technologie v cestnych tuneloch
Galรฉria(2)

Technolรณgie v cestnรฝch tuneloch

Partneri sekcie:

Jednรฝm zย hlavnรฝch preventรญvnych aย ochrannรฝch opatrenรญ zaisลฅujรบcich bezpeฤnosลฅ osรดb vย cestnรฝch tuneloch je technologickรฉ vybavenie tunela. Pri jeho nรกvrhu treba zohฤพadniลฅ mnoลพstvo faktorov, ktorรฉ ovplyvnia celkovรบ koncepciu rieลกenia. Medzi zรกkladnรฉ รบdaje patria dฤบลพka tunela, profil tunela, predpokladanรฉ dopravnรฉ zaลฅaลพenie, jednosmernรก alebo obojsmernรก premรกvka, predpokladanรฉ poลพiarne riziko, kategรณria tunela aย podobne. Kaลพdรฝ zย uvedenรฝch faktorov vรฝrazne ovplyvnรญ nรกvrh technologickรฉho vybavenia, preto sa vย tomto ฤlรกnku zameriame konkrรฉtne na cestnรฝ tunel ล ibenik.

technologie v cestnych tuneloch 7274 big image
Spoloฤnosลฅ Deltech realizuje dodรกvku kompletnej technolรณgie tunela ล ibenik, ktorรฝ sa nachรกdza na รบseku novobudovanej diaฤพnice Jรกnovce โ€“ Jablonov. Tunel je navrhnutรฝ ako dvojrรบrovรฝ sย jednosmernou premรกvkou vย kaลพdej tunelovej rรบre. Kaลพdรก tunelovรก rรบra bude maลฅ dva jazdnรฉ pruhy sย maximรกlnou dovolenou rรฝchlosลฅou 100 km/h. Dฤบลพka oboch tunelovรฝch rรบr je 588 m, medzi nimi je jedno prieฤne prepojenie aย tri SOS vรฝklenky vย kaลพdej tunelovej rรบre. Zย poลพiarnobezpeฤnostnรฉho hฤพadiska je tunel zaradenรฝ do I. kategรณrie. Vrchol vรฝลกkovรฉho polygรณnu sklonu jednotlivรฝch รบsekov vozovky je pribliลพne vย strede tunela, ฤo takisto vรฝrazne ovplyvลˆuje celkovรบ koncepciu technologickรฉho vybavenia, najmรค vetranie tunela. Jadrom celรฉho technologickรฉho vybavenia je centrรกlny riadiaci systรฉm, ktorรฝ zaisลฅuje รบplnรบ kontrolu nad vลกetkรฝmi procesmi technologickรฉho vybavenia tunela aย vytvรกra funkฤnรฉ, prehฤพadnรฉ aย ergonomickรฉ rozhranie ฤlovek โ€“ systรฉm. Jeho sรบฤasลฅou je prehฤพadnรก diagnostika aย systรฉm archivรกcie meranรฝch dรกt. Pomocou softvรฉrovรฉho vybavenia zabezpeฤuje koordinovanรฝ chod jednotlivรฝch prevรกdzkovรฝch celkov tunela, ako sรบ energetickรฉ systรฉmy, ventilรกcia, osvetlenie, EPS (elektrickรก poลพiarna signalizรกcia), EZS (elektronickรฝ zabezpeฤovacรญ systรฉm), informaฤnรฝ systรฉm, videodohฤพad, premenlivรฉ dopravnรฉ znaฤenie aย podobne. Systรฉm je navrhnutรฝ ako redundantnรฝ na viacerรฝch funkฤnรฝch รบrovniach. Redundancia je duplikรกcia urฤitรฝch kritickรฝch ฤastรญ systรฉmu (technolรณgie, komunikรกcie, procesu riadenia atฤ.) na zvรฝลกenie jeho spoฤพahlivosti. Primรกrny (hlavnรฝ) systรฉm pracuje nepretrลพite aย ฤalลกรญ โ€“ sekundรกrny zรกloลพnรฝ systรฉm โ€“ je pripravenรฝ okamลพite pri zlyhanรญ hlavnรฉho systรฉmu prevziaลฅ jeho funkcionalitu vย plnej miere bez akรฝchkoฤพvek vรฝpadkov.

Napรกjanie elektrickou energiou
ฤŽalลกรญm podstatnรฝm technologickรฝm celkom je napรกjanie tunela elektrickou energiou. Pri vรคฤลกine tunelov sa hlavnรฉ napรกjanie rieลกi dvoma nezรกvislรฝmi prรญpojkami na 22ย kV zย verejnej siete na oboch koncoch tunela aย nรกhradnรฝm zdrojom elektrickej energie na zabezpeฤenie funkฤnosti pri vรฝpadku napรกjania zย verejnej siete. Vzhฤพadom na pomerne malรบ dฤบลพku tunela ล ibenik aย moลพnosti distribuฤnej sรบstavy verejnej siete vย jeho okolรญ sa napรกjanie rieลกi iba zย jednej nezรกvislej prรญpojky VN. Celรก napรกjacia sรบstava tunela ล ibenik (systรฉm centrรกlneho napรกjania โ€“ SCN) sa skladรก zย dvoch hlavnรฝch transformรกtorov (jeden transformรกtor je rezervnรฝ), kompenzรกcie รบฤinnรญka, zรกloลพnรฉho dieselgenerรกtora aย centrรกlneho zรกloลพnรฉho zdroja na permanentnรฉ nepreruลกenรฉ napรกjanie. Vybranรฉ technologickรฉ celky majรบ navyลกe aj vlastnรฉ zรกloลพnรฉ zdroje UPS. Podstatnรก zmena oproti projektu na stavebnรฉ povolenie (aj projektom vย sรบฤasnosti tendrovanรฝch tunelov) je aj vย architektรบre distribuฤnej sรบstavy. Podฤพa novรฝch technickรฝch podmienok aย noriem musรญ naprรญklad SCN tunela vyuลพรญvaลฅ sรบstavu TN-S (5ย vodiฤov) namiesto doteraz pouลพรญvanej TN-C (4ย vodiฤe). SCN tunela nenapรกja len technolรณgiu tunela, ale aj budovu sย poลพiarnou nรกdrลพou aย informaฤnรฝ systรฉm diaฤพnice pred tunelom. Neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou napรกjacej sรบstavy je aj uzemลˆovacia sรบstava aย ochrana pred bludnรฝmi prรบdmi, ktorรก je pri technolรณgii tunela veฤพmi dรดleลพitou ฤasลฅou napรกjacej sรบstavy tunela.

Systรฉm vetrania
Vย prรญpade poลพiaru je najdรดleลพitejลกรญm technologickรฝm celkom vetranie tunela. Systรฉm vetrania je sรบhrnom vลกetkรฝch elektromechanickรฝch zariadenรญ potrebnรฝch na pokrytie koncepciรญ vetrania pre vลกetky prรญsluลกnรฉ scenรกre. Zย vykonanรฝch vรฝpoฤtov vetrania vย tuneli ล ibenik vyplynulo, ลพe vย ฤase beลพnej premรกvky bude tunel dostatoฤne vetranรฝ prirodzenรฝm vetranรญm. Nรกvrh vetrania tunela ovplyvลˆuje mnoลพstvo faktorov, ako sรบ dฤบลพka tunela, kategรณria tunela, vรฝber vhodnรฉho vetracieho systรฉmu, dopravnรฉ prognรณzy, maximรกlna rรฝchlosลฅ vย tuneli, rรฝchlosลฅ vetra, roฤnรฝ priemer barometrickรฉho tlaku, vonkajลกia teplota, klimatickรฉ podmienky, drsnosลฅ stien vย tuneli, sklon tunela aย podobne. Aย prรกve poslednรฝ uvedenรฝ vplyv vรฝrazne ovplyvnil celkovรฝ nรกvrh vetrania tunela ล ibenik. Ako sme uลพ vย รบvode uviedli, zย pohฤพadu sklonovรฝch pomerov ide oย tunel sย vrcholom vรฝลกkovรฉho polygรณnu pribliลพne vย strede tunela. Zย uvedenรฉho dรดvodu treba vynaloลพiลฅ oveฤพa viac energie na prekonanie tlaku uvoฤพnenรฉho poลพiarneho tepla ako pri tuneloch sย jednotnรฝm sklonom. Vย tuneli ล ibenik je navrhnutรฉ pozdฤบลพne vetranie sย prรบdovรฝmi ventilรกtormi umiestnenรฝmi pod stropom tunelovej rรบry. Vย jednej tunelovej rรบre sรบ navrhnutรฉ tri skupiny ventilรกtorov aย dva detektory rรฝchlosti aย smeru prรบdenia vzduchu. Na efektรญvne vyuลพitie vรฝkonu prรบdovรฝch ventilรกtorov musia byลฅ vzdialenosti medzi dvoma skupinami ventilรกtorov minimรกlne 80 m aย vzdialenosti medzi ventilรกtorom aย detektorom prรบdenia vzduchu takยญisto minimรกlne 80 m. Navyลกe, zlyhanie prรบdovรฝch ventilรกtorov jednej skupiny musรญ byลฅ na 100 % kompenzovanรฉ prรบdovรฝmi ventilรกtormi na inรฝch miestach, takลพe jedna skupina ventilรกtorov musรญ byลฅ rezervnรก. ฤŽalลกรญm vetracรญm systรฉmom vย tuneli je vetranie รบnikovรฝch ciest, ฤo je vย prรญpade tunela ล ibenik jedno prieฤne prepojenie aย nezasiahnutรก tunelovรก rรบra. Vย prieฤnom prepojenรญ treba vytvoriลฅ pretlak vย porovnanรญ sย tlakovรฝmi pomermi vย poลพiarom zasiahnutej rรบre aย urฤitรฝ pretlak je potrebnรฉ vytvoriลฅ aj vย nezasiahnutej rรบre, a to vo vzลฅahu kย prieฤnemu prepojeniu. Na rozmiestnenie takรฉhoto veฤพkรฉho poฤtu zariadenรญ sย odstupom 80 m bola paradoxne malรก dฤบลพka tunela nepriaznivรฝm faktorom.

Detekcia nรบdzovej situรกcie
Aby bolo moลพnรฉ prijaลฅ opatrenia zaisลฅujรบce bezpeฤnosลฅ vย prรญpade nรบdzovej situรกcie, treba najskรดr takรบto situรกciu zistiลฅ. Na detekciu nรบdzovej situรกcie vย tuneli slรบลพia rรดzne technologickรฉ celky. Naprรญklad na detekciu poลพiaru slรบลพi elektrickรก poลพiarna signalizรกcia sย tepelnรฝm lineรกrnym hlรกsiฤom umiestnenรฝm pod stropom tunela. Vo vybranรฝch priestoroch tunela sรบ umiestnenรฉ aj tlaฤidlovรฉ hlรกsiฤe aย bodovรฉ hlรกsiฤe EPS. Nepriamo mรดลพe na detekciu poลพiaru slรบลพiลฅ aj niektorรฝ detektor merania fyzikรกlnych veliฤรญn alebo kamerovรฝ systรฉm sย videodetekciou. Nรบdzovรฝ stav mรดลพe byลฅ signalizovanรฝ aj otvorenรญm dvier vย SOS vรฝklenku, manipulรกciou sย hasiacim prรญstrojom, automatickou detekciou dopravnรฉho incidentu vย tuneli aย podobne. Automatickรก detekcia incidentov vย tuneli je jednou zย funkciรญ kamerovรฉho systรฉmu tunela. Pre operรกtora je kamerovรฝ systรฉm jednรฝm zย najdรดleลพitejลกรญch systรฉmov na zistenie aktuรกlnej situรกcie vย tuneli aย jeho okolรญ. Umoลพลˆuje sledovaลฅ nielen samotnรบ premรกvku, ale informuje obsluhu aj oย incidentoch vย tuneli. Medzi zรกkladnรฉ situรกcie, ktorรฉ dokรกลพe videoanalรฝza detekovaลฅ, patria naprรญklad jazda vย protismere, stratenรฝ nรกklad, stojace vozidlo, pomalรก jazda, chodec aย zadymenie tunela.

Premennรฉ dopravnรฉ znaฤenie aย osvetlenie tunela
Na zabezpeฤenie komunikรกcie vย tuneli slรบลพia telefรณny nรบdzovรฉho volania umiestnenรฉ vย SOS vรฝklenkoch aย pred portรกlom tunela, ako aj systรฉmy na zabezpeฤenie signรกlu mobilnรฝch operรกtorov, rรกdiovรฉ spojenie integrovanรฉho zรกchrannรฉho systรฉmu, prรญjem rozhlasovรฝch stanรญc vย tuneli, tunelovรฝ rozhlas aย vย neposlednom rade aj premenlivรฉ dopravnรฉ znaฤenie. Riadenie dopravy prostrednรญctvom premennรฝch dopravnรฝch znaฤiek (PDZ) znamenรก vรฝznamnรฉ opatrenie zย hฤพadiska bezpeฤnosti premรกvky. Premennรฉ dopravnรฉ znaฤky slรบลพia na riadenie aย regulรกciu dopravy vย nadvรคznosti na dopravno-prevรกdzkovรฉ stavy tunela, ktorรฉ sรบ vรฝsledkom rieลกenia podmienok aย poลพiadaviek na riadenie dopravy vย tuneli. Naprรญklad vย tuneli ล ibenik sรบ PDZ okrem tunelovej rรบry umiestnenรฉ aj na prรญjazdovรฝch komunikรกciรกch na diaฤพnicu D1 aย odklonovรฝch komunikรกciรกch zย trasy do tunela vย kriลพovatkรกch Levoฤa aย Spiลกskรฉ Podhradie. Premennรฉ dopravnรฉ znaฤky sรบ usporiadanรฉ tak, aby vย prรญpade rรดznych dopravno-prevรกdzkovรฝch stavov tunela boli schopnรฉ spomaliลฅ, regulovaลฅ alebo zastaviลฅ dopravu. Na priฤพahlรฝch kriลพovatkรกch Levoฤa aย Spiลกskรฉ Podhradie sรบ umiestnenรฉ premennรฉ dopravnรฉ znaฤky informujรบce oย cieฤพoch dopravy aย vรฝลกkovom obmedzenรญ, keฤ je tunel otvorenรฝ, aย oย odklone dopravy aย zรกkaze vjazdu, keฤ je tunel uzavretรฝ. Riadenie dopravy vย tuneli je rieลกenรฉ ako otvorenรฝ systรฉm, ktorรฝ umoลพลˆuje operรกtorovi povolenรฉ zรกsahy. Sรบฤasลฅou dopravnรฉho znaฤenia vย modernรฝch tuneloch je aj zvรฝraznenie vodorovnรฉho dopravnรฉho znaฤenia prostrednรญctvom aktรญvnych dopravnรฝch gombรญkov. Svetelnรฉ body (LED dopravnรฉ gombรญky) sa inลกtalujรบ na chodnรญk pozdฤบลพ celรฉho tunela, priฤom vyuลพรญvajรบ induktรญvnu vรคzbu na prenos energie, teda nie je potrebnรฉ realizovaลฅ galvanickรฉ prepojenie medzi svietiacimi bodmi aย zdrojom energie. Na bezpeฤnรบ evakuรกciu osรดb aย jednoznaฤnรบ orientรกciu vย zadymenom tuneli slรบลพia informatรญvne dopravnรฉ znaฤky na oznaฤenie รบnikovรฝch ciest. Oznaฤenie vstupov do prieฤnych prepojenรญ je realizovanรฉ podsvietenรฝmi znaฤkami, oznaฤenie vzdialenosti kย รบnikovรฝm vรฝchodom mรดลพe byลฅ rieลกenรฉ dvoma spรดsobmi. Prvรฝm je vyhotovenie znaฤky zย fotoluminiscenฤnรฝch materiรกlov, druhรฝm vyhotovenie presvetlenรฝch znaฤiek sย vnรบtornรฝm svetelnรฝm zdrojom. Ak sa pouลพรญvajรบ podsvietenรฉ znaฤky oznaฤujรบce smer aย vzdialenosลฅ kย najbliลพลกiemu รบnikovรฉmu vรฝchodu, moลพno ich za urฤitรฝch podmienok zlรบฤiลฅ sย poลพiarnym osvetlenรญm tunela. Poลพiarne osvetlenie tunelovej rรบry slรบลพi vย prรญpade poลพiaru ako nรบdzovรฉ osvetlenie nechrรกnenรฝch รบnikovรฝch ciest pre unikajรบce osoby aย ako poลพiarne osvetlenie pre zasahujรบcich hasiฤov. Inลกtaluje sa na strane nรบdzovรฉho vรฝchodu vo vรฝลกke 0,8 aลพ 1โ€ฏm nad povrchom chodnรญka. Okrem poลพiarneho osvetlenia sa vย tuneli inลกtaluje aj osvetlenie รบnikovรฝch aย zรกsahovรฝch ciest aย dopravnรฉ osvetlenie. Spravidla mรดลพe funkciu osvetlenia zรกsahovรฝch ciest plniลฅ aj ฤasลฅ dopravnรฉho osvetlenia po splnenรญ vลกetkรฝch poลพiadaviek kladenรฝch na zariadenia na zรกsahovรฉ cesty. Druhou funkciou dopravnรฉho osvetlenia je zabezpeฤiลฅ zrakovรบ pohodu vodiฤov pri vjazde do tunela. Riadenie adaptaฤnรฉho osvetlenia sa ovlรกda na zรกklade merania jasu pred portรกlmi tunela. Rozhodujรบcim faktorom adaptaฤnรฉho osvetlenia za portรกlmi tunela je skutoฤnรก hodnota jasu pribliลพovacieho pรกsma. Vย noci je pribliลพovacie pรกsmo osvetlenรฉ verejnรฝm osvetlenรญm vo vzdialenosti 150ย m. Skutoฤnรก dฤบลพka osvetlenia pred tunelom aย adaptaฤnรฉho osvetlenia vย tuneli zรกvisรญ od maximรกlnej povolenej rรฝchlosti. Osvetlenie je po vetranรญ druhรฝm energeticky najnรกroฤnejลกรญm technologickรฝm celkom tunela. Vลกetky uvedenรฉ technolรณgie moลพno ovlรกdaลฅ zย dispeฤingu strediska sprรกvy aย รบdrลพby diaฤพnic, ako aj zo zรกloลพnรฉho pracoviska vย portรกlovej budove tunela. Tunel ล ibenik je monitorovanรฝ na spoloฤnom dispeฤingu sย tunelom Branisko vย SSรšD Beharovce. Oba riadiace systรฉmy tunelov aย priฤพahlรฝch รบsekov diaฤพnic budรบ zobrazovanรฉ na spoloฤnej zmodernizovanej monitorovej stene.

TEXT: kolektรญv autorov spoloฤnosti DELTECH, a. s.
FOTO: DELTECH

ฤŒlรกnok bol publikovanรฝ v ฤaqsopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie