Technologickรฉ vybavenie cestnรฝch tunelov aย diaฤพnic
Najmodernejลกie trendy vย oblasti technologickรฉho vybavenia aย riadiacich systรฉmov sa odzrkadฤพujรบ aj pri budovanรญ cestnรฝch stavieb. Najviditeฤพnejลกรญ progres vย technologickom zabezpeฤenรญ cestnรฝch stavieb je zrejmรฝ vย cestnรฝch tuneloch, ktorรฉ si vyลพadujรบ pouลพitie vyspelรฉho technologickรฉho vybavenia na zaistenie maximรกlnej spoฤพahlivosti aย bezpeฤnosti. Prostredie vย tuneloch je ลกpecifickรฉ aj zvรฝลกenou korozivitou, zneฤistenรญm aย vlhkosลฅou, ฤomu sa musia prispรดsobiลฅ pouลพitรฉ materiรกly aย zariadenia.
Technolรณgia cestnรฝch tunelovPrejazd tunelom sa beลพnรฉmu vodiฤovi javรญ ako jazda cez dieru vย kopci, kde svieti niekoฤพko svietidiel aย nejakรฉ znaฤky. Skutoฤnosลฅ je vลกak omnoho komplikovanejลกia. Za bezproblรฉmovรฝm prejazdom tunela sa skrรฝva rozsiahla technolรณgia, ktorรก zabezpeฤuje kompletnรฝ chod tunela aย bezpeฤnosลฅ ฤพudรญ, ktorรญ nรญm prechรกdzajรบ. Riadenie celej technolรณgie tunela aย dopravy zabezpeฤuje vรฝkonnรฝ centrรกlny riadiaci systรฉm, ktorรฝ sa rozsahovo pribliลพuje riadeniu vรคฤลกej vรฝrobnej prevรกdzky. Na tunel nepretrลพite dozerajรบ operรกtori vย operรกtorskom pracovisku sย vizualiยญzรกciou technolรณgie aย videodohฤพadom. Keฤลพe vย tuneli je nevyhnutnรฉ prioritne zaistiลฅ bezpeฤnosลฅ ฤพudรญ, veฤพkรฝ dรดraz sa kladie na bezpeฤnostnรฉ zariadenia potrebnรฉ na zaregistrovanie mimoriadnej udalosti, ale aj napomรกhajรบce pri evakuรกcii osรดb. Jednotlivรฉ technologickรฉ celky aย zariadenia tunela vลกeobecne predstavรญme ฤalej. Na zabezpeฤenie nรกzornosti budeme uvรกdzaลฅ niektorรฉ konkrรฉtne prรญklady zย najnovลกieho tunela Bรดrik, kde kompletnรบ technolรณgiu dodรกvala spoloฤnosลฅ PPA Controll, a. s. Dvojrรบrovรฝ diaฤพniฤnรฝ tunel Bรดrik sย dฤบลพkou asi 1 km je sรบฤasลฅou diaฤพnice D1 vย รบseku Mengusovce โ Jรกnovce.
Technologickรฉ vybavenie tunela Bรดrik
Prvoradรฉ pri prevรกdzke tunela je zabezpeฤenie elektrickej energie, bez ktorej by prakticky niฤ nefungovalo. ล tandardne sa napรกjanie rieลกi dvoma nezรกvislรฝmi 22 kV linkami. Pripojenรก je len jedna linka. Vย prรญpade jej vรฝpadku sa uskutoฤnรญ automatickรฝ zรกskok na zรกloลพnรบ linku, bez zรกsahu operรกtora. Operรกtor je oย operรกcii informovanรฝ aย sleduje sprรกvnosลฅ prepnutia. Ak by zlyhali obidve napรกjacie linky, automaticky sa naลกtartuje zรกlohovรฝ dieselovรฝ generรกtor. Aby bol prechod na napรกjanie dieselovรฝm generรกtorom bezvรฝpadkovรฝ, je pouลพitรก UPS batรฉriovรฉho alebo rotaฤnรฉho typu, ktorรก zabezpeฤรญ potrebnรฉ napรคtie poฤas nรกbehu dieselovรฉho generรกtora. Rotaฤnรก UPS mรก namiesto batรฉriรญ rotujรบci zotrvaฤnรญk, ktorรฝ pohรกลa generรกtor napรคtia. Dieselovรฝ generรกtor zabezpeฤuje napรกjanie prevaลพnej ฤasti technolรณgie tunela. Dรดleลพitรฉ zariadenia sa napรกjajรบ kรกblami, ktorรบ sรบ funkฤnรฉ aj poฤas horenia. ฤalej sรบ pouลพitรฉ kรกble odolnรฉ proti ลกรญreniu plameลa aย kรกble vย bezhalogรฉnovom vyhotovenรญ sย nรญzkou hustotou dymu pri horenรญ.
Vetracรญ systรฉm
Zย hฤพadiska bezpeฤnosti vย prรญpade poลพiaru je dรดleลพitรฝ vetracรญ systรฉm tunela. Vย kratลกรญch tuneloch ho zabezpeฤuje pozdฤบลพne vetranie prรบdovรฝmi ventilรกtormi umiestnenรฝmi pod stropom tunela. Vย tuneli Bรดrik je nainลกtalovanรฝch osem axiรกlnych ventilรกtorov vย kaลพdej rรบre. Vย prรญpade poลพiaru treba odviesลฅ dym mimo evakuovanรฝch osรดb aย zabezpeฤiลฅ prevetrรกvanie รบnikovรฝch ciest. Ventilรกtory pracujรบ vย prรญpade poลพiaru bez blokรกd obmedzujรบcich ich ฤinnosลฅ vย beลพnej prevรกdzke. Vย beลพnej prevรกdzke sa ventilรกtory na zรกklade informรกciรญ zo snรญmaฤov kvality ovzduลกia vย tuneli automaticky zapรญnajรบ aย prevetrรกvajรบ tunel. Snรญma sa obsah CO vย ovzduลกรญ aย opacita โ miera nepriesvitnosti prostredia. Na zรกklade vyhodnotenia intenzity odrazu vyslanรฉho lรบฤa sa urฤuje stupeล zneฤistenia (dym, prach, hmla atฤ.) ovzduลกia vย tuneli. Operรกtor mรก informรกcie aj oย aktuรกlnom smere aย intenzite prรบdenia vzduchu vย tuneli, ktorรก sa snรญma ultrazvukovรฝmi snรญmaฤmi umiestnenรฝmi na protiฤพahlรฝch stenรกch pod uhlom 45ยฐ. Takto zachytรกvajรบ prรบdenie vย celej ลกรญrke tunelovej rรบry.
Elektrickรก poลพiarna signalizรกcia monitoruje vลกetky priestory tunela. Technologickรฉ miestnosti sรบ strรกลพenรฉ opticko-dymovรฝmi hlรกsiฤmi poลพiaru, priestory sย VN napรคtรญm sรบ vybavenรฉ odsรกvacรญmi systรฉmami, umoลพลujรบcimi vykonรกvaลฅ revรญzie EPS bez odstavenia VN napรกjania. Tlaฤidlovรฉ hlรกsiฤe sรบ inลกtalovanรฉ vย รบnikovรฝch cestรกch aย SOS kabรญnach. Dopravnรฝ priestor tunela Bรดrik je vybavenรฝ ลกpeciรกlnym lineรกrnym optickรฝm teplotnรฝm senzorom, ktorรฝ vie pomocou analรฝzy ลกรญrenia svetla vย optickom kรกbli urฤiลฅ miesto vzniku poลพiaru. Vรฝstup zย รบstredne EPS majรบ priamo kย dispozรญcii operรกtori aย hasiฤi. รstredลa EPS priamo komunikuje sย centrรกlnym riadiacim systรฉmom tunela, ktorรฝ vย prรญpade zistenia poลพiaru automaticky aktivuje schvรกlenรฉ scenรกre ฤinnosti zariadenรญ, uzatvรกra tunel aย spรบลกลฅa poลพiarne vetranie.
Osvetlenie tunela
ฤalลกรญm podstatnรฝm celkom je osvetlenie tunela. Osvetlenie vjazdovรฝch รบsekov tunela sa reguluje vo viacerรฝch stupลoch podฤพa intenzity slneฤnรฉho jasu vย okolรญ tunelovรฝch portรกlov. Regulรกciou je zabezpeฤenรก zrakovรก pohoda vodiฤov, ktorรญ vchรกdzajรบ zย vonkajลกieho prostredia do tmavลกieho priestoru tunela tak, aby sa oฤi plynulo prispรดsobili zmenenรฝm svetelnรฝm podmienkam. Sรบฤasลฅou osvetฤพovacieho systรฉmu tunela je aj osvetlenie รบnikovรฝch chodieb, LED znaฤenie รบnikovรฝch ciest, oznaฤenie okrajov vozovky aย vonkajลกie osvetlenie predportรกlovรฝch รบsekov.
Dopravu vย tuneloch riadi svetelnรฉ premennรฉ dopravnรฉ znaฤenie. Vย sรบฤasnosti sa aplikujรบ dopravnรฉ znaฤky aย cestnรก svetelnรก signalizรกcia na bรกze LED. Premennรก dopravnรก znaฤka obsahuje rรดzne symboly, ktorรฉ sa prepรญnajรบ prostrednรญctvom centrรกlneho riadiaceho systรฉmu. Operรกtor mรก kย dispozรญcii preddefinovanรฉ aย schvรกlenรฉ dopravno-prevรกdzkovรฉ stavy, ktorรฉ mu umoลพลujรบ uzavrieลฅ celรฝ tunel alebo jednotlivรฉ jazdnรฉ pruhy, prรญpadne znรญลพiลฅ maximรกlnu rรฝchlosลฅ. Znaฤky sa neprepรญnajรบ jednotlivo, ale po skupinรกch vย zmysle ฤasovรฝch prechodov definovanรฝch dopravnรฝm inลพinierom. Treba pripomenรบลฅ, ลพe tunel je neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou diaฤพnice, preto sa pri jeho uzavretรญ automaticky odklรกลa doprava na najbliลพลกรญch kriลพovatkรกch zย diaฤพnice. Na diaฤพnici sรบ pouลพitรฉ svetelnรฉ znaฤky na bรกze LED technolรณgie aย mechanickรฉ znaฤky na princรญpe rotujรบcich trojbokรฝch lamiel sย reflexnรฝmi polepmi, ktorรฉ sa pouลพรญvajรบ ako smerovรฉ dopravnรฉ znaฤky.
SOS kabรญny
SOS kabรญny slรบลพia na komunikรกciu osรดb vย tuneli sย operรกtorom. Sรบ vybavenรฉ telefรณnom, prenosnรฝmi hasiacimi prรญstrojmi so snรญmaฤom odลatia aย snรญmaฤmi vstupu osรดb. Pri vstupe do kabรญny sa automaticky zniลพuje rรฝchlosลฅ vย tuneli, rozblikรก sa vรฝstraลพnรฝ blikaฤ, osvetlenie sa zapรญna na maximรกlnu รบroveล aย systรฉm automaticky prepne obrazy zย kamier do okolia konkrรฉtnej SOS kabรญny. Operรกtor mรก tak prehฤพad oย situรกcii eลกte pred samotnรฝm nadviazanรญm telefonickรฉho hovoru. Podobnรฝ automatickรฝ scenรกr prebehne aj pri vstupe osoby do รบnikovej cesty.
Operรกtor mรดลพe dรกvaลฅ pokyny osobรกm vย tuneli prostrednรญctvom evakuaฤnรฉho rozhlasu. Mรก kย dispozรญcii prednahratรฉ hlรกsenia vย rรดznych jazykoch.
Bezdrรดtovรฉ spojenie zabezpeฤuje ลกรญrenie signรกlov vysielaฤiek zรกchrannรฝch zloลพiek, polรญcie, รบdrลพby tunela aย mobilnรฝch operรกtorov. ล รญri aj vysielanie Slovenskรฉho rozhlasu 1, do ktorรฉho mรดลพe operรกtor lokรกlne vstรบpiลฅ sย hlรกseniami pre vodiฤov.
Videodohฤพad
Videodohฤพad (uzavretรฝ televรญzny okruh) predstavuje veฤพmi dรดleลพitรฝ systรฉm, zย ktorรฉho operรกtori zรญskavajรบ okamลพitรฉ informรกcie oย dianรญ vย tuneli aย jeho okolรญ vย reรกlnom ฤase. Tunelovรฝ priestor, ako aj รบnikovรฉ cesty sรบ kompletne monitorovanรฉ sรบstavou kamier. Ako videodohฤพad vย tuneli Bรดrik slรบลพi 39 kamier inลกtalovanรฝch vย tunelovรฝch rรบrach, troch รบnikovรฝch cestรกch aย dvoch nรบdzovรฝch zรกlivoch. ฤalลกie ลกtyri otoฤnรฉ kamery poskytujรบ prehฤพad na oboch vjazdoch do tunelovรฝch rรบr aย na รบseku pred vjazdom do tunela na vรฝchodnom aj zรกpadnom portรกli. Obraz operรกtori vidia na monitoroch aj na veฤพkoploลกnej zobrazovacej stene. Tri vybranรฉ monitory sa zvyฤajne definujรบ ako alarmovรฉ โ automaticky sa na nich prepรญna obraz zย miesta vzniku mimoriadnej udalosti. Obraz zรญskanรฝ zย kamier sa analyzuje systรฉmom videodetekcie, ktorรฝ zย obrazu kamier dokรกลพe identifikovaลฅ mimoriadne udalosti vย doprave, ako sรบ vozidlo vย protismere, stojace vozidlo, chodci, kolรณna, zadymenie atฤ. Okrem toho je schopnรฝ detegovaลฅ vozidlo sย nebezpeฤnรฝm nรกkladom aย kontrolovaลฅ dodrลพiavanie maximรกlnej povolenej rรฝchlosti vย celom รบseku tunela.
Centrรกlny riadiaci systรฉm
Centrรกlny riadiaci systรฉm kompletne riadi technolรณgiu aย dopravu vย tuneli. Architektรบra je rieลกenรก ako distribuovanรก sย centrรกlnou riadiacou jednotkou vย redundantnej konfigurรกcii (hot stand-by). Redundantnรก konfigurรกcia znamenรก zdvojenie kฤพรบฤovรฝch zariadenรญ. Zdvojenรฉ zariadenia pracujรบ paralelne aย nezรกvisle, vย prรญpade vรฝpadku jednรฉho zย dvojice riadenie okamลพite preberรก druhรฉ zรกloลพnรฉ zariadenie. Vลกetky komunikรกcie sรบ takisto zdvojenรฉ aย zรกlohovanรฉ kruhovou architektรบrou sietรญ. Komunikaฤnรฉ kรกble vย tuneli sรบ rieลกenรฉ ako optickรฉ. Riadiaci systรฉm prijรญma informรกcie zo senzorov aย zย jednotlivรฝch technologickรฝch celkov, vyhodnocuje ich aย vykonรกva priame automatickรฉ zรกsahy. Operรกtor pomocou vizualizรกcie sleduje funkฤnosลฅ zariadenรญ aย vย prรญpade potreby vykonรกva manuรกlne zรกsahy. Na prevรกdzku tunela Bรดrik nepretrลพite dozerajรบ dvaja operรกtori, ktorรญ majรบ kย dispozรญcii dve operรกtorskรฉ stanice, kaลพdรบ so ลกtyrmi LCD monitormi, kde sa zobrazuje kompletnรก technolรณgia tunela aย riadenie dopravy na celom prรญsluลกnom diaฤพniฤnom รบseku. Okrem toho sรบ na operรกtorskom stole umiestnenรฉ poฤรญtaฤe EPS, evakuaฤnรฉho rozhlasu, SOS centrรกly, videodohฤพadu, dotykovรฝ ovlรกdacรญ panel aย komunikaฤnรฉ zariadenia.
Informaฤnรฉ systรฉmy diaฤพnic
Na otvorenรฝch diaฤพniฤnรฝch รบsekoch sa pouลพรญva riadiaci systรฉm, ktorรฝ monitoruje aktuรกlny stav aย vykonรกva riadenie. Vย okolรญ tunelov komunikuje sย nadradenรฝm systรฉmom tunela aย vykonรกva jeho riadiace povely, najmรค pri premennรฉ dopravnรฉ znaฤenie, ktorรฉ zakazuje vjazd do tunela aย odklรกลa dopravu vย prรญpade mimoriadnej udalosti. Informaฤnรฝ systรฉm diaฤพnice zvyฤajne zbiera รบdaje zย meteostanรญc aย sฤรญtaฤov dopravy, ktorรฉ prenรกลกa do lokรกlneho operรกtorskรฉho pracoviska vย prรญsluลกnom stredisku sprรกvy aย รบdrลพby diaฤพnice. Kamerovรฝ dohฤพad poskytuje aktuรกlny prehฤพad oย dianรญ na diaฤพnici. Do informaฤnรฉho systรฉmu diaฤพnice bez tunelov sรบ zahrnutรฉ riadenรฉ vรฝstraลพnรฉ blikaฤe, prรญpadne aj dopravnรฉ znaฤky. Na รบdrลพbu je dรดleลพitรฉ rรกdiovรฉ spojenie, ktorรฉ sa ลกรญri vย okolรญ diaฤพnice aย umoลพลuje spojenie sย lokรกlnym dispeฤingom.
TEXT: Ing. Igor Jamnickรฝ
FOTO: Ing. Marek Ivan
Igor Jamnickรฝ je vedรบci oddelenia riadiacich systรฉmov vย spoloฤnosti PPA INลฝINIERING, s. r. o., Bratislava, dcรฉrskej spoloฤnosti PPA CONTROLL, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.