osvetlenie vnutornych priestorov novych sakralnych budov
Galรฉria(2)

Osvetlenie vnรบtornรฝch priestorov novรฝch sakrรกlnych budov

Partneri sekcie:

Architektรบra novรฝch sakrรกlnych budov je na prvรฝ pohฤพad veฤพmi rรดznorodรก. Skรบsenosti vลกak hovoria, ลพe vย tvarovanรญ aย ฤlenenรญ vnรบtornรฉho priestoru sa odrรกลพa racionรกlne koncipovanรก pรดdorysnรก skladba tรฝchto budov โ€“ stred aย ลกtyri svetovรฉ strany. Vย sรบฤasnosti si sakrรกlne budovy nenรกrokujรบ na dominantnรบ polohu ani na to, aby boli veฤพkostne monumentรกlnou architektรบrou, priฤom nevystupuje ani poลพiadavka na realizรกciu veลพe โ€“ zvonice. Typickรฝm znakom novรฝch sakrรกlnych budov sa stala jednoduchosลฅ bez prebytoฤnej vรฝzdoby. Na zรกklade tรฝchto skutoฤnostรญ sa treba sรบstrediลฅ na vypracovanie kvalitatรญvnych aย kvantitatรญvnych poลพiadaviek na osvetlenie vnรบtornรฝch priestorov sakrรกlnych budov.

osvetlenie vnutornych priestorov novych sakralnych budov 5618 big image

Konลกtitรบcia oย posvรคtnej liturgii

Poลพiadavky na osvetlenie vnรบtornรฝch priestorov sakrรกlnych budov sa opierajรบ oย zรกvery Druhรฉho vatikรกnskeho koncilu, ktorรฝ zasadal vย Bazilike sv. Petra vย rokoch 1962 โ€“ 1965. Poฤas tohto koncilu vznikol dokument nazvanรฝ Konลกtitรบcia oย posvรคtnej liturgii, ktorรฝ okrem inรฉho odporรบฤa dbaลฅ na umeleckรบ รบroveลˆ aย funkฤnosลฅ architektรบry, aby rรญmskokatolรญcke kostoly boli bez prebytoฤnej vรฝzdoby. Treba dodaลฅ, ลพe bohosluลพobnรฝ (liturgickรฝ) priestor, ktorรฝ slรบลพi nรกboลพenskรฉmu kultu, dispoziฤne tvorรญ oltรกrny priestor (presbytรฉrium) aย zhromaลพdenie veriacich. Vย historickรฝch priestoroch sakrรกlnej architektรบry boli veriaci oddelenรญ od presbytรฉria architektonickรฝmi prvkami (mrieลพkou aย pod.). Novรก รบprava poฤรญta sย tรฝm, ลพe ideovรฝm stredobodom bohosluลพobnรฉho (liturgickรฉho) priestoru je stรดl Pรกnov (menza), ktorรฝ sa nachรกdza vย historickรฝch chrรกmoch pred hlavnรฝm oltรกrom.

Dnes je tendencia umiestniลฅ stรดl Pรกnov, kde sa spรกja Boh sย ฤlovekom, sรบฤasnosลฅ sย veฤnosลฅou, tak, ลพe je obklopenรฝ veriacimi zย troch strรกn. Preto sa centrรกlne zoradenie lavรญc pre veriacich povaลพuje za vhodnejลกie ako pozdฤบลพne. Vย zรกsade presbytรฉrium mรก byลฅ nad zhromaลพdenรญm veriacich vyvรฝลกenรฉ, nie vลกak od nich oddelenรฉ. Na zdรดraznenie dรดstojnosti Boลพieho slova mรก byลฅ aj miesto, odkiaฤพ sa ฤรญta aย kรกลพe (ambona), oproti ostatnรฉmu priestoru vyvรฝลกenรฉ oย jeden alebo viac schodov. Na umiestnenie kazateฤพnice je okrem dobrej poฤuยญteฤพnosti kladenรก poลพiadavka jej dobrej viditeฤพnosti, aby sa nikto necรญtil vylรบฤenรฝ zo zhromaลพdenia veriacich. Stรดl Pรกnov, ktorรฝ je vyhotovenรฝ zย jednรฉho prรญrodnรฉho kameลˆa, pritom podstavec mรดลพe byลฅ zย akรฉhokoฤพvek materiรกlu, sa nachรกdza vย strede kratลกej steny presbytรฉria, kazateฤพnica (ambona) je umiestnenรก vedฤพa oltรกra trochu bliลพลกie kย chรณrovรฝm laviciam pre spevรกkov. Rovnako vedฤพa oltรกra, bliลพลกie kย chรณrovรฝm laviciam pre spevรกkov na druhej strane, je umiestnenรฝ kazateฤพnicovรฝ pult na ฤรญtanie textov aย oznamov aย sedadlo (sedes), miesto pre kลˆaza, odkiaฤพ predsedรก zhromaลพdeniu veriacich aย vedie modlitbu. Pult sa lรญลกi od kazateฤพnice veฤพkosลฅou aย vรฝzdobou. Najvรฝznamnejลกรญm zariadenรญm sakrรกlnej budovy je svรคtostรกnok, vย ktorom sa uchovรกva Sviatosลฅ oltรกrna (vย kresลฅanskej liturgii chlieb, ktorรฝ sa po posvรคtenรญ โ€“ konsekrรกcii โ€“ premieลˆa na Kristovo telo prijรญmanรฉ veriacimi), na ฤo upozorลˆuje veฤnรฉ svetlo. Dnes sรบ svรคtostรกnky (tabernรกkulรก) na oltรกroch. Vย stredoveku sa Sviatosลฅ oltรกrna uschovรกvala vย pastofรณriรกch, ktorรฉ tvorili vรคฤลกinou vรฝklenky vย stene svรคtyne za oltรกrom alebo mali formu veลพiฤiek.
ย 
Viacรบฤelovรฉ vyuลพitie
Pri rieลกenรญ vnรบtornรฉho priestoru novรฝch sakrรกlnych budov sa prihliada aj na moลพnosลฅ jeho viacรบฤelovรฉho vyuลพitia (naprรญklad pouลพitรญm stoliฤiek namiesto pevnรฝch lavรญc). Myslรญ sa aj na umiestnenie organu, pamรคtรก sa tieลพ na dostatoฤnรฝ priestor na spevokol. Celรฉ vystrojenie sakrรกlnych budov mรก pรดsobiลฅ ako pozvanie, prรญjemne aย mรก viesลฅ kย vnรบtornej koncentrรกcii. Zvony majรบ byลฅ vhodne umiestnenรฉ, aby ich bolo dobre poฤuลฅ aย mohli plniลฅ svoju funkciu pozรฝvania. Ideรกlne je ich umiestnenie vo vhodnej veลพi. Nรกvrh tvaru, orientรกcie aย dispoziฤnรฉho rieลกenia novรฝch sakrรกlnych budov treba dobre zvaลพovaลฅ aj so zreteฤพom na stimulaฤnรฝ, dynamickรฝ charakter slneฤnรฉho svetla aย oblohy. Vย minulosti bolo typickรฉ ich umiestnenie vย centre obรฝvanรฉho priestoru, na vyvรฝลกenom mieste, sย orientรกciou presbytรฉria na vรฝchod aย veลพe na zรกpad.ย 

Vย sรบvislosti so stavanรญm novรฝch sakrรกlnych budov treba spomenรบลฅ aj vรฝstavbu zborovรฝch centier, kde okrem bohosluลพobnรฉho priestoru sรบ eลกte naprรญklad priestory pre mlรกdeลพ, pre dospelรฝch, kuchyลˆa, sociรกlne zariadenie, byt ฤi pracovลˆa farรกra. Sรบ vyjadrenรญm dรดleลพitej poลพiadavky, ลพe zhromaลพdenie veriacich mรก byลฅ spolu nielen na sluลพbรกch Boลพรญch vย nedeฤพu, ale aj poฤas tรฝลพdลˆa รบฤasลฅou na rozliฤnรฝch podujatiach nรกboลพenskรฉho aย spoloฤenskรฉho charakteru. Trend prechodu od nedeฤพnรฉho obradovรฉho kresลฅanstva kย jeho kaลพdodennรฉmu praktizovaniu vย pastorรกlnom aย diakonickom spoloฤenstve vyลพaduje zohฤพadnenie vyuลพรญvania bohosluลพobnรฝch priestorov pre rรดzne skupiny aย vekovรฉ kategรณrie veriacich.

Napokon, vย oveฤพa vรคฤลกej miere treba vyuลพรญvaลฅ sakrรกlne budovy aย ich symboliku sย misijnรฝm zรกmerom, aย to ako kamennรฉho svedka viery. Deje sa tak pri zรกujme turistov nielen vย prรญpade atraktรญvnych kultรบrno-historickรฝch sakrรกlnych budov, ale mรดลพe sa to diaลฅ aj vย novรฝch sakrรกlnych budovรกch.
ย 

Spรดsob osvetlenia vnรบtornรฝch priestorov

รšฤelom osvetฤพovacej sรบstavy je vytvoriลฅ takรฉ svetelnรฉ pomery architektonickรฉho prostredia sakrรกlnych budov, pri ktorรฝch sprรกvne vnรญmame vnรบtornรฝ priestor, jeho rozmery, tvar, farby iย estetickรฉ pรดsobenie nรกboลพenskรฉho kultu. Treba hneฤ pripomenรบลฅ, ลพe je rozdiel medzi poลพiadavkami na vhodnรบ atmosfรฉru vย prostredรญ sakrรกlnych budov pri prevaลพne detailnom aย pri celkovom videnรญ. Keฤลพe najvรคฤลกie poลพiadavky na osvetlenosลฅ, ako aj splnenie ฤalลกรญch kvalitatรญvnych aย kvantitatรญvnych poลพiadaviek majรบ prรกve oltรกrny priestor (presbytรฉrium) aย zhromaลพdenie veriacich, treba venovaลฅ pozornosลฅ najmรค parametrom zrakovรฉho vรฝkonu vย mieste zrakovej รบlohy kลˆaza aย veriacich. Je samozrejmรฉ, ลพe zrakovรก pohoda vย ostatnom zornom poli nepriamo vplรฝva na nezabudnuteฤพnรฝ zรกลพitok zย nรกboลพenskรฉho obradu.

Nesmieme zabรบdaลฅ, ลพe vลกetky parametre dobrรฉho osvetlenia vnรบtornรฝch priestorov sakrรกlnych budov vzrastajรบ so zvyลกovanรญm jasu pozadia, teda sย celkovou svetlosลฅou aย farebnosลฅou hlavnรฝch povrchov bohosluลพobnรฉho (liturgickรฉho) priestoru. Treba hneฤ pripomenรบลฅ, ลพe รบroveลˆ jasu aย farebnรฝ vzhฤพad svetla zornรฉho poฤพa predstavuje len zรกchytnรบ hladinu, od ktorej treba odvรญjaลฅ gradient svetelnรฝch podnetov. Pretoลพe vย prostredรญ bohosluลพobnรฉho (liturgickรฉho) priestoru sa kลˆaz aย veriaci pohybujรบ aย oฤami sa orientujรบ na rรดzne smery, musรญme vย zodpovedajรบcich smeroch pohฤพadov dosiahnuลฅ sย prรญdavnรฝmi svietidlami optimรกlne rozloลพenie adaptaฤnรฉho jasu. Inรฝmi slovami, treba vylรบฤiลฅ:

  • prรญliลก vysokรฝ jas, ktorรฝ mรดลพe spรดsobiลฅ oslnenie,
  • prรญliลก vysokรฉ kontrasty jasu, ktorรฉ spรดsobujรบ รบnavu nepretrลพitou adaptรกciou zraku,
  • prรญliลก nรญzky jas aย prรญliลก nรญzke kontrasty jasu, ktorรฉ vedรบ kย jednotvรกrnemu svetelnรฉmu prostrediu.

ย 
Pรดsobenie farieb
Vรฝzdoba architektonickรฉho prostredia, respektรญve kombinรกcie svetelnรฝch zdrojov vย zornom poli kลˆaza aย veriacich upรบtavajรบ pozornosลฅ aj farebnosลฅou svetla aย podanรญm farieb povrchov vรฝzdoby architektonickรฉho prostredia. Keฤลพe teplรฉ farby (ฤervenรก, pomaranฤovรก, ลพltรก aย ich odtiene) vyvolรกvajรบ pocit tepla, pรดsobia ลพivo, povzbudzujรบ aลพ vzruลกujรบ, sรบ veฤพmi vรฝznamnรฉ aย urฤujรบce pre pohodu svetelnรฉho prostredia sakrรกlnych budov. Naopak, studenรฉ farby (zelenรก, svetlomodrรก, tmavomodrรก aย ich odtiene) vyvolรกvajรบ pocit chladu, upokojujรบ aย poskytujรบ รบฤพavu zraku.

Voฤพba farebnรฉho vzhฤพadu svetla vnรบtornรฝch priestorov sakrรกlnych budov je nielen zรกleลพitosลฅou psycholรณgie, estetiky aย toho, ฤo sa povaลพuje za prirodzenรฉ, ale zรกvisรญ aj od รบrovne osvetlenosti aย farebnej vรฝzdoby architektonickรฉho prostredia. Je samozrejmรฉ, ลพe vรฝchodiskovรฝm podkladom nรกvrhu osvetlenia vnรบtornรฝch priestorov novรฝch sakrรกlnych budov je รบroveลˆ adaptaฤnรฉho jasu (viac ako10 cd/m2) pre ustรกlenรฉ procesy dennรฉho (fotopickรฉho) videnia, keฤ okrem jasnosti vnรญmame aj farebnรฝ vzhฤพad svetla.
ย 
Efektรญvne vyuลพitie svetla
Koncepcia umelรฉho osvetlenia novรฝch sakrรกlnych budov je รบzko spรคtรก redistribรบciou slneฤnรฉho svetla vย priestoroch sakrรกlnej architektรบry. Mรก vลกak spฤบลˆaลฅ aj poลพiadavky na osvetlenie priestorov sakrรกlnej architektรบry bez plytvania energiou. Preto je nevyhnutnรฉ sprรกvne zvoliลฅ osvetฤพovaciu sรบstavu, ako aj zariadenie na ovlรกdanie aย vyuลพitie dostupnรฉho dennรฉho svetla. Najefektรญvnejลกie sรบ jednoduchรฉ konลกtrukฤnรฉ rieลกenia presmerovania dennรฉho aย umelรฉho svetla pomocou prenosnรฝch zrkadiel aย reflektorov. Modelovรฝm spรดsobom sa dajรบ overiลฅ rรดzne spรดsoby redistribรบcie svetla vย prostredรญ bohosluลพobnรฉho (liturgickรฉho) priestoru. Pritom platรญ zรกsada, ลพe kลˆaz aย veriaci nemajรบ osvetฤพovaciu sรบstavu vnรญmaลฅ, t. j. prenosnรฉ zrkadlรก aย reflektory vrรกtane svietidiel by mali byลฅ umiestnenรฉ skryte. Tรกto zรกsada sa tรฝka aj osvetฤพovacรญch otvorov. Pozorovaลฅ sa majรบ vรฝluฤne pรบtaฤe liturgickรฉho ลพivota vย sakrรกlnych budovรกch.

Zย uvedenรฉho je zrejmรฉ, ลพe len komplexnรฝ pohฤพad teolรณgov, architektov, vรฝtvarnรญkov, projektantov, svetelnรฝch technikov, dodรกvateฤพov aย veriacich mรดลพe vyrieลกiลฅ nรกroฤnรบ รบlohu spรดsobu osvetlenia vnรบtornรฝch priestorov sakrรกlnych budov. Pritom vย praxi sa stรกle stretรกvame sย nepochopenรญm zรกsad osvetlenia architektonickรฉho prostredia sakrรกlnych budov.
ย 
prof. Ing. Pavol Horลˆรกk, DrSc.
ย 
Autor ฤlรกnku bol vย rokoch 1966 aลพ 2008 pracovnรญkom Katedry elektroenergetiky FEI STU vย Bratislave. Bol zakladateฤพom ลกtudijnรฉho zamerania svetelnรก technika na EF SVล T vย Bratislave, ktorรฉ vzniklo vย roku 1977. Vย rรกmci ลพivnostenskรฉho podnikania sa naฤalej orientuje na oblasลฅ projektovania osvetฤพovacรญch zariadenรญ aย meranie osvetฤพovacรญch sรบstav doma aย vย zahraniฤรญ.
ย 
Literatรบra
1.ย ย ย  Attems, A. โ€“ Horลˆรกk, P.: Koncepcia osvetlenia katolรญckych kostolov. In: Jemnรก mechanika aย optika, 1991, ฤ. 10 โ€“ 11, s. 277 โ€“ 278.
2.ย ย ย  Attems, A. โ€“ Horลˆรกk, P.: Osvetฤพovanie sakrรกlnych budov zรกplavou svetla. In: Jemnรก mechanika aย optika, 1992, ฤ. 1 โ€“ 2, s. 21 โ€“ 25.
3.ย ย ย  Attems, A. โ€“ Horลˆรกk, P.: Osobitosti osvetlenia sakrรกlnych budov. In: Racionรกlne vyuลพรญvanie energie. Marec 1992, s. 35 โ€“ 37.
4.ย ย ย  Attems, A. โ€“ Horลˆรกk, P.: Oย problรฉmoch osvetlenia sakrรกlnych budov. In: Svetlo 92. Bratislava: Slovenskรก svetelnotechnickรก spoloฤnosลฅ, 1992, s. 4.
5.ย ย ย  Attems, A. โ€“ Horลˆรกk, P.: Osvetlenie kostolov. In: Katolรญcke noviny, 1992, ฤ. 20, s. 10.
6.ย ย ย  Attems, A. โ€“ Horลˆรกk, P.: Posudzovanie vizuรกlยญneho pรดsobenia architektonickรฉho prostredia sakrรกlnych budov. In: Jemnรก mechanika aย optika, 1992,
ฤ. 6 โ€“ 8, s. 135 โ€“ 137.
7.ย ย ย  Attems, A. โ€“ Horลˆรกk, P.: Poznรกmky na margo zdruลพenรฉho osvetlenia novรฝch sakrรกlnych budov. In:ย Jemnรก mechanika aย optika, 1992, ฤ. 6 โ€“ 8, s.ย 145 โ€“ 147.ย 
8.ย ย ย  Horลˆรกk, P.: Svetlo โ€“ dรดleลพitรก sรบฤasลฅ sakrรกlneho priestoru. In: Normalizรกcia, 2011, ฤ. 3, s. 2 โ€“ 8.

Najฤรญtanejลกie