Technolรณgia vรฝstavby tunela Svrฤinovec
Trojmedzie je miesto na Kysuciach v severnej ฤasti Slovenska, kde sa stretรกvajรบ hranice troch ลกtรกtov a kde sa koncom roka 2013 zaฤala slรกvnostnรฝm poklepanรญm zรกkladovรฉho kameลa vรฝstavba diaฤพnice D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ. V tomto nรกroฤnom kopcovitom terรฉne sa na zaฤiatku รบseku, hneฤ za diaฤพniฤnou kriลพovatkou D3 a R5, nachรกdza jednorรบrovรฝ diaฤพniฤnรฝ tunel Svrฤinovec s celkovou dฤบลพkou 420 m. Cieฤพom ฤlรกnku je priblรญลพiลฅ technolรณgiu jeho vรฝstavby, ako aj sรบฤasnรฝ stav prรกc, a najmรค samotnรบ organizรกciu pri razenรญ tunela.
Na zaฤiatku diaฤพniฤnรฉho รบseku, nad obcou Svrฤinovec, tvoria รบzemie prevaลพne pasienky, poฤพnohospodรกrska pรดda a ฤiastoฤne les. V tรฝchto miestach sa nachรกdza malรฝ kopec, ktorรฝ miestni obyvatelia poznajรบ pod nรกzvom Koลกariskรก (618 m n. m.). V dolnej ฤasti jeho masรญvu sa realizuje vรฝstavba sรญce krรกtkeho, ale o to dรดleลพitejลกieho tunela Svrฤinovec (420 m), ktorรฝ je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho รบseku D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ. Tento novovznikajรบci รบsek nie je len sรบฤasลฅou eurรณpskeho multimodรกlneho koridoru, ktorรฉho รบฤelom je previesลฅ tranzitnรบ osobnรบ a nรกkladnรบ dopravnรบ premรกvku cez รบzemie Slovenska, ale najmรค diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D3 Hriฤovskรฉ Podhradie โ ลกtรกtna hranica SR/PR, ktorรฝ mรก zabezpeฤiลฅ dopravnรฉ prepojenie hlavnรฉho mesta a juhozรกpadnรฝch oblastรญ Slovenska s Kysucami a nadvรคzne s Poฤพskou republikou. Doprava v tomto รบseku vedie momentรกlne po cestรกch I/11 a I/12, priฤom takmer vลกade prechรกdza zastavanรฝmi รบzemiami obcรญ Svrฤinovec, ฤierne a Skalitรฉ, takลพe negatรญvne ovplyvลuje dotknutรฝch obyvateฤพov hlukom, exhalรกtmi a zvรฝลกenรฝm nebezpeฤenstvom kolรญziรญ s motorovรฝmi vozidlami.
Vรฝstavba celรฉho diaฤพniฤnรฉho รบseku sa reaยญlizuje v poloviฤnom profile s doฤasnou obojsmernou premรกvkou. Vรฝnimku tvorรญ len diaฤพยญniฤnรก kriลพovatka D3 a R5, ktorรก sa stavia v plnom profile. รsek mรก celkovรบ dฤบลพku 12,28 km a zahลลa 24 mostov a dva tunely. V rรกmci tunela Svrฤinovec sa v pravom jazdnom pรกse vybudoval tunel kategรณrie 2T โ 8,0 s nรกvrhovou rรฝchlosลฅou 80 km/h podฤพa STN 73 7507 a doฤasnou obojsmernou premรกvkou. V mieste ฤพavej tunelovej rรบry sa vyrazila รบnikovรก ลกtรดlลa. Sรบฤasลฅou tunela je aj jedno priechodnรฉ prieฤne prepojenie medzi tunelovou rรบrou a รบnikovou chodbou, ktorรฉ slรบลพi ako chrรกnenรก รบnikovรก cesta. Zhotoviteฤพom รบseku je Zdruลพenie D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ, ktorรฉho ฤlenmi sรบ firmy VรHOSTAV โ SK, a. s., ลฝilina (ako vedรบci ฤlen), Doprastav, a. s., Bratislava, STRABAG, s. r. o., Bratislava a Metrostav a.s. Praha. Zhotoviteฤพom tunela Svrฤinovec je VรHOSTAV โ SK, a. s., ลฝilina v spoluprรกci s projekฤnou kancelรกriou Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o., Bratislava.
Inลพinierskogeologickรฉ a hydrogeologickรฉ pomery
Zรกujmovรฉ รบzemie v okolรญ tunela Svrฤinovec patrรญ na zรกklade geomorfologickรฉho ฤlenenia Slovenska do oblasti Zรกpadnรฝch Beskรฝd. Celรฉ รบzemie je sรบฤasลฅou geomorfologickรฉho celku Jablunkovskรฉ medzihorie. Z geologickรฉho ฤlenenia je รบzemie sรบฤasลฅou Vonkajลกรญch Zรกpadnรฝch Karpรกt. Jeho horninovรฝ masรญv je budovanรฝ magurskรฝm prรญkrovom (Zlรญnskymi vrstvami), tieto vrstvy majรบ hrรบbku 500 โ 1โฏ000 m. Vsetรญnske vrstvy, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ v รบzemรญ tunela, sa vyznaฤujรบ prevahou hrubรฝch vrstiev siltovitรฝch รญlovcov s lavicami jemno- aลพ strednozrnnรฝch pieskovcov s glaukonitom. Severne od ฤadce prevlรกdajรบ v sรบvrstvรญ hnedozelenรฉ, tenkolaminovanรฉ aลพ tenkodoskovitรฉ vรกpnitรฉ รญlovce. Vo vrstvรกch รญlovcov sa vyskytujรบ vrstviฤky jemnozrnnรฝch aลพ siltovitรฝch, laminovanรฝch pieskovcov s muskovitom.
Z hฤพadiska posรบdenia vรฝstavby na hydrogeologickรฉ pomery v zรกujmovom prostredรญ majรบ najvรคฤลกรญ vรฝznam geologicko-tektonickรฉ pomery, klimatickรฉ pomery, sklon a reliรฉf รบzemia, charakter a hrรบbka pokryvnรฝch รบtvarov a hrรบbka zvodnenej vrstvy. Na zรกklade tรฝchto podmienok a hydrogeologickej rajonizรกcie sa predmetnรฉ รบzemie zaradilo do rajรณnu paleogรฉnu. Z toho vyplรฝva, ลพe podzemnรฉ vody sรบ charakterizovanรฉ flyลกovรฝm sรบvrstvรญm, kde je kolmo na vrstvy minimรกlna priepustnosลฅ. Preto mรก podzemnรก voda povrchovรฝ pรดvod a do horninovรฉho prostredia sa dostรกva infiltrรกciou zrรกลพkovรฝch vรดd. Na zรกklade tรฝchto skutoฤnostรญ bolo pri vรฝstavbe potrebnรฉ venovaลฅ zvรฝลกenรบ pozornosลฅ technologickej vode, aby zbytoฤne nedochรกdzalo k degradovaniu รญlovcov v masรญve.
Obr. 1 V nestabilnรฝch geologickรฝch podmienkach, akรฉ sa javili najmรค v predportรกlovej oblasti, sa navrhla vystrojovacia trieda 7/3.
Primรกrne ostenie
Vzhฤพadom na to, ลพe sรบลฅaลพ na realizรกciu bola vypรญsanรก v reลพime โnavrhni a postavโ s definovanรญm zmluvnรฝch podmienok podฤพa ลพltej knihy FIDIC, zhotoviteฤพ sa v spoluprรกci s projektantom rozhodol na zรกklade vลกetkรฝch dostupnรฝch informรกciรญ optimalizovaลฅ technickรฉ rieลกenie aj samotnรฝ postup vรฝstavby. Preto sa pri nรกvrhu technologickรฝch tried vรฝrubu na zabezpeฤenie stability samotnรฉho vรฝrubu snaลพili spoloฤnรฝmi silami vyuลพiลฅ vลกetky znรกme skutoฤnosti vyplรฝvajรบce z inลพinierskogeologickรฉho prieskumu a hydrogeologickรฝch pomerov. Do najลฅaลพลกรญch geotechnickรฝch podmienok tak navrhli technologickรฉ triedy vรฝrubu 7/3, 7/2, 7/1; tieto triedy boli navrhnutรฉ najmรค do portรกlovรฝch รบsekov a do predpokladanรฝch tektonickรฝch porรบch. V miestach za portรกlovรฝmi รบsekmi a v miestach, kde to geologickรฉ podmienky dovolili, sa navrhli triedy vรฝrubu 6/2, 6/1. V รบsekoch, kde sa podฤพa geolรณgie mali nachรกdzaลฅ pevnรฉ horniny tvorenรฉ najmรค vrstvami zdravรฉho pieskovca, sa navrhli technologickรฉ triedy vรฝrubu 5/2, 5/1, 4/1.
V nestabilnรฝch geologickรฝch podmienkach, akรฉ sa javili najmรค v predportรกlovej oblasti, sa navrhla vystrojovacia trieda 7/3 (obr. 1). Pred zaฤatรญm razenia sa vytvoril mikropilรณtovรฝ dรกลพdnik z oceฤพovรฝch rรบr 114/6,3 s dฤบลพkou 20 m, ktorรฝ slรบลพil ako vopred hnanรก vรฝstuลพ. V tejto triede sa zrealizovalo aj kotvenie ฤela razenia sklolaminรกtovรฝmi kotvami s dฤบลพkou 8,0 m. Ostenie tvorenรฉ striekanรฝm betรณnom triedy C 20/25 malo v tomto prรญpade hrรบbku 0,3 m. V rรกmci ostenia sa pouลพila eลกte dvakrรกt oceฤพovรก sieลฅ รธ 8/100 ร 100 a do kaลพdรฉho zรกberu aj jeden priehradovรฝ nosnรญk. Dฤบลพka samotnรฉho zรกberu bola 0,8 m. Pri razenรญ v portรกlovรฝch oblastiach bolo potrebnรฉ ฤo najskรดr uzatvoriลฅ ostenie (dokonฤiลฅ spodnรบ klenbu), aby sa prediลกlo veฤพkรฝm deformรกciรกm nadloลพia. S pribรบdajรบcimi metrami a so zlepลกovanรญm geotechnickรฝch pomerov smerom od portรกlu sa postupne menili vystrojovacie triedy a s tรฝm sรบvisiace vystrojovacie prvky.
Naprรญklad, v rรกmci celรฉho tunela sa pouลพilo systematickรฉ kotvenie, priฤom navrhnutรฉ typy a dฤบลพky kotiev sa prispรดsobili rรดznym geologickรฝm podmienkam. V miestach porรบch alebo silne tektonicky naruลกenej skalnej horniny sa na vytvorenie stability masรญvu poลพili samozavrtรกvacie kotvy typu IBO s dฤบลพkou 6,0 m. V oblastiach s mierne tektonicky naruลกenou skalnou horninou sa pouลพili horninovรฉ kotvy typu SN s dฤบลพkami 4,0 aลพ 6,0 m. Vo vystrojovacej triede 5/2, ktorรก bola v naลกom prรญpade tou najฤพahลกou triedou, v ktorej sa razilo, sa na vopred hnanรบ vรฝstuลพ pouลพili oceฤพovรฉ ihly รธ 25 s dฤบลพkou 3,0 m. V rรกmci tejto triedy sa do samotnรฉho ostenia znovu pouลพila dvakrรกt oceฤพovรก sieลฅ รธ 6/150 ร 150 a do kaลพdรฉho zรกberu sa osadil priehradovรฝ nosnรญk. Hrรบbka striekanรฉho betรณnu sa znรญลพila na 200 mm a dฤบลพka zรกberu sa zvรคฤลกila na 1,7 m. Samotnรฉ rozhodovanie o spรดsobe zabezpeฤenia vรฝrubu, najmรค o zmene vystrojovacej triedy, sa realizovalo priamo na ฤelbe za รบฤasti geolรณga, zhotoviteฤพa a stavebnรฉho dozoru, nรกsledne sa zapรญsalo do stavebnรฉho dennรญka. Pri tomto rozhodovanรญ veฤพmi pomohlo aj to, ลพe boli k dispozรญcii vรฝsledky merania geotechnickรฉho monitoringu, ktorรฉ boli v pomerne krรกtkom ฤase sprรญstupnenรฉ vลกetkรฝm zรบฤastnenรฝm stranรกm na webovom portรกli.
Obr. 2 Na vลtanie vรฝvrtov sa pouลพรญval dvojlafetovรฝ vลtacรญ stroj Atlas-Copco Boomer L2C, resp. Atlas-Copco 282.
Razenie prebiehalo dovrchne zo zรกpadnรฉho portรกlu smerom na vรฝchod, s horizontรกlnym ฤlenenรญm vรฝrubu na kalotu, stupeล a dno, resp. protiklenbu. Dฤบลพka razenej ฤasti tunela v jeho osi je 382,50 m. Samotnรฉ rozpojovanie hornรญn prebiehalo prevaลพne mechanicky tunelovรฝm bagrom Liebherr 934, resp. CAT 328. Vyskytli sa vลกak aj miesta, kde sa pouลพili vrtno-trhacie prรกce, hoci ich zastรบpenie bolo minimรกlne, tvorilo pribliลพne 10 % z celkovรฉho objemu prรกc. Na vลtanie vรฝvrtov (obr. 2) sa pouลพรญval dvojlafetovรฝ vลtacรญ stroj Atlas-Copco Boomer L2C, resp. Atlas-Copco 282. Odลฅaลพenie sa realizovalo kolesovรฝm nakladaฤom Volvo L180E, ktorรฝ nakladal rรบbaninu priamo do dumprov Volvo A25D, Volvo A25E, ktorรฉ ju vyvรกลพali na depรณniu. Na aplikรกciu striekanรฉho betรณnu sa pouลพรญvalo striekacie zariadenie MEYCO Potenza, resp. Sprizmobil. Prรกce prebiehali nepretrลพite 24 hodรญn denne 7 dnรญ v tรฝลพdni. Za pomoci tรฝchto strojov a s posรกdkami, ktorรฉ boli k dispozรญcii, sa podarilo vyraziลฅ tunel v plรกnovanom termรญne a splniลฅ tak ฤasovรฝ mรญฤพnik stanovenรฝ verejnรฝm obstarรกvateฤพom.
Sekundรกrne ostenie
Po zrealizovanรญ primรกrneho ostenia a dosiahnutรญ maximรกlnych rรฝchlostรญ nรกrastu deformรกcie (stanovenรฉ v TKP 26 Tunely) a po profilรกcii primรกrneho ostenia tunela sa pristรบpilo k realizรกcii sekundรกrneho ostenia tunela. Definitรญvne ostenie tunelovej rรบry je zrealizovanรฉ ako ลพelezobetรณnovรฉ z betรณnu triedy C 30/37 s hrรบbkou ostenia 0,3 m vo vrchole klenby, ktorรก sa smerom k pรคte zvรคฤลกuje (obr. 3). Betonรกลพ tunela sa realizovala v dvoch etapรกch โ betonรกลพ protiklenby a betonรกลพ hornej klenby tunela. V rรกmci razenej ฤasti tunela sa zabetรณnovalo 32 blokov, v rรกmci hฤบbenej ฤasti sa zabetรณnovali ลกtyri bloky. Vลกetky prieฤne pracovnรฉ ลกkรกry jednotlivรฝch konลกtrukciรญ definitรญvneho ostenia (hornรก klenba, spodnรก klenba) museli spolu koreลกpondovaลฅ, ฤo bola jedna z poลพiadaviek obstarรกvateฤพa. Tolerancia sekundรกrneho (definitรญvneho) ostenia bola stanovenรก na ยฑ30 mm.
Obr. 3 Definitรญvne ostenie tunelovej rรบry je zrealizovanรฉ ako ลพelezobetรณnovรฉ z betรณnu triedy C 30/37 s hrรบbkou ostenia 0,3 m vo vrchole klenby, ktorรก sa smerom k pรคte zvรคฤลกuje.
V celej dฤบลพke tunela je hornรฉ ostenie navrhnutรฉ aj zrealizovanรฉ ako vystuลพenรฉ. Typ vystuลพenia zรกvisel od geotechnickรฝch parametrov jednotlivรฝch kvรกzihomogรฉnnych รบsekov. Ostenie je vystuลพenรฉ atypickรฝmi oceฤพovรฝmi sieลฅami รธ 8/150 ร 150, prรบtovou vรฝstuลพou s rรดznym priemerom a pomocnรฝmi priehradovรฝmi nosnรญkmi. Pri vลกetkej vรฝstuลพi sekundรกrneho ostenia sa pouลพila oceฤพ triedy B 500 B. Minimรกlne krytie vรฝstuลพe z vnรบtornej strany tunela je 50 mm. Realizรกciou sekundรกrneho ostenia sa vytvoril jednotnรฝ, odolnรฝ, a najmรค hladkรฝ povrch, ktorรฝ bude poฤas prevรกdzky tunela nenรกroฤnรฝ na รบdrลพbu a ฤistenie.
Hydroizolรกcia
Celรฝ systรฉm ostenia pravej tunelovej rรบry bol navrhnutรฝ a zrealizovanรฝ ako sendviฤovรก konลกtrukcia pozostรกvajรบca z primรกrneho a sekundรกrneho ostenia. Medzi tieto dve ostenia je vloลพenรก drenรกลพna a izolaฤnรก vrstva, ktorรก pozostรกva z geotextรญlie s minimรกlnou ploลกnou hmotnosลฅou 900 g/mยฒ a hydroizolรกcie s minimรกlnou hrรบbkou 2,0 mm. Hydroizolรกcia v tuneli je vybudovanรก pomocou dรกลพdnikovej izolรกcie, ฤo znamenรก, ลพe v miestach, kde je spodnรก klenba, izolรกcia nie je zrealizovanรก. Horninovรก voda sa odvรกdza cez drenรกลพnu vrstvu hydroizolรกcie do postrannej drenรกลพe DN 200 mm. Z toho dรดvodu sa v tuneli nerealizovala stredovรก kanalizรกcia a drenรกลพna voda je zvedenรก na portรกl tunela.
รnikovรก ลกtรดlลa
Paralelne s vรฝstavbou pravej tunelovej rรบry prebiehala aj vรฝstavba รบnikovej ลกtรดlne. Z technickรฉho hฤพadiska bola รบnikovรก ลกtรดlลa navrhnutรก a zrealizovanรก tak, aby zodpovedala poลพiadavke doฤasnej konลกtrukcie a spฤบลala funkciu รบnikovej cesty podฤพa platnรฝch predpisov z hฤพadiska bezpeฤnosti a riadenia prevรกdzky. Pri nรกvrhu veฤพkosti a tvaru prieฤneho rezu ลกtรดlne sa vychรกdzalo z rozmerovรฝch parametrov priechodnรฉho prierezu definovanรฉho v STN 73 7507 Projektovanie cestnรฝch tunelov.
Obr. 4 Na rozpojovanie horniny sa pri razenรญ pouลพil unikรกtny tunelovacรญ stroj SCHAEFF ITC 112.
ล tรดlลa sa budovala rovnakรฝm spรดsobom ako hlavnรก tunelovรก rรบra, ฤiลพe dovrchnรฝm razenรญm zo strany zรกpadnรฉho portรกlu. Dฤบลพka razenej ฤasti รบnikovej ลกtรดlne v jej osi je 427,22 m. Pri technickom rieลกenรญ razenia sa vychรกdzalo z geologickรฉho prieskumu a pouลพil sa rovnakรฝ spรดsob nรกvrhu vystrojovacรญch tried. Samotnรก vรฝstavba prebiehala podobne, len v stiesnenรฝch podmienkach. Pri tejto prรญleลพitosti treba spomenรบลฅ, ลพe na rozpojovanie horniny sa pri razenรญ pouลพil unikรกtny tunelovacรญ stroj SCHAEFF ITC 112 (obr. 4) a na odvoz rรบbaniny na sklรกdku banskรฉ vozidlo PAUS PMKT 10,0. Ako definitรญvne ostenie sa aplikovala ochrannรก a zosilลujรบca vrstva striekanรฉho betรณnu triedy C 25/30 s hrรบbkou 0,1 m s rozptรฝlenou nekovovou vรฝstuลพou tvorenou plastovรฝmi makrovlรกknami z polypropylรฉnu (PP). Tรกto vrstva mรก slรบลพiลฅ na zlepลกenie statickej รบnosnosti prierezu ลกtรดlne.
Obr. 5 Oproti navrhovanรฉmu mnoลพstvu sa pri samotnom razenรญ vyuลพil menลกรญ poฤet vystrojovacรญch tried, ฤo takisto svedฤรญ o nรกroฤnosti vรฝstavby tunela.
Zรกver
V porovnanรญ s predpokladanรฝmi geologickรฝmi podmienkami zapracovanรฝmi do realizaฤnej dokumentรกcie prebiehalo razenie v nรกroฤnejลกรญch podmienkach, ฤomu zodpovedรก aj inรฉ zastรบpenie vystrojovacรญch tried vรฝrubu. Oproti navrhovanรฉmu mnoลพstvu sa pri samotnom razenรญ vyuลพil menลกรญ poฤet vystrojovacรญch tried, ฤo takisto svedฤรญ o nรกroฤnosti vรฝstavby tunela (obr. 5). Vyhodnotiลฅ tunel ako celok sa v sรบฤasnosti eลกte nedรก, keฤลพe stรกle prebiehajรบ prรกce na pridruลพenรฝch objektoch, ako sรบ drenรกลพne odvodnenie, poลพiarny vodovod, kรกblovody, prevรกdzkovo-technologickรฝ objekt atฤ. ฤo sa vลกak tรฝka projekฤnej prรญpravy, samotnรฉho razenia a betonรกลพe definitรญvneho ostenia, moลพno uลพ teraz konลกtatovaลฅ, ลพe z hฤพadiska organizรกcie vรฝstavby a nasadenia kapacรญt iลกlo o nรกroฤnรบ realizรกciu, nie vลกak nezvlรกdnuteฤพnรบ.
Text: Ing. Bohuลก Bartko, Ing. Ivan Michale
Foto: VรHOSTAV โ SK, a. s.
Bohuลก Bartko a Ivan Michale pรดsobia v spoloฤnosti VรHOSTAV โ SK, a. s.
Literatรบra
- Projektovรก dokumentรกcia tunela Svrฤinovec โ DRS, 3/2014. Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.
- Projektovรก dokumentรกcia tunela Svrฤinovec โ DP, 5/2008 Sรบลฅaลพnรฉ podklady, NDS, a. s.
- Inลพiniersko-geologickรฝ prieskum tunela Svrฤinovec. Sรบลฅaลพnรฉ podklady, NDS, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby