Technickรฝ rozvoj v cestnom staviteฤพstve
Technickรฝ rozvoj a jeho produkty permanentne ovplyvลujรบ efektรญvnosลฅ prostriedkov vynakladanรฝch v cestnom staviteฤพstve, pรดsobia na produktivitu prรกc aj kvalitu diela a na รบลพitkovรฉ vlastnosti i ลพivotnosลฅ stavebnรฝch objektov. V ฤlรกnku sรบ opรญsanรฉ zรกmery รบloh technickรฉho rozvoja a niektorรฉ inovatรญvne technolรณgie v cestnom staviteฤพstve, ktorรฉ moลพno oznaฤiลฅ za rieลกenia trvalo udrลพateฤพnรฉho rozvoja odvetvia. Zรกmerom je stavba energeticky รบspornรฝch cestnรฝch komunikรกciรญ s minimรกlnymi emisiami poฤas stavby aj ich uลพรญvania.
Cestnรฉ staviteฤพstvo ako ฤasลฅ ลกirลกej oblasti dopravnรฝch stavieb mรก za รบlohu nielen pripraviลฅ, ale najmรค realizovaลฅ vรฝstavbu diaฤพnic, ciest a miestnych komunikรกciรญ, ako aj staraลฅ sa o รบdrลพbu, opravu a obnovu diaฤพnic a ciest. Vลกetky tieto ฤinnosti sรบ technicky nรกroฤnรฉ a z hฤพadiska nรกrodnรฉho hospodรกrstva aj finanฤne nรกroฤnรฉ. Jednรฝm z rieลกenรญ, ako znรญลพiลฅ nรกklady, zlepลกiลฅ kvalitu a funkฤnรฉ vlastnosti, predฤบลพiลฅ ลพivotnosลฅ a cykly obnovy stavebnรฝch objektov (najmรค vozoviek), je vyuลพitie modernej techniky ako vรฝsledku technickรฉho rozvoja, teda vyuลพitie novรฝch materiรกlov, zdokonalenรฝch stavebnรฝch postupov a novรฝch technolรณgiรญ, napr. recyklovania a opรคtovnรฉho pouลพitia cestnรฝch stavebnรฝch materiรกlov.
Vรฝvoj cestnej dopravy nadobudol takรฉ rozmery, ลพe spoloฤnosลฅ musรญ rieลกiลฅ jej trvalo udrลพateฤพnรฝ rozvoj, teda takรฝ, ktorรฝ berie do รบvahy ลพivotnรฉ prostredie a ลพivotnรฝ priestor pre ฤalลกie generรกcie. Problรฉmy s bezpeฤnosลฅou cestnej dopravy a energeticky รบspornรฝmi technolรณgiami stavieb sรบ veฤพmi vรกลพne. V zahraniฤรญ, konkrรฉtne v Nemecku, pripravili dlhodobรฝ program s nรกzvom Pozemnรฉ komunikรกcie v 21. storoฤรญ โ Inovatรญvne technolรณgie v cestnom staviteฤพstve. Program mรก aลพ sedem tematickรฝch okruhov. Za nosnรฝ moลพno povaลพovaลฅ okruh s tรฉmou udrลพateฤพnej pozemnej komunikรกcie, s ktorรฝm sรบvisia rieลกenia smerujรบce k energeticky รบspornej pozemnej komunikรกcii, rieลกenia ลกetriace pri stavbe ลพivotnรฉ prostredie a eliminujรบce emisie (sklenรญkovรฉ plyny). Pri otรกzkach rozvoja cestnรฉho staviteฤพstva musรญme uvaลพovaลฅ aj o vรฝvoji samotnej cestnej dopravy.
Vรฝvoj automobilovej cestnej dopravy
Aj napriek meniacim sa ekonomickรฝm podmienkam vรฝroba cestnรฝch motorovรฝch vozidiel rastie. Tรฝka sa to celosvetovej produkcie motorovรฝch vozidiel aj vรฝroby vozidiel v SR. V roku 2013 vyrobili automobilky na Slovensku 987 718 vozidiel, teda takmer 1 miliรณn. Prevaลพnรก ฤasลฅ vรฝroby sa exportovala, ale podฤพa evidencie vozidiel mรดลพeme sledovaลฅ aj vรฝvoj v SR:
rok 2000 โ registrovanรฝch 1โฏ751โฏ840 vozidiel, z toho 1 400 000 osobnรฝch,
rok 2010 โ registrovanรฝch 1โฏ954โฏ000 vozidiel, z toho 1 669 000 osobnรฝch,
rok 2013 โ registrovanรฝch 2โฏ622โฏ000 vozidiel, z toho 1 879 000 osobnรฝch.
V krajinรกch Eร (28) bolo v roku 2012 registrovanรฝch 246 miliรณnov osobnรฝch รกut a 34,25 miliรณnov nรกkladnรฝch รกut. ฤo sa tรฝka intenzity cestnej automobilovej dopravy, mรดลพe ju u nรกs charakterizovaลฅ poฤet vozidiel na diaฤพnici D1 pri vstupe do Bratislavy (obchvat).
Pri ลกpeciรกlnom sฤรญtanรญ vozidiel v roku 2014 sa zistilo:
- v rannej ลกpiฤke viac ako 4 000 vozidiel/h, priฤom priemernรก rรฝchlosลฅ v pruhoch bola 28 km/h,
- na tom istom รบseku v ฤase od 10.00 h do 14.00 h asi 2 500 vozidiel, priฤom priemernรก rรฝchlosลฅ prรบdu bola 77 km/h.
Popoludnรญ je na vรฝstupe z Bratislavy na D1 v ลกpiฤke asi 3โฏ700 vozidiel/h a idรบ priemernou rรฝchlosลฅou 53 km/h. V ฤase od 10.00 do 14.00 h je v tรฝch istรฝch miestach asi 3 000 vozidiel a priemernรก rรฝchlosลฅ prรบdu je 53 km/h. Je to veฤพkรฉ dopravnรฉ zaลฅaลพenie, ktorรฉ sa spรกja s energetickou nรกroฤnosลฅou a emisiami.
Podฤพa รบdajov o spotrebe energie, ktorรฉ pre krajiny Eร spracรบva Eurostat, bol v roku 2012 podiel dopravy na celkovej spotrebe energie 31,8 %, priemyslu 25,6 % a domรกcnostรญ a sluลพieb aลพ 40,3 %. Na Slovensku boli tieto รบdaje trochu inรฉ: podiel priemyslu bol 41,8 % a dopravy 19,24 %. Podiel dopravy na spotreยญbe energie je teda veฤพkรฝ a v sรบฤasnosti dosahuje aลพ ลกtvrtinu celkovej spotreby. Ak sรบฤasne sledujeme emisie sklenรญkovรฝch plynov, zistรญme, ลพe v krajinรกch Eร ich v roku 2012 vyprodukoval priemysel 18,8 %, doprava 19,7 % (teda viac). V roku 2012 tvoril v Eร (28) podiel cestnej dopravy na emisiรกch 71,9 %, ale ลพelezniฤnej dopravy iba 0,6 %! Na Slovensku bol tento rozdiel eลกte vรฝraznejลกรญ: 97,2 a 1,2 %. Samotnรก cestnรก doprava vyprodukuje n-nรกsobok CO2 oproti ลพelezniฤnej doprave.
Cestnรก doprava, t. j. doprava osรดb a tovarov, stรกle v porovnanรญ s inรฝmi dopravami prevlรกda. Pri porovnanรญ vรฝkonov v osobnej doprave (podฤพa Eurostat-u 2014) bol v Eร (28) podiel cestnej dopravy 81,6 % a ลพelezniฤnej iba 7,6 %. Na Slovensku bol tento podiel vรฝkonov v roku 2012 76,7 % a 7,0 %. Z dlhodobรฉho hฤพadiska moลพno sledovaลฅ veฤพmi malรฝ pokles vรฝkonov cestnej osobnej dopravy a sรบฤasne veฤพmi malรฝ nรกrast vรฝkonov ลพelezniฤnej osobnej dopravy. V nรกkladnej doprave (tovarov a surovรญn) na cestรกch a ลพeleznici takรฝto trend v Eร, resp. v SR, nepozorujeme. Pomer vรฝkonov v tkm na cestรกch v Eร (28) je asi 4,5-nรกsobkom vรฝkonov na ลพeleznici. Z hฤพadiska ลพivotnรฉho prostredia je tento stav nepriaznivรฝ. ลฝivotnรฉ prostredie zhorลกujรบ exhalรกty, prach aj hluk. Negatรญvne musรญme posudzovaลฅ aj energetickรบ nรกroฤnosลฅ samotnej cestnej dopravy.
Smerovanie technickรฉho rozvoja zahลลajรบce rieลกenia trvalo udrลพateฤพnรฉho rozvoja bude vo vรฝrobe vozidiel podobnรฉ ako v cestnom staviteฤพstve. Pozornosลฅ sa upriami na energetickรบ nรกroฤnosลฅ stavania, zmenลกenie mnoลพstva sklenรญkovรฝch plynov pri vรฝrobe materiรกlov a v prรญpade stavebnรฝch technolรณgiรญ tieลพ na opรคtovnรฉ pouลพitie materiรกlov a sรบvisiace predฤบลพenie ลพivotnosti konลกtrukciรญ, najmรค vozoviek. Na zniลพovanie spotreby energie v doprave sa na รบrovni Eร odporรบฤa spoplatลovaลฅ infraลกtruktรบru, podporovaลฅ intermodalitu a optimalizovaลฅ riadenie dopravy.
Energetickรก nรกroฤnosลฅ cestnรฝch stavieb
Energetickรก nรกroฤnosลฅ cestnรฝch stavieb je relatรญvne veฤพkรก. Sรบvisรญ to s tรฝm, ลพe sรบ to lรญniovรฉ stavby a veฤพmi ฤasto vedรบ v ฤlenitom terรฉne. Pri terรฉnnych prรกcach a stavbe cestnรฉho telesa sa ลฅaลพรญ, prepravuje a spracรบva veฤพkรฝ objem zemรญn. Stroje na tieto a ฤalลกie prรกce musia byลฅ vรฝkonnรฉ a majรบ veฤพkรบ spotrebu pohonnรฝch hmรดt. Na stavbu mostov a zakladanie objektov sa musia ฤasto pouลพiลฅ technolรณgie, pri ktorรฝch sa osobitne neuvaลพuje o spotrebe energie (pohonnรฉ hmoty, elektrina, resp. aj inรฉ formy), lebo sรบ nevyhnutnรฉ.
Moลพno povedaลฅ, ลพe aj na stavbu vozoviek sa pouลพรญvajรบ stavebnรฉ materiรกly a rรดzne zmesi, ktorรฝch samotnรก vรฝroba a potom spracovanie sรบ energeticky nรกroฤnรฉ. Tรฝka sa to aj obnovy a rekonลกtrukcie vozoviek. รdaje o energetickej nรกroฤnosti vรฝroby zรกkladnรฝch stavebnรฝch materiรกlov, dopravy, mieลกania a spracovania zmesรญ sa zaฤali zisลฅovaลฅ pred viac ako tridsiatimi rokmi. Uลพ v roku 1987 sa vypracoval โKatalรณg energetickej nรกroฤnosti…โ [1], pomocou ktorรฉho sa vzรกjomne mohli porovnรกvaลฅ rรดzne typy vozoviek. Umoลพลovala to vypoฤรญtanรก energetickรก nรกroฤnosลฅ stavby 1 m2 konลกtrukcie vozovky. Za zรกkladnรฉ materiรกly sa brali kamenivo, cement a asfalt. Priemernรฉ hodnoty energetickej nรกroฤnosti vyjadrenej hodnotami MJ na vรฝrobu jednej tony materiรกlu sa uvรกdzali (vtedy) takto:
- kamenivo ลฅaลพenรฉ 25 aลพ 50 MJ/t – drvenรฉ 75 aลพ 80 MJ/t
- cement (slinok a jeho mletie) – priemerne 6 200 MJ/t
- asfalt (ropnรฝ, destilaฤnรฝ) 50 MJ/t
(Pozn.: vybรบranรก, drvenรก a triedenรก asfaltovรก zmes 54 aลพ 72 MJ/t)
Energetickรก nรกroฤnosลฅ stavby 1 m2 asfaltovej vozovky pri veฤพkom dopravnom zaลฅaลพenรญ bola asi 700 MJ/m2, ale vozovky s cementobetรณnovรฝm krytom takmer 800 MJ/m2. Pretoลพe energetickรก nรกroฤnosลฅ vรฝroby cementu sa postupne vรฝrazne zmenลกovala (5โฏ000 a menej MJ/t), vozovky sรบ v sรบฤasnosti uลพ porovnateฤพnรฉ.
