Softvรฉr na podporu implementรกcie smernice oย energetickej hospodรกrnosti budov
Vย roku 2006 sa vย rรกmci projektu Concerted Action uskutoฤnil prieskum, ktorรฝ sa tรฝkal navrhovanรฉho alebo aktuรกlneho pouลพรญvania softvรฉru na podporu implementรกcie smernice oย energetickej hospodรกrnosti budov. Informรกcie oย rozliฤnรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch mohli pomรดcลฅ pri prijรญmanรญ ฤalลกรญch rozhodnutรญ aย poskytnรบลฅ prรญleลพitosลฅ pouฤiลฅ sa zo skรบsenostรญ druhรฝch. Akรฉ boli vรฝsledky?
Hoci smernica oย energetickej hospodรกrnosti budov (ฤalej len โsmernicaโ) nevyลพaduje vyยญuลพรญvanie softvรฉru na podporu implementรกcie, je niekoฤพko oblastรญ, kde sa jeho vyuลพรญvanie javรญ ako uลพitoฤnรฉ aย zrejme aj nevyhnutnรฉ.Tรกto sprรกva zhลลa aย komentuje vรฝsledky prieskumu vykonanรฉho vย roku 2006 so zรกmerom zistiลฅ, do akej miery zamรฝลกฤพajรบ ฤlenskรฉ ลกtรกty vyuลพรญvaลฅ softvรฉr aย na akรฉ รบฤely. Prieskum sa nezaoberal technickou strรกnkou softvรฉru. Kย jednotlivรฝm otรกzkam sa zรญskalo vย priemere 20 odpovedรญ. Celkovรฝ poฤet niekedy presiahol toto ฤรญslo vย dรดsledku viacnรกsobnรฝch odpovedรญ (naprรญklad pri rozliฤnรฝch odpovediach tรฝkajรบcich sa obytnรฝch budov aย ostatnรฝch budov). Naopak, niekedy je odpovedรญ menej, keฤลพe niektorรญ respondenti neboli schopnรญ odpovedaลฅ na vลกetky otรกzky. Odpovede sรบ zhrnutรฉ vย ฤalลกom texte, priฤom, samozrejme, niekedy dochรกdza kย ich zjednoduลกeniu.
Treba zdรดrazniลฅ, ลพe vย takomto prieskume neยญexistujรบ sprรกvne odpovede โ rozliฤnรฉ ฤlenskรฉ ลกtรกty majรบ rozliฤnรฉ potreby, ktorรฉ odrรกลพajรบ ich existujรบce predpisy aย pravidlรก tรฝkajรบce sa energetickej regulรกcie. Informรกcie oย dianรญ vย rozliฤnรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch vลกak mรดลพu pomรดcลฅ pri prijรญmanรญ rozhodnutรญ aย poskytnรบลฅ prรญleลพitosลฅ pouฤiลฅ sa zo skรบsenostรญ druhรฝch.ย ย
Smernica vyลพaduje od ฤlenskรฝch ลกtรกtov zavedenie integrovanรฉho vรฝpoฤtovรฉho postupu na potrebu energie budovy (alebo emisie oxidu uhliฤitรฉho) aย jej technickรฝch zariadenรญ (ฤlรกnok 3). Od ฤlenskรฝch ลกtรกtov sa vyลพaduje uplatnenie tohto postupu ako zรกkladu predpisov tรฝkajรบcich sa minimรกlnej energetickej hospodรกrnosti budov. Hoci to smernica vรฝslovne nevyลพaduje, je logickรฉ pouลพiลฅ na certifikรกciu energetickej hospodรกrnosti (ฤalej len โcertifikรกciaโ) โ ak sa zakladรก na vรฝpoฤtovom hodnotenรญ โ ten istรฝ postup.
Takรฉto integrovanรฉ vรฝpoฤty sรบ samy osebe komplikovanรฉ, dokonca aj vtedy, keฤ sรบ ich zloลพky zjednoduลกenรฉ aย vyuลพitie softvรฉru je oฤividnรฝ, hoci nepovinnรฝ spรดsob, ako ich urobiลฅ prakticky pouลพiteฤพnรฉ. Softvรฉr sa mรดลพe pouลพiลฅ aj na podporu ฤalลกรญch ฤastรญ smernice alebo ฤalลกรญch moลพnostรญ jej implementรกcie. Naprรญklad sa oฤakรกva, ลพe uplatnenie hodnรดt energetickej hospodรกrnosti zaloลพenรฝch na meranej spotrebe energie (prevรกdzkovรฉ hodnotenie) sa poยญuลพitรญm softvรฉru zjednoduลกรญ. Softvรฉr sa mรดลพe pouลพiลฅ aj na podporu poลพiadaviek na prehliadku (ฤlรกnky 8 aย 9). Pri vลกetkรฝch tรฝchto potenciรกlnych aplikรกciรกch existujรบ vรฝhody, ktorรฉ spoฤรญvajรบ vย prรญstupe kย centrรกlnej databรกze vรฝsledkov, ฤo je ฤalลกia moลพnosลฅ vyuลพitia softvรฉru.
Vรฝsledky prieskumu
Pouลพitie softvรฉru na podporu ฤlรกnku 3 (metodika)
Takmer vลกetci respondenti mali alebo plรกnovali softvรฉr na podporu ฤlรกnku 3 smernice tรฝkajรบceho sa metodiky. Rovnakรฝ bol poฤet respondentov, ktorรญ uลพ mali softvรฉr, aย tรฝch, ฤo ho iba vyvรญjali. Vย niektorรฝch prรญpadoch mali respondenti softvรฉr vyvinutรฝ (zatiaฤพ) len na pouลพitie pre obytnรฉ budovy. Odpovede sรบ zhrnutรฉ vย tab. 1.
Najviac respondentov zamรฝลกฤพalo pouลพรญvaลฅ softvรฉr na stolnรฝch poฤรญtaฤoch aย laptopoch. Menลกรญ poฤet mal zรกujem aj oย poฤรญtaฤe do ruky alebo internetovรฝ prรญstup. Vo vรคฤลกine prรญpadov vลกak internetovรฝ prรญstup znamenal skรดr schopnosลฅ stiahnuลฅ softvรฉr na lokรกlne pouลพรญvanie neลพ priame on-line pouลพรญvanie. Odpovede sรบ zhrnutรฉ vย tab. 2.
Hoci smernica vyลพaduje existenciu postupu, nezakazuje pouลพitie niekoฤพkรฝch postupov. Dokonca aj vtedy, keฤ existuje len jeden akceptovateฤพnรฝ postup, mรดลพe preล existovaลฅ niekoฤพko softvรฉrovรฝch implementรกciรญ. Ako najbeลพnejลกia sa ukรกzala situรกcia, pri ktorej sa akceptovalo niekoฤพko nรกstrojov, ฤasto vลกak vย kontexte preferovania jednej metodiky sย alternatรญvami akceptovateฤพnรฝmi len za urฤitรฝch okolnostรญ. Pรคลฅ respondentov plรกnovalo len jednu metodiku sย konkurujรบcimi si nรกstrojmi na implementรกciu aย ลกtyria plรกnovali len jeden nรกstroj. Ak je vลกak dostupnรฝch niekoฤพko nรกstrojov, natรญska sa aj otรกzka ich akreditรกcie โ takรฝto proces mรก zavedenรฝ alebo zamรฝลกฤพa zaviesลฅ osem respondentov. Odpovede sรบ zhrnutรฉ vย tab. 3.
Zaลกkolenie pouลพรญvateฤพa aย akreditรกcia
Odpovede tรฝkajรบce sa zaลกkolenia pouลพรญvateฤพa aย akreditรกcie sรบ zhrnutรฉ vย tab. 4.
Pouลพitie softvรฉru na zistenie zhody sย minimรกlnymi poลพiadavkami
Softvรฉr, ktorรฝ implementuje vรฝpoฤtovรบ metรณdu, sa mรดลพe pouลพiลฅ na niekoฤพko รบฤelov, zย ktorรฝch najzrejmejลกรญm sรบ minimรกlne poลพiadavky na energetickรบ hospodรกrnosลฅ pre novรฉ budovy. To sa zamรฝลกฤพa uskutoฤniลฅ vo veฤพkej miere, hoci vo dvoch tretinรกch odpovedรญ by pouลพitie softvรฉru bolo skรดr dobrovoฤพnรฉ neลพ povinnรฉ. Odpovede sรบ zhrnutรฉ vย tab. 5.
Vo vรคฤลกine prรญpadov by sa mal softvรฉr na zistenie zhody integrovaลฅ do nรกstrojov na nรกvrh.
Pouลพitie softvรฉru na certifikรกciu na stavebnรฉ povolenie
Certifikรกcia sa vyลพaduje, kedykoฤพvek sa budova stavia, predรกva alebo prenajรญma. Pri stavbe sa poลพiadavka trochu odliลกuje od predaja alebo prenรกjmu vย tom zmysle, ลพe sรบ dostupnรฉ projektovรฉ informรกcie aย budova mรดลพe byลฅ ฤพahลกie dostupnรก pri prehliadke. Keฤลพe vรฝpoฤty oย tom, ฤi je, alebo nie je budova vyhovujรบca, uลพ budรบ hotovรฉ, รบdaje oย budove by mali existovaลฅ. Aby sa zohฤพadnili tieto rozdielne okolnosti, otรกzky sa klรกdli oddelene pri aplikรกcii softvรฉru na certifikรกciu pri stavbe aย pri predaji alebo prenรกjme.
Softvรฉr pouลพitรฝ pri novรฝch budovรกch na zistenie zhody sย predpismi na zรกklade รบdajov ฤi je, ale nie je budova vyhovujรบca, nebude nevyhnutne schopnรฝ generovaลฅ kvantifikovanรฉ hodnoty energetickej hospodรกrnosti. Na zistenie zhody sย predpismi plรกnovalo pouลพรญvaลฅ softvรฉr 18 respondentov zย celkovรฉho poฤtu 20. Zย tรฝch, ktorรญ tak zamรฝลกฤพali, osem plรกnovalo, ลพe softvรฉr tรฝkajรบci sa energetickej hospodรกrnosti bude povinnรฝ, desaลฅ ho plรกnovalo ako voliteฤพnรฝ. Nie je vลกak celkom jasnรฉ, ako sa budรบ hodnoty zรญskavaลฅ bez softvรฉru โ keฤ sa budova urฤitรฝ ฤas uลพรญva, prichรกdza do รบvahy moลพnosลฅ generovaลฅ hodnoty zย meranรฝch spotrieb. Vย ลกiestich prรญpadoch sa na tento รบฤel pouลพije ลกpeciรกlne rozhranie, vย desiatich bude ten istรฝ nรกstroj kontrolovaลฅ zhodu sย predpismi aj generovaลฅ hodnotu energetickej hospodรกrnosti. Odpovede sรบ zhrnutรฉ vย tab. 6.
Pouลพitie softvรฉru na certifikรกciu na รบฤel predaja alebo prenรกjmu
Budovy postavenรฉ nedรกvno by mali maลฅ pri predaji alebo prenรกjme platnรฉ certifikรกty energetickej hospodรกrnosti, pri starรฝch budovรกch vลกak bude zรญskavanie รบdajov aย ich spoฤพahlivosลฅ problematickejลกia. To znamenรก, ลพe softvรฉr alebo ฤalลกie produkty musia spฤบลaลฅ aj ฤalลกie poลพiadavky. Takmer vลกetci respondenti vลกak zamรฝลกฤพajรบ na tento รบฤel pouลพรญvaลฅ softvรฉr โ sย vcelku rovnomernou distribรบciou medzi tรฝmi, pre ktorรฝch bude povinnรฝ, aย tรฝmi, pre ktorรฝch bude voliteฤพnรฝ. Vo vรคฤลกine prรญpadov sa bude softvรฉr pouลพรญvaลฅ pre ฤlรกnok 3 (minimรกlna predpรญsanรก hospodรกrnosลฅ) priamo (sedem respondentov) alebo so ลกpeciรกlnym rozhranรญm (pรคลฅ respondentov). Vย troch prรญpadoch sa bude pouลพรญvaลฅ ลกpeciรกlny softvรฉr na certifikรกciu. Odpovede sรบ zhrnutรฉ vย tab. 7.
Najviac respondentov (12) zamรฝลกฤพa zahrnรบลฅ do softvรฉru ฤalลกie pravidlรก alebo referenฤnรฉ hodnoty, vฤaka ktorรฝm by bolo moลพnรฉ poradiลฅ si sย neistotou pri vรฝsledkoch vย dรดsledku neรบplnosti alebo moลพnej nespoฤพahlivosti informรกciรญ.ย ย
Vyลพaduje sa, aby kย certifikรกtom energetickej hospodรกrnosti boli priloลพenรฉ odporรบฤania na zlepลกenia. Celkom 13 respondentov oฤakรกvalo, ลพe sa budรบ generovaลฅ softvรฉrom.
Pouลพitie softvรฉru na podporu certifikรกcie na รบฤel zobrazenia na verejnom mieste
Kรฝm vรคฤลกina ฤlenskรฝch ลกtรกtov zamรฝลกฤพa pouลพรญvaลฅ vypoฤรญtanรฉ hodnoty energetickej hospodรกrnosti na stavebnรฉ povolenie, predaj alebo prenรกjom, pouลพitie nameranรฝch hodnรดt je viac rozลกรญrenรฉ pri poลพiadavke zobrazenia na verejnom mieste.
Pouลพรญvaลฅ softvรฉr na podporu certifikรกcie sย tรฝmto cieฤพomย vลกak zamรฝลกฤพalo oย nieฤo menej respondentov. Vo vรคฤลกine prรญpadov bude pouลพรญvanie softvรฉru voliteฤพnรฉ. (Samozrejme, softvรฉr sa mรดลพe pouลพรญvaลฅ aj na vytvรกranie certifikรกtov zaloลพenรฝch na meranej spotrebe.)
Iba dvaja respondenti budรบ pouลพรญvaลฅ softvรฉr ลกpeciรกlne vytvorenรฝ na tento รบฤel (pravdepodobne je tu zahrnutรฝ aj softvรฉr na podporu pouลพitia meranรฝch โ prevรกdzkovรฝch โ hodnรดt), zvyลกok bude pouลพรญvaลฅ rovnakรบ vรฝpoฤtovรบ metรณdu ako na ostatnรฉ รบฤely. Spolu devรคลฅ respondentov plรกnuje zahrnรบลฅ do softvรฉru ฤalลกie odvodenรฉ pravidlรก alebo prednastavenรฉ hodnoty.
Hoci oficiรกlne neexistuje potreba poskytovaลฅ odporรบฤania spolu sย certifikรกtmi umiestnenรฝmi na verejnom mieste, podฤพa deviatich respondentov mรก softvรฉr generovaลฅ takรฉto odporรบฤania. Odpovede sรบ zhrnutรฉ vย tab. 8.
Pouลพitie softvรฉru na podporu prehliadky
Softvรฉr na podporu procesov prehliadky bude vo svojej podstate trochu odliลกnรฝ od toho, ktorรฝ sa pouลพรญva na certifikรกciu, aย jeho pouลพitie sa vย odpovediach vyskytuje zriedkavejลกie. Vย ลกtyroch prรญpadoch sa zamรฝลกฤพajรบ samostatnรฉ ลกpecializovanรฉ nรกstroje, vย troch bude softยญvรฉr plniลฅ aj ฤalลกie funkcie. Odpovede sรบ zhrnutรฉ vย tab. 9.
Databรกzy
Oฤakรกva sa, ลพe pouลพรญvanie databรกz bude veฤพmi beลพnรฉ. Najviac respondentov zamรฝลกฤพa databรกzy na certifikรกciu na รบฤel predaja alebo prenรกjmu, mnohรญ na certifikรกciu na รบฤel vystavenia na verejnom mieste aย niekoฤพkรญ na รบฤel prehliadky. Odpovede sรบ zhrnutรฉ vย tab. 10.
Komentรกr
Prieskum nebol zameranรฝ na informรกcie oย technickom obsahu softvรฉru. Zdรก sa vลกak, ลพe aj keฤ si ฤlenskรฉ ลกtรกty vลกรญmali vzรกjomnรฝ vรฝvoj, museli sa koncentrovaลฅ na vรฝvoj vlastnรฉho postupu. Ak sa pozrieme na veฤพmi nรกroฤnรฝ ฤasovรฝ rozvrh implementรกcie aย na rozliฤnรบ situรกciu kaลพdej ฤlenskej krajiny, sotva nรกs to โ vzhฤพadom na predpisy tรฝkajรบce sa budov, tradรญciu stavebnรฝch konลกtrukciรญ aย klimatickรฉ podmienky โ prekvapรญ. Vรฝsledkom je, ลพe hoci sa ukazuje urฤitรฝ stupeล podobnosti prรญstupu, schรฉma metodickรฝch aย implementaฤnรฝch nรกstrojov je vcelku nepravidelnรก.
Pre takmer vลกetky krajiny predstavuje smernica podstatnรบ zmenu prรญstupu kย regulรกcii energie budovy, preto existuje len veฤพmi mรกlo praktickรฝch skรบsenostรญ sย novรฝmi procesmi, nehovoriac oย implementaฤnรฝch nรกstrojoch. Aj CEN normy sa vytvorili sย bezprecedentnou rรฝchlosลฅou, avลกak bez moลพnosti praktickรฉho odskรบลกania pred ich aplikรกciou.
Pravdepodobne tak aplikรกcia odhalรญ nepredvรญdanรฉ ลฅaลพkosti pri implementรกcii aย vย priebehu niekoฤพkรฝch rokov sa nรกstroje aย postupy vylepลกia. To mรดลพe podporiลฅ urฤitรฉ priblรญลพenie medzi nรกrodnรฝmi nรกstrojmi aย postupmi, bude to vลกak pravdepodobne pomalรฝ proces, keฤลพe projektanti budov, uลพรญvatelia aย investori uลพ budรบ zvyknutรญ na postupy na nรกrodnej รบrovni. Pribliลพovanie vo forme spoznรกvania aย ลกรญrenia dobrรฝch spรดsobov sprรกvania je vลกak ลพiaduce aj vtedy, keฤ je proces prirodzene pomalรฝ. Preto sa prebiehajรบci podpornรฝ proces pravidelnej kontroly aย posรบdenia javรญ ako vhodnรก cesta.
Zรกver
Zย prieskumu vyplรฝvajรบ tieto hlavnรฉ zรกvery:
- takmer vลกetci respondenti majรบ alebo plรกnujรบ softvรฉr na podporu ฤlรกnku 3 tรฝkajรบceho sa metodiky; vย mnohรฝch prรญpadoch bude kย dispozรญcii niekoฤพko alternatรญvnych nรกstrojov, zย ktorรฝch sa ฤasto bude jeden nรกstroj preferovaลฅ,
- najviac respondentov zamรฝลกฤพa uplatniลฅ oficiรกlne vรฝcvikovรฉ postupy na podporu pouลพรญvania softvรฉru,
- takmer vo vลกetkรฝch prรญpadoch sa bude softยญvรฉr vyuลพรญvaลฅ na podporu minimรกlnych poลพiadaviek na hospodรกrnosลฅ pri novรฝch budovรกch; vo dvoch tretinรกch prรญpadov to bude skรดr na bรกze dobrovoฤพnosti neลพ povinnosti,
- o vลกeobecnosti sa bude na certifikรกciu na stavebnรฉ povolenie vyuลพรญvaลฅ softvรฉr sย rovnakรฝm jadrom,
- vรคฤลกina respondentov (ale nie vลกetci) bude softvรฉr vyuลพรญvaลฅ na podporu certifikรกcie na รบฤel predaja alebo prenรกjmu; najviac respondentov oฤakรกva, ลพe softvรฉr bude zahลลaลฅ ฤalลกie odvodenรฉ pravidlรก na prekonanie medzier vย รบdajoch aย takisto bude generovaลฅ odporรบฤania moลพnรฝch vylepลกenรญ,
- oย nieฤo menej respondentov zamรฝลกฤพa pouลพรญvaลฅ softvรฉr na podporu certifikรกcie na รบฤel vystavenia na verejnom mieste, priฤom vo vรคฤลกine prรญpadov bude vyuลพรญvanie softvรฉru voliteฤพnรฉ,
- menลกรญ poฤet respondentov oฤakรกva, ลพe softยญvรฉr sa bude vyuลพรญvaลฅ na podporu postupov prehliadky,
- veฤพa respondentov oฤakรกva existenciu databรกz podporujรบcich jednu alebo viacero tรฝchto funkciรญ.
Foto: Dano Veselskรฝ
Prรญspevok je prevzatรฝ zย projektu REHVA EPBD Buildings Platform (P51 zย 3. 9. 2007). Sprรกva bola pripravenรก vย spoluprรกci sย Coretheme Procedures vย rรกmci EPBD Concerted Action. Viac informรกciรญ moลพno zรญskaลฅ na www.epbd-ca.org.
Preklad zabezpeฤili: Ing.ย Michal Krajฤรญk aย prof.ย Ing.ย Duลกan Petrรกลก, PhD.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise TZB HAUSTECHNIK.