Profil Dr. Ing. Martina Elsbergera
Razantne, rozumne aย รบฤinne โ tak by malo novรฉ znenie smernice oย energetickej hospodรกrnosti budov rozvinรบลฅ svoj potenciรกl vย oblasti hospodรกrstva, spoloฤenskรฝch vzลฅahov aย ลพivotnรฉho prostredia. Pri rozhovore oย tejto aktuรกlnej tรฉme vรกm predstavรญme ฤalลกiu osobnosลฅ, ktorรก sa podieฤพa na vรฝvoji eurรณpskej energetickej politiky โ Dr.ย Martina Elsbergera, nรกrodnรฉho experta na Generรกlnom riaditeฤพstve pre energetiku aย dopravu Eurรณpskej komisie.
Na Komisii som zaฤal pracovaลฅ vย aprรญli 2006 aย predtรฝm, neลพ sa zaฤiatkom roka 2008 zaฤalo pracovaลฅ na prepracovanom znenรญ smernice oย energetickej hospodรกrnosti budov (ฤalej len smernica), som pรดsobil vย oblasti uplatลovania pรดvodnej smernice aย supervรญzie tvorby noriem Eurรณpskeho vรฝboru pre normalizรกciu sรบvisiacich sย touto smernicou. Vฤaka absolvovaniu strojnรญckej fakulty, ktorรบ som ukonฤil vย rรกmci doktorandskรฉho ลกtรบdia prรกcou na tรฉmu vรฝpoฤtu spotreby energie vย klimatizovanรฝch budovรกch, aย vฤaka mojej neskorลกej prรกci na celoลกtรกtnych stavebnรฝch predpisoch, mi bola tรกto tematika veฤพmi blรญzka. Musรญm vลกak povedaลฅ, ลพe prรกca vย tejto oblasti na รบrovni Eร mรก celkom inรฝ rozmer, pretoลพe treba zvaลพovaลฅ rozliฤnรฉ aspekty aย vรฝchodiskovรฉ situรกcie vย 27 ฤlenskรฝch ลกtรกtoch aย vo viac ako 200 eurรณpskych regiรณnoch. Vyslanรฝ nรกrodnรฝ expert pracuje na Komisii poฤas vymedzenรฉho obdobia, aby vย danej oblasti posilnil jej pracovnรฝ tรญm svojou odbornosลฅou. Tรฝchto expertov zvyฤajne vysiela ลกtรกtne alebo regionรกlne ministerstvo. Mojou materskou inลกtitรบciou je bavorskรฉ ministerstvo hospodรกrstva so sรญdlom vย Mnรญchove, na ktorom pravdepodobne budem po nรกvrate vย lete tohto roka znovu pรดsobiลฅ, ak vย tomto ฤase nebude treba rieลกiลฅ inรฉ, naliehavejลกie รบlohy.
Ste hlavnรฝm expertom na rokovania aย prรญpravu smernice. ฤo je na tejto prรกci najzaujรญmavejลกie?
Moja prรกca je kombinรกciou รบloh technickรฉho, politickรฉho aย legislatรญvneho charakteru aย zaujรญmavรก je najmรค pre rozmanitosลฅ prรญstupov aย kontakt sย obrovskรฝm mnoลพstvom ฤพudรญ zย rozliฤnรฉho prostredia, sย rozliฤnรฝm odbornรฝm profilom aย znalosลฅami.
ฤalลกou zaujรญmavou sรบฤasลฅou mojej prรกce sรบ samotnรฉ rokovania. Pri nich som sa naprรญklad musel vyrovnaลฅ so situรกciou, keฤ najvhodnejลกie technickรฉ rieลกenie urฤitรฉho problรฉmu aย jeho legislatรญvne ustanovenie nebolo zย politickรฉho hฤพadiska prijateฤพnรฉ, hoci jeho nรกvrh bol nestrannรฝ aย technicky absolรบtne sprรกvny. Je pre mลa veฤพmi motivujรบce pracovaลฅ na vyvaลพovanรญ zรกujmov spolutvorcov legislatรญvy aย zachovaลฅ si pritom nestrannosลฅ, sย cieฤพom dosiahnuลฅ ฤo najlepลกรญ vรฝsledok. Naลกลฅastie, naลกe doterajลกie rokovania na smernici prebiehali sย veฤพmi jasne vyprofilovanรฝmi, ale prรญjemnรฝmi aย fรฉrovรฝmi partnermi, takลพe spoluprรกca sย nimi prinรกลกala radosลฅ, napriek tomu, ลพe sme vย rokoch 2008 aย 2009 ฤasto pracovali dlho do noci aย museli sme Rade niekoฤพkokrรกt podรกvaลฅ podrobnรฉ sprรกvy oย postupe naลกich rokovanรญ.
Ste spokojnรฝ sย koneฤnรฝm znenรญm prepracovanej smernice?
Jednoznaฤne รกno. Zย nรกvrhu, ktorรฝ predloลพila Komisia, sa sรญce odstrรกnili niektorรฉ prvky, inรฉ sa vลกak zasa doplnili. Vลกetko teraz zรกleลพรญ na implementรกcii vย ฤlenskรฝch ลกtรกtoch. Dรบfam, ลพe sa slovรก premenia na ฤiny efektรญvnou transpozรญciou smernice tak, aby sme dosiahli ciele, ktorรฉ sme si stanovili so zreteฤพom na politiku vย oblasti energetiky aย klimatickรฝch zmien, ako aj na obฤanov Eร aย jednotlivรฉ hospodรกrstva.
Pokiaฤพ ide oย obsah smernice, je vรฝsledkom sรบhlasu aย akceptรกcie vลกetkรฝch strรกn?
รno, politickรบ dohodu sme dosiahli na ลกtvrtom stretnutรญ spravodajcov Eurรณpskeho parlamentu (EP), zรกstupcov ลกvรฉdskeho predsednรญctva Rady Eร aย predstaviteฤพov Eurรณpskej komisie 17. novembra 2009. Bola vรฝsledkom intenzรญvnych rokovanรญ tvorcov legislatรญvy Eร, ktorรฉ sa uskutoฤnili vย ฤase od januรกra do novembra 2009 aย pri ktorรฝch Komisia prevzala รบlohu koordinรกtora. Napriek tomu, ลพe na zaฤiatku rokovanรญ sa stanoviskรก zรบฤastnenรฝch strรกn znaฤne odliลกovali, podarilo sa nรกm dospieลฅ kย rozumnรฉmu kompromisu. To, samozrejme, neznamenรก, ลพe vลกetky strany dosiahli splnenie svojich poลพiadaviek na 100 percent, ale vรฝsledok je veฤพmi pozitรญvny, rozumnรฝ aย znamenรก obrovskรฝ krok vpred. Teraz treba uลพ iba usilovaลฅ oย to, aby sa novรฉ znenie smernice uplatลovalo sprรกvne, vย plnej miere aย efektรญvne. Hneฤ po ukonฤenรญ procedurรกlnych postupov sa prepracovanรฉ znenie uverejnรญ vย รradnom vestnรญku Eร aย 20 dnรญ po tom nadobudne รบฤinnosลฅ.
Znenie smernice schvรกlili orgรกny Eร vย rekordne krรกtkom ฤase โ ako sa to podarilo?
Okrem toho, ลพe nรกvrh Komisie bol vลกeobecne prijateฤพnรฝ, pomohla aj ลกลฅastnรก sรบhra nรกhod. Predovลกetkรฝm ฤพudia, sย ktorรฝmi sme spolupracovali poฤas ลกvรฉdskeho predsednรญctva, boli veฤพmi motivovanรญ aย rokovania viedli fรฉrovo aย otvorene. Najmรค od konca augusta 2009 pracovali veฤพmi intenzรญvne, takmer vo dne, vย noci. Tento ich osobnรฝ vklad si veฤพmi vรกลพim, aย preto ho uvรกdzam na prvom mieste. Druhรฝm dรดvodom bol politickรฝ tlak aย vรดฤพa. EP, rovnako ako Rada Eร poฤas ลกvรฉdskeho predsednรญctva aย Eurรณpska komisia chceli vย oblasti energetiky aย ochrany podnebia uลพ pred konferenciou oย klimatickรฝch zmenรกch vย Kodani prezentovaลฅ mรญฤพnik vo vรฝvoji tรฝm, ลพe svoje slovรก premenili na ฤiny. Dokรกzali, ลพe Eร si nielenลพe kladie cieฤพ usporiลฅ 20โ% energie aย sklenรญkovรฝch plynov, ale prijรญma aj prรญsne opatrenia na to, aby ho dosiahla. Hoci konferencia vย Kodani nepriniesla oฤakรกvanรฉ vรฝsledky, signรกl, ktorรฝ eurรณpske inลกtitรบcie vyslali, sa vย celom svete stretol so silnou pozitรญvnou reakciou.
Od ฤlenskรฝch ลกtรกtov sa poลพaduje, aby stanovili poลพiadavky na รบrovni optimรกlnych nรกkladov โ ako sรบ takรฉto nรกklady definovanรฉ? Sรบ optimรกlne zย hฤพadiska Eร, ฤlenskรฝch ลกtรกtov, vlastnรญkov budov, ich uลพรญvateฤพov alebo investorov?
ฤlenskรฉ ลกtรกty mรดลพu postupovaลฅ flexibilne. Budรบ si mรดcลฅ vybraลฅ, ฤi stanovia poลพiadavky vรฝpoฤtom zย hฤพadiska majiteฤพa budovy, alebo na zรกklade makroekonomickej perspektรญvy. Tento systรฉm prinesie investorom aย uลพรญvateฤพom vรฝhody vย rovnakej miere. Investor bude mรดcลฅ predaลฅ alebo prenajaลฅ budovu za vyลกลกiu trhovรบ cenu, pretoลพe bude spฤบลaลฅ poลพiadavky na optimรกlnu energetickรบ รบฤinnosลฅ, ฤo bude zรกroveล znamenaลฅ aj niลพลกie prevรกdzkovรฉ nรกklady. Vรฝhodou pre uลพรญvateฤพov bude, ลพe pravdepodobne vyลกลกie nรกjomnรฉ za energeticky hospodรกrne budovy bude vyvรกลพenรฉ niลพลกรญmi prevรกdzkovรฝmi nรกkladmi, aย teda vย koneฤnom dรดsledku aj niลพลกรญmi nรกkladmi na energiu. Je to iba otรกzka ekonomickรฉho prรญstupu. Ak by sa nepoลพadovala energetickรก hospodรกrnosลฅ, viedlo by to iba kย mrhaniu finanฤnรฝmi prostriedkami nielen zo strany investora, vlastnรญka budovy aย jej uลพรญvateฤพa, ale aj celej spoloฤnosti.
ฤlenskรฝm ลกtรกtom sa ukladรก aj novรก povinnosลฅ stanoviลฅ poลพiadavky na systรฉmovej รบrovni. Mohli by ste uviesลฅ nejakรฉ prรญklady?
Vลกeobecne je rozลกรญrenรฝ nรกzor, ลพe obrovskรฝ potenciรกl รบspor nรกkladov spoฤรญva najmรค vย technickom systรฉme ako sรบฤasti stavieb budov (naprรญklad vo vykurovanรญ, vetranรญ aย klimatizรกcii), nie je to vลกak takรฉ jednoduchรฉ. Keฤ sa pouลพijรบ tri vรฝrobky zaradenรฉ do triedy A, automaticky nevytvoria systรฉm triedy A, pretoลพe ich nemoลพno dokonale kombinovaลฅ. Tento problรฉm sa rieลกi vย novรฝch poลพiadavkรกch smernice. Minimรกlne poลพiadavky na systรฉm by sa naprรญklad mohli stanoviลฅ ako minimรกlna celkovรก energetickรก hospodรกrnosลฅ (celoroฤnรฝ priemer), naprรญklad 80โ% pri technickom systรฉme ako sรบฤasti stavieb budov urฤitej kategรณrie.
Uลพ dรกvnejลกie sa ukรกzalo, ลพe takรกto poลพiadavka je technicky splniteฤพnรก aย ekonomicky prijateฤพnรก pri urฤitom typovom systรฉme, naprรญklad vykurovanรญ, vย prรญpade zaradenom do urฤitej kategรณrie (naprรญklad stredne veฤพkรก administratรญvna budova vย klimatickom pรกsme X). Tรกto hodnota energetickej hospodรกrnosti by sa mohla vย budรบcnosti stanoviลฅ vo forme predpisov pre beลพnรฉ typy stavieb aย beลพnรฉ technickรฉ systรฉmy aย mohla by sa ลกpecifikovaลฅ podฤพa klimatickรฝch pรกsiem. Projektant alebo realizaฤnรก firma by potom museli preukรกzaลฅ, ลพe konkrรฉtny technickรฝ systรฉm, ktorรฝ sa mรก inลกtalovaลฅ vย konkrรฉtnej budove, je vย sรบlade sย touto hodnotou celoroฤnej minimรกlnej energetickej hospodรกrnosti, uvedenej vย predpisoch.
Vรฝpoฤty celoroฤnej energetickej hospodรกrnosti by pri technickom systรฉme mal poskytnรบลฅ projektant alebo realizaฤnรก firma. Moลพno sa vย budรบcnosti vypracujรบ zjednoduลกenรฉ metรณdy vรฝpoฤtov hospodรกrnosti, naprรญklad vย rรกmci aktivรญt pri uplatลovanรญ opatrenรญ ekodizajnu alebo vย rรกmci prรญsluลกnej iniciatรญvy Eurรณpskeho vรฝboru pre ลกtandardizรกciu.
Pre vรฝrobcov zariadenรญ na vykurovanie, vetranie aย klimatizรกciu by bolo vhodnรฉ, aby boli poลพiadavky vo vลกetkรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch zjednotenรฉ. Dรก sa to dosiahnuลฅ aย akรฉ kroky na to treba?
Nepochybne by bolo vรฝhodnรฉ, ak by sa poลพiadavky vย celej Eร zosรบladili. Eลกte dรดleลพitejลกรญ je vลกak spรดsob, ako sa tieto poลพiadavky definujรบ, aย ako sa preukazuje zhoda medzi nimi. Keฤลพe toto ustanovenie je takmer vo vลกetkรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch novรฉ, ponรบka sa jedineฤnรก ลกanca od zaฤiatku vytvoriลฅ koordinovanรฝ postup. Zย hฤพadiska prรกvnych postupov vลกak novรฉ znenie smernice nemรดลพe zaviazaลฅ ฤlenskรฉ ลกtรกty, aby tak urobili iba tรฝm, ลพe stanovia povinnรบ aplikรกciu prรญsluลกnรฝch aย pripravovanรฝch poลพiadaviek Eurรณpskeho vรฝboru pre ลกtandardizรกciu. Zรกstupcovia vรฝrobnรฉho odvetvia by teda mohli jasne vyjadriลฅ svoj zรกujem aย svoje nรกvrhy vychรกdzajรบce zย uvedenรฝch poลพiadaviek tohto vรฝboru by mohli predostrieลฅ vลกetkรฝm ฤlenskรฝch ลกtรกtom Eร, aby sa tak vย zรกujme eurรณpskeho hospodรกrstva dosiahla harmonizรกcia.
Vย prรญpravnej fรกze sa vรฝrobnรฉ odvetvie doลพadovalo jednotnรฉho postupu na vรฝpoฤet energetickej spotreby vย budovรกch โ je reรกlny?
Vย mnohรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch sa celรฉ desaลฅroฤia pouลพรญvali rozliฤnรฉ metodiky aย prรญstupy pri vรฝpoฤte energetickej hospodรกrnosti budov. Lรญลกia sa prรญstupom iย obsahom aย sรบ stanovenรฉ vย zloลพitรฝch stavebnรฝch poลพiadavkรกch, uvedenรฝch ฤasto vo vyลกe tisรญcstrรกnovรฝch dokumentoch. Mnohรฉ hodnoty pouลพitรฉ vย tรฝchto vรฝpoฤtoch sa uplatลujรบ aj vย inรฝch prรกvnych predpisoch, naprรญklad vย obฤianskom prรกve pri prenรกjme, predaji ฤi kรบpe nehnuteฤพnostรญ. Vรฝpoฤet รบลพitkovej plochy budovy sa vย jednotlivรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch odliลกuje oย 15 aลพ 20โ% (bliลพลกie sa tejto tรฉme venujeme vย samostatnom ฤlรกnku na str. 42), aย to je iba jeden zย niekoฤพkรฝch stoviek pouลพรญvanรฝch parametrov.
Ak by sa metรณda vรฝpoฤtu energetickej hospodรกrnosti budov mala harmonizovaลฅ, bolo by treba zosรบladiลฅ vลกetky tieto parametre aย prรญstupy. Malo by to vลกak obrovskรฉ dรดsledky vzhฤพadom na potrebu revidovaลฅ aj prรญsluลกnรฉ stavebnรฉ predpisy vย ฤlenskรฝch ลกtรกtoch. Je to nesmierne nรกroฤnรก รบloha, ktorej splnenie by si so sรบhlasom vลกetkรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtov vyลพiadalo 10 aลพ 15 rokov, ฤo by bolo poฤas tohto obdobia prekรกลพkou pri ลกetrenรญ energiou sprรญsnenรญm stavebnรฝch predpisov. Zย tohto dรดvodu sa ukazuje, ลพe je nereรกlne, aby sa takรกto harmonizรกcia uskutoฤnila prostrednรญctvom prepracovanej smernice. Na druhej strane sa vลกak prejavuje vรฝznamnรก tendencia ฤoraz vรคฤลกieho poฤtu ฤlenskรฝch ลกtรกtov ฤiastoฤne alebo รบplne vyuลพรญvaลฅ poลพiadavky Eurรณpskeho vรฝboru pre ลกtandardizรกciu, ฤo vlastne vedie kย ฤiastoฤnรฉmu zosรบlaฤovaniu. Dรบfame, ลพe tento trend bude pokraฤovaลฅ.
Vย novom znenรญ smernice bol so zreteฤพom na poลพiadavky pri renovรกciรกch aย testy alternatรญvnych systรฉmov zรกsobovania energiou odstrรกnenรฝ limit 1ย 000 m2. Majรบ ฤlenskรฉ ลกtรกty dostatoฤnรฉ moลพnosti reagovaลฅ na tรบto situรกciu?
Vย Eurรณpe vย sรบฤasnosti chรฝbajรบ odborne pripravenรญ profesionรกli zย tejto oblasti. Cieฤพom novรฉho znenia smernice nie je iba uลกetriลฅ energiu, mรก sa staลฅ aj hospodรกrskym stimulom pre celรบ Eร. Uplatลovanรญm smernice sa vytvoria tisรญcky pracovnรฝch miest vย stavebnรญctve, vo vรฝrobe zariadenรญ na vykurovanie, vetranie aย klimatizรกciu aย vย oblasti sluลพieb tohto sektora. Aplikรกcia si bude vyลพadovaลฅ vzdelanรฝch aย odborne pripravenรฝch ฤพudรญ aย zย tohto hฤพadiska je aj vรฝbornรฝm prostriedkom na dosiahnutie cieฤพov Lisabonskej stratรฉgie. Mรดลพeme teda zaฤaลฅ vyzรฝvaลฅ ฤlenskรฉ ลกtรกty, aby ihneฤ zaฤali so vzdelรกvanรญm aย odbornou prรญpravou aย neฤakali aลพ na termรญn nadobudnutia รบฤinnosti smernice, ako to, ลพiaฤพ, bolo pri jej prvej verzii. Mnohรฉ skรบsenosti sme uลพ nadobudli aย ฤlenskรฉ ลกtรกty nachรกdzajรบ vย tomto smere podporu vย jednotnej platforme spoluprรกce, ktorej fungovanie sa vย plnej vรฝลกke hradรญ zย rozpoฤtu Eร vyฤlenenรฉho na program Inteligentnรก energia โ Eurรณpa aย na ฤalลกie projekty sรบvisiace sย tรฝmto programom.
Kฤพรบฤovรฝm problรฉmom pri zniลพovanรญ spotreby energie vย budovรกch je ich obnova. Podฤพa odhadov je vย Eurรณpe asi 200 miliรณnov budov. Koฤพko zย nich treba roฤne obnoviลฅ, aby sme dosiahli cieฤพ eurรณpskej politiky vย oblasti klimatickรฝch zmien 20/20/20?
Na to, aby sme dosiahli celkovรฉ ciele 20/20/20 na รบrovni Eร, nemรกme ฤiastkovรฉ ciele pre jednotlivรฉ odvetvia. Je vลกak zrejmรฉ, ลพe obnova budov pri tom zohrรก vรฝznamnรบ รบlohu. Po prvรฉ โ na budovy sa viaลพe veฤพkรก ฤasลฅ spotreby energie vย Eร (40โ%), po druhรฉ โ vย tomto odvetvรญ sรบ opatrenia zameranรฉ na รบsporu energie spojenรฉ sย vรฝznamnou รบsporou nรกkladov, ฤo vย inรฝch odvetviach nie je. Podฤพa odhadov vplyvu opatrenรญ zย novรฉho znenia smernice sa vย Eร vย dรดsledku uplatลovania oboch znenรญ smernice dosiahnu celkovรฉ รบspory energie vo vรฝลกke 10 %. Vyลพiada si to znaฤnรฉ รบsilie pri obnove budov. Ak by sme dokรกzali zvรฝลกiลฅ intenzitu obnovy budov vย Eร zo sรบฤasnรฉho 1โ% na 1,5 aลพ 2โ% roฤne, znamenalo by to veฤพkรฝ รบspech. ล tรกt to vลกak nemรดลพe nariadiลฅ, musรญ vyuลพiลฅ stimuly. Predpokladom je zvรฝลกiลฅ informovanosลฅ vlastnรญkov budov oย ekonomickom prรญnose aย sรบฤasnรฝch technickรฝch moลพnostiach rieลกenรญ. Nevyhnutnรก je aj finanฤnรก podpora. Obom tรฝmto aspektom sa novelizovanรฉ znenie smernice podrobne venuje.
Eurรณpsky parlament doplnil do smernice poลพiadavku energeticky nulovรฝch domov, ktorรก sa neskรดr preformulovala na energeticky takmer nulovรฉ domy. ฤo sa skrรฝva za touto definรญciou? Okrem toho, aj tรกto formulรกcia si vย stavebnรญctve vyลพiada dramatickรฉ zmeny. Akรฉ opatrenia bude treba prijaลฅ na ich dosiahnutie?
Novรฉ znenie smernice obsahuje rรกmcovรบ definรญciu tohto pojmu. ฤlenskรฉ ลกtรกty by si mali stanoviลฅ presnรบ definรญciu podฤพa svojho klimatickรฉho pรกsma aย ฤalลกรญch relevantnรฝch podmienok. Neznamenรก to, ลพe toto ustanovenie je vรกgne aย umoลพลuje svojvoฤพnรฉ uplatลovanie. Existuje spoloฤnรฉ chรกpanie toho, ฤo znamenรก vysokรก hospodรกrnosลฅ ฤi takmer nulovรก spotreba energie budovy vย jednotlivรฝch oblastiach Eร podฤพa toho, ฤi ide oย severskรฉ alebo stredomorskรฉ krajiny, alebo krajiny vย zรกpadnej ฤasti Eร, ฤi oย novรฝ ฤlenskรฝ ลกtรกt. Takลพe jednotne stanovenรก hodnota roฤnej potreby energie vyjadrenรก vย kWh/m2 sa vย Eร sa nebude uplatลovaลฅ. Niektorรฉ krajiny sa, naprรญklad, musia viac zameraลฅ na potrebu vykurovania, inรฉ na klimatizรกciu. ฤlenskรฉ ลกtรกty oznรกmia svoje presnรฉ definรญcie Komisii, ktorรก ich nรกsledne zverejnรญ. Malo by to byลฅ dostatoฤnรฝm podnetom na to, aby sa primeranรฉ aย vhodnรฉ definรญcie stanovili vo vลกetkรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch.
Na dosiahnutie stanovenรฝch cieฤพov je dรดleลพitรฉ vymieลaลฅ si poznatky oย najvhodnejลกรญch postupoch, informovaลฅ oย nich aย oย skรบsenostiach zรญskanรฝch pri ich uplatลovanรญ tak, ako to bolo pri koordinovanom postupe vย rรกmci implementรกcie smernice oย energetickej hospodรกrnosti budov aย pri projektoch programu Inteligentnรก energia โ Eurรณpa. Na zรกklade takรฉhoto postupu mรดลพu ฤlenskรฉ ลกtรกty stanoviลฅ svoje definรญcie aย zaฤaลฅ so vzdelรกvanรญm aย odbornou prรญpravou odbornรญkov vย tejto oblasti. ฤรญm viac takรฝchto budov pribudne, tรฝm budรบ lacnejลกie. Stanรบ sa ลกtandardom, vย ktorom sa bude vyuลพรญvaลฅ viacero ลกtandardizovanรฝch technickรฝch rieลกenรญ aย stavebnรญckych vรฝrobkov. Musรญme vรฝznamne znรญลพiลฅ dodatoฤnรฉ nรกklady aย zjednoduลกiลฅ technickรฉ rieลกenia vย tรฝchto budovรกch. Sย tรฝmto cieฤพom budรบ pokraฤovaลฅ podpornรฉ aktivity zo strany Eร, ktorรฉ sa eลกte zintenzรญvnia.
Vย smernici sa kladie oveฤพa vรคฤลกรญ dรดraz na spoฤพahlivosลฅ aย obsah certifikรกtu oย energetickej hospodรกrnosti. Zย akรฉho dรดvodu? Je kย dispozรญcii dostatok finanฤnรฝch zdrojov na poลพadovanรฉ overovanie?
Na zรกklade skรบsenostรญ sย pรดvodnou smernicou sa ukรกzalo, ลพe vย mnohรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch certifikรกty oย energetickej hospodรกrnosti nie sรบ dostatoฤne kvalitnรฉ, spoฤพahlivรฉ aย dรดveryhodnรฉ. Znamenรก to obrovskรฉ plytvanie peniazmi aย ฤพudskรฝmi zdrojmi: keฤ ฤlenskรฝ ลกtรกt stanovรญ postup certifikรกcie, ktorรฝ je formรกlne vย sรบlade so smernicou oย energetickej hospodรกrnosti budov, ale jej ciele vย praxi nedosahuje, pretoลพe smernica sa sprรกvne neuplatลuje, vรฝslednรฝ efekt je nulovรฝ. Nรกklady na administratรญvne postupy aย prรญpravnรฉ prรกce sa vลกak musia uhradiลฅ. Vรฝsledkom sรบ nahnevanรญ obฤania, ktorรญ sa sลฅaลพujรบ, ลพe musia splniลฅ ฤalลกie byrokratickรฉ poลพiadavky aย ani nevedia, ฤi sรบ รบฤelnรฉ, aย sรบ nespokojnรญ, ลพe sa nemรดลพu spoฤพahnรบลฅ na รบdaje, ktorรฉ sa uvรกdzajรบ vย certifikรกte.
ลฝiaฤพ, tie ฤlenskรฉ ลกtรกty, ktorรฉ vย sรบฤasnosti majรบ najhorลกie postupy certifikรกcie, sa najviac sลฅaลพujรบ na ฤalลกiu administratรญvnu zรกลฅaลพ, ktorรบ im prinesie prepracovanรฉ znenie smernice. Vย skutoฤnosti je to vลกak presne naopak: Uลพ pri samotnom zavedenรญ efektรญvnej kontroly sa prejavia pozitรญvne รบฤinky systรฉmu certifikรกcie. Iba ak budรบ certifikรกty dostatoฤne kvalitnรฉ, zvรฝลกia sa trhovรฉ ceny aย nรกjomnรฉ energeticky hospodรกrnych budov aย dosiahne sa stimulรกcia renovรกciรญ sย nรกvratnosลฅou nรกkladov.
Kontroly certifikรกtov majรบ vลกak aj inรฝ dรดvod. Je zrejmรฉ, ลพe vlastnรญci aย prenajรญmatelia budov sa budรบ pri certifikรกcii usilovaลฅ zรญskaลฅ lepลกiu kategรณriu, neลพ do akej by ich budova reรกlne patrila, aby tak mohli poลพadovaลฅ vyลกลกiu predajnรบ cenu alebo nรกjomnรฉ. Certifikรกty nezodpovedajรบce realite mรดลพu teda maลฅ zรกvaลพnรฉ hospodรกrske dรดsledky, aย preto treba sย takouto praxou skoncovaลฅ. Nรกhodnรฉ kontroly sa mรดลพu uskutoฤniลฅ sย veฤพmi nรญzkymi nรกkladmi na administratรญvu aย nemusia byลฅ zloลพitรฉ, takลพe pozitรญvne dรดsledky pre obฤanov jednoznaฤne vyvรกลพia negatรญvne strรกnky. Niektorรฉ ฤlenskรฉ ลกtรกty uลพ tรบto prax zaviedli: majรบ veฤพmi efektรญvne kontrolnรฉ mechanizmy zaloลพenรฉ na nรกhodnรฝch kontrolรกch, na ktorรฝch sa zรบฤastลuje len niekoฤพko ฤพudรญ aย vรฝsledky sรบ veฤพmi pozitรญvne. Takto by mali postupovaลฅ aj ostatnรฉ ฤlenskรฉ ลกtรกty.
ฤlenskรฉ ลกtรกty sa podฤพa smernice zavรคzujรบ poskytnรบลฅ investรญciรกm finanฤnรบ podporu. Oย akรบ sumu ide na eurรณpskej รบrovni?
Touto tรฉmou sa bude podrobne zaoberaลฅ Komisia, ktorรก vyhodnotรญ prรญnos doterajลกรญch finanฤnรฝch opatrenรญ aย potrebu ฤalลกรญch. Podฤพa znenia smernice mรก Komisia ฤas aspoล do konca roka 2011 aย mรดลพe sa na ลu zameraลฅ uลพ vย pripravovanom Akฤnom plรกne energetickej รบฤinnosti II. Hoci vรฝลกku finanฤnรฝch prostriedkov vyฤlenenรฝch na tento รบฤel na รบrovni Eร eลกte nepoznรกme, je zrejmรฉ, ลพe finanฤnรฉ opatrenia neprinรกลกajรบ rovnakรฝ efekt. Priame dotรกcie na renovaฤnรฉ prรกce alebo vรฝmenu kotlov, ฤerpadiel alebo ohrievaฤov vody nemusia byลฅ najefektรญvnejลกรญm rieลกenรญm, pokiaฤพ ide oย uลกetrenรบ energiu alebo investรญcie. Dotovanรฉ pรดลพiฤky alebo znรญลพenรฉ dane mรดลพu byลฅ efektรญvnejลกie. Aj na tieto otรกzky bude zameranรฉ posudzovanie, ktorรฉ vykonรก Komisia aย ktorรฉ prispeje kย vytvoreniu efektรญvnych finanฤnรฝch rieลกenรญ aย urฤenรญ najvhodnejลกรญch spรดsobov prideฤพovania dotรกciรญ udrลพateฤพnรฝm spรดsobom.
Dรดleลพitou otรกzkou sรบ ฤalลกie kroky po znรญลพenรญ spotreby energie. Sรบ kย dispozรญcii aktuรกlne aย spoฤพahlivรฉ รบdaje oย spotrebe energie na m2 รบลพitkovej plochy vย budovรกch alebo รบdaje oย celkovom mnoลพstve spotrebovanej energie vย jednotlivรฝch krajinรกch aย akรฉ kroky musรญ Komisia podniknรบลฅ na to, aby zdokumentovala tieto รบdaje?
รdaje, ktorรฉ sรบ kย dispozรญcii vย odvetvรญ stavebnรญctva, sรบ prekvapivo fragmentรกrne, ak zvรกลพime, akรฉ sรบ dรดleลพitรฉ pre viacerรฉ odvetvia. Oฤakรกvame preto, ลพe vรฝrobnรฉ odvetvia zaฤnรบ systematicky zbieraลฅ รบdaje. Niektorรฉ zainteresovanรฉ strany nรกm poskytli niekoฤพko รบdajov, ktorรฉ sme sa pokรบsili overiลฅ aย ktorรฉ sme ฤiastoฤne pouลพili na posudzovanie dosahu prepracovanรฉho znenia smernice. Okrem toho moลพno niektorรฉ informรกcie ฤerpaลฅ zย oficiรกlnych ลกtatistรญk Eurostatu, sรบ vลกak veฤพmi vลกeobecnรฉ. Komisia vย sรบฤasnosti rokuje sย Eurostatom, ako zlepลกiลฅ tรบto situรกciu, bude to vลกak trvaลฅ niekoฤพko rokov, pretoลพe Eurostat je zรกvislรฝ od รบdajov, ktorรฉ mu poskytnรบ ฤlenskรฉ ลกtรกty. Niektorรฉ zย nich majรบ kย dispozรญcii relevantnรฉ aย podrobnรฉ รบdaje zย oblasti stavebnรญctva, inรฉ nemajรบ takmer ลพiadne. Tรฝmto problรฉmom sa okrem toho zaoberajรบ aj niektorรฉ projekty aย vรฝskumy zย danej oblasti. Projekt Odyssee-Mure je zย nich azda najznรกmejลกรญ aย najpodrobnejลกรญ. Vย pripravovanom Akฤnom plรกne energetickej รบฤinnosti II bude moลพnรฉ vyuลพiลฅ aj novรฝ vรฝskum, ktorรฝ na tento รบฤel iniciovala Komisia.
Ktorรฉ sรบ rozhodujรบce aspekty pri implementรกcii novรฉho znenia smernice?
Rozhodujรบcou je vรดฤพa uskutoฤniลฅ smernicu. Sรบ vย nej zapracovanรฉ najvhodnejลกie postupy aย skรบsenosti, ktorรฉ zรญskali ฤlenskรฉ ลกtรกty na zรกklade pรดvodnej smernice. Vลกetky novรฉ ustanovenia sa zย veฤพkej miery zakladajรบ na zรญskanej spรคtnej vรคzbe โ zohฤพadnilo sa vลกetko pozitรญvne iย negatรญvne. Spรคtnรก vรคzba sa zรญskala zย verejnej diskusie oย novom znenรญ smernice aย zย pripomienok zรกstupcov ฤlenskรฝch ลกtรกtov vย rรกmci koordinovanรฉho postupu pri implementรกcii pรดvodnej smernice.
Prepracovanรฉ znenie teda nie je zรกvรคzkom, ktorรฝ na ฤlenskรฉ ลกtรกty uvalili byrokrati zย Bruselu. ลฝiaฤพ, vo viacerรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch nie je ยญreรกlna vรดฤพa efektรญvne aย dรดrazne implementovaลฅ smernicu. Moลพno to vย niektorรฝch prรญpadoch zaprรญฤinil nedostatok informรกciรญ aย slabรก komunikรกcia medzi centrรกlnymi orgรกnmi ลกtรกtnej sprรกvy aย orgรกnmi regionรกlnej aย miestnej samosprรกvy, ktorรฉ sรบ vย koneฤnom dรดsledku zodpovednรฉ za implementรกciu ustanovenรญ smernice vย praxi. Dnes uลพ mรกme dostatok skรบsenostรญ zย najvhodnejลกรญch postupov, ale aj zย prekรกลพok pri snahe oย stanovenie vhodnรฉho postupu pri certifikรกcii energetickej hospodรกrnosti alebo oย zabezpeฤenie vysokej รบrovne zhody so stavebnรฝmi predpismi. Je รบlohou ฤlenskรฝch ลกtรกtov, aby vyuลพรญvali tieto poznatky, zรญskanรฉ najmรค vย rรกmci koordinovanรฉho postupu pri implementรกcii pรดvodnej smernice, aby ich zapracovali do svojich stavebnรฝch predpisov aย oboznรกmili sย nimi reยญgionรกlne aย miestne samosprรกvy. Rovnakรฝ postup platรญ aj pri niektorรฝch novรฝch ustanoveniach prepracovanรฉho znenia smernice, najmรค pokiaฤพ ide oย budovy sย takmer nulovou spotrebou aย poลพiadavky na energetickรบ hospodรกrnosลฅ pri optimรกlnych nรกkladoch.
Mnohรฉ organizรกcie vย stavebnรญctve vyjadrili svoj absolรบtny sรบhlas so znenรญm smernice, medzi nimi aj Eurรณpske zdruลพenie pre vykurovanie aย klimatizรกciu ยญ(REHVA), uvedomujรบ si vลกak, akรฉ veฤพkรฉ รบlohy zย nej vyplรฝvajรบ. Ako by mohli takรฉto profesijnรฉ zdruลพenia pomรดcลฅ pri jej implementรกcii?
Chcel by som zdรดrazniลฅ dva aspekty. Po prvรฉ, tieto organizรกcie by mohli informovaลฅ orgรกny, ktorรฉ sรบ zodpovednรฉ za stavebnรฉ predpisy, oย najvhodnejลกรญch postupoch vย inรฝch krajinรกch aย oblastiach, ฤรญm by podporili รบฤinok koordinovanรฉho postupu. Preฤo je postup certifikรกcie vย ฤlenskom ลกtรกte Aย efektรญvny aย รบฤinnรฝ pri nรญzkych nรกkladoch, kรฝm ฤlenskรฝ ลกtรกt B spochybลuje jej zmysel aย obรกva sa vysokรฝch nรกkladov na administratรญvu pri postupe certifikรกcie? Zrejme mรก kaลพdรฝ zย nich inรฝ prรญstup kย otรกzke, ako stanoviลฅ takรฝto postup aย zaviesลฅ ho do trhovรฉho prostredia. To istรฉ platรญ aj pre zavรกdzanie noriem energetickej hospodรกrnosti aย efektรญvnosti postupov pri kontrolรกch systรฉmov vykurovania, vetrania aย klimatizรกcie pri primeranรฝch nรกkladoch.
Vรฝrobnรฉ odvetvia by teda mohli zohraลฅ vรฝznamnรบ รบlohu pri informovanรญ oย dobrรฝch prรญkladoch ฤlenskรฝch ลกtรกtov, ktorรฉ uลพ zรญskali pozitรญvne skรบsenosti.ย Informovaลฅ treba najmรค ลกtรกty, ktorรฉ zaostรกvajรบ. Jednoznaฤne treba tieลพ zdรดrazลovaลฅ, ลพe uplatลovanie smernice znamenรก prรญnos pre hospodรกrstvo, okrem inรฉho aj vytvรกranรญm pracovnรฝch miest. Tieto aktivity by sa mohli zaฤaลฅ ihneฤ potom, keฤ ฤlenskรฉ ลกtรกty zaฤnรบ sย implementรกciou novรฉho znenia smernice vย lete tohto roka. Veฤพmi prรญnosnรฝ by bol aj systematickรฝ zber รบdajov pre odvetvie stavebnรญctva prostrednรญctvom konzorcia partnerov zย rozliฤnรฝch vรฝrobnรฝch odvetvรญ.
Dr. Martin Elsberger od aprรญla 2006 pรดsobรญ na Generรกlnom riaditeฤพstve pre energetiku aย dopravu Eurรณpskej komisie ako vyslanรฝ nรกrodnรฝ expert vย oblasti politiky energetickej hospodรกrnosti aย legislatรญvy, najmรค so zreteฤพom na budovy.
Od augusta 2000 do aprรญla 2006 bol zรกstupcom vedรบceho odboru na bavorskom Ministerstve hospodรกrstva, dopravy aย techniky vย Mnรญchove. Do oblasti jeho pรดsobnosti patrila energetickรก politika aย podpora projektov zameranรฝch na energiu aย techniku. Po ukonฤenรญ ลกtรบdia vย odbore strojรกrskej mechaniky bol odbornรฝm asistentom na Technickej univerzite vย Mnรญchove. Tu obhรกjil aj svoju doktorandskรบ prรกcu sย nรกzvom Novรก metodika vรฝpoฤtu energetickej hospodรกrnosti klimatizovanรฝch budov. Zaoberal sa vรฝskumnรฝmi projektmi zameranรฝmi na makroekonomickรฉ modelovanie spotreby energie, energetickรบ hospodรกrnosลฅ budov, na metodiku posudzovania spotreby energie vย budovรกch vย letnom obdobรญ aย podobne. Je autorom rozliฤnรฝch ฤlรกnkov publikovanรฝch vย ฤasopisoch aย spoluautorom niekoฤพkรฝch knรญh. |
(sf)
ฤlรกnok vznikol na zรกklade rozhovoru, ktorรฝ sย Dr.ย Martinom Elsbergerom viedol Olli Seppรคnen, generรกlny tajomnรญk Zvรคzu eurรณpskych spoloฤnostรญ pre vykurovanie aย klimatizรกciu ยญ(REHVA).
Foto: archรญv REHVA
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise TZB Haustechnik.