Profil Dr. Ing. Martina Elsbergera
Galรฉria(2)

Profil Dr. Ing. Martina Elsbergera

Partneri sekcie:

Razantne, rozumne aย รบฤinne โ€“ tak by malo novรฉ znenie smernice oย energetickej hospodรกrnosti budov rozvinรบลฅ svoj potenciรกl vย oblasti hospodรกrstva, spoloฤenskรฝch vzลฅahov aย ลพivotnรฉho prostredia. Pri rozhovore oย tejto aktuรกlnej tรฉme vรกm predstavรญme ฤalลกiu osobnosลฅ, ktorรก sa podieฤพa na vรฝvoji eurรณpskej energetickej politiky โ€“ Dr.ย Martina Elsbergera, nรกrodnรฉho experta na Generรกlnom riaditeฤพstve pre energetiku aย dopravu Eurรณpskej komisie.

Ako dlho uลพ pracujete na Generรกlnom riaditeฤพstve pre energetiku aย dopravu Eurรณpskej komisie aย vย akej oblasti ste pรดsobili predtรฝm? Ste vyslanรฝm nรกrodnรฝm expertom โ€“ ฤo to presne znamenรก?
Na Komisii som zaฤal pracovaลฅ vย aprรญli 2006 aย predtรฝm, neลพ sa zaฤiatkom roka 2008 zaฤalo pracovaลฅ na prepracovanom znenรญ smernice oย energetickej hospodรกrnosti budov (ฤalej len smernica), som pรดsobil vย oblasti uplatลˆovania pรดvodnej smernice aย supervรญzie tvorby noriem Eurรณpskeho vรฝboru pre normalizรกciu sรบvisiacich sย touto smernicou. Vฤaka absolvovaniu strojnรญckej fakulty, ktorรบ som ukonฤil vย rรกmci doktorandskรฉho ลกtรบdia prรกcou na tรฉmu vรฝpoฤtu spotreby energie vย klimatizovanรฝch budovรกch, aย vฤaka mojej neskorลกej prรกci na celoลกtรกtnych stavebnรฝch predpisoch, mi bola tรกto tematika veฤพmi blรญzka. Musรญm vลกak povedaลฅ, ลพe prรกca vย tejto oblasti na รบrovni Eรš mรก celkom inรฝ rozmer, pretoลพe treba zvaลพovaลฅ rozliฤnรฉ aspekty aย vรฝchodiskovรฉ situรกcie vย 27 ฤlenskรฝch ลกtรกtoch aย vo viac ako 200 eurรณpskych regiรณnoch. Vyslanรฝ nรกrodnรฝ expert pracuje na Komisii poฤas vymedzenรฉho obdobia, aby vย danej oblasti posilnil jej pracovnรฝ tรญm svojou odbornosลฅou. Tรฝchto expertov zvyฤajne vysiela ลกtรกtne alebo regionรกlne ministerstvo. Mojou materskou inลกtitรบciou je bavorskรฉ ministerstvo hospodรกrstva so sรญdlom vย Mnรญchove, na ktorom pravdepodobne budem po nรกvrate vย lete tohto roka znovu pรดsobiลฅ, ak vย tomto ฤase nebude treba rieลกiลฅ inรฉ, naliehavejลกie รบlohy.

Ste hlavnรฝm expertom na rokovania aย prรญpravu smernice. ฤŒo je na tejto prรกci najzaujรญmavejลกie?
Moja prรกca je kombinรกciou รบloh technickรฉho, politickรฉho aย legislatรญvneho charakteru aย zaujรญmavรก je najmรค pre rozmanitosลฅ prรญstupov aย kontakt sย obrovskรฝm mnoลพstvom ฤพudรญ zย rozliฤnรฉho prostredia, sย rozliฤnรฝm odbornรฝm profilom aย znalosลฅami.

ฤŽalลกou zaujรญmavou sรบฤasลฅou mojej prรกce sรบ samotnรฉ rokovania. Pri nich som sa naprรญklad musel vyrovnaลฅ so situรกciou, keฤ najvhodnejลกie technickรฉ rieลกenie urฤitรฉho problรฉmu aย jeho legislatรญvne ustanovenie nebolo zย politickรฉho hฤพadiska prijateฤพnรฉ, hoci jeho nรกvrh bol nestrannรฝ aย technicky absolรบtne sprรกvny. Je pre mลˆa veฤพmi motivujรบce pracovaลฅ na vyvaลพovanรญ zรกujmov spolutvorcov legislatรญvy aย zachovaลฅ si pritom nestrannosลฅ, sย cieฤพom dosiahnuลฅ ฤo najlepลกรญ vรฝsledok. Naลกลฅastie, naลกe doterajลกie rokovania na smernici prebiehali sย veฤพmi jasne vyprofilovanรฝmi, ale prรญjemnรฝmi aย fรฉrovรฝmi partnermi, takลพe spoluprรกca sย nimi prinรกลกala radosลฅ, napriek tomu, ลพe sme vย rokoch 2008 aย 2009 ฤasto pracovali dlho do noci aย museli sme Rade niekoฤพkokrรกt podรกvaลฅ podrobnรฉ sprรกvy oย postupe naลกich rokovanรญ.

Ste spokojnรฝ sย koneฤnรฝm znenรญm prepracovanej smernice?

Jednoznaฤne รกno. Zย nรกvrhu, ktorรฝ predloลพila Komisia, sa sรญce odstrรกnili niektorรฉ prvky, inรฉ sa vลกak zasa doplnili. Vลกetko teraz zรกleลพรญ na implementรกcii vย ฤlenskรฝch ลกtรกtoch. Dรบfam, ลพe sa slovรก premenia na ฤiny efektรญvnou transpozรญciou smernice tak, aby sme dosiahli ciele, ktorรฉ sme si stanovili so zreteฤพom na politiku vย oblasti energetiky aย klimatickรฝch zmien, ako aj na obฤanov Eรš aย jednotlivรฉ hospodรกrstva.

Pokiaฤพ ide oย obsah smernice, je vรฝsledkom sรบhlasu aย akceptรกcie vลกetkรฝch strรกn?

รno, politickรบ dohodu sme dosiahli na ลกtvrtom stretnutรญ spravodajcov Eurรณpskeho parlamentu (EP), zรกstupcov ลกvรฉdskeho predsednรญctva Rady Eรš aย predstaviteฤพov Eurรณpskej komisie 17. novembra 2009. Bola vรฝsledkom intenzรญvnych rokovanรญ tvorcov legislatรญvy Eรš, ktorรฉ sa uskutoฤnili vย ฤase od januรกra do novembra 2009 aย pri ktorรฝch Komisia prevzala รบlohu koordinรกtora. Napriek tomu, ลพe na zaฤiatku rokovanรญ sa stanoviskรก zรบฤastnenรฝch strรกn znaฤne odliลกovali, podarilo sa nรกm dospieลฅ kย rozumnรฉmu kompromisu. To, samozrejme, neznamenรก, ลพe vลกetky strany dosiahli splnenie svojich poลพiadaviek na 100 percent, ale vรฝsledok je veฤพmi pozitรญvny, rozumnรฝ aย znamenรก obrovskรฝ krok vpred. Teraz treba uลพ iba usilovaลฅ oย to, aby sa novรฉ znenie smernice uplatลˆovalo sprรกvne, vย plnej miere aย efektรญvne. Hneฤ po ukonฤenรญ procedurรกlnych postupov sa prepracovanรฉ znenie uverejnรญ vย รšradnom vestnรญku Eรš aย 20 dnรญ po tom nadobudne รบฤinnosลฅ.

Znenie smernice schvรกlili orgรกny Eรš vย rekordne krรกtkom ฤase โ€“ ako sa to podarilo?

Okrem toho, ลพe nรกvrh Komisie bol vลกeobecne prijateฤพnรฝ, pomohla aj ลกลฅastnรก sรบhra nรกhod. Predovลกetkรฝm ฤพudia, sย ktorรฝmi sme spolupracovali poฤas ลกvรฉdskeho predsednรญctva, boli veฤพmi motivovanรญ aย rokovania viedli fรฉrovo aย otvorene. Najmรค od konca augusta 2009 pracovali veฤพmi intenzรญvne, takmer vo dne, vย noci. Tento ich osobnรฝ vklad si veฤพmi vรกลพim, aย preto ho uvรกdzam na prvom mieste. Druhรฝm dรดvodom bol politickรฝ tlak aย vรดฤพa. EP, rovnako ako Rada Eรš poฤas ลกvรฉdskeho predsednรญctva aย Eurรณpska komisia chceli vย oblasti energetiky aย ochrany podnebia uลพ pred konferenciou oย klimatickรฝch zmenรกch vย Kodani prezentovaลฅ mรญฤพnik vo vรฝvoji tรฝm, ลพe svoje slovรก premenili na ฤiny. Dokรกzali, ลพe Eรš si nielenลพe kladie cieฤพ usporiลฅ 20โ€‰% energie aย sklenรญkovรฝch plynov, ale prijรญma aj prรญsne opatrenia na to, aby ho dosiahla. Hoci konferencia vย Kodani nepriniesla oฤakรกvanรฉ vรฝsledky, signรกl, ktorรฝ eurรณpske inลกtitรบcie vyslali, sa vย celom svete stretol so silnou pozitรญvnou reakciou.

Od ฤlenskรฝch ลกtรกtov sa poลพaduje, aby stanovili poลพiadavky na รบrovni optimรกlnych nรกkladov โ€“ ako sรบ takรฉto nรกklady definovanรฉ? Sรบ optimรกlne zย hฤพadiska Eรš, ฤlenskรฝch ลกtรกtov, vlastnรญkov budov, ich uลพรญvateฤพov alebo investorov?
ฤŒlenskรฉ ลกtรกty mรดลพu postupovaลฅ flexibilne. Budรบ si mรดcลฅ vybraลฅ, ฤi stanovia poลพiadavky vรฝpoฤtom zย hฤพadiska majiteฤพa budovy, alebo na zรกklade makroekonomickej perspektรญvy. Tento systรฉm prinesie investorom aย uลพรญvateฤพom vรฝhody vย rovnakej miere. Investor bude mรดcลฅ predaลฅ alebo prenajaลฅ budovu za vyลกลกiu trhovรบ cenu, pretoลพe bude spฤบลˆaลฅ poลพiadavky na optimรกlnu energetickรบ รบฤinnosลฅ, ฤo bude zรกroveลˆ znamenaลฅ aj niลพลกie prevรกdzkovรฉ nรกklady. Vรฝhodou pre uลพรญvateฤพov bude, ลพe pravdepodobne vyลกลกie nรกjomnรฉ za energeticky hospodรกrne budovy bude vyvรกลพenรฉ niลพลกรญmi prevรกdzkovรฝmi nรกkladmi, aย teda vย koneฤnom dรดsledku aj niลพลกรญmi nรกkladmi na energiu. Je to iba otรกzka ekonomickรฉho prรญstupu. Ak by sa nepoลพadovala energetickรก hospodรกrnosลฅ, viedlo by to iba kย mrhaniu finanฤnรฝmi prostriedkami nielen zo strany investora, vlastnรญka budovy aย jej uลพรญvateฤพa, ale aj celej spoloฤnosti.

ฤŒlenskรฝm ลกtรกtom sa ukladรก aj novรก povinnosลฅ stanoviลฅ poลพiadavky na systรฉmovej รบrovni. Mohli by ste uviesลฅ nejakรฉ prรญklady?

Vลกeobecne je rozลกรญrenรฝ nรกzor, ลพe obrovskรฝ potenciรกl รบspor nรกkladov spoฤรญva najmรค vย technickom systรฉme ako sรบฤasti stavieb budov (naprรญklad vo vykurovanรญ, vetranรญ aย klimatizรกcii), nie je to vลกak takรฉ jednoduchรฉ. Keฤ sa pouลพijรบ tri vรฝrobky zaradenรฉ do triedy A, automaticky nevytvoria systรฉm triedy A, pretoลพe ich nemoลพno dokonale kombinovaลฅ. Tento problรฉm sa rieลกi vย novรฝch poลพiadavkรกch smernice. Minimรกlne poลพiadavky na systรฉm by sa naprรญklad mohli stanoviลฅ ako minimรกlna celkovรก energetickรก hospodรกrnosลฅ (celoroฤnรฝ priemer), naprรญklad 80โ€‰% pri technickom systรฉme ako sรบฤasti stavieb budov urฤitej kategรณrie.

Uลพ dรกvnejลกie sa ukรกzalo, ลพe takรกto poลพiadavka je technicky splniteฤพnรก aย ekonomicky prijateฤพnรก pri urฤitom typovom systรฉme, naprรญklad vykurovanรญ, vย prรญpade zaradenom do urฤitej kategรณrie (naprรญklad stredne veฤพkรก administratรญvna budova vย klimatickom pรกsme X). Tรกto hodnota energetickej hospodรกrnosti by sa mohla vย budรบcnosti stanoviลฅ vo forme predpisov pre beลพnรฉ typy stavieb aย beลพnรฉ technickรฉ systรฉmy aย mohla by sa ลกpecifikovaลฅ podฤพa klimatickรฝch pรกsiem. Projektant alebo realizaฤnรก firma by potom museli preukรกzaลฅ, ลพe konkrรฉtny technickรฝ systรฉm, ktorรฝ sa mรก inลกtalovaลฅ vย konkrรฉtnej budove, je vย sรบlade sย touto hodnotou celoroฤnej minimรกlnej energetickej hospodรกrnosti, uvedenej vย predpisoch.

Vรฝpoฤty celoroฤnej energetickej hospodรกrnosti by pri technickom systรฉme mal poskytnรบลฅ projektant alebo realizaฤnรก firma. Moลพno sa vย budรบcnosti vypracujรบ zjednoduลกenรฉ metรณdy vรฝpoฤtov hospodรกrnosti, naprรญklad vย rรกmci aktivรญt pri uplatลˆovanรญ opatrenรญ ekodizajnu alebo vย rรกmci prรญsluลกnej iniciatรญvy Eurรณpskeho vรฝboru pre ลกtandardizรกciu.

Pre vรฝrobcov zariadenรญ na vykurovanie, vetranie aย klimatizรกciu by bolo vhodnรฉ, aby boli poลพiadavky vo vลกetkรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch zjednotenรฉ. Dรก sa to dosiahnuลฅ aย akรฉ kroky na to treba?

Nepochybne by bolo vรฝhodnรฉ, ak by sa poลพiadavky vย celej Eรš zosรบladili. Eลกte dรดleลพitejลกรญ je vลกak spรดsob, ako sa tieto poลพiadavky definujรบ, aย ako sa preukazuje zhoda medzi nimi. Keฤลพe toto ustanovenie je takmer vo vลกetkรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch novรฉ, ponรบka sa jedineฤnรก ลกanca od zaฤiatku vytvoriลฅ koordinovanรฝ postup. Zย hฤพadiska prรกvnych postupov vลกak novรฉ znenie smernice nemรดลพe zaviazaลฅ ฤlenskรฉ ลกtรกty, aby tak urobili iba tรฝm, ลพe stanovia povinnรบ aplikรกciu prรญsluลกnรฝch aย pripravovanรฝch poลพiadaviek Eurรณpskeho vรฝboru pre ลกtandardizรกciu. Zรกstupcovia vรฝrobnรฉho odvetvia by teda mohli jasne vyjadriลฅ svoj zรกujem aย svoje nรกvrhy vychรกdzajรบce zย uvedenรฝch poลพiadaviek tohto vรฝboru by mohli predostrieลฅ vลกetkรฝm ฤlenskรฝch ลกtรกtom Eรš, aby sa tak vย zรกujme eurรณpskeho hospodรกrstva dosiahla harmonizรกcia.

Vย prรญpravnej fรกze sa vรฝrobnรฉ odvetvie doลพadovalo jednotnรฉho postupu na vรฝpoฤet energetickej spotreby vย budovรกch โ€“ je reรกlny?

Vย mnohรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch sa celรฉ desaลฅroฤia pouลพรญvali rozliฤnรฉ metodiky aย prรญstupy pri vรฝpoฤte energetickej hospodรกrnosti budov. Lรญลกia sa prรญstupom iย obsahom aย sรบ stanovenรฉ vย zloลพitรฝch stavebnรฝch poลพiadavkรกch, uvedenรฝch ฤasto vo vyลกe tisรญcstrรกnovรฝch dokumentoch. Mnohรฉ hodnoty pouลพitรฉ vย tรฝchto vรฝpoฤtoch sa uplatลˆujรบ aj vย inรฝch prรกvnych predpisoch, naprรญklad vย obฤianskom prรกve pri prenรกjme, predaji ฤi kรบpe nehnuteฤพnostรญ. Vรฝpoฤet รบลพitkovej plochy budovy sa vย jednotlivรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch odliลกuje oย 15 aลพ 20โ€‰% (bliลพลกie sa tejto tรฉme venujeme vย samostatnom ฤlรกnku na str. 42), aย to je iba jeden zย niekoฤพkรฝch stoviek pouลพรญvanรฝch parametrov.

Ak by sa metรณda vรฝpoฤtu energetickej hospodรกrnosti budov mala harmonizovaลฅ, bolo by treba zosรบladiลฅ vลกetky tieto parametre aย prรญstupy. Malo by to vลกak obrovskรฉ dรดsledky vzhฤพadom na potrebu revidovaลฅ aj prรญsluลกnรฉ stavebnรฉ predpisy vย ฤlenskรฝch ลกtรกtoch. Je to nesmierne nรกroฤnรก รบloha, ktorej splnenie by si so sรบhlasom vลกetkรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtov vyลพiadalo 10 aลพ 15 rokov, ฤo by bolo poฤas tohto obdobia prekรกลพkou pri ลกetrenรญ energiou sprรญsnenรญm stavebnรฝch predpisov. Zย tohto dรดvodu sa ukazuje, ลพe je nereรกlne, aby sa takรกto harmonizรกcia uskutoฤnila prostrednรญctvom prepracovanej smernice. Na druhej strane sa vลกak prejavuje vรฝznamnรก tendencia ฤoraz vรคฤลกieho poฤtu ฤlenskรฝch ลกtรกtov ฤiastoฤne alebo รบplne vyuลพรญvaลฅ poลพiadavky Eurรณpskeho vรฝboru pre ลกtandardizรกciu, ฤo vlastne vedie kย ฤiastoฤnรฉmu zosรบlaฤovaniu. Dรบfame, ลพe tento trend bude pokraฤovaลฅ.

Vย novom znenรญ smernice bol so zreteฤพom na poลพiadavky pri renovรกciรกch aย testy alternatรญvnych systรฉmov zรกsobovania energiou odstrรกnenรฝ limit 1ย 000 m2. Majรบ ฤlenskรฉ ลกtรกty dostatoฤnรฉ moลพnosti reagovaลฅ na tรบto situรกciu?
Vย Eurรณpe vย sรบฤasnosti chรฝbajรบ odborne pripravenรญ profesionรกli zย tejto oblasti. Cieฤพom novรฉho znenia smernice nie je iba uลกetriลฅ energiu, mรก sa staลฅ aj hospodรกrskym stimulom pre celรบ Eรš. Uplatลˆovanรญm smernice sa vytvoria tisรญcky pracovnรฝch miest vย stavebnรญctve, vo vรฝrobe zariadenรญ na vykurovanie, vetranie aย klimatizรกciu aย vย oblasti sluลพieb tohto sektora. Aplikรกcia si bude vyลพadovaลฅ vzdelanรฝch aย odborne pripravenรฝch ฤพudรญ aย zย tohto hฤพadiska je aj vรฝbornรฝm prostriedkom na dosiahnutie cieฤพov Lisabonskej stratรฉgie. Mรดลพeme teda zaฤaลฅ vyzรฝvaลฅ ฤlenskรฉ ลกtรกty, aby ihneฤ zaฤali so vzdelรกvanรญm aย odbornou prรญpravou aย neฤakali aลพ na termรญn nadobudnutia รบฤinnosti smernice, ako to, ลพiaฤพ, bolo pri jej prvej verzii. Mnohรฉ skรบsenosti sme uลพ nadobudli aย ฤlenskรฉ ลกtรกty nachรกdzajรบ vย tomto smere podporu vย jednotnej platforme spoluprรกce, ktorej fungovanie sa vย plnej vรฝลกke hradรญ zย rozpoฤtu Eรš vyฤlenenรฉho na program Inteligentnรก energia โ€“ Eurรณpa aย na ฤalลกie projekty sรบvisiace sย tรฝmto programom.

Kฤพรบฤovรฝm problรฉmom pri zniลพovanรญ spotreby energie vย budovรกch je ich obnova. Podฤพa odhadov je vย Eurรณpe asi 200 miliรณnov budov. Koฤพko zย nich treba roฤne obnoviลฅ, aby sme dosiahli cieฤพ eurรณpskej politiky vย oblasti klimatickรฝch zmien 20/20/20?
Na to, aby sme dosiahli celkovรฉ ciele 20/20/20 na รบrovni Eรš, nemรกme ฤiastkovรฉ ciele pre jednotlivรฉ odvetvia. Je vลกak zrejmรฉ, ลพe obnova budov pri tom zohrรก vรฝznamnรบ รบlohu. Po prvรฉ โ€“ na budovy sa viaลพe veฤพkรก ฤasลฅ spotreby energie vย Eรš (40โ€‰%), po druhรฉ โ€“ vย tomto odvetvรญ sรบ opatrenia zameranรฉ na รบsporu energie spojenรฉ sย vรฝznamnou รบsporou nรกkladov, ฤo vย inรฝch odvetviach nie je. Podฤพa odhadov vplyvu opatrenรญ zย novรฉho znenia smernice sa vย Eรš vย dรดsledku uplatลˆovania oboch znenรญ smernice dosiahnu celkovรฉ รบspory energie vo vรฝลกke 10 %. Vyลพiada si to znaฤnรฉ รบsilie pri obnove budov. Ak by sme dokรกzali zvรฝลกiลฅ intenzitu obnovy budov vย Eรš zo sรบฤasnรฉho 1โ€‰% na 1,5 aลพ 2โ€‰% roฤne, znamenalo by to veฤพkรฝ รบspech. ล tรกt to vลกak nemรดลพe nariadiลฅ, musรญ vyuลพiลฅ stimuly. Predpokladom je zvรฝลกiลฅ informovanosลฅ vlastnรญkov budov oย ekonomickom prรญnose aย sรบฤasnรฝch technickรฝch moลพnostiach rieลกenรญ. Nevyhnutnรก je aj finanฤnรก podpora. Obom tรฝmto aspektom sa novelizovanรฉ znenie smernice podrobne venuje.

Eurรณpsky parlament doplnil do smernice poลพiadavku energeticky nulovรฝch domov, ktorรก sa neskรดr preformulovala na energeticky takmer nulovรฉ domy. ฤŒo sa skrรฝva za touto definรญciou? Okrem toho, aj tรกto formulรกcia si vย stavebnรญctve vyลพiada dramatickรฉ zmeny. Akรฉ opatrenia bude treba prijaลฅ na ich dosiahnutie?
Novรฉ znenie smernice obsahuje rรกmcovรบ definรญciu tohto pojmu. ฤŒlenskรฉ ลกtรกty by si mali stanoviลฅ presnรบ definรญciu podฤพa svojho klimatickรฉho pรกsma aย ฤalลกรญch relevantnรฝch podmienok. Neznamenรก to, ลพe toto ustanovenie je vรกgne aย umoลพลˆuje svojvoฤพnรฉ uplatลˆovanie. Existuje spoloฤnรฉ chรกpanie toho, ฤo znamenรก vysokรก hospodรกrnosลฅ ฤi takmer nulovรก spotreba energie budovy vย jednotlivรฝch oblastiach Eรš podฤพa toho, ฤi ide oย severskรฉ alebo stredomorskรฉ krajiny, alebo krajiny vย zรกpadnej ฤasti Eรš, ฤi oย novรฝ ฤlenskรฝ ลกtรกt. Takลพe jednotne stanovenรก hodnota roฤnej potreby energie vyjadrenรก vย kWh/m2 sa vย Eรš sa nebude uplatลˆovaลฅ. Niektorรฉ krajiny sa, naprรญklad, musia viac zameraลฅ na potrebu vykurovania, inรฉ na klimatizรกciu. ฤŒlenskรฉ ลกtรกty oznรกmia svoje presnรฉ definรญcie Komisii, ktorรก ich nรกsledne zverejnรญ. Malo by to byลฅ dostatoฤnรฝm podnetom na to, aby sa primeranรฉ aย vhodnรฉ definรญcie stanovili vo vลกetkรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch.

Na dosiahnutie stanovenรฝch cieฤพov je dรดleลพitรฉ vymieลˆaลฅ si poznatky oย najvhodnejลกรญch postupoch, informovaลฅ oย nich aย oย skรบsenostiach zรญskanรฝch pri ich uplatลˆovanรญ tak, ako to bolo pri koordinovanom postupe vย rรกmci implementรกcie smernice oย energetickej hospodรกrnosti budov aย pri projektoch programu Inteligentnรก energia โ€“ Eurรณpa. Na zรกklade takรฉhoto postupu mรดลพu ฤlenskรฉ ลกtรกty stanoviลฅ svoje definรญcie aย zaฤaลฅ so vzdelรกvanรญm aย odbornou prรญpravou odbornรญkov vย tejto oblasti. ฤŒรญm viac takรฝchto budov pribudne, tรฝm budรบ lacnejลกie. Stanรบ sa ลกtandardom, vย ktorom sa bude vyuลพรญvaลฅ viacero ลกtandardizovanรฝch technickรฝch rieลกenรญ aย stavebnรญckych vรฝrobkov. Musรญme vรฝznamne znรญลพiลฅ dodatoฤnรฉ nรกklady aย zjednoduลกiลฅ technickรฉ rieลกenia vย tรฝchto budovรกch. Sย tรฝmto cieฤพom budรบ pokraฤovaลฅ podpornรฉ aktivity zo strany Eรš, ktorรฉ sa eลกte zintenzรญvnia.

Vย smernici sa kladie oveฤพa vรคฤลกรญ dรดraz na spoฤพahlivosลฅ aย obsah certifikรกtu oย energetickej hospodรกrnosti. Zย akรฉho dรดvodu? Je kย dispozรญcii dostatok finanฤnรฝch zdrojov na poลพadovanรฉ overovanie?

Na zรกklade skรบsenostรญ sย pรดvodnou smernicou sa ukรกzalo, ลพe vย mnohรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch certifikรกty oย energetickej hospodรกrnosti nie sรบ dostatoฤne kvalitnรฉ, spoฤพahlivรฉ aย dรดveryhodnรฉ. Znamenรก to obrovskรฉ plytvanie peniazmi aย ฤพudskรฝmi zdrojmi: keฤ ฤlenskรฝ ลกtรกt stanovรญ postup certifikรกcie, ktorรฝ je formรกlne vย sรบlade so smernicou oย energetickej hospodรกrnosti budov, ale jej ciele vย praxi nedosahuje, pretoลพe smernica sa sprรกvne neuplatลˆuje, vรฝslednรฝ efekt je nulovรฝ. Nรกklady na administratรญvne postupy aย prรญpravnรฉ prรกce sa vลกak musia uhradiลฅ. Vรฝsledkom sรบ nahnevanรญ obฤania, ktorรญ sa sลฅaลพujรบ, ลพe musia splniลฅ ฤalลกie byrokratickรฉ poลพiadavky aย ani nevedia, ฤi sรบ รบฤelnรฉ, aย sรบ nespokojnรญ, ลพe sa nemรดลพu spoฤพahnรบลฅ na รบdaje, ktorรฉ sa uvรกdzajรบ vย certifikรกte.

ลฝiaฤพ, tie ฤlenskรฉ ลกtรกty, ktorรฉ vย sรบฤasnosti majรบ najhorลกie postupy certifikรกcie, sa najviac sลฅaลพujรบ na ฤalลกiu administratรญvnu zรกลฅaลพ, ktorรบ im prinesie prepracovanรฉ znenie smernice. Vย skutoฤnosti je to vลกak presne naopak: Uลพ pri samotnom zavedenรญ efektรญvnej kontroly sa prejavia pozitรญvne รบฤinky systรฉmu certifikรกcie. Iba ak budรบ certifikรกty dostatoฤne kvalitnรฉ, zvรฝลกia sa trhovรฉ ceny aย nรกjomnรฉ energeticky hospodรกrnych budov aย dosiahne sa stimulรกcia renovรกciรญ sย nรกvratnosลฅou nรกkladov.

Kontroly certifikรกtov majรบ vลกak aj inรฝ dรดvod. Je zrejmรฉ, ลพe vlastnรญci aย prenajรญmatelia budov sa budรบ pri certifikรกcii usilovaลฅ zรญskaลฅ lepลกiu kategรณriu, neลพ do akej by ich budova reรกlne patrila, aby tak mohli poลพadovaลฅ vyลกลกiu predajnรบ cenu alebo nรกjomnรฉ. Certifikรกty nezodpovedajรบce realite mรดลพu teda maลฅ zรกvaลพnรฉ hospodรกrske dรดsledky, aย preto treba sย takouto praxou skoncovaลฅ. Nรกhodnรฉ kontroly sa mรดลพu uskutoฤniลฅ sย veฤพmi nรญzkymi nรกkladmi na administratรญvu aย nemusia byลฅ zloลพitรฉ, takลพe pozitรญvne dรดsledky pre obฤanov jednoznaฤne vyvรกลพia negatรญvne strรกnky. Niektorรฉ ฤlenskรฉ ลกtรกty uลพ tรบto prax zaviedli: majรบ veฤพmi efektรญvne kontrolnรฉ mechanizmy zaloลพenรฉ na nรกhodnรฝch kontrolรกch, na ktorรฝch sa zรบฤastลˆuje len niekoฤพko ฤพudรญ aย vรฝsledky sรบ veฤพmi pozitรญvne. Takto by mali postupovaลฅ aj ostatnรฉ ฤlenskรฉ ลกtรกty.

ฤŒlenskรฉ ลกtรกty sa podฤพa smernice zavรคzujรบ poskytnรบลฅ investรญciรกm finanฤnรบ podporu. Oย akรบ sumu ide na eurรณpskej รบrovni?
Touto tรฉmou sa bude podrobne zaoberaลฅ Komisia, ktorรก vyhodnotรญ prรญnos doterajลกรญch finanฤnรฝch opatrenรญ aย potrebu ฤalลกรญch. Podฤพa znenia smernice mรก Komisia ฤas aspoลˆ do konca roka 2011 aย mรดลพe sa na ลˆu zameraลฅ uลพ vย pripravovanom Akฤnom plรกne energetickej รบฤinnosti II. Hoci vรฝลกku finanฤnรฝch prostriedkov vyฤlenenรฝch na tento รบฤel na รบrovni Eรš eลกte nepoznรกme, je zrejmรฉ, ลพe finanฤnรฉ opatrenia neprinรกลกajรบ rovnakรฝ efekt. Priame dotรกcie na renovaฤnรฉ prรกce alebo vรฝmenu kotlov, ฤerpadiel alebo ohrievaฤov vody nemusia byลฅ najefektรญvnejลกรญm rieลกenรญm, pokiaฤพ ide oย uลกetrenรบ energiu alebo investรญcie. Dotovanรฉ pรดลพiฤky alebo znรญลพenรฉ dane mรดลพu byลฅ efektรญvnejลกie. Aj na tieto otรกzky bude zameranรฉ posudzovanie, ktorรฉ vykonรก Komisia aย ktorรฉ prispeje kย vytvoreniu efektรญvnych finanฤnรฝch rieลกenรญ aย urฤenรญ najvhodnejลกรญch spรดsobov prideฤพovania dotรกciรญ udrลพateฤพnรฝm spรดsobom.

Dรดleลพitou otรกzkou sรบ ฤalลกie kroky po znรญลพenรญ spotreby energie. Sรบ kย dispozรญcii aktuรกlne aย spoฤพahlivรฉ รบdaje oย spotrebe energie na m2 รบลพitkovej plochy vย budovรกch alebo รบdaje oย celkovom mnoลพstve spotrebovanej energie vย jednotlivรฝch krajinรกch aย akรฉ kroky musรญ Komisia podniknรบลฅ na to, aby zdokumentovala tieto รบdaje?
รšdaje, ktorรฉ sรบ kย dispozรญcii vย odvetvรญ stavebnรญctva, sรบ prekvapivo fragmentรกrne, ak zvรกลพime, akรฉ sรบ dรดleลพitรฉ pre viacerรฉ odvetvia. Oฤakรกvame preto, ลพe vรฝrobnรฉ odvetvia zaฤnรบ systematicky zbieraลฅ รบdaje. Niektorรฉ zainteresovanรฉ strany nรกm poskytli niekoฤพko รบdajov, ktorรฉ sme sa pokรบsili overiลฅ aย ktorรฉ sme ฤiastoฤne pouลพili na posudzovanie dosahu prepracovanรฉho znenia smernice. Okrem toho moลพno niektorรฉ informรกcie ฤerpaลฅ zย oficiรกlnych ลกtatistรญk Eurostatu, sรบ vลกak veฤพmi vลกeobecnรฉ. Komisia vย sรบฤasnosti rokuje sย Eurostatom, ako zlepลกiลฅ tรบto situรกciu, bude to vลกak trvaลฅ niekoฤพko rokov, pretoลพe Eurostat je zรกvislรฝ od รบdajov, ktorรฉ mu poskytnรบ ฤlenskรฉ ลกtรกty. Niektorรฉ zย nich majรบ kย dispozรญcii relevantnรฉ aย podrobnรฉ รบdaje zย oblasti stavebnรญctva, inรฉ nemajรบ takmer ลพiadne. Tรฝmto problรฉmom sa okrem toho zaoberajรบ aj niektorรฉ projekty aย vรฝskumy zย danej oblasti. Projekt Odyssee-Mure je zย nich azda najznรกmejลกรญ aย najpodrobnejลกรญ. Vย pripravovanom Akฤnom plรกne energetickej รบฤinnosti II bude moลพnรฉ vyuลพiลฅ aj novรฝ vรฝskum, ktorรฝ na tento รบฤel iniciovala Komisia.

Ktorรฉ sรบ rozhodujรบce aspekty pri implementรกcii novรฉho znenia smernice?
Rozhodujรบcou je vรดฤพa uskutoฤniลฅ smernicu. Sรบ vย nej zapracovanรฉ najvhodnejลกie postupy aย skรบsenosti, ktorรฉ zรญskali ฤlenskรฉ ลกtรกty na zรกklade pรดvodnej smernice. Vลกetky novรฉ ustanovenia sa zย veฤพkej miery zakladajรบ na zรญskanej spรคtnej vรคzbe โ€“ zohฤพadnilo sa vลกetko pozitรญvne iย negatรญvne. Spรคtnรก vรคzba sa zรญskala zย verejnej diskusie oย novom znenรญ smernice aย zย pripomienok zรกstupcov ฤlenskรฝch ลกtรกtov vย rรกmci koordinovanรฉho postupu pri implementรกcii pรดvodnej smernice.

Prepracovanรฉ znenie teda nie je zรกvรคzkom, ktorรฝ na ฤlenskรฉ ลกtรกty uvalili byrokrati zย Bruselu. ลฝiaฤพ, vo viacerรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch nie je ยญreรกlna vรดฤพa efektรญvne aย dรดrazne implementovaลฅ smernicu. Moลพno to vย niektorรฝch prรญpadoch zaprรญฤinil nedostatok informรกciรญ aย slabรก komunikรกcia medzi centrรกlnymi orgรกnmi ลกtรกtnej sprรกvy aย orgรกnmi regionรกlnej aย miestnej samosprรกvy, ktorรฉ sรบ vย koneฤnom dรดsledku zodpovednรฉ za implementรกciu ustanovenรญ smernice vย praxi. Dnes uลพ mรกme dostatok skรบsenostรญ zย najvhodnejลกรญch postupov, ale aj zย prekรกลพok pri snahe oย stanovenie vhodnรฉho postupu pri certifikรกcii energetickej hospodรกrnosti alebo oย zabezpeฤenie vysokej รบrovne zhody so stavebnรฝmi predpismi. Je รบlohou ฤlenskรฝch ลกtรกtov, aby vyuลพรญvali tieto poznatky, zรญskanรฉ najmรค vย rรกmci koordinovanรฉho postupu pri implementรกcii pรดvodnej smernice, aby ich zapracovali do svojich stavebnรฝch predpisov aย oboznรกmili sย nimi reยญgionรกlne aย miestne samosprรกvy. Rovnakรฝ postup platรญ aj pri niektorรฝch novรฝch ustanoveniach prepracovanรฉho znenia smernice, najmรค pokiaฤพ ide oย budovy sย takmer nulovou spotrebou aย poลพiadavky na energetickรบ hospodรกrnosลฅ pri optimรกlnych nรกkladoch.

Mnohรฉ organizรกcie vย stavebnรญctve vyjadrili svoj absolรบtny sรบhlas so znenรญm smernice, medzi nimi aj Eurรณpske zdruลพenie pre vykurovanie aย klimatizรกciu ยญ(REHVA), uvedomujรบ si vลกak, akรฉ veฤพkรฉ รบlohy zย nej vyplรฝvajรบ. Ako by mohli takรฉto profesijnรฉ zdruลพenia pomรดcลฅ pri jej implementรกcii?
Chcel by som zdรดrazniลฅ dva aspekty. Po prvรฉ, tieto organizรกcie by mohli informovaลฅ orgรกny, ktorรฉ sรบ zodpovednรฉ za stavebnรฉ predpisy, oย najvhodnejลกรญch postupoch vย inรฝch krajinรกch aย oblastiach, ฤรญm by podporili รบฤinok koordinovanรฉho postupu. Preฤo je postup certifikรกcie vย ฤlenskom ลกtรกte Aย efektรญvny aย รบฤinnรฝ pri nรญzkych nรกkladoch, kรฝm ฤlenskรฝ ลกtรกt B spochybลˆuje jej zmysel aย obรกva sa vysokรฝch nรกkladov na administratรญvu pri postupe certifikรกcie? Zrejme mรก kaลพdรฝ zย nich inรฝ prรญstup kย otรกzke, ako stanoviลฅ takรฝto postup aย zaviesลฅ ho do trhovรฉho prostredia. To istรฉ platรญ aj pre zavรกdzanie noriem energetickej hospodรกrnosti aย efektรญvnosti postupov pri kontrolรกch systรฉmov vykurovania, vetrania aย klimatizรกcie pri primeranรฝch nรกkladoch.

Vรฝrobnรฉ odvetvia by teda mohli zohraลฅ vรฝznamnรบ รบlohu pri informovanรญ oย dobrรฝch prรญkladoch ฤlenskรฝch ลกtรกtov, ktorรฉ uลพ zรญskali pozitรญvne skรบsenosti.ย  Informovaลฅ treba najmรค ลกtรกty, ktorรฉ zaostรกvajรบ. Jednoznaฤne treba tieลพ zdรดrazลˆovaลฅ, ลพe uplatลˆovanie smernice znamenรก prรญnos pre hospodรกrstvo, okrem inรฉho aj vytvรกranรญm pracovnรฝch miest. Tieto aktivity by sa mohli zaฤaลฅ ihneฤ potom, keฤ ฤlenskรฉ ลกtรกty zaฤnรบ sย implementรกciou novรฉho znenia smernice vย lete tohto roka. Veฤพmi prรญnosnรฝ by bol aj systematickรฝ zber รบdajov pre odvetvie stavebnรญctva prostrednรญctvom konzorcia partnerov zย rozliฤnรฝch vรฝrobnรฝch odvetvรญ.

Dr. Martin Elsberger od aprรญla 2006 pรดsobรญ na Generรกlnom riaditeฤพstve pre energetiku aย dopravu Eurรณpskej komisie ako vyslanรฝ nรกrodnรฝ expert vย oblasti politiky energetickej hospodรกrnosti aย legislatรญvy, najmรค so zreteฤพom na budovy.

Od augusta 2000 do aprรญla 2006 bol zรกstupcom vedรบceho odboru na bavorskom Ministerstve hospodรกrstva, dopravy aย techniky vย Mnรญchove. Do oblasti jeho pรดsobnosti patrila energetickรก politika aย podpora projektov zameranรฝch na energiu aย techniku.

Po ukonฤenรญ ลกtรบdia vย odbore strojรกrskej mechaniky bol odbornรฝm asistentom na Technickej univerzite vย Mnรญchove. Tu obhรกjil aj svoju doktorandskรบ prรกcu sย nรกzvom Novรก metodika vรฝpoฤtu energetickej hospodรกrnosti klimatizovanรฝch budov. Zaoberal sa vรฝskumnรฝmi projektmi zameranรฝmi na makroekonomickรฉ modelovanie spotreby energie, energetickรบ hospodรกrnosลฅ budov, na metodiku posudzovania spotreby energie vย budovรกch vย letnom obdobรญ aย podobne. Je autorom rozliฤnรฝch ฤlรกnkov publikovanรฝch vย ฤasopisoch aย spoluautorom niekoฤพkรฝch knรญh.

(sf)

ฤŒlรกnok vznikol na zรกklade rozhovoru, ktorรฝ sย Dr.ย Martinom Elsbergerom viedol Olli Seppรคnen, generรกlny tajomnรญk Zvรคzu eurรณpskych spoloฤnostรญ pre vykurovanie aย klimatizรกciu ยญ(REHVA).

Foto: archรญv REHVA

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise
TZB Haustechnik.

Najฤรญtanejลกie