Iluminácia budov historického centra Bratislavy
Bratislava je hlavným a najľudnatejším mestom Slovenska a sídlom Bratislavského samosprávneho kraja. Čoraz viac sa stáva aj centrom turistiky stredoeurópskeho priestoru, preto je dôležité nechať vyniknúť jej atmosféru. Jedným z prostriedkov na dosiahnutie očakávaného efektu môže byť iluminácia budov.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Aby sa aj história mesta zachovala, mnohé objekty historického centra zdobí vhodná iluminácia. Oddelenie svetelnej techniky Fakulty elektrotechniky a informatiky (FEI) STU má dlhodobé skúsenosti s ilumináciou významných bratislavských budov. Participovalo na návrhu osvetlenia Dómu sv. Martina či Hlavného námestia a podobne. V rámci diplomových prác inžinierskeho štúdia na FEI STU v Bratislave vznikli ďalšie dva zaujímavé projekty, a to Koncepcia večerného obrazu mesta (Bratislavy) tvorená svetelnou technikou a druhý projekt Iluminácia historického centra Bratislavy, ktorý vznikol v úzkej spolupráci s Fakultou architektúry STU (Ing. arch. Polomová, PhD.). Opis jeho riešenia prinášame v nasledujúcich riadkoch.
Historické súvislosti iluminácie
Na ilumináciu sa vybrala Michalská ulica, ktorá je jednou z najstarších ulíc mesta, a jej okolie. Michalská ulica vznikla na diaľkovej ceste vedúcej z Moravy k dunajskému brodu – v blízkosti nej sa ľudia usadzovali ešte pred vznikom mesta. Od 13. storočia tvorila jednu z hlavných osí Bratislavy. Po vybudovaní mestského opevnenia v 14. storočí sa na jej konci postavila brána, chrániaca vstup do mesta, podľa ktorej dostala ulica svoje meno a zachovala si ho dodnes.
Súčasťou obrannej funkcie Michalskej brány je aj charakteristické zakrivenie ulice pri jej vyústení do Námestia Slovenského národného povstania. V jednom z domov sa zachovala baroková lekáreň U Červeného raka, dnes Múzeum farmácie. Východný rad Michalskej ulice tvoria typické meštianske domy, ktoré tu vznikali prestavbami gotických objektov v 16. až 18. storočí. O stredovekom pôvode svedčí napríklad trojdielna sedília v prejazde domu s popisným číslom 12 z 15. storočia, zaklenutom renesančnou hrebienkovou klenbou v čase, keď sa renesančne upravovali aj susedné domy.
Renesančné kamenné portály sa zachovali aj vo vedľajšom dome č. 20 s nárožným artiklom. V dome č. 12 sa na začiatku 19. storočia nachádzala Weberova tlačiareň, neskôr v rokoch 1843 až 1850 patril tento dom slovenskému publicistovi J. Palkovičovi. V dome č. 10, susediacom s Kaplnkou sv. Kataríny, sa pri reštaurátorských prácach odkryli fragmenty výzdoby interiérov z prelomu 18. a 19. storočia. Kompletne sa zachovala maliarska výzdoba miestností na druhom poschodí. Nachádzajú sa tu aj ďalšie budovy, ktoré patria medzi kultúrne pamiatky – ako napríklad Jesenákov palác patriaci k prvým vrcholne barokovým palácom v Bratislave.
Keďže na Michalskej ulici (a v jej blízkom okolí) je veľa kultúrnych pamiatok, bolo treba starostlivo zvážiť vhodné kritérium na výber objektov, ktoré by sa mali iluminovať. Kritérium výberu objektov pritom muselo vychádzať z hierarchie historického, umeleckého a urbanistického významu. Podľa tohto kritéria sa vybrali objekty:
- Michalská veža a brána – z urbanistického hľadiska ide o mestskú dominantu, z historického hľadiska je to jediná zachovaná mestská brána opevnenia,
- Segnerova kúria – významná pre svoju historickú a umeleckú hodnotu, keďže sa tam zachovala čistá renesančná fasáda,
- Kaplnka sv. Kataríny – má historickú hodnotu ako najstaršia gotická kaplnka v Bratislave,
- Palác Uhorskej kráľovskej komory, dnešná Univerzitná knižnica – má nielen historický, ale aj architektonický význam pre svoju dominantnosť,
- fresky – historické maľby, ktoré sa zachovali na Bielej ulici,
- Mirbachov palác – klenot rokokovej architektúry.
Pri návrhu osvetlenia daných objektov bolo okrem uvedených skutočností potrebné vziať do úvahy aj vplyv verejného osvetlenia (na tieto budovy), ktoré sa realizuje prostredníctvom svietidiel (historických lucerien) s vysokotlakovými sodíkovými výbojkami. Nepochybne, na večerný obraz Michalskej ulice majú vplyv aj výklady a osvetlené, resp. svietiace reklamy, ktoré sú umiestnené na budovách, alebo prípadná dočasná vianočná výzdoba (obr. 1).
Príklad iluminácie si ukážeme na Kaplnke sv. Kataríny. Ide o jednoduchú gotickú kaplnku, postavenú ako súčasť cisterciánskeho kláštora, vysvätenú v roku 1325. V roku 1311 ju dal cistercián František de Columba, kaplán pápežského legáta, postaviť ako jednoloďovú kaplnku. Stála na pozemku, ktorý vlastnil cistrerciánsky kláštor V Heiligenkreuzi a patrila cisterciánom až do začiatku 16. storočia. Rozsiahle náklady na údržbu a veľká vzdialenosť od kláštora v Heiligenkreuzi však viedli jeho opáta k tomu, že kaplnku neskôr prenajal mestu a v roku 1552 mu ju napriek protestom bratislavskej kapituly predal.
V 17. storočí kaplnku zavreli a jej inventár rozpredali. Uchádzali sa o ňu uršulínky, ale v roku 1676 ju dostali do správy kapucíni. Zriadili v nej nový oltár s kazateľnicou a v úpravách interiéru pokračovali aj v 18. storočí. V roku 1743 vytvoril bratislavský sochár A. Hüter plastiky sv. Antona a sv. Františka, hainburgský sochár M. Vallaster nový oltár a lavice. Okolo roku 1840 bolo vytvorené nové priečelie kaplnky v klasicizujúcom slohu. Kaplnka má pomerne jednoduchú architektúru, obdĺžnikový priestor s polygonálnym uzáverom a krížové erbové klenby, dnešná fasáda nie je pôvodná.
Obr. 2: Kaplnka sv. Kataríny vo večernom pohľade | Obr. 3: Kaplnka sv. Kataríny cez deň |
Analýza súčasného stavu a návrh osvetlenia
Kaplnka sv. Kataríny nemá vlastné exteriérové osvetlenie. Ako možno vidieť na obr. 2, v jej susedstve sa z jednej strany nachádza budova, na ktorej je umiestnená osvietená reklamná tabuľa a z druhej strany budova, kde je umiestnené verejné osvetlenie. Hodnoty nameraných jasov sa pohybujú v rozpätí 0,5 až 3,2 cd/m2. Ideový návrh pre objekt sa spracoval v dvoch variantoch:
Variant 1
Pri osvetľovaní Kaplnky sv. Kataríny sa zobralo do úvahy, že je umiestnená v rade domov a nie je samostatným objektom; osvetľuje sa teda len jej priečelie. Súčasne sa v tomto variante navrhuje iluminácia s osobitným režimom. Do 21.00 hod. by malo fungovať interiérové osvetlenie okien, rímsy a barokových detailov nachádzajúcich sa v hornej časti budovy; po 21.00 hod. sa bude iluminácia riešiť fasádnym systémom s využitím pilasterov a ponechaním osvetlenia rímsovej časti.
Hodnoty jasov v jednotlivých častiach osvetlenia sa budú líšiť, v hornej časti sa na zachovanie „rímsovej kontinuity“ so Segnerovou kúriou volí 4 až 5 cd/m2. V dolnej časti pri osvetlení pilasterov postačí hodnota jasu 2 až 3 cd/m2. Zelenkavú farbu fasády najlepšie ukáže svetelný zdroj s teplým bielym svetlom (3 000 K).
Obr. 6: Iluminovaná Kaplnka sv. Kataríny pri variante 1 – osvetlenie do 21.00 hod. | Obr. 7: Iluminovaná Kaplnka sv. Kataríny pri variante 1 – osvetlenie po 21.00 hod. |
Variant 2
Druhý variant je jednoduchší, spočíva v celoplošnom osvietení fasády pomocou jediného svietidla, ktoré smeruje do stredu vrchnej časti budovy, kde sa nachádza vetrací otvor. Hodnoty jasov postupne klesajú smerom od stredu budovy k okrajom – od hodnoty 5 cd/m2 nadol. Takisto ako v prvom prípade má svetelný zdroj náhradnú teplotu chromatickosti 3 000 K. Tento variant možno skombinovať aj s dočasným osvetlením interiéru.
Projekt je kompletne pripravený v prostredí DIALux, ktorý umožňuje efektnú vizualizáciu objektov a ich iluminácie. Návrh osvetlenia počíta s kvalitnými svietidlami od významných výrobcov svetelnej techniky. Projekt obsahuje pre každý variant rozmiestnenie a smerovanie svietidiel. Na obr. 4 je znázornené rozmiestnenie a smerovanie svietidiel v hornej časti budovy kaplnky podľa variantu 1. Na obr. 5 je pohľad na Kaplnku sv. Kataríny vizualizovanú v prostredí DIALux. Z obrázku je zrejmé, ako reálne vystihuje vizualizácia skutočnosť.
Obr. 6 a 7 znázorňujú iluminovanú Kaplnku sv. Kataríny pri variante 1 – obr. 6 ukazuje osvetlenie do 21.00 hod., obr. 7 ukazuje osvetlenie po 21.00 hod. Na obr. 8 je iluminovaná Kaplnka sv. Kataríny pri variante 2.
Súčasťou návrhu je aj podrobná ekonomická analýza, ktorá sa na tomto mieste pre obmedzený priestor neuvádza. FEI STU ponúkne celý projekt iluminácie spolu s koncepciou večerného obrazu Bratislavy Magistrátu Bratislavy na realizáciu.
Obr. 4: Rozmiestnenie a smerovanie svietidiel v hornej časti budovy kaplnky podľa variantu 1 | Obr. 5: Pohľad na Kaplnku sv. Kataríny vizualizovanú v programe DIALux |
prof. Ing. Alfonz Smola, PhD., Ing. Michal Majerský
A. Smola pôsobí ako riaditeľ Znaleckého ústavu elektrotechniky a informatiky Fakulty elektrotechniky a informatiky STU v Bratislave. M. Majerský pôsobí na tejto fakulte.
Foto a obrázky: archív autorov
Literatúra
1. Holčík, Š., Rusina, I.: Umenie Bratislavy. Bratislava: Tatran, 1987.
2. Krasňan, F., Smola, A.: Iluminácia Kostola sv. Jakuba staršieho v Trnave. In: EE, roč. 10, 2004, mimoriadne číslo, s. 157 – 160.
3. Lacika, I., Tomčík, V.: Tvoja Bratislava. Bratislava: Mladé letá, 1992.
4. Lengyelova, T., Mrva, I.: Historický kalendár – Slovensko. Bratislava: Perfekt, 1990.
5. Smola, A., Krasňan, F. a kol.: Mestské opevnenie v Trnave – Bernolákova brána – Návrh iluminácie. Bratislava, 2002.
6. Smola, A., Polomová, B., Krasňan, F.: Návrh koncepcie iluminácie hlavného mesta SR – Bratislavy. Bratislava: 2002. 59 s.
7. Špiesz, A.: Bratislava v stredoveku. Bratislava: Perfekt, 2001.
8. Štefanovičová, T. a kol.: Najstaršie dejiny Bratislavy. Bratislava: Elán, 1993.
Článok bol uverejnený v časopise TZB HAUSTECHNIK.