Pohฤพad na modernรฉ nรกstupiลกtia autobusovej stanice
Galรฉria(8)

Osvetlenie autobusovej stanice v Banskej Bystrici

Partneri sekcie:

Autobusovรก stanica v Banskej Bystrici je najmodernejลกou stanicou na Slovensku a sรบฤasne jednou z najmodernejลกรญch v Eurรณpe. Jej hodnota sa opiera aj o modernรฉ technolรณgie aplikovanรฉ v rรกmci prevรกdzky stanice โ€“ modernรฉ SMART osvetlenie je toho zreteฤพnรฝm prรญkladom. Je energeticky efektรญvne a sรบฤasne jeho SMART svietidlรก, tzv. bazรฉny, tvoria dominantnรฝ architektonickรฝ prvok autobusovej stanice.

Stanica bola uvedenรก do prevรกdzky 21. septembra 2017, takลพe v sรบฤasnosti sรบ uลพ k dispozรญcii prvรฉ skรบsenosti z jej prevรกdzky.

Architektom rieลกenia boli Peter Styk a Marian Sotnรญk. Svetelnotechnickรฝ projekt spracovali Jozef ล vantner ako supervรญzor a Radim Vitรกsek ako manaลพรฉr svetelnotechnickรฉho projektu. Meranie svetelnotechnickรฝch parametrov svietidiel vykonal Roman Dubniฤka.

Dodรกvateฤพom svietidiel, riadiaceho systรฉmu a oลพivenia SMART osvetlenia bola spoloฤnosลฅ SLOS, s. r. o. Dekoratรญvnu ฤasลฅ atypickรฝch svietidiel, tzv. bazรฉnov, vyrobila slovenskรก firma ORGECO, spol. s r. o., z Novรฝch Zรกmkov.

Pouลพitรฉ svietidlรก HBDL Asym
Pouลพitรฉ svietidlรก High Bay SVL
Priebeh detekciรญ pohybov
Princรญp ฤinnosti svietidiel ovlรกdanรฝch riadiacim systรฉmom esave
Svietidlรก pouลพitรฉ na autobusovej stanici ฤasลฅ Nรกstupiลกtia a cesty
Typickรฝ priebeh spotreby svietidiel na autobusovej stanici v Banskej Bystrici
Vizualizรกcia autobusovej stanice

Modernรฝ riadiaci systรฉm

Jadrom osvetฤพovacej sรบstavy je modernรฝ riadiaci systรฉm esave slControl, ktorรฝ umoลพลˆuje:

  • sledovaลฅ spotrebu elektrickej energie na osvetlenie jednotlivรฝch nรกstupรญลกลฅ, prรญjazdovรฝch a odjazdovรฝch ciest,
  • vyhodnocovaลฅ spotrebu elektrickej energie v ฤasovom priebehu (dni, mesiace, roky),
  • sledovaลฅ poฤet pohybov cestujรบcich a autobusov na jednotlivรฝch nรกstupiลกtiach, prรญjazdovรฝch a odjazdovรฝch cestรกch,
  • vyhodnocovaลฅ poฤet pohybov cestujรบcich a autobusov na jednotlivรฝch nรกstupiลกtiach, prรญjazdovรฝch a odjazdovรฝch cestรกch,
  • prispรดsobovaลฅ kvantitatรญvne parametre osvetlenia osvetฤพovacej sรบstavy aktuรกlnym stavom v prevรกdzke autobusovej stanice,
  • prispรดsobovaลฅ kvantitatรญvne parametre osvetlenia osvetฤพovacej sรบstavy aktuรกlnym stavom dennรฉho osvetlenia v danรฝch priestoroch a v okolรญ stanice (slรบลพi na to senzor snรญmania jasu),
  • nastavovaลฅ parametre osvetlenia a vykonรกvaลฅ aktuรกlne zmeny v nastavenรญ,
  • nastavovaลฅ parametre osvetฤพovacej sรบstavy online cez internet,
  • sledovaลฅ prevรกdzkovรฝ stav meranรฝch veliฤรญn cez internet,
  • sledovaลฅ stav osvetฤพovacej sรบstavy z riadiaceho centra autobusovej stanice.
Energetickรฉ ลกtatistiky osvetฤพovacej sรบstavy
Poฤet kontrolรฉrov: 55
Poฤet riadenรฝch smart svietidiel: 279
Inลกtalovanรฝ prรญkon: 21,08 kW
Skutoฤnรฝ prรญkon: 15:00: 14,79 kW, 22:00: 8,46 kW, 01:00: 3,82 kW

Osvetlenie zabezpeฤuje รบฤastnรญkom cestnej premรกvky dobrรบ viditeฤพnosลฅ, ฤรญm zniลพuje riziko nehรดd a zvyลกuje bezpeฤnosลฅ. Snรญmaฤ pohybu nastavuje hladinu osvetlenosti. Ak nie je detegovanรฝ ลพiadny pohyb, osvetlenosลฅ sa znรญลพi na prednastavenรบ minimรกlnu hodnotu.

Esave slControl pracuje s beลพnรฝmi svetelnรฝmi zdrojmi a s najฤastejลกie pouลพรญvanรฝmi predradnรญkmi. Umoลพลˆuje zredukovaลฅ nรกklady na spotrebu elektrickej energie a รบdrลพbu na absolรบtne minimum. V kombinรกcii s pohybovรฝm senzorom zabezpeฤuje jasnรฉ osvetlenie len tรฝch oblastรญ, v ktorรฝch sa pohybujรบ osoby alebo vozidlรก. Rozoznรกva polohu, ฤas, pohyb a jas povrchov.

Princรญp fungovania riadiaceho systรฉmu esave spoฤรญva v znรญลพenรญ svetelnรฉho toku svietidiel na prednastavenรบ hladinu osvetlenosti, ktorรก je nastavenรก v rozsahu od 1 do 50 % nominรกlnej hodnoty osvetlenosti. Pre autobusovรบ stanicu sa na zรกklade meranรญ osvetlenosti stanovila minimรกlna hodnota osvetlenosti na cestรกch na 20 % nominรกlnej osvetlenosti, na prechodoch pre chodcov na 50 % a na nรกstupiลกtiach na 30 % nominรกlnej osvetlenosti.

Tieto hodnoty sa automaticky nastavia v prรญpade, keฤ sa v riadenom priestore nenachรกdzajรบ ลพiadne osoby, resp. vozidlรก. Nominรกlna osvetlenosลฅ sa pouลพije iba v ฤase, keฤ je to skutoฤne potrebnรฉ. Tento princรญp funguje pomocou ฤasovรฝch, sรบmrakovรฝch a pohybovรฝch senzorov.

Bezdrรดtovรก komunikรกcia medzi svietidlami zรกroveลˆ zabezpeฤuje maximรกlnu bezpeฤnosลฅ cestujรบcich. K bezpeฤnosti chodcov prispievajรบ aj svietidlรก slรบลพiace na osvetlenie prechodov pre chodcov, ktorรฉ majรบ na tento รบฤel optimalizovanรบ krivku svietivosti.

Princรญp ฤinnosti svietidiel ovlรกdanรฝch riadiacim systรฉmom esave
Princรญp ฤinnosti svietidiel ovlรกdanรฝch riadiacim systรฉmom esave |

Princรญp ฤinnosti svietidiel ovlรกdanรฝch riadiacim systรฉmom esave je na obr. 2. Osvetlenie moลพno monitorovaลฅ z aplikรกcie v mobile, PC alebo tablete, ktorรก poskytuje ลกtatistiky zo svietidiel a senzorov, takลพe poskytuje prehฤพad nielen o spotrebe energie, ale aj o pohybe osรดb v danej zรณne.

Na pouลพitie cez internet z ktorรฉhokoฤพvek miesta je potrebnรฉ maลฅ v mieste inลกtalรกcie riadiaceho systรฉmu zariadenie slControl Gateway, ktorรฉ umoลพลˆuje zabezpeฤenรบ komunikรกciu.

Pripojiลฅ sa lokรกlne k systรฉmu esave moลพno aj s pouลพitรญm laptopu a ลกpeciรกlneho USB zariadenia v dosahu esave jednotiek. Komunikรกcia je ลกifrovanรก a zabezpeฤenรก proti zneuลพitiu.

Typickรฝ priebeh spotreby svietidiel na autobusovej stanici v Banskej Bystrici
Typickรฝ priebeh spotreby svietidiel na autobusovej stanici v Banskej Bystrici |

Medzi vรฝhody pouลพitรฉho riadiaceho systรฉmu patrรญ predovลกetkรฝm:

  • vรฝraznรฉ znรญลพenie nรกkladov na energie oproti neriadenรฉmu LED osvetleniu,
  • znรญลพenie ruลกivรฉho osvetlenia,
  • bezpeฤnosลฅ a vizuรกlny komfort vodiฤov, cestujรบcich a nรกvลกtevnรญkov autobusovej stanice,
  • predฤบลพenie ลพivotnosti LED osvetlenia,
  • dokonalรฝ prehฤพad o spotrebe energie,
  • ลกtatistika pohybu osรดb/รกut v riadenom priestore,
  • ovlรกdanie osvetlenia cez internet.

Zรกkladnรฉ vlastnosti riadiaceho systรฉmu

Medzi zรกkladnรฉ vlastnosti riadiaceho systรฉmu patria:

  • individuรกlne prispรดsobovanie osvetlenia cez plynulรฉ stmievanie bez nutnosti zรกsahu obsluhy,
  • profily s รบrovลˆami osvetlenia,
  • zabezpeฤenie centrรกlneho riadenia okruhu sรบmrakovรฝm senzorom a pohybovรฝmi senzormi,
  • spojenie vรฝhod centrรกlne aj individuรกlne riadenรฝch svietidiel,
  • existencia informรกciรญ o stave svietidla pre proaktรญvnu รบdrลพbu a detekciu poruchy,
  • aktรญvne sledovanie teploty LED diรณd,
  • voliteฤพnรก kompenzรกcia svetelnรฉho toku (LFC) zabezpeฤujรบca konลกtantnรบ รบroveลˆ osvetlenia poฤas celej ลพivotnosti LED diรณd,
  • centrรกlny spรญnaฤ umoลพลˆujรบci okamลพitรฉ rozsvietenie nezรกvislรฉ od profilu pri ลกpeciรกlnych prรญleลพitostiach alebo nรบdzovรฝch situรกciรกch.

Funkcie ovlรกdacieho softvรฉru

Ovlรกdacรญ softvรฉr:

  • zobrazuje aktuรกlny stav svietidiel,
  • zobrazuje a nastavuje reลพim svietidiel vrรกtane รบrovne stmievania,
  • organizuje svietidlรก do skupรญn,
  • umoลพลˆuje zobraziลฅ polohu a indikรกciu stavu svietidiel na mape,
  • zobrazuje, nastavuje a ukladรก konfigurรกcie jednotlivรฝch svietidiel alebo skupรญn,
  • zobrazuje รบdaje o spotrebe jednotlivรฝch svietidiel alebo skupรญn,
  • zobrazuje ลกtatistiky pohybu osรดb,
  • umoลพลˆuje export ลกtatistรญk do xls sรบboru.
ล pecifikรกcia svietidiel
Na osvetlenie sa pouลพili tieto svietidlรก:
โ€ข 174 ks svietidlo (1) High Bay 100 W, 4000 K, esave ready na zรกkladnรฉ osvetlenie; usporiadanรฉ v lรญniรกch SVL1 โ€“ SVL21,
โ€ข 71 ks svietidlo (2) TERMINAL BUS 2in1 esave ready LED HighBay SVL 100 W, 4 000 K, 125 lm/W esave ready + dizajnovรก ฤasลฅ 2 000 mm zรกkladnรฉ osvetlenie + dekoratรญvne osvetlenie (architektรบra); usporiadanรฉ v lรญniรกch SVH1-SVH7,
โ€ข 18 ks svietidlo (3) RAVO 38 W, 4 000 K, IP44, 4 580 lm, esave ready, zรกkladnรฉ osvetlenie chodnรญka pred ฤakรกrลˆou; usporiadanรฉ v lรญnii SDK1,
โ€ข 15 ks svietidlo (4) HBDL Asym 50 W 4 000 K, esave ready, osvetlenie prechodov pre chodcov,
โ€ข 15 ks svietidlo (D) RAVO 38 W, 4 000 K, IP44, 4 580 lm, esave ready, zรกkladnรฉ osvetlenie chodnรญka pri eskalรกtore; usporiadanรฉ v lรญnii SDK1.
Svietidlรก pouลพitรฉ na autobusovej stanici ฤasลฅ Nรกstupiลกtia a cesty
Svietidlรก pouลพitรฉ na autobusovej stanici ฤasลฅ Nรกstupiลกtia a cesty |

Zรกver

Prevรกdzka osvetฤพovacej sรบstavy autobusovej stanice v Banskej Bystrici preukazuje vysokรบ spoฤพahlivosลฅ, praktickรบ bezporuchovosลฅ a najmรค energetickรบ efektรญvnosลฅ naprojektovanรฉho a zrealizovanรฉho rieลกenia.

Osvetฤพovacia sรบstava tak splnila vลกetky predpoklady a stala sa vรฝznamnou zloลพkou veฤพmi vydarenรฉho architektonickรฉho diela slรบลพiaceho ลกirokej verejnosti. Z meranรญ vyplรฝva, ลพe takto riadenรก osvetฤพovacia sรบstava uลกetrรญ asi 70 percent elektrickej energie oproti stavu, keฤ by bola neregulovanรก.

Literatรบra
1. Projektovรก dokumentรกcia Terminรกl SC BB, autobusovรก stanica. SLOS, Jozef ล vantner, 2017.
2. Kniha svietidiel Terminรกl SC BB, autobusovรก stanica. SLOS, Jozef ล vantner, 2017.
3. STN EN 12665: 2012 Svetlo a osvetlenie. Zรกkladnรฉ termรญny a kritรฉriรก na stanovenie poลพiadaviek na osvetlenie.
4. STN EN 12464-1: 2012 (36 0074) Svetlo a osvetlenie. Osvetlenie pracovรญsk. ฤŒasลฅ 1: Vnรบtornรฉ pracoviskรก.
5. STN EN 12464-2: 2015 (36 0074) Svetlo a osvetlenie. Osvetlenie pracovรญsk. ฤŒasลฅ 2: Vonkajลกie pracoviskรก.
6. STN EN 1838: 2014 (36 0075) Svetlo a osvetlenie. Nรบdzovรฉ osvetlenie.
7. STN EN 50172: 2005 (36 0640) Sรบstavy nรบdzovรฉho รบnikovรฉho osvetlenia.

Alfonz Smola, Jozef ล vantner, Ernest Haris
Alfonz Smola bol konzultantom svetelnotechnickรฉho projektu autobusovej stanice, Jozef ล vantner jeho spracovateฤพom. Ernest Haris pรดsobรญ vo firme ORGECO, spol. s r. o., ktorรก dodala dekoratรญvnu ฤasลฅ atypickรฝch svietidiel.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise TZB HAUSTECHNIK 1/2019.