Zákon o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysokoúčinnej kombinovanej výroby
2. časť: Potvrdenia o pôvode, ďalšie práva a povinnosti, konania, pôsobnosti, štátny dozor, prechodné a záverečné ustanovenia
Okrem vymedzenia spôsobov a podmienok podpory výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov energie (OZE) a vysokoúčinnou kombinovanou výrobou elektriny a tepla (KVET), základných pojmov, práv a povinností, ustanovuje zákon č. 309/2009 Z. z. aj pravidlá pri preukazovaní potvrdení o pôvode elektriny z OZE a vyrobenej vysokoúčinnou KVET či o pôvode biometánu. Zároveň rieši pravidlá zúčtovania a evidencie elektriny, ďalšie pravidlá týkajúce sa výroby biometánu a, samozrejme, aj konania, pôsobnosti, štátny dozor a vyplývajúce zmeny niektorých ďalších súvisiacich zákonov.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Potvrdenie o pôvode elektriny z OZE
Podľa § 7 zákona má potvrdenie o pôvode elektriny vyrobenej z OZE vydávať Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej ÚRSO) na základe žiadosti výrobcu elektriny z OZE (a príslušnej prílohy) za uplynulý alebo na nasledujúci kalendárny rok. Ustanovujú sa v ňom náležitosti žiadosti na vydanie potvrdenia, ďalej náležitosti, ktoré má potvrdenie o pôvode elektriny vyrobenej z OZE obsahovať a tiež podmienky vydania takéhoto potvrdenia. Pre ÚRSO sa stanovuje lehota na vydanie potvrdenia do 30 dní po doručení úplnej žiadosti a splnení podmienok výrobcu podľa § 7 ods. 7 zákona.
Keďže súčasťou výdavkov štátneho rozpočtu sú aj prostriedky určené na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, medzi náležitosťami žiadosti má žiadateľ pre potreby ÚRSO uvádzať aj výšku percentuálne vyjadrenej podpory zo štátneho rozpočtu (resp. fondov EÚ) pri výstavbe zariadenia na výrobu elektriny. Záruka pôvodu elektriny z OZE, ktorá bola vydaná v členských štátoch EÚ na základe mechanizmu zaručujúceho presnosť a spoľahlivosť vydávania záruk pôvodu, platí ako potvrdenie o pôvode elektriny z OZE podľa tohto zákona aj v Slovenskej republike. Odmietnutie uznania záruk pôvodu elektriny z OZE iného členského štátu musí vychádzať z objektívnych, transparentných a nediskriminačných kritérií.
Potvrdenie o pôvode elektriny vyrobenej vysokoúčinnou KVET
Ustanovenie § 8 zákona rieši obsah a náležitosti potvrdenia o pôvode elektriny vyrobenej vysokoúčinnou KVET. Potvrdenie o pôvode elektriny vyrobenej vysokoúčinnou KVET preukazuje, že elektrina, na ktorú sa potvrdenie vzťahuje, bola vyrobená vysokoúčinnou KVET. Slovenská republika je na základe harmonizovaných referenčných hodnôt účinnosti elektriny vyrábanej vysokoúčinnou KVET oprávnená vydávať potvrdenia o pôvode takto vyrobenej elektriny. Potvrdenie vydáva ÚRSO výrobcovi elektriny na základe jeho žiadosti. Ten v žiadosti uvedie údaje, na základe ktorých bude možné jednoznačne určiť, či elektrinu vyrábal vysokoúčinnou KVET. Ustanovujú sa náležitosti, ktoré treba predložiť pri vydávaní potvrdenia a náležitosti, ktoré má potvrdenie obsahovať. Výrobca elektriny vysokoúčinnou KVET, ktorému bolo vydané potvrdenie o pôvode elektriny vyrobenej vysokoúčinnou KVET, je povinný oznámiť úradu technologickú zmenu zariadenia na kombinovanú výrobu do dvoch mesiacov odo dňa vykonania zmeny. Pri uznaní záruk o pôvode elektriny vyrobenej vysokoúčinnou kombinovanou výrobou vydaných v členských štátoch EÚ sa postupuje obdobne ako pri uznaní záruk pôvodu elektriny z OZE.
Pravidlá zúčtovania a evidencie elektriny
Ustanovenie § 9 určuje pravidlá zúčtovania a podmienky evidencie výroby elektriny z OZE a vysokoúčinnou KVET v závislosti od jednotlivých časových úsekov. Ustanovenie zákona upravuje pravidlá zúčtovania a evidencie elektriny, pričom základným časovým úsekom pri odbere elektriny z OZE a vysokoúčinnou KVET je jedna hodina v štvrťhodinovom rozlíšení. Pri zariadeniach, ktoré nie sú vybavené priebežným meraním, sa v zmluve o dodávke elektriny medzi prevádzkovateľom regionálnej distribučnej sústavy a výrobcom elektriny dohodne iný časový úsek. Základný časový úsek na vyhodnocovanie a zúčtovanie odberu elektriny podľa § 3 ods. 1 písm. b) a doplatku podľa § 3 ods. 1 písm. c) zákona je jeden kalendárny mesiac, ak sa prevádzkovateľ regionálnej distribučnej sústavy nedohodne s výrobcom elektriny na dlhšom časovom úseku.
Údaje o skutočnej výrobe elektriny z OZE a vysokoúčinnou KVET, o technologickej vlastnej spotrebe, množstve elektriny na vlastné využitie a údaje o zdrojoch energie využitých na výrobu elektriny odovzdá výrobca elektriny prevádzkovateľovi regionálnej distribučnej sústavy, do ktorej je pripojený, alebo na ktorého časti vymedzeného územia sa zariadenie nachádza, a to spôsobom uvedeným v prevádzkovom poriadku prevádzkovateľa regionálnej distribučnej sústavy. Výrobcovi elektriny s právom na podporu v zariadení s celkovým inštalovaným výkonom nad 10 MW alebo v zariadení využívajúcom súčasne OZE a neobnoviteľný zdroj energie alebo výrobcovi elektriny s právom na podporu, ktorý si neuplatňuje právo na odber elektriny, vzniká nárok na uplatnenie podpory podľa § 3 ods. 1 písm. c) zákona až po odovzdaní údajov podľa § 9 ods. 3 zákona.
ÚRSO má podľa tohto ustanovenia povinnosť zverejniť každoročne do 30. júna vo vestníku a na internetovej stránke vyhodnotenie podielu výroby elektriny z OZE za minulý kalendárny rok. Prevádzkovateľ regionálnej distribučnej sústavy je povinný evidovať množstvo odobratej elektriny z OZE a elektriny vyrobenej vysokoúčinnou KVET podľa jednotlivých zariadení.
Práva a povinnosti výrobcu biometánu
Práva a povinnosti výrobcu biometánu sú uvedené v § 10. Výrobca biometánu, ktorý je zušľachteným druhom bioplynu, má právo uzatvoriť s prevádzkovateľom distribučnej siete príslušné zmluvy, má právo prednostnej distribúcie, právo na vydanie potvrdenia o pôvode biometánu a právo na mesačné vydávanie potvrdenia o množstve biometánu dodaného do distribučnej siete. Spôsob, postup a podmienky vydávania potvrdenia určí ÚRSO vo všeobecne záväznom právnom predpise. Výrobca biometánu je povinný zabezpečiť kvalitu biometánu dodávaného do distribučnej siete, uzatvoriť zmluvu o dodávke plynu s odberateľom plynu, nahlasovať prevádzkovateľovi distribučnej siete uzatvorenie zmluvy o dodávke plynu s odberateľom a každú zmenu odberateľa, zabezpečiť meranie množstva a kvality biometánu a umožniť prevádzkovateľovi distribučnej siete montáž určeného meradla a prístup k nemu. Takisto je povinný každoročne do 31. januára nahlásiť ÚRSO množstvo vyrobeného a dodaného biometánu do distribučnej siete za predchádzajúci rok.
Práva a povinnosti prevádzkovateľa distribučnej siete
V ustanovení § 11 sú upravené práva a povinnosti prevádzkovateľa plynárenskej distribučnej siete vo vzťahu k výrobcovi biometánu. Prevádzkovateľ distribučnej siete umožní po predložení potvrdenia o pôvode biometánu prednostný prístup výrobcu biometánu do distribučnej siete a distribúciu biometánu, ak sú splnené technické podmienky a obchodné podmienky prístupu a pripojenia k distribučnej sieti a technické podmienky distribúcie plynu prevádzkovateľa distribučnej siete. Prevádzkovateľ distribučnej siete vydá bezodplatne výrobcovi biometánu na požiadanie potvrdenie o množstve biometánu distribuovaného distribučnou sieťou. Toto množstvo sa určí na základe skutočne dodaného biometánu do distribučnej siete a koeficientu, ktorý závisí od podielu biomasy dopestovanej na ornej pôde použitej na jeho výrobu. Prevádzkovateľovi distribučnej siete sa ukladá povinnosť oznámiť ÚRSO na základe vydaných potvrdení o množstve biometánu každoročne do 31. marca celkové množstvo distribuovaného biometánu za predchádzajúci kalendárny rok.
Potvrdenie o pôvode biometánu
Ustanovenie § 12 upravuje vydávanie potvrdení o pôvode biometánu. Potvrdenie vydá ÚRSO výrobcovi biometánu na základe žiadosti (a príslušnej prílohy), ktorej obsah upravuje uvedené ustanovenie. K žiadosti o vydanie potvrdenia o pôvode biometánu výrobca biometánu predloží certifikát vystavený akreditovaným laboratóriom, ktorým sa potvrdzuje, že zariadenie vyrába biometán zodpovedajúci kvalite zemného plynu. Ak by žiadosť o vydanie potvrdenia o pôvode biometánu nebola úplná, ÚRSO vyzve žiadateľa na doplnenie žiadosti v ním stanovenej lehote. V prípade, ak žiadateľ žiadosť v stanovenej lehote nedoplní, úrad potvrdenie nevydá. V zákone sa uvádza aj obsah potvrdenia o pôvode biometánu. Evidenciu vydaných potvrdení vedie ÚRSO.
Konanie o námietkach
V § 13 sú určené podmienky postupu výrobcu elektriny, predsedu ÚRSO a ÚRSO v rámci konania o námietkach v prípade, že ÚRSO nevydá potvrdenie o pôvode elektriny z OZE, potvrdenie o pôvode elektriny vyrobenej vysokoúčinnou KVET alebo potvrdenie o pôvode biometánu.
Pôsobnosť ministerstva
Pôsobnosť Ministerstva hospodárstva SR (MH SR) je upravená v § 14. MH SR má zabezpečovať, aby sa výpočet vysokoúčinnej kombinovanej výroby vykonával nediskriminačne a zohľadňoval zvláštnosti rozličných technológií výroby, a ďalej má vypracovať a na svojej internetovej stránke uverejniť každé štyri roky správu o výsledku posúdenia podielu výroby vysokoúčinnou kombinovanou výrobou na trhu s energiou.
MH SR je tiež na základe požiadania Európskej komisie povinné predložiť správu o pokroku pri zvyšovaní podielu vysokoúčinnej KVET. Aby MH SR mohlo žiadať na účely vypracovania správy pre Európsku komisiu údaje od príslušných orgánov štátnej správy, ktoré vedú evidenciu o výrobcoch elektriny kombinovanou výrobou a evidenciu o emisných hodnotách uvoľňovaných do ovzdušia, stanovuje sa pre tieto orgány štátnej správy povinnosť spolupráce a vymedzuje sa informačná povinnosť.
Štátny dozor a správne delikty
Ustanovenia § 15 a 16 upravujú problematiku štátneho dozoru a správnych deliktov. Štátny dozor nad dodržiavaním zákona vykonáva Štátna energetická inšpekcia, ktorá je za porušenie ustanovení zákona (ide o správny delikt) oprávnená ukladať pokuty. Špecifikujú sa jednotlivé druhy správnych deliktov a výšky pokút. Podľa tohto ustanovenia možno pokuty ukladať do jedného roka odo dňa, keď inšpekcia zistila porušenie zákonom ustanovených povinností, najneskôr však do troch rokov od ich porušenia. Pri určení výšky pokuty prihliada inšpekcia na závažnosť, význam a čas trvania protiprávneho konania a na rozsah spôsobených následkov.
Vzťah k správnemu poriadku
Ustanovenie § 17 vymedzuje vzťah k správnemu poriadku. Na vydanie potvrdenia o pôvode elektriny vyrobenej z OZE, potvrdenia o pôvode elektriny vyrobenej vysokoúčinnou kombinovanou výrobou a potvrdenia o pôvode biometánu a na konanie o námietkach sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní (správny poriadok), ak zákon č. 309/2009 Z. z. neustanovuje inak. Potvrdenie nemá charakter rozhodnutia, ale len charakter dobrozdania, na základe ktorého si žiadateľ môže uplatňovať právo podľa § 3 ods. 1 zákona. Námietky proti nevydaniu potvrdenia môže podať iba žiadateľ, ostatné osoby sú z konania vylúčené.
Prechodné ustanovenia
V prechodných ustanoveniach § 18 sa upravuje postup pri stanovení cien elektriny pre zariadenia uvedené do prevádzky pred účinnosťou tohto zákona, lehoty pre prevádzkovateľov distribučnej sústavy a siete vzhľadom na doplnenie prevádzkových poriadkov a povinnosť MH SR vypracovať pre Európsku komisiu prvú správu o pokroku pri zvyšovaní podielu vysokoúčinnej KVET.
Splnomocňovacie ustanovenie
Ustanovenie § 19 splnomocňuje MH SR a ÚRSO na vydanie všeobecne záväzných právnych predpisov, ktoré majú vzťah k obsahu zákonom vymedzenej činnosti vykonávanej ministerstvom a úradom, resp. k oprávneniam, ktorými priamo disponujú v rámci vykonávanej pôsobnosti.
Transponovanie právnych aktov Európskych spoločenstiev a Európskej únie
Podľa § 20 sa zákonom do právneho poriadku Slovenskej republiky transponujú právne akty Európskych spoločenstiev a Európskej únie uvedené v prílohe tohto zákona.
Zrušovacie ustanovenie
V § 21 zákon zrušuje ustanovenia § 9 a 10 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 317/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú pravidlá fungovania trhu s elektrinou.
Zmeny ďalších zákonov súvisiacich so zákonom o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysokoúčinnej kombinovanej výroby
Zmena zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach
Zákon č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov menia a dopĺňajú ustanovenia uvedené v čl. II. Pôsobnosť ÚRSO sa rozširuje o vydávanie potvrdení o pôvode elektriny vyrobenej z OZE, vyrobenej vysokoúčinnou KVET a o pôvode biometánu a o evidenciu týchto potvrdení. Pôsobnosť ÚRSO sa rozširuje aj o uverejňovanie vyhodnotenia podielu výroby elektriny z OZE za predchádzajúci kalendárny rok a prepočet predpokladanej výšky podpory výroby elektriny z OZE na nasledujúci kalendárny rok podľa osobitného predpisu. Dopĺňa sa nová právomoc predsedu ÚRSO, ktorou je rozhodovanie o námietkach. Ak úrad potvrdenie o pôvode elektriny z OZE alebo potvrdenie o pôvode elektriny vyrobenej vysokoúčinnou kombinovanou výrobou, resp. potvrdenie o pôvode biometánu nevydá, výrobca elektriny a výrobca biometánu majú právo podať písomné námietky predsedovi úradu na základe § 13 zákona. Predseda úradu rozhodne o uplatnených námietkach v lehote do 30 dní odo dňa ich doručenia.
Z dôvodu zosúladenia zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s čl. I zákona sa vypúšťa § 12 ods. 13 zákona č. 276/2001 Z. z. týkajúci sa tvorby výkupných cien za elektrinu vyrobenú z OZE. Do zákona č. 276/2001 Z. z. sa dopĺňa pre regulované subjekty povinnosť dodržiavať zákon č. 309/2009 Z. z., pričom kontrolu dodržiavania týchto nových povinností a ukladanie sankcií za ich porušenie vykonáva ÚRSO. Z dôvodu efektívnejšieho vykonávania kontroly v sieťových odvetviach, ktorú vykonáva URSO, sa dopĺňa, že v prípade kontroly sa postupuje „primerane“ podľa základných pravidiel kontrolnej činnosti ustanovených v zákone NR SR č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov. Vzhľadom na to, že ÚRSO kontroluje najmä regulované subjekty, ktoré sú súkromnými osobami, a nie orgánmi štátnej správy, v praxi vznikajú mnohé aplikačné problémy, keďže zákon č. 10/1996 Z. z. sa primárne vzťahuje na vykonávanie kontroly v štátnej správe.
Zmena zákona č. 656/2004 Z. z. o energetike a o zmene niektorých zákonov
V čl. III sú ustanovenia, ktorými sa mení a dopĺňa zákon č. 656/2004 Z. z. o energetike a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Z 18 bodov možno spomenúť vo vzťahu k využitiu OZE a KVET niekoľko: Z definícií zákona o energetike sa vypúšťa pojem kombinovaná výroba, keďže kombinovaná výroba elektriny a tepla sa novo definuje v zákone č. 309/2009 Z. z. Do pojmov vzťahujúcich sa na elektroenergetiku sa dopĺňajú nové pojmy – regionálna a miestna distribučná sústava a meranie elektriny na svorkách.
Dopĺňa sa povinnosť výrobcu elektriny zabezpečiť meranie vyrobenej elektriny na svorkách zariadenia na výrobu elektriny a povinnosť poskytovať ÚRSO každoročne do 30. mája údaje za predchádzajúci rok, očakávané údaje v prebiehajúcom roku a plánované údaje na nasledujúci rok o výrobe elektriny vo vlastnom zariadení na výrobu elektriny, vlastnej spotrebe vyrobenej elektriny pri výrobe elektriny, ostatnej vlastnej spotrebe elektriny a dodávke vlastnej vyrobenej elektriny.
V súvislosti s podporou výroby elektriny z OZE a KVET sa dopĺňajú povinnosti prevádzkovateľa distribučnej sústavy, vzťahujúce sa na prednostné pripojenie takého zariadenia do sústavy po úhrade ceny za pripojenie – za predpokladu, že výrobca spĺňa obchodné podmienky a technické podmienky pripojenia do sústavy tak, aby sa zachovala bezpečnosť, spoľahlivosť a stabilita prevádzky sústavy.
Vypúšťa sa úprava o kombinovanej výrobe a OZE zo znenia zákona o energetike, keďže ich upravuje už zákon č. 309/2009 Z. z. Do § 35a zákona o energetike sa vkladajú povinnosti výrobcu v súvislosti s meraním elektriny na svorkách zariadenia na výrobu elektriny ako aj informačné povinnosti výrobcu elektriny. Do oprávnení Štátnej energetickej inšpekcie sa podľa § 66 ods. 1 písm. e) zákona o energetike dopĺňa oprávnenie uložiť pokutu aj za nesplnenie povinností podľa § 35a, vzťahujúceho sa na meranie elektriny na svorkách zariadenia na výrobu elektriny. Na konci sa riešia prechodné ustanovenia účinné od 1. septembra 2009.
Zmena zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike
Čl. IV sa dopĺňa zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike a o zmene niektorých zákonov v znení zákona č. 99/2007 Z. z. tak, že sa upravujú podmienky skončenia odberu pri dodávke tepla vyrobeného zo zariadenia z OZE. Zároveň sa stanovuje povinnosť prednostne využiť dodávku tepla od dodávateľa tepla z OZE, pokiaľ to umožňujú technické podmienky a inštalovaný výkon zdrojov tepla, ak sa na danom vymedzenom území plánuje vybudovať nový objekt spotreby tepla.
Zmena zákona č. 429/2008 Z. z. o podávaní cenových návrhov obchodných spoločností
Čl. V uvádza doplnenie § 1 zákona č. 429/2008 Z. z. o podávaní cenových návrhov obchodných spoločností a o zmene a doplnení zákona č. 513/1991 Zb. (Obchodný zákonník) o pojem „iný návrh v cenovom konaní“.
Účinnosť zákona
Podľa čl. VI nadobúda zákon účinnosť 1. septembra 2009, okrem ustanovení uvedených v čl. I § 3 až 5, § 9, § 21 a v čl. III bod 13, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2010.
Príloha zákona
Tu sa uvádza zoznam preberaných právnych aktov ES a EÚ – smernica č. 2004/8/ES a smernica č. 2001/77/ES.
Záver
Oblasť podpory využívania energie z OZE je veľmi aktuálna a živá, preto bude zaujímavé venovať jej pozornosť aj v nasledujúcom období v súvislosti so všeobecne záväznými právnymi predpismi nadväzujúcimi na zákon č. 309/2009 Z. z. a tiež v súvislosti s implementáciou novej smernice o OZE č. 2009/28/ES na európskej úrovni do právnych predpisov Slovenskej republiky.
Ing. Ján Magyar
Autor pôsobí v Slovenskej inovačnej a energetickej agentúre na odbore medzinárodnej spolupráce a projektov.
Článok bol uverejnený v časopise TZB HAUSTECHNIK.