image 71740 25 v1
Galรฉria(5)

Technickรฝ rozvoj v cestnom staviteฤพstve

Partneri sekcie:

Technickรฝ rozvoj a jeho produkty permanentne ovplyvลˆujรบ efektรญvnosลฅ prostriedkov vynakladanรฝch v cestnom staviteฤพstve, pรดsobia na produktivitu prรกc aj kvalitu diela a na รบลพitkovรฉ vlastnosti i ลพivotnosลฅ stavebnรฝch objektov. V ฤlรกnku sรบ opรญsanรฉ zรกmery รบloh technickรฉho rozvoja a niektorรฉ inovatรญvne technolรณgie v cestnom staviteฤพstve, ktorรฉ moลพno oznaฤiลฅ za rieลกenia trvalo udrลพateฤพnรฉho rozvoja odvetvia. Zรกmerom je stavba energeticky รบspornรฝch cestnรฝch komunikรกciรญ s minimรกlnymi emisiami poฤas stavby aj ich uลพรญvania.

02 Wirtgen scan
03
04
01 wirtgen

Cestnรฉ staviteฤพstvo ako ฤasลฅ ลกirลกej oblasti dopravnรฝch stavieb mรก za รบlohu nielen pripraviลฅ, ale najmรค realizovaลฅ vรฝstavbu diaฤพnic, ciest a miestnych komunikรกciรญ, ako aj staraลฅ sa o รบdrลพbu, opravu a obnovu diaฤพnic a ciest. Vลกetky tieto ฤinnosti sรบ technicky nรกroฤnรฉ a z hฤพadiska nรกrodnรฉho hospodรกrstva aj finanฤne nรกroฤnรฉ. Jednรฝm z rieลกenรญ, ako znรญลพiลฅ nรกklady, zlepลกiลฅ kvalitu a funkฤnรฉ vlastnosti, predฤบลพiลฅ ลพivotnosลฅ a cykly obnovy stavebnรฝch objektov (najmรค vozoviek), je vyuลพitie modernej techniky ako vรฝsledku technickรฉho rozvoja, teda vyuลพitie novรฝch materiรกlov, zdokonalenรฝch stavebnรฝch postupov a novรฝch technolรณgiรญ, napr. recyklovania a opรคtovnรฉho pouลพitia cestnรฝch stavebnรฝch materiรกlov.

Vรฝvoj cestnej dopravy nadobudol takรฉ rozmery, ลพe spoloฤnosลฅ musรญ rieลกiลฅ jej trvalo udrลพateฤพnรฝ rozvoj, teda takรฝ, ktorรฝ berie do รบvahy ลพivotnรฉ prostredie a ลพivotnรฝ priestor pre ฤalลกie generรกcie. Problรฉmy s bezpeฤnosลฅou cestnej dopravy a energeticky รบspornรฝmi technolรณgiami stavieb sรบ veฤพmi vรกลพne. V zahraniฤรญ, konkrรฉtne v Nemecku, pripravili dlhodobรฝ program s nรกzvom Pozemnรฉ komunikรกcie v 21. storoฤรญ โ€“ Inovatรญvne technolรณgie v cestnom staviteฤพstve. Program mรก aลพ sedem tematickรฝch okruhov. Za nosnรฝ moลพno povaลพovaลฅ okruh s tรฉmou udrลพateฤพnej pozemnej komunikรกcie, s ktorรฝm sรบvisia rieลกenia smerujรบce k energeticky รบspornej pozemnej komunikรกcii, rieลกenia ลกetriace pri stavbe ลพivotnรฉ prostredie a eliminujรบce emisie (sklenรญkovรฉ plyny). Pri otรกzkach rozvoja cestnรฉho staviteฤพstva musรญme uvaลพovaลฅ aj o vรฝvoji samotnej cestnej dopravy.

Vรฝvoj automobilovej cestnej dopravy

Aj napriek meniacim sa ekonomickรฝm podmienkam vรฝroba cestnรฝch motorovรฝch vozidiel rastie. Tรฝka sa to celosvetovej produkcie motorovรฝch vozidiel aj vรฝroby vozidiel v SR. V roku 2013 vyrobili automobilky na Slovensku 987 718 vozidiel, teda takmer 1 miliรณn. Prevaลพnรก ฤasลฅ vรฝroby sa exportovala, ale podฤพa evidencie vozidiel mรดลพeme sledovaลฅ aj vรฝvoj v SR:
rok 2000 โ€“ registrovanรฝch 1โ€ฏ751โ€ฏ840 vozidiel, z toho 1 400 000 osobnรฝch,
rok 2010 โ€“ registrovanรฝch 1โ€ฏ954โ€ฏ000 vozidiel, z toho 1 669 000 osobnรฝch,
rok 2013 โ€“ registrovanรฝch 2โ€ฏ622โ€ฏ000 vozidiel, z toho 1 879 000 osobnรฝch.

V krajinรกch Eรš (28) bolo v roku 2012 registrovanรฝch 246 miliรณnov osobnรฝch รกut a 34,25 miliรณnov nรกkladnรฝch รกut. ฤŒo sa tรฝka intenzity cestnej automobilovej dopravy, mรดลพe ju u nรกs charakterizovaลฅ poฤet vozidiel na diaฤพnici D1 pri vstupe do Bratislavy (obchvat).

Pri ลกpeciรกlnom sฤรญtanรญ vozidiel v roku 2014 sa zistilo:

  • v rannej ลกpiฤke viac ako 4 000 vozidiel/h, priฤom priemernรก rรฝchlosลฅ v pruhoch bola 28 km/h,
  • na tom istom รบseku v ฤase od 10.00 h do 14.00 h asi 2 500 vozidiel, priฤom priemernรก rรฝchlosลฅ prรบdu bola 77 km/h.

Popoludnรญ je na vรฝstupe z Bratislavy na D1 v ลกpiฤke asi 3โ€ฏ700 vozidiel/h a idรบ priemernou rรฝchlosลฅou 53 km/h. V ฤase od 10.00 do 14.00 h je v tรฝch istรฝch miestach asi 3 000 vozidiel a priemernรก rรฝchlosลฅ prรบdu je 53 km/h. Je to veฤพkรฉ dopravnรฉ zaลฅaลพenie, ktorรฉ sa spรกja s energetickou nรกroฤnosลฅou a emisiami.

Podฤพa รบdajov o spotrebe energie, ktorรฉ pre krajiny Eรš spracรบva Eurostat, bol v roku 2012 podiel dopravy na celkovej spotrebe energie 31,8 %, priemyslu 25,6 % a domรกcnostรญ a sluลพieb aลพ 40,3 %. Na Slovensku boli tieto รบdaje trochu inรฉ: podiel priemyslu bol 41,8 % a dopravy 19,24 %. Podiel dopravy na spotreยญbe energie je teda veฤพkรฝ a v sรบฤasnosti dosahuje aลพ ลกtvrtinu celkovej spotreby. Ak sรบฤasne sledujeme emisie sklenรญkovรฝch plynov, zistรญme, ลพe v krajinรกch Eรš ich v roku 2012 vyprodukoval priemysel 18,8 %, doprava 19,7 % (teda viac). V roku 2012 tvoril v Eรš (28) podiel cestnej dopravy na emisiรกch 71,9 %, ale ลพelezniฤnej dopravy iba 0,6 %! Na Slovensku bol tento rozdiel eลกte vรฝraznejลกรญ: 97,2 a 1,2 %. Samotnรก cestnรก doprava vyprodukuje n-nรกsobok CO2 oproti ลพelezniฤnej doprave.

Cestnรก doprava, t. j. doprava osรดb a tovarov, stรกle v porovnanรญ s inรฝmi dopravami prevlรกda. Pri porovnanรญ vรฝkonov v osobnej doprave (podฤพa Eurostat-u 2014) bol v Eรš (28) podiel cestnej dopravy 81,6 % a ลพelezniฤnej iba 7,6 %. Na Slovensku bol tento podiel vรฝkonov v roku 2012 76,7 % a 7,0 %. Z dlhodobรฉho hฤพadiska moลพno sledovaลฅ veฤพmi malรฝ pokles vรฝkonov cestnej osobnej dopravy a sรบฤasne veฤพmi malรฝ nรกrast vรฝkonov ลพelezniฤnej osobnej dopravy. V nรกkladnej doprave (tovarov a surovรญn) na cestรกch a ลพeleznici takรฝto trend v Eรš, resp. v SR, nepozorujeme. Pomer vรฝkonov v tkm na cestรกch v Eรš (28) je asi 4,5-nรกsobkom vรฝkonov na ลพeleznici. Z hฤพadiska ลพivotnรฉho prostredia je tento stav nepriaznivรฝ. ลฝivotnรฉ prostredie zhorลกujรบ exhalรกty, prach aj hluk. Negatรญvne musรญme posudzovaลฅ aj energetickรบ nรกroฤnosลฅ samotnej cestnej dopravy.

Smerovanie technickรฉho rozvoja zahล•ลˆajรบce rieลกenia trvalo udrลพateฤพnรฉho rozvoja bude vo vรฝrobe vozidiel podobnรฉ ako v cestnom staviteฤพstve. Pozornosลฅ sa upriami na energetickรบ nรกroฤnosลฅ stavania, zmenลกenie mnoลพstva sklenรญkovรฝch plynov pri vรฝrobe materiรกlov a v prรญpade stavebnรฝch technolรณgiรญ tieลพ na opรคtovnรฉ pouลพitie materiรกlov a sรบvisiace predฤบลพenie ลพivotnosti konลกtrukciรญ, najmรค vozoviek. Na zniลพovanie spotreby energie v doprave sa na รบrovni Eรš odporรบฤa spoplatลˆovaลฅ infraลกtruktรบru, podporovaลฅ intermodalitu a optimalizovaลฅ riadenie dopravy.

Energetickรก nรกroฤnosลฅ cestnรฝch stavieb

Energetickรก nรกroฤnosลฅ cestnรฝch stavieb je relatรญvne veฤพkรก. Sรบvisรญ to s tรฝm, ลพe sรบ to lรญniovรฉ stavby a veฤพmi ฤasto vedรบ v ฤlenitom terรฉne. Pri terรฉnnych prรกcach a stavbe cestnรฉho telesa sa ลฅaลพรญ, prepravuje a spracรบva veฤพkรฝ objem zemรญn. Stroje na tieto a ฤalลกie prรกce musia byลฅ vรฝkonnรฉ a majรบ veฤพkรบ spotrebu pohonnรฝch hmรดt. Na stavbu mostov a zakladanie objektov sa musia ฤasto pouลพiลฅ technolรณgie, pri ktorรฝch sa osobitne neuvaลพuje o spotrebe energie (pohonnรฉ hmoty, elektrina, resp. aj inรฉ formy), lebo sรบ nevyhnutnรฉ.

Moลพno povedaลฅ, ลพe aj na stavbu vozoviek sa pouลพรญvajรบ stavebnรฉ materiรกly a rรดzne zmesi, ktorรฝch samotnรก vรฝroba a potom spracovanie sรบ energeticky nรกroฤnรฉ. Tรฝka sa to aj obnovy a rekonลกtrukcie vozoviek. รšdaje o energetickej nรกroฤnosti vรฝroby zรกkladnรฝch stavebnรฝch materiรกlov, dopravy, mieลกania a spracovania zmesรญ sa zaฤali zisลฅovaลฅ pred viac ako tridsiatimi rokmi. Uลพ v roku 1987 sa vypracoval โ€žKatalรณg energetickej nรกroฤnosti…โ€œ [1], pomocou ktorรฉho sa vzรกjomne mohli porovnรกvaลฅ rรดzne typy vozoviek. Umoลพลˆovala to vypoฤรญtanรก energetickรก nรกroฤnosลฅ stavby 1 m2 konลกtrukcie vozovky. Za zรกkladnรฉ materiรกly sa brali kamenivo, cement a asfalt. Priemernรฉ hodnoty energetickej nรกroฤnosti vyjadrenej hodnotami MJ na vรฝrobu jednej tony materiรกlu sa uvรกdzali (vtedy) takto:

  • kamenivo    ลฅaลพenรฉ    25 aลพ 50 MJ/t – drvenรฉ    75 aลพ 80 MJ/t
  • cement (slinok a jeho mletie) – priemerne 6 200 MJ/t
  • asfalt (ropnรฝ, destilaฤnรฝ) 50 MJ/t

(Pozn.: vybรบranรก, drvenรก a triedenรก asfaltovรก zmes 54 aลพ 72 MJ/t)

Energetickรก nรกroฤnosลฅ stavby 1 m2 asfaltovej vozovky pri veฤพkom dopravnom zaลฅaลพenรญ bola asi 700 MJ/m2, ale vozovky s cementobetรณnovรฝm krytom takmer 800 MJ/m2. Pretoลพe energetickรก nรกroฤnosลฅ vรฝroby cementu sa postupne vรฝrazne zmenลกovala (5โ€ฏ000 a menej MJ/t), vozovky sรบ v sรบฤasnosti uลพ porovnateฤพnรฉ.

Ak hovorรญme o zรกkladnรฝch materiรกloch, energetickรก nรกroฤnosลฅ na vรฝrobu drvenรฉho kameniva vลกak naฤalej zostรกva veฤพkรก, a to hlavne pre veฤพkรบ spotrebu vody, drvenie a triedenie. Diskutabilnรก je energetickรก nรกroฤnosลฅ asfaltu. Je otรกzka, ฤi je sprรกvne nezapoฤรญtaลฅ energiu potrebnรบ na ลฅaลพbu ropy. Uvรกdza sa, ลพe na ลฅaลพbu ropy, z ktorej sa destilรกciou vyrobรญ 1 tona asfaltu, treba 490 aลพ 1 580 MJ (veฤพkรฉ rozdiely sรบ v prรญpade Blรญzkeho vรฝchodu a Ruska), priemerne 1โ€ฏ030โ€ฏMJ. Je zaujรญmavรฉ sledovaลฅ pokles spotreby cestnรฝch asfaltov v celosvetovej bilancii. Ako vidieลฅ na grafoch na obr. 1, v roku 2012 spotreba oproti roku 2005 poklesla zo 105,5 mil. ton na 95,5 mil. ton. Spotreba klesla v Eurรณpe aj v USA, vzrรกstla najmรค v รzii. Svetovรฉ zรกsoby ropy klesajรบ a dรก sa predpokladaลฅ, ลพe jej ลฅaลพba bude nรกkladnejลกia (bridlicovรก ropa) a asfalt drahลกรญ.

Obr. 1  Spotreba asfaltu vo svete (Zdroj: Wirtgen)

Energetickรก nรกroฤnosลฅ vรฝroby asfaltovรฝch zmesรญ zรกvisรญ od typu obaฤพovacej sรบpravy aj druhu mรฉdia. Mรดลพu to byลฅ hodnoty od 300 MJ/t do 500 MJ/t. Za vลกeobecne akceptovateฤพnรฉ mnoลพstvo emisiรญ CO2 sa pri vรฝrobe asfaltovรฝch zmesรญ povaลพuje 10 aลพ 20 kg/t. Nรกklady na energiu pri vรฝrobe asfaltovรฝch zmesรญ sa dajรบ od vรฝrobcov len ลฅaลพko zistiลฅ, ale odhadujeme ich v rozsahu od 15 aลพ do 25  % celkovรฝch nรกkladov. Mรดลพeme ich posudzovaลฅ tak, ลพe ich znรญลพenie je pre vรฝrobcov โ€žzaujรญmavรฉโ€œ, resp. mรดลพe byลฅ prรญnosom pre efektรญvnosลฅ vรฝroby zmesรญ [2].

Najฤastejลกie uvรกdzanรฉ spรดsoby ลกetrenia (teda รบspor) energiou na stavbe ciest sรบ :

  • recyklovanie vybรบranรฝch (vyfrรฉzovanรฝch) zmesรญ v obaฤพovacรญch sรบpravรกch za horรบca,
  • recyklovanie asfaltovรฝch zmesรญ na mieste za horรบca,
  • opรคtovnรฉ pouลพitie zmesรญ materiรกlov z vrstiev na mieste za studena,
  • vรฝroba asfaltovรฝch zmesรญ pri niลพลกรญch teplotรกch (nรญzkoteplotnรฉ asfaltovรฉ zmesi).

Vรฝroba a spracovanie asfaltovรฝch zmesรญ

Vรฝskum v oblasti vรฝroby asfaltovรฝch zmesรญ pri teplotรกch niลพลกรญch, ako sรบ v technickรฝch predpisoch, sa zaฤal takmer pred dvadsiatimi rokmi. Po roku 2000 sa realizovala aj stavba asfaltovรฝch vozoviek pri niลพลกรญch teplotรกch, priฤom sa uvรกdzali vรฝznamnรฉ รบspory energie โ€“ aลพ 35 % โ€“ a zรกroveลˆ redukcia emisiรญ CO2 aลพ o 40 %! Podฤพa sรบฤasnรฝch poznatkov sa asfaltovรฉ zmesi s vyhovujรบcimi vlastnosลฅami mรดลพu vyrรกbaลฅ pri teplotรกch o 20 aลพ 50 ยฐC niลพลกรญch, ako sรบ ลกtandardnรฉ (130 aลพ 180 ยฐC), a spracovaลฅ pri teplote 100 ยฐC. Tieto zmesi sa nazรฝvajรบ โ€žnรญzkoteplotnรฉโ€œ (ฤesky NTAS) alebo teplรฉ (z angl. WMA, Warm Mix Asphalt).

Znรญลพenie teploty umoลพลˆujรบ:

  • chemickรฉ prรญsady, povrchovo aktรญvne lรกtky, ktorรฉ zlepลกujรบ priฤพnavosลฅ asfaltovรฉho spojiva ku kamenivu,
  • organickรฉ prรญsady a vosky, ktorรฉ zniลพujรบ viskozitu asfaltovรฉho spojiva,
  • postupy, naprรญklad spenenie asfaltu a jeho jemnรฉ rozptรฝlenie pri obaฤพovanรญ kameniva.

Podฤพa FHA USA (Federal Highway Administration) bolo v roku 2010 znรกmych aลพ 21 prรญsad, resp. technologickรฝch postupov pri vรฝrobe zmesรญ WMA. Prรญsada ako naprรญklad syntetickรฝ parafinickรฝ vosk sa pridรกva v mnoลพstve 0,8 aลพ 4,0 % hmotnosti spojiva, povrchovo aktรญvne lรกtky sa pridรกvajรบ v mnoลพstve 1,5 aลพ 2,0 % hmotnosti asfaltu. Prรญsady na trhu majรบ rรดzne obchodnรฉ nรกzvy, naprรญklad:

  • Sasobit, Licomont BS 100 โ€“ organickรฉ prรญsady na bรกze voskov vo forme prรกลกku alebo granรบl,
  • Zycosoil โ€“ organicko-silikรณnovรก zlรบฤenina,
  • Interflow โ€“ chemickรก prรญsada na bรกze aminozlรบฤenรญn,
  • PPA โ€“ prรญsada na bรกze kyseliny polyfosforeฤnej.

Niektorรฉ stavebnรฉ firmy vyrรกbajรบ nรญzkoteplotnรฉ zmesi, pri ktorรฝch je celรก technolรณgia vรฝroby patentovanรก. Ide naprรญklad o asfaltovรบ zmes na obrusnรฉ vrstvy COMPOMAC VR alebo EVOTHERM DAT 5.Zavรกdzaniu vรฝroby a spracovaniu asfaltovรฝch zmesรญ pri niลพลกรญch teplotรกch so zรกmerom usporiลฅ energiu a sรบฤasne redukovaลฅ sklenรญkovรฉ plyny predchรกdzali laboratรณrne skรบลกky ich mechanickรฝch vlastnostรญ. Tieto skรบลกky pokraฤujรบ a sรบ zameranรฉ najmรค na odolnosลฅ vyrobenรฝch zmesรญ proti pรดsobeniu vody. Celkovรก produkcia WMA vลกak rastie. Kรฝm objem ich vรฝroby v Eurรณpe sa odhaduje na 2,5โ€ฏ% objemu asfaltovรฝch zmesรญ, v USA prekraฤuje 20 % (Kongres Euroasphalt 2013).

Energeticky veฤพmi nรกroฤnรก je vรฝroba liateho asfaltu, ktorรฝ sa stรกle vyuลพรญva v cestnom staviteฤพstve. Rieลกenie problรฉmu, ako vyrรกbaลฅ a klรกsลฅ liate asfalty pri nรญzkych teplotรกch, sa naลกlo v pouลพitรญ prรญsad, ktorรฉ upravujรบ viskozitu zmesi LA โ€“ tรก stekutie a moลพno ju spracovaลฅ. Funkฤnรฉ vlastnosti LA (angl. MA) sa pritom nezmenia. Prรญsady majรบ rastlinnรฝ pรดvod a mรดลพu byลฅ drahรฉ, ฤรญm zvรฝลกia nรกklady (aลพ o 15 %), ale efekt sa prejavuje v รบspore energie a menลกom mnoลพstve sklenรญkovรฝch plynov. Pri vรฝrobe liateho asfaltu sรบ ลกtandardne teploty 240 aลพ 260 ยฐC, ale vyskรบลกali sa teploty 180 aลพ 200 ยฐC, no oznaฤili sa ako nรญzke (BT), aj teploty niลพลกie ako 180 ยฐC, ktorรฉ sa oznaฤili ako veฤพmi nรญzke (TBT). Vรฝskumnรฉ prรกce sa uskutoฤnili najmรค v Nemecku.

Jednรฝm z rieลกenรญ na ochranu ลพivotnรฉho prostredia, ktorรฉho vรฝznam a uplatnenie vo vรฝrobe asfaltovรฝch zmesรญ rastรบ, je recyklovanie. Pri opรคtovnom pouลพitรญ vybรบranรฝch asfaltovรฝch zmesรญ v obaฤพovacรญch sรบpravรกch za horรบca sa venuje vรคฤลกia pozornosลฅ รบprave zrnitosti vyfrรฉzovanej zmesi a jej homogenizรกcii. Prakticky to znamenรก โ€žselektรญvneโ€œ frรฉzovanie vrstiev z urฤitej zmesi a ich oddelenรฉ spracovanie. Vieme, ลพe z vrstvy AC 32 P moลพno oฤakรกvaลฅ AC 22 P, resp. z AC 22 L napr. AC 16 L. Zรกmerom laboratรณrnych skรบลกok vlastnostรญ zmesรญ je pouลพitie stรกle vรคฤลกieho mnoลพstva R-materiรกlu. Ukรกzalo sa [3], ลพe ฤรญm je mnoลพstvo pridรกvanรฉho R-materiรกlu vรคฤลกie, tรฝm je potrebnรฝ dlhลกรญ ฤas na mieลกanie zmesi. Aj pri tomto postupe sa vลกak uplatลˆujรบ prรญsady, ktorรฝmi sa regeneruje starรฉ asfaltovรฉ spojivo a zlepลกuje sa novรก zmes. Pre regeneraฤnรบ prรญsadu obvykle na bรกze voskovรฝch a rastlinnรฝch olejov sa v literatรบre pouลพรญva oznaฤenie rejuvenรกtor.

Zรกmery experimentov a ciele rieลกenรญ sรบ nรกroฤnรฉ, konkrรฉtne sledujรบ pouลพitie tรฝchto lรกtok v asfaltovej zmesi:

  • 20 % R-materiรกlu na obrusnรฉ vrstvy,
  • 30 % aลพ 40 % R-materiรกlu na loลพnรฉ vrstvy,
  • asi 60 % R-materiรกlu a viac na podkladovรฉ vrstvy.

(Pozn.: oproti platnรฝm STN, resp. STN EN je to veฤพkรฝ rozdiel)

Zatiaฤพ ฤo pri stavbe novรฝch asfaltovรฝch vozoviek sa ako efektรญvne hodnotรญ opรคtovnรฉ pouลพitie R-materiรกlu v obaฤพovacej sรบprave za horรบca, pri obnove a rekonลกtrukcii vozoviek je to recyklovanie asfaltovรฝch zmesรญ (a materiรกlov) za studena na mieste. Nie v reklamnรฝch, ale seriรณznych odbornรฝch ฤasopisoch nรกjdeme vyhlรกsenie: โ€žCOLD ASPHALT PAVEMENT RECYCLING: A GROUND BREAKING TECHNOLOGY FOR THE FUTUREโ€œ. Pri tejto technolรณgii je kฤพรบฤovรฝm strojom frรฉza โ€“ recyklรฉr โ€“, ktorรก mรก takรฝ vรฝkon, ลพe dokรกลพe rozpojiลฅ viacero vrstiev vozovky s celkovou hrรบbkou 400 mm a vรคฤลกou a potom po pridanรญ asfaltovรฉho spojiva (asfaltovej emulzie alebo spenenรฉho asfaltu), hydraulickรฉho spojiva a vody zmes premieลกaลฅ a urovnaลฅ (obr. 2).

Obr. 2  Frรฉza โ€“ recyklรฉr (schรฉma hlavnรฉho agregรกtu stroja) (Zdroj: Wirtgen)

S vyuลพitรญm frรฉzy sa dajรบ realizovaลฅ aj kombinรกยญcie samotnej รบpravy podkladu a krytu vozovky. Predฤบลพenie cyklov obnovy vozoviek a tรฝm ลพivotnosti vozoviek sa spรกja s energetickou nรกroฤnosลฅou prรกc a pouลพรญvanรญm cestnej komunikรกcie. Preto pokraฤuje vรฝskum vlastnostรญ asfaltovรฝch spojรญv, ktorรฉ sa zlepลกujรบ โ€“ modifikujรบ โ€“ a svoje vlastnosti prejavujรบ v asfaltovรฝch zmesiach. Odhaduje sa, ลพe podiel modifikovanรฝch asfaltov na trhu cestnรฝch asfaltov dosahuje 15โ€ฏ%. Najฤastejลกie pouลพรญvanรฝm modifikรกtorom je polymรฉr SBS (styrรฉn-butadiรฉn-styrรฉn).

Obvykle sa zlepลกenรฉ vlastnosti cestnรฉho asfaltu dosiahnu pridanรญm 3โ€ฏ% SBS โ€“ zlepลกรญ sa odolnosลฅ modifikovanej asfaltovej zmesi proti trvalรฝm deformรกciรกm, zรกroveลˆ aj odolnosลฅ proti vzniku trhlรญn a proti รบnave. Preukรกzalo sa, ลพe vรคฤลกie mnoลพstvo modifikรกtora, naprรญklad aลพ 7 %, prinรกลกa ฤalลกie zlepลกenie vlastnostรญ asfaltovej zmesi, ฤo sa mรดลพe vyuลพiลฅ na zmenลกenie hrรบbky loลพnej alebo podkladovej vrstvy vozovky z asfaltovรฉho betรณnu. Efekt mรดลพe byลฅ vรฝraznรฝ, pretoลพe hrรบbka asfaltovej vozovky je menลกia o 20 aลพ 25 %, priฤom hrรบbka zmesรญ mรดลพe byลฅ o 35 mm menลกia [4]. Vรฝrazne (โ€žvysokoโ€œ) modifikovanรฉ asfalty sa oznaฤujรบ ako HiMA (angl. Highly Modified Asphalt).

Konลกtrukcie vozoviek

Samotnรก vozovka na cestnรฝch komunikรกciรกch predstavuje pomerne jednoduchรบ stavebnรบ konลกtrukciu, ale jej prevรกdzkovรก spรดsobilosลฅ a ฤalลกie vlastnosti podstatne ovplyvลˆujรบ funkฤnosลฅ cestnej komunikรกcie. Nรกklady na stavbu vozovky sรบ pritom pomerne veฤพkรฉ. Takisto nรกklady na opravu a obnovu (rehabilitรกciu) vozoviek sรบ podstatnou ฤasลฅou nรกkladov vynaloลพenรฝch poฤas ich ลพivotnosti. Nรกvrhovรฉ metรณdy vozoviek sa vyvรญjajรบ, priฤom sa v nich uplatลˆujรบ poznatky z mechaniky vozoviek a tieลพ z monitorovania a hodnotenia stavu tzv. experimentรกlnych/overovacรญch รบsekov ciest.
ฤŒasลฅou nรกvrhovej metรณdy je dimenzovanie, teraz ฤasto nazรฝvanรฉ aj vรฝpoฤtovรฉ dimenzovanie. Pri vรฝpoฤte napรคtรญ a pretvorenรญ vrstiev vozovky, ktorรฝch hodnoty sรบ kritรฉriami a posudzujรบ sa, pouลพรญvame matematickรฝ model viacvrstvovรฉho systรฉmu. Kaลพdรบ vrstvu s hrรบbkou h (mm) charakterizujรบ nรกvrhovรฉ (vรฝpoฤtovรฉ) hodnoty modulu pruลพnosti E (MPa) a Poissonovo ฤรญslo (ฮผ). Mieru spolupรดsobenia vrstiev moลพno diferencovaลฅ.

Pri zadanom dopravnom zaลฅaลพenรญ, รบnosnosti podloลพia a ฤalลกรญch podmienkach jestvuje viacero variantov typu a skladby vozovky. Z hฤพadiska nรกkladov, ako aj miery ochrany ลพivotnรฉho prostredia by sa mala robiลฅ analรฝza nรกkladov ลพivotnรฉho cyklu (LCCA = Life Cycle Cost Analysis). Ukazuje sa (a cituje v odbornej literatรบre), ลพe vรฝhodnรฉ sรบ konลกtrukcie vozoviek s veฤพmi dlhou ลพivotnosลฅou. Podฤพa kategรณrie cestnej komunikรกcie je to najmenej tridsaลฅ rokov, ale vรฝvoj PP (Perpetual Pavement) ukazuje aลพ na pรคลฅdesiat rokov. Pri nรกvrhu konลกtrukcie vozovky s dlhou ลพivotnosลฅou treba dรดsledne aplikovaลฅ poznatky z mechaniky vozoviek a robiลฅ aj รบvahu o โ€žhospodรกrenรญโ€œ s vozovkou. Z hฤพadiska mechaniky by mali moduly (pretvรกrnosti, pruลพnosti) materiรกlov vrstiev postupne od vrchu klesaลฅ, priฤom vzรกjomnรฉ pomery modulov vrstiev majรบ byลฅ relatรญvne malรฉ (zรกsadne nie v desiatkach). Z hฤพadiska funkcie vrstiev a mechanickรฝch vlastnostรญ ich materiรกlov mรดลพu byลฅ vrstvy smerom k podloลพiu hrubลกie. Jednoduchรฝ zรกznam tรฝchto pravidiel je:

h1 < h2 < h3 < h4 …
E1 > E2 > E3 > E4 …
E1/E2 โ‰ˆ E2/E3 โ‰ˆ E3/E4 …

Obr. 3  Nรกvrh konลกtrukcie vozovky s dlhou ลพivotnosลฅou

Prรญklad nรกvrhu konลกtrukcie asfaltovej vozovky s dlhou ลพivotnosลฅou s prihliadnutรญm na pouลพรญvanรฉ cestnรฉ stavebnรฉ materiรกly je v schรฉme (obr. 3). Technickรฝ vรฝbor medzinรกrodnej organizรกcie PIARC publikoval v roku 2009 prรญklady vozoviek s dlhou ลพivotnosลฅou, ktorรฉ boli postavenรฉ v desiatich krajinรกch [5]. Boli to asfaltovรฉ, betรณnovรฉ aj kompozitnรฉ konลกtrukcie. Pri navrhovanรญ tรฝchto konลกtrukciรญ nemรดลพe chรฝbaลฅ nรกvrh hospodรกrenia, ktorรฉho obsahom je: nรกvrh cyklov obnovy krytu, prรญpadne ฤastรญ konลกtrukcie, nรกklady spojenรฉ s tรฝmito opatreniami a dฤบลพka analyzovanรฉho obdobia. Schรฉma takรฉhoto nรกvrhu je na obr. 4. Nie je tam vลกak uvedenรฝ termรญn rekonลกtrukcie vozovky โ€“ mรดลพe byลฅ zhodnรฝ s analyzovanรฝm obdobรญm. Predpokladรกme, ลพe v inovovanom vรฝpoฤtovom dimenzovanรญ vozoviek sa uplatnia funkฤnรฉ charakteristiky cestnรฝch stavebnรฝch materiรกlov, najskรดr asfaltovรฝch zmesรญ a potom aj ostatnรฝch materiรกlov.

Obr. 4  Schรฉma nรกvrhu hospodรกrenia s vozovkou (Zdroj: autor)

Zรกver

Medzi problรฉmy, ktorรฉ prinรกลกa budรบcnosลฅ v oblasti cestnej dopravy, patrรญ urฤite udrลพateฤพnรฝ rozvoj cestnรฉho staviteฤพstva. Rieลกenia mรดลพe priniesลฅ najmรค technickรฝ rozvoj tohto odvetvia stavebnรญctva, v ktorom sa budรบ uplatลˆovaลฅ novรฉ a zlepลกenรฉ cestnรฉ stavebnรฉ materiรกly, zdokonalenรฉ stavebnรฉ postupy a novรฉ technolรณgie, naprรญklad recyklovanie a opรคtovnรฉ pouลพitie stavebnรฝch materiรกlov. Cieฤพom zostรกvajรบ energeticky รบspornรฉ cestnรฉ komunikรกcie (ich stavba aj obnova) s minimรกlnymi emisiami pri stavbe aj ich pouลพรญvanรญ. V sรบvislosti s cestami ako sรบฤasลฅou ลพivotnรฉho priestoru vznikajรบ ฤalลกie poลพiadavky a kritรฉriรก.

TEXT: prof. Ing. Ivan Gschwendt, DrSc.

Ivan Gschwendt je emeritnรฝ profesor na Stavebnej fakulte STU v Bratislave.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Literatรบra
1.    TP 31 Katalรณg energetickรฉ nรกroฤnosti stavebnรญch silniฤnรญch materiรกlลฏ, pracรญ a konstrukci vozovekอพ MV ฤŒSR a MV SSR, 1987
2.    Budinskรฝ, V.: Energetickรก nรกroฤnosลฅ a emisie
sklenรญkovรฝch plynov pri vรฝrobe asfaltovรฝch zmesรญ.
Zbornรญk XVI. Seminรกra I.P, Bratislava 2011, s. 107 โ€“ 111.
3.    Cรกpayovรก, S., Zuzulovรก, A., Baฤovรก, K.: Properties
of asphalt mixtures with reclaimed material
in Slovakia. Konferencia GBMCE 2014, Hong Kong.
4.    Vysoce modifikovanรฉ asfalty. In: Silnice-Mosty, 2013, ฤ. 4, s. 26 โ€“ 29, Praha: Zdruลพenรญ pro vรฝstavbu silnic.
5.    Long life pavements and success stories. PIARC Technical Committee C4.3 Road pavements. WRA Paris 2009.

Najฤรญtanejลกie