Vnรบtornรฉ prostredie veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรญ bratislavskรฝch administratรญvnych budov
Galรฉria(6)

Vnรบtornรฉ prostredie veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรญ bratislavskรฝch administratรญvnych budov

Partneri sekcie:

Na Slovensku sa koncept veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรญ zaฤal rozลกirovaลฅ vย 90. rokoch minulรฉho storoฤia spolu sย otvorenรญm sa krajiny zรกpadu aย trendom zรกpadnej kultรบry. Modernรฉ budovy postavenรฉ za ostatnรฝch 10 aลพ 15 rokov preferujรบ otvorenรฉ veฤพkoploลกnรฉ kancelรกrie. Vo vลกeobecnosti sa uย nรกs otรกzka vysokej kvality vnรบtornรฉho prostredia zabezpeฤujรบcej komfort aย pracovnรบ pohodu uลพรญvateฤพov stรกle zanedbรกva, aย to pre nรญzke povedomie ฤพudรญ oย jej dรดleลพitosti aย pre uprednostลˆovanie otรกzky ลกetrenia energiรญ. Diskusia oย pozitรญvach aย negatรญvach veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรญ aย kvalite vnรบtornรฉho prostredia dosahovanej vย administratรญvnych budovรกch je teda veฤพmi aktuรกlna.


Vย roku 1950 sa vย Nemecku navrhla prvรก modernรก veฤพkoploลกnรก kancelรกria [1]. Odvtedy sa veฤพkoploลกnรฉ kancelรกrie stali populรกrnym konceptom, najmรค vฤaka vysokej flexibilite takรฝchto priestorov aย zvรฝลกeniu komunikรกcie aย spoluprรกce medzi zamestnancami.

ฤŽalลกou nespornou vรฝhodou veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรญ sรบ niลพลกie investiฤnรฉ nรกklady pri ich budovanรญ vย porovnanรญ sย tradiฤnรฝmi malรฝmi kancelรกriami. Sย rozลกรญrenรญm pouลพรญvania veฤพkoploลกnรฝch priestorov na rรดzne typy kancelรกrskej prรกce sa vลกak zaฤali objavovaลฅ urฤitรฉ nevรฝhody, na zรกklade ktorรฝch vznikla protichodnรก teรณria. Zistilo sa, ลพe prostredie vo veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรกch pรดsobรญ ruลกivo na prรกcu, spรดsobuje nepohodu, zvรฝลกenรฝ vรฝskyt symptรณmov, zniลพuje motivรกciu aย spokojnosลฅ vย prรกci (napr. [1], [2], [3]).

Negatรญvny vplyv veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรญ by sa mohol transformovaลฅ do finanฤnรฝch strรกt vย dรดsledku negatรญvneho pรดsobenia na zamestnancov aย ich vรฝkonnosลฅ. Vย sรบฤasnosti sa uลพ vracia trend budovania tradiฤnรฝch malรฝch kancelรกriรญ [1], stรกle sa vลกak eลกte stavia mnoลพstvo veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรญ, ฤo poukazuje na nutnosลฅ prinรกลกania ฤalลกรญch dรดkazov aย potvrdzovania vรฝsledkov vรฝskumu, aby sa zvรฝลกila informovanosลฅ oย kvalite vnรบtornรฉho prostredia vo veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรกch.

Tento ฤlรกnok obsahuje ลกtรบdiu zaloลพenรบ na metodike ลกtรบdie Jana Pejtersena [4], ktorรก sa vykonala vย Kodani vย Dรกnsku na vzorke 2ย 301 respondentov zย 22 administratรญvnych budov. Slovenskรฝ prieskum mal za cieฤพ zdokumentovaลฅ aย vyhodnotiลฅ situรกciu vย kancelรกriรกch administratรญvnych budov vย slovenskรฝch podmienkach aย zรญskaลฅ รบdaje porovnateฤพnรฉ so zahraniฤnรฝmi. Cieฤพom bolo tieลพ priniesลฅ ฤalลกie dรดkazy oย kvalite vnรบtornรฉho prostredia vo veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรกch aย zistiลฅ predpokladanรบ zรกvislosลฅ niektorรฝch hodnotenรฝch parametrov od veฤพkosti kancelรกriรญ.

Metรณdy vรฝskumu

Vรฝskumnou metรณdou prezentovanej ลกtรบdie bol dotaznรญkovรฝ prieskum. Metodolรณgia bola zaloลพenรก na prรกci vykonanej vย Kodani [4]. Slovenskรฝ prieskum sa uskutoฤnil od decembra 2007 do aprรญla 2008.

ย Skรบmanรฉ budovy aย populรกcia
Oslovilo sa spolu 24 organizรกciรญ sรญdliacich vo veฤพkรฝch administratรญvnych budovรกch vย Bratislave. Devรคลฅ zย nich sรบhlasilo sย vykonanรญm prieskumu. Medzi zรบฤastnenรฝmi budovami bola dostatoฤnรก variabilita zย hฤพadiska rรดznych veฤพkostรญ kancelรกriรญ, vlastnรญka budov, veku budov aย ich zariadenia ฤi spรดsobu vetrania. Pรคลฅ budov malo zvรคฤลกa malรฉ bunkovรฉ kancelรกrie, tri budovy mali pribliลพne rovnakรฝ pomer kancelรกriรญ pre malรฝ poฤet zamestnancov aj vรคฤลกรญch kancelรกriรญ pre veฤพkรฝ poฤet zamestnancov, jedna budova mala prevaลพnรบ vรคฤลกinu veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรญ.

Pรคลฅ organizรกciรญ bolo zย verejnรฉho sektora โ€“ dve ministerstvรก, dve verejnoprรกvne inลกtitรบcie aย jedna univerzita. ล tyri zvyลกnรฉ budovy boli sรบkromnรฉ, zahล•ลˆali dve spoloฤnosti informaฤnรฝch technolรณgiรญ, jednu finanฤnรบ aย jednu poisลฅovaciu spoloฤnosลฅ. ล tyri budovy boli vetranรฉ prirodzene, ostatnรฉ budovy mali mechanickรฝ spรดsob vetrania. ล tyri budovy boli starรฉ viac ako 20 rokov bez vรฝraznejลกej obnovy konลกtrukciรญ alebo zariadenia, na jednej starej budove sa pred ลกtyrmi rokmi vykonala rekonลกtrukcia fasรกdy aย zvyลกnรฉ ลกtyri budovy sa postavili pred menej ako piatimi rokmi. Populรกcia zahrnutรก do ลกtรบdie pozostรกvala zย pracovnรญkov, ktorรญ trรกvia vรคฤลกinu svojho ฤasu vย kancelรกriรกch zรบฤastnenรฝch budov. Vyplnenie dotaznรญka bolo dobrovoฤพnรฉ aย anonymnรฉ.

Dotaznรญk
Vย prieskume sa pouลพil retrospektรญvny dotaznรญk, vย ktorom mali respondenti odpovedaลฅ na otรกzky tรฝkajรบce sa stavu na pracovisku poฤas uplynulรฝch ลกtyroch tรฝลพdลˆov. Dotaznรญk sa delil na tri hlavnรฉ ฤasti:
1. Vnรบtornรฉ prostredie โ€“ otรกzky skรบmali frekvenciu vรฝskytu negatรญvnych fyzikรกlnych faktorov vย prostredรญ, ktorรฉ sa tรฝkali tepelnej pohody, kvality vzduchu, osvetlenia, hluku aย pod.
2. Symptรณmy syndrรณmu chorรฝch budov โ€“ otรกzky sa tรฝkali vรฝskytu symptรณmov na slizniciach, podrรกลพdenia koลพe, symptรณmov centrรกlneho nervovรฉho systรฉmu โ€“ bolestรญ hlavy, problรฉmov so sรบstredenรญm alebo รบnavy.
3. Psychosociรกlne parametre โ€“ otรกzky sa tรฝkali nรกrokov vย prรกci (kvantitatรญvnych, ako sรบ rรฝchlosลฅ aย mnoลพstvo prรกce, aย emocionรกlnych, ako sรบ nutnosลฅ skrรฝvaลฅ emรณcie aย pod.), kontroly nad prรกcou, motivรกcie, sociรกlnej podpory vย prรกci, kvality vedenia, neistoty vย prรกci, zdravia aย pohody pracovnรญkov (spokojnosลฅ, mentรกlne zdravie, vitalita).

Vo รดsmich budovรกch sa dotaznรญk vyplnil na internete sย pouลพitรญm programu โ€žRemote Performance Measurementโ€œ [5]. Vลกetci zamestnanci vย budove dostali e-mail od vedenia spoloฤnosti, ktorรฝ ich informoval oย prebiehajรบcom prieskume aย poลพiadal ich oย vyplnenie dotaznรญka. Webovรก adresa uvedenรก vย e-maili navigovala zamestnancov, ktorรญ sa chceli zรบฤastniลฅ, priamo na strรกnku sย dotaznรญkom, ktorรฝ sa vypฤบลˆal on-line. Vย jednej budove sa dotaznรญk sย tรฝmi istรฝmi otรกzkami vypฤบลˆal na papieri pre nedostupnosลฅ internetu pre vลกetkรฝch zamestnancov.

ล tatistickรฉ spracovanie

Vรฝsledky dotaznรญkovรฉho prieskumu sa spracovali vย ลกtatistickom programe SAS. Zistili sa Gamma koeficienty na zhodnotenie asociรกcie medzi veฤพkosลฅou kancelรกrie aย vรฝskytom nepriaznivรฝch fyzikรกlnych faktorov aย symptรณmov. ล tatistickรก vรฝznamnosลฅ zaznamenanรฝch rozdielov pre tieto dve skupiny parametrov sa zisลฅovala logistickou regresiou.

Asociรกcia medzi psychosociรกlnymi parametrami aย veฤพkosลฅou kancelรกriรญ sa posรบdila vรฝpoฤtom Spearmanovej korelรกcie aย vรฝznamnosลฅ rozdielov sa posรบdila metรณdou Anova (โ€žAnalysis of varianceโ€œ). Vรฝsledky logistickej regresie aย Anovy sa zรญskali zย modelov upravenรฝch oย demografickรฉ รบdaje, pohlavie, vek aย socioekonomickรฝ status.

Vรฝsledky vรฝskumu

Celkovรฉ percento respondentov prieskumu bolo 30โ€‰%, priฤom priemer pre jednotlivรฉ budovy sa pohyboval medzi 16 aย 62 %. Vย prieskume odpovedalo 1ย 306 respondentov, priฤom 1ย 295 zย nich uviedlo veฤพkosลฅ kancelรกrie, vย ktorej pracujรบ, ฤiลพe ich odpovede sa mohli zahrnรบลฅ do analรฝzy. Respondenti boli rozdelenรญ do piatich skupรญn podฤพa veฤพkosti ich kancelรกrie: bunkovรฉ kancelรกrie sย jednou osobou, bunkovรฉ kancelรกrie sย dvoma osobami, kancelรกrie sย tromi aลพ ลกiestimi osobami, veฤพkoploลกnรฉ kancelรกrie so 7 aลพ 30 osobami aย veฤพkoploลกnรฉ kancelรกrie sย poฤtom osรดb vyลกลกรญm ako 30. Distribรบcia zamestnancov vย jednotlivรฝch skupinรกch, zastรบpenie ลพenskรฉho pohlavia aย socioekonomickรฉho statusu sa nachรกdza vย tab. 1.

Tab. 1: Distribรบcia zamestnancov, zastรบpenie ลพenskรฉho pohlavia aย socioekonomickรฉho statusu vย kancelรกriรกch rรดznej veฤพkosti

Na obr. 1 sรบ vybranรฉ skรบmanรฉ fyzikรกlne faktory vย prostredรญ kancelรกriรญ aย na obr. 2 sรบ vybranรฉ symptรณmy. Grafy zobrazujรบ prevalenciu sลฅaลพnostรญ na danรฉ faktory aย symptรณmy, ktorรฉ sa vyskytujรบ vย priestoroch denne alebo niekoฤพkokrรกt za tรฝลพdeลˆ. Vybrali sa faktory aย symptรณmy, ktorรฝch vysokรฝ pozitรญvny Gamma koeficient poukazuje na ich vรฝrazne sa zvyลกujรบci vรฝskyt so zvรคฤลกujรบcou sa veฤพkosลฅou kancelรกriรญ aย vรฝslednรก p-hodnota logistickej regresie poukazuje na ลกtatisticky vรฝznamnรฉ rozdiely vย prevalencii vย rรดznych veฤพkostiach kancelรกriรญ. Jedinรฝ faktor vo vnรบtornom prostredรญ kancelรกriรญ sย vysoko negatรญvnym Gamma koeficientom je โ€žprach aย ลกpinaโ€œ. Na obr. 1 moลพno vidieลฅ, ลพe prevalencia vรฝskytu tohto faktora klesala so vzrastajรบcou veฤพkosลฅou kancelรกriรญ.

Obr. 1: Prevalencia sลฅaลพujรบcich sa na vybranรฉ negatรญvne fyzikรกlne faktory vย prostredรญ kancelรกriรญ rรดznych veฤพkostรญ



Obr. 2: Prevalencia sลฅaลพujรบcich sa na vรฝskyt vybranรฝch symptรณmov pri pobyte vย prostredรญ kancelรกriรญ rรดznych veฤพkostรญ

Vรฝsledky hodnotenia psychosociรกlnych parametrov na pracoviskรกch, pri ktorรฝch sa nezistila asociรกcia sย veฤพkosลฅou kancelรกriรญ, sรบ na obr. 3. Uvedenรฉ psychosociรกlne parametre sa sย meniacou sa veฤพkosลฅou kancelรกriรญ menia iba mรกlo aย okrem parametra โ€žsociรกlna podporaโ€œ aj ลกtatisticky nevรฝznamne.

Na obr. 4 zasa, naopak, vidno psychosociรกlne parametre aย hodnotenie parametrov zdravia aย pohody, pri ktorรฝch sa zistila asociรกcia sย veฤพkosลฅou kancelรกriรญ, priฤom kvalita danรฝch parametrov sa zhorลกovala so zvyลกujรบcim sa poฤtom zamestnancov vย kancelรกrii.

Obr. 3: Kvalita psychosociรกlnych parametrov vย kancelรกriรกch rรดznych veฤพkostรญ, hodnotenรก vย ลกkรกle 0 aลพ 100

Obr. 4: Kvalita psychosociรกlnych parametrov aย parametrov zdravia vย kancelรกriรกch rรดznych veฤพkostรญ, hodnotenรก vย ลกkรกle 0 aลพ 100


Diskusia

Koncept veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรญ je populรกrny uลพ desiatky rokov napriek dรดkazom oย negatรญvach prostredia veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรญ, ktorรฉ prinรกลกa vedeckรฝ vรฝskum. ฤŒlรกnok uvรกdza ฤalลกie takรฉto dรดkazy, ktorรฉ sรบ vรฝznamnejลกie aj preto, ลพe sรบ vย zhode sย vรฝsledkami rovnakej ลกtรบdie vykonanej na populรกcii vย inej krajine [4].

Sรบฤasnรก ลกtรบdia preukรกzala, ลพe hluk vย kancelรกrii je jednรฝm zย najvรกลพnejลกรญch problรฉmov vย administratรญvnych budovรกch aย sรบvisรญ najmรค sย nรกrastom poฤtu osรดb vย kancelรกrii. Tento vรฝsledok potvrdzuje mnohรฉ predoลกlรฉ ลกtรบdie, identifikujรบce hluk vย kancelรกrii ako jeden zย najvรกลพnejลกรญch problรฉmov (napr. [4], [6], [7], [8], [9]), priฤom za najruลกivejลกie aย najneprรญjemnejลกie zvuky sa povaลพovalo zvonenie telefรณnov aย ฤพudskรก reฤ [10]. Vplyv hluku na pracovisku vลกak nie je len otรกzkou komfortu, ale aj pracovnej vรฝkonnosti. Vรฝraznรฝ negatรญvny vplyv hovorenej reฤi aย hluku, typickรฉho pre kancelรกrie, na pracovnรบ vรฝkonnosลฅ ฤพudรญ sa zdokumentoval vย mnohรฝch ลกtรบdiรกch (napr. [11], [12], [13]).

Existujรบ opatrenia, ktorรฉ majรบ zlepลกiลฅ akustickรฉ pomery vo veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรกch, ako napr. pouลพitie maskujรบceho hluku [14] alebo akustickรฝch zรกsten [15]. Tieto opatrenia tlmia hluk aย zรกroveลˆ zvyลกujรบ sรบkromie pracujรบcich osรดb. Ak vลกak zรกsteny majรบ byลฅ dostatoฤnรฉ na zlepลกenie akustickรฝch podmienok, musia byลฅ ฤasto takรฉ vysokรฉ, ลพe spรดsobujรบ problรฉmy sย prรญstupom kย oknรกm aย prirodzenรฉmu dennรฉmu svetlu [16] aย nespokojnosลฅ sย celkovรฝm prostredรญm vย kancelรกrii [8].

Komplexnosลฅ rieลกenia akustickรฝch problรฉmov vo veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรกch zdรดrazลˆuje najnovลกรญ vรฝskum, ktorรฝ poukazuje na to, ลพe prรญliลก vรฝraznรฉ tlmenie hluku vo veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรกch mรดลพe spรดsobovaลฅ zvรฝลกenรบ nespokojnosลฅ sย hlukom vย prostredรญ aย negatรญvne vplรฝvaลฅ na sรบstredenie aย pracovnรบ vรฝkonnosลฅ [17]. Pravdepodobnรฝm dรดvodom mรดลพe byลฅ zruลกenie maskujรบceho รบฤinku hluku zo vzdialenรฝch zdrojov jeho utlmenรญm, ฤรญm sa blรญzke zdroje hluku stanรบ vรฝraznejลกรญmi aย pรดsobia ruลกivejลกie aย neprรญjemnejลกie. Hluk vo veฤพkoploลกnej kancelรกrii je teda nevyhnutnou sรบฤasลฅou prostredia, ktorรฉ mรก negatรญvny vplyv na zamestnancov, aย je ลฅaลพkรฉ ho eliminovaลฅ.

ฤŽalลกรญm vรฝraznรฝm problรฉmom veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรญ, ktorรฝ sa identifikoval vย sรบฤasnej slovenskej aj dรกnskej ลกtรบdii [4], je nespokojnosลฅ sย tepelnรฝm prostredรญm, priฤom sลฅaลพnosti sa tรฝkajรบ zvรฝลกenej teploty, nรญzkej teploty aj meniacej sa teploty vย priestoroch. Problรฉmom je zrejme nedostatoฤnรก individuรกlna kontrola, ktorรก sa objektรญvne ลฅaลพลกie dosahuje vo veฤพkรฝch priestoroch sย mnoลพstvom osรดb, ako vย menลกรญch kancelรกriรกch pre malรฝ poฤet osรดb.

Vysokรบ prevalenciu aย silnรฝ sรบvis so vzrastajรบcou veฤพkosลฅou kancelรกrie majรบ sลฅaลพnosti na vydรฝchanรฝ vzduch vย priestoroch. Tento jav potvrdil aj vรฝsledok dรกnskej ลกtรบdie [4]. Veฤพkรฉ priestory sรบ nรกroฤnejลกie na rieลกenie vetracieho systรฉmu aย dokonalรบ distribรบciu vzduchu, ako priestory sย menลกรญmi rozmermi. Podpora prรญvodu dostatku ฤerstvรฉho vzduchu prirodzenรฝm vetranรญm mรดลพe byลฅ vo veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรกch problematickรก vzhฤพadom na veฤพkรบ vzdialenosลฅ niektorรฝch pracovnรฝch miest od okien, prรญpadne pre nemoลพnosลฅ otvรกrania okien vย modernรฝch budovรกch.

Vรฝskyt symptรณmov syndrรณmu chorรฝch budov sa so vzrastajรบcim poฤtom osรดb vย kancelรกrii zvyลกoval, ฤรญm sa potvrdili vรฝsledky ฤalลกรญch ลกtรบdiรญ (napr. [4], [18], [19]). Konkrรฉtne dรดvody zvyลกovania vรฝskytu tรฝchto symptรณmov mรดลพu byลฅ len predmetom hypotรฉz, no fakt, ลพe sa so zvรคฤลกovanรญm poฤtu osรดb vย kancelรกrii zvyลกujรบ, je preukรกzanรฝ.ย 

Hlavnรฉ dรดvody, ktorรฉ hovoria za budovanie veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรญ, sรบ zvรฝลกenรก komunikรกcia medzi zamestnancami, zdieฤพanie vedomostรญ, zvรฝลกenรก spรคtnรก vรคzba medzi zamestnancami navzรกjom aj medzi zamestnancami aย ich nadriadenรฝmi, aย tรฝm aj zvรฝลกenรก spokojnosลฅ vย prostredรญ. Tieto pozitรญva zdieฤพania veฤพkรฉho priestoru mnohรฝmi ฤพuฤmi vลกak nepotvrdila slovenskรก ani dรกnska ลกtรบdia [4]. Hodnotenie psychosociรกlneho faktora โ€žkvalita vedeniaโ€œ sa sย meniacou sa veฤพkosลฅou kancelรกriรญ nemenilo โ€“ naopak, klesala motivรกcia aย spokojnosลฅ zamestnancov. Parameter โ€žsociรกlna podporaโ€œ, ktorรฝ zahล•ลˆa prรกve otรกzky vzรกjomnej komunikรกcie aย spรคtnej vรคzby, sa so zvyลกovanรญm poฤtu osรดb vย kancelรกrii zvyลกoval, ale iba veฤพmi mierne. Pozitรญvny vplyv prostredia veฤพkoploลกnej kancelรกrie sa teda nepotvrdil, resp. bol veฤพmi nevรฝraznรฝ oproti vรฝraznรฝm negatรญvam tohto prostredia, ktorรฉ preukรกzali vรฝsledky skรบmania fyzikรกlneho prostredia, symptรณmov aย niektorรฝch psychosociรกlnych parametrov.

Svetovรฝ vรฝskum jasne potvrdzuje negatรญva vyskytujรบce sa vย prostredรญ veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรญ, ktorรฉ je veฤพmi ลฅaลพkรฉ eliminovaลฅ. Zdรก sa, ลพe nemoลพno vybudovaลฅ veฤพkoploลกnรบ kancelรกriu, ktorรก by niesla pozitรญva malej bunkovej kancelรกrie. Veฤพkoploลกnรฉ kancelรกrie sa napriek tomu ฤalej budujรบ. Najpravdepodobnejลกรญm dรดvodom ich budovania sรบ priame finanฤnรฉ รบspory, ktorรฉ vyplรฝvajรบ zo ลกetrenia zastavanรฝm priestorom aj zย absencie stavebnรฝch konลกtrukciรญ. Tieto finanฤnรฉ kalkulรกcie vลกak nezahล•ลˆajรบ nรกklady na ฤพudskรฉ zdroje, konkrรฉtne finanฤnรฉ straty zย dรดvodov niลพลกej produktivity prรกce spรดsobenej negatรญvnymi faktormi vย prostredรญ. Urฤitรฉ hrubรฉ predpoklady finanฤnรฝch รบspor pri zvรฝลกenej produktivite prรกce aย zlepลกenom zdravรญ zamestnancov na zรกklade kvalitnรฉho pracovnรฉho prostredia sa vykonali vย USA [20]. Prax vลกak ukazuje, ลพe stรกle treba prinรกลกaลฅ vรฝskum kvantifikujรบci straty produktivity vย dรดsledku nekvalitnรฉho prostredia veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรญ, aby tieto finanฤnรฉ straty prevรกลพili vย oฤiach investorov priame รบspory pri budovanรญ veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรญ.

Zรกvery

Zamestnanci vo veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรกch pociลฅujรบ tepelnรบ nepohodu, sรบ vystavenรญ hluku vย kancelรกrii aย znรญลพenej kvalite vzduchu ฤastejลกie ako zamestnanci pracujรบci vย menลกรญch kancelรกriรกch. Vรฝskyt podrรกลพdenia sliznรญc je ฤastejลกรญ vo veฤพkoploลกnรฝch ako vย menลกรญch kancelรกriรกch aย zamestnanci vo veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรกch sa viac sลฅaลพujรบ na bolesลฅ hlavy aย รบnavu ako zamestnanci vย menลกรญch kancelรกriรกch. Vo veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรกch majรบ zamestnanci vรคฤลกie problรฉmy sรบstrediลฅ sa na prรกcu ako vย menลกรญch kancelรกriรกch. Psychosociรกlne parametre โ€žkvantitatรญvne nรกrokyโ€œ, โ€žemocionรกlne nรกrokyโ€œ, โ€žkontrola nad prรกcouโ€œ aย โ€žkvalita vedeniaโ€œ nemajรบ sรบvis sย veฤพkosลฅou kancelรกriรญ. Motivรกcia aย spokojnosลฅ sย prรกcou sa so zvyลกujรบcou sa veฤพkosลฅou kancelรกrie zniลพujรบ.

Sociรกlna podpora sa mierne zvyลกuje so zvรฝลกenรญm poฤtu zamestnancov vย kancelรกrii. Zamestnanci pracujรบci vo veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรกch vyhodnotili svoje duลกevnรฉ zdravie aย vitalitu vรฝrazne horลกie ako zamestnanci vย menลกรญch kancelรกriรกch. Vรฝsledky slovenskรฉho prieskumu sรบ vย zhode sย vรฝsledkami prieskumu, ktorรฝ sa vykonal vย Kodani [4]. Slovenskรก ลกtรบdia prinรกลกa ฤalลกie รบdaje, na zรกklade ktorรฝch nemoลพno odporรบฤaลฅ prรกcu vo veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรกch vzhฤพadom na mnohรฉ negatรญva aย len veฤพmi obmedzenรฉ pozitรญva takรฉhoto prostredia. Architekti aย investori by preto na zรกklade svetovรฉho aj nรกลกho vรฝskumu mali prehodnotiลฅ navrhovanie, budovanie aย pouลพรญvanie veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรญ.

Ing.ย Ivana Balรกลพovรก, Assoc. prof.ย Geo Clausen, PhD., MSc. Eng. Jan Pejtersen, PhD.
Obrรกzky: archรญv autorov

I. Balรกลพovรก pรดsobรญ na Katedre technickรฝch zariadenรญ budov Stavebnej fakulty STU vย Bratislave. G. Clausen pracuje vย Medzinรกrodnom centre pre vnรบtornรฉ prostredie aย energiu na Stavebnej fakulte Dรกnskej technickej univerzity. J. Pejtersen pรดsobรญ vย Nรกrodnom vรฝskumnom centre pre pracovnรฉ prostredie vย Dรกnsku.

Recenzoval: prof.ย Ing.ย Duลกan Petrรกลก, PhD.

Literatรบra
1. Roper, K. O., Juneja, P.: Distractions in the workplace revisited. Journal of Facilities Management, 6, 2, 2008, s. 91 โ€“ 109.
2.ย ย ย  Mendell, M. J.: Non-specific symptoms in office workers: aย review and summary of the epidemiologic literature. Indoor Air, 3, 1993, s. 227 โ€“ 236.
3. De Croon, E. M., Sluiter, J. K., Kuijer, P.ย P.ย F. M., Frings-Dresen, M. H. W.: The effect of office concepts on worker health and performance: aย systematic review of the literature. Ergonomics, 48, 2005, s. 119 โ€“ 134.
4. Pejtersen, J., Allermann, L., Kristensen, T. S., Poulsen, O. M.: Indoor climate, psychosocial work environment and symptoms in open-plan offices. Indoor Air, 16, 2006, s. 392 โ€“ 401.
5. Toftum, J., Wyon, D. P., Svanekjรฆr, H., Lantner, A.: Remote Performance Measurement (RPM) โ€“ aย new, internet-based method for the measurement of occupant performance in office buildings. Proceedings: Indoor Air, 2005, s. 357 โ€“ 361.
6. Andrejs, B., Rietschel, P.: Multifunctional analysis of health problems in office spaces. SJWEH Suppl, 2008, 4, s. 21 โ€“ 24.
7. Helenius, R., Keskinen, E., Haapakangas, A., Hongisto, V.: Acoustic environment in Finnish offices โ€“ the summary of questionnaire studies. 19th International Congress on Acoustics, Madrid, ล panielsko, 2007.
8. Jensen, K. L., Arens, E., Zagreus, L.: Acoustical quality in office workstations as assessed by occupants surveys. Proceedings: Indoor Air 2005, Peking, ฤŒรญna, s. 2 401 โ€“ 2 405.
9. Ayr, U., Cirillo, E., Martellotta, F.: An experimental study on noise indices in air conditioned offices. Applied Acoustics, 62, 2001, s. 633 โ€“ 643.
10. Banbury, S. P., Berry, D. C.: Office noise and employee concentration: Identifying causes of disruption and potential improvements. Ergonomics, 48, 1, 2005, s. 25 โ€“ 37.
11. Hongisto, V.: The effect of speach on work performance โ€“ prediction model to promote noise control in open plan offices. Noiseatwork 2007, 1st European Forum on Efficient Solutions for Managing Occupational Noise Risks, 3. โ€“ 5. jรบl 2007, s. 685 โ€“ 690.
12. Banbury, S. P., Berry, D. C.: Disruption of office-related tasks by speach and office noise. British Journal of Psychology, 89, 1998, s. 499 โ€“ 517.
13. Kjellberg, A., Lanstrรถm, U., Tesarz, M., Sรถderberg, L., Akerlund, E.: The effects of nonphysical noise characteristics, ongoing task and noise sensitivity on annoyance and distraction due to noise at work. Journal of Environmental Psychology, 16, 1996, s. 123 โ€“ 136.
14. Veitch, J. A., Bradley, J. S., Legault, L. M., Norcross, S., Svec, J. M.: Masking Speech in Open-Plan Offices with Simulated Ventilation Noise: Noise Level and Spectral Composition Effects on Acoustic Satisfaction, Internal Report No. IRC-IR-846, Institute for Research in Construction, National Research Council Canada, 2002.
15. Moreland, J. B.: Role of the Screen on Speach Privacy in Open Plan Offices. Noise control engineering journal, 30, 2, 1988, s. 43 โ€“ 56.
16. Veitch, J. A., Charles, K. E., Newsham, G. R., Marquardt, C. J. G., Geerts, J.: Workstation characteristics and environmental satisfaction in open-plan offices: COPE field findings. NRCC-47629, Institute for Research in Construction, National Research Council Canada, 2004.
17. Balazova, I., Clausen, G., Rindel, J. H., Poulsen, T., Wyon, D. P.: Open-plan office environments: Aย laboratory experiment to examine the effect of office noise and temperature on human perception, comfort and office work performance. In: Proceedings: Indoor Air 2008, Copenhagen.
18. Chao, H. J., Schwartz, J., Milton, D. K., Burge, H. A.: The work environment and workerโ€™s health in four large office buildings. Environmental Health Perspectives, 111, 2003, s. 1ย 242 โ€“ 1ย 248.
19. Mendell, M. J.: Non-specific symptoms in office workers: aย review and summary of the epidemiologic literature. Indoor Air, 3, 1993, s. 227 โ€“ 236.
20. Fisk, W. J., Rosenfeld, A. H.: Estimates of Improved Productivity and Health from Better Indoor Environments. Indoor Air, 7, 1997, s. 158 โ€“ 172.

Najฤรญtanejลกie