Vetranie tunela Sitina
Galรฉria(18)

Vetranie tunela Sitina

Partneri sekcie:

Systรฉm vetrania je jednou zย najdรดleลพitejลกรญch sรบฤastรญ technologickรฉho vybavenia cestnรฝch tunelov. Do znaฤnej miery ovplyvลˆuje ich spoฤพahlivรบ aย bezpeฤnรบ prevรกdzku, ฤi uลพ pri normรกlnej premรกvke, alebo pri vzniku poลพiarnej situรกcie vย tuneli. Zvolenรฝ vetracรญ systรฉm, jeho koncepcia, voฤพba konkrรฉtnych typov ventilรกtorov aย ich regulรกcia ovplyvลˆujรบ aj energetickรบ nรกroฤnosลฅ vetracieho systรฉmu tunela, aย tรฝm aj vรฝลกku nรกkladov na prevรกdzku tunela. Vetracรญ systรฉm tunela Sitina spฤบลˆa eurรณpske ลกtandardy kladenรฉ na vetracie systรฉmy cestnรฝch tunelov. Jeho realizรกciu ocenila aj Slovenskรก spoloฤnosลฅ pre techniku prostredia ZSVTS Bratislava udelenรญm ceny za rok 2007 vย kategรณrii realizovanรฝ projekt.

Prevรกdzkovรฉ aย technologickรฉ vybavenie tunelov zahล•ลˆa sรบbor funkciรญ zabezpeฤujรบcich ich bezpeฤnรบ aย ekonomickรบ prevรกdzku aย okrem vetrania patrรญ do neho aj osvetlenie, riadenie dopravy, bezpeฤnostnรฉ aย komunikaฤnรฉ vybavenie, napรกjanie elektrickou energiou aย poลพiarne vybavenie. Vetranie tunela mรก zabezpeฤovaลฅ:

  • znรญลพenie koncentrรกciรญ emisiรญ produkovanรฝch motorovรฝmi vozidlami vย tuneli pod limitnรฉ hodnoty koncentrรกciรญ,
  • dobrรบ viditeฤพnosลฅ na prejazd vozidiel pri zneฤistenรญ vzduchu vย tuneli dymom zo vznetovรฝch motorov,
  • odvod spalรญn horenia aย prรญvod vzduchu pre osoby unikajรบce zย tunela vย prรญpade poลพiaru,
  • usmernenie rozptylu ลกkodlivรฝch lรกtok zย exhalรกciรญ vozidiel do okolia tunela aย znรญลพenie emisnรฉho zaลฅaลพenia okolia tunela; odvรกdzanie zneฤistenรฉho vzduchu sa musรญ posรบdiลฅ vzhฤพadom na dovolenรฉ koncentrรกcie emisiรญ vย miestach vypรบลกลฅania aย na miestne klimatickรฉ aย morfologickรฉ podmienky.
Nรกzov stavby: Tunel Sitina
Miesto: Bratislava
Zhotovovateฤพ: Taisei corporation โ€“ Skanska D.S.
Diaฤพniฤnรฝ ลฅah: D2
Nรกzov รบseku: Lamaฤskรก cesta โ€“ Starรฉ Grunty
Zaฤiatok realizรกcie: 30. 10. 2003
Uvedenie do prevรกdzky: 24. 6. 2007
Rรบry: 2
Dฤบลพka tunela: 1ย 440ย m โ€“ zรกpadnรก tunelovรก rรบra, 1ย 415ย m โ€“ vรฝchodnรก tunelovรก rรบra
Priemernรฝ sklon tunelovรฝch rรบr: 2ย %
Plocha prieฤneho prierezu: 59,11 m2
Hydraulickรฝ priemer prieฤneho prierezu: 7,80ย m
SOS vรฝklenky: po 150ย m
Poลพiarne vรฝklenky: po 90ย m
Vetranie: pozdฤบลพne, prรบdovรฝmi ventilรกtormi
Autori vetrania: doc.ย Ing.ย Jozef Jandaฤka, PhD., Ing.ย Jรกn Kapusta

Prรญvod ฤerstvรฉho vzduchu do tunela

Zรกkladnou poลพiadavkou bezpeฤnosti prevรกdzky aย kvality ovzduลกia vย cestnom tuneli je udrลพanie prรญpustnรฝch koncentrรกciรญ plynnรฝch emisiรญ aย dymu produkovanรฝch motorovรฝmi vozidlami pod limitnรฝmi hodnotami. Vyลกลกie koncentrรกcie emisiรญ neลพ dovolenรฉ moลพno znรญลพiลฅ systรฉmom vetrania tunela prostrednรญctvom prรญvodu ฤerstvรฉho vzduchu do tunela.

Privรกdzanรฉ mnoลพstvo ฤerstvรฉho vzduchu sa pri normรกlnej prevรกdzke tunela projektuje na zรกklade mnoลพstva emisiรญ aย splodรญn horenia vznetovรฝch motorov (opacity), ktorรฉ produkujรบ vozidlรก pri prejazde tunelom, aย na zรกklade maximรกlnych prรญpustnรฝch koncentrรกciรญ oxidu uhoฤพnatรฉho (CO) aย opacity. Vรฝpoฤet mnoลพstva ฤerstvรฉho vzduchu sa pri normรกlnej prevรกdzke vย tuneli realizuje pre plynulรบ aย viaznucu (stop and go) premรกvku. Maximรกlna prรญpustnรก koncentrรกcia CO pre plynulรบ aย viaznucu premรกvku vย tuneli je 70 ppm aย maximรกlna prรญpustnรก viditeฤพnosลฅ charakterizovanรก hodnotou opacity je 0,005ย 1/m.

Mnoลพstvo emisiรญ produkovanรฉ dopravnรฝm prรบdom vozidiel sa urฤuje vรฝpoฤtom, ktorรฉho vstupnรฝmi hodnotami sรบ intenzita aย skladba dopravnรฉho prรบdu. Do รบvahy sa pritom berie nielen podiel aย priemernรก hmotnosลฅ vozidiel pohรกลˆanรฝch vznetovรฝmi motormi, ale aj vekovรก skladba vozovรฉho parku. ฤŽalลกรญmi vstupnรฝmi hodnotami vรฝpoฤtu mnoลพstiev ลกkodlivรญn sรบ rรฝchlosลฅ vozidiel vย tuneli, sklon trasy aย nadmorskรก vรฝลกka tunela. Vรฝpoฤet produkcie CO aย opacity sa realizuje zvlรกลกลฅ pre osobnรฉ aย nรกkladnรฉ vozidlรก. Mnoลพstvo emisiรญ, ktorรฉ produkujรบ vozidlรก vย tuneli, sa vypoฤรญta na zรกklade produkcie emisie jednรฉho priemernรฉho osobnรฉho vozidla (benzรญnovรฉho, dieslovรฉho) aย nรกkladnรฉho vozidla.

Vetracie systรฉmy cestnรฝch tunelov sa realizujรบ sย moลพnosลฅou riadenia mnoลพstva privรกdzanรฉho ฤerstvรฉho vzduchu, ktorรฉ zรกvisรญ od rรฝchlosti, zloลพenia aย intenzity dopravnรฉho prรบdu vย tuneli. Mnoลพstvo potrebnรฉho ฤerstvรฉho vzduchu privรกdzanรฉho do tunela ovplyvลˆuje celkovรบ energetickรบ nรกroฤnosลฅ vetracieho systรฉmu, aย tรฝm aj vรฝลกku nรกkladov na prevรกdzku tunela.

Systรฉmy vetrania

Systรฉmy vetrania cestnรฝch tunelov moลพno rozdeliลฅ na prirodzenรฉ, ktorรฉ nevyuลพรญvajรบ ลพiadne prรญdavnรฉ technickรฉ zariadenia, aย na nรบtenรฉ, ktorรฉ sa realizujรบ ventilรกtormi.

Prirodzenรฉ vetranie nevyลพaduje ลพiadne prรญdavnรฉ technickรฉ zariadenia. Obmena vzduchu sa realizuje pomocou rozdielu tlakov aย teploty medzi portรกlmi aย prostrednรญctvom vozidiel spรดsobujรบcich vรฝmenu vzduchu tzv. piestovรฝm efektom. Znaฤnรฝ vplyv na prirodzenรฉ prรบdenie mรก iย smer prevlรกdajรบcich vetrov aย celkovรฝ odpor tunela pre prรบdiaci vzduch. Systรฉm prirodzenรฉho vetrania neobsahuje ลพiadne mechanickรฉ komponenty. Vรฝmena vzduchu sa realizuje vรฝluฤne cez vstupnรฉ portรกly tunela.

Nรบtenรฉ systรฉmy vetrania rozdeฤพujeme na pozdฤบลพne, poloprieฤne aย prieฤne. Kaลพdรฝ zย tรฝchto systรฉmov nรบtenรฉho vetrania charakterizuje jeho usporiadanie.

Obr. 1 Pozdฤบลพne vetranie Obr. 3 Poloprieฤne vetranie
Obr. 4 Prieฤne vetranie

Pozdฤบลพny systรฉm vetrania vย cestnom tuneli (obr.ย 1) sa realizuje prรบdovรฝmi ventilรกtormi (obr.ย 2). Pri tuneloch sย jednosmernou premรกvkou sa smer prรบdenia vzduchu vplyvom ventilรกtorov zvyฤajne zhoduje so smerom premรกvky. Pri tuneloch sย obojsmernou premรกvkou treba spรบลกลฅaลฅ prรบdovรฉ ventilรกtory vลพdy tak, aby sa podporovali prirodzenรฉ spรดsoby vetrania vyplรฝvajรบce zo samotnej premรกvky, teplotnรฝch aย meteorologickรฝch rozdielov. Vย prรญpade nehody sa uvoฤพnenรฉ spaliny ลกรญria vย pozdฤบลพnom smere vย priestore tunela. Smer aย rรฝchlosลฅ tรฝchto plynov vย jazdnom priestore ovplyvลˆujรบ prรบdovรฉ ventilรกtory. Vย klenutรฝch tuneloch sa mรดลพu prรบdovรฉ ventilรกtory umiestniลฅ nad jazdnรฝm profilom, ฤรญm sa nezvรคฤลกuje prierez tunela. Pravouhlรฉ prierezy vย priestore vyลพadujรบ zvรคฤลกa miestne rozลกรญrenie profilu tunela.

Obr. 2โ€‚Hlavnรฉ ฤasti prรบdovรฉho ventilรกtora
1 โ€“ zรกvesnรก konลกtrukcia, 2 โ€“ zariadenie proti vyboฤeniu, 3 โ€“ bezpeฤnostnรฝ zรกves/poistnรก reลฅaz, 4 โ€“ nosnรฝ drลพiak na bezpeฤnostnรฝ zรกves/poistnรบ reลฅaz, 5 โ€“ signalizaฤnรฝ elektrickรฝ spรญnaฤ pri spadnutรญ ventilรกtora, 6 โ€“ kryt prรบdovรฉho ventilรกtora, 7 โ€“ vodiaca lopatka, 8 โ€“ lopatkovรฉ koleso ventilรกtora, 9 โ€“ presmerovacia lopatka, 10 โ€“ motor, 11 โ€“ tlmiฤ hluku, 12 โ€“ ochrannรก mrieลพka, 13 โ€“ pripojovacia skrinka, 14 โ€“ vedฤพajลกia/doplnkovรก pripojovacia skrinka


Pri poloprieฤnom vetranรญ sa ฤerstvรฝ vzduch privรกdza vzduchotechnickรฝm kanรกlom pozdฤบลพ tunela (obr. 3) aย vย pravidelnรฝch vzdialenostiach sa rozdeฤพuje distribuฤnรฝmi klapkami do priestoru tunelovej rรบry. Vyfukovanรฝ vzduch prรบdi portรกlmi do vonkajลกieho prostredia.

Pri prieฤnom vetranรญ (obr. 4) sa ฤerstvรฝ vzduch privรกdza do dopravnรฉho priestoru osobitnรฝm rozdeฤพovacรญm vzduchotechnickรฝm kanรกlom. Kontaminovanรฝ vzduch sa zย dopravnรฉho priestoru odvรกdza zbernรฝm vzduchotechnickรฝm kanรกlom vedenรฝm pozdฤบลพ tunela. Pri poลพiari sa ฤerstvรฝ vzduch privรกdza zdola aย dymovรฉ ลกkodliviny sa odsรกvajรบ hore.

Voฤพba vetracieho systรฉmu

Na sprรกvnu voฤพbu vetracieho systรฉmu tunela aย jeho dimenzovanie vplรฝva veฤพa vstupnรฝch รบdajov, ktorรฉ musia byลฅ kย dispozรญcii. Medzi ne patria:

รšdaje oย tuneli

Medzi tieto รบdaje patrรญ miesto vstupnรฉho aย vรฝstupnรฉho otvoru tunela, poฤet tunelovรฝch rรบr, poฤet jazdnรฝch pruhov, dฤบลพka kaลพdej tunelovej rรบry, normรกlny profil aย od neho sa odliลกujรบce prieฤne profily tunelovej rรบry, รบdaje oย moลพnosti rozmiestnenia prรบdovรฝch ventilรกtorov, vรฝลกkovรฝ profil tunela, nadmorskรก vรฝลกka, moลพnosลฅ umiestnenia vetracรญch jednotiek aย vetracรญch ลกรกcht na odvรกdzanie vzduchu sย obsahom ลกkodlivรญn, miesta รบnikovรฝch chodieb.

รšdaje oย dopravnej premรกvke

Sem sa zaraฤujรบ รบdaje ako priemernรก dennรก intenzita dopravy, podiel nรกkladnรฝch vozidiel na priemernej dennej intenzite dopravy, smerodajnรก hodinovรก preprava, podiel nรกkladnรฝch vozidiel na smerodajnej hodinovej preprave (vลกetky uvedenรฉ รบdaje pre rok plรกnovanรฉho otvorenia tunela aย oย desaลฅ rokov neskรดr), jednosmernรก alebo obojsmernรก premรกvka, strednรก celkovรก hmotnosลฅ nรกkladnรฝch vozidiel, rozdelenie vyลกลกie uvedenรฝch hodnรดt na jednotlivรฉ jazdnรฉ pruhy, najvyลกลกie povolenรฉ rรฝchlosti, povolenie pre vozidlรก poฤพnohospodรกrskej techniky, motorky aย bicykle, ako aj pre chodcov, predpokladanรก poฤetnosลฅ zablokovanej dopravy aย poฤetnosลฅ jej vรฝskytu na kaลพdรบ tunelovรบ rรบru.

Inรฉ รบdaje

Sem patria meteorologickรฉ รบdaje (teplota, vietor, tlak vzduchu), normy tรฝkajรบce sa ลพivotnรฉho prostredia aย pod.
ย 

Vetranie cestnรฝch tunelov pri poลพiari

Zย hฤพadiska bezpeฤnosti prevรกdzky cestnรฝch tunelov patrรญ poลพiar medzi najnepriaznivejลกie prevรกdzkovรฉ stavy. Vย prvom rade tu ide oย zรกchranu ฤพudskรฝch ลพivotov. Vย prรญpade poลพiaru vย cestnom tuneli treba chrรกniลฅ unikajรบce osoby pred รบฤinkom ohลˆa aย dymu technickรฝmi alebo stavebnotechnickรฝmi opatreniami. Neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou technickรฝch prostriedkov ochrany osรดb pred รบฤinkami poลพiaru vย cestnom tuneli je aj vetracรญ systรฉm.

Vetracรญ systรฉm cestnรฝch tunelov by mal pri poลพiari zabezpeฤiลฅ dve zรกkladnรฉ funkcie, aย to odvod spalรญn horenia zย miesta lokalizรกcie poลพiaru aย vhodnรฉ podmienky na รบnik osรดb.

Mnoลพstvo spalรญn horenia aย uvoฤพnenรฝ tepelnรฝ vรฝkon poลพiaru zรกvisia od druhu automobilu aย nรกkladu, ktorรฉ vย tuneli horia. Pri poลพiari osobnรฉho vozidla sa poฤรญta sย nominรกlnym vรฝkonom 25ย MW, pri dodรกvkovom vozidle 15 MW, pri autobuse 20 MW aย pri naloลพenom nรกkladnom vozidle 20 aลพ 30 MW. Mnoลพstvo spalรญn horenia zรกvisรญ od uvoฤพnenรฉho tepelnรฉho vรฝkonu pri poลพiari. Pri tepelnom vรฝkone 30 MW sa predpokladรก produkยญcia spalรญn horenia 80 m3/s, pri vรฝkone 50ย MW 120 m3/sย aย pri vรฝkone 100 MW 200 m3/s.

ล รญrenie dymu vย tuneli sย nulovรฝm sklonom bez pรดsobenia ventilรกtorov je znรกzornenรฉ na obr.ย 5.

Obr. 5โ€‚ล รญrenie dymu
a) vย ฤase vzniku, b) oย niekoฤพko minรบt neskรดr

Potrebnรฝ poฤet ventilรกtorov vychรกdza pre prรญpad poลพiaru pri pozdฤบลพnom vetranรญ tunelov zย poลพiadavky na veฤพkosลฅ pozdฤบลพnej rรฝchlosti vย tunelovej rรบre pre danรฝ druh premรกvky (jednosmernรก, resp. obojsmernรก). Tรกto rรฝchlosลฅ sa stanovuje na zรกklade poลพiadavky ohraniฤiลฅ ลกรญrenie dymu smerom proti รบฤinku ventilรกtorov, resp. zamedziลฅ zaplneniu celรฉho prierezu tunela, ฤo ovplyvลˆuje veฤพkosลฅ tzv. kritickej rรฝchlosti. Na obr. 6 je znรกzornenรฉ ลกรญrenie dymu vย tuneloch so sklonom.

ย Obr. 6โ€‚ล รญrenie dymu vย tuneloch so sklonom
ย  ย 
ย a) silnรฝ prietok vzduchu smerom hore, ย b) slabรฝ prietok vzduchu smerom hore,
ย 
c) slabรฝ prietok vzduchu smerom dole, d) silnรฝ prietok vzduchu smerom dole ย 

Pri dimenzovanรญ poฤtu ventilรกtorov pre prรญpad poลพiaru zohrรกva dรดleลพitรบ รบlohu poฤet vozidiel, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ vย tunelovej rรบre. Pre jednosmernรบ premรกvku vย tunelovej rรบre sย nรญzkou poฤetnosลฅou dopravnรฝch zรกpch vย tuneli sa poฤรญta sย poฤtom stojacich vozidiel, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ pred miestom poลพiaru, danรฝm ฤasom 3 minรบty, ktorรฝ ubehol od zaฤiatku poลพiaru po uvedenie opatrenรญ pre prรญpad poลพiaru vย tuneli do prevรกdzky. Pre tento prรญpad premรกvky sa poฤet vozidiel vย tuneli pri poลพiari vypoฤรญta na zรกklade hodinovej premรกvky vย tuneli. Pri tuneloch sย jednosmernou premรกvkou sย ฤastou poฤetnosลฅou dopravnรฝch zรกpch sa poฤรญta sย poฤtom vozidiel pri poลพiari vย tuneli, ktorรฝ sa rovnรก minimรกlne 75ย % zaplnenia celkovej dฤบลพky tunela. Vย prรญpade poลพiaru treba braลฅ do รบvahy aj meteorologicko-teplotnรฉ vplyvy.

Vetracรญ systรฉm tunela Sitina

Tunel Sitina je sรบฤasลฅou diaฤพnice D2 Lamaฤskรก cesta โ€“ Starรฉ Grunty aย eurรณpskej cesty E65 Praha โ€“ Brno โ€“ Bratislava โ€“ Gyรถr โ€“ Budapeลกลฅ. Leลพรญ na severnom okraji Bratislavy. Pozostรกva zย dvoch paralelnรฝch tunelovรฝch rรบr โ€“ vรฝchodnej sย dฤบลพkou 1ย 415ย m aย zรกpadnej sย dฤบลพkou 1ย 440ย m (obr. 7). Obe tunelovรฉ rรบry sรบ rieลกenรฉ sย jednosmernou prevรกdzkou. Vย prรญpade vรฝluky jednej tunelovej rรบry sa predpokladรก obฤasnรก obojsmernรก prevรกdzka. Pri juลพnรฝch aj severnรฝch portรกloch sรบ vybudovanรฉ portรกlovรฉ objekty, ktorรฉ sa rieลกia ako podzemnรฉ. Vย portรกlovรฝch objektoch sรบ priestory na umiestnenie energetickรฉho, bezpeฤnostnรฉho aย riadiaceho zabezpeฤenia tunela. Tieto priestory treba zย hฤพadiska spoฤพahlivej prevรกdzky vetraลฅ. Vetranie sa rieลกi vzduchotechnickou jednotkou zo strojovne vzduchotechniky. Nasรกvanie aย vรฝtlak vzduchu do strojovne vzduchotechniky portรกlovรฉho objektu je na obr. 11. Najvyลกลกia prรญpustnรก rรฝchlosลฅ vozidiel vย tuneli je 80ย km/h. Tunel sa projektoval podฤพa ลกvajฤiarskej smernice Lรผftung der Strassentunnel (Systemwahl, Dimensionierung und Aussttatung) ASTRA 2004.

Obr. 7โ€‚Portรกly tunela Obr. 8 Umiestnenie ventilรกtora bez tlmiฤov vย tuneli

Vetranie oboch tunelovรฝch rรบr sa realizuje desiatimi prรบdovรฝmi ventilรกtormi sย moลพnosลฅou reverzรกcie, ktorรฉ sรบ vybavenรฉ dvomi kusmi tlmiฤov hluku sย difรบzorom. Na obr. 8 je znรกzornenรฝ ventilรกtor bez tlmiฤa aย na obr. 9 ventilรกtor sย tlmiฤmi. Prรบdovรฉ ventilรกtory sย tlmiฤmi hluku majรบ vrรกtane zรกvesnej konลกtrukcie odolnosลฅ 400 ยฐC poฤas 90 minรบt. Maximรกlna povolenรก hodnota vybrรกciรญ poฤas prevรกdzky je 2,8ย mm/s.

Nรกbeh motora je priamy. Nรกbeh motora na menovitรฉ otรกฤky trvรก max. 10 sekรบnd. Ak ventilรกtor po tomto ฤasovom รบseku nie je prevรกdzkovanรฝ na menovitรฝch otรกฤkach, je nevyhnutnรฉ ho vypnรบลฅ aย zistiลฅ prรญฤinu dlhลกieho nรกbehu. Parametre ventilรกtora aย elektromotora sรบ uvedenรฉ vย tab. 1.

Vย zรกpadnej aj vรฝchodnej tunelovej rรบre sรบ na vstupe do tunelovej rรบry umiestnenรฉ tri pรกry ventilรกtorov vo vzdialenostiach 100, 200 aย 300ย m od severnรฉho, resp. juลพnรฉho portรกlu. Na vรฝstupe zo zรกpadnej aย vรฝchodnej tunelovej rรบry sรบ umiestnenรฉ dva pรกry ventilรกtorov vo vzdialenostiach 100 aย 200ย m od juลพnรฉho, resp. severnรฉho portรกlu.

Ventilรกtory sa za normรกlnej prevรกdzky ovlรกdajรบ vย zรกvislosti od intenzity aย smeru dopravy, koncentrรกcie CO aย opacity, ktorรฉ sa merajรบ pomocou centrรกlneho riadiaceho systรฉmu. Ventilรกtory by sa mali ovlรกdaลฅ tak, aby hodnoty emisiรญ vย tuneli nepresiahli prรญpustnรฉ koncentrรกcie CO 70 ppm aย opacity 0,005ย 1/m. Meranie koncentrรกcie ลกkodlivรญn vลกak vplyvom dopravnรฉho prรบdu vย tuneli vykazuje veฤพkรบ fluktuรกciu hodnรดt. Podmienkou je ฤรญslicovรก filtrรกcia hodnรดt.

Nastavenie prรบdenia vzduchu vย prรญpade dopravnej udalosti zรกvisรญ od druhu aย momentรกlneho stavu premรกvky. Prevรกdzka prรบdovรฝch ventilรกtorov sa musรญ regulovaลฅ na zรกklade merania pozdฤบลพnej rรฝchlosti, ktorรฉ by sa malo vykonaลฅ mimo zรณny ovplyvnenej nehodou.

Vybavenie tunela Sitina pre prรญpad poลพiaru

Vย prรญpade poลพiaru vย tunelovej rรบre sย jednosmernou premรกvkou treba zabezpeฤiลฅ pozdฤบลพnu rรฝchlosลฅ vzduchu vย tuneli 3ย m/s. Vย prรญpade poลพiaru vย tunelovej rรบre sย obojsmernou premรกvkou alebo vย tunelovej rรบre sย jednosmernou premรกvkou sย vozidlami nachรกdzajรบcimi sa za miestom poลพiaru bez moลพnosti vรฝjazdu treba zabezpeฤiลฅ pozdฤบลพnu rรฝchlosลฅ vzduchu vย tuneli 1,5ย m/s. Niektorรฉ smernice poฤรญtajรบ aj sย mierne odliลกnรฝmi hodnotami. Pri jednosmernej premรกvke aย voฤพnom vรฝjazde dopravy za miestom poลพiaru sa mรก dym vytlรกฤaลฅ vย smere jazdy zย tunela. Pri dvoch paralelnรฝch tunelovรฝch rรบrach by sa malo realizovaลฅ riadenie vetrania vย nezasiahnutej rรบre.

Riadenie vetrania pri poลพiari sa musรญ minimรกlne vย samozรกchrannej fรกze (fรกza 1) realizovaลฅ automaticky. Podstatnรฉ predpoklady na to sรบ detekcia poลพiaru sย krรกtkym ฤasom reakcie na zapnutie aย rรฝchly nรกbeh prevรกdzky vetrania pri poลพiari. Vo fรกze likvidรกcie poลพiaru (fรกza 2) by sa mali vytvoriลฅ takรฉ podmienky vetrania, aby sa zamedzilo spรคtnรฉmu prรบdeniu dymu.

Obr. 9โ€‚Umiestnenie ventilรกtora sย tlmiฤmi vย tuneli Obr. 10โ€‚รšnikovรก chodba
Obr. 11โ€‚Nasรกvanie aย vรฝtlak zo strojovne VZT Obr. 12โ€‚Vetranie รบnikovej chodby

Tunel Sitina je vybavenรฝ piatimi รบnikovรฝmi cestami, ktorรฉ sรบ oddelenรฉ zo strany tunelovรฝch rรบr รบnikovรฝmi dverami (obr. 10). Tretia รบnikovรก cesta sa realizovala ako prejazdovรก pre zรกchrannรบ aย poลพiarnu techniku, ako aj pre รบnik osรดb. Ostatnรฉ sรบ urฤenรฉ len na รบnik osรดb. รšnikovรฉ cesty sรบ vetranรฉ axiรกlnymi ventilรกtormi (obr. 12). Kaลพdรก รบnikovรก cesta mรก dva ventilรกtory, ktorรฉ sรบ situovanรฉ nad poลพiarnymi dverami zย oboch tunelovรฝch rรบr. Pred ventilรกtorom je umiestnenรก protipoลพiarna klapka. Ventilรกtory sรบ vybavenรฉ autonรณmnou regulรกciou.

doc.ย Ing.ย Jozef Jandaฤka, PhD.
Foto aย obrรกzky: archรญv autora
Autor pรดsobรญ na Katedre energetickej techniky Strojnรญckej fakulty ลฝilinskej univerzity vย ลฝiline.

Najฤรญtanejลกie