Technologickรฉ vybavenie cestnรฝch tunelov aย diaฤพnic
Galรฉria(5)

Technologickรฉ vybavenie cestnรฝch tunelov aย diaฤพnic

Partneri sekcie:

Najmodernejลกie trendy vย oblasti technologickรฉho vybavenia aย riadiacich systรฉmov sa odzrkadฤพujรบ aj pri budovanรญ cestnรฝch stavieb. Najviditeฤพnejลกรญ progres vย technologickom zabezpeฤenรญ cestnรฝch stavieb je zrejmรฝ vย cestnรฝch tuneloch, ktorรฉ si vyลพadujรบ pouลพitie vyspelรฉho technologickรฉho vybavenia na zaistenie maximรกlnej spoฤพahlivosti aย bezpeฤnosti. Prostredie vย tuneloch je ลกpecifickรฉ aj zvรฝลกenou korozivitou, zneฤistenรญm aย vlhkosลฅou, ฤomu sa musia prispรดsobiลฅ pouลพitรฉ materiรกly aย zariadenia.

Technolรณgia cestnรฝch tunelov
Prejazd tunelom sa beลพnรฉmu vodiฤovi javรญ ako jazda cez dieru vย kopci, kde svieti niekoฤพko svietidiel aย nejakรฉ znaฤky. Skutoฤnosลฅ je vลกak omnoho komplikovanejลกia. Za bezproblรฉmovรฝm prejazdom tunela sa skrรฝva rozsiahla technolรณgia, ktorรก zabezpeฤuje kompletnรฝ chod tunela aย bezpeฤnosลฅ ฤพudรญ, ktorรญ nรญm prechรกdzajรบ. Riadenie celej technolรณgie tunela aย dopravy zabezpeฤuje vรฝkonnรฝ centrรกlny riadiaci systรฉm, ktorรฝ sa rozsahovo pribliลพuje riadeniu vรคฤลกej vรฝrobnej prevรกdzky. Na tunel nepretrลพite dozerajรบ operรกtori vย operรกtorskom pracovisku sย vizualiยญzรกciou technolรณgie aย videodohฤพadom. Keฤลพe vย tuneli je nevyhnutnรฉ prioritne zaistiลฅ bezpeฤnosลฅ ฤพudรญ, veฤพkรฝ dรดraz sa kladie na bezpeฤnostnรฉ zariadenia potrebnรฉ na zaregistrovanie mimoriadnej udalosti, ale aj napomรกhajรบce pri evakuรกcii osรดb. Jednotlivรฉ technologickรฉ celky aย zariadenia tunela vลกeobecne predstavรญme ฤalej. Na zabezpeฤenie nรกzornosti budeme uvรกdzaลฅ niektorรฉ konkrรฉtne prรญklady zย najnovลกieho tunela Bรดrik, kde kompletnรบ technolรณgiu dodรกvala spoloฤnosลฅ PPA Controll, a. s. Dvojrรบrovรฝ diaฤพniฤnรฝ tunel Bรดrik sย dฤบลพkou asi 1 km je sรบฤasลฅou diaฤพnice D1 vย รบseku Mengusovce โ€“ Jรกnovce.

technologické vybavenie,cestné tunely,diaฤพnice,centrálny riadiaci systémTechnologickรฉ vybavenie tunela Bรดrik
Prvoradรฉ pri prevรกdzke tunela je zabezpeฤenie elektrickej energie, bez ktorej by prakticky niฤ nefungovalo. ล tandardne sa napรกjanie rieลกi dvoma nezรกvislรฝmi 22 kV linkami. Pripojenรก je len jedna linka. Vย prรญpade jej vรฝpadku sa uskutoฤnรญ automatickรฝ zรกskok na zรกloลพnรบ linku, bez zรกsahu operรกtora. Operรกtor je oย operรกcii informovanรฝ aย sleduje sprรกvnosลฅ prepnutia. Ak by zlyhali obidve napรกjacie linky, automaticky sa naลกtartuje zรกlohovรฝ dieselovรฝ generรกtor. Aby bol prechod na napรกjanie dieselovรฝm generรกtorom bezvรฝpadkovรฝ, je pouลพitรก UPS batรฉriovรฉho alebo rotaฤnรฉho typu, ktorรก zabezpeฤรญ potrebnรฉ napรคtie poฤas nรกbehu dieselovรฉho generรกtora. Rotaฤnรก UPS mรก namiesto batรฉriรญ rotujรบci zotrvaฤnรญk, ktorรฝ pohรกลˆa generรกtor napรคtia. Dieselovรฝ generรกtor zabezpeฤuje napรกjanie prevaลพnej ฤasti technolรณgie tunela. Dรดleลพitรฉ zariadenia sa napรกjajรบ kรกblami, ktorรบ sรบ funkฤnรฉ aj poฤas horenia. ฤŽalej sรบ pouลพitรฉ kรกble odolnรฉ proti ลกรญreniu plameลˆa aย kรกble vย bezhalogรฉnovom vyhotovenรญ sย nรญzkou hustotou dymu pri horenรญ.

Vetracรญ systรฉm
Zย hฤพadiska bezpeฤnosti vย prรญpade poลพiaru je dรดleลพitรฝ vetracรญ systรฉm tunela. Vย kratลกรญch tuneloch ho zabezpeฤuje pozdฤบลพne vetranie prรบdovรฝmi ventilรกtormi umiestnenรฝmi pod stropom tunela. Vย tuneli Bรดrik je nainลกtalovanรฝch osem axiรกlnych ventilรกtorov vย kaลพdej rรบre. Vย prรญpade poลพiaru treba odviesลฅ dym mimo evakuovanรฝch osรดb aย zabezpeฤiลฅ prevetrรกvanie รบnikovรฝch ciest. Ventilรกtory pracujรบ vย prรญpade poลพiaru bez blokรกd obmedzujรบcich ich ฤinnosลฅ vย beลพnej prevรกdzke. Vย beลพnej prevรกdzke sa ventilรกtory na zรกklade informรกciรญ zo snรญmaฤov kvality ovzduลกia vย tuneli automaticky zapรญnajรบ aย prevetrรกvajรบ tunel. Snรญma sa obsah CO vย ovzduลกรญ aย opacita โ€“ miera nepriesvitnosti prostredia. Na zรกklade vyhodnotenia intenzity odrazu vyslanรฉho lรบฤa sa urฤuje stupeลˆ zneฤistenia (dym, prach, hmla atฤ.) ovzduลกia vย tuneli. Operรกtor mรก informรกcie aj oย aktuรกlnom smere aย intenzite prรบdenia vzduchu vย tuneli, ktorรก sa snรญma ultrazvukovรฝmi snรญmaฤmi umiestnenรฝmi na protiฤพahlรฝch stenรกch pod uhlom 45ยฐ. Takto zachytรกvajรบ prรบdenie vย celej ลกรญrke tunelovej rรบry.

Elektrickรก poลพiarna signalizรกcia monitoruje vลกetky priestory tunela. Technologickรฉ miestnosti sรบ strรกลพenรฉ opticko-dymovรฝmi hlรกsiฤmi poลพiaru, priestory sย VN napรคtรญm sรบ vybavenรฉ odsรกvacรญmi systรฉmami, umoลพลˆujรบcimi vykonรกvaลฅ revรญzie EPS bez odstavenia VN napรกjania. Tlaฤidlovรฉ hlรกsiฤe sรบ inลกtalovanรฉ vย รบnikovรฝch cestรกch aย SOS kabรญnach. Dopravnรฝ priestor tunela Bรดrik je vybavenรฝ ลกpeciรกlnym lineรกrnym optickรฝm teplotnรฝm senzorom, ktorรฝ vie pomocou analรฝzy ลกรญrenia svetla vย optickom kรกbli urฤiลฅ miesto vzniku poลพiaru. Vรฝstup zย รบstredne EPS majรบ priamo kย dispozรญcii operรกtori aย hasiฤi. รšstredลˆa EPS priamo komunikuje sย centrรกlnym riadiacim systรฉmom tunela, ktorรฝ vย prรญpade zistenia poลพiaru automaticky aktivuje schvรกlenรฉ scenรกre ฤinnosti zariadenรญ, uzatvรกra tunel aย spรบลกลฅa poลพiarne vetranie.

technologické vybavenie,cestné tunely,diaฤพnice,osvetlenie

Osvetlenie tunela
ฤŽalลกรญm podstatnรฝm celkom je osvetlenie tunela. Osvetlenie vjazdovรฝch รบsekov tunela sa reguluje vo viacerรฝch stupลˆoch podฤพa intenzity slneฤnรฉho jasu vย okolรญ tunelovรฝch portรกlov. Regulรกciou je zabezpeฤenรก zrakovรก pohoda vodiฤov, ktorรญ vchรกdzajรบ zย vonkajลกieho prostredia do tmavลกieho priestoru tunela tak, aby sa oฤi plynulo prispรดsobili zmenenรฝm svetelnรฝm podmienkam. Sรบฤasลฅou osvetฤพovacieho systรฉmu tunela je aj osvetlenie รบnikovรฝch chodieb, LED znaฤenie รบnikovรฝch ciest, oznaฤenie okrajov vozovky aย vonkajลกie osvetlenie predportรกlovรฝch รบsekov.

Dopravu vย tuneloch riadi svetelnรฉ premennรฉ dopravnรฉ znaฤenie. Vย sรบฤasnosti sa aplikujรบ dopravnรฉ znaฤky aย cestnรก svetelnรก signalizรกcia na bรกze LED. Premennรก dopravnรก znaฤka obsahuje rรดzne symboly, ktorรฉ sa prepรญnajรบ prostrednรญctvom centrรกlneho riadiaceho systรฉmu. Operรกtor mรก kย dispozรญcii preddefinovanรฉ aย schvรกlenรฉ dopravno-prevรกdzkovรฉ stavy, ktorรฉ mu umoลพลˆujรบ uzavrieลฅ celรฝ tunel alebo jednotlivรฉ jazdnรฉ pruhy, prรญpadne znรญลพiลฅ maximรกlnu rรฝchlosลฅ. Znaฤky sa neprepรญnajรบ jednotlivo, ale po skupinรกch vย zmysle ฤasovรฝch prechodov definovanรฝch dopravnรฝm inลพinierom. Treba pripomenรบลฅ, ลพe tunel je neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou diaฤพnice, preto sa pri jeho uzavretรญ automaticky odklรกลˆa doprava na najbliลพลกรญch kriลพovatkรกch zย diaฤพnice. Na diaฤพnici sรบ pouลพitรฉ svetelnรฉ znaฤky na bรกze LED technolรณgie aย mechanickรฉ znaฤky na princรญpe rotujรบcich trojbokรฝch lamiel sย reflexnรฝmi polepmi, ktorรฉ sa pouลพรญvajรบ ako smerovรฉ dopravnรฉ znaฤky.

SOS kabรญny
SOS kabรญny slรบลพia na komunikรกciu osรดb vย tuneli sย operรกtorom. Sรบ vybavenรฉ telefรณnom, prenosnรฝmi hasiacimi prรญstrojmi so snรญmaฤom odลˆatia aย snรญmaฤmi vstupu osรดb. Pri vstupe do kabรญny sa automaticky zniลพuje rรฝchlosลฅ vย tuneli, rozblikรก sa vรฝstraลพnรฝ blikaฤ, osvetlenie sa zapรญna na maximรกlnu รบroveลˆ aย systรฉm automaticky prepne obrazy zย kamier do okolia konkrรฉtnej SOS kabรญny. Operรกtor mรก tak prehฤพad oย situรกcii eลกte pred samotnรฝm nadviazanรญm telefonickรฉho hovoru. Podobnรฝ automatickรฝ scenรกr prebehne aj pri vstupe osoby do รบnikovej cesty.

Operรกtor mรดลพe dรกvaลฅ pokyny osobรกm vย tuneli prostrednรญctvom evakuaฤnรฉho rozhlasu. Mรก kย dispozรญcii prednahratรฉ hlรกsenia vย rรดznych jazykoch.

Bezdrรดtovรฉ spojenie zabezpeฤuje ลกรญrenie signรกlov vysielaฤiek zรกchrannรฝch zloลพiek, polรญcie, รบdrลพby tunela aย mobilnรฝch operรกtorov. ล รญri aj vysielanie Slovenskรฉho rozhlasu 1, do ktorรฉho mรดลพe operรกtor lokรกlne vstรบpiลฅ sย hlรกseniami pre vodiฤov.

Videodohฤพad
Videodohฤพad (uzavretรฝ televรญzny okruh) predstavuje veฤพmi dรดleลพitรฝ systรฉm, zย ktorรฉho operรกtori zรญskavajรบ okamลพitรฉ informรกcie oย dianรญ vย tuneli aย jeho okolรญ vย reรกlnom ฤase. Tunelovรฝ priestor, ako aj รบnikovรฉ cesty sรบ kompletne monitorovanรฉ sรบstavou kamier. Ako videodohฤพad vย tuneli Bรดrik slรบลพi 39 kamier inลกtalovanรฝch vย tunelovรฝch rรบrach, troch รบnikovรฝch cestรกch aย dvoch nรบdzovรฝch zรกlivoch. ฤŽalลกie ลกtyri otoฤnรฉ kamery poskytujรบ prehฤพad na oboch vjazdoch do tunelovรฝch rรบr aย na รบseku pred vjazdom do tunela na vรฝchodnom aj zรกpadnom portรกli. Obraz operรกtori vidia na monitoroch aj na veฤพkoploลกnej zobrazovacej stene. Tri vybranรฉ monitory sa zvyฤajne definujรบ ako alarmovรฉ โ€“ automaticky sa na nich prepรญna obraz zย miesta vzniku mimoriadnej udalosti. Obraz zรญskanรฝ zย kamier sa analyzuje systรฉmom videodetekcie, ktorรฝ zย obrazu kamier dokรกลพe identifikovaลฅ mimoriadne udalosti vย doprave, ako sรบ vozidlo vย protismere, stojace vozidlo, chodci, kolรณna, zadymenie atฤ. Okrem toho je schopnรฝ detegovaลฅ vozidlo sย nebezpeฤnรฝm nรกkladom aย kontrolovaลฅ dodrลพiavanie maximรกlnej povolenej rรฝchlosti vย celom รบseku tunela.

technologické vybavenie,cestné tunely,diaฤพniceCentrรกlny riadiaci systรฉm
Centrรกlny riadiaci systรฉm kompletne riadi technolรณgiu aย dopravu vย tuneli. Architektรบra je rieลกenรก ako distribuovanรก sย centrรกlnou riadiacou jednotkou vย redundantnej konfigurรกcii (hot stand-by). Redundantnรก konfigurรกcia znamenรก zdvojenie kฤพรบฤovรฝch zariadenรญ. Zdvojenรฉ zariadenia pracujรบ paralelne aย nezรกvisle, vย prรญpade vรฝpadku jednรฉho zย dvojice riadenie okamลพite preberรก druhรฉ zรกloลพnรฉ zariadenie. Vลกetky komunikรกcie sรบ takisto zdvojenรฉ aย zรกlohovanรฉ kruhovou architektรบrou sietรญ. Komunikaฤnรฉ kรกble vย tuneli sรบ rieลกenรฉ ako optickรฉ. Riadiaci systรฉm prijรญma informรกcie zo senzorov aย zย jednotlivรฝch technologickรฝch celkov, vyhodnocuje ich aย vykonรกva priame automatickรฉ zรกsahy. Operรกtor pomocou vizualizรกcie sleduje funkฤnosลฅ zariadenรญ aย vย prรญpade potreby vykonรกva manuรกlne zรกsahy. Na prevรกdzku tunela Bรดrik nepretrลพite dozerajรบ dvaja operรกtori, ktorรญ majรบ kย dispozรญcii dve operรกtorskรฉ stanice, kaลพdรบ so ลกtyrmi LCD monitormi, kde sa zobrazuje kompletnรก technolรณgia tunela aย riadenie dopravy na celom prรญsluลกnom diaฤพniฤnom รบseku. Okrem toho sรบ na operรกtorskom stole umiestnenรฉ poฤรญtaฤe EPS, evakuaฤnรฉho rozhlasu, SOS centrรกly, videodohฤพadu, dotykovรฝ ovlรกdacรญ panel aย komunikaฤnรฉ zariadenia.

Informaฤnรฉ systรฉmy diaฤพnic
Na otvorenรฝch diaฤพniฤnรฝch รบsekoch sa pouลพรญva riadiaci systรฉm, ktorรฝ monitoruje aktuรกlny stav aย vykonรกva riadenie. Vย okolรญ tunelov komunikuje sย nadradenรฝm systรฉmom tunela aย vykonรกva jeho riadiace povely, najmรค pri premennรฉ dopravnรฉ znaฤenie, ktorรฉ zakazuje vjazd do tunela aย odklรกลˆa dopravu vย prรญpade mimoriadnej udalosti. Informaฤnรฝ systรฉm diaฤพnice zvyฤajne zbiera รบdaje zย meteostanรญc aย sฤรญtaฤov dopravy, ktorรฉ prenรกลกa do lokรกlneho operรกtorskรฉho pracoviska vย prรญsluลกnom stredisku sprรกvy aย รบdrลพby diaฤพnice. Kamerovรฝ dohฤพad poskytuje aktuรกlny prehฤพad oย dianรญ na diaฤพnici. Do informaฤnรฉho systรฉmu diaฤพnice bez tunelov sรบ zahrnutรฉ riadenรฉ vรฝstraลพnรฉ blikaฤe, prรญpadne aj dopravnรฉ znaฤky. Na รบdrลพbu je dรดleลพitรฉ rรกdiovรฉ spojenie, ktorรฉ sa ลกรญri vย okolรญ diaฤพnice aย umoลพลˆuje spojenie sย lokรกlnym dispeฤingom.

TEXT: Ing. Igor Jamnickรฝ
FOTO: Ing. Marek Ivan

Igor Jamnickรฝ je vedรบci oddelenia riadiacich systรฉmov vย spoloฤnosti PPA INลฝINIERING, s. r. o., Bratislava, dcรฉrskej spoloฤnosti PPA CONTROLL, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie