Technolรณgia hornej vรฝsuvnej skruลพe naย rรฝchlostnej ceste R1
Mostnรฝ objekt 205-00 na R1 nad รบdolรญm, Hosลฅovskรฝm potokom aย poฤพnou cestou vย km 6,423 je najvรคฤลกรญm mostom 2. รบseku Selenec โ Beladice. Dฤบลพka tohto 17-poฤพovรฉho mosta je 960โm, zย toho 6 polรญ je dlhรฝch pribliลพne 40โm aย 11 hlavnรฝch polรญ mรก rozpรคtie 69 m. Realizovanรฝ je unikรกtnou technolรณgiou hornej vรฝsuvnej skruลพe.
Vรฝsuvnรบ skruลพ doviezli zo ลกpanielskej Valencie, kde sa pouลพila na podstatne menลกom moste na ceste II. triedy. Na kaลพdรฝ most sa vรฝsuvnรก skruลพ konลกtrukฤne upravuje, dรก sa teda povedaลฅ, ลพe vลพdy ide oย technologickรฝ unikรกt. Skruลพ je plnoautomatickรก, riadenรก poฤรญtaฤom aย jej obsluhu zabezpeฤuje pรกr ฤพudรญ. Automatickรก je nielen zย pohฤพadu vรฝsuvu, ale aj nรกslednรฉho procesu. Odvtedy, ฤo sa vysunie na svoje miesto, ukotvรญ sa, nastavรญ na poลพadovanรบ vรฝลกku, si ลพije vlastnรฝm ลพivotom aย nastavuje sa sama. Pribliลพne kaลพdรบ minรบtu si sleduje vรฝลกky.
Vย porovnanรญ so ลกtandardnou skruลพou, ktorรก sa pripravuje sย urฤitรฝm zvรฝลกenรญm danรฝm na zรกklade projektu, skruลพ na moste 205-00 mรก vย sebe predpรญnacie lanรก, ktorรฉ sa automaticky napรญnajรบ aย sรบ schopnรฉ drลพaลฅ ju vย konลกtantnej nivelete. Problรฉmy sย niveletou, ktorรฉ vznikali na klasickรฝch skruลพiach, sa vย tomto prรญpade zย veฤพkej ฤasti eliminovali.
Zaujรญmavosลฅou je aj to, ลพe na skruลพi pracuje tzv. komรดrka ลกirokรก 6,5โm, aj keฤ ide len oย zรกrodok nosnej konลกtrukcie. Betรณnuje sa na dva razy. Po betonรกลพi prvรฉho poฤพa na skruลพi sa mostovka zaฤne dobetonovรกvaลฅ na celรบ ลกรญrku, aย to na vozรญkoch aย sย pomocou prefabrikovanรฝch rรญms, ktorรฉ slรบลพia ako vzpery. Tie sรบ uลพ namontovanรฉ. Vzhฤพadom na to, ลพe ide oย projekt veฤพkรฝch rozmerov, betonรกลพ je veฤพmi nรกroฤnรก.
Montรกลพ vรฝsuvnej skruลพe sa dokonฤila vย auguste, kย poslednรฉmu dลu mesiaca sa zabetรณnovala spodnรก doska aย trรกmy poฤพa 14 na vรฝsuvnej skruลพi. Na nosnej konลกtrukcii prebiehajรบ prรกce na hlavnรฝch poliach. Po zรกbehu opakovanej vรฝstavby nosnej konลกtrukcie sa skrรกtia jednotlivรฉ etapy vรฝstavby, ฤo pomรดลพe urรฝchliลฅ stavbu jednรฉho zย najdlhลกรญch premostenรญ na trase budรบcej R1. Na opaฤnom konci budรบceho mosta sa dokonฤujรบ piliere spodnej stavby, ฤakรก sa na konsolidรกciu nรกsypu pod oporou ฤ.ย 1 aย stavia sa pevnรก skruลพ na polia 2 aย 3.
Hlavnรฝm zhotovovateฤพom je spoloฤnosลฅ Granvia Construction, s. r. o, dodรกvateฤพom mosta je Eurovia, zรกvod ลevnice. Statiku kontroluje aย posudzovanie nรกroฤnรฝch konลกtrukฤnรฝch ฤastรญ zabezpeฤuje nezรกvislรฝ dozor โ VUT vย Brne.
TEXT: Ing.ย Peter Tekeฤพ
FOTO: JAGA
Peter Tekeฤพ je projektovรฝm manaลพรฉrom vย spoloฤnosti Granvia Construction, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrske stavby.