Technologickรฉ a geotechnickรฉ aspekty nรกvrhu tunela Soroลกka
Ekonomickรฝ rozvoj regiรณnov รบzko sรบvisรญ s dostupnรฝm dopravnรฝm prepojenรญm. Preto je vhodnรฉ budovaลฅ diaฤพniฤnรฉ prepojenia a tunely aj v menej rozvinutรฝch oblastiach. Jedno z tรฝchto spojenรญ predstavuje aj rรฝchlostnรก cesta R2 s horskรฝm priechodom a plรกnovanรฝm tunelom Soroลกka. รsek nie je sรบฤasลฅou transeurรณpskej cestnej siete, napriek tomu je jeho vybudovanie z hฤพadiska rozvoja regiรณnu nevyhnutnรฉ.
Podzemnรฉ staviteฤพstvo a stavby s nรญm spojenรฉ majรบ v dneลกnom svete nepopierateฤพnรฝ vรฝznam. Uplatลujรบ sa v priemysle, poฤพnohospodรกrstve, doprave a pod. Tunely pomรกhajรบ spรกjaลฅ miesta, ktorรฉ nemoลพno spojiลฅ pozemnou komunikรกciou z dรดvodu existencie pohorรญ, zรกlivov ฤi prielivov, alebo pomรกhajรบ prekonรกvaลฅ prekรกลพky, ktorรฝch zdolanie by bolo komplikovanรฉ ฤi zdฤบhavรฉ. Tunelovรฉ stavby sa podpรญsali aj pod spรดsob nรกลกho ลพivota, keฤลพe umoลพลujรบ spรกjaลฅ vzdialenรฉ mestรก bez zรกsahu do rรดznych biotopov alebo devastรกcie prรญrodnรฝch krรกs nadmernou mechanizรกciou, ktorej by boli vystavenรฉ pri budovanรญ klasickรฉho cestnรฉho spojenia.
Charakteristika tunela Soroลกka
Z hฤพadiska morfolรณgie terรฉnu a na zรกklade vรฝsledkov procesu EIA sa prekonanie horskรฉho รบzemia Slovenskรฉho krasu cestnรฝm priechodom Soroลกka rieลกi tunelom medzi Roลพลavskou kotlinou a Turnianskou kotlinou (bazรกlny tunel). Zรกpadnรฝ portรกl tunela je situovanรฝ juลพne od obce Lipovnรญk a ลพelezniฤnej trate Koลกice โ Zvolen. Vรฝchodnรฝ portรกl tunela je situovanรฝ na lรบke nad potokom ฤremoลกnรก. Tunel klesรก od zรกpadnรฉho portรกlu k vรฝchodnรฉmu portรกlu, priฤom prevรฝลกenie medzi portรกlovรฝmi objektmi je 70 m.
Oproti procesu EIA sa na zรกklade poลพiadaviek z prerokovania tohto procesu posunul vรฝchodnรฝ portรกl tunela pribliลพne o 350 m od obce Jablonov nad Turลou a dฤบลพka tunela sa skrรกtila pribliลพne o 370 m, ฤรญm sa zรกroveล zรญska รบspora odhadovanรฝch nรกkladov na realizรกciu stavby. Samotnรฝ tunel Soroลกka je situovanรฝ sรบbeลพne s Jablonovskรฝm ลพelezniฤnรฝm tunelom vo vรฝลกkovej รบrovni pribliลพne 37 m pod ลพelezniฤnรฝm tunelom. Zhruba v dvoch tretinรกch dฤบลพky tunela (km 9,05 rรฝchlostnej cesty a ลพkm 56,140) kriลพuje rรฝchlostnรก cesta ลพelezniฤnรฝ tunel, a to asi 50 m pod nรญm.
Vetranie tunela Soroลกka sa vzhฤพadom na pozdฤบลพny sklon tunela a predpokladanรฉ dopravnรฉ zaลฅaลพenie rรฝchlostnej cesty R2 poฤas prevรกdzky navrhuje ako pozdฤบลพne s usmernenรญm axiรกlnymi ventilรกtormi umiestnenรฝmi na strope tunela s vรฝduchom cez portรกly tunela. Pribliลพne dve tretiny dฤบลพky tunela sa budรบ odvetrรกvaลฅ cez zรกpadnรฝ portรกl tunela a jedna tretina cez vรฝchodnรฝ portรกl. V prรญpade poลพiaru v tuneli bude tunel okrem toho odvetrรกvanรฝ aj cez vetraciu ลกachtu situovanรบ asi v tretine tunela v blรญzkosti jestvujรบcej cesty I/50 a jej horskรฉho priechodu.
Tunel Soroลกka je rozdelenรฝ na 15 stavebnรฝch ฤastรญ a 23 technologickรฝch ฤastรญ. Sรบฤasลฅou tunela je aj centrรกlny riadiaci systรฉm situovanรฝ v operรกtorskom pracovisku na stredisku Jovice. K tunelu patria aj pomocnรฉ technickรฉ objekty na oboch portรกloch tunela.
Profil tunela bude natoฤenรฝ tak, aby jeho os sรบmernosti bola kolmรก na vozovku. Zรกkladnรฝm prvkom urฤujรบcim veฤพkosลฅ a tvar prieฤneho profilu cestnรฉho tunela je priechodnรฝ prierez na obr. 1.
Obr. 1 Prieฤny rez tunelom Soroลกka s obojsmernou prevรกdzkou
ล รญrkovรฉ usporiadanie tunela je v zmysle STN 73 7507 predpรญsanรฉ kategรณriou T-8,0, t. j. ide o tunelovรบ rรบru s dvoma jazdnรฝmi pruhmi so ลกรญrkou 3,50 m a nรบdzovรฝmi chodnรญkmi so ลกรญrkou 1,0 m po oboch stranรกch. ล รญrka vozovky medzi obrubnรญkmi bude 8,0 m.
Vรฝลกka priechodnรฉho priestoru nad nรบdzovรฝmi chodnรญkmi je minimรกlne 2,2 m. V tunelovรฝch rรบrach je teoretickรก plocha uลพitoฤnรฉho priestoru tunela 55,72 m2.
Metรณda vรฝstavby tunela
V rรกmci prรญpravy sa spracovala predbeลพnรก analรฝza vhodnosti raziacich metรณd, ktorรก sa zamerala na porovnanie Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM), resp. cyklickej metรณdy razenia, a razenia pomocou raziaceho stroja (TBM), t. j. kontinuรกlneho spรดsobu razenia. Do รบvahy sa brali faktory ako geotechnickรฉ nebezpeฤenstvo, nevyhnutnosลฅ zlepลกovania prostredia (pomocnรฉ opatrenia), geologickรฝ prieskum masรญvu a logistika.
Veฤพkosลฅ geotechnickรฉho rizika je pri NRTM aj TBM v zรกsade rovnakรก. NRTM je vลกak flexibilnejลกia a tieto rizikรก pri nej moลพno zvlรกdnuลฅ jednoduchลกie. Pri metรณde TBM je nรกroฤnรฉ prispรดsobovaลฅ sa poฤas razenia rรดznorodosti horninovรฉho masรญvu, NRTM sa vลกak mรดลพe kedykoฤพvek prispรดsobiลฅ zmenรกm horninovรฉho prostredia na trase รบpravou prierezu. To sa vzhฤพadom na obmedzenรฉ poznanie inลพinierskogeologickรฝch podmienok na trase tunela zobralo do รบvahy ako rozhodujรบci faktor. NRTM je pritom jednoduchลกia aj z hฤพadiska technickej prรญpravy.
Do znaฤnej miery moลพno pouลพiลฅ uลพ viac-menej beลพnรฉ technolรณgie a zamestnancov, ktorรญ majรบ skรบsenosti v oblasti razenia tunelov a banรญckych prรกc. Spรดsob razenia je pomerne flexibilnรฝ aj z hฤพadiska prierezu tunela. Nรบdzovรฉ zรกlivy, spojovacie a รบnikovรฉ prejazdnรฉ a priechodnรฉ chodby a jednotlivรฉ vรฝklenky sa mรดลพu raziลฅ uลพ poฤas razenia hlavnej tunelovej rรบry.
Obr. 2 Hruลกovskรก jaskyลa zapรญsanรก v zozname UNESCO, ktorej koneฤnรก ploลกnรก veฤพkosลฅ dodnes nie je v masรญve zmapovanรก
Keฤลพe tunel Soroลกka sa bude raziลฅ v krasovom รบtvare (obr. 2), raziaci stroj by mohol naraziลฅ na rรดzne dutiny, naprรญklad jaskyne zaplnenรฉ vodou, ฤo by mohlo postup na dlhลกรญ ฤas zastaviลฅ alebo minimรกlne spomaliลฅ. O vรฝskyte novรฝch, nezmapovanรฝch kaverien do vรฝลกky 8 โ 9 m a naozaj veฤพkรฝch dutรฝch priestorov (vรฝลกka okolo 23 โ 25 m) sa dozvedรกme z inลพinierskogeologickรฉho prieskumu, ktorรฝ sa uลพ realizuje (obr. 3).
Obr. 3 Vรฝplachovรก jama k vrtom ST-16WL a ST-HG5
Prรกve tรกto nepredvรญdateฤพnosลฅ je spojenรก s nevyhnutnosลฅou pouลพiลฅ pomocnรฉ opatrenia na zaistenie vรฝrubu, dรดsledkom ฤoho je vรคฤลกinou zmenลกenie vnรบtornรฉho prierezu. Pribliลพne prvรฝch 50 m by sa muselo aj pri pouลพitรญ TBM vyraziลฅ klasicky s pouลพitรญm pomocnรฝch opatrenรญ, ako sรบ mikropilรณtovรฝ dรกลพdnik alebo vytvorenie klenby z tryskovej injektรกลพe. Na zรกklade tรฝchto predpokladov je projekt tunela spracovanรฝ na razenie tunela s pouลพitรญm NRTM.
Statickรฉ rieลกenie tunelovรฉho ostenia
Problematika statickรฉho vรฝpoฤtu zahลลa ลกirokรฉ spektrum geotechnickรฝch รบloh, z ktorรฝch statickรฝ vรฝpoฤet predstavuje len malรบ, ale o to zloลพitejลกiu ฤasลฅ. Uลพ pri nรกvrhu tunela musรญ maลฅ projektant na zreteli vลกetky sรบvislosti a komplikรกcie, ktorรฉ mรดลพe dielo vyvolaลฅ, a musรญ si zvoliลฅ kompromis medzi technickรฝm a ekonomickรฝm rieลกenรญm.
Zatiaฤพ ฤo statik pozemnรฝch konลกtrukciรญ pracuje pri nรกvrhu konลกtrukcie s viac ฤi menej exaktne definovanรฝmi materiรกlmi a rieลกenie spodnej stavby predstavuje len ฤasลฅ realizovanรฝch vรฝpoฤtov, pre geotechnika je horninovรฉ prostredie stavebnรฝm materiรกlom, ktorรฝ tvorรญ zรกkladnรฝ prvok nosnรฉho systรฉmu โostenie โ horninaโ, priฤom pri nรกvrhu podzemnรฉho diela s nรญm musรญ veฤพmi zodpovedne pracovaลฅ. Od vรฝsledku jeho prรกce priamo zรกvisรญ bezpeฤnosลฅ a cena diela, ktorรก prรกve v prรญpade dopravnรฝch tunelov nie je nรญzka.
Kรฝm gravitaฤnรฉ napรคtie masรญvu mรดลพe geotechnik spoฤรญtaลฅ, zvyลกnรฉ zloลพky geostatickej napรคtosti, ako sรบ reziduรกlne a tektonickรฉ napรคtie, len odhaduje. Vรฝsledkom zlej interpretรกcie mรดลพu byลฅ chybnรฉ zรกvery a nรกsledne nepresnรฉ vรฝpoฤty, ktorรฉ vyรบstia do ekonomicky nevรฝhodne navrhnutรฉho podzemnรฉho diela.
Preto je jednou z prvรฝch a najdรดleลพitejลกรญch รบloh urฤenie primรกrnej napรคtosti v horninovom masรญve, priฤom ho maximรกlnou mierou ovplyvลuje prรกve tektonickรฉ napรคtie, ktorรฉ je v okolรญ zlomov a trhlรญn.
Ako je vลกeobecne znรกme, hornina v okolรญ vรฝrubu โunikรกโ splastizovaniu premiestnenรญm napรคลฅovรฉho poฤพa z otvoru. Tรฝm sa vytvorรญ odฤพahฤenรก zรณna, ktorรก mรก tendenciu zosunรบลฅ sa do vรฝrubu.
V prรญpade, ลพe sa vรฝrub nevystrojรญ, dรดjde k zavaleniu a hornina sa bude do masรญvu rozvoฤพลovaลฅ tak dlho, kรฝm sa opรคลฅ nevytvorรญ rovnovรกลพny stav vo vรคฤลกej vzdialenosti od vรฝrubu, priฤom vznikne tzv. prirodzenรก horninovรก klenba. Rozsah odฤพahฤenej zรณny zรกvisรญ od fyzikรกlno-mechanickรฝch vlastnostรญ horninovรฉho masรญvu, tvaru a rozmerov vรฝrubu a od tunelovacej metรณdy.
Obr. 4 Neporuลกenรฉ vrtnรฉ jadro z priestoru budรบceho tunela
Za odฤพahฤenou zรณnou nasleduje zรณna zvรฝลกenรฝch napรคtรญ, ฤiลพe horninovรก klenba, v ktorej sa vo vรคฤลกej vzdialenosti od vรฝrubu, a teda aj na vรคฤลกej ploche roznรกลกajรบ zvyลกnรฉ napรคtia a hornina sa stรกva samonosnou. Na to, aby sa mohla vytvoriลฅ horninovรก klenba, je nevyhnutnรก dostatoฤne mocnรก vrstva masรญvu nad tunelom. S pokryvnรฝmi vrstvami sa pritom v nadloลพรญ nepoฤรญta. V prรญpade tunela Soroลกka bola horninovรก klenba podฤพa viacerรฝch vรฝpoฤtovรฝch prรญstupov urฤenรก v hrรบbke od 25 do 40 m, a to za predpokladu zdravej skalnej horniny (obr. 4).
V STN EN ISO 14689 โ 1 je horninovรฝ masรญv charakterizovanรฝ ako hornina spoloฤne s diskontinuitami, zรณnami zvetrania a podzemnou vodou. Tieto diskontinuity zniลพujรบ sรบdrลพnosลฅ hornรญn, ktorรฉ tvoria horninovรฉ prostredie, a menia ich vlastnosti.
Obr. 5 Vplyv inลพinierskogeologickรฉho prieskumu na odhad potrebnรฝch parametrov
Preฤo je takรฉ nรกroฤnรฉ sprรกvne odhadnรบลฅ parametre na urฤenie primรกrnej napรคtosti, je zrejmรฉ z obr. 5. Ten predstavuje najbeลพnejลกรญ prรญklad toho, ฤo musรญ geotechnik vyrieลกiลฅ pri sprรกvnom vyhodnocovanรญ inลพinierskogeologickรฉho prieskumu (a je jedno, ฤi ide o predbeลพnรฝ, podrobnรฝ, alebo doplnkovรฝ prieskum). To, samozrejme, mรดลพe v miestach s nรบdzovรฝm zรกlivom a prieฤnym prepojenรญm robiลฅ problรฉmy, najmรค z dรดvodu veฤพkรฝch vรฝrubovรฝch plรดch (obr. 6).
ฤalลกรญm problรฉmom je otvorenosลฅ trhlรญn, ktorรก sa mรดลพe pohybovaลฅ vo veฤพkรฝch rozpรคtiach. Zรกroveล je vรฝplล trhlรญn rozdielna (voda, vzduch, rozruลกenรฝ aลพ sypkรฝ materiรกl), ฤo vo veฤพkej miere ovplyvลuje mechanickรฉ vlastnosti materiรกlu. Pre vรกpence Slovenskรฉho krasu je prรกve tรกto rozpukanosลฅ charakteristickรก, takลพe jej sprรกvne vyhodnotenie je hlavnรฝm vstupom pri spresnenรญ vรฝpoฤtovรฉho modelu.
Obr. 6 Navrhnutรฉ prieฤne prepojenie s รบnikovou ลกtรดlลou
Pri vyhodnocovanรญ vplyvu porรบch horninovรฉho masรญvu na tunel Soroลกka sa pouลพil predpoklad, ลพe v mieste zlomu/trhliny sa zniลพujรบ kontaktnรฉ napรคtia, ktorรฉ moลพno variovaลฅ podฤพa ลกรญrky trhliny a jej vรฝplne (keฤ tvorรญ vรฝplล voda alebo vzduch, je kontaktnรฉ napรคtie rovnรฉ nule). Nastรกva vลกak otรกzka, ako vyhodnotiลฅ vertikรกlne pohyby vzhฤพadom na rรกdovo rozdielnu stlaฤiteฤพnosลฅ vody a vzduchu.
V takomto prรญpade moลพno pracovaลฅ s predpokladom, ลพe z pohฤพadu geologickรฉho vรฝvoja sa uลพ dosiahol rovnovรกลพny stav, takลพe aj tรกto deformรกcia sa bude rovnaลฅ nule. Takto moลพno ohraniฤiลฅ poฤet premennรฝch, ktorรฉ by mohli ovplyvniลฅ vรฝpoฤet primรกrnej napรคtosti.
Obr. 7 Vplyv modelovanej trhliny na okolitรฉ prostredie (vฤพavo vyฤerpanie ลกmykovej pevnosti, vpravo ekvivalent pomernรฉho pretvorenia)
Ako prvรฝ sa vyhodnotil spรดsob zohฤพadnenia trhliny v modeli (obr. 7), potom sa urobil vรฝpoฤet na stanovenie tendencie, s akou vplรฝva modelovanรก trhlina na samotnรบ vรฝstavbu tunela (obr. 8 a 9). Tieto obrรกzky predstavujรบ vรฝvoj napรคtรญ v okolรญ vรฝrubu v zรกvislosti od postupu vรฝstavby. Tunel Soroลกka bude jednorรบrovรฝ, s รบnikovou ลกtรดlลou, oฤakรกva sa vลกak, ลพe v prรญpade nรกrastu dopravnรฉho zaลฅaลพenia a nevyhnutnosti rieลกenia tejto situรกcie by sa pristรบpilo k razeniu druhej tunelovej rรบry. Tรกto vรญzia vลกak musรญ byลฅ zahrnutรก uลพ v sรบฤasnรฝch vรฝpoฤtoch, aby nedoลกlo, prรกve pre ฤalลกie dodatoฤnรฉ prerozdelenie napรคtรญ, k deลกtrukcii uลพ jestvujรบceho tunela.
Obr. 8 Ekvivalentnรฉ pomernรฉ pretvorenie v okolรญ tunela (vฤพavo s vplyvom trhliny, vpravo bez vplyvu trhliny)
Obr. 9 Vyฤerpanie ลกmykovej pevnosti v okolรญ tunela (vฤพavo s vplyvom trhliny, vpravo bez vplyvu trhliny)
V rรกmci simulรกcie vplyvu trhlรญn na tunel sa vyhodnocoval aj vplyv na vznik horninovej klenby. Vรฝpoฤet poukรกzal na fakt, ลพe v prรญpade โjednoduchรฝchโ zlomov zรกvisรญ vฤaka trhline zvรฝลกenรฉ prerozdelenie primรกrneho napรคtia priamo od sklonu anomรกlie k osi tunela, v dรดsledku ฤoho ani deformรกcie nemoลพno braลฅ konลกtantne v rรกmci oboch tunelovรฝch rรบr. To sa vลกak menรญ v prรญpade, ลพe ide o sรบbor trhlรญn, ktorรฉ sa navzรกjom ovplyvลujรบ (obr.โฏ10). V mieste najvyลกลกej koncentrรกcie vznikajรบ nekontrolovanรฉ deformรกcie podnecujรบce prostredie k vzniku โsekundรกrnejโ horninovej klenby, ktorรก by v prรญpade aktivรกcie nemala formu lokรกlnych nadvรฝlomov, ale priamo zrรบtenia stredovรฉho piliera a zavalenia.
Obr. 10 Horninovรก klenba v prรญpade โjednoduchejโ trhliny a vznik โsekundรกrnejโ horninovej klenby pre sรบbor trhlรญn
Zรกver
V predchรกdzajรบcich ฤastiach sme sa venovali jednej z mnohรฝch okrajovรฝch podmienok, ktorรฉ vstupujรบ do urฤenia primรกrnej napรคtosti a svojรญm charakterom najviac ovplyvลujรบ sprรกvanie horninovรฉho masรญvu medzi odstrelom a zabudovanรญm primรกrneho ostenia. Tento krok zodpovedรก ฤasu, v ktorom je zรกber nevystrojenรฝ a dochรกdza k prerozdeleniu napรคtรญ v horninovom masรญve. Toto prerozdelenie priamo ovplyvลujรบ zlomy, trhliny a plochy nespojitosti, ktorรฉ predikujรบ hlavnรฉ smery ลกรญrenia napรคtรญ a oslabujรบ materiรกl v okolรญ. Takรฉto oslabenie spรดsobuje stratu pevnosti a radikรกlnu zmenu mechanickรฝch vlastnostรญ, priฤom prรกve na takรฉto nรกhle zmeny musรญ byลฅ geotechnik pri plรกnovanรญ postupu vรฝstavby pripravenรฝ.
Optimรกlna spoluprรกca medzi geolรณgom a geotechnikom poฤas zadรกvania geologickej รบlohy a jej vyhodnocovania dokรกลพe aspoล ฤiastoฤne znรญลพiลฅ riziko nepredvรญdateฤพnosti a toho povestnรฉho โkroku do neznรกmaโ. Tรกto spoluprรกca vลกak musรญ bezpodmieneฤne pokraฤovaลฅ aj poฤas sprรกvneho opisovania ฤelby a okolia vรฝrubu, aby geotechnik mohol rรฝchlo reagovaลฅ na zmeny a upravovaลฅ vรฝpoฤtovรฉ modely bez ohrozenia celkovej stability diela, pretoลพe chyby sa v takรฝchto prรญpadoch pohybujรบ v astronomickรฝch sumรกch. Ekonomickรฉ nรกsledky vลกak nie sรบ niฤ v porovnanรญ s tรฝm, ลพe pri zlom odhade ฤasu prerozdelenia napรคtรญ sa dni zmenia na sekundy, ฤo mรดลพe spรดsobiลฅ straty na ฤพudskรฝch ลพivotoch.
Technological and geotechnical aspect of tunnel Soroลกka design
Tunnel Soroลกka is placed in the area of Slovenskรฝ Kras between Turnianska basin and Roลพลavskรก basin. In the article are described technological aspects of driving tunnel in karst area in view of choice between TBM driving method and NATM driving method. The second part of the article is aimed to static calculations of tunnel lining. New information from geological investigation is taken into account. Influences of discontinuities to rock pillar stability between tunnel tubes are discussed in detail.
TEXT: Ing. Juraj Ortuta, Ing. Peter Paloฤko, PhD.
FOTO A OBRรZKY: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
Juraj Ortuta a Peter Paloฤko pรดsobia v spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 5/2017.