Novรฉ usmernenie Eurostatu v oblasti garantovanรฝch energetickรฝch sluลพieb
Akรฝ bude jeho vplyv na implementรกciu tรฝchto sluลพieb vo verejnej sprรกve Slovenskej republiky?
Svojรญm rozhodnutรญm prehodnotiลฅ ลกtatistickรฉ vykazovanie projektov vย oblasti garantovanรฝch energetickรฝch sluลพieb otvoril Eurรณpsky ลกtatistickรฝ รบrad (Eurostat) vย septembri 2017 subjektom verejnej sprรกvy vย Eurรณpskej รบnii aย na Slovensku novรฉ moลพnosti zvyลกovania energetickej efektรญvnosti budov vย ich sprรกve alebo vlastnรญctve bez negatรญvneho vplyvu na vรฝลกku dlhu verejnej sprรกvy.
Ministerstvo financiรญ SR vย spoluprรกci sย Ministerstvom hospodรกrstva SR vย sรบฤasnosti nastavuje vnรบtroลกtรกtne procesy vย oblasti poskytovania garantovanรฝch energetickรฝch sluลพieb tak, aby sa vytvorilo transparentnรฉ prostredie, ktorรฉ umoลพnรญ vลกetkรฝm oprรกvnenรฝm subjektom verejnej sprรกvy vyuลพรญvaลฅ garantovanรฉ energetickรฉ sluลพby vย sรบlade sย usmerneniami Eurostatu. Oฤakรกvame, ลพe garantovanรฉ energetickรฉ sluลพby realizovanรฉ podฤพa novรฝch pravidiel budรบ atraktรญvne nielen pre poskytovateฤพov tรฝchto sluลพieb, ale aj pre subjekty verejnej sprรกvy.
Vรฝraz garantovanรก energetickรก sluลพba (GES) pochรกdza zย anglickรฉho spojenia Energy Performance Contracting (EPC) aย predstavuje formu zmluvnรฉho vzลฅahu medzi poskytovateฤพom GES aย prijรญmateฤพom GES, ktorรฝm je subjekt verejnej sprรกvy.
Podstatou GES je poskytovanie sluลพby vย podobe garantovanej energetickej รบspory pri sรบฤasnom energetickom zhodnotenรญ majetku vo vlastnรญctve subjektu verejnej sprรกvy, zaฤo poskytovateฤพovi GES prinรกleลพรญ dohodnutรก odplata. Energetickรฝm zhodnotenรญm sa myslรญ implementรกcia opatrenรญ, ktorรฉ vedรบ kย รบsporรกm energie na vopred stanovenรบ hodnotu aย zodpovedajรบ kapitรกlovรฝm vรฝdavkom poskytovateฤพa GES (subjekt verejnej sprรกvy hradรญ platbu za GES zย beลพnรฝch vรฝdavkov).
Vย prรญpade nedosiahnutia garantovanej รบspory platรญ, ลพe poskytovateฤพ GES je povinnรฝ kompenzovaลฅ rozdiel medzi skutoฤnรฝmi nรกkladmi na energiu aย vรฝลกkou nรกkladov, ktorรฉ by verejnรฉmu subjektu vznikli vย prรญpade dosiahnutia garantovanej รบspory, aย to za predpokladu, ลพe zmluvnรฉ strany dodrลพiavali dohodnutรฉ zmluvnรฉ podmienky.
GES majรบ veฤพa spoloฤnรฉho sย PPP projektmi (Public Private Partnership). Zรกkladnรฝm spoloฤnรฝm znakom je spoluprรกca medzi verejnรฝm aย sรบkromnรฝm sektorom. Pri splnenรญ radu podmienok, medzi ktorรฝmi dominuje najmรค prenos vรคฤลกiny rizรญk projektu na sรบkromnรฉho partnera (poskytovateฤพa GES) realizujรบceho danรฝ projekt, moลพno GES vyลaลฅ zo sรบvahy verejnej sprรกvy. To znamenรก, ลพe takรฝto projekt nemรก vplyv na maastrichtskรฝ dlh poฤรญtanรฝ metodikou ESA 2010.
Vย doterajลกej histรณrii Slovenska sa rieลกenia vย oblasti GES realizovali vo veฤพmi obmedzenej miere. Dรดvodom takรฉhoto stavu bolo najmรค to, ลพe donedรกvna, podฤพa predoลกlรฝch postupov, spadali zรกvรคzky vyplรฝvajรบce zo zmluvy oย GES do dlhu verejnej sprรกvy (anglicky central government debt a/alebo general government debt) alebo sa vย obmedzenej miere postupovalo formou koncesie, ฤo viedlo kย znรญลพeniu transparentnosti vย tejto oblasti.
Zย iniciatรญvy Slovenska sa na eurรณpskej pรดde vย roku 2017 rozprรบdila ลกirokรก diskusia oย ekonomickej podstate GES. Eurostat vydal 19. septembra 2017 usmernenie [1], po ktorom nasledovala podrobnejลกia praktickรก pouลพรญvateฤพskรก prรญruฤka (Prรญruฤka na ลกtatistickรฉ spracovanie garantovanรฝch energetickรฝch sluลพieb) [2] vypracovanรก vย spoluprรกci sย Eurรณpskou investiฤnou bankou (EIB), ktorรก bola uverejnenรก 8. mรกja 2018.
Usmernenie opisuje prรญpady, vย ktorรฝch sa dosahuje vรฝznamnรฝ prenos rizika na poskytovateฤพa GES aย zรกroveล sa projekt nezapoฤรญtava do verejnรฉho dlhu krajiny. Prรญruฤka podrobne vysvetฤพuje spรดsob, ako sa to prejavuje vย zmluvnรฝch, finanฤnรฝch aย inรฝch opatreniach. Tรกto, na prvรฝ pohฤพad formรกlna zmena, mรก vรฝznamnรฝ vplyv na moลพnosลฅ verejnรฉho sektora vstupovaลฅ do takรฉhoto typu kontraktu.
Vzhฤพadom na to, ลพe na Slovensku je viac ako 10 000 verejnรฝch budov, poskytuje model GES znaฤnรฝ potenciรกl na obnovu budov aย technologickรฝch zariadenรญ bez potreby priamej kapitรกlovej investรญcie zย verejnรฝch zdrojov. Eurostat tak svojรญm rozhodnutรญm odblokoval moลพnosti verejnรฉho sektora obnovovaลฅ svoje budovy aย prispievaลฅ kย zvyลกovaniu energetickej efektรญvnosti, ฤรญm umoลพnil rozvoj trhu vย oblasti, vย ktorej bol jeho rast limitovanรฝ vย dรดsledku obmedzujรบco nastavenรฝch pravidiel vykazovania.
Aktivity na strane Eurostatu
Zmena princรญpu vykazovania GES v usmernenรญ Eurostatu
Vydanie spomenutรฉho usmernenia (zverejnenรฉho vย septembri 2017) zo strany Eurostatu je vรฝsledkom iniciatรญvy aย รบsilia รบradnรญkov zย viacerรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtov Eurรณpskej รบnie vrรกtane Slovenska. Poฤas niekoฤพkรฝch ostatnรฝch rokov viedli sย Eurostatom dialรณg na politickej รบrovni, cieฤพom ktorรฉho bolo zosรบladiลฅ ลกtatistickรฉ vykazovanie GES vย sรบlade sย logikou vykazovania PPP projektov. Podฤพa predoลกlรฉho postupu sa GES mohli vykazovaลฅ mimo sรบvahy verejnรฉho sektora iba vย prรญpade, ak sa vรฝslednรก hodnota obnovenรฉho objektu zdvojnรกsobila oproti jeho hodnote bezprostredne pred obnovou.
Podobnรฝ postup sa vย sรบฤasnosti uplatลuje vย prรญpade rekonลกtrukcie objektov (napr. budovy, mosty, diaฤพnice) prostrednรญctvom modelu PPP projektov. Dosiahnuลฅ takรฝto zรกsadnรฝ nรกrast hodnoty budovy obnovenej prostrednรญctvom GES je vลกak ลฅaลพko realizovateฤพnรฉ, pretoลพe vรฝmena okien, rekonลกtrukcia strechy alebo zateplenie budovy jej hodnotu nepochybne zvรฝลกi, nie vลกak na dvojnรกsobok pรดvodnej hodnoty.
Vฤaka dialรณgu sย Eurostatom sa podarilo dosiahnuลฅ, aby Eurostat pri GES neprihliadal na podmienku zhodnotenia objektu na dvojnรกsobok. Napriek tomu, ลพe GES majรบ urฤitรบ podobu sย PPP projektmi (verejnรฝ partner bude sรบkromnรฉmu partnerovi platiลฅ poplatky, kรฝm sรบkromnรฝ partner bude zodpovednรฝ za funkฤnosลฅ aktรญva, vย prรญpade GES za dosiahnutie zmluvne garantovanej รบspory), pri ich ลกtatistickom vykazovanรญ sa nebude prihliadaลฅ na to, aby bola budova zhodnotenรก aลพ na dvojnรกsobok svojej pรดvodnej hodnoty.
Toto rozhodnutie preto otvรกra moลพnosti subjektom vย ลกtรกtnej sprรกve (napr. ministerstvรก) aย vย samosprรกve (napr. obce, VรC, verejnรฉ vysokรฉ ลกkoly) obnoviลฅ svoje budovy bez potreby priamej kapitรกlovej investรญcie zย verejnรฝch zdrojov bez toho, aby sa pre tento cieฤพ museli zadlลพiลฅ, prispieลฅ kย znรญลพeniu nรกkladov verejnej sprรกvy na energie, prispieลฅ kย predฤบลพeniu ลพivotnosti verejnรฝch budov aย zlepลกiลฅ kvalitu ลพivotnรฉho prostredia.
Pouลพรญvateฤพskรก prรญruฤka Eurostatu aย Eurรณpskej investiฤnej banky
Usmernenie Eurostatu opisuje zรกkladnรฉ princรญpy GES, teda prรญpady, vย ktorรฝch sa dosahuje vรฝznamnรฝ prenos rizika na poskytovateฤพa GES aย zรกroveล sa projekt nezapoฤรญtava do verejnรฉho dlhu krajiny. Vย dรดsledku toho, ลพe GES sรบ zloลพitรฉ aย vyลพadujรบ si inลกtitucionรกlne aย prรกvne rรกmce, ktorรฉ by mali byลฅ prehฤพadnรฉ aย nรกpomocnรฉ pri implementรกcii tak, aby sa zabezpeฤila kvalita takรฝchto projektov, Eurostat vย spoluprรกci sย Eurรณpskou investiฤnou bankou (prostrednรญctvom Eurรณpskeho centra pre investiฤnรฉ poradenstvo, anglicky The European Investment Advisory Hub) zverejnil 8. mรกja 2018 praktickรบ prรญruฤku. Prรญruฤka podrobne vysvetฤพuje spรดsob, ako nastaviลฅ zmluvnรฉ, finanฤnรฉ aย inรฉ opatrenia tak, aby sa dodrลพali vyลกลกie uvedenรฉ princรญpy usmernenia.
Prรญprava dokumentov aย implementรกcia GES na Slovensku
รloha MF SR aย MH SR pri nastavovanรญ vnรบtroลกtรกtnych procesov pre GES
Pรดvodnรฝ plรกn, ktorรฝ vychรกdzal zย uznesenia vlรกdy SR ฤ. 570 zย 13. decembra 2017 [3], bol, ลพe Ministerstvo financiรญ SR pripravรญ aย zverejnรญ do 31. mรกja 2018 metodickรฉ usmernenie na implementรกciu GES vย sรบlade sย platnรฝm usmernenรญm Eurostatu.
Vย dรดsledku toho, ลพe po preลกtudovanรญ pouลพรญvateฤพskej prรญruฤky od Eurostatu aย EIB sa identifikovali nevyhnutnรฉ legislatรญvne รบpravy na sprรกvnu implementรกciu GES [4], sa pรดvodnรฝ plรกn zverejniลฅ metodickรฉ usmernenie posunul na zaฤiatok roka 2019 (teda na obdobie, kedy budรบ potrebnรฉ legislatรญvne รบpravy รบฤinnรฉ).
Sย cieฤพom stransparentniลฅ vytvรกrajรบci sa trh sย GES aย umoลพniลฅ subjektom verejnej sprรกvy vyuลพรญvaลฅ GES vย sรบlade sย usmerneniami Eurostatu, vypracovalo Ministerstvo financiรญ SR vย spoluprรกci sย Ministerstvom hospodรกrstva SR iniciatรญvny dokument โKoncepcia rozvoja garantovanรฝch energetickรฝch sluลพieb vo verejnej sprรกve Slovenskej republikyโ [5], ktorรฝ bol schvรกlenรฝ vlรกdou SR 11. jรบla 2018.
Koncepcia opisuje okrem inรฉho proces aย ลพivotnรฝ cyklus GES, prehฤพad kฤพรบฤovรฝch prรกv aย povinnostรญ zmluvnรฝch strรกn tak, aby sa vzลฅah medzi nimi mohol povaลพovaลฅ za GES vย zmysle usmernenia Eurostatu, รบฤtovnรฉ aspekty zmluvy oย GES, zรกkladnรฉ prรกvne aspekty vstupu subjektu verejnej sprรกvy do zmluvy oย GES, daลovรฉ aspekty dane zย prรญjmov aย implikรกcie na kontrolu aย audit.
Okrem metodiky pripravรญ MF SR aย zverejnรญ vzorovรบ zmluvu oย energetickej efektรญvnosti pre verejnรฝ sektor (vzorovรก zmluva oย GES), ktorรบ budรบ verejnรฉ subjekty oprรกvnenรฉ uzavrieลฅ len vtedy, ak jej plnenie nemรก dรดsledky na vรฝลกku dlhu verejnej sprรกvy vย jednotnej metodike platnej pre Eurรณpsku รบniu [6]. Skรบsenosti sย PPP projektmi, kde Eurostat posudzuje zmluvy jednotlivo aย rozhoduje, ฤi sa tieto projekty budรบ alebo nebudรบ ลกtatisticky vykazovaลฅ na sรบvahe verejnej sprรกvy, viedli kย rozhodnutiu, ลพe MF SR pripravรญ vzorovรบ zmluvu oย GES (podpredseda vlรกdy aย minister financiรญ SR oย tom hovoril na tlaฤovej konferencii 11. mรกja 2018) [7].
Eurostat tak posรบdi vzorovรบ zmluvu pripravenรบ MF SR, aย to vzhฤพadom na to, ฤi sรบ rizikรก vย tejto zmluve dostatoฤne prenesenรฉ na poskytovateฤพa GES aย ฤi spฤบลa podmienky, aby sa zรกvรคzky vyplรฝvajรบce zย takejto zmluvy nezapoฤรญtavali do verejnรฉho dlhu. Subjekty verejnej sprรกvy potom budรบ povinnรฉ pouลพรญvaลฅ tento vzor, ฤรญm sa predรญde tomu, aby Eurostat zvlรกลกลฅ individuรกlne posudzoval kaลพdรบ zmluvu oย GES.
Proces rozhodovania sa pre GES aย nรกslednรฉho verejnรฉho obstarรกvania
Obstaranie aย realizรกcia GES bude niekoฤพkostupลovรฝ proces. Na zaฤiatku celรฉho procesu si sprรกvca, resp. vlastnรญk verejnej budovy, musรญ interne vyhodnotiลฅ, ฤi mรก vรดbec vรฝznam uvaลพovaลฅ oย modernizรกcii budovy prostrednรญctvom GES. Na takรฉto zhodnotenie nebudรบ potrebnรฉ odbornรฉ znalosti vย danej oblasti. Ministerstvo financiรญ SR pripravuje jednoduchรฝ interaktรญvny nรกstroj, ktorรฝ na zรกklade odpovedรญ na pribliลพne 15 otรกzok vydรก sprรกvcovi budovy, resp. vlastnรญkovi odporรบฤanie, ฤi mรก pre neho vรฝznam podnikaลฅ ฤalลกie kroky smerom kย realizรกcii obnovy prostrednรญctvom GES. Tento jednoduchรฝ webovรฝ nรกstroj bude zverejnenรฝ na strรกnke Slovenskej inovaฤnej aย energetickej agentรบry (SIEA).
ฤalลกรญm nevyhnutnรฝm krokom bude odbornรก energetickรก analรฝza budovy s cieฤพom pripraviลฅ technickรฉ ลกpecifikรกcie a inรฉ podklady, ktorรฉ budรบ sรบฤasลฅou sรบลฅaลพnรฝch podkladov na verejnรฉ obstarรกvanie na poskytovateฤพa GES. Tรบto analรฝzu aย prรญpravu podkladov bude vypracovรกvaลฅ odbornรฝ nezรกvislรฝ poradca (nezรกvislรฝ odbornรฝ poradca musรญ preukรกzaลฅ technickรบ aย odbornรบ spรดsobilosลฅ na dodanie poลพadovanej sluลพby vrรกtane osvedฤenia oย odbornej spรดsobilosti na poskytovanie GES alebo na energetickรฉho audรญtora podฤพa ยง 12 alebo ยง 19 zรกkona ฤ. 321/2014 Z. z. oย energetickej efektรญvnosti, prรญpadne inรฝ doklad oย ekvivalentnej odbornej spรดsobilosti vย ฤalลกรญch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch Eร), ktorรฉho si sprรกvca budovy, resp. vlastnรญk, obstarรก prostrednรญctvom samostatnรฉho verejnรฉho obstarรกvania.
Obstaranรฝ odbornรฝ nezรกvislรฝ poradca vypracuje energetickรบ analรฝzu budovy, teda posudok, ktorรฝ bude obsahovaลฅ najmรค technickรฝ opis budovy, opis relevantnรฝch obmedzenรญ zย hฤพadiska napr. pamiatkovej ochrany, faktory ovplyvลujรบce spotrebu energie aย poลพiadavky na kvalitu vnรบtornรฉho prostredia, identifikรกciu zรกkladnรฝch opatrenรญ na zvรฝลกenie energetickej efektรญvnosti, identifikรกciu inรฝch potrebnรฝch opatrenรญ aย potrieb zadรกvateฤพa, stanovenie minimรกlnej hodnoty รบspory energie, odhad celkovรฝch investiฤnรฝch nรกkladov aย celkovej รบspory, stanovenie predpokladanej hodnoty zรกkazky na zรกklade minimรกlnej hodnoty รบspory energie, odhad jednoduchej doby nรกvratnosti investรญcie aย odhad pomeru investรญcie aย รบspory.
Odbornรฝ nezรกvislรฝ poradca mรดลพe ฤalej pripraviลฅ podklady na verejnรฉ obstarรกvanie na poskytovateฤพa GES, ktorรฝch sรบฤasลฅou musรญ byลฅ aj nรกvrh zmluvy oย GES. Nรกvrh zmluvy bude vychรกdzaลฅ zo vzorovej zmluvy oย GES, ktorรบ MF SR pripravuje vย sรบlade sย usmerneniami Eurostatu tak, aby sa zรกvรคzky vyplรฝvajรบce zย takejto zmluvy nezapoฤรญtavali do verejnรฉho dlhu.
Vo verejnom obstarรกvanรญ na poskytovateฤพa GES obstarรกva subjekt verejnej sprรกvy dosiahnutie energetickรฝch รบspor ako takรฝch, ฤiลพe obstarรกva โvรฝsledokโ, t. j. sluลพbu, nie konkrรฉtne technickรฉ rieลกenie, ktorรฝm sa mรก vรฝsledok dosiahnuลฅ. Podklady na verejnรฉ obstarรกvanie by preto nemali prรญliลก detailne ลกpecifikovaลฅ technickรฉ rieลกenia, pretoลพe by mohlo dรดjsลฅ kย vylรบฤeniu inรฝch aย efektรญvnejลกรญch rieลกenรญ.
Odbornรฝ nezรกvislรฝ poradca by mal subjektu verejnej sprรกvy asistovaลฅ poฤas procesu verejnรฉho obstarรกvania aย mรดลพe nรกsledne dohliadaลฅ aj na proces vรฝstavby aย inลกtalรกcie energetickรฉho zhodnotenia.
Inรฉ aspekty GES na Slovensku
Ekonomickรฝ vรฝznam vykazovania GES mimo sรบvahy verejnej sprรกvy
Na prvรฝ pohฤพad sa mรดลพe zdaลฅ, ลพe ide oย ฤisto formรกlnu zรกleลพitosลฅ. Zย praktickรฉho hฤพadiska, teda zย pohฤพadu reรกlnej ekonomiky, nie je podstatnรฉ, ako sa danรฉ aktรญvum vykazuje (na sรบvahe ktorej zmluvnej strany) aย mรดลพe sa zdaลฅ, ลพe verejnรก sprรกva aย eurรณpske inลกtitรบcie takรฝmto spรดsobom hฤพadajรบ metรณdy, ako obรญsลฅ pravidlรก, ktorรฉ vย minulosti samy vytvorili.
Okrem toho, odhliadnuc od obmedzenรญ na zadlลพovanie jednotlivรฝch subjektov verejnej sprรกvy aย ich zriaฤovateฤพov aย od vplyvov vyลกลกieho dlhovรฉho zaลฅaลพenia na dรดveryhodnosลฅ aย rating krajiny je najlacnejลกรญm spรดsobom financovania energetickej obnovy verejnรฝch budov prรกve ich obnova zย vlastnรฝch zdrojov, prรญpadne sย vyuลพitรญm klasickรฉho dlhovรฉho financovania. Ak vลกak berieme do รบvahy aj dodatoฤnรฉ vplyvy vyลกลกej zadlลพenosti na vyลกลกie รบrokovรฉ sadzby verejnรฉho dlhu, ktorรฉ mรดลพu spรดsobiลฅ zvรฝลกenie nรกkladov na jeho obsluhu, realizรกcia obnovy budov prostrednรญctvom GES sa javรญ ako podstatne vรฝhodnejลกia.
Dรดvodom je informaฤnรก asymetria medzi verejnou sprรกvou aย investormi (prรญpadne vลกeobecne medzi veriteฤพmi aย dlลพnรญkmi), ktorรญ kupujรบ dlhopisy Slovenskej republiky aย financujรบ tak verejnรฝ dlh Slovenska. Tรญto investori, pre ktorรฝch sรบ dlhopisy Slovenskej republiky ฤasto iba jednรฝm zย mnohรฝch nรกstrojov, do ktorรฝch investujรบ svoje prostriedky, venujรบ pozornosลฅ najmรค zรกkladnรฝm ukazovateฤพom, akรฝmi sรบ naprรญklad rating krajiny, zรกkladnรฉ finanฤnรฉ ukazovatele, hospodรกrenie krajiny, podiel verejnรฉho dlhu kย HDP.
Rating Slovenska tieลพ zohฤพadลuje najmรค tieto aย podobnรฉ kritรฉriรก. ฤรญm je rating Slovenska aย jeho zรกkladnรฉ finanฤnรฉ ukazovatele priaznivejลกรญ, tรฝm vรคฤลกiu dรดveru mรก vย oฤiach investorov aย tรฝm niลพลกiu โrizikovรบ prirรกลพkuโ, tzn. niลพลกie รบrokovรฉ sadzby tรญto investori poลพadujรบ za nรกkup ลกtรกtnych dlhopisov. Napriek tomu, ลพe percentuรกlne mรดลพe รญsลฅ oย desatiny percenta, aย teda na prvรฝ pohฤพad oย nepatrnรฉ zmeny, vย absolรบtnych ฤรญslach ide oย miliรณny eur, ktorรฉ musรญ vย prรญpade nepriaznivรฉho vรฝvoja รบrokovรฝch sadzieb zaplatiลฅ ลกtรกt navyลกe.
Nevykazovanie PPP aย vย naลกom prรญpade GES na sรบvahe verejnej sprรกvy preto vedie kย tomu, ลพe dlh Slovenska vย pomere kย jeho HDP je oย nieฤo niลพลกรญ, ฤo zvyลกuje dรดveru investorov vย to, ลพe svoje investovanรฉ prostriedky zรญskajรบ aj po dlhom ฤase (oย 10, 20 aย od oktรณbra 2017 aj 30 rokov) [8] vย plnej vรฝลกke naspรคลฅ. To vฤaka niลพลกรญm รบrokovรฝm sadzbรกm ลกetrรญ slovenskรฉmu ลกtรกtnemu rozpoฤtu miliรณny eur roฤne. GES teda ponรบkajรบ prรญleลพitosลฅ presunรบลฅ kapitรกlovรฉ vรฝdavky verejnรฝch subjektov na inรฉ politickรฉ priority, vย ktorรฝch nie je partnerstvo so sรบkromnรฝm sektorom moลพnรฉ, resp. vย ktorรฝch nie je dostatok moลพnostรญ financovania zo strany sรบkromnรฉho sektora.
Nezapoฤรญtavanie GES do verejnรฉho dlhu mรก vรฝznam pre krajinu bez ohฤพadu na to, do akej miery je jej ลกtรกtna sprรกva zadlลพenรก. Inรฝmi slovami, vykazovanie GES aย PPP projektov mimo sรบvahy verejnej sprรกvy je vรฝhodnรฉ aj pre krajiny, ktorรฝch verejnรฝ dlh je niลพลกรญ ako ten slovenskรฝ โ jeho vรฝลกka bola vย prvom kvartรกli 2018 pribliลพne 50,8 % HDP (na porovnanie, vย prvom kvartรกli 2018 predstavoval priemernรฝ dlh 28 krajรญn Eร 81,5 % HDP) [9].
Faktoring aย jeho vรฝznam pre rozvoj trhu GES
Pre รบspeลกnรฝ rozvoj vย oblasti trhu sย GES bude pravdepodobne nutnรฝ aj rozvoj trhu vย oblasti odkupovania budรบcich finanฤnรฝch tokov (teda platieb za GES) od poskytovateฤพov GES finanฤnรฝmi inลกtitรบciami prostrednรญctvom procesu znรกmeho ako faktoring. To platรญ predovลกetkรฝm vย prรญpade, keฤ sรบ poskytovatelia GES malรฉ aย strednรฉ podniky aย chcรบ udrลพaลฅ krok sย rastรบcim trhom, ฤo je aj prรญpad vรคฤลกiny poskytovateฤพov GES na Slovensku.
Tieto spoloฤnosti sรบ vo vรคฤลกej miere zรกvislรฉ od externรฝch zdrojov financovania, ฤo mรดลพe zhorลกovaลฅ ich moลพnosti pri zรญskavanรญ bankovรฝch รบverov na realizรกciu ฤalลกรญch investรญciรญ do GES aย prรกve predaj takรฝchto pohฤพadรกvok finanฤnรฝm sprostredkovateฤพom by umoลพnil poskytovateฤพom GES opรคลฅ investovaลฅ do novรฝch projektov.
Rozdiel od doterajลกieho modelu faktoringu pri podobnรฝch projektoch by mal byลฅ vย tom, ลพe finanฤnรก inลกtitรบcia, ktorรก odkรบpi budรบce finanฤnรฉ toky zย tรฝchto projektov od poskytovateฤพa GES, bude niesลฅ riziko neplnenia si zรกvรคzkov poskytovateฤพa GES voฤi subjektu verejnej sprรกvy pri dosahovanรญ garantovanej hodnoty รบspor.
Faktoring nepovedie kย zmene zmluvnรฝch povinnostรญ subjektu verejnej sprรกvy platiลฅ platby za GES dohodnutรฝm spรดsobom. Nepรดjde preto oย รบver napriek tomu, ลพe subjekt verejnej sprรกvy bude maลฅ vย dรดsledku faktoringu zรกvรคzok priamo voฤi finanฤnej inลกtitรบcii, ktorรก budรบcu pohฤพadรกvku alebo jej ฤasลฅ (t. j. nรกrok na budรบce platby) nadobudla od poskytovateฤพa GES.
Je vลกak podstatnรฉ, aby sa subjekt verejnej sprรกvy vลพdy mohol domรกhaลฅ kompenzรกcie od poskytovateฤพa GES za nesplnenie zmluvne garantovanej รบrovne energetickรฝch รบspor โ ฤi uลพ formou znรญลพenรฝch budรบcich zmluvnรฝch platieb oย tรบto kompenzรกciu, resp., ak to zย nejakรฝch dรดvodov nebude dostatoฤnรฉ na kompenzรกciu nedostatoฤnej vรฝkonnosti poskytovateฤพa GES, musรญ do jednรฉho roka prebehnรบลฅ vysporiadanie, aย to buฤ vo forme priamej platby poskytovateฤพa GES subjektu verejnej sprรกvy, alebo ukonฤenรญm zmluvy oย GES (bez akรฝchkoฤพvek zรกvรคzkov subjektu verejnej sprรกvy voฤi finanฤnej inลกtitรบcii).
Vลกeobecnรฉ oฤakรกvania od rozvoja trhu sย GES vย sektore verejnej sprรกvy
Vzhฤพadom na to, ลพe na Slovensku je viac ako 10 000 verejnรฝch budov, oฤakรกvame potenciรกl realizรกcie GES vย celkovom objeme pribliลพne 2 miliรกrd eur, oย ฤom hovoril aj predseda vlรกdy SR na tlaฤovej konferencii 7. februรกra 2018 [10]. Koneฤnรฝ podiel, ako aj rรฝchlosลฅ vyuลพitia tohto potenciรกlu na trhu vลกak bude do znaฤnej miery zรกvisieลฅ aj od inรฝch faktorov, naprรญklad ochoty poskytovateฤพov GES obnovovaลฅ budovy vย sรบlade sย prรญsnymi energetickรฝmi ลกtandardmi Eurรณpskej รบnie [11] aย nรกvratnosti vynaloลพenรฝch kapitรกlovรฝch investรญciรญ vzhฤพadom na charakter aย intenzitu vyuลพรญvania budovy.
Je tieลพ potrebnรฉ zdรดrazniลฅ, ลพe nie vลกetky budovy budรบ vhodnรฉ na obnovu prostrednรญctvom GES. Vo vลกeobecnosti sa dรก povedaลฅ, ลพe ฤรญm ฤastejลกie aย pravidelnejลกie sa budova vyuลพรญva (najmรค vo vykurovacom obdobรญ), tรฝm bude pre ลu model GES vรฝhodnejลกรญ. Medzi najvhodnejลกie prรญklady na realizรกciu GES patria hlavne nemocnice aย vรคznice, ktorรฉ sรบ vย nepretrลพitej prevรกdzke poฤas celรฉho roka.
Na zรกklade diskusiรญ sย partnermi vo verejnom sektore oฤakรกvame, ลพe ako prvรฉ sa do GES zapoja vรคฤลกie organizรกcie, hlavne vyลกลกie รบzemnรฉ celky, prรญpadne veฤพkรฉ vzdelรกvacie inลกtitรบcie. Tieto organizรกcie si budรบ mรดcลฅ zabezpeฤiลฅ odbornรฉho nezรกvislรฉho poradcu pre vรคฤลกรญ poฤet budov, ฤo im znaฤne zjednoduลกรญ nevyhnutnรฝ administratรญvny proces.
Okrem toho oฤakรกvame, ลพe GES pomรดลพu zlepลกiลฅ energetickรบ efektรญvnosลฅ budov vย Bratislavskom kraji, ktorรฝ mรก obmedzenรฝ nรกrok na podporu zย fondov Eurรณpskej รบnie vย dรดsledku formรกlne relatรญvne vysokรฉho HDP na obyvateฤพa vย porovnanรญ sย priemerom Eurรณpskej รบnie. Prรกve vย tomto kraji, konkrรฉtne vย Bratislave, sa nachรกdza mnoลพstvo budov, ktorรฉ by takรบto obnovu potrebovali.
Je to preto, ลพe vย Bratislave ako hlavnom meste krajiny je sรบstredenรฝch viac verejnรฝch budov vย porovnanรญ so zvyลกkom krajiny, ale aj preto, ลพe vzhฤพadom na obmedzenรฉ moลพnosti Bratislavy ฤerpaลฅ eurofondy sa tieto budovy vย minulosti neobnovovali vย takom rozsahu ako vย inรฝch slovenskรฝch mestรกch, resp. krajoch.
Zรกver
Vย sรบฤasnosti existujรบ viacerรฉ rieลกenia, ako obnoviลฅ slovenskรฉ verejnรฉ budovy bez toho, aby sa na tรบto modernizรกciu museli vynakladaลฅ vlastnรฉ zdroje alebo aby sa prรญsluลกnรฉ subjekty zadlลพovali. Vย Operaฤnom programe Kvalita ลพivotnรฉho prostredia je na energetickรบ efektรญvnosลฅ verejnรฝch budov vyฤlenenรฝch pribliลพne 400 miliรณnov eur. Tento balรญk vลกak nestaฤรญ na obnovu vลกetkรฝch budov, pretoลพe potreba trhu vย oblasti zlepลกovania energetickej efektรญvnosti budov je na Slovensku oveฤพa vรคฤลกia.
Okrem toho treba rรกtaลฅ sย tรฝm, ลพe objem eurofondov dostupnรฝch pre Slovensko bude vย budรบcich programovรฝch obdobiach klesaลฅ, jednak zย dรดvodu odchodu Spojenรฉho krรกฤพovstva zย Eurรณpskej รบnie, ale aj pre rastรบcu ลพivotnรบ รบroveล na Slovensku. Navyลกe, netreba zabรบdaลฅ na Bratislavskรฝ kraj, ktorรฝ mรก uลพ teraz obmedzenรฝ prรญstup kย eurofondom. Je preto nevyhnutnรฉ pripraviลฅ dlhodobรฉ rieลกenie zaloลพenรฉ na nรกvratnom spรดsobe financovania, teda rieลกenie, ktorรฉ bude udrลพateฤพnรฉ aย realizovateฤพnรฉ nezรกvisle od objemu dostupnรฝch grantovรฝch prostriedkov zย Eurรณpskej รบnie.
Garantovanรฉ energetickรฉ sluลพby predstavujรบ jeden zo spรดsobov, ako dosiahnuลฅ vรฝraznรฉ zvรฝลกenie energetickej efektรญvnosti vย oblasti verejnรฝch budov. Tento model poskytuje znaฤnรฝ potenciรกl obnovy verejnรฝch budov aย technologickรฝch zariadenรญ bez potreby priamej kapitรกlovej investรญcie zย verejnรฝch zdrojov.
Rozhodnutie Eurostatu zo septembra 2017 tak otvรกra Slovensku ลกirokรฉ moลพnosti zefektรญvลovania hospodรกrenia sย energiami vo verejnรฝch budovรกch, ktorรฉ nebudรบ naviazanรฉ na dostupnosลฅ finanฤnรฝch prostriedkov zย Eurรณpskej รบnie, ale budรบ zรกvisieลฅ od naลกej schopnosti identifikovaลฅ, pripraviลฅ aย realizovaลฅ kvalitnรฉ projekty vย oblasti energetickej efektรญvnosti, ktorรฉ sa nรกm vrรกtia nielen zย pohฤพadu financiรญ, ale aj prostrednรญctvom predฤบลพenia ลพivotnosti verejnรฝch budov, znรญลพenia nรกkladov verejnej sprรกvy na energie aย vย koneฤnom dรดsledku aj zlepลกenรญm kvality ลพivotnรฉho prostredia, vย ktorom ลพijeme.
Ing. Matej Blaลพej, MSc.
Autor pรดsobรญ na Odbore finanฤnรฝch nรกstrojov aย medzinรกrodnรฝch inลกtitรบciรญ Ministerstva financiรญ SR.
Foto: isifa/Shutterstock
Literatรบra
- 1. Eurostat Guidance Note: The Recording of Energy Performance Contracts in Government Accounts, Eurostat, 19. september 2017, http://ec.europa.eu/eurostat/documents/1015035/7959867/Eurostat-Guidance-Note-Recording-Energy-Perform-Contracts-Gov-Accounts.pdf (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018).
- Aย Guide to the Statistical Treatment of Energy Performance Contracts, 8. mรกj 2018 http://ec.europa.eu/eurostat/documents/1015035/8885635/guide_to_statistical_treatment_of_epcs_en.pdf/f74b474b-8778-41a9-9978-8f4fe8548ab1 (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018).
- Uznesenie vlรกdy Slovenskej republiky ฤ. 570 zย 13. decembra 2017 kย Nรกvrhu na rieลกenie aktuรกlnych potrieb mesta Bratislavy ako hlavnรฉho mesta Slovenskej republiky, รrad vlรกdy Slovenskej republiky, 13. december 2017,
http://www.rokovania.sk/File.aspx/Index/Uznesenie-16547 (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018). - Zatepฤพovanie verejnรฝch budov po novom rรฝchlejลกie aย efektรญvnejลกie, Ministerstvo financiรญ Slovenskej republiky, 11. mรกj 2018, http://www.finance.gov.sk/Default.aspx?CatID=84&NewsID=1202
(pouลพitรฉ 30. jรบla 2018). - Koncepcia rozvoja garantovanรฝch energetickรฝch sluลพieb vo verejnej sprรกve Slovenskej republiky, รrad vlรกdy Slovenskej republiky, 11. jรบl 2018, http://www.rokovania.sk/Rokovanie.aspx/BodRokovaniaDetail?idMaterial=27642 (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018).
- Nariadenie Eurรณpskeho parlamentu aย Rady (Eร) ฤ. 549/2013 zย 21. mรกja 2013 oย eurรณpskom systรฉme nรกrodnรฝch aย regionรกlnych รบฤtov vย Eurรณpskej รบnii, https://publications.europa.eu/sk/publication-detail/-/publication/41239b25-9bba-4c36-9b25-926d90511bb3/language-sk (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018).
- Tlaฤovรก beseda predsedu vlรกdy SR P. Pellegriniho oย rekonลกtrukcii internรกtov, televรญzia TA3, 11. mรกj 2018, https://www.ta3.com/clanok/1127694/tb-p-pellegriniho-o-rekonstrukcii-internatov.html (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018).
- Obchodovateฤพnรฉ emisie vydanรฉ na domรกcom trhu, Agentรบra pre riadenie dlhu aย likvidity, 20. februรกr 2018, https://www.ardal.sk/_img/Documents/ล CP/ล D/Portfรณlio%20ล D/SDXTOTAL.htm (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018).
- Government finance statistics, quarterly data, Eurostat, 20. jรบl 2018, http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/9087362/2-20072018-AP-EN.pdf/d9ca7f92-ea01-4a6d-a6d1-f64445be272a (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018).
- Fico po stretnutรญ sย rektormi: Na internรกty dรกme 50 miliรณnov. Nebude to vลกak naraz, Hospodรกrske noviny, 7. februรกr 2018, https://slovensko.hnonline.sk/1689185-priamy-prenos-fico-rokoval-s-rektormi-o-rekonstrukcii-internatov (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018).
- Vyhlรกลกka ฤ. 364/2012 Z. z.: vyhlรกลกka Ministerstva dopravy, vรฝstavby aย regionรกlneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa vykonรกva zรกkon ฤ. 555/2005ย Z. z. oย energetickej hospodรกrnosti budov aย oย zmene aย doplnenรญ niektorรฝch zรกkonov vย znenรญ neskorลกรญch predpisov, Slov-Lex, https://www.slov-lex.sk/static/pdf/2012/364/ZZ_2012_364_20170101.pdf (pouลพitรฉ 30. jรบla 2018).
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopiseย TZB Haustechnik 4/2018.