Softvรฉr na podporu implementรกcie smernice oย energetickej hospodรกrnosti budov
Galรฉria(12)

Softvรฉr na podporu implementรกcie smernice oย energetickej hospodรกrnosti budov

Partneri sekcie:

Vย roku 2006 sa vย rรกmci projektu Concerted Action uskutoฤnil prieskum, ktorรฝ sa tรฝkal navrhovanรฉho alebo aktuรกlneho pouลพรญvania softvรฉru na podporu implementรกcie smernice oย energetickej hospodรกrnosti budov. Informรกcie oย rozliฤnรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch mohli pomรดcลฅ pri prijรญmanรญ ฤalลกรญch rozhodnutรญ aย poskytnรบลฅ prรญleลพitosลฅ pouฤiลฅ sa zo skรบsenostรญ druhรฝch. Akรฉ boli vรฝsledky?

Hoci smernica oย energetickej hospodรกrnosti budov (ฤalej len โ€žsmernicaโ€œ) nevyลพaduje vyยญuลพรญvanie softvรฉru na podporu implementรกcie, je niekoฤพko oblastรญ, kde sa jeho vyuลพรญvanie javรญ ako uลพitoฤnรฉ aย zrejme aj nevyhnutnรฉ.

Tรกto sprรกva zhล•ลˆa aย komentuje vรฝsledky prieskumu vykonanรฉho vย roku 2006 so zรกmerom zistiลฅ, do akej miery zamรฝลกฤพajรบ ฤlenskรฉ ลกtรกty vyuลพรญvaลฅ softvรฉr aย na akรฉ รบฤely. Prieskum sa nezaoberal technickou strรกnkou softvรฉru. Kย jednotlivรฝm otรกzkam sa zรญskalo vย priemere 20 odpovedรญ. Celkovรฝ poฤet niekedy presiahol toto ฤรญslo vย dรดsledku viacnรกsobnรฝch odpovedรญ (naprรญklad pri rozliฤnรฝch odpovediach tรฝkajรบcich sa obytnรฝch budov aย ostatnรฝch budov). Naopak, niekedy je odpovedรญ menej, keฤลพe niektorรญ respondenti neboli schopnรญ odpovedaลฅ na vลกetky otรกzky. Odpovede sรบ zhrnutรฉ vย ฤalลกom texte, priฤom, samozrejme, niekedy dochรกdza kย ich zjednoduลกeniu.

Treba zdรดrazniลฅ, ลพe vย takomto prieskume neยญexistujรบ sprรกvne odpovede โ€“ rozliฤnรฉ ฤlenskรฉ ลกtรกty majรบ rozliฤnรฉ potreby, ktorรฉ odrรกลพajรบ ich existujรบce predpisy aย pravidlรก tรฝkajรบce sa energetickej regulรกcie. Informรกcie oย dianรญ vย rozliฤnรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch vลกak mรดลพu pomรดcลฅ pri prijรญmanรญ rozhodnutรญ aย poskytnรบลฅ prรญleลพitosลฅ pouฤiลฅ sa zo skรบsenostรญ druhรฝch.ย ย 

Smernica vyลพaduje od ฤlenskรฝch ลกtรกtov zavedenie integrovanรฉho vรฝpoฤtovรฉho postupu na potrebu energie budovy (alebo emisie oxidu uhliฤitรฉho) aย jej technickรฝch zariadenรญ (ฤlรกnok 3). Od ฤlenskรฝch ลกtรกtov sa vyลพaduje uplatnenie tohto postupu ako zรกkladu predpisov tรฝkajรบcich sa minimรกlnej energetickej hospodรกrnosti budov. Hoci to smernica vรฝslovne nevyลพaduje, je logickรฉ pouลพiลฅ na certifikรกciu energetickej hospodรกrnosti (ฤalej len โ€žcertifikรกciaโ€œ) โ€“ ak sa zakladรก na vรฝpoฤtovom hodnotenรญ โ€“ ten istรฝ postup.

Takรฉto integrovanรฉ vรฝpoฤty sรบ samy osebe komplikovanรฉ, dokonca aj vtedy, keฤ sรบ ich zloลพky zjednoduลกenรฉ aย vyuลพitie softvรฉru je oฤividnรฝ, hoci nepovinnรฝ spรดsob, ako ich urobiลฅ prakticky pouลพiteฤพnรฉ. Softvรฉr sa mรดลพe pouลพiลฅ aj na podporu ฤalลกรญch ฤastรญ smernice alebo ฤalลกรญch moลพnostรญ jej implementรกcie. Naprรญklad sa oฤakรกva, ลพe uplatnenie hodnรดt energetickej hospodรกrnosti zaloลพenรฝch na meranej spotrebe energie (prevรกdzkovรฉ hodnotenie) sa poยญuลพitรญm softvรฉru zjednoduลกรญ. Softvรฉr sa mรดลพe pouลพiลฅ aj na podporu poลพiadaviek na prehliadku (ฤlรกnky 8 aย 9). Pri vลกetkรฝch tรฝchto potenciรกlnych aplikรกciรกch existujรบ vรฝhody, ktorรฉ spoฤรญvajรบ vย prรญstupe kย centrรกlnej databรกze vรฝsledkov, ฤo je ฤalลกia moลพnosลฅ vyuลพitia softvรฉru.

Vรฝsledky prieskumu
Pouลพitie softvรฉru na podporu ฤlรกnku 3 (metodika)
Takmer vลกetci respondenti mali alebo plรกnovali softvรฉr na podporu ฤlรกnku 3 smernice tรฝkajรบceho sa metodiky. Rovnakรฝ bol poฤet respondentov, ktorรญ uลพ mali softvรฉr, aย tรฝch, ฤo ho iba vyvรญjali. Vย niektorรฝch prรญpadoch mali respondenti softvรฉr vyvinutรฝ (zatiaฤพ) len na pouลพitie pre obytnรฉ budovy. Odpovede sรบ zhrnutรฉ vย tab. 1.

Najviac respondentov zamรฝลกฤพalo pouลพรญvaลฅ softvรฉr na stolnรฝch poฤรญtaฤoch aย laptopoch. Menลกรญ poฤet mal zรกujem aj oย poฤรญtaฤe do ruky alebo internetovรฝ prรญstup. Vo vรคฤลกine prรญpadov vลกak internetovรฝ prรญstup znamenal skรดr schopnosลฅ stiahnuลฅ softvรฉr na lokรกlne pouลพรญvanie neลพ priame on-line pouลพรญvanie. Odpovede sรบ zhrnutรฉ vย tab. 2.

Hoci smernica vyลพaduje existenciu postupu, nezakazuje pouลพitie niekoฤพkรฝch postupov. Dokonca aj vtedy, keฤ existuje len jeden akceptovateฤพnรฝ postup, mรดลพe preลˆ existovaลฅ niekoฤพko softvรฉrovรฝch implementรกciรญ. Ako najbeลพnejลกia sa ukรกzala situรกcia, pri ktorej sa akceptovalo niekoฤพko nรกstrojov, ฤasto vลกak vย kontexte preferovania jednej metodiky sย alternatรญvami akceptovateฤพnรฝmi len za urฤitรฝch okolnostรญ. Pรคลฅ respondentov plรกnovalo len jednu metodiku sย konkurujรบcimi si nรกstrojmi na implementรกciu aย ลกtyria plรกnovali len jeden nรกstroj. Ak je vลกak dostupnรฝch niekoฤพko nรกstrojov, natรญska sa aj otรกzka ich akreditรกcie โ€“ takรฝto proces mรก zavedenรฝ alebo zamรฝลกฤพa zaviesลฅ osem respondentov. Odpovede sรบ zhrnutรฉ vย tab. 3.

Zaลกkolenie pouลพรญvateฤพa aย akreditรกcia
Odpovede tรฝkajรบce sa zaลกkolenia pouลพรญvateฤพa aย akreditรกcie sรบ zhrnutรฉ vย tab. 4.

Pouลพitie softvรฉru na zistenie zhody sย minimรกlnymi poลพiadavkami
Softvรฉr, ktorรฝ implementuje vรฝpoฤtovรบ metรณdu, sa mรดลพe pouลพiลฅ na niekoฤพko รบฤelov, zย ktorรฝch najzrejmejลกรญm sรบ minimรกlne poลพiadavky na energetickรบ hospodรกrnosลฅ pre novรฉ budovy. To sa zamรฝลกฤพa uskutoฤniลฅ vo veฤพkej miere, hoci vo dvoch tretinรกch odpovedรญ by pouลพitie softvรฉru bolo skรดr dobrovoฤพnรฉ neลพ povinnรฉ. Odpovede sรบ zhrnutรฉ vย tab. 5.

Vo vรคฤลกine prรญpadov by sa mal softvรฉr na zistenie zhody integrovaลฅ do nรกstrojov na nรกvrh.

Pouลพitie softvรฉru na certifikรกciu na stavebnรฉ povolenie
Certifikรกcia sa vyลพaduje, kedykoฤพvek sa budova stavia, predรกva alebo prenajรญma. Pri stavbe sa poลพiadavka trochu odliลกuje od predaja alebo prenรกjmu vย tom zmysle, ลพe sรบ dostupnรฉ projektovรฉ informรกcie aย budova mรดลพe byลฅ ฤพahลกie dostupnรก pri prehliadke. Keฤลพe vรฝpoฤty oย tom, ฤi je, alebo nie je budova vyhovujรบca, uลพ budรบ hotovรฉ, รบdaje oย budove by mali existovaลฅ. Aby sa zohฤพadnili tieto rozdielne okolnosti, otรกzky sa klรกdli oddelene pri aplikรกcii softvรฉru na certifikรกciu pri stavbe aย pri predaji alebo prenรกjme.

Softvรฉr pouลพitรฝ pri novรฝch budovรกch na zistenie zhody sย predpismi na zรกklade รบdajov ฤi je, ale nie je budova vyhovujรบca, nebude nevyhnutne schopnรฝ generovaลฅ kvantifikovanรฉ hodnoty energetickej hospodรกrnosti. Na zistenie zhody sย predpismi plรกnovalo pouลพรญvaลฅ softvรฉr 18 respondentov zย celkovรฉho poฤtu 20. Zย tรฝch, ktorรญ tak zamรฝลกฤพali, osem plรกnovalo, ลพe softvรฉr tรฝkajรบci sa energetickej hospodรกrnosti bude povinnรฝ, desaลฅ ho plรกnovalo ako voliteฤพnรฝ. Nie je vลกak celkom jasnรฉ, ako sa budรบ hodnoty zรญskavaลฅ bez softvรฉru โ€“ keฤ sa budova urฤitรฝ ฤas uลพรญva, prichรกdza do รบvahy moลพnosลฅ generovaลฅ hodnoty zย meranรฝch spotrieb. Vย ลกiestich prรญpadoch sa na tento รบฤel pouลพije ลกpeciรกlne rozhranie, vย desiatich bude ten istรฝ nรกstroj kontrolovaลฅ zhodu sย predpismi aj generovaลฅ hodnotu energetickej hospodรกrnosti. Odpovede sรบ zhrnutรฉ vย tab. 6.

Pouลพitie softvรฉru na certifikรกciu na รบฤel predaja alebo prenรกjmu
Budovy postavenรฉ nedรกvno by mali maลฅ pri predaji alebo prenรกjme platnรฉ certifikรกty energetickej hospodรกrnosti, pri starรฝch budovรกch vลกak bude zรญskavanie รบdajov aย ich spoฤพahlivosลฅ problematickejลกia. To znamenรก, ลพe softvรฉr alebo ฤalลกie produkty musia spฤบลˆaลฅ aj ฤalลกie poลพiadavky. Takmer vลกetci respondenti vลกak zamรฝลกฤพajรบ na tento รบฤel pouลพรญvaลฅ softvรฉr โ€“ sย vcelku rovnomernou distribรบciou medzi tรฝmi, pre ktorรฝch bude povinnรฝ, aย tรฝmi, pre ktorรฝch bude voliteฤพnรฝ. Vo vรคฤลกine prรญpadov sa bude softvรฉr pouลพรญvaลฅ pre ฤlรกnok 3 (minimรกlna predpรญsanรก hospodรกrnosลฅ) priamo (sedem respondentov) alebo so ลกpeciรกlnym rozhranรญm (pรคลฅ respondentov). Vย troch prรญpadoch sa bude pouลพรญvaลฅ ลกpeciรกlny softvรฉr na certifikรกciu. Odpovede sรบ zhrnutรฉ vย tab. 7.

Najviac respondentov (12) zamรฝลกฤพa zahrnรบลฅ do softvรฉru ฤalลกie pravidlรก alebo referenฤnรฉ hodnoty, vฤaka ktorรฝm by bolo moลพnรฉ poradiลฅ si sย neistotou pri vรฝsledkoch vย dรดsledku neรบplnosti alebo moลพnej nespoฤพahlivosti informรกciรญ.ย ย 

Vyลพaduje sa, aby kย certifikรกtom energetickej hospodรกrnosti boli priloลพenรฉ odporรบฤania na zlepลกenia. Celkom 13 respondentov oฤakรกvalo, ลพe sa budรบ generovaลฅ softvรฉrom.

Pouลพitie softvรฉru na podporu certifikรกcie na รบฤel zobrazenia na verejnom mieste

Kรฝm vรคฤลกina ฤlenskรฝch ลกtรกtov zamรฝลกฤพa pouลพรญvaลฅ vypoฤรญtanรฉ hodnoty energetickej hospodรกrnosti na stavebnรฉ povolenie, predaj alebo prenรกjom, pouลพitie nameranรฝch hodnรดt je viac rozลกรญrenรฉ pri poลพiadavke zobrazenia na verejnom mieste.

Pouลพรญvaลฅ softvรฉr na podporu certifikรกcie sย tรฝmto cieฤพomย  vลกak zamรฝลกฤพalo oย nieฤo menej respondentov. Vo vรคฤลกine prรญpadov bude pouลพรญvanie softvรฉru voliteฤพnรฉ. (Samozrejme, softvรฉr sa mรดลพe pouลพรญvaลฅ aj na vytvรกranie certifikรกtov zaloลพenรฝch na meranej spotrebe.)

Iba dvaja respondenti budรบ pouลพรญvaลฅ softvรฉr ลกpeciรกlne vytvorenรฝ na tento รบฤel (pravdepodobne je tu zahrnutรฝ aj softvรฉr na podporu pouลพitia meranรฝch โ€“ prevรกdzkovรฝch โ€“ hodnรดt), zvyลกok bude pouลพรญvaลฅ rovnakรบ vรฝpoฤtovรบ metรณdu ako na ostatnรฉ รบฤely. Spolu devรคลฅ respondentov plรกnuje zahrnรบลฅ do softvรฉru ฤalลกie odvodenรฉ pravidlรก alebo prednastavenรฉ hodnoty.

Hoci oficiรกlne neexistuje potreba poskytovaลฅ odporรบฤania spolu sย certifikรกtmi umiestnenรฝmi na verejnom mieste, podฤพa deviatich respondentov mรก softvรฉr generovaลฅ takรฉto odporรบฤania. Odpovede sรบ zhrnutรฉ vย tab. 8.

Pouลพitie softvรฉru na podporu prehliadky
Softvรฉr na podporu procesov prehliadky bude vo svojej podstate trochu odliลกnรฝ od toho, ktorรฝ sa pouลพรญva na certifikรกciu, aย jeho pouลพitie sa vย odpovediach vyskytuje zriedkavejลกie. Vย ลกtyroch prรญpadoch sa zamรฝลกฤพajรบ samostatnรฉ ลกpecializovanรฉ nรกstroje, vย troch bude softยญvรฉr plniลฅ aj ฤalลกie funkcie. Odpovede sรบ zhrnutรฉ vย tab. 9.

Databรกzy
Oฤakรกva sa, ลพe pouลพรญvanie databรกz bude veฤพmi beลพnรฉ. Najviac respondentov zamรฝลกฤพa databรกzy na certifikรกciu na รบฤel predaja alebo prenรกjmu, mnohรญ na certifikรกciu na รบฤel vystavenia na verejnom mieste aย niekoฤพkรญ na รบฤel prehliadky. Odpovede sรบ zhrnutรฉ vย tab. 10.

Komentรกr
Prieskum nebol zameranรฝ na informรกcie oย technickom obsahu softvรฉru. Zdรก sa vลกak, ลพe aj keฤ si ฤlenskรฉ ลกtรกty vลกรญmali vzรกjomnรฝ vรฝvoj, museli sa koncentrovaลฅ na vรฝvoj vlastnรฉho postupu. Ak sa pozrieme na veฤพmi nรกroฤnรฝ ฤasovรฝ rozvrh implementรกcie aย na rozliฤnรบ situรกciu kaลพdej ฤlenskej krajiny, sotva nรกs to โ€“ vzhฤพadom na predpisy tรฝkajรบce sa budov, tradรญciu stavebnรฝch konลกtrukciรญ aย klimatickรฉ podmienky โ€“ prekvapรญ. Vรฝsledkom je, ลพe hoci sa ukazuje urฤitรฝ stupeลˆ podobnosti prรญstupu, schรฉma metodickรฝch aย implementaฤnรฝch nรกstrojov je vcelku nepravidelnรก.

Pre takmer vลกetky krajiny predstavuje smernica podstatnรบ zmenu prรญstupu kย regulรกcii energie budovy, preto existuje len veฤพmi mรกlo praktickรฝch skรบsenostรญ sย novรฝmi procesmi, nehovoriac oย implementaฤnรฝch nรกstrojoch. Aj CEN normy sa vytvorili sย bezprecedentnou rรฝchlosลฅou, avลกak bez moลพnosti praktickรฉho odskรบลกania pred ich aplikรกciou.

Pravdepodobne tak aplikรกcia odhalรญ nepredvรญdanรฉ ลฅaลพkosti pri implementรกcii aย vย priebehu niekoฤพkรฝch rokov sa nรกstroje aย postupy vylepลกia. To mรดลพe podporiลฅ urฤitรฉ priblรญลพenie medzi nรกrodnรฝmi nรกstrojmi aย postupmi, bude to vลกak pravdepodobne pomalรฝ proces, keฤลพe projektanti budov, uลพรญvatelia aย investori uลพ budรบ zvyknutรญ na postupy na nรกrodnej รบrovni. Pribliลพovanie vo forme spoznรกvania aย ลกรญrenia dobrรฝch spรดsobov sprรกvania je vลกak ลพiaduce aj vtedy, keฤ je proces prirodzene pomalรฝ. Preto sa prebiehajรบci podpornรฝ proces pravidelnej kontroly aย posรบdenia javรญ ako vhodnรก cesta.

Zรกver
Zย prieskumu vyplรฝvajรบ tieto hlavnรฉ zรกvery:

  • takmer vลกetci respondenti majรบ alebo plรกnujรบ softvรฉr na podporu ฤlรกnku 3 tรฝkajรบceho sa metodiky; vย mnohรฝch prรญpadoch bude kย dispozรญcii niekoฤพko alternatรญvnych nรกstrojov, zย ktorรฝch sa ฤasto bude jeden nรกstroj preferovaลฅ,
  • najviac respondentov zamรฝลกฤพa uplatniลฅ oficiรกlne vรฝcvikovรฉ postupy na podporu pouลพรญvania softvรฉru,
  • takmer vo vลกetkรฝch prรญpadoch sa bude softยญvรฉr vyuลพรญvaลฅ na podporu minimรกlnych poลพiadaviek na hospodรกrnosลฅ pri novรฝch budovรกch; vo dvoch tretinรกch prรญpadov to bude skรดr na bรกze dobrovoฤพnosti neลพ povinnosti,
  • o vลกeobecnosti sa bude na certifikรกciu na stavebnรฉ povolenie vyuลพรญvaลฅ softvรฉr sย rovnakรฝm jadrom,
  • vรคฤลกina respondentov (ale nie vลกetci) bude softvรฉr vyuลพรญvaลฅ na podporu certifikรกcie na รบฤel predaja alebo prenรกjmu; najviac respondentov oฤakรกva, ลพe softvรฉr bude zahล•ลˆaลฅ ฤalลกie odvodenรฉ pravidlรก na prekonanie medzier vย รบdajoch aย takisto bude generovaลฅ odporรบฤania moลพnรฝch vylepลกenรญ,
  • oย nieฤo menej respondentov zamรฝลกฤพa pouลพรญvaลฅ softvรฉr na podporu certifikรกcie na รบฤel vystavenia na verejnom mieste, priฤom vo vรคฤลกine prรญpadov bude vyuลพรญvanie softvรฉru voliteฤพnรฉ,
  • menลกรญ poฤet respondentov oฤakรกva, ลพe softยญvรฉr sa bude vyuลพรญvaลฅ na podporu postupov prehliadky,
  • veฤพa respondentov oฤakรกva existenciu databรกz podporujรบcich jednu alebo viacero tรฝchto funkciรญ.

Foto: Dano Veselskรฝ

Prรญspevok je prevzatรฝ zย projektu REHVA EPBD Buildings Platform (P51 zย 3. 9. 2007). Sprรกva bola pripravenรก vย spoluprรกci sย Coretheme Procedures vย rรกmci EPBD Concerted Action. Viac informรกciรญ moลพno zรญskaลฅ na www.epbd-ca.org.
Preklad zabezpeฤili: Ing.ย Michal Krajฤรญk aย prof.ย Ing.ย Duลกan Petrรกลก, PhD.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise TZB HAUSTECHNIK.

Najฤรญtanejลกie