบ tuhosลฅ strechy. Omylom sa nazdรกval, ลพe vรคznรญky sa skladajรบ z dvoch nezรกvisle a samostatne fungujรบcich ฤastรญ, kรฝm projektant predpokladal spojitรฝ priehradovรฝ nosnรญk s dvoma poliami. Distribรบcia vnรบtornรฝch sรญl sa potom, samozrejme, odliลกuje, a to vrรกtane miesta najviac exponovanรฉho prierezu.

ย 

Nosnรก konลกtrukcia poruลกenรก preลฅaลพenรญm

Havรกria streลกnej konลกtrukcie autobusovรฉho nรกstupiลกลฅa svedฤรญ o dรดleลพitosti prevรกdzkovej รบdrลพby. Pรดdorys 40 x 4,1 m prekrรฝval nosnรฝ systรฉm z 11 konzolovรฝch prieฤnych vรคzieb votknutรฝch do zรกkladov vo vzรกjomnej vzdialenosti 3,3 m aลพ 4,6 m (obr. 4). Pozostรกvajรบ zo zvislej stojky vysokej 3,3 m. Prierez tohto stฤบpa s vรฝลกkou 430 mm oblรบkom prechรกdza do konzoly s celkovou dฤบลพkou 4,1 m. Vรฝลกka jej prierezu na styku so stฤบpom je 300 mm, priฤom ku koncu vyloลพenia sa zmenลกuje na 170 mm. Kolmo na prieฤne vรคzby sรบ uloลพenรฉ uholnรญkovรฉ vรคznice. Na konci vyloลพenia konzoly a v jej strede majรบ prieฤne vรคzby pozdฤบลพne stuลพovadlรก. Spolu s krytinou, stenovรฝm plechom a prieฤnymi trรกmami spoฤพahlivo zabezpeฤovali priestorovรบ stabilitu nosnรฉho systรฉmu.

Zaฤiatkom januรกra minulรฉho roka sa v podveฤer zrรบtila konzolovรก ฤasลฅ strechy nesรบca vrstvu snehu 0,6 m. Havรกria sa zaฤala v druhej prieฤnej vรคzbe s najvรคฤลกou prislรบchajรบcou zaลฅaลพovacou ลกรญrkou. V najviac namรกhanom priereze konzoly pri stฤบpe sa vytvoril plastickรฝ kฤบb. Znehodnotenรญm pozdฤบลพnych stuลพovadiel ลกtvornรกsobne vzrรกstla dฤบลพka konzoly pri klopenรญ, ฤo spรดsobiloย  k stratu stability postrannรฝm vyboฤenรญm.

Detailnejลกรญ prepoฤet potvrdil, ลพe konลกtrukcia nรกstupiลกลฅa pri najnepriaznivejลกej kombinรกcii nรกvrhovรฉho zaลฅaลพenia spฤบลˆala normovรฉ kritรฉria. Pri nรกvrhovej intenzite zaลฅaลพenia snehom 1,5 kN/m2 v IV. snehovej oblasti mala v kritickom priereze pri votknutรญ dokonca 6 % rezervu รบnosnosti. Jedinou prรญฤinou havรกrie bolo teda preลฅaลพenie v dรดsledku neodstraลˆovania mokrรฉho snehu. V sรบlade s ฤl. 178 normy STN 73 2601 sa konลกtrukcia poฤas uลพรญvania musรญ riadne udrลพiavaลฅ. Navyลกe, ฤl. 86 normy STN 73 0035 predpisuje zvislรฉ charakteristickรฉ zaลฅaลพenie 1,0 kN. Prรกve takรฉto zaลฅaลพenie spรดsobuje osoba, ktorรก udrลพiava strechu alebo odstraลˆuje jej nadmernรฉ zaลฅaลพenie. Napriek vrstve snehu v hrรบbke 0,6 m na streche sprรกvca nezabezpeฤil jej preventรญvne ฤistenie, ฤo zaprรญฤinilo preลฅaลพenie a nรกslednรฉ zrรบtenie. Stavebnรฝ stav nosnej konลกtrukcie pred havรกriou sa dal klasifikovaลฅ ako veฤพmi dobrรฝ, keฤลพe v rรกmci verejnoprospeลกnรฝch prรกc sa obnovila povrchovรก ochrana a odstrรกnili sa menลกie vzhฤพadovรฉ nedokonalosti. Paradoxne sa sa nepodarilo nรกjsลฅ vlastnรญka objektu, a teda aj subjekt zodpovednรฝ za sprรกvu.

Poลกkodenie strechy nevhodnรฝm udrลพiavacรญm zรกsahom

Iba vรฝnimoฤne dochรกdza k poลกkodeniu konลกtrukcie jej nevedomรฝm preลฅaลพenรญm zaprรญฤinenรฝm mimoriadnymi vplyvmi. Prรญkladom je krajฤรญrska dielลˆa s pรดdorysom 15 x 33 m. Halovรฝ objekt mรก 12 stฤบpovรฝch prieฤnych vรคzieb vo vzรกjomnej vzdialenosti 3,0 m. Priehradovรฝ prieฤnik s rozpรคtรญm 15 m, kฤบbovo uloลพenรฝ na plnostennรฝch stฤบpoch mรก na vonkajลกej strane za fasรกdou konzolu dlhรบ 3,0 m. Takto vyloลพenรก ฤasลฅ strechy nad verejnรฝm chodnรญkom sa poruลกila pri zaลฅaลพenรญ snehom (obr. 5). Nosnรก ฤasลฅ ฤพahkรฉho streลกnรฉho plรกลกลฅa bola z tenkostennรฉho trapรฉzovรฉho plechu. Tepelnoizolaฤnรบ vrstvu vytvorili z dosiek na bรกze minerรกlnej vlny v kombinรกcii s penovรฝm polystyrรฉnom. Vrstvy povlakovej krytiny z asfaltovรฝch hydroizolaฤnรฝch pรกsov fixovanรฉ asfaltovรฝm nรกterom chrรกnili streลกnรฝ plรกลกลฅ proti poveternostnรฝm vplyvom. Poลกkodenรบ strechu po 10 rokoch prevรกdzky opravili pridanรญm doplnkovej vrstvy z penobetรณnu hrubej 30 mm spolu s ฤalลกรญmi pomocnรฝmi hydroizolaฤnรฝmi asfaltovรฝmi pรกsmi. Prepoฤet ukรกzal, ลพe prรกve toto stรกle prรญdavnรฉ zaลฅaลพenie spรดsobilo zrรบtenie konzolovรฝch ฤastรญ strechy po intenzรญvnom sneลพenรญ.

Obr. 5

Zรกver

Spoฤพahlivosลฅ nosnรฝch konลกtrukciรญ zรกvisรญ od kvality jej nรกvrhu, realizรกcie a exploatรกcie. Preto sa veฤพkรก pozornosลฅ venuje prรกve rozvoju koncepciรญ navrhovania a formulรกciรญ koreลกpondujรบcich kritรฉriรญ potenciรกlnych medznรฝch stavov sa s rozvojom uplatลˆovania rozliฤnรฝch nosnรฝch systรฉmov vรฝskumu. Sรบฤasnรฉ nรกvrhovรฉ postupy smerujรบ k objektรญvnejลกiemu vystihnutiu zaลฅaลพenia, ako aj odolnosti konลกtrukฤnรฝch prvkov, a to pri uplatลˆovanรญ spoฤพahlivรฝch prรญstupov k nรกvrhovรฝm parametrom nรกhodnรฉho charakteru. Predpokladรกme, ลพe ฤinnosลฅ projektanta v priebehu nรกvrhu je perfektnรก, realizovanรบ v optimรกlnom prostredรญ, bez nedostatkov v aplikรกcii normovรฝch ustanovenรญ. Vรฝstavbu realizujรบ ลกpecializovanรฉ firmy so skรบsenรฝmi technicko-organizaฤnรฝmi pracovnรญkmi. Do termรญnu ukonฤenia vรฝstavby sรบ teda konลกtrukcie v starostlivosti erudovanรฝch odbornรญkov. Zรกrukou spoฤพahlivej funkcie nosnej konลกtrukcie poฤas celej predpokladanej ลพivotnosti je spoฤพahlivรก sprรกva, ako aj vฤasnรก a odbornรก รบdrลพba.

prof. Ing. Jรกn Bujลˆรกk CSc.

Autor je rektorom na Technickej univerzite v ลฝiline, ako pedagรณg pรดsobรญ na Stavebnej fakulte, Katedra stavebnรฝch konลกtrukciรญ a mostov

Najฤรญtanejลกie