Technolรณgie v cestnรฝch tuneloch
Jednรฝm zย hlavnรฝch preventรญvnych aย ochrannรฝch opatrenรญ zaisลฅujรบcich bezpeฤnosลฅ osรดb vย cestnรฝch tuneloch je technologickรฉ vybavenie tunela. Pri jeho nรกvrhu treba zohฤพadniลฅ mnoลพstvo faktorov, ktorรฉ ovplyvnia celkovรบ koncepciu rieลกenia. Medzi zรกkladnรฉ รบdaje patria dฤบลพka tunela, profil tunela, predpokladanรฉ dopravnรฉ zaลฅaลพenie, jednosmernรก alebo obojsmernรก premรกvka, predpokladanรฉ poลพiarne riziko, kategรณria tunela aย podobne. Kaลพdรฝ zย uvedenรฝch faktorov vรฝrazne ovplyvnรญ nรกvrh technologickรฉho vybavenia, preto sa vย tomto ฤlรกnku zameriame konkrรฉtne na cestnรฝ tunel ล ibenik.
Spoloฤnosลฅ Deltech realizuje dodรกvku kompletnej technolรณgie tunela ล ibenik, ktorรฝ sa nachรกdza na รบseku novobudovanej diaฤพnice Jรกnovce โ Jablonov. Tunel je navrhnutรฝ ako dvojrรบrovรฝ sย jednosmernou premรกvkou vย kaลพdej tunelovej rรบre. Kaลพdรก tunelovรก rรบra bude maลฅ dva jazdnรฉ pruhy sย maximรกlnou dovolenou rรฝchlosลฅou 100 km/h. Dฤบลพka oboch tunelovรฝch rรบr je 588 m, medzi nimi je jedno prieฤne prepojenie aย tri SOS vรฝklenky vย kaลพdej tunelovej rรบre. Zย poลพiarnobezpeฤnostnรฉho hฤพadiska je tunel zaradenรฝ do I. kategรณrie. Vrchol vรฝลกkovรฉho polygรณnu sklonu jednotlivรฝch รบsekov vozovky je pribliลพne vย strede tunela, ฤo takisto vรฝrazne ovplyvลuje celkovรบ koncepciu technologickรฉho vybavenia, najmรค vetranie tunela. Jadrom celรฉho technologickรฉho vybavenia je centrรกlny riadiaci systรฉm, ktorรฝ zaisลฅuje รบplnรบ kontrolu nad vลกetkรฝmi procesmi technologickรฉho vybavenia tunela aย vytvรกra funkฤnรฉ, prehฤพadnรฉ aย ergonomickรฉ rozhranie ฤlovek โ systรฉm. Jeho sรบฤasลฅou je prehฤพadnรก diagnostika aย systรฉm archivรกcie meranรฝch dรกt. Pomocou softvรฉrovรฉho vybavenia zabezpeฤuje koordinovanรฝ chod jednotlivรฝch prevรกdzkovรฝch celkov tunela, ako sรบ energetickรฉ systรฉmy, ventilรกcia, osvetlenie, EPS (elektrickรก poลพiarna signalizรกcia), EZS (elektronickรฝ zabezpeฤovacรญ systรฉm), informaฤnรฝ systรฉm, videodohฤพad, premenlivรฉ dopravnรฉ znaฤenie aย podobne. Systรฉm je navrhnutรฝ ako redundantnรฝ na viacerรฝch funkฤnรฝch รบrovniach. Redundancia je duplikรกcia urฤitรฝch kritickรฝch ฤastรญ systรฉmu (technolรณgie, komunikรกcie, procesu riadenia atฤ.) na zvรฝลกenie jeho spoฤพahlivosti. Primรกrny (hlavnรฝ) systรฉm pracuje nepretrลพite aย ฤalลกรญ โ sekundรกrny zรกloลพnรฝ systรฉm โ je pripravenรฝ okamลพite pri zlyhanรญ hlavnรฉho systรฉmu prevziaลฅ jeho funkcionalitu vย plnej miere bez akรฝchkoฤพvek vรฝpadkov.Napรกjanie elektrickou energiou
ฤalลกรญm podstatnรฝm technologickรฝm celkom je napรกjanie tunela elektrickou energiou. Pri vรคฤลกine tunelov sa hlavnรฉ napรกjanie rieลกi dvoma nezรกvislรฝmi prรญpojkami na 22ย kV zย verejnej siete na oboch koncoch tunela aย nรกhradnรฝm zdrojom elektrickej energie na zabezpeฤenie funkฤnosti pri vรฝpadku napรกjania zย verejnej siete. Vzhฤพadom na pomerne malรบ dฤบลพku tunela ล ibenik aย moลพnosti distribuฤnej sรบstavy verejnej siete vย jeho okolรญ sa napรกjanie rieลกi iba zย jednej nezรกvislej prรญpojky VN. Celรก napรกjacia sรบstava tunela ล ibenik (systรฉm centrรกlneho napรกjania โ SCN) sa skladรก zย dvoch hlavnรฝch transformรกtorov (jeden transformรกtor je rezervnรฝ), kompenzรกcie รบฤinnรญka, zรกloลพnรฉho dieselgenerรกtora aย centrรกlneho zรกloลพnรฉho zdroja na permanentnรฉ nepreruลกenรฉ napรกjanie. Vybranรฉ technologickรฉ celky majรบ navyลกe aj vlastnรฉ zรกloลพnรฉ zdroje UPS. Podstatnรก zmena oproti projektu na stavebnรฉ povolenie (aj projektom vย sรบฤasnosti tendrovanรฝch tunelov) je aj vย architektรบre distribuฤnej sรบstavy. Podฤพa novรฝch technickรฝch podmienok aย noriem musรญ naprรญklad SCN tunela vyuลพรญvaลฅ sรบstavu TN-S (5ย vodiฤov) namiesto doteraz pouลพรญvanej TN-C (4ย vodiฤe). SCN tunela nenapรกja len technolรณgiu tunela, ale aj budovu sย poลพiarnou nรกdrลพou aย informaฤnรฝ systรฉm diaฤพnice pred tunelom. Neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou napรกjacej sรบstavy je aj uzemลovacia sรบstava aย ochrana pred bludnรฝmi prรบdmi, ktorรก je pri technolรณgii tunela veฤพmi dรดleลพitou ฤasลฅou napรกjacej sรบstavy tunela.
Systรฉm vetrania
Vย prรญpade poลพiaru je najdรดleลพitejลกรญm technologickรฝm celkom vetranie tunela. Systรฉm vetrania je sรบhrnom vลกetkรฝch elektromechanickรฝch zariadenรญ potrebnรฝch na pokrytie koncepciรญ vetrania pre vลกetky prรญsluลกnรฉ scenรกre. Zย vykonanรฝch vรฝpoฤtov vetrania vย tuneli ล ibenik vyplynulo, ลพe vย ฤase beลพnej premรกvky bude tunel dostatoฤne vetranรฝ prirodzenรฝm vetranรญm. Nรกvrh vetrania tunela ovplyvลuje mnoลพstvo faktorov, ako sรบ dฤบลพka tunela, kategรณria tunela, vรฝber vhodnรฉho vetracieho systรฉmu, dopravnรฉ prognรณzy, maximรกlna rรฝchlosลฅ vย tuneli, rรฝchlosลฅ vetra, roฤnรฝ priemer barometrickรฉho tlaku, vonkajลกia teplota, klimatickรฉ podmienky, drsnosลฅ stien vย tuneli, sklon tunela aย podobne. Aย prรกve poslednรฝ uvedenรฝ vplyv vรฝrazne ovplyvnil celkovรฝ nรกvrh vetrania tunela ล ibenik. Ako sme uลพ vย รบvode uviedli, zย pohฤพadu sklonovรฝch pomerov ide oย tunel sย vrcholom vรฝลกkovรฉho polygรณnu pribliลพne vย strede tunela. Zย uvedenรฉho dรดvodu treba vynaloลพiลฅ oveฤพa viac energie na prekonanie tlaku uvoฤพnenรฉho poลพiarneho tepla ako pri tuneloch sย jednotnรฝm sklonom. Vย tuneli ล ibenik je navrhnutรฉ pozdฤบลพne vetranie sย prรบdovรฝmi ventilรกtormi umiestnenรฝmi pod stropom tunelovej rรบry. Vย jednej tunelovej rรบre sรบ navrhnutรฉ tri skupiny ventilรกtorov aย dva detektory rรฝchlosti aย smeru prรบdenia vzduchu. Na efektรญvne vyuลพitie vรฝkonu prรบdovรฝch ventilรกtorov musia byลฅ vzdialenosti medzi dvoma skupinami ventilรกtorov minimรกlne 80 m aย vzdialenosti medzi ventilรกtorom aย detektorom prรบdenia vzduchu takยญisto minimรกlne 80 m. Navyลกe, zlyhanie prรบdovรฝch ventilรกtorov jednej skupiny musรญ byลฅ na 100 % kompenzovanรฉ prรบdovรฝmi ventilรกtormi na inรฝch miestach, takลพe jedna skupina ventilรกtorov musรญ byลฅ rezervnรก. ฤalลกรญm vetracรญm systรฉmom vย tuneli je vetranie รบnikovรฝch ciest, ฤo je vย prรญpade tunela ล ibenik jedno prieฤne prepojenie aย nezasiahnutรก tunelovรก rรบra. Vย prieฤnom prepojenรญ treba vytvoriลฅ pretlak vย porovnanรญ sย tlakovรฝmi pomermi vย poลพiarom zasiahnutej rรบre aย urฤitรฝ pretlak je potrebnรฉ vytvoriลฅ aj vย nezasiahnutej rรบre, a to vo vzลฅahu kย prieฤnemu prepojeniu. Na rozmiestnenie takรฉhoto veฤพkรฉho poฤtu zariadenรญ sย odstupom 80 m bola paradoxne malรก dฤบลพka tunela nepriaznivรฝm faktorom.
Detekcia nรบdzovej situรกcie
Aby bolo moลพnรฉ prijaลฅ opatrenia zaisลฅujรบce bezpeฤnosลฅ vย prรญpade nรบdzovej situรกcie, treba najskรดr takรบto situรกciu zistiลฅ. Na detekciu nรบdzovej situรกcie vย tuneli slรบลพia rรดzne technologickรฉ celky. Naprรญklad na detekciu poลพiaru slรบลพi elektrickรก poลพiarna signalizรกcia sย tepelnรฝm lineรกrnym hlรกsiฤom umiestnenรฝm pod stropom tunela. Vo vybranรฝch priestoroch tunela sรบ umiestnenรฉ aj tlaฤidlovรฉ hlรกsiฤe aย bodovรฉ hlรกsiฤe EPS. Nepriamo mรดลพe na detekciu poลพiaru slรบลพiลฅ aj niektorรฝ detektor merania fyzikรกlnych veliฤรญn alebo kamerovรฝ systรฉm sย videodetekciou. Nรบdzovรฝ stav mรดลพe byลฅ signalizovanรฝ aj otvorenรญm dvier vย SOS vรฝklenku, manipulรกciou sย hasiacim prรญstrojom, automatickou detekciou dopravnรฉho incidentu vย tuneli aย podobne. Automatickรก detekcia incidentov vย tuneli je jednou zย funkciรญ kamerovรฉho systรฉmu tunela. Pre operรกtora je kamerovรฝ systรฉm jednรฝm zย najdรดleลพitejลกรญch systรฉmov na zistenie aktuรกlnej situรกcie vย tuneli aย jeho okolรญ. Umoลพลuje sledovaลฅ nielen samotnรบ premรกvku, ale informuje obsluhu aj oย incidentoch vย tuneli. Medzi zรกkladnรฉ situรกcie, ktorรฉ dokรกลพe videoanalรฝza detekovaลฅ, patria naprรญklad jazda vย protismere, stratenรฝ nรกklad, stojace vozidlo, pomalรก jazda, chodec aย zadymenie tunela.
Premennรฉ dopravnรฉ znaฤenie aย osvetlenie tunela
Na zabezpeฤenie komunikรกcie vย tuneli slรบลพia telefรณny nรบdzovรฉho volania umiestnenรฉ vย SOS vรฝklenkoch aย pred portรกlom tunela, ako aj systรฉmy na zabezpeฤenie signรกlu mobilnรฝch operรกtorov, rรกdiovรฉ spojenie integrovanรฉho zรกchrannรฉho systรฉmu, prรญjem rozhlasovรฝch stanรญc vย tuneli, tunelovรฝ rozhlas aย vย neposlednom rade aj premenlivรฉ dopravnรฉ znaฤenie. Riadenie dopravy prostrednรญctvom premennรฝch dopravnรฝch znaฤiek (PDZ) znamenรก vรฝznamnรฉ opatrenie zย hฤพadiska bezpeฤnosti premรกvky. Premennรฉ dopravnรฉ znaฤky slรบลพia na riadenie aย regulรกciu dopravy vย nadvรคznosti na dopravno-prevรกdzkovรฉ stavy tunela, ktorรฉ sรบ vรฝsledkom rieลกenia podmienok aย poลพiadaviek na riadenie dopravy vย tuneli. Naprรญklad vย tuneli ล ibenik sรบ PDZ okrem tunelovej rรบry umiestnenรฉ aj na prรญjazdovรฝch komunikรกciรกch na diaฤพnicu D1 aย odklonovรฝch komunikรกciรกch zย trasy do tunela vย kriลพovatkรกch Levoฤa aย Spiลกskรฉ Podhradie. Premennรฉ dopravnรฉ znaฤky sรบ usporiadanรฉ tak, aby vย prรญpade rรดznych dopravno-prevรกdzkovรฝch stavov tunela boli schopnรฉ spomaliลฅ, regulovaลฅ alebo zastaviลฅ dopravu. Na priฤพahlรฝch kriลพovatkรกch Levoฤa aย Spiลกskรฉ Podhradie sรบ umiestnenรฉ premennรฉ dopravnรฉ znaฤky informujรบce oย cieฤพoch dopravy aย vรฝลกkovom obmedzenรญ, keฤ je tunel otvorenรฝ, aย oย odklone dopravy aย zรกkaze vjazdu, keฤ je tunel uzavretรฝ. Riadenie dopravy vย tuneli je rieลกenรฉ ako otvorenรฝ systรฉm, ktorรฝ umoลพลuje operรกtorovi povolenรฉ zรกsahy. Sรบฤasลฅou dopravnรฉho znaฤenia vย modernรฝch tuneloch je aj zvรฝraznenie vodorovnรฉho dopravnรฉho znaฤenia prostrednรญctvom aktรญvnych dopravnรฝch gombรญkov. Svetelnรฉ body (LED dopravnรฉ gombรญky) sa inลกtalujรบ na chodnรญk pozdฤบลพ celรฉho tunela, priฤom vyuลพรญvajรบ induktรญvnu vรคzbu na prenos energie, teda nie je potrebnรฉ realizovaลฅ galvanickรฉ prepojenie medzi svietiacimi bodmi aย zdrojom energie. Na bezpeฤnรบ evakuรกciu osรดb aย jednoznaฤnรบ orientรกciu vย zadymenom tuneli slรบลพia informatรญvne dopravnรฉ znaฤky na oznaฤenie รบnikovรฝch ciest. Oznaฤenie vstupov do prieฤnych prepojenรญ je realizovanรฉ podsvietenรฝmi znaฤkami, oznaฤenie vzdialenosti kย รบnikovรฝm vรฝchodom mรดลพe byลฅ rieลกenรฉ dvoma spรดsobmi. Prvรฝm je vyhotovenie znaฤky zย fotoluminiscenฤnรฝch materiรกlov, druhรฝm vyhotovenie presvetlenรฝch znaฤiek sย vnรบtornรฝm svetelnรฝm zdrojom. Ak sa pouลพรญvajรบ podsvietenรฉ znaฤky oznaฤujรบce smer aย vzdialenosลฅ kย najbliลพลกiemu รบnikovรฉmu vรฝchodu, moลพno ich za urฤitรฝch podmienok zlรบฤiลฅ sย poลพiarnym osvetlenรญm tunela. Poลพiarne osvetlenie tunelovej rรบry slรบลพi vย prรญpade poลพiaru ako nรบdzovรฉ osvetlenie nechrรกnenรฝch รบnikovรฝch ciest pre unikajรบce osoby aย ako poลพiarne osvetlenie pre zasahujรบcich hasiฤov. Inลกtaluje sa na strane nรบdzovรฉho vรฝchodu vo vรฝลกke 0,8 aลพ 1โฏm nad povrchom chodnรญka. Okrem poลพiarneho osvetlenia sa vย tuneli inลกtaluje aj osvetlenie รบnikovรฝch aย zรกsahovรฝch ciest aย dopravnรฉ osvetlenie. Spravidla mรดลพe funkciu osvetlenia zรกsahovรฝch ciest plniลฅ aj ฤasลฅ dopravnรฉho osvetlenia po splnenรญ vลกetkรฝch poลพiadaviek kladenรฝch na zariadenia na zรกsahovรฉ cesty. Druhou funkciou dopravnรฉho osvetlenia je zabezpeฤiลฅ zrakovรบ pohodu vodiฤov pri vjazde do tunela. Riadenie adaptaฤnรฉho osvetlenia sa ovlรกda na zรกklade merania jasu pred portรกlmi tunela. Rozhodujรบcim faktorom adaptaฤnรฉho osvetlenia za portรกlmi tunela je skutoฤnรก hodnota jasu pribliลพovacieho pรกsma. Vย noci je pribliลพovacie pรกsmo osvetlenรฉ verejnรฝm osvetlenรญm vo vzdialenosti 150ย m. Skutoฤnรก dฤบลพka osvetlenia pred tunelom aย adaptaฤnรฉho osvetlenia vย tuneli zรกvisรญ od maximรกlnej povolenej rรฝchlosti. Osvetlenie je po vetranรญ druhรฝm energeticky najnรกroฤnejลกรญm technologickรฝm celkom tunela. Vลกetky uvedenรฉ technolรณgie moลพno ovlรกdaลฅ zย dispeฤingu strediska sprรกvy aย รบdrลพby diaฤพnic, ako aj zo zรกloลพnรฉho pracoviska vย portรกlovej budove tunela. Tunel ล ibenik je monitorovanรฝ na spoloฤnom dispeฤingu sย tunelom Branisko vย SSรD Beharovce. Oba riadiace systรฉmy tunelov aย priฤพahlรฝch รบsekov diaฤพnic budรบ zobrazovanรฉ na spoloฤnej zmodernizovanej monitorovej stene.
TEXT: kolektรญv autorov spoloฤnosti DELTECH, a. s.
FOTO: DELTECH
ฤlรกnok bol publikovanรฝ v ฤaqsopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby