Technolรณgia hornej vรฝsuvnej skruลพe naย rรฝchlostnej ceste R1
Galรฉria(5)

Technolรณgia hornej vรฝsuvnej skruลพe naย rรฝchlostnej ceste R1

Partneri sekcie:

Mostnรฝ objekt 205-00 na R1 nad รบdolรญm, Hosลฅovskรฝm potokom aย poฤพnou cestou vย km 6,423 je najvรคฤลกรญm mostom 2. รบseku Selenec โ€“ Beladice. Dฤบลพka tohto 17-poฤพovรฉho mosta je 960โ€‰m, zย toho 6 polรญ je dlhรฝch pribliลพne 40โ€‰m aย 11 hlavnรฝch polรญ mรก rozpรคtie 69 m. Realizovanรฝ je unikรกtnou technolรณgiou hornej vรฝsuvnej skruลพe.

Most je ลกpecifickรฝ tรฝm, ลพe sa realizuje ako ลกtvorpruh, to znamenรก, ลพe oba smery povedรบ po jednom moste. Od stavebnรฉho povolenia preลกiel niekoฤพkรฝmi zรกsadnรฝmi zmenami. Prvรฝm bol variant dvoch samostatnรฝch mostov s dvomi 45-metrovรฝmi poliami, tromi 56-metrovรฝmi poliami a desiatimi 70-metrovรฝmi poliami, potom nasledovala alternatรญva jeden most so ลกiestimi 40-metrovรฝmi poliami a tromi 70-metrovรฝmi poliami. Zย ฤasovรฝch dรดvodov sa namiesto klasickej skruลพe zvolila unikรกtna technolรณgia vรฝsuvnej skruลพe so 70-metrovรฝmi poฤพami od portugalskรฉho vรฝrobcu Berd. Zย pรดvodnej dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie (DSP) zostali zachovanรฉ len tri krajnรฉ 40-metrovรฉ polia. Najvyลกลกรญ pilier mosta je vysokรฝ 35 m.

Vรฝsuvnรบ skruลพ doviezli zo ลกpanielskej Valencie, kde sa pouลพila na podstatne menลกom moste na ceste II. triedy. Na kaลพdรฝ most sa vรฝsuvnรก skruลพ konลกtrukฤne upravuje, dรก sa teda povedaลฅ, ลพe vลพdy ide oย technologickรฝ unikรกt. Skruลพ je plnoautomatickรก, riadenรก poฤรญtaฤom aย jej obsluhu zabezpeฤuje pรกr ฤพudรญ. Automatickรก je nielen zย pohฤพadu vรฝsuvu, ale aj nรกslednรฉho procesu. Odvtedy, ฤo sa vysunie na svoje miesto, ukotvรญ sa, nastavรญ na poลพadovanรบ vรฝลกku, si ลพije vlastnรฝm ลพivotom aย nastavuje sa sama. Pribliลพne kaลพdรบ minรบtu si sleduje vรฝลกky.

Vย porovnanรญ so ลกtandardnou skruลพou, ktorรก sa pripravuje sย urฤitรฝm zvรฝลกenรญm danรฝm na zรกklade projektu, skruลพ na moste 205-00 mรก vย sebe predpรญnacie lanรก, ktorรฉ sa automaticky napรญnajรบ aย sรบ schopnรฉ drลพaลฅ ju vย konลกtantnej nivelete. Problรฉmy sย niveletou, ktorรฉ vznikali na klasickรฝch skruลพiach, sa vย tomto prรญpade zย veฤพkej ฤasti eliminovali.

Zaujรญmavosลฅou je aj to, ลพe na skruลพi pracuje tzv. komรดrka ลกirokรก 6,5โ€‰m, aj keฤ ide len oย zรกrodok nosnej konลกtrukcie. Betรณnuje sa na dva razy. Po betonรกลพi prvรฉho poฤพa na skruลพi sa mostovka zaฤne dobetonovรกvaลฅ na celรบ ลกรญrku, aย to na vozรญkoch aย sย pomocou prefabrikovanรฝch rรญms, ktorรฉ slรบลพia ako vzpery. Tie sรบ uลพ namontovanรฉ. Vzhฤพadom na to, ลพe ide oย projekt veฤพkรฝch rozmerov, betonรกลพ je veฤพmi nรกroฤnรก.

Montรกลพ vรฝsuvnej skruลพe sa dokonฤila vย auguste, kย poslednรฉmu dลˆu mesiaca sa zabetรณnovala spodnรก doska aย trรกmy poฤพa 14 na vรฝsuvnej skruลพi. Na nosnej konลกtrukcii prebiehajรบ prรกce na hlavnรฝch poliach. Po zรกbehu opakovanej vรฝstavby nosnej konลกtrukcie sa skrรกtia jednotlivรฉ etapy vรฝstavby, ฤo pomรดลพe urรฝchliลฅ stavbu jednรฉho zย najdlhลกรญch premostenรญ na trase budรบcej R1. Na opaฤnom konci budรบceho mosta sa dokonฤujรบ piliere spodnej stavby, ฤakรก sa na konsolidรกciu nรกsypu pod oporou ฤ.ย 1 aย stavia sa pevnรก skruลพ na polia 2 aย 3.

Hlavnรฝm zhotovovateฤพom je spoloฤnosลฅ Granvia Construction, s. r. o, dodรกvateฤพom mosta je Eurovia, zรกvod ล˜evnice. Statiku kontroluje aย posudzovanie nรกroฤnรฝch konลกtrukฤnรฝch ฤastรญ zabezpeฤuje nezรกvislรฝ dozor โ€“ VUT vย Brne.

TEXT: Ing.ย Peter Tekeฤพ
FOTO: JAGA

Peter Tekeฤพ je projektovรฝm manaลพรฉrom vย spoloฤnosti Granvia Construction, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrske stavby.

Najฤรญtanejลกie