Medzi najvhodnejลกie prรญklady na realizรกciu GES patria hlavne nemocnice a vรคznice ktorรฉ sรบ v nepretrลพitej prevรกdzke poฤas celรฉho roka

Novรฉ usmernenie Eurostatu v oblasti garantovanรฝch energetickรฝch sluลพieb

Partneri sekcie:

Akรฝ bude jeho vplyv na implementรกciu tรฝchto sluลพieb vo verejnej sprรกve Slovenskej republiky?

Svojรญm rozhodnutรญm prehodnotiลฅ ลกtatistickรฉ vykazovanie projektov vย oblasti garantovanรฝch energetickรฝch sluลพieb otvoril Eurรณpsky ลกtatistickรฝ รบrad (Eurostat) vย septembri 2017 subjektom verejnej sprรกvy vย Eurรณpskej รบnii aย na Slovensku novรฉ moลพnosti zvyลกovania energetickej efektรญvnosti budov vย ich sprรกve alebo vlastnรญctve bez negatรญvneho vplyvu na vรฝลกku dlhu verejnej sprรกvy.

Ministerstvo financiรญ SR vย spoluprรกci sย Ministerstvom hospodรกrstva SR vย sรบฤasnosti nastavuje vnรบtroลกtรกtne procesy vย oblasti poskytovania garantovanรฝch energetickรฝch sluลพieb tak, aby sa vytvorilo transparentnรฉ prostredie, ktorรฉ umoลพnรญ vลกetkรฝm oprรกvnenรฝm subjektom verejnej sprรกvy vyuลพรญvaลฅ garantovanรฉ energetickรฉ sluลพby vย sรบlade sย usmerneniami Eurostatu. Oฤakรกvame, ลพe garantovanรฉ energetickรฉ sluลพby realizovanรฉ podฤพa novรฝch pravidiel budรบ atraktรญvne nielen pre poskytovateฤพov tรฝchto sluลพieb, ale aj pre subjekty verejnej sprรกvy.

Vรฝraz garantovanรก energetickรก sluลพba (GES) pochรกdza zย anglickรฉho spojenia Energy Performance Contracting (EPC) aย predstavuje formu zmluvnรฉho vzลฅahu medzi poskytovateฤพom GES aย prijรญmateฤพom GES, ktorรฝm je subjekt verejnej sprรกvy.

Podstatou GES je poskytovanie sluลพby vย podobe garantovanej energetickej รบspory pri sรบฤasnom energetickom zhodnotenรญ majetku vo vlastnรญctve subjektu verejnej sprรกvy, zaฤo poskytovateฤพovi GES prinรกleลพรญ dohodnutรก odplata. Energetickรฝm zhodnotenรญm sa myslรญ implementรกcia opatrenรญ, ktorรฉ vedรบ kย รบsporรกm energie na vopred stanovenรบ hodnotu aย zodpovedajรบ kapitรกlovรฝm vรฝdavkom poskytovateฤพa GES (subjekt verejnej sprรกvy hradรญ platbu za GES zย beลพnรฝch vรฝdavkov).

Vย prรญpade nedosiahnutia garantovanej รบspory platรญ, ลพe poskytovateฤพ GES je povinnรฝ kompenzovaลฅ rozdiel medzi skutoฤnรฝmi nรกkladmi na energiu aย vรฝลกkou nรกkladov, ktorรฉ by verejnรฉmu subjektu vznikli vย prรญpade dosiahnutia garantovanej รบspory, aย to za predpokladu, ลพe zmluvnรฉ strany dodrลพiavali dohodnutรฉ zmluvnรฉ podmienky.

GES majรบ veฤพa spoloฤnรฉho sย PPP projektmi (Public Private Partnership). Zรกkladnรฝm spoloฤnรฝm znakom je spoluprรกca medzi verejnรฝm aย sรบkromnรฝm sektorom. Pri splnenรญ radu podmienok, medzi ktorรฝmi dominuje najmรค prenos vรคฤลกiny rizรญk projektu na sรบkromnรฉho partnera (poskytovateฤพa GES) realizujรบceho danรฝ projekt, moลพno GES vyลˆaลฅ zo sรบvahy verejnej sprรกvy. To znamenรก, ลพe takรฝto projekt nemรก vplyv na maastrichtskรฝ dlh poฤรญtanรฝ metodikou ESA 2010.

Vย doterajลกej histรณrii Slovenska sa rieลกenia vย oblasti GES realizovali vo veฤพmi obmedzenej miere. Dรดvodom takรฉhoto stavu bolo najmรค to, ลพe donedรกvna, podฤพa predoลกlรฝch postupov, spadali zรกvรคzky vyplรฝvajรบce zo zmluvy oย GES do dlhu verejnej sprรกvy (anglicky central government debt a/alebo general government debt) alebo sa vย obmedzenej miere postupovalo formou koncesie, ฤo viedlo kย znรญลพeniu transparentnosti vย tejto oblasti.

Zย iniciatรญvy Slovenska sa na eurรณpskej pรดde vย roku 2017 rozprรบdila ลกirokรก diskusia oย ekonomickej podstate GES. Eurostat vydal 19. septembra 2017 usmernenie [1], po ktorom nasledovala podrobnejลกia praktickรก pouลพรญvateฤพskรก prรญruฤka (Prรญruฤka na ลกtatistickรฉ spracovanie garantovanรฝch energetickรฝch sluลพieb) [2] vypracovanรก vย spoluprรกci sย Eurรณpskou investiฤnou bankou (EIB), ktorรก bola uverejnenรก 8. mรกja 2018.

Usmernenie opisuje prรญpady, vย ktorรฝch sa dosahuje vรฝznamnรฝ prenos rizika na poskytovateฤพa GES aย zรกroveลˆ sa projekt nezapoฤรญtava do verejnรฉho dlhu krajiny. Prรญruฤka podrobne vysvetฤพuje spรดsob, ako sa to prejavuje vย zmluvnรฝch, finanฤnรฝch aย inรฝch opatreniach. Tรกto, na prvรฝ pohฤพad formรกlna zmena, mรก vรฝznamnรฝ vplyv na moลพnosลฅ verejnรฉho sektora vstupovaลฅ do takรฉhoto typu kontraktu.

Vzhฤพadom na to, ลพe na Slovensku je viac ako 10 000 verejnรฝch budov, poskytuje model GES znaฤnรฝ potenciรกl na obnovu budov aย technologickรฝch zariadenรญ bez potreby priamej kapitรกlovej investรญcie zย verejnรฝch zdrojov. Eurostat tak svojรญm rozhodnutรญm odblokoval moลพnosti verejnรฉho sektora obnovovaลฅ svoje budovy aย prispievaลฅ kย zvyลกovaniu energetickej efektรญvnosti, ฤรญm umoลพnil rozvoj trhu vย oblasti, vย ktorej bol jeho rast limitovanรฝ vย dรดsledku obmedzujรบco nastavenรฝch pravidiel vykazovania.

Aktivity na strane Eurostatu

Zmena princรญpu vykazovania GES v usmernenรญ Eurostatu

Vydanie spomenutรฉho usmernenia (zverejnenรฉho vย septembri 2017) zo strany Eurostatu je vรฝsledkom iniciatรญvy aย รบsilia รบradnรญkov zย viacerรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtov Eurรณpskej รบnie vrรกtane Slovenska. Poฤas niekoฤพkรฝch ostatnรฝch rokov viedli sย Eurostatom dialรณg na politickej รบrovni, cieฤพom ktorรฉho bolo zosรบladiลฅ ลกtatistickรฉ vykazovanie GES vย sรบlade sย logikou vykazovania PPP projektov. Podฤพa predoลกlรฉho postupu sa GES mohli vykazovaลฅ mimo sรบvahy verejnรฉho sektora iba vย prรญpade, ak sa vรฝslednรก hodnota obnovenรฉho objektu zdvojnรกsobila oproti jeho hodnote bezprostredne pred obnovou.

Podobnรฝ postup sa vย sรบฤasnosti uplatลˆuje vย prรญpade rekonลกtrukcie objektov (napr. budovy, mosty, diaฤพnice) prostrednรญctvom modelu PPP projektov. Dosiahnuลฅ takรฝto zรกsadnรฝ nรกrast hodnoty budovy obnovenej prostrednรญctvom GES je vลกak ลฅaลพko realizovateฤพnรฉ, pretoลพe vรฝmena okien, rekonลกtrukcia strechy alebo zateplenie budovy jej hodnotu nepochybne zvรฝลกi, nie vลกak na dvojnรกsobok pรดvodnej hodnoty.

Vฤaka dialรณgu sย Eurostatom sa podarilo dosiahnuลฅ, aby Eurostat pri GES neprihliadal na podmienku zhodnotenia objektu na dvojnรกsobok. Napriek tomu, ลพe GES majรบ urฤitรบ podobu sย PPP projektmi (verejnรฝ partner bude sรบkromnรฉmu partnerovi platiลฅ poplatky, kรฝm sรบkromnรฝ partner bude zodpovednรฝ za funkฤnosลฅ aktรญva, vย prรญpade GES za dosiahnutie zmluvne garantovanej รบspory), pri ich ลกtatistickom vykazovanรญ sa nebude prihliadaลฅ na to, aby bola budova zhodnotenรก aลพ na dvojnรกsobok svojej pรดvodnej hodnoty.

Obr. 1 Jednoduchรฉ schematickรฉ znรกzornenie poskytovania garantovanej energetickej sluลพby
Obr. 1 Jednoduchรฉ schematickรฉ znรกzornenie poskytovania garantovanej energetickej sluลพby

Toto rozhodnutie preto otvรกra moลพnosti subjektom vย ลกtรกtnej sprรกve (napr. ministerstvรก) aย vย samosprรกve (napr. obce, VรšC, verejnรฉ vysokรฉ ลกkoly) obnoviลฅ svoje budovy bez potreby priamej kapitรกlovej investรญcie zย verejnรฝch zdrojov bez toho, aby sa pre tento cieฤพ museli zadlลพiลฅ, prispieลฅ kย znรญลพeniu nรกkladov verejnej sprรกvy na energie, prispieลฅ kย predฤบลพeniu ลพivotnosti verejnรฝch budov aย zlepลกiลฅ kvalitu ลพivotnรฉho prostredia.

Pouลพรญvateฤพskรก prรญruฤka Eurostatu aย Eurรณpskej investiฤnej banky

Usmernenie Eurostatu opisuje zรกkladnรฉ princรญpy GES, teda prรญpady, vย ktorรฝch sa dosahuje vรฝznamnรฝ prenos rizika na poskytovateฤพa GES aย zรกroveลˆ sa projekt nezapoฤรญtava do verejnรฉho dlhu krajiny. Vย dรดsledku toho, ลพe GES sรบ zloลพitรฉ aย vyลพadujรบ si inลกtitucionรกlne aย prรกvne rรกmce, ktorรฉ by mali byลฅ prehฤพadnรฉ aย nรกpomocnรฉ pri implementรกcii tak, aby sa zabezpeฤila kvalita takรฝchto projektov, Eurostat vย spoluprรกci sย Eurรณpskou investiฤnou bankou (prostrednรญctvom Eurรณpskeho centra pre investiฤnรฉ poradenstvo, anglicky The European Investment Advisory Hub) zverejnil 8. mรกja 2018 praktickรบ prรญruฤku. Prรญruฤka podrobne vysvetฤพuje spรดsob, ako nastaviลฅ zmluvnรฉ, finanฤnรฉ aย inรฉ opatrenia tak, aby sa dodrลพali vyลกลกie uvedenรฉ princรญpy usmernenia.

Prรญprava dokumentov aย implementรกcia GES na Slovensku

รšloha MF SR aย MH SR pri nastavovanรญ vnรบtroลกtรกtnych procesov pre GES

Pรดvodnรฝ plรกn, ktorรฝ vychรกdzal zย uznesenia vlรกdy SR ฤ. 570 zย 13. decembra 2017 [3], bol, ลพe Ministerstvo financiรญ SR pripravรญ aย zverejnรญ do 31. mรกja 2018 metodickรฉ usmernenie na implementรกciu GES vย sรบlade sย platnรฝm usmernenรญm Eurostatu.

Vย dรดsledku toho, ลพe po preลกtudovanรญ pouลพรญvateฤพskej prรญruฤky od Eurostatu aย EIB sa identifikovali nevyhnutnรฉ legislatรญvne รบpravy na sprรกvnu implementรกciu GES [4], sa pรดvodnรฝ plรกn zverejniลฅ metodickรฉ usmernenie posunul na zaฤiatok roka 2019 (teda na obdobie, kedy budรบ potrebnรฉ legislatรญvne รบpravy รบฤinnรฉ).

Sย cieฤพom stransparentniลฅ vytvรกrajรบci sa trh sย GES aย umoลพniลฅ subjektom verejnej sprรกvy vyuลพรญvaลฅ GES vย sรบlade sย usmerneniami Eurostatu, vypracovalo Ministerstvo financiรญ SR vย spoluprรกci sย Ministerstvom hospodรกrstva SR iniciatรญvny dokument โ€žKoncepcia rozvoja garantovanรฝch energetickรฝch sluลพieb vo verejnej sprรกve Slovenskej republikyโ€œ [5], ktorรฝ bol schvรกlenรฝ vlรกdou SR 11. jรบla 2018.

Koncepcia opisuje okrem inรฉho proces aย ลพivotnรฝ cyklus GES, prehฤพad kฤพรบฤovรฝch prรกv aย povinnostรญ zmluvnรฝch strรกn tak, aby sa vzลฅah medzi nimi mohol povaลพovaลฅ za GES vย zmysle usmernenia Eurostatu, รบฤtovnรฉ aspekty zmluvy oย GES, zรกkladnรฉ prรกvne aspekty vstupu subjektu verejnej sprรกvy do zmluvy oย GES, daลˆovรฉ aspekty dane zย prรญjmov aย implikรกcie na kontrolu aย audit.

Okrem metodiky pripravรญ MF SR aย zverejnรญ vzorovรบ zmluvu oย energetickej efektรญvnosti pre verejnรฝ sektor (vzorovรก zmluva oย GES), ktorรบ budรบ verejnรฉ subjekty oprรกvnenรฉ uzavrieลฅ len vtedy, ak jej plnenie nemรก dรดsledky na vรฝลกku dlhu verejnej sprรกvy vย jednotnej metodike platnej pre Eurรณpsku รบniu [6]. Skรบsenosti sย PPP projektmi, kde Eurostat posudzuje zmluvy jednotlivo aย rozhoduje, ฤi sa tieto projekty budรบ alebo nebudรบ ลกtatisticky vykazovaลฅ na sรบvahe verejnej sprรกvy, viedli kย rozhodnutiu, ลพe MF SR pripravรญ vzorovรบ zmluvu oย GES (podpredseda vlรกdy aย minister financiรญ SR oย tom hovoril na tlaฤovej konferencii 11. mรกja 2018) [7].

Eurostat tak posรบdi vzorovรบ zmluvu pripravenรบ MF SR, aย to vzhฤพadom na to, ฤi sรบ rizikรก vย tejto zmluve dostatoฤne prenesenรฉ na poskytovateฤพa GES aย ฤi spฤบลˆa podmienky, aby sa zรกvรคzky vyplรฝvajรบce zย takejto zmluvy nezapoฤรญtavali do verejnรฉho dlhu. Subjekty verejnej sprรกvy potom budรบ povinnรฉ pouลพรญvaลฅ tento vzor, ฤรญm sa predรญde tomu, aby Eurostat zvlรกลกลฅ individuรกlne posudzoval kaลพdรบ zmluvu oย GES.

Proces rozhodovania sa pre GES aย nรกslednรฉho verejnรฉho obstarรกvania

Obstaranie aย realizรกcia GES bude niekoฤพkostupลˆovรฝ proces. Na zaฤiatku celรฉho procesu si sprรกvca, resp. vlastnรญk verejnej budovy, musรญ interne vyhodnotiลฅ, ฤi mรก vรดbec vรฝznam uvaลพovaลฅ oย modernizรกcii budovy prostrednรญctvom GES. Na takรฉto zhodnotenie nebudรบ potrebnรฉ odbornรฉ znalosti vย danej oblasti. Ministerstvo financiรญ SR pripravuje jednoduchรฝ interaktรญvny nรกstroj, ktorรฝ na zรกklade odpovedรญ na pribliลพne 15 otรกzok vydรก sprรกvcovi budovy, resp. vlastnรญkovi odporรบฤanie, ฤi mรก pre neho vรฝznam podnikaลฅ ฤalลกie kroky smerom kย realizรกcii obnovy prostrednรญctvom GES. Tento jednoduchรฝ webovรฝ nรกstroj bude zverejnenรฝ na strรกnke Slovenskej inovaฤnej aย energetickej agentรบry (SIEA).

ฤŽalลกรญm nevyhnutnรฝm krokom bude odbornรก energetickรก analรฝza budovy s cieฤพom pripraviลฅ technickรฉ ลกpecifikรกcie a inรฉ podklady, ktorรฉ budรบ sรบฤasลฅou sรบลฅaลพnรฝch podkladov na verejnรฉ obstarรกvanie na poskytovateฤพa GES. Tรบto analรฝzu aย prรญpravu podkladov bude vypracovรกvaลฅ odbornรฝ nezรกvislรฝ poradca (nezรกvislรฝ odbornรฝ poradca musรญ preukรกzaลฅ technickรบ aย odbornรบ spรดsobilosลฅ na dodanie poลพadovanej sluลพby vrรกtane osvedฤenia oย odbornej spรดsobilosti na poskytovanie GES alebo na energetickรฉho audรญtora podฤพa ยง 12 alebo ยง 19 zรกkona ฤ. 321/2014 Z. z. oย energetickej efektรญvnosti, prรญpadne inรฝ doklad oย ekvivalentnej odbornej spรดsobilosti vย ฤalลกรญch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch Eรš), ktorรฉho si sprรกvca budovy, resp. vlastnรญk, obstarรก prostrednรญctvom samostatnรฉho verejnรฉho obstarรกvania.

Obstaranรฝ odbornรฝ nezรกvislรฝ poradca vypracuje energetickรบ analรฝzu budovy, teda posudok, ktorรฝ bude obsahovaลฅ najmรค technickรฝ opis budovy, opis relevantnรฝch obmedzenรญ zย hฤพadiska napr. pamiatkovej ochrany, faktory ovplyvลˆujรบce spotrebu energie aย poลพiadavky na kvalitu vnรบtornรฉho prostredia, identifikรกciu zรกkladnรฝch opatrenรญ na zvรฝลกenie energetickej efektรญvnosti, identifikรกciu inรฝch potrebnรฝch opatrenรญ aย potrieb zadรกvateฤพa, stanovenie minimรกlnej hodnoty รบspory energie, odhad celkovรฝch investiฤnรฝch nรกkladov aย celkovej รบspory, stanovenie predpokladanej hodnoty zรกkazky na zรกklade minimรกlnej hodnoty รบspory energie, odhad jednoduchej doby nรกvratnosti investรญcie aย odhad pomeru investรญcie aย รบspory.

Odbornรฝ nezรกvislรฝ poradca mรดลพe ฤalej pripraviลฅ podklady na verejnรฉ obstarรกvanie na poskytovateฤพa GES, ktorรฝch sรบฤasลฅou musรญ byลฅ aj nรกvrh zmluvy oย GES. Nรกvrh zmluvy bude vychรกdzaลฅ zo vzorovej zmluvy oย GES, ktorรบ MF SR pripravuje vย sรบlade sย usmerneniami Eurostatu tak, aby sa zรกvรคzky vyplรฝvajรบce zย takejto zmluvy nezapoฤรญtavali do verejnรฉho dlhu.

Vo verejnom obstarรกvanรญ na poskytovateฤพa GES obstarรกva subjekt verejnej sprรกvy dosiahnutie energetickรฝch รบspor ako takรฝch, ฤiลพe obstarรกva โ€žvรฝsledokโ€œ, t. j. sluลพbu, nie konkrรฉtne technickรฉ rieลกenie, ktorรฝm sa mรก vรฝsledok dosiahnuลฅ. Podklady na verejnรฉ obstarรกvanie by preto nemali prรญliลก detailne ลกpecifikovaลฅ technickรฉ rieลกenia, pretoลพe by mohlo dรดjsลฅ kย vylรบฤeniu inรฝch aย efektรญvnejลกรญch rieลกenรญ.

Odbornรฝ nezรกvislรฝ poradca by mal subjektu verejnej sprรกvy asistovaลฅ poฤas procesu verejnรฉho obstarรกvania aย mรดลพe nรกsledne dohliadaลฅ aj na proces vรฝstavby aย inลกtalรกcie energetickรฉho zhodnotenia.

Inรฉ aspekty GES na Slovensku

Ekonomickรฝ vรฝznam vykazovania GES mimo sรบvahy verejnej sprรกvy

Na prvรฝ pohฤพad sa mรดลพe zdaลฅ, ลพe ide oย ฤisto formรกlnu zรกleลพitosลฅ. Zย praktickรฉho hฤพadiska, teda zย pohฤพadu reรกlnej ekonomiky, nie je podstatnรฉ, ako sa danรฉ aktรญvum vykazuje (na sรบvahe ktorej zmluvnej strany) aย mรดลพe sa zdaลฅ, ลพe verejnรก sprรกva aย eurรณpske inลกtitรบcie takรฝmto spรดsobom hฤพadajรบ metรณdy, ako obรญsลฅ pravidlรก, ktorรฉ vย minulosti samy vytvorili.

Okrem toho, odhliadnuc od obmedzenรญ na zadlลพovanie jednotlivรฝch subjektov verejnej sprรกvy aย ich zriaฤovateฤพov aย od vplyvov vyลกลกieho dlhovรฉho zaลฅaลพenia na dรดveryhodnosลฅ aย rating krajiny je najlacnejลกรญm spรดsobom financovania energetickej obnovy verejnรฝch budov prรกve ich obnova zย vlastnรฝch zdrojov, prรญpadne sย vyuลพitรญm klasickรฉho dlhovรฉho financovania. Ak vลกak berieme do รบvahy aj dodatoฤnรฉ vplyvy vyลกลกej zadlลพenosti na vyลกลกie รบrokovรฉ sadzby verejnรฉho dlhu, ktorรฉ mรดลพu spรดsobiลฅ zvรฝลกenie nรกkladov na jeho obsluhu, realizรกcia obnovy budov prostrednรญctvom GES sa javรญ ako podstatne vรฝhodnejลกia.

Dรดvodom je informaฤnรก asymetria medzi verejnou sprรกvou aย investormi (prรญpadne vลกeobecne medzi veriteฤพmi aย dlลพnรญkmi), ktorรญ kupujรบ dlhopisy Slovenskej republiky aย financujรบ tak verejnรฝ dlh Slovenska. Tรญto investori, pre ktorรฝch sรบ dlhopisy Slovenskej republiky ฤasto iba jednรฝm zย mnohรฝch nรกstrojov, do ktorรฝch investujรบ svoje prostriedky, venujรบ pozornosลฅ najmรค zรกkladnรฝm ukazovateฤพom, akรฝmi sรบ naprรญklad rating krajiny, zรกkladnรฉ finanฤnรฉ ukazovatele, hospodรกrenie krajiny, podiel verejnรฉho dlhu kย HDP.

Rating Slovenska tieลพ zohฤพadลˆuje najmรค tieto aย podobnรฉ kritรฉriรก. ฤŒรญm je rating Slovenska aย jeho zรกkladnรฉ finanฤnรฉ ukazovatele priaznivejลกรญ, tรฝm vรคฤลกiu dรดveru mรก vย oฤiach investorov aย tรฝm niลพลกiu โ€žrizikovรบ prirรกลพkuโ€œ, tzn. niลพลกie รบrokovรฉ sadzby tรญto investori poลพadujรบ za nรกkup ลกtรกtnych dlhopisov. Napriek tomu, ลพe percentuรกlne mรดลพe รญsลฅ oย desatiny percenta, aย teda na prvรฝ pohฤพad oย nepatrnรฉ zmeny, vย absolรบtnych ฤรญslach ide oย miliรณny eur, ktorรฉ musรญ vย prรญpade nepriaznivรฉho vรฝvoja รบrokovรฝch sadzieb zaplatiลฅ ลกtรกt navyลกe.

Nevykazovanie PPP aย vย naลกom prรญpade GES na sรบvahe verejnej sprรกvy preto vedie kย tomu, ลพe dlh Slovenska vย pomere kย jeho HDP je oย nieฤo niลพลกรญ, ฤo zvyลกuje dรดveru investorov vย to, ลพe svoje investovanรฉ prostriedky zรญskajรบ aj po dlhom ฤase (oย 10, 20 aย od oktรณbra 2017 aj 30 rokov) [8] vย plnej vรฝลกke naspรคลฅ. To vฤaka niลพลกรญm รบrokovรฝm sadzbรกm ลกetrรญ slovenskรฉmu ลกtรกtnemu rozpoฤtu miliรณny eur roฤne. GES teda ponรบkajรบ prรญleลพitosลฅ presunรบลฅ kapitรกlovรฉ vรฝdavky verejnรฝch subjektov na inรฉ politickรฉ priority, vย ktorรฝch nie je partnerstvo so sรบkromnรฝm sektorom moลพnรฉ, resp. vย ktorรฝch nie je dostatok moลพnostรญ financovania zo strany sรบkromnรฉho sektora.

Nezapoฤรญtavanie GES do verejnรฉho dlhu mรก vรฝznam pre krajinu bez ohฤพadu na to, do akej miery je jej ลกtรกtna sprรกva zadlลพenรก. Inรฝmi slovami, vykazovanie GES aย PPP projektov mimo sรบvahy verejnej sprรกvy je vรฝhodnรฉ aj pre krajiny, ktorรฝch verejnรฝ dlh je niลพลกรญ ako ten slovenskรฝ โ€“ jeho vรฝลกka bola vย prvom kvartรกli 2018 pribliลพne 50,8 % HDP (na porovnanie, vย prvom kvartรกli 2018 predstavoval priemernรฝ dlh 28 krajรญn Eรš 81,5 % HDP) [9].

Obr. 2 ฤŒasovรฉ znรกzornenie projektu GES
Obr. 2 ฤŒasovรฉ znรกzornenie projektu GES

Faktoring aย jeho vรฝznam pre rozvoj trhu GES

Pre รบspeลกnรฝ rozvoj vย oblasti trhu sย GES bude pravdepodobne nutnรฝ aj rozvoj trhu vย oblasti odkupovania budรบcich finanฤnรฝch tokov (teda platieb za GES) od poskytovateฤพov GES finanฤnรฝmi inลกtitรบciami prostrednรญctvom procesu znรกmeho ako faktoring. To platรญ predovลกetkรฝm vย prรญpade, keฤ sรบ poskytovatelia GES malรฉ aย strednรฉ podniky aย chcรบ udrลพaลฅ krok sย rastรบcim trhom, ฤo je aj prรญpad vรคฤลกiny poskytovateฤพov GES na Slovensku.

Tieto spoloฤnosti sรบ vo vรคฤลกej miere zรกvislรฉ od externรฝch zdrojov financovania, ฤo mรดลพe zhorลกovaลฅ ich moลพnosti pri zรญskavanรญ bankovรฝch รบverov na realizรกciu ฤalลกรญch investรญciรญ do GES aย prรกve predaj takรฝchto pohฤพadรกvok finanฤnรฝm sprostredkovateฤพom by umoลพnil poskytovateฤพom GES opรคลฅ investovaลฅ do novรฝch projektov.

Rozdiel od doterajลกieho modelu faktoringu pri podobnรฝch projektoch by mal byลฅ vย tom, ลพe finanฤnรก inลกtitรบcia, ktorรก odkรบpi budรบce finanฤnรฉ toky zย tรฝchto projektov od poskytovateฤพa GES, bude niesลฅ riziko neplnenia si zรกvรคzkov poskytovateฤพa GES voฤi subjektu verejnej sprรกvy pri dosahovanรญ garantovanej hodnoty รบspor.

Faktoring nepovedie kย zmene zmluvnรฝch povinnostรญ subjektu verejnej sprรกvy platiลฅ platby za GES dohodnutรฝm spรดsobom. Nepรดjde preto oย รบver napriek tomu, ลพe subjekt verejnej sprรกvy bude maลฅ vย dรดsledku faktoringu zรกvรคzok priamo voฤi finanฤnej inลกtitรบcii, ktorรก budรบcu pohฤพadรกvku alebo jej ฤasลฅ (t. j. nรกrok na budรบce platby) nadobudla od poskytovateฤพa GES.

Je vลกak podstatnรฉ, aby sa subjekt verejnej sprรกvy vลพdy mohol domรกhaลฅ kompenzรกcie od poskytovateฤพa GES za nesplnenie zmluvne garantovanej รบrovne energetickรฝch รบspor โ€“ ฤi uลพ formou znรญลพenรฝch budรบcich zmluvnรฝch platieb oย tรบto kompenzรกciu, resp., ak to zย nejakรฝch dรดvodov nebude dostatoฤnรฉ na kompenzรกciu nedostatoฤnej vรฝkonnosti poskytovateฤพa GES, musรญ do jednรฉho roka prebehnรบลฅ vysporiadanie, aย to buฤ vo forme priamej platby poskytovateฤพa GES subjektu verejnej sprรกvy, alebo ukonฤenรญm zmluvy oย GES (bez akรฝchkoฤพvek zรกvรคzkov subjektu verejnej sprรกvy voฤi finanฤnej inลกtitรบcii).

Vลกeobecnรฉ oฤakรกvania od rozvoja trhu sย GES vย sektore verejnej sprรกvy

Vzhฤพadom na to, ลพe na Slovensku je viac ako 10 000 verejnรฝch budov, oฤakรกvame potenciรกl realizรกcie GES vย celkovom objeme pribliลพne 2 miliรกrd eur, oย ฤom hovoril aj predseda vlรกdy SR na tlaฤovej konferencii 7. februรกra 2018 [10]. Koneฤnรฝ podiel, ako aj rรฝchlosลฅ vyuลพitia tohto potenciรกlu na trhu vลกak bude do znaฤnej miery zรกvisieลฅ aj od inรฝch faktorov, naprรญklad ochoty poskytovateฤพov GES obnovovaลฅ budovy vย sรบlade sย prรญsnymi energetickรฝmi ลกtandardmi Eurรณpskej รบnie [11] aย nรกvratnosti vynaloลพenรฝch kapitรกlovรฝch investรญciรญ vzhฤพadom na charakter aย intenzitu vyuลพรญvania budovy.

Je tieลพ potrebnรฉ zdรดrazniลฅ, ลพe nie vลกetky budovy budรบ vhodnรฉ na obnovu prostrednรญctvom GES. Vo vลกeobecnosti sa dรก povedaลฅ, ลพe ฤรญm ฤastejลกie aย pravidelnejลกie sa budova vyuลพรญva (najmรค vo vykurovacom obdobรญ), tรฝm bude pre ลˆu model GES vรฝhodnejลกรญ. Medzi najvhodnejลกie prรญklady na realizรกciu GES patria hlavne nemocnice aย vรคznice, ktorรฉ sรบ vย nepretrลพitej prevรกdzke poฤas celรฉho roka.

Na zรกklade diskusiรญ sย partnermi vo verejnom sektore oฤakรกvame, ลพe ako prvรฉ sa do GES zapoja vรคฤลกie organizรกcie, hlavne vyลกลกie รบzemnรฉ celky, prรญpadne veฤพkรฉ vzdelรกvacie inลกtitรบcie. Tieto organizรกcie si budรบ mรดcลฅ zabezpeฤiลฅ odbornรฉho nezรกvislรฉho poradcu pre vรคฤลกรญ poฤet budov, ฤo im znaฤne zjednoduลกรญ nevyhnutnรฝ administratรญvny proces.

Okrem toho oฤakรกvame, ลพe GES pomรดลพu zlepลกiลฅ energetickรบ efektรญvnosลฅ budov vย Bratislavskom kraji, ktorรฝ mรก obmedzenรฝ nรกrok na podporu zย fondov Eurรณpskej รบnie vย dรดsledku formรกlne relatรญvne vysokรฉho HDP na obyvateฤพa vย porovnanรญ sย priemerom Eurรณpskej รบnie. Prรกve vย tomto kraji, konkrรฉtne vย Bratislave, sa nachรกdza mnoลพstvo budov, ktorรฉ by takรบto obnovu potrebovali.

Je to preto, ลพe vย Bratislave ako hlavnom meste krajiny je sรบstredenรฝch viac verejnรฝch budov vย porovnanรญ so zvyลกkom krajiny, ale aj preto, ลพe vzhฤพadom na obmedzenรฉ moลพnosti Bratislavy ฤerpaลฅ eurofondy sa tieto budovy vย minulosti neobnovovali vย takom rozsahu ako vย inรฝch slovenskรฝch mestรกch, resp. krajoch.

Medzi najvhodnejลกie prรญklady na realizรกciu GES patria hlavne nemocnice a vรคznice ktorรฉ sรบ v nepretrลพitej prevรกdzke poฤas celรฉho roka
Medzi najvhodnejลกie prรญklady na realizรกciu GES patria hlavne nemocnice a vรคznice ktorรฉ sรบ v nepretrลพitej prevรกdzke poฤas celรฉho roka

Zรกver

Vย sรบฤasnosti existujรบ viacerรฉ rieลกenia, ako obnoviลฅ slovenskรฉ verejnรฉ budovy bez toho, aby sa na tรบto modernizรกciu museli vynakladaลฅ vlastnรฉ zdroje alebo aby sa prรญsluลกnรฉ subjekty zadlลพovali. Vย Operaฤnom programe Kvalita ลพivotnรฉho prostredia je na energetickรบ efektรญvnosลฅ verejnรฝch budov vyฤlenenรฝch pribliลพne 400 miliรณnov eur. Tento balรญk vลกak nestaฤรญ na obnovu vลกetkรฝch budov, pretoลพe potreba trhu vย oblasti zlepลกovania energetickej efektรญvnosti budov je na Slovensku oveฤพa vรคฤลกia.

Okrem toho treba rรกtaลฅ sย tรฝm, ลพe objem eurofondov dostupnรฝch pre Slovensko bude vย budรบcich programovรฝch obdobiach klesaลฅ, jednak zย dรดvodu odchodu Spojenรฉho krรกฤพovstva zย Eurรณpskej รบnie, ale aj pre rastรบcu ลพivotnรบ รบroveลˆ na Slovensku. Navyลกe, netreba zabรบdaลฅ na Bratislavskรฝ kraj, ktorรฝ mรก uลพ teraz obmedzenรฝ prรญstup kย eurofondom. Je preto nevyhnutnรฉ pripraviลฅ dlhodobรฉ rieลกenie zaloลพenรฉ na nรกvratnom spรดsobe financovania, teda rieลกenie, ktorรฉ bude udrลพateฤพnรฉ aย realizovateฤพnรฉ nezรกvisle od objemu dostupnรฝch grantovรฝch prostriedkov zย Eurรณpskej รบnie.

Garantovanรฉ energetickรฉ sluลพby predstavujรบ jeden zo spรดsobov, ako dosiahnuลฅ vรฝraznรฉ zvรฝลกenie energetickej efektรญvnosti vย oblasti verejnรฝch budov. Tento model poskytuje znaฤnรฝ potenciรกl obnovy verejnรฝch budov aย technologickรฝch zariadenรญ bez potreby priamej kapitรกlovej investรญcie zย verejnรฝch zdrojov.

Rozhodnutie Eurostatu zo septembra 2017 tak otvรกra Slovensku ลกirokรฉ moลพnosti zefektรญvลˆovania hospodรกrenia sย energiami vo verejnรฝch budovรกch, ktorรฉ nebudรบ naviazanรฉ na dostupnosลฅ finanฤnรฝch prostriedkov zย Eurรณpskej รบnie, ale budรบ zรกvisieลฅ od naลกej schopnosti identifikovaลฅ, pripraviลฅ aย realizovaลฅ kvalitnรฉ projekty vย oblasti energetickej efektรญvnosti, ktorรฉ sa nรกm vrรกtia nielen zย pohฤพadu financiรญ, ale aj prostrednรญctvom predฤบลพenia ลพivotnosti verejnรฝch budov, znรญลพenia nรกkladov verejnej sprรกvy na energie aย vย koneฤnom dรดsledku aj zlepลกenรญm kvality ลพivotnรฉho prostredia, vย ktorom ลพijeme.

 

Ing. Matej Blaลพej, MSc.
Autor pรดsobรญ na Odbore finanฤnรฝch nรกstrojov aย medzinรกrodnรฝch inลกtitรบciรญ Ministerstva financiรญ SR.

Foto: isifa/Shutterstock

Literatรบra

  1. 1. Eurostat Guidance Note: The Recording of Energy Performance Contracts in Government Accounts, Eurostat, 19. september 2017, http://ec.europa.eu/eurostat/documents/1015035/7959867/Eurostat-Guidance-Note-Recording-Energy-Perform-Contracts-Gov-Accounts.pdf (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018).
  2. Aย Guide to the Statistical Treatment of Energy Performance Contracts, 8. mรกj 2018 http://ec.europa.eu/eurostat/documents/1015035/8885635/guide_to_statistical_treatment_of_epcs_en.pdf/f74b474b-8778-41a9-9978-8f4fe8548ab1 (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018).
  3. Uznesenie vlรกdy Slovenskej republiky ฤ. 570 zย 13. decembra 2017 kย Nรกvrhu na rieลกenie aktuรกlnych potrieb mesta Bratislavy ako hlavnรฉho mesta Slovenskej republiky, รšrad vlรกdy Slovenskej republiky, 13. december 2017,
    http://www.rokovania.sk/File.aspx/Index/Uznesenie-16547 (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018).
  4. Zatepฤพovanie verejnรฝch budov po novom rรฝchlejลกie aย efektรญvnejลกie, Ministerstvo financiรญ Slovenskej republiky, 11. mรกj 2018, http://www.finance.gov.sk/Default.aspx?CatID=84&NewsID=1202
    (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018).
  5. Koncepcia rozvoja garantovanรฝch energetickรฝch sluลพieb vo verejnej sprรกve Slovenskej republiky, รšrad vlรกdy Slovenskej republiky, 11. jรบl 2018, http://www.rokovania.sk/Rokovanie.aspx/BodRokovaniaDetail?idMaterial=27642 (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018).
  6. Nariadenie Eurรณpskeho parlamentu aย Rady (Eรš) ฤ. 549/2013 zย 21. mรกja 2013 oย eurรณpskom systรฉme nรกrodnรฝch aย regionรกlnych รบฤtov vย Eurรณpskej รบnii, https://publications.europa.eu/sk/publication-detail/-/publication/41239b25-9bba-4c36-9b25-926d90511bb3/language-sk (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018).
  7. Tlaฤovรก beseda predsedu vlรกdy SR P. Pellegriniho oย rekonลกtrukcii internรกtov, televรญzia TA3, 11. mรกj 2018, https://www.ta3.com/clanok/1127694/tb-p-pellegriniho-o-rekonstrukcii-internatov.html (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018).
  8. Obchodovateฤพnรฉ emisie vydanรฉ na domรกcom trhu, Agentรบra pre riadenie dlhu aย likvidity, 20. februรกr 2018, https://www.ardal.sk/_img/Documents/ล CP/ล D/Portfรณlio%20ล D/SDXTOTAL.htm (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018).
  9. Government finance statistics, quarterly data, Eurostat, 20. jรบl 2018, http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/9087362/2-20072018-AP-EN.pdf/d9ca7f92-ea01-4a6d-a6d1-f64445be272a (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018).
  10. Fico po stretnutรญ sย rektormi: Na internรกty dรกme 50 miliรณnov. Nebude to vลกak naraz, Hospodรกrske noviny, 7. februรกr 2018, https://slovensko.hnonline.sk/1689185-priamy-prenos-fico-rokoval-s-rektormi-o-rekonstrukcii-internatov (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018).
  11. Vyhlรกลกka ฤ. 364/2012 Z. z.: vyhlรกลกka Ministerstva dopravy, vรฝstavby aย regionรกlneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa vykonรกva zรกkon ฤ. 555/2005ย Z. z. oย energetickej hospodรกrnosti budov aย oย zmene aย doplnenรญ niektorรฝch zรกkonov vย znenรญ neskorลกรญch predpisov, Slov-Lex, https://www.slov-lex.sk/static/pdf/2012/364/ZZ_2012_364_20170101.pdf (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018).

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopiseย TZB Haustechnik 4/2018.

Najฤรญtanejลกie