Ak hovorรญme o zรกkladnรฝch materiรกloch, energetickรก nรกroฤnosลฅ na vรฝrobu drvenรฉho kameniva vลกak naฤalej zostรกva veฤพkรก, a to hlavne pre veฤพkรบ spotrebu vody, drvenie a triedenie. Diskutabilnรก je energetickรก nรกroฤnosลฅ asfaltu. Je otรกzka, ฤi je sprรกvne nezapoฤรญtaลฅ energiu potrebnรบ na ลฅaลพbu ropy. Uvรกdza sa, ลพe na ลฅaลพbu ropy, z ktorej sa destilรกciou vyrobรญ 1 tona asfaltu, treba 490 aลพ 1 580 MJ (veฤพkรฉ rozdiely sรบ v prรญpade Blรญzkeho vรฝchodu a Ruska), priemerne 1โฏ030โฏMJ. Je zaujรญmavรฉ sledovaลฅ pokles spotreby cestnรฝch asfaltov v celosvetovej bilancii. Ako vidieลฅ na grafoch na obr. 1, v roku 2012 spotreba oproti roku 2005 poklesla zo 105,5 mil. ton na 95,5 mil. ton. Spotreba klesla v Eurรณpe aj v USA, vzrรกstla najmรค v รzii. Svetovรฉ zรกsoby ropy klesajรบ a dรก sa predpokladaลฅ, ลพe jej ลฅaลพba bude nรกkladnejลกia (bridlicovรก ropa) a asfalt drahลกรญ.
Obr. 1 Spotreba asfaltu vo svete (Zdroj: Wirtgen)
Energetickรก nรกroฤnosลฅ vรฝroby asfaltovรฝch zmesรญ zรกvisรญ od typu obaฤพovacej sรบpravy aj druhu mรฉdia. Mรดลพu to byลฅ hodnoty od 300 MJ/t do 500 MJ/t. Za vลกeobecne akceptovateฤพnรฉ mnoลพstvo emisiรญ CO2 sa pri vรฝrobe asfaltovรฝch zmesรญ povaลพuje 10 aลพ 20 kg/t. Nรกklady na energiu pri vรฝrobe asfaltovรฝch zmesรญ sa dajรบ od vรฝrobcov len ลฅaลพko zistiลฅ, ale odhadujeme ich v rozsahu od 15 aลพ do 25 % celkovรฝch nรกkladov. Mรดลพeme ich posudzovaลฅ tak, ลพe ich znรญลพenie je pre vรฝrobcov โzaujรญmavรฉโ, resp. mรดลพe byลฅ prรญnosom pre efektรญvnosลฅ vรฝroby zmesรญ [2].
Najฤastejลกie uvรกdzanรฉ spรดsoby ลกetrenia (teda รบspor) energiou na stavbe ciest sรบ :
- recyklovanie vybรบranรฝch (vyfrรฉzovanรฝch) zmesรญ v obaฤพovacรญch sรบpravรกch za horรบca,
- recyklovanie asfaltovรฝch zmesรญ na mieste za horรบca,
- opรคtovnรฉ pouลพitie zmesรญ materiรกlov z vrstiev na mieste za studena,
- vรฝroba asfaltovรฝch zmesรญ pri niลพลกรญch teplotรกch (nรญzkoteplotnรฉ asfaltovรฉ zmesi).
Vรฝroba a spracovanie asfaltovรฝch zmesรญ
Vรฝskum v oblasti vรฝroby asfaltovรฝch zmesรญ pri teplotรกch niลพลกรญch, ako sรบ v technickรฝch predpisoch, sa zaฤal takmer pred dvadsiatimi rokmi. Po roku 2000 sa realizovala aj stavba asfaltovรฝch vozoviek pri niลพลกรญch teplotรกch, priฤom sa uvรกdzali vรฝznamnรฉ รบspory energie โ aลพ 35 % โ a zรกroveล redukcia emisiรญ CO2 aลพ o 40 %! Podฤพa sรบฤasnรฝch poznatkov sa asfaltovรฉ zmesi s vyhovujรบcimi vlastnosลฅami mรดลพu vyrรกbaลฅ pri teplotรกch o 20 aลพ 50 ยฐC niลพลกรญch, ako sรบ ลกtandardnรฉ (130 aลพ 180 ยฐC), a spracovaลฅ pri teplote 100 ยฐC. Tieto zmesi sa nazรฝvajรบ โnรญzkoteplotnรฉโ (ฤesky NTAS) alebo teplรฉ (z angl. WMA, Warm Mix Asphalt).
Znรญลพenie teploty umoลพลujรบ:
- chemickรฉ prรญsady, povrchovo aktรญvne lรกtky, ktorรฉ zlepลกujรบ priฤพnavosลฅ asfaltovรฉho spojiva ku kamenivu,
- organickรฉ prรญsady a vosky, ktorรฉ zniลพujรบ viskozitu asfaltovรฉho spojiva,
- postupy, naprรญklad spenenie asfaltu a jeho jemnรฉ rozptรฝlenie pri obaฤพovanรญ kameniva.
Podฤพa FHA USA (Federal Highway Administration) bolo v roku 2010 znรกmych aลพ 21 prรญsad, resp. technologickรฝch postupov pri vรฝrobe zmesรญ WMA. Prรญsada ako naprรญklad syntetickรฝ parafinickรฝ vosk sa pridรกva v mnoลพstve 0,8 aลพ 4,0 % hmotnosti spojiva, povrchovo aktรญvne lรกtky sa pridรกvajรบ v mnoลพstve 1,5 aลพ 2,0 % hmotnosti asfaltu. Prรญsady na trhu majรบ rรดzne obchodnรฉ nรกzvy, naprรญklad:
- Sasobit, Licomont BS 100 โ organickรฉ prรญsady na bรกze voskov vo forme prรกลกku alebo granรบl,
- Zycosoil โ organicko-silikรณnovรก zlรบฤenina,
- Interflow โ chemickรก prรญsada na bรกze aminozlรบฤenรญn,
- PPA โ prรญsada na bรกze kyseliny polyfosforeฤnej.
Niektorรฉ stavebnรฉ firmy vyrรกbajรบ nรญzkoteplotnรฉ zmesi, pri ktorรฝch je celรก technolรณgia vรฝroby patentovanรก. Ide naprรญklad o asfaltovรบ zmes na obrusnรฉ vrstvy COMPOMAC VR alebo EVOTHERM DAT 5.Zavรกdzaniu vรฝroby a spracovaniu asfaltovรฝch zmesรญ pri niลพลกรญch teplotรกch so zรกmerom usporiลฅ energiu a sรบฤasne redukovaลฅ sklenรญkovรฉ plyny predchรกdzali laboratรณrne skรบลกky ich mechanickรฝch vlastnostรญ. Tieto skรบลกky pokraฤujรบ a sรบ zameranรฉ najmรค na odolnosลฅ vyrobenรฝch zmesรญ proti pรดsobeniu vody. Celkovรก produkcia WMA vลกak rastie. Kรฝm objem ich vรฝroby v Eurรณpe sa odhaduje na 2,5โฏ% objemu asfaltovรฝch zmesรญ, v USA prekraฤuje 20 % (Kongres Euroasphalt 2013).
Energeticky veฤพmi nรกroฤnรก je vรฝroba liateho asfaltu, ktorรฝ sa stรกle vyuลพรญva v cestnom staviteฤพstve. Rieลกenie problรฉmu, ako vyrรกbaลฅ a klรกsลฅ liate asfalty pri nรญzkych teplotรกch, sa naลกlo v pouลพitรญ prรญsad, ktorรฉ upravujรบ viskozitu zmesi LA โ tรก stekutie a moลพno ju spracovaลฅ. Funkฤnรฉ vlastnosti LA (angl. MA) sa pritom nezmenia. Prรญsady majรบ rastlinnรฝ pรดvod a mรดลพu byลฅ drahรฉ, ฤรญm zvรฝลกia nรกklady (aลพ o 15 %), ale efekt sa prejavuje v รบspore energie a menลกom mnoลพstve sklenรญkovรฝch plynov. Pri vรฝrobe liateho asfaltu sรบ ลกtandardne teploty 240 aลพ 260 ยฐC, ale vyskรบลกali sa teploty 180 aลพ 200 ยฐC, no oznaฤili sa ako nรญzke (BT), aj teploty niลพลกie ako 180 ยฐC, ktorรฉ sa oznaฤili ako veฤพmi nรญzke (TBT). Vรฝskumnรฉ prรกce sa uskutoฤnili najmรค v Nemecku.
Jednรฝm z rieลกenรญ na ochranu ลพivotnรฉho prostredia, ktorรฉho vรฝznam a uplatnenie vo vรฝrobe asfaltovรฝch zmesรญ rastรบ, je recyklovanie. Pri opรคtovnom pouลพitรญ vybรบranรฝch asfaltovรฝch zmesรญ v obaฤพovacรญch sรบpravรกch za horรบca sa venuje vรคฤลกia pozornosลฅ รบprave zrnitosti vyfrรฉzovanej zmesi a jej homogenizรกcii. Prakticky to znamenรก โselektรญvneโ frรฉzovanie vrstiev z urฤitej zmesi a ich oddelenรฉ spracovanie. Vieme, ลพe z vrstvy AC 32 P moลพno oฤakรกvaลฅ AC 22 P, resp. z AC 22 L napr. AC 16 L. Zรกmerom laboratรณrnych skรบลกok vlastnostรญ zmesรญ je pouลพitie stรกle vรคฤลกieho mnoลพstva R-materiรกlu. Ukรกzalo sa [3], ลพe ฤรญm je mnoลพstvo pridรกvanรฉho R-materiรกlu vรคฤลกie, tรฝm je potrebnรฝ dlhลกรญ ฤas na mieลกanie zmesi. Aj pri tomto postupe sa vลกak uplatลujรบ prรญsady, ktorรฝmi sa regeneruje starรฉ asfaltovรฉ spojivo a zlepลกuje sa novรก zmes. Pre regeneraฤnรบ prรญsadu obvykle na bรกze voskovรฝch a rastlinnรฝch olejov sa v literatรบre pouลพรญva oznaฤenie rejuvenรกtor.
Zรกmery experimentov a ciele rieลกenรญ sรบ nรกroฤnรฉ, konkrรฉtne sledujรบ pouลพitie tรฝchto lรกtok v asfaltovej zmesi:
- 20 % R-materiรกlu na obrusnรฉ vrstvy,
- 30 % aลพ 40 % R-materiรกlu na loลพnรฉ vrstvy,
- asi 60 % R-materiรกlu a viac na podkladovรฉ vrstvy.
(Pozn.: oproti platnรฝm STN, resp. STN EN je to veฤพkรฝ rozdiel)
Zatiaฤพ ฤo pri stavbe novรฝch asfaltovรฝch vozoviek sa ako efektรญvne hodnotรญ opรคtovnรฉ pouลพitie R-materiรกlu v obaฤพovacej sรบprave za horรบca, pri obnove a rekonลกtrukcii vozoviek je to recyklovanie asfaltovรฝch zmesรญ (a materiรกlov) za studena na mieste. Nie v reklamnรฝch, ale seriรณznych odbornรฝch ฤasopisoch nรกjdeme vyhlรกsenie: โCOLD ASPHALT PAVEMENT RECYCLING: A GROUND BREAKING TECHNOLOGY FOR THE FUTUREโ. Pri tejto technolรณgii je kฤพรบฤovรฝm strojom frรฉza โ recyklรฉr โ, ktorรก mรก takรฝ vรฝkon, ลพe dokรกลพe rozpojiลฅ viacero vrstiev vozovky s celkovou hrรบbkou 400 mm a vรคฤลกou a potom po pridanรญ asfaltovรฉho spojiva (asfaltovej emulzie alebo spenenรฉho asfaltu), hydraulickรฉho spojiva a vody zmes premieลกaลฅ a urovnaลฅ (obr. 2).
Obr. 2 Frรฉza โ recyklรฉr (schรฉma hlavnรฉho agregรกtu stroja) (Zdroj: Wirtgen)
S vyuลพitรญm frรฉzy sa dajรบ realizovaลฅ aj kombinรกยญcie samotnej รบpravy podkladu a krytu vozovky. Predฤบลพenie cyklov obnovy vozoviek a tรฝm ลพivotnosti vozoviek sa spรกja s energetickou nรกroฤnosลฅou prรกc a pouลพรญvanรญm cestnej komunikรกcie. Preto pokraฤuje vรฝskum vlastnostรญ asfaltovรฝch spojรญv, ktorรฉ sa zlepลกujรบ โ modifikujรบ โ a svoje vlastnosti prejavujรบ v asfaltovรฝch zmesiach. Odhaduje sa, ลพe podiel modifikovanรฝch asfaltov na trhu cestnรฝch asfaltov dosahuje 15โฏ%. Najฤastejลกie pouลพรญvanรฝm modifikรกtorom je polymรฉr SBS (styrรฉn-butadiรฉn-styrรฉn).
Obvykle sa zlepลกenรฉ vlastnosti cestnรฉho asfaltu dosiahnu pridanรญm 3โฏ% SBS โ zlepลกรญ sa odolnosลฅ modifikovanej asfaltovej zmesi proti trvalรฝm deformรกciรกm, zรกroveล aj odolnosลฅ proti vzniku trhlรญn a proti รบnave. Preukรกzalo sa, ลพe vรคฤลกie mnoลพstvo modifikรกtora, naprรญklad aลพ 7 %, prinรกลกa ฤalลกie zlepลกenie vlastnostรญ asfaltovej zmesi, ฤo sa mรดลพe vyuลพiลฅ na zmenลกenie hrรบbky loลพnej alebo podkladovej vrstvy vozovky z asfaltovรฉho betรณnu. Efekt mรดลพe byลฅ vรฝraznรฝ, pretoลพe hrรบbka asfaltovej vozovky je menลกia o 20 aลพ 25 %, priฤom hrรบbka zmesรญ mรดลพe byลฅ o 35 mm menลกia [4]. Vรฝrazne (โvysokoโ) modifikovanรฉ asfalty sa oznaฤujรบ ako HiMA (angl. Highly Modified Asphalt).
Konลกtrukcie vozoviek
Samotnรก vozovka na cestnรฝch komunikรกciรกch predstavuje pomerne jednoduchรบ stavebnรบ konลกtrukciu, ale jej prevรกdzkovรก spรดsobilosลฅ a ฤalลกie vlastnosti podstatne ovplyvลujรบ funkฤnosลฅ cestnej komunikรกcie. Nรกklady na stavbu vozovky sรบ pritom pomerne veฤพkรฉ. Takisto nรกklady na opravu a obnovu (rehabilitรกciu) vozoviek sรบ podstatnou ฤasลฅou nรกkladov vynaloลพenรฝch poฤas ich ลพivotnosti. Nรกvrhovรฉ metรณdy vozoviek sa vyvรญjajรบ, priฤom sa v nich uplatลujรบ poznatky z mechaniky vozoviek a tieลพ z monitorovania a hodnotenia stavu tzv. experimentรกlnych/overovacรญch รบsekov ciest.
ฤasลฅou nรกvrhovej metรณdy je dimenzovanie, teraz ฤasto nazรฝvanรฉ aj vรฝpoฤtovรฉ dimenzovanie. Pri vรฝpoฤte napรคtรญ a pretvorenรญ vrstiev vozovky, ktorรฝch hodnoty sรบ kritรฉriami a posudzujรบ sa, pouลพรญvame matematickรฝ model viacvrstvovรฉho systรฉmu. Kaลพdรบ vrstvu s hrรบbkou h (mm) charakterizujรบ nรกvrhovรฉ (vรฝpoฤtovรฉ) hodnoty modulu pruลพnosti E (MPa) a Poissonovo ฤรญslo (ฮผ). Mieru spolupรดsobenia vrstiev moลพno diferencovaลฅ.
Pri zadanom dopravnom zaลฅaลพenรญ, รบnosnosti podloลพia a ฤalลกรญch podmienkach jestvuje viacero variantov typu a skladby vozovky. Z hฤพadiska nรกkladov, ako aj miery ochrany ลพivotnรฉho prostredia by sa mala robiลฅ analรฝza nรกkladov ลพivotnรฉho cyklu (LCCA = Life Cycle Cost Analysis). Ukazuje sa (a cituje v odbornej literatรบre), ลพe vรฝhodnรฉ sรบ konลกtrukcie vozoviek s veฤพmi dlhou ลพivotnosลฅou. Podฤพa kategรณrie cestnej komunikรกcie je to najmenej tridsaลฅ rokov, ale vรฝvoj PP (Perpetual Pavement) ukazuje aลพ na pรคลฅdesiat rokov. Pri nรกvrhu konลกtrukcie vozovky s dlhou ลพivotnosลฅou treba dรดsledne aplikovaลฅ poznatky z mechaniky vozoviek a robiลฅ aj รบvahu o โhospodรกrenรญโ s vozovkou. Z hฤพadiska mechaniky by mali moduly (pretvรกrnosti, pruลพnosti) materiรกlov vrstiev postupne od vrchu klesaลฅ, priฤom vzรกjomnรฉ pomery modulov vrstiev majรบ byลฅ relatรญvne malรฉ (zรกsadne nie v desiatkach). Z hฤพadiska funkcie vrstiev a mechanickรฝch vlastnostรญ ich materiรกlov mรดลพu byลฅ vrstvy smerom k podloลพiu hrubลกie. Jednoduchรฝ zรกznam tรฝchto pravidiel je:
h1 < h2 < h3 < h4 …
E1 > E2 > E3 > E4 …
E1/E2 โ E2/E3 โ E3/E4 …
Obr. 3 Nรกvrh konลกtrukcie vozovky s dlhou ลพivotnosลฅou
Prรญklad nรกvrhu konลกtrukcie asfaltovej vozovky s dlhou ลพivotnosลฅou s prihliadnutรญm na pouลพรญvanรฉ cestnรฉ stavebnรฉ materiรกly je v schรฉme (obr. 3). Technickรฝ vรฝbor medzinรกrodnej organizรกcie PIARC publikoval v roku 2009 prรญklady vozoviek s dlhou ลพivotnosลฅou, ktorรฉ boli postavenรฉ v desiatich krajinรกch [5]. Boli to asfaltovรฉ, betรณnovรฉ aj kompozitnรฉ konลกtrukcie. Pri navrhovanรญ tรฝchto konลกtrukciรญ nemรดลพe chรฝbaลฅ nรกvrh hospodรกrenia, ktorรฉho obsahom je: nรกvrh cyklov obnovy krytu, prรญpadne ฤastรญ konลกtrukcie, nรกklady spojenรฉ s tรฝmito opatreniami a dฤบลพka analyzovanรฉho obdobia. Schรฉma takรฉhoto nรกvrhu je na obr. 4. Nie je tam vลกak uvedenรฝ termรญn rekonลกtrukcie vozovky โ mรดลพe byลฅ zhodnรฝ s analyzovanรฝm obdobรญm. Predpokladรกme, ลพe v inovovanom vรฝpoฤtovom dimenzovanรญ vozoviek sa uplatnia funkฤnรฉ charakteristiky cestnรฝch stavebnรฝch materiรกlov, najskรดr asfaltovรฝch zmesรญ a potom aj ostatnรฝch materiรกlov.
Obr. 4 Schรฉma nรกvrhu hospodรกrenia s vozovkou (Zdroj: autor)
Zรกver
Medzi problรฉmy, ktorรฉ prinรกลกa budรบcnosลฅ v oblasti cestnej dopravy, patrรญ urฤite udrลพateฤพnรฝ rozvoj cestnรฉho staviteฤพstva. Rieลกenia mรดลพe priniesลฅ najmรค technickรฝ rozvoj tohto odvetvia stavebnรญctva, v ktorom sa budรบ uplatลovaลฅ novรฉ a zlepลกenรฉ cestnรฉ stavebnรฉ materiรกly, zdokonalenรฉ stavebnรฉ postupy a novรฉ technolรณgie, naprรญklad recyklovanie a opรคtovnรฉ pouลพitie stavebnรฝch materiรกlov. Cieฤพom zostรกvajรบ energeticky รบspornรฉ cestnรฉ komunikรกcie (ich stavba aj obnova) s minimรกlnymi emisiami pri stavbe aj ich pouลพรญvanรญ. V sรบvislosti s cestami ako sรบฤasลฅou ลพivotnรฉho priestoru vznikajรบ ฤalลกie poลพiadavky a kritรฉriรก.
TEXT: prof. Ing. Ivan Gschwendt, DrSc.
Ivan Gschwendt je emeritnรฝ profesor na Stavebnej fakulte STU v Bratislave.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby
Literatรบra
1. TP 31 Katalรณg energetickรฉ nรกroฤnosti stavebnรญch silniฤnรญch materiรกlลฏ, pracรญ a konstrukci vozovekอพ MV ฤSR a MV SSR, 1987
2. Budinskรฝ, V.: Energetickรก nรกroฤnosลฅ a emisie
sklenรญkovรฝch plynov pri vรฝrobe asfaltovรฝch zmesรญ.
Zbornรญk XVI. Seminรกra I.P, Bratislava 2011, s. 107 โ 111.
3. Cรกpayovรก, S., Zuzulovรก, A., Baฤovรก, K.: Properties
of asphalt mixtures with reclaimed material
in Slovakia. Konferencia GBMCE 2014, Hong Kong.
4. Vysoce modifikovanรฉ asfalty. In: Silnice-Mosty, 2013, ฤ. 4, s. 26 โ 29, Praha: Zdruลพenรญ pro vรฝstavbu silnic.
5. Long life pavements and success stories. PIARC Technical Committee C4.3 Road pavements. WRA Paris 2009.