Osvetlenie vnรบtornรฝch priestorov novรฝch sakrรกlnych budov
Architektรบra novรฝch sakrรกlnych budov je na prvรฝ pohฤพad veฤพmi rรดznorodรก. Skรบsenosti vลกak hovoria, ลพe vย tvarovanรญ aย ฤlenenรญ vnรบtornรฉho priestoru sa odrรกลพa racionรกlne koncipovanรก pรดdorysnรก skladba tรฝchto budov โ stred aย ลกtyri svetovรฉ strany. Vย sรบฤasnosti si sakrรกlne budovy nenรกrokujรบ na dominantnรบ polohu ani na to, aby boli veฤพkostne monumentรกlnou architektรบrou, priฤom nevystupuje ani poลพiadavka na realizรกciu veลพe โ zvonice. Typickรฝm znakom novรฝch sakrรกlnych budov sa stala jednoduchosลฅ bez prebytoฤnej vรฝzdoby. Na zรกklade tรฝchto skutoฤnostรญ sa treba sรบstrediลฅ na vypracovanie kvalitatรญvnych aย kvantitatรญvnych poลพiadaviek na osvetlenie vnรบtornรฝch priestorov sakrรกlnych budov.
Konลกtitรบcia oย posvรคtnej liturgii
Poลพiadavky na osvetlenie vnรบtornรฝch priestorov sakrรกlnych budov sa opierajรบ oย zรกvery Druhรฉho vatikรกnskeho koncilu, ktorรฝ zasadal vย Bazilike sv. Petra vย rokoch 1962 โ 1965. Poฤas tohto koncilu vznikol dokument nazvanรฝ Konลกtitรบcia oย posvรคtnej liturgii, ktorรฝ okrem inรฉho odporรบฤa dbaลฅ na umeleckรบ รบroveล aย funkฤnosลฅ architektรบry, aby rรญmskokatolรญcke kostoly boli bez prebytoฤnej vรฝzdoby. Treba dodaลฅ, ลพe bohosluลพobnรฝ (liturgickรฝ) priestor, ktorรฝ slรบลพi nรกboลพenskรฉmu kultu, dispoziฤne tvorรญ oltรกrny priestor (presbytรฉrium) aย zhromaลพdenie veriacich. Vย historickรฝch priestoroch sakrรกlnej architektรบry boli veriaci oddelenรญ od presbytรฉria architektonickรฝmi prvkami (mrieลพkou aย pod.). Novรก รบprava poฤรญta sย tรฝm, ลพe ideovรฝm stredobodom bohosluลพobnรฉho (liturgickรฉho) priestoru je stรดl Pรกnov (menza), ktorรฝ sa nachรกdza vย historickรฝch chrรกmoch pred hlavnรฝm oltรกrom.
Dnes je tendencia umiestniลฅ stรดl Pรกnov, kde sa spรกja Boh sย ฤlovekom, sรบฤasnosลฅ sย veฤnosลฅou, tak, ลพe je obklopenรฝ veriacimi zย troch strรกn. Preto sa centrรกlne zoradenie lavรญc pre veriacich povaลพuje za vhodnejลกie ako pozdฤบลพne. Vย zรกsade presbytรฉrium mรก byลฅ nad zhromaลพdenรญm veriacich vyvรฝลกenรฉ, nie vลกak od nich oddelenรฉ. Na zdรดraznenie dรดstojnosti Boลพieho slova mรก byลฅ aj miesto, odkiaฤพ sa ฤรญta aย kรกลพe (ambona), oproti ostatnรฉmu priestoru vyvรฝลกenรฉ oย jeden alebo viac schodov. Na umiestnenie kazateฤพnice je okrem dobrej poฤuยญteฤพnosti kladenรก poลพiadavka jej dobrej viditeฤพnosti, aby sa nikto necรญtil vylรบฤenรฝ zo zhromaลพdenia veriacich. Stรดl Pรกnov, ktorรฝ je vyhotovenรฝ zย jednรฉho prรญrodnรฉho kameลa, pritom podstavec mรดลพe byลฅ zย akรฉhokoฤพvek materiรกlu, sa nachรกdza vย strede kratลกej steny presbytรฉria, kazateฤพnica (ambona) je umiestnenรก vedฤพa oltรกra trochu bliลพลกie kย chรณrovรฝm laviciam pre spevรกkov. Rovnako vedฤพa oltรกra, bliลพลกie kย chรณrovรฝm laviciam pre spevรกkov na druhej strane, je umiestnenรฝ kazateฤพnicovรฝ pult na ฤรญtanie textov aย oznamov aย sedadlo (sedes), miesto pre kลaza, odkiaฤพ predsedรก zhromaลพdeniu veriacich aย vedie modlitbu. Pult sa lรญลกi od kazateฤพnice veฤพkosลฅou aย vรฝzdobou. Najvรฝznamnejลกรญm zariadenรญm sakrรกlnej budovy je svรคtostรกnok, vย ktorom sa uchovรกva Sviatosลฅ oltรกrna (vย kresลฅanskej liturgii chlieb, ktorรฝ sa po posvรคtenรญ โ konsekrรกcii โ premieลa na Kristovo telo prijรญmanรฉ veriacimi), na ฤo upozorลuje veฤnรฉ svetlo. Dnes sรบ svรคtostรกnky (tabernรกkulรก) na oltรกroch. Vย stredoveku sa Sviatosลฅ oltรกrna uschovรกvala vย pastofรณriรกch, ktorรฉ tvorili vรคฤลกinou vรฝklenky vย stene svรคtyne za oltรกrom alebo mali formu veลพiฤiek.
ย
Viacรบฤelovรฉ vyuลพitie
Pri rieลกenรญ vnรบtornรฉho priestoru novรฝch sakrรกlnych budov sa prihliada aj na moลพnosลฅ jeho viacรบฤelovรฉho vyuลพitia (naprรญklad pouลพitรญm stoliฤiek namiesto pevnรฝch lavรญc). Myslรญ sa aj na umiestnenie organu, pamรคtรก sa tieลพ na dostatoฤnรฝ priestor na spevokol. Celรฉ vystrojenie sakrรกlnych budov mรก pรดsobiลฅ ako pozvanie, prรญjemne aย mรก viesลฅ kย vnรบtornej koncentrรกcii. Zvony majรบ byลฅ vhodne umiestnenรฉ, aby ich bolo dobre poฤuลฅ aย mohli plniลฅ svoju funkciu pozรฝvania. Ideรกlne je ich umiestnenie vo vhodnej veลพi. Nรกvrh tvaru, orientรกcie aย dispoziฤnรฉho rieลกenia novรฝch sakrรกlnych budov treba dobre zvaลพovaลฅ aj so zreteฤพom na stimulaฤnรฝ, dynamickรฝ charakter slneฤnรฉho svetla aย oblohy. Vย minulosti bolo typickรฉ ich umiestnenie vย centre obรฝvanรฉho priestoru, na vyvรฝลกenom mieste, sย orientรกciou presbytรฉria na vรฝchod aย veลพe na zรกpad.ย
Vย sรบvislosti so stavanรญm novรฝch sakrรกlnych budov treba spomenรบลฅ aj vรฝstavbu zborovรฝch centier, kde okrem bohosluลพobnรฉho priestoru sรบ eลกte naprรญklad priestory pre mlรกdeลพ, pre dospelรฝch, kuchyลa, sociรกlne zariadenie, byt ฤi pracovลa farรกra. Sรบ vyjadrenรญm dรดleลพitej poลพiadavky, ลพe zhromaลพdenie veriacich mรก byลฅ spolu nielen na sluลพbรกch Boลพรญch vย nedeฤพu, ale aj poฤas tรฝลพdลa รบฤasลฅou na rozliฤnรฝch podujatiach nรกboลพenskรฉho aย spoloฤenskรฉho charakteru. Trend prechodu od nedeฤพnรฉho obradovรฉho kresลฅanstva kย jeho kaลพdodennรฉmu praktizovaniu vย pastorรกlnom aย diakonickom spoloฤenstve vyลพaduje zohฤพadnenie vyuลพรญvania bohosluลพobnรฝch priestorov pre rรดzne skupiny aย vekovรฉ kategรณrie veriacich.
Napokon, vย oveฤพa vรคฤลกej miere treba vyuลพรญvaลฅ sakrรกlne budovy aย ich symboliku sย misijnรฝm zรกmerom, aย to ako kamennรฉho svedka viery. Deje sa tak pri zรกujme turistov nielen vย prรญpade atraktรญvnych kultรบrno-historickรฝch sakrรกlnych budov, ale mรดลพe sa to diaลฅ aj vย novรฝch sakrรกlnych budovรกch.
ย
Spรดsob osvetlenia vnรบtornรฝch priestorov
รฤelom osvetฤพovacej sรบstavy je vytvoriลฅ takรฉ svetelnรฉ pomery architektonickรฉho prostredia sakrรกlnych budov, pri ktorรฝch sprรกvne vnรญmame vnรบtornรฝ priestor, jeho rozmery, tvar, farby iย estetickรฉ pรดsobenie nรกboลพenskรฉho kultu. Treba hneฤ pripomenรบลฅ, ลพe je rozdiel medzi poลพiadavkami na vhodnรบ atmosfรฉru vย prostredรญ sakrรกlnych budov pri prevaลพne detailnom aย pri celkovom videnรญ. Keฤลพe najvรคฤลกie poลพiadavky na osvetlenosลฅ, ako aj splnenie ฤalลกรญch kvalitatรญvnych aย kvantitatรญvnych poลพiadaviek majรบ prรกve oltรกrny priestor (presbytรฉrium) aย zhromaลพdenie veriacich, treba venovaลฅ pozornosลฅ najmรค parametrom zrakovรฉho vรฝkonu vย mieste zrakovej รบlohy kลaza aย veriacich. Je samozrejmรฉ, ลพe zrakovรก pohoda vย ostatnom zornom poli nepriamo vplรฝva na nezabudnuteฤพnรฝ zรกลพitok zย nรกboลพenskรฉho obradu.
Nesmieme zabรบdaลฅ, ลพe vลกetky parametre dobrรฉho osvetlenia vnรบtornรฝch priestorov sakrรกlnych budov vzrastajรบ so zvyลกovanรญm jasu pozadia, teda sย celkovou svetlosลฅou aย farebnosลฅou hlavnรฝch povrchov bohosluลพobnรฉho (liturgickรฉho) priestoru. Treba hneฤ pripomenรบลฅ, ลพe รบroveล jasu aย farebnรฝ vzhฤพad svetla zornรฉho poฤพa predstavuje len zรกchytnรบ hladinu, od ktorej treba odvรญjaลฅ gradient svetelnรฝch podnetov. Pretoลพe vย prostredรญ bohosluลพobnรฉho (liturgickรฉho) priestoru sa kลaz aย veriaci pohybujรบ aย oฤami sa orientujรบ na rรดzne smery, musรญme vย zodpovedajรบcich smeroch pohฤพadov dosiahnuลฅ sย prรญdavnรฝmi svietidlami optimรกlne rozloลพenie adaptaฤnรฉho jasu. Inรฝmi slovami, treba vylรบฤiลฅ:
- prรญliลก vysokรฝ jas, ktorรฝ mรดลพe spรดsobiลฅ oslnenie,
- prรญliลก vysokรฉ kontrasty jasu, ktorรฉ spรดsobujรบ รบnavu nepretrลพitou adaptรกciou zraku,
- prรญliลก nรญzky jas aย prรญliลก nรญzke kontrasty jasu, ktorรฉ vedรบ kย jednotvรกrnemu svetelnรฉmu prostrediu.
ย
Pรดsobenie farieb
Vรฝzdoba architektonickรฉho prostredia, respektรญve kombinรกcie svetelnรฝch zdrojov vย zornom poli kลaza aย veriacich upรบtavajรบ pozornosลฅ aj farebnosลฅou svetla aย podanรญm farieb povrchov vรฝzdoby architektonickรฉho prostredia. Keฤลพe teplรฉ farby (ฤervenรก, pomaranฤovรก, ลพltรก aย ich odtiene) vyvolรกvajรบ pocit tepla, pรดsobia ลพivo, povzbudzujรบ aลพ vzruลกujรบ, sรบ veฤพmi vรฝznamnรฉ aย urฤujรบce pre pohodu svetelnรฉho prostredia sakrรกlnych budov. Naopak, studenรฉ farby (zelenรก, svetlomodrรก, tmavomodrรก aย ich odtiene) vyvolรกvajรบ pocit chladu, upokojujรบ aย poskytujรบ รบฤพavu zraku.
Voฤพba farebnรฉho vzhฤพadu svetla vnรบtornรฝch priestorov sakrรกlnych budov je nielen zรกleลพitosลฅou psycholรณgie, estetiky aย toho, ฤo sa povaลพuje za prirodzenรฉ, ale zรกvisรญ aj od รบrovne osvetlenosti aย farebnej vรฝzdoby architektonickรฉho prostredia. Je samozrejmรฉ, ลพe vรฝchodiskovรฝm podkladom nรกvrhu osvetlenia vnรบtornรฝch priestorov novรฝch sakrรกlnych budov je รบroveล adaptaฤnรฉho jasu (viac ako10 cd/m2) pre ustรกlenรฉ procesy dennรฉho (fotopickรฉho) videnia, keฤ okrem jasnosti vnรญmame aj farebnรฝ vzhฤพad svetla.
ย
Efektรญvne vyuลพitie svetla
Koncepcia umelรฉho osvetlenia novรฝch sakrรกlnych budov je รบzko spรคtรก redistribรบciou slneฤnรฉho svetla vย priestoroch sakrรกlnej architektรบry. Mรก vลกak spฤบลaลฅ aj poลพiadavky na osvetlenie priestorov sakrรกlnej architektรบry bez plytvania energiou. Preto je nevyhnutnรฉ sprรกvne zvoliลฅ osvetฤพovaciu sรบstavu, ako aj zariadenie na ovlรกdanie aย vyuลพitie dostupnรฉho dennรฉho svetla. Najefektรญvnejลกie sรบ jednoduchรฉ konลกtrukฤnรฉ rieลกenia presmerovania dennรฉho aย umelรฉho svetla pomocou prenosnรฝch zrkadiel aย reflektorov. Modelovรฝm spรดsobom sa dajรบ overiลฅ rรดzne spรดsoby redistribรบcie svetla vย prostredรญ bohosluลพobnรฉho (liturgickรฉho) priestoru. Pritom platรญ zรกsada, ลพe kลaz aย veriaci nemajรบ osvetฤพovaciu sรบstavu vnรญmaลฅ, t. j. prenosnรฉ zrkadlรก aย reflektory vrรกtane svietidiel by mali byลฅ umiestnenรฉ skryte. Tรกto zรกsada sa tรฝka aj osvetฤพovacรญch otvorov. Pozorovaลฅ sa majรบ vรฝluฤne pรบtaฤe liturgickรฉho ลพivota vย sakrรกlnych budovรกch.
Zย uvedenรฉho je zrejmรฉ, ลพe len komplexnรฝ pohฤพad teolรณgov, architektov, vรฝtvarnรญkov, projektantov, svetelnรฝch technikov, dodรกvateฤพov aย veriacich mรดลพe vyrieลกiลฅ nรกroฤnรบ รบlohu spรดsobu osvetlenia vnรบtornรฝch priestorov sakrรกlnych budov. Pritom vย praxi sa stรกle stretรกvame sย nepochopenรญm zรกsad osvetlenia architektonickรฉho prostredia sakrรกlnych budov.
ย
prof. Ing. Pavol Horลรกk, DrSc.
ย
Autor ฤlรกnku bol vย rokoch 1966 aลพ 2008 pracovnรญkom Katedry elektroenergetiky FEI STU vย Bratislave. Bol zakladateฤพom ลกtudijnรฉho zamerania svetelnรก technika na EF SVล T vย Bratislave, ktorรฉ vzniklo vย roku 1977. Vย rรกmci ลพivnostenskรฉho podnikania sa naฤalej orientuje na oblasลฅ projektovania osvetฤพovacรญch zariadenรญ aย meranie osvetฤพovacรญch sรบstav doma aย vย zahraniฤรญ.
ย
Literatรบra
1.ย ย ย Attems, A. โ Horลรกk, P.: Koncepcia osvetlenia katolรญckych kostolov. In: Jemnรก mechanika aย optika, 1991, ฤ. 10 โ 11, s. 277 โ 278.
2.ย ย ย Attems, A. โ Horลรกk, P.: Osvetฤพovanie sakrรกlnych budov zรกplavou svetla. In: Jemnรก mechanika aย optika, 1992, ฤ. 1 โ 2, s. 21 โ 25.
3.ย ย ย Attems, A. โ Horลรกk, P.: Osobitosti osvetlenia sakrรกlnych budov. In: Racionรกlne vyuลพรญvanie energie. Marec 1992, s. 35 โ 37.
4.ย ย ย Attems, A. โ Horลรกk, P.: Oย problรฉmoch osvetlenia sakrรกlnych budov. In: Svetlo 92. Bratislava: Slovenskรก svetelnotechnickรก spoloฤnosลฅ, 1992, s. 4.
5.ย ย ย Attems, A. โ Horลรกk, P.: Osvetlenie kostolov. In: Katolรญcke noviny, 1992, ฤ. 20, s. 10.
6.ย ย ย Attems, A. โ Horลรกk, P.: Posudzovanie vizuรกlยญneho pรดsobenia architektonickรฉho prostredia sakrรกlnych budov. In: Jemnรก mechanika aย optika, 1992,
ฤ. 6 โ 8, s. 135 โ 137.
7.ย ย ย Attems, A. โ Horลรกk, P.: Poznรกmky na margo zdruลพenรฉho osvetlenia novรฝch sakrรกlnych budov. In:ย Jemnรก mechanika aย optika, 1992, ฤ. 6 โ 8, s.ย 145 โ 147.ย
8.ย ย ย Horลรกk, P.: Svetlo โ dรดleลพitรก sรบฤasลฅ sakrรกlneho priestoru. In: Normalizรกcia, 2011, ฤ. 3, s. 2 โ 8